Jump to content

Made in mummola kiihdytin


Ketsa

Recommended Posts

Guest Skipi_

Käyt Ketsa paikallisessa gummikorjaamossa pyytämässä että ampuvat sen vanteelle. Itse olen laittanut kompurasta painamaan ilmaa venttiilille (sisuskalut pois) ja samalla nykäissyt ilmakanuunalla kumin vanteelle.

Link to comment
  • 1 month later...

Ja PYH! Mun tietääkseni noi renkaat on aktiiviuransa pyörineet jossain mopossa... Ja eikös suurin oo kauneinta.... :-)

 

Valmiissa autossa ei välttämättä ole noin isoja kummeja, mutta tilanvaraus on tehty niiden mukaan.

 

 

wsW6_HDmSGq-4vsWl5UCNYqAsW2TnI5141A-cxlE

  • Like 4
Link to comment

Ja PYH! Mun tietääkseni noi renkaat on aktiiviuransa pyörineet jossain mopossa... Ja eikös suurin oo kauneinta.... :-)

 

Valmiissa autossa ei välttämättä ole noin isoja kummeja, mutta tilanvaraus on tehty niiden mukaan.

 

 

wsW6_HDmSGq-4vsWl5UCNYqAsW2TnI5141A-cxlE

 

No onhan se oikeesti hyvä tehdä heti kerralla riittävän suuret tilat kumeille. Piruko niitä jälkikäteen alkaa suurentamaan, jos kumit jäikin liian pieniksi.

 

Tässä muuten on aikalailla samankokoiset baarumit, nimittäin 10,5 / 29". Teholle jää reserviä, vaikken tiäkkää et millaisilla aiot ajaa. Tässä kulkineessa Hot VW'n jutun mukaan n. 1100hv. Ja tulosta on videon jälkeen paranneltu lukemiin 7,42s ja 204 mph = n. 326 kmh...

 

https://youtu.be/0nnQUnlPL48

Link to comment
  • 1 month later...

Tämä rakennelma ei ole sen valmiimpi kuin ennen, mutta sen jälkeen kun selvisi, että Urhon motista ei enää kalua tule, olen pari lauantai iltaa tallilla puuhasteltu ihan vaan touhuamisen ilosta ja päästänyt sisäisen hitsarini irti :-)

 

En ollut aikaisemmin chopannut, enkä vaihtanut pystäriin vanhempaa takaikkunan karmia, mutta nyt on molemmat hommat jo voiton puolella. Alla olevat kuvat kertokoon kuinka touhu eteneni.

 

6-Bp2Uia3LgTlrcP9FGeY5y8vUPnKSszJoxsgsCK

 

 

LEUNbIh1slWIfrnSIKENUIqJ4CP8o28yhz5gskvW

 

 

gwr6pY7i0E55iXXgnjPDi8vp0St4dSPQxXYlgFFT

 

 

pK4Y9nYNMkVYVdjlW_WPuPIDXapXr04Uz9qlngw4

 

CXGPhsbuiG4IGLAcykikUqA3dJ_fW3DaKplLoiGC

 

QVdRm2pE34cQ3lyBzJ4UVw2_Pi9jOc5hFYzg2-cT

 

zBErZiLca00wreWAISc-zNlc4375T3-FYywRjA6y

 

 

Ja varmuuden vuoksi kerrottakoon, että yhtään ovaalia ei palasteltu tämän takia, eikä delfiinejä kiusattu :-)

  • Like 19
Link to comment

Nyt se on sitten heti nopeampi, kun ilmanvastus pieneni!

Ihan virtaviivaiselta tuo näyttää ja varsinkin kun choppaus on maltillinen.

 

t. Mika

 

Jäi ehkä napsun maltillisemman puolelle (erityisesti tuulilasin osalta), kuin mitä olin mielessäni kuvitellut, mutta nokka paikallaan saattaa tietty vielä vaikutelma hiukan muuttua. 

Link to comment

Pitää laittaa keula paikalleen ja katsoa mistä on luontevin lähteä modaamaan. Keula on sen 2 cm kapeampi tuulilasin alareunan korkeudelta, mutta alkuperäisessä leveydessä lämpökoteloiden kohdalta, joten saattaa selvitä hyvinkin pienellä modauksella luukun osuuteen.

  • Like 1
Link to comment

En lähtenyt tolppia kallistelemaan, kun en löytänyt oikein omaa silmää miellyttävää ennakkotapausta. Joten ovet lyhenee alustavien mittausten perusteella 3,5 cm ja mielestäni tuo lyhennys tekee vain hyvää oven ikkuna-aukon mittasuhteille.

