jonte Posted July 17, 2016 Share Posted July 17, 2016 Vappuajelulla Kupla sammui yht'äkkiä liikennevaloihin, ei lähtenyt käyntiin mäkistartillakaan. Kärjet näyttivät huonoilta, mikä vähän ihmetyttää, koska olin ajanut maks. 1000 km kunnostuksen jälkeen. No, laitoin uudet kärjet sekä konkan ja säädin kärkivälin oikeaksi, ja Kupla toimi tosi hyvin mitä nyt ehdin ajaa muutaman kerran. Matkalla Mikkelin Oldtimer Runiin matka katkesi kovaan nykimiseen, ja kone ampui myös miehekkäästi putkesta. Arvasin, että sytkä on pielessä, säädin tien sivussa kärkiväliä, ja sain Kuplan hetkeksi käymään. Mutta sammui taas, kun olin lähdössä liikkeelle, ja annoin kaasua. Hinasin auton kotipihaan, nyt auto ei lähde käyntiin, starttaa vain vimmatusti. Säädin taas kärkivälin, perusasetin sytkän, ja tarkistin, että tulee sekä kipinää, että bensaa. Laitoin myös pari tippaa öljyä jakajan akseliin vilttipalaan, ja akselirasvaa itse akseliin, jotta kärkien 'kenkä' liukuisi hyvin. Nyt olisivat kuitenkin hyvät neuvot tarpeen, en itse keksi vikaa, tässä menee muuten koko ajosesonki ohi. Quote Link to comment
Paadre Posted July 17, 2016 Share Posted July 17, 2016 Oletkos kokeillut uudella konkalla jo? 1 Quote Link to comment
x-pj Posted July 17, 2016 Share Posted July 17, 2016 Vaikka kipinä tulee, se voi olla heikko eikä jaksa sytyttää paineen alla. Quote Link to comment
jonte Posted July 18, 2016 Author Share Posted July 18, 2016 (edited) Konkka on uusi,mutta voihan siinäkin olla vikaa. Itse asiassa kypsyin näihin sytkäongelmiin siinä määrin,että tilasin Pertronixin kärjettömän setin & Flamethrower-puolan.Ajattelin ensin vaihtaa heti siihen.Mutta jotenkin haluaisin vielä kokeilla käyntiin kärjellisellä sarjalla,jotta näen,ettei löydy muutakin vikaa.Voisin toki ensin vaihtaa vain uuden puolan,ja katsoa,että toimiiko. Edited July 18, 2016 by jonte Quote Link to comment
Paavuli Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Puola, johdot, tulpat? Perusasetettu miten, pyörijä merkkiin? (tällä helposti pieleen). Vai staattisesti hehkulampulla? (tarkempi). Vähän myöhäistä, mutta itse olen nykyään 123 jakajafani (tune). Ei voi olla helpompi säätää kohdalleen, ja mylly käy se kuuluisa kello. Quote Link to comment
hpa Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Aluksi tarkista venttiilien välykset. Quote Link to comment
jonte Posted July 18, 2016 Author Share Posted July 18, 2016 Sytkää yritin perussäätää laittamalla pyörijää osoittamaan jakajan jalassa olevaa merkkiä, ja nokka-akselin hihnapyörän merkkiä (merkitty valkoisella viivalla) osoittamaan lohkojen välissä olevaa keskikohtaa. Noin suunnilleen olen ymmärtänyt, että pitäisi tehdä, mutta voin olla väärässäkin. Venttilien välyksiä en ole vielä tarkistanut. Quote Link to comment
Paavuli Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Okei mielestäni selvä. Ajoitus ei ole kohdallaan. Ei edes yritä, jos on pahasti pielessä. Laitetaanko jakajan merkki keskelle pyörijää, jättö vai ottoreunalle? :) Merkki antaa vain suuntaa. Nyt esmes John Muirin legendaarinen ohjekirja jostain ja säätämään sytytys staattisesti hehkulampulla. http://www.aircooledtech.com/timing/static/ tai sitten tästä ohje, jos lontoonkieli taipuu. Ei kannata merta edemmäs lähteä rapua kalastamaan, ensin sytkä about kohdalleen. Vuosikymmeniä taannoin tuo staattinen oli riittävän hyvä ajoituskonsti (miksei vieläkin, toimii). Tarkemmin sitten saa strobolla elikkäs ajoituslampulla. Joita ei hyviä enää kaupasta edes saa. Quote Link to comment
