Jump to content
Anpu

Hammastanko-ohjaus junikseen.

Recommended Posts

Junakeula -65 on otettu työn alle, madalluksen johdosta simpukka pitäs nostaa mut jos kuitenkin laitettais hammastanko. Onko palstalaisilla valmista reseptiä ja kuvia miten ovat toteuttaneet? Haulla sain sen verran selvillle että passat/audi 80 tai 1303 hammastanko mut mistä kulmavaihde yms.?

Creative valmistaa sarjaa, mut kun apusimpukka jää käyttöön ja toi hinta.

http://creative-engineering.com/index.p ... &Itemid=26

Share this post


Link to post

Itse miettinyt samaa, mutta onko loppu tuloksena pelkästään rakentamisen vaiva ?

 

Iskussaan olevalla simpukka ohjauksella, tuntuu pärjäävän oikein hienosti..

 

Voisiko joku ko-homman tehnyt ilmaista mielipiteensä, hyötyä vai not ?

 

-Pete-

Share this post


Link to post

Suomen lainsäädäntö ei taida sallia apusimpukan pois jättävää toteutustapaa. "ohjausgeometria ei saa muuttua"

Share this post


Link to post

Itse aiheesta en tiedä mitään, mutta 10 vuoden pähkäilyjen jälkeen minulta joutaisi GSi Kadettin tehostamaton ohjausvaimentimella varustettu hammastanko myyntiin. Ja aasinsiltani tähän mainokseen oli se, että enklannissa näköjään ovat soveltaneet vastaavan tehostettua ja vääränkätistä mallia junikseen http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=6&t=47358&start=15

Share this post


Link to post
Suomen lainsäädäntö ei taida sallia apusimpukan pois jättävää toteutustapaa. "ohjausgeometria ei saa muuttua"

 

Onko noin?, taitaa olla sitten monta laitonta kuplaa liikenteessä

Edit

Eipä nuo konttorilla hanttii pistäny.

Share this post


Link to post
Suomen lainsäädäntö ei taida sallia apusimpukan pois jättävää toteutustapaa. "ohjausgeometria ei saa muuttua"

 

Onko noin?, taitaa olla sitten monta laitonta kuplaa liikenteessä

Edit

Eipä nuo konttorilla hanttii pistäny.

 

Ei kai missään kuplassa ole edes alunperin ollut apusimpukkaa?

Share this post


Link to post
Suomen lainsäädäntö ei taida sallia apusimpukan pois jättävää toteutustapaa. "ohjausgeometria ei saa muuttua"

 

Onko noin?, taitaa olla sitten monta laitonta kuplaa liikenteessä

Edit

Eipä nuo konttorilla hanttii pistäny.

 

Ei kai missään kuplassa ole edes alunperin ollut apusimpukkaa?

 

Juu ei, muttei ymmärrä miksi apusimpukan poisto olis kynnyskysymys. Olettaisin että simpukan vaihto hammastankoon olis tärkeempi juttu. Katsuria varmaankiin kiinnostaa eniten miten hammastangon kiinnitys on toteutettu.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Trafin soveltamisohjetta lainaten:

"Ohjausvaihteen vaihdon jälkeen ohjauslaitteiston tulee geometrialtaan vastata autossa olevan etuakseliston tai autoon vaihdetun etuakseliston alkuperäistä geometriaa, ts. vaihdettavan ohjausvaihteen tulee olla toiminnalliselta mitoituk-seltaan akselistoon kuuluvaa alkuperäistä ohjausvaihdetta vastaava."

 

En sitten tiedä onko korvaavan hammastanko-ohjauksen mukanaan tuomaa ohjausgeometriaa keinotekoisesti huononnettava vai voidaanko tässä tapaiksessa hyväksyä geometrian parantuminen:)

Share this post


Link to post

Katsurin ensikommentti oli "aina voi parannuksia tehdä jarrylevymuunnokset yms, mitens kiinnikkeet käykö alkuperäisiin", täs vaiheessa juttu jäi vähä kesken kun transitin runkopalkin pohja tippu lattialle.

Share this post


Link to post

Polon hammastanko, mikä kääntää apusimpukkaa, voittaa vakiosimpukan 6-0

Share this post


Link to post

Mites ohjausgeometria muuttuu, jos ulommat raidetangon päät (auraus) säädetään samaan asentoon, eli niiden välinen matka on sama systeemistä riippumatta. Ackermann-ehtohan tulee olka-akselista, jota ei muuteta mitenkään. Toki joustossa pienet muutokset ovat mahdollisia.

