Anpu Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Junakeula -65 on otettu työn alle, madalluksen johdosta simpukka pitäs nostaa mut jos kuitenkin laitettais hammastanko. Onko palstalaisilla valmista reseptiä ja kuvia miten ovat toteuttaneet? Haulla sain sen verran selvillle että passat/audi 80 tai 1303 hammastanko mut mistä kulmavaihde yms.? Creative valmistaa sarjaa, mut kun apusimpukka jää käyttöön ja toi hinta. http://creative-engineering.com/index.p ... &Itemid=26 Quote Link to comment
Anpu Posted November 7, 2013 Author Share Posted November 7, 2013 Itse itselleni vastaten, tölkin kulmavaihde ja astran hammastanko http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic. ... &start=480 Quote Link to comment
PZQ Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Itse miettinyt samaa, mutta onko loppu tuloksena pelkästään rakentamisen vaiva ? Iskussaan olevalla simpukka ohjauksella, tuntuu pärjäävän oikein hienosti.. Voisiko joku ko-homman tehnyt ilmaista mielipiteensä, hyötyä vai not ? -Pete- Quote Link to comment
Sekajuna Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Suomen lainsäädäntö ei taida sallia apusimpukan pois jättävää toteutustapaa. "ohjausgeometria ei saa muuttua" Quote Link to comment
Ketsa Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Itse aiheesta en tiedä mitään, mutta 10 vuoden pähkäilyjen jälkeen minulta joutaisi GSi Kadettin tehostamaton ohjausvaimentimella varustettu hammastanko myyntiin. Ja aasinsiltani tähän mainokseen oli se, että enklannissa näköjään ovat soveltaneet vastaavan tehostettua ja vääränkätistä mallia junikseen http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?f=6&t=47358&start=15 Quote Link to comment
Anpu Posted November 7, 2013 Author Share Posted November 7, 2013 Suomen lainsäädäntö ei taida sallia apusimpukan pois jättävää toteutustapaa. "ohjausgeometria ei saa muuttua" Onko noin?, taitaa olla sitten monta laitonta kuplaa liikenteessä Edit Eipä nuo konttorilla hanttii pistäny. Quote Link to comment
VW-63 Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Suomen lainsäädäntö ei taida sallia apusimpukan pois jättävää toteutustapaa. "ohjausgeometria ei saa muuttua" Onko noin?, taitaa olla sitten monta laitonta kuplaa liikenteessä Edit Eipä nuo konttorilla hanttii pistäny. Ei kai missään kuplassa ole edes alunperin ollut apusimpukkaa? Quote Link to comment
Anpu Posted November 8, 2013 Author Share Posted November 8, 2013 Suomen lainsäädäntö ei taida sallia apusimpukan pois jättävää toteutustapaa. "ohjausgeometria ei saa muuttua" Onko noin?, taitaa olla sitten monta laitonta kuplaa liikenteessä Edit Eipä nuo konttorilla hanttii pistäny. Ei kai missään kuplassa ole edes alunperin ollut apusimpukkaa? Juu ei, muttei ymmärrä miksi apusimpukan poisto olis kynnyskysymys. Olettaisin että simpukan vaihto hammastankoon olis tärkeempi juttu. Katsuria varmaankiin kiinnostaa eniten miten hammastangon kiinnitys on toteutettu. 1 Quote Link to comment
VW-63 Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Trafin soveltamisohjetta lainaten: "Ohjausvaihteen vaihdon jälkeen ohjauslaitteiston tulee geometrialtaan vastata autossa olevan etuakseliston tai autoon vaihdetun etuakseliston alkuperäistä geometriaa, ts. vaihdettavan ohjausvaihteen tulee olla toiminnalliselta mitoituk-seltaan akselistoon kuuluvaa alkuperäistä ohjausvaihdetta vastaava." En sitten tiedä onko korvaavan hammastanko-ohjauksen mukanaan tuomaa ohjausgeometriaa keinotekoisesti huononnettava vai voidaanko tässä tapaiksessa hyväksyä geometrian parantuminen:) Quote Link to comment
Anpu Posted November 8, 2013 Author Share Posted November 8, 2013 Katsurin ensikommentti oli "aina voi parannuksia tehdä jarrylevymuunnokset yms, mitens kiinnikkeet käykö alkuperäisiin", täs vaiheessa juttu jäi vähä kesken kun transitin runkopalkin pohja tippu lattialle. 2 Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Polon hammastanko, mikä kääntää apusimpukkaa, voittaa vakiosimpukan 6-0 Quote Link to comment
-tipi- Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Mites ohjausgeometria muuttuu, jos ulommat raidetangon päät (auraus) säädetään samaan asentoon, eli niiden välinen matka on sama systeemistä riippumatta. Ackermann-ehtohan tulee olka-akselista, jota ei muuteta mitenkään. Toki joustossa pienet muutokset ovat mahdollisia. Quote Link to comment