Soukka Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Okei mielestäni selvä. Ajoitus ei ole kohdallaan. Ei edes yritä, jos on pahasti pielessä. Laitetaanko jakajan merkki keskelle pyörijää, jättö vai ottoreunalle? :) Merkki antaa vain suuntaa. Nyt esmes John Muirin legendaarinen ohjekirja jostain ja säätämään sytytys staattisesti hehkulampulla. http://www.aircooledtech.com/timing/static/ tai sitten tästä ohje, jos lontoonkieli taipuu. Ei kannata merta edemmäs lähteä rapua kalastamaan, ensin sytkä about kohdalleen. Vuosikymmeniä taannoin tuo staattinen oli riittävän hyvä ajoituskonsti (miksei vieläkin, toimii). Tarkemmin sitten saa strobolla elikkäs ajoituslampulla. Joita ei hyviä enää kaupasta edes saa. Tuo lamppu keino on erittäin hyvä. Itse säädin noin uuden koneen jakajan 10 astetta ja lähti käyntiin hyvin ihan ensimmäisellä startilla. Quote Link to comment
Maasturi Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Jos mottoria ei saa käymään kunnossaolevalla kärjellisellä virranjakajalla niin siihen ei kannata laittaa kärjetöntä järjestelmää, on melko varma että se tuhoutuu kun vianetsintä etenee tarpeeksi kauan. Jos moottori ei lähde käyntiin mutta startti pyörittää niin irroita esim. 2:n sytytysjohto irti sytytystulpasta ja liitä siihen erillinen s.tulppa jonka laitat moottoripeltiä tms. vasten jolloin s.tulpan runko saa maakosketuksen, sen jälkeen starttaus ja katsot räpsiikö kipinä s.tulpan kärkivälissä. Tämä vaatii tietysti kaverin starttaamaan vaihde vapaalla. Jos räpsii niin vika on esim. sytytysajoituksessa tai bensan puutteessa. Quote Link to comment
multanen Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Jos moottori ei lähde käyntiin mutta startti pyörittää niin irroita esim. 2:n sytytysjohto irti sytytystulpasta ja liitä siihen erillinen s.tulppa jonka laitat moottoripeltiä tms. vasten jolloin s.tulpan runko saa maakosketuksen, sen jälkeen starttaus ja katsot räpsiikö kipinä s.tulpan kärkivälissä. Sytytystä ei kannata testata tulpalla vaan kipinän pitää vapaassa ilmassa hypätä helposti 10 - 15 mm. Muuten ei toimi paineisessa sylinterissä (kuten x-pj ylempänä huomauttikin). Itse laitan ruuvimeisselin tulpanjohtoon siten että varsi tulee jostain kohtaa sentin päähän sopivasta maakohdasta (kirkas pultin pää tms.). Kipinä hyppää sitten siitä yli. Aina kannattaa laittaa kipinä menemään johonkin, puola ja muutkin osat kärsivät kun energia ei pääse purkautumaan. Quote Link to comment
jonte Posted July 19, 2016 Author Share Posted July 19, 2016 (edited) Sytkä on varmasti pielessä, siitä olen itsekin samaa mieltä. Enkä tässä vaiheessa, kun auto ei edes lähde käyntiin, ole vaihtamassa mitään kärjettömän osia siihen. Ajattelin vain kokeilla uudella puolalla, että auttaisiko se heikkoon kipinään. Strobolamppua en omista, joten joudun varmaan viemään korjaamolle sytytyksen säätöä varten.Kiitoksia kommenteista! Edited July 19, 2016 by jonte Quote Link to comment
Maasturi Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Kun perusennakoksi laittaa 8 astetta niin sillä lähtee varmasti käyntiin, siihen ei tarvita ajoituslamppua ja kokonaisennakon muuttaminen ei ole helppoa sen jälkeen - - - sehän muuttuu samassa suhteessa kuin perusennakkokin. Jos muutat perusennakkoa myöhäisemmälle niin maksimiennakkokin siirtyy samalla. Quote Link to comment