Share this post


Link to post

Kyllähän tuohon Ackermaniinkin hiukan vaikuttaa melkein kaikkien osien pituudet ja sijoitukset, viimeistään sitten kun käännytään. Esmes raidetangon pituudet ja raidetangon sisäpäiden sijainti auton pituussuunnassa.

 

Veikkaan että käytännön katsastusmies tulkitsee tuota "geometrian säilymistä" suht väljästi: Tyyliin tarkistaa että pyörät kääntyvät samaan suuntaan ja palttiarallaa saman verran. Koeajolla jos vielä tuntuu toimivan niin uskoisin että geometrian puolesta menee läpi. Tässä tietysti oletuksena että uudet osat ovat vähän siellä päin missä alkuperäisetkin, varmaan hankalampaa jos esim. ohjausvermeet siirretään akselin etupuolelta takapuolelle tms.

Share this post


Link to post

Laitoin Doppeliin- 63 tuon Creative Engineering hammastankosarjan. Tarkka mutta hivenen jäykkä ohjaus, eikä pyörät käänny enää nin paljon kuin aiemmin.

Share this post


Link to post

Laitoin Doppeliin- 63 tuon Creative Engineering hammastankosarjan. Tarkka mutta hivenen jäykkä ohjaus, eikä pyörät käänny enää nin paljon kuin aiemmin.

 Tämä kuulostaa oudolta.

Itse olen kanssa tänä talvena asentanut ko. setin.  Simpukan kanssa pyörien kääntyminen rajoittui pyörännapa/olkatappi kokoonpanossa olevaan

kartiomaiseen stop-pulttiin. Nyt hammastangolla käännettäessä liike pysähtyy samaan stoppariin eli pyörät kääntyy tasan yhtä paljon.

Share this post


Link to post

busboxin fb-sivuilla on kuvia heidän systeemistään. varmaan halba.

Share this post


Link to post

Mä alottelin kans nyt tämän hammastanko shown. Tölkin kulmavaihde ja vierasmerkin hammastanko.

 

Creativelta tuli kapea ja säädettävä etuakseli ja nyt viritellään hammastankoa.

 

Onko kellään mitään kivaa kikkaa rattiakselin liittämiseksi kulmavaihteeseen? Muilta osin näyttäs jotakuinkin hahmottuneen toi homma.

 

Raidetankoja pitäs kans miettii, onkohan uniballit vielä ihan no no konttorilla. Jostain on jäänyt tällänen muistikuva.

Share this post


Link to post

En löytäny sitä vanhaa topiccia missä tätä mietittiin.

 

Nyt se kuitenkin alkas olemaan siellä!

 

Joo, noi uniballit ei kelpaa perus katsurille eikä varmasti ihan kaikki muukaan mutta takertumatta näihin suomen specseihin ja jonkun joutavan virkamieheksi luettavan pussihousun näkemyksen sivuuttaneena toi rupeis tuntumaan aika hyvältä!

 

Ei muuten oo enää vartti kierrosta klappia eikä mutrakaan kummaa ohjausgeometriassa. Yks tukilaakeri tulee vielä us-partsin pojilta tohon heti kulmanivelen jälkeen koska haluun pitää ton rättinivelen värinänvaimentimena enkä tehä semmosta rodi tyylistä kaikki tuntuu.

 

Seuraavaksi vaihetaan samalla mitotuksella oleva tehostettu hammastanko ja sähkö-hydraulinen tehostajan pumppu paikoilleen ja viimeistellään ja maalaillaan kaikki palikat kohalleen.

post-72-0-83206000-1455468096_thumb.jpeg

post-72-0-79884300-1455468109_thumb.jpeg

Edited by jocke biese
  • Like 2

Share this post


Link to post

Miten tuon tölkin kulmavaihteen saa liitettyä juniksen rattiputkeen? Vai pitääkö tehdä uusi rattiputki? Kelpaako katsurille ite tehdyt hammastangon kiinnikkeet?

Share this post


Link to post

Us-partsilta löytyy niveliä mitkä voi kiinnittä pulttaamalla, tapilla tai hitsaamalla tms. Mä värkkään sen niin että rattiakseli menee nivelen "holkkiin" sisään ja sitten tappi läpi ja tigillä varmistaen.

 

Kuvassa näkyvä setuppi muuttui vielä jonkun verran mm. kulmavaihteen ja hammastangon välinen osuus meni uusiksi ja tuli yhdestä kappaleesta kun usa pojilta löyty niin mukavia niveliä.

