Jump to content

Säätöpalojen asennus etuakselia purkamatta


Recommended Posts

Yritin hakua käyttään aiheesta, mutta tuloksetta. Olen junakeulaan(1966) suunnitellut asentavani pintahitsattavat ja hammastetut säätöpalat etuakseliputkiin. Tarvitseeko minun purkaa akseli osiin vai onnistuuko esimerkiksi etuiskarit irroitettuna ja akseli lattialla tämän operaation suorittamaan? Palojen mukana tulevat ohjeet usein käskevät purkamaan, mutta jotkut kuulemma ovat onnistuneet ilman suurempia purkuja.

 

Kiitos ja anteeksi

Link to comment

Ei onnistu. Tukivarret ja jouset on purettava. Myös se akselin keskellä oleva jousien lukitus holkki täytyy saada siirrettyä sivuun säätöpalojen asennuksen ajaksi, ja se voi olla työn ja tuskan takana jos et akselia katkase.

Link to comment

Jätin jousilatat putkeen tässä akselissa. Piti vaan porata varovasti kun noita reikiä avarsin.

 

20090728001.jpg

 

Akseli pitää joka tapauksessa purkaa irti autosta jotta pääsee hitsaamaan hammaspalaa yläputkeen.. Liian ahdasta muuten...

 

20090728009.jpg

Edited by Hebster52
Link to comment

Ja kun etuakseli irroitetaan juniksesta niin täytyy vaihdetanko ja vaijerit jotka kulkevat akseliputkien välistä irroittaa myös.

 

Jos edellä mainittu ei kiinnosta niin aina voi vaihtaa pelkästään flipatut olat jotka saa vaihdettua etuakseli paikallaan, ainoastaan jarruosat purkaen. (myös raidetangot pitää flipata ja vaihtaa kuskin puolelle säädettävä raidetanko. Tämä pitäisi tehdä myös säätöpalat asentaessa).

Link to comment

Akseli minulla on jo lattialla. Tuon keskipalan irroittamisesta vielä sen verran, että onko se tarkoitus vain saada lyötyä ns sivuun säätöpalojen tieltä vai porata auki, jotta se kääntyisi ylös ja alas. Itse olen vielä tämän madaltamisen suhteen noviisi, mutta onneksi täältä saa apua.

Link to comment

Lekalla säätöpalaa sivuun hakatessa on hyvä pitää mielessä että se vaatii sen verran voimaa että saa jopa akseliputken vääntymään jos vähän vinossa hakkaa tai toinen vaihtoehto on se että saat hakattua putken pään sen verran lyttyyn ettei se enää mahdu akseliputken sisältä takaisin ulos.

 

Ja tosiaan sen takia sitä sivuun hakataan että sen saisi pyörimään mutta taitaa aina jäädä tahmeaksi liikunta jos sitä ei poraile.

Edited by Tanhis
Link to comment

Itse oon tehnyt kolmeen akseliin tuon operaation, joka kerta eritavalla. Ensimmäinen kerta kylmiltään akseli kiinni autossa. Toinen kerta akseli irrallaa, lämmitin hehkuun keskipalan lukitus kohdat ja moukaroin sivuun. Kolmannella kerralla porasin auki.

 

Tuo mitä tanhis sanoi että jää tahmeaksi on totta, kylmiltään en enää hakkaa niitä auki. Poraamalla paras lopputulos mielestäni. Itse en edes hitsannut niitä reikiä umpeen vaan täytin jollain kemiallisen metallin tyylisellä tökötillä.

Link to comment

Väännetääs vielä rautalangasta, etten tuhoa mitään. Elikkäs jos poraan kaikki mahdolliset kiinnikkeet ja sitten induktiokuumentimella punaiseksi piilossaolevan kohdalta ja rautakangella ja lekalla luodaan keskilukkoon ja siirretään sivuun? Ja vielä keskilukitus siis jätetään akselin sisään? Kiitos kaikille kärsivällisyydestä!

Link to comment

Siis keskilukitus pala lyödään sivuun vain siksi aikaa että saa avarrettua toi lukitusruuvin reikää soikeaksi jotta saa liikkumavaraa keskilukituksen ruuville. Keskilukitus lyödään sit takaisin keskelle ja asennetaan uusi pitempi lukitusruuvi ja noi hammaspalat joista sisempi hitsataan putkiin kiinni. Lukitusruuvin reikää avarretaan ylöspäin vakiosta jotta saa madallusta. Asenna sisempi hammastus siten että sen soikean reijän alakantti on alkuperäisen reijän tasolla ja piirrä miten ylös tarvii avartaa. Silleen saa vielä säädettyä orggis korkeuteen jos haluu. Tosin voi tietenkin asentaa korkeammallekin… (=madaltaa silloin vieläkin enemmän..) :)

 

Mun kuvasta näkyy mm. noi avarrettut reijät soikeina jotka ovat orggis akselissa vain pyöreä reikä.

 

Säätöakselissa on se idea että keskilukituspala on se jota säädetään kääntämällä.

Edited by Hebster52
Link to comment
  • 1 month later...

Jatketaanpa tähän samaan ketjuun vähän asiasta ja asian vierestä.

 

Toinen noviisi kyselee, että mitä hilpettä olisi hyvä samalla uusia kun akselin irrottaa ja modailee? eli mitä osia ostoslistalle? 

 

Jos akselia samalla kaventaa niin tilanne muuttuukin sitten ratkaisevasti, eikös niin?  kahden tuuman kavennuksessa ei tarvi varmaan vielä koriin koskea vai olenko ymmärtänyt väärin?

Link to comment

Jatketaanpa tähän samaan ketjuun vähän asiasta ja asian vierestä.

 

Toinen noviisi kyselee, että mitä hilpettä olisi hyvä samalla uusia kun akselin irrottaa ja modailee? eli mitä osia ostoslistalle? 

 

Jos akselia samalla kaventaa niin tilanne muuttuukin sitten ratkaisevasti, eikös niin?  kahden tuuman kavennuksessa ei tarvi varmaan vielä koriin koskea vai olenko ymmärtänyt väärin?

Riippuu auton vuosimallista ja siittä miten kaventnaa.

 

Eli jos on rullalaakeroitu akseli niin tuskin tarvitsee muuta vaihtaa kuin rasvat akselin sisältä. Tietty olat on sitten oma asiansa.

Link to comment

Nyt kun tämä topic:ki tuli taas pinnalle niin olin unohtanut mainita, että operaatio suoritettu onnistuneesti näillä ohjeilla mitä täältä löytyi. Nyt on juniksessa vihdoinkin säädettävä akseli, seuraavaksi katsotaan mitä katsuri sanoo asiasta. :D

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...