Paavuli Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Sytkä on varmasti pielessä, siitä olen itsekin samaa mieltä. Enkä tässä vaiheessa, kun auto ei edes lähde käyntiin, ole vaihtamassa mitään kärjettömän osia siihen. Ajattelin vain kokeilla uudella puolalla, että auttaisiko se heikkoon kipinään. Strobolamppua en omista, joten joudun varmaan viemään korjaamolle sytytyksen säätöä varten.Kiitoksia kommenteista! Tuossa linkkaamassani ohjeessa sytytys säädetään ihan normaalilla 6 tai 12v hehkulampulla (riippuu autosi jännitteestä). Ei ole vaikeaa kun tekee kohta kohdalta. Suosittelen treenaamaan tuon sytytyksen säädön, kun sytytykseen vaikuttaa osien kuluminen jne. Kärjet kuluu yms. Rohkeasti vaan. Quote Link to comment
Soukka Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Tuossa linkkaamassani ohjeessa sytytys säädetään ihan normaalilla 6 tai 12v hehkulampulla (riippuu autosi jännitteestä). Ei ole vaikeaa kun tekee kohta kohdalta. Suosittelen treenaamaan tuon sytytyksen säädön, kun sytytykseen vaikuttaa osien kuluminen jne. Kärjet kuluu yms. Rohkeasti vaan. Jos ei halua lamppua viritellä niin yleismittari missä on se piippaus asento toimii myös. Quote Link to comment
Tutkija Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Tai kääntää vaan jakajaa ja kuuntelee milloin kärkien välissä räpsähtää. Quote Link to comment
jonte Posted July 20, 2016 Author Share Posted July 20, 2016 Uusi Motonetistä hankittu konkka on myös melko varmasti rikki. Kokeilin juuri, että tuleeko kipinää kärkien välissä, ja kipinöi tosi rajusti. Mutta voiko rikkinäinen konkka estää käynnistymistä? No, pitääpä käydä hakemassa virtakynä testausta varten, tänään en ehtinyt. Quote Link to comment
multanen Posted July 20, 2016 Share Posted July 20, 2016 Mutta voiko rikkinäinen konkka estää käynnistymistä? Kyllä voi, nimimerkki kokemusta on. Kokemusta myös siitä että konkat on nykyään surkeita laadultaan ja itsellekin on sattunut uusi rikkinäinen. Quote Link to comment
jonte Posted July 25, 2016 Author Share Posted July 25, 2016 Tämä ei edelleenkään etene, yritin säätää sytytystä ohjeiden mukaan virtakynällä, hauenleuan maadoitin kaasarin runkoon, ja kynän laitoin puolaan kiinni. Löysäsin jakajan pultin, ja käänsin varovasti jakajaa myötäpäivään. Mutta virtakynän valo palaa koko ajan, eli kärjet eivät mene kiinni? Aloin epäillä, ettei jakajan levy liiku, joten imin ja puhalsin alipainekellon letkusta. Mutta en mielestäni nähnyt, että jakajassa mikään olisi liikkunut, voisiko tässä olla syy? Kipinää tulee edelleenkin kärjille asti, ja kärkivälinkin tarkistin varmuuden vuoksi. Alkaa kohta mennä hermo, kun ei ymmärrä, mikä mättää. Quote Link to comment
multanen Posted July 25, 2016 Share Posted July 25, 2016 Tämä ei edelleenkään etene, yritin säätää sytytystä ohjeiden mukaan virtakynällä, hauenleuan maadoitin kaasarin runkoon, ja kynän laitoin puolaan kiinni. Laitoithan virtakynän puolalta virranjakajaan menevään johtoon? (plussajohtoon puolalle kun tietysti tulee koko ajan plussa). Alipainesäätimestä ei tarvitse välittää, kärkien pitää vaan mennä kiinni kun jakajan "nokka" ei ole kohdalla. Quote Link to comment
Meto Posted July 25, 2016 Share Posted July 25, 2016 Onhan perus toimintaperiaate selvä eli kipinä syntyy kun kärjet aukeaa..? Quote Link to comment