 

Etupyöriä on varaa viedä lokarissa eteenpäin, joten kori siirtyy taaksepäin suhteessa runkoon ja jos ei pysty viemään koko lyhenyksen matkaa, niin tuleva komea takasiipi (ja luultavasti puuttuva konepelti) viimeistään piilottaa korin lyhenemisen. Tai sitten vaihtoehtoisesti jatkan peltiflippiä...

  • Like 1
Link to comment

Tänään taisi tulla todistettua tuo mikan väittämä siitä, että teen ensin yhden muutoksen ja sitten katson, että mitä muuta nyt pitää sitten muuttaa :-)

 

Aamupäivän suunnittelu/valmistettavuuskatselmoinnissa päätin heittää romukoppaan suunnitelman ovien lyhentämisestä. Perusteina: 

- sivukyljen lyhentämisessä hitsisauman saa turvallisempaan paikaan (oviaukon reunaan)

- laadin pääkopassani ensimmäisen version takaosan alumiiniverhouksesta ja siihen taempana oleva B-pilari sopii paremmin

- ajattelin, että korista tulee "menevämmän coupen" näköinen, kun takaosa on suhteessa oveen lyhyempi

 

Pähkäilyjen jälkeen tuumasta toimeen. Ensin hion viikon takaisia saumoja ja tein väliaikaishelmaan väliaikaisvirityksen, jolla sain oviaukon tasaleveäksi. Sen jälkeen sitten katkaisulaikat vinkumaan ja ruokkisen aikaan vekotin näytti tältä:

 

gzqQpbn-aRy8eQS5ZtFFepWP2EljSTLI3zTodhCH

 

 

Sitten teletappeja lainaten "uudestaa!" mittailemaan oviaukon kokoa. B-pilarin löydettyä uuden paikkansa siirryin väkästämään oven karmia. Tasan 35 mm jatkopalan piti lisätä karmin yläreunaan, joten sen verran tuo choppaus käytännössä lyhensi kattoa. Tältä homma näytti siinä vaiheessa, kun naama oli palanut punaiseksi ja nielu täynnä mustaa kuraa ja mieleen ei enää tullut mitään mitä voisi tuolle kyljelle tuosta vaan väkästää :-) 

 

426QXXEZnVy6cOmRCVc6ZmuJPupPSFcxQZS8iwII

 

 

 

Sen verran akvaariolta tuo näytti, että vaikka olisi jo pitänyt mennä leikkaamaan ruohoa, jäin talliin hetkeksi hakemaan fiilistä ja nostin flipin suurin piirtein paikoilleen luomaan käsitystä kokonaiskuvasta. Takasivuikkuna näyttää pirun suurelta vakio tiivisteen sisään menevän krannun mentyä sisäpeltien kanssa romukasaan, mutta ikkunan kokoa voi "säätää" maalaamalla pleksiin "tiivisteen".

 

1wDmcezJf8ZTXfZ8n_WdxN-TTyMoYwLnhfWvPbV9

 

 

-3mQpPEBOZautwU5SPsuHNclod-8C8S-aPzf29XD

 

 

 

Seuraavaksi pitäisi päätää millainen ilmanotto takasivulasista tai sen taakse pitää rakentaa ja sitten pitäisi hahmottaa takasiiven mittasuhteet ja kiinnityspaikka. Ei kellään satu olemaan mittatietoa Lummuksen siivestä?

 

Niin ja tietty pitäisi kerätä motivaatiota väkästää tämän päivän tekeleet toisellekkin kyljelle... Ja ruohonleikkuukin jäi kesken, kun tuli pimeä ja leikkurin valot on vielä pöydällä odottamassa asennusaikaa =I

 

 

 

 

 

  • Like 13
Link to comment

Kiitokset monenämmän Matille kehuista.

 

Tämän viikon lauantaista haukkasi osan toisen merkin viimeiset ruuvauksen ennen museotarkastusta. No,  ei liene yllätys, että museoruuvauksen jälkeen pitä keksi jotain kohtuu levotonta tekemistä peruspuurtamisen sijaan :-)

 

Aloitin kuitenkin pajalla kopiomalla tällä foorumilta löytämäni idean migin työvalosta. Ei tuota koko ajan tarvitse, mutta onpa vaan pirun näppärä laittaa valo päälle silloin, kun ei syystä tai toisesta valoa riitä hitsattavaan kohteeseen!