multanen Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 Kyllähän tuohon Ackermaniinkin hiukan vaikuttaa melkein kaikkien osien pituudet ja sijoitukset, viimeistään sitten kun käännytään. Esmes raidetangon pituudet ja raidetangon sisäpäiden sijainti auton pituussuunnassa. Veikkaan että käytännön katsastusmies tulkitsee tuota "geometrian säilymistä" suht väljästi: Tyyliin tarkistaa että pyörät kääntyvät samaan suuntaan ja palttiarallaa saman verran. Koeajolla jos vielä tuntuu toimivan niin uskoisin että geometrian puolesta menee läpi. Tässä tietysti oletuksena että uudet osat ovat vähän siellä päin missä alkuperäisetkin, varmaan hankalampaa jos esim. ohjausvermeet siirretään akselin etupuolelta takapuolelle tms. Quote Link to comment
nalle85 Posted November 29, 2013 Share Posted November 29, 2013 pallokeulaan toteutin tälleen http://uppaa.net/i/a51e4.jpg http://uppaa.net/i/967d4.jpg 1 Quote Link to comment
Guest umppari Posted February 6, 2014 Share Posted February 6, 2014 Laitoin Doppeliin- 63 tuon Creative Engineering hammastankosarjan. Tarkka mutta hivenen jäykkä ohjaus, eikä pyörät käänny enää nin paljon kuin aiemmin. Quote Link to comment
non-hippy Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Laitoin Doppeliin- 63 tuon Creative Engineering hammastankosarjan. Tarkka mutta hivenen jäykkä ohjaus, eikä pyörät käänny enää nin paljon kuin aiemmin. Tämä kuulostaa oudolta. Itse olen kanssa tänä talvena asentanut ko. setin. Simpukan kanssa pyörien kääntyminen rajoittui pyörännapa/olkatappi kokoonpanossa olevaan kartiomaiseen stop-pulttiin. Nyt hammastangolla käännettäessä liike pysähtyy samaan stoppariin eli pyörät kääntyy tasan yhtä paljon. Quote Link to comment
Lasse Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 busboxin fb-sivuilla on kuvia heidän systeemistään. varmaan halba. Quote Link to comment
Sami Leskinen Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 pallokeulaan toteutin tälleenhttp://uppaa.net/i/a51e4.jpghttp://uppaa.net/i/967d4.jpg Hyvältä näyttää! Laitatko vähän lisäinfoa tästä? Voisin kokeilla omaanikin. Quote Link to comment
jocke biese Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Mä alottelin kans nyt tämän hammastanko shown. Tölkin kulmavaihde ja vierasmerkin hammastanko. Creativelta tuli kapea ja säädettävä etuakseli ja nyt viritellään hammastankoa. Onko kellään mitään kivaa kikkaa rattiakselin liittämiseksi kulmavaihteeseen? Muilta osin näyttäs jotakuinkin hahmottuneen toi homma. Raidetankoja pitäs kans miettii, onkohan uniballit vielä ihan no no konttorilla. Jostain on jäänyt tällänen muistikuva. Quote Link to comment
jocke biese Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 (edited) En löytäny sitä vanhaa topiccia missä tätä mietittiin. Nyt se kuitenkin alkas olemaan siellä! Joo, noi uniballit ei kelpaa perus katsurille eikä varmasti ihan kaikki muukaan mutta takertumatta näihin suomen specseihin ja jonkun joutavan virkamieheksi luettavan pussihousun näkemyksen sivuuttaneena toi rupeis tuntumaan aika hyvältä! Ei muuten oo enää vartti kierrosta klappia eikä mutrakaan kummaa ohjausgeometriassa. Yks tukilaakeri tulee vielä us-partsin pojilta tohon heti kulmanivelen jälkeen koska haluun pitää ton rättinivelen värinänvaimentimena enkä tehä semmosta rodi tyylistä kaikki tuntuu. Seuraavaksi vaihetaan samalla mitotuksella oleva tehostettu hammastanko ja sähkö-hydraulinen tehostajan pumppu paikoilleen ja viimeistellään ja maalaillaan kaikki palikat kohalleen. Edited February 14, 2016 by jocke biese 3 Quote Link to comment
ozone Posted February 23, 2016 Share Posted February 23, 2016 Miten tuon tölkin kulmavaihteen saa liitettyä juniksen rattiputkeen? Vai pitääkö tehdä uusi rattiputki? Kelpaako katsurille ite tehdyt hammastangon kiinnikkeet? Quote Link to comment
