Finbay Posted April 11, 2016 Share Posted April 11, 2016 Yritin hakua käyttään aiheesta, mutta tuloksetta. Olen junakeulaan(1966) suunnitellut asentavani pintahitsattavat ja hammastetut säätöpalat etuakseliputkiin. Tarvitseeko minun purkaa akseli osiin vai onnistuuko esimerkiksi etuiskarit irroitettuna ja akseli lattialla tämän operaation suorittamaan? Palojen mukana tulevat ohjeet usein käskevät purkamaan, mutta jotkut kuulemma ovat onnistuneet ilman suurempia purkuja. Kiitos ja anteeksi Quote Link to comment
tobbe` Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Ei onnistu. Tukivarret ja jouset on purettava. Myös se akselin keskellä oleva jousien lukitus holkki täytyy saada siirrettyä sivuun säätöpalojen asennuksen ajaksi, ja se voi olla työn ja tuskan takana jos et akselia katkase. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Onnistuu akselia katkaisematta mutta ilman tukivarsia ja jousisauvoja purkamatta voi olla haasteellista mutta kylläkin mahdollista. Ja ne keskipalan lukitukset täytyy porata auki. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Keskipalan lukituksen oon ainakin pallokeulan sekä junakeulan akseleissa moukarilla siirtäny sivuun poraamatta irti. Sitä moukaroidessa on helpompi jos akseli on vielä kiinni autossa... :) Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 (edited) Jätin jousilatat putkeen tässä akselissa. Piti vaan porata varovasti kun noita reikiä avarsin. Akseli pitää joka tapauksessa purkaa irti autosta jotta pääsee hitsaamaan hammaspalaa yläputkeen.. Liian ahdasta muuten... Edited April 12, 2016 by Hebster52 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Ja kun etuakseli irroitetaan juniksesta niin täytyy vaihdetanko ja vaijerit jotka kulkevat akseliputkien välistä irroittaa myös. Jos edellä mainittu ei kiinnosta niin aina voi vaihtaa pelkästään flipatut olat jotka saa vaihdettua etuakseli paikallaan, ainoastaan jarruosat purkaen. (myös raidetangot pitää flipata ja vaihtaa kuskin puolelle säädettävä raidetanko. Tämä pitäisi tehdä myös säätöpalat asentaessa). Quote Link to comment
Finbay Posted April 12, 2016 Author Share Posted April 12, 2016 Akseli minulla on jo lattialla. Tuon keskipalan irroittamisesta vielä sen verran, että onko se tarkoitus vain saada lyötyä ns sivuun säätöpalojen tieltä vai porata auki, jotta se kääntyisi ylös ja alas. Itse olen vielä tämän madaltamisen suhteen noviisi, mutta onneksi täältä saa apua. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 (edited) Lekalla säätöpalaa sivuun hakatessa on hyvä pitää mielessä että se vaatii sen verran voimaa että saa jopa akseliputken vääntymään jos vähän vinossa hakkaa tai toinen vaihtoehto on se että saat hakattua putken pään sen verran lyttyyn ettei se enää mahdu akseliputken sisältä takaisin ulos. Ja tosiaan sen takia sitä sivuun hakataan että sen saisi pyörimään mutta taitaa aina jäädä tahmeaksi liikunta jos sitä ei poraile. Edited April 12, 2016 by Tanhis Quote Link to comment
jori Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Itse oon tehnyt kolmeen akseliin tuon operaation, joka kerta eritavalla. Ensimmäinen kerta kylmiltään akseli kiinni autossa. Toinen kerta akseli irrallaa, lämmitin hehkuun keskipalan lukitus kohdat ja moukaroin sivuun. Kolmannella kerralla porasin auki. Tuo mitä tanhis sanoi että jää tahmeaksi on totta, kylmiltään en enää hakkaa niitä auki. Poraamalla paras lopputulos mielestäni. Itse en edes hitsannut niitä reikiä umpeen vaan täytin jollain kemiallisen metallin tyylisellä tökötillä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Ongelmana poratessa että yksi kohta on ohjauksen välilaakerimokkulan takana Quote Link to comment
PZQ Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 (edited) Se lukitus knööli kettumaisesti myös apuzimpukka mötäleen takana...(edit. Eli sama mitä Hebster tarkoittaa... ) Jaa ääni leka & pillistä kuumaa tohottamiselle ;) -Pete- Edited April 12, 2016 by PZQ Quote Link to comment