 

yMwNfJJT_YqdILLy_2fXeGQHOsMPWNE2WmD642at

 

 

 

Mutta eka oikee homma oli sitten keksiä imuilman haukkaamiseen scuuppi. Aikani asiaa pähkittyä suunnitelmaksi muodostui hanttarin puolen sivulasin "taittaminen" sisäänpäin ja ilman johtaminen siitä kanavalla ilmanpuhdistimelle. Kanava jäi tekemättä, mutta scuuppi tuli pellistä naputeltua ja hitsasttua paikoilleen. Tämän sisäosat jalostuu myöhemmin...

 

Toko homma oli sitten moottorin sadesuoja aka takasiipi aka pyrstö... Vaimoni kävi pajalla, kutsui siipeä pyrstöksi ja pyytämättä nimesi rojektini Patuksi :|

 

Tää pyrstö oli hommana jotenkin sukua polkupyörän vanteiden pinnaukselle. Molempiin meinaan löytyy interwebistä jokaista hyödyllistä vihjettä kohden 50 kehoitusta siitä, että ei kannata/voi tehdä itse + tieto siitä kuka noita tekee. No, kun mitään apua ei löytynyt sanallisessa muodossa, niin yritin sitten vaan kuvista hahmottaa mahdollisia mittasuhteita, vähästelin pahvimallin ja sen jälkeen silppusin millin alumiinista ensimmäisen version hahmollensa. Vielä ehkä hiukan epäilyttää materiaalin vahvuus, mutta pitää kattoa sen jälkeen, kun on kaikki kiinnikkeet valmiina, että jatkaako tuon valmiiksi vai aloittaakko alusta.

 

Päivän päätöskuvat alla:

 

jT5efwqn6QJLxjhTkeOggNuA0fZFRtcVommUwG_k

 

1yRhgepceUuR0y4ZSTBLVn3odV4BjQSuGNv8pNLp

  • Like 16
Link to comment
  • 2 weeks later...

Lippalakin alla on ollut lähinnä hautumassa ajatuksia siitä, että kuinka paljon korista voi leikata peltiä pois... Tässä kun ei tarvitse säästellä tai vaalia alkuperäisyyttä  :)

 

Toistaseksi lähteä on saanut kaikki ikkunalinjan alapuoliset sisäpellit B-pilarin takaa, sekä takalasin ympäriltä. Samaten ovista jää alkuperäistä jäljelle vain ulkopinta.

 

Rintapelti on myös lähtenyt ja luultavasti myös kojelauta lähtee, mutta katon alla kulkevien palkkien (tuulilasin yläpuolella ja sivuilla) suhteen en ole vielä oikein osannut päättää. Sellaisiakin kuvia on netistä löytynyt, joissa  nuokin on poistettu, eli jäljelle jäänyt vain pintakuori. Onko kenelläkään tämän foorumin lukijalla kokemusta noiden kattopalkkien poistamisesta? Jäykkyttähän ei kopassa tarvitse olla, koska kiinnityspisteitä putkirunkoon on helppo lisätä tarpeen mukaan.

 

Helmakoteloiden poistoa ja ovien saranointia suoraan putkirunkoon pähkäilin, mutta päätin olla toteuttamatta ja säilyttää ainakin teoreettisen mahdollisuuden asentaa korin vakio pohjalevylle.

 

Muutama kuvatus viimeisiltä parilta lauantailta. Ekassa kuvassa kesällä hankkimani uusi luotettava tallikaveri. Pitää tehdä jossain välissä jatkopätkä puomiin, niin soveltuu kevyen korin nosteluun vielä paremmin.

 

a0bfQ181lPGnwxHr3jkpxK3f6GQ59WdX50yiXRkB

 

 

 

Kopan rälläköinti sujui paljon helpommin noston jälkeen. Ensin perän sisäosien rälläköintiä ja sitten kuskin puolen B-pilarille sama siirto-operaatio, kuin mitä hanttarin puolelle oli jo tehtynä. Ovessa oli sen verran pintaruttua, että tähän yksilöön en lähteny karmia tekemään. Pitää paremmalla aikaa etsiä parvesta parempi aihio.