jonte Posted July 26, 2016 Author Share Posted July 26, 2016 (edited) Meto: joo, on, mutta ihmettelin vain, kun kärjet ei näytä liikkuvan.Multanen: ok, näinhän tietenkin on, kokeilin myös tuosta jakajaan menevästä paksusta johdosta, virtakynän valo ei syttynyt ollenkaan. Eli ei tule virtaa puolalta jakajaan?? Sori taas kerran tyhmistä kysymyksistä, en oikein osaa näitä sähköpuolen hommia. Edited July 26, 2016 by jonte Quote Link to comment
multanen Posted July 26, 2016 Share Posted July 26, 2016 Jos virtakynän laittaa puolalta jakajalle menevään ohuen johdon ja maan väliin niin valon pitäisi syttyä ja sammua konetta pyöritettäessä (siis työntele hitaasti nelonen silmässä tai pyöritä kinntoavaimella laturin pultista tms.). Quote Link to comment
Maasturi Posted July 26, 2016 Share Posted July 26, 2016 Jos vj.kärki ( vasara )ei liiku kun nokan pitäisi nostaa sitä ylös niin silloin kärkiväliä ei ole yhtään tai sitten kärkiväli on liian suuri. Sytytyksen perusennakon säädössä ei tarvita mitään virtakyniä tai lamppuja. Ajoituslampulla voidaan tarkistaa sen jälkeen maksimiennakko. Sytytyshetki on silloin kun vj.kärkiväli aukeaa ja kärkien välissä "räpsähtää" kipinä, silloin 1 sylinteri pitää olla "kipinässä" venttiilit kiinni ja hihnapyörän merkki n.7 astetta ennen yläkääntökohtaa. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 26, 2016 Share Posted July 26, 2016 Jos vj.kärki ( vasara )ei liiku kun nokan pitäisi nostaa sitä ylös niin silloin kärkiväliä ei ole yhtään tai sitten kärkiväli on liian suuri. Sytytyksen perusennakon säädössä ei tarvita mitään virtakyniä tai lamppuja. Ajoituslampulla voidaan tarkistaa sen jälkeen maksimiennakko. Sytytyshetki on silloin kun vj.kärkiväli aukeaa ja kärkien välissä "räpsähtää" kipinä, silloin 1 sylinteri pitää olla "kipinässä" venttiilit kiinni ja hihnapyörän merkki n.7 astetta ennen yläkääntökohtaa. Eikös nykybensoilla olisi fiksua nostaa vähän ennakkoa tehtaan suosittelemasta 7,5asteesta eikä laskea sitä? Quote Link to comment
Maasturi Posted July 26, 2016 Share Posted July 26, 2016 Kyllä 7 asteen ennakolla lähtee käyntiin, loppusäädöt tehdään sen jälkeen. Quote Link to comment
jonte Posted July 27, 2016 Author Share Posted July 27, 2016 Situation over & case closed, sehän pärähti käyntiin. Jotenkin tuli mieleen, että jakajan pyörijähän on vielä vaihtamatta, ja kun olin juuri tilannut varapyörijän aircooled.fi:stä ajattelin kokeilla vaihtaa sitä paikalleen. Entinen pyörijä oli ostettu Motonetistä ja en nyt haluaisi sanoa, etten osta sieltä osia Kuplaan enää, mutta sanonpa kuitenkin. Eli teoria on nyt se, että viallinen (Motonet) konkka poltti kärjet, mutta sitä en oikein ymmärrä, ettei Kupla lähtenyt käyntiin enää, vaikka vaihdoin uuden konkan ja uudet kärjet tilalle. Sitten on vielä pieni epäilys, että uskaltaako tuohon autoon nyt luottaa niin, että pystisi ajelemaan vähän pidempiäkin matkoja. Quote Link to comment
multanen Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Mulla paloi pyörijän sisällä oleva vastus kilometrin ajon jälkeen ja meno loppui aika lailla siihen. Uutena ostetun jakajan myyjä käski tarkistaa sen ensimmäisenä joten pyörijätkin on siis scheissea nykyään. Quote Link to comment
KimmoH Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Mulla kesti Motonetin halpis puola tasan 20 minuuttia ;) Mutta en mä Motonettiä silti karta, samaa roskaa kaikki muutkin myy. Sen jälkeen vaihdoin tilalle Boschin sinisen ja sillä on työnnetty jo 9000km menemään. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.