jocke biese Posted February 24, 2016 Share Posted February 24, 2016 Us-partsilta löytyy niveliä mitkä voi kiinnittä pulttaamalla, tapilla tai hitsaamalla tms. Mä värkkään sen niin että rattiakseli menee nivelen "holkkiin" sisään ja sitten tappi läpi ja tigillä varmistaen. Kuvassa näkyvä setuppi muuttui vielä jonkun verran mm. kulmavaihteen ja hammastangon välinen osuus meni uusiksi ja tuli yhdestä kappaleesta kun usa pojilta löyty niin mukavia niveliä. Kiinnikkeet saa tehdä ite, pitää olla asianmukaiset ja riittävän lujuuden omaavat. Vähän sama homma kun irs korvien hitsaaminen kuplaan tms. Laitan pari kuvaa ens viikolla kun puran setupin irti viimeistelyä ja maalausta varten. 1 Quote Link to comment
jocke biese Posted March 5, 2016 Share Posted March 5, 2016 Nyt ois romppeet pumppua lukuun ottamatta aikalailla paikallaan. Sen verran laitoin pumpun roikkumaan letkujen varaan tohon että pääs kokeilee toimiiko setuppi ja toimihan se ;). Quote Link to comment
nikke911 Posted March 5, 2016 Share Posted March 5, 2016 Näyttää hieman heppoiselta tuo kulmavaihteen kiinnitys.Siihen kohdistuu kovat voimat kun käännät rattia paikoillaan-varsinkin servolla.. Mulla on tuosta jykevämpi versio mutta sekin "elää" kun katsuri laittaa tärinälevyille.. Quote Link to comment
jocke biese Posted March 5, 2016 Share Posted March 5, 2016 Se on molemmin puolin kiinni. Toisella puolella 3mm ja toisella 6mm plootussa. Tölkissä se on tollasessa 1,5mm lättänässä kiinni. Quote Link to comment
multanen Posted March 5, 2016 Share Posted March 5, 2016 Näyttää hieman heppoiselta tuo kulmavaihteen kiinnitys.Siihen kohdistuu kovat voimat kun käännät rattia paikoillaan-varsinkin servolla.. Itse asiassa taitaa päästä helpommalla nyt tuo kulmavaihde nyt kun on tehostin. Voimat menee suurelta osin suoraan hammastangosta runkoon. Ristinivelien asennosta en saanut kuvasta selvää ("prototyypissä" oli väärin päin). Samassa tangossa pitäs olla haarukat aina samaan suuntaan. Ei tuo ohjauksessa nyt kai niin tärkeä asia ole mutta onhan se aina fiksumman näköinen kun on oikein laitettu nekin. Ebayssa olis muuten suojakumeja uniballeihein (uniball on ulkomaaksi "rose joint" ja suoja "dust cover" tai "sealing boot"). Quote Link to comment
laira Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Eilen Wheeler Dealeríssä laiteltiin -67 junista (oli vanha uusinta) ja asenneltiin Creativen hammastankosatsia. Tuota kanssa kerran tuli mietittyä, mutta kun kommentit oli täälläpäin jonkin verran ristiriitaisia, niin jäi ostamatta. Tuossa ohjelmassa annetaan ymmärtää, että ohjattavuus muuttuu täydellisesti? Voi tietysti kysellä, että minkäkuntoiseen simpukkaan verrattuna. Liekö Creative sponsoroinut tuon jakson vai olisko tuosta sarjasta hyötyä ? Kaipa näitä on täälläkin päin jo ainakin jonkin verran käytössä? Myynti taitaa nykyisin tapahtua vain suoraan valmistajalta? Ainakin Kieft&Klokílla se oli vielä joku vuosi sitten. Nyt ei enää näkynyt. Quote Link to comment
non-hippy Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Kyllä minä olen juniksessa ollut ääreistyytyväinen tuohon creativen settiin. Korjaahan se paskan simpukan, joita ei oikein helpolla maailmalta enää löydä kun uustuotantoa ei taida olla. Kyllähän simpukan sain suoraan ajaessa kiristettyä niin että isolla maantiellä selviää, mutta se klappi oli ainakin mulla Todella häiritsevä ratin muissa asennoissa. Hammastangolla se pysyy tasasen timminä ratin ääriasennosta toiseen. Siitä syystä kurvailu mutkaisella maaseutu asfalttitiellä on nykyään hauskaa hupia, vaikka olisi puuskainenkin päivä. Creativeen päädyin, kun on helppo entisöidä takaisin vakioksi, mutta empä kyllä taida sitä oman kokemuksen perusteella enää tehdä. Quote Link to comment
Guest kili Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 (edited) Sonderi -65 kulkee ihan mukavasti simpukalla-mitä vähän veivaa, mutta sehän on ominaisuus eikä vika, kuten Ed Chainakin totesi. Tällä mennään, paitsi jos saisi upouuden Sonderin. Edited April 30, 2016 by kili Quote Link to comment
laira Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Näinhän tuo asia taitaa olla. Mulla sattui olemaan kolme simpukkaa, joista valkkasin parhaan. Tuolla nämä kaupunki ym paikallispyörittelyt sujuu siedettävästi. Maantiellä tunnin parin jälkeen alkaa kaivata parempaa. Quote Link to comment
Raihna Posted November 30, 2018 Share Posted November 30, 2018 Minkä ikäsen opel astran hammastanko ja tehostajan pumppu on hyvä junikseen? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.