 

lG8q0q4qFsfhZUl9j_LkHXNy__Y_8ceVb9awD-Wj

 

guCa_SbWUCT-iByG_GhQ2qNWr-zPac7dq5JEEEy1

 

 

 

Tässä kohtaa olisi voinut siirtyä viimeistelyvasarointiin ja valmistelemaan kiinnityspisteitä sisustan alumiineille, mutta enpä kuitenkaan malttanut, vaan lukitsin työlään vaihtoehton, eli korin laskemisesta parilla sentillä runkoon nähden omatekoisilla helmoilla. Korin madaltumisen lisäksi vaakakupissa painoi mahdolliset piilevät ruostevauriot ja halu saada "hävitettyä" astinlaudan kiinnityspinta.

 

Ihan tyhjästä nyhjäämisen sijasta päätin hyödyntää helmojen tekemiseen joskus ohi ajaessa AC Mikolta napatut lämpökotelon pohjat. Tulevia korin irroituksia helpottaakseni päädyin siirtämään helmojen kiinnitysmutterit about 15 mm lähemmäksi reunoja. Eilisen viimeisenä tekona nostin korin takaisin rungolle ja aloin hiukan hahmottelemaan tulevia helmoja.

 

Seuraavalla kertaan on ohjelmassa korin hierominen oikeaan asemaan ja helmakoteloiden teko. Jos kaikki menee suurin piirtein ajatusteni mukaan, niin ennen lumia kopan voi siirtää pois pajalta ja keskittyä talven aikana rungon ja muun tekniikan rakentamiseen.

 

WMTt20y3Jtv1B7lZhPQ9jt8ryZIWZVG3Wjay18Mu

 

AGbrd3ia2Jz6YT5AZPpPE58d5vShkFK0mnSlR9FT

  • Like 4
Link to comment
  • 1 month later...

Voimalinjaa tähän prokkikseen rakentavalta kaverilta tuli viikolla viesti, että käy hakemassa AC Mikolta kytkinlevy. En tiedä mahtoiko levylle oikeasti olla vielä tarvetta, mutta kävin hakemassa sen ja ymmärsin rivien välissä olleen viestin siitä, että en ole viime aikoina pajalle ehtinyt tätä tekemään...

 

z-0BMjxLLeSQwDU09bEJFHrErkg-2taCuUI_aj8A

 

 

 

Eiliseksi sitten raahasin itseni pajalle ja aloitin päivän testaamalla uutta heräteostosta. Piti tilata uudet leuat kutistjaan ja siinä samalla tuli oma putken loveaja vähentämään harrastuksen sosiaalisuutta - ei tarvitse enää mennä kaverin tallilta tuollaista lainaamaan :-)

 

Millähän tuota on oikein tarkoitettu pyöritettävän, ei meinaan mahtunut tuon kokoiseen pylväsporaan ilman modausta. Pari senttiä pois rungosta, kiinnityskulmalle uusi kiinnitysreikä ja nyt riittää juuri ja juuri iskukan ja pöydän välinen välimatka.

 

uK9KVPI5yLiLDC35x84J-jIMCuO2xNHKsjie7le3

 

 

 

Loppupäivä meni sitten hanttarin helman kanssa ähistessä. Jotenkin tuon tekeminen oli tuskaisempaa kuin olin äkkiseltään miettinyt, mutta ähinän loputtua olin kohtuu tyytyväinen lopputulokseen. Eniten mietitytti kuinka pitkälle helma pitää edessä viedä, jotta oven saranoille saa riittävästi tukea. Päädyin katkaisemaan helman A-pilarin kohtaan ja jos terve vaatii, niin teen rungosta tuet saranoiden kohtaan.

 

 

kMsHnNM2lwGYBrkNwzJtuhvbHhZ8Hqi-vQCKAnYD

 

E0DIOJAI6iT9etrwO9O6DagqntDfO8EmzH8NvNTM

 

FdnAsC3EuhsKpDKzb1kXzybeMl9NTJ6XMcknP3D-

 

 

 

Seuraavaksi sitten toisen puolen helma kondikseen, kori varastoon odottamaan kesän puhallus- & maalauskelejä ja rungon kimppuun!

 

  • Like 3
Link to comment
  • 2 months later...

Lyhyt päivitys tästä projektista.

 

Näitä takanapoja on ilmeisesti projektivaiheessa muuallakin, joten laitetaan niistä omat touhuilut näkösälle. Itselläni ei ole edes tiedossa millaiselle satulalle ja levylle nämä on suunniteltu, enkä sitä lähtenyt selvittämäänkään, koska määrääväksi tekijäksi muodostui poistolaarista hankitut jarruosat.