Finbay Posted April 12, 2016 Author Share Posted April 12, 2016 Väännetääs vielä rautalangasta, etten tuhoa mitään. Elikkäs jos poraan kaikki mahdolliset kiinnikkeet ja sitten induktiokuumentimella punaiseksi piilossaolevan kohdalta ja rautakangella ja lekalla luodaan keskilukkoon ja siirretään sivuun? Ja vielä keskilukitus siis jätetään akselin sisään? Kiitos kaikille kärsivällisyydestä! Quote Link to comment
tobbe` Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Moukutat sitä vain pari senttiä sivuun jotta saat tilaa porata ja rälläköidä sen kolon ilman että se lukitus mokkula kärsii siellä sisällä. Quote Link to comment
x-pj Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Noista kuvista näkee aika hyvin mitä on tarkoitus tehdä eli keskilukitus käytetään uudelllen, mutta liikkuvana jotta sääminen on mahdollista http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=64301&postdays=0&postorder=asc&start=0 1 Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 (edited) Siis keskilukitus pala lyödään sivuun vain siksi aikaa että saa avarrettua toi lukitusruuvin reikää soikeaksi jotta saa liikkumavaraa keskilukituksen ruuville. Keskilukitus lyödään sit takaisin keskelle ja asennetaan uusi pitempi lukitusruuvi ja noi hammaspalat joista sisempi hitsataan putkiin kiinni. Lukitusruuvin reikää avarretaan ylöspäin vakiosta jotta saa madallusta. Asenna sisempi hammastus siten että sen soikean reijän alakantti on alkuperäisen reijän tasolla ja piirrä miten ylös tarvii avartaa. Silleen saa vielä säädettyä orggis korkeuteen jos haluu. Tosin voi tietenkin asentaa korkeammallekin… (=madaltaa silloin vieläkin enemmän..) :) Mun kuvasta näkyy mm. noi avarrettut reijät soikeina jotka ovat orggis akselissa vain pyöreä reikä. Säätöakselissa on se idea että keskilukituspala on se jota säädetään kääntämällä. Edited April 12, 2016 by Hebster52 Quote Link to comment
Finbay Posted April 12, 2016 Author Share Posted April 12, 2016 Kiitos kiitos ja kiitos vastauksista! Toivottavasti tästä on apua myös muille tätä operaatiota suunnitelevalle. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 Ongelmana poratessa että yksi kohta on ohjauksen välilaakerimokkulan takana Aivan tämän unohdin kun itse sen porasin irti pois tieltä operaation ajaksi. Quote Link to comment
mikan Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 En ole varma toimiiko tämä video enää: http://www.kustomcoachwerks.com/movies/busbeam.mov t. Mika Quote Link to comment
KaW Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Jatketaanpa tähän samaan ketjuun vähän asiasta ja asian vierestä. Toinen noviisi kyselee, että mitä hilpettä olisi hyvä samalla uusia kun akselin irrottaa ja modailee? eli mitä osia ostoslistalle? Jos akselia samalla kaventaa niin tilanne muuttuukin sitten ratkaisevasti, eikös niin? kahden tuuman kavennuksessa ei tarvi varmaan vielä koriin koskea vai olenko ymmärtänyt väärin? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 Jatketaanpa tähän samaan ketjuun vähän asiasta ja asian vierestä. Toinen noviisi kyselee, että mitä hilpettä olisi hyvä samalla uusia kun akselin irrottaa ja modailee? eli mitä osia ostoslistalle? Jos akselia samalla kaventaa niin tilanne muuttuukin sitten ratkaisevasti, eikös niin? kahden tuuman kavennuksessa ei tarvi varmaan vielä koriin koskea vai olenko ymmärtänyt väärin? Riippuu auton vuosimallista ja siittä miten kaventnaa. Eli jos on rullalaakeroitu akseli niin tuskin tarvitsee muuta vaihtaa kuin rasvat akselin sisältä. Tietty olat on sitten oma asiansa. Quote Link to comment
Finbay Posted May 31, 2016 Author Share Posted May 31, 2016 Nyt kun tämä topic:ki tuli taas pinnalle niin olin unohtanut mainita, että operaatio suoritettu onnistuneesti näillä ohjeilla mitä täältä löytyi. Nyt on juniksessa vihdoinkin säädettävä akseli, seuraavaksi katsotaan mitä katsuri sanoo asiasta. :D 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.