 

Kiinnikkeet saa tehdä ite, pitää olla asianmukaiset ja riittävän lujuuden omaavat. Vähän sama homma kun irs korvien hitsaaminen kuplaan tms.

 

Laitan pari kuvaa ens viikolla kun puran setupin irti viimeistelyä ja maalausta varten.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Nyt ois romppeet pumppua lukuun ottamatta aikalailla paikallaan. Sen verran laitoin pumpun roikkumaan letkujen varaan tohon että pääs kokeilee toimiiko setuppi ja toimihan se ;).

post-72-0-96103900-1457176655_thumb.jpeg

post-72-0-24967300-1457176681_thumb.jpeg

post-72-0-67780200-1457176693_thumb.jpeg

Share this post


Link to post

Näyttää hieman heppoiselta tuo kulmavaihteen kiinnitys.Siihen kohdistuu kovat voimat kun käännät rattia paikoillaan-varsinkin servolla.. Mulla on tuosta jykevämpi versio mutta sekin "elää" kun katsuri laittaa tärinälevyille..

Share this post


Link to post

Se on molemmin puolin kiinni. Toisella puolella 3mm ja toisella 6mm plootussa. Tölkissä se on tollasessa 1,5mm lättänässä kiinni.

Share this post


Link to post

Näyttää hieman heppoiselta tuo kulmavaihteen kiinnitys.Siihen kohdistuu kovat voimat kun käännät rattia paikoillaan-varsinkin servolla..

Itse asiassa taitaa päästä helpommalla nyt tuo kulmavaihde nyt kun on tehostin. Voimat menee suurelta osin suoraan hammastangosta runkoon.

 

Ristinivelien asennosta en saanut kuvasta selvää ("prototyypissä" oli väärin päin). Samassa tangossa pitäs olla haarukat aina samaan suuntaan. Ei tuo ohjauksessa nyt kai niin tärkeä asia ole mutta onhan se aina fiksumman näköinen kun on oikein laitettu nekin.

 

Ebayssa olis muuten suojakumeja uniballeihein (uniball on ulkomaaksi "rose joint" ja suoja "dust cover" tai "sealing boot").

Share this post


Link to post

Eilen Wheeler Dealeríssä laiteltiin -67 junista (oli vanha uusinta) ja asenneltiin Creativen hammastankosatsia. Tuota kanssa kerran tuli mietittyä, mutta kun kommentit oli täälläpäin jonkin verran ristiriitaisia, niin jäi ostamatta. Tuossa ohjelmassa annetaan ymmärtää, että ohjattavuus muuttuu täydellisesti? Voi tietysti kysellä, että minkäkuntoiseen simpukkaan verrattuna. Liekö Creative sponsoroinut tuon jakson vai olisko tuosta sarjasta hyötyä ? Kaipa näitä on täälläkin päin jo ainakin jonkin verran käytössä?

Myynti taitaa nykyisin tapahtua vain suoraan valmistajalta? Ainakin Kieft&Klokílla se oli vielä joku vuosi sitten. Nyt ei enää näkynyt.

Share this post


Link to post

Kyllä minä olen juniksessa ollut ääreistyytyväinen tuohon creativen settiin.

Korjaahan se paskan simpukan, joita ei oikein helpolla maailmalta enää löydä kun uustuotantoa ei taida olla.

Kyllähän simpukan sain suoraan ajaessa kiristettyä niin että isolla maantiellä selviää, mutta se klappi oli ainakin mulla

Todella häiritsevä ratin muissa asennoissa. Hammastangolla se pysyy tasasen timminä ratin ääriasennosta toiseen.

Siitä syystä kurvailu mutkaisella maaseutu asfalttitiellä on nykyään hauskaa hupia, vaikka olisi puuskainenkin päivä.

 

Creativeen päädyin, kun on helppo entisöidä takaisin vakioksi, mutta empä kyllä taida sitä oman kokemuksen perusteella

enää tehdä.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Sonderi -65 kulkee ihan mukavasti simpukalla-mitä vähän veivaa, mutta sehän on ominaisuus eikä vika, kuten Ed Chainakin totesi. Tällä mennään, paitsi jos saisi upouuden Sonderin.

Edited by kili

Share this post


Link to post

Näinhän tuo asia taitaa olla. Mulla sattui olemaan kolme simpukkaa, joista valkkasin parhaan. Tuolla nämä kaupunki ym paikallispyörittelyt sujuu siedettävästi. Maantiellä tunnin parin jälkeen alkaa kaivata parempaa.

Share this post


Link to post

Minkä ikäsen opel astran hammastanko ja tehostajan pumppu on hyvä junikseen?

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×