 

Levy + hattu oli liian syvä sopiakseen napaan, mutta toisaalta hattu on vain niin syvä, että satulan puolesta voi käyttä suoralla keskiöllä olevaa vannetta. Joten päätin sorvata navan päätylevystä satulan kiinnikkeen + ylimäräisen materiaalin pois. Samalla lähti ulkopuolella ollut pienasauma, joten rälläköin liitoskohtaan hitsausuran ja tigasin jonkinlaisen puolivee sauman kompensoimaan pois sorvattua saumaa.

 

Ihan tuollakaan homma ei tullut jarruhatun syvyyden suhteen kuntoon, joten tilasin 10 mm spacerin, jolla saan siirrettyä pyöränlaakeri/napa pakettia 10 mm ulospäin. Tietty uusi kiinnike satulalle piti myös pähkiä ja laittaa tilaukseen.

 

Yksi murhe vielä oli takanapaan liittyen. Vanteen backspace ei saisi olla kuin kolmen tuuman luokkaa. Tähän ongelmaan löytyi Kangasniemeltä valmis lääke, jolla pitkittäistukivarsien korvake siirretään sisemmäksi. Tämä + tuo 10 mm spacer mahdollistaa noin 4,5 tuuman backspacen ja lisäsi kummasti vannetarjontaa 5x114,3 jaolla.

 

Alla oleva kuvakollaasi kertoo vaiheista tähän asti. Kun saan leikkeet, niin sitten tämä homma pääseen jatkumaan.

 

QxP5lZPtpRcZAOMh6szvOqJZZ032b3zQmro5rwKB

 

 

 

Muuten tekeminen on ollut lähinnä putkien hitsailua ja pähkäilyä. Tosin tänään oli hyvä fiilistelytauko, kun sovittelin jakkaran ja polkimien paikkaa. Ei puuttunut kuin ratti ja vaihdekeppi :)

 

Dswa7EvuOOTCSume4engmia1loawsY4dUErSOpFt

Edited by Ketsa
  • Like 3
Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Nostin tänään kopan rungon päälle tarkistaakseni istuvuutta ja vanha jo moneen kertaan hylätty idea tupsahtti jälleen mieleen. Ja kun ei idea kerran jätä rauhaan, niin sehän pitää yrittää toteuttaa :)

 

Itse ideaan. Netissä on tullut muuta kuva vastaan joissa ilmakiihdyttimen kori on saranoitu oven etualakulman tai kojelaudan seudulta. Kukaan ei ole oikein osannut sanoa, että mitä apua tuosta olisi valmiin auton kanssa, mutta ainakin rakentetuvaiheessa ennen sisusta-alumiineja uskon saranoinnista olevan apua. Jos ei muuten, niin parantavat työturvallisuutta yksin touhuillessa.

 

Pienen mittailun jälkeen totesin, että minun rakennelmassa kori pääsee todennäköisemmin nousemaan ylös jos saranapiste on alhaalla. Sorvasin huonekaluputkesta simppelit saranat ja osat joilla sain kohdistettua ne linjaan oikealle etäisyydelle toisistaan. Lopuksi heppasin saranat kiinni jigiputkeen ja poistin kohdistusosat.

 

Edellä kuvailtu näyttää kuvassa tältä

 

gHWTWp2yEbMBMIBLmmZO6lDAlHGBp2JJ1Ei80Ut_

 

 

 

 

 

Sitten saranoiden hitsaus kiinni helmakoteloiden päihin ja runkoputkiin, sekä jigiraudan poistaminen. Saranasta tuli alla olevassa kuvassa näkyvä.

 

7CiWuKjABQZzez7XiWgKADdhHpMG99iTlZ1mHBxI

 

 

 

 

 

Saranat asettuivat hyvin linjaan ja mittailutkin pitivät paikaansa, kori pääsee taittumaan ainakin tuon verran ilman ongelmia ja kohdistuu yllättävänkin hyvin takaisin paikoilleen. Kopassa on nyt 3 x M8 pulttia per helmakotelo ja 2x M6 pulttia per A ja B pilari. Lisäksi pitää vielä tehdä kiinnityspiste jonnekkin korin takaosaan, mutta niidenkin jälkeen korin kippaaminen pajalla on varsin nopea homma. Eli pitää funtisia pitempi tovi kuinka paloseinän ja rintapellin saisi toteutettua siten, että niistäkään ei tulisi suurta hidastetta kopan kippaamiselle.

 

TT6OhSdCAJscqzSbop-W8YH7wbmUMP5fioJtHSgi

Edited by Ketsa
  • Like 5
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...