Jump to content

Olisko verokapinan paikka?


Recommended Posts

Nyt kunkayselen tuota Sipilän hallituksen venkoilua moottoripyöräveron kanssa niin mieleen ei tule kuin vihaa. Kun vertailee tuota harrastevolkkaria johonkin Hayabisan niin mieleen tulee seuraavaa:

 

Miksi kupla katsastetaan joka vuosi ja Busa ei koskaan? Mikä on tekninen peruste tälle?

 

Miksi kuplasta (ei mr-rekattu) maksetaan käyttömaksua ja Busasta ei? Siksikö että kuplassa on kaksi pyörää enemmän?

 

Ehdotan, että porukka lyhentää harrasteajokautta kuukaudella molemmista päistä "kesää" ja lasketaan mikä on verotappio valtiolle ja kysytään Sipilältä että kuinka hyvin harrasteautojen verottaminen tuottaa.

 

No eihän tähän kukaan lähde mukaan, mutta joku sais noille puupäille tätä harrasteajoneuvoasiaa avata.

Link to comment

Nyt kunkayselen tuota Sipilän hallituksen venkoilua moottoripyöräveron kanssa niin mieleen ei tule kuin vihaa.

Mopoilijana ei vihastuta yhtään, ennemmin päinvastoin.

Lääkkeeksi kiukutukseen voisin ehdottaa harrasteautojen myyntiä ja busan ostoa...

Venettä en omista, (ikinä) mutta osaan silti olla onnelllinen veneilijöidenkin puolesta, etteivät jonninjoutavaa veroa joudu maksamaan.

 

Yhdyn kyllä ajatukseen, että harrasteautoilu voisi olla esullisempaa, mutta

 

Kun vertailee tuota harrastevolkkaria johonkin Hayabisan niin mieleen tulee seuraavaa:

Miksi kupla katsastetaan joka vuosi ja Busa ei koskaan? Mikä on tekninen peruste tälle?

Miksi kuplasta (ei mr-rekattu) maksetaan käyttömaksua ja Busasta ei? Siksikö että kuplassa on kaksi pyörää enemmän?.

Teknisiä perusteita mopojen katsastuksen puutteeseen voisi olla esim. Se että niissä on ehkä 1/4 osa auton osanäärästä (vähemmän hajoavia kohteita)

Massa, ehkä keskimäärin 1/10 osa auton vastaavasta, tuhovoima olematon muille tielläliikkujille vaikka molemmat renkaat irtoaisivat samaan aikaan.

Lisäksi yleensä mopoilijat arvostavat terveyttään senverran että pitävät laitteensa kunnossa (olen hieman darvinisti ja niillä johka eivät pidä saavat ennemmin tai myöhemmin ansionsa mukaan)

Mopoilla ei myöskään useasti ole ajettu 500.000km, säässä kuin säässsä ja ennenkaikkea suolahöyryissä, jonka jälkeen haudattu n.30 vuodeksi navetan taakse. Sieltä sitten kaivettu esiin, hitsattu 3m2 uutta peltiä (loppuihin ruostuneisiin pelteihin laitettu kauttaaltaan 3mm pakkelia vahvikkeeksi kun ohentuneet ajan saatossa), vaihdettu vain ihan pakolliset osat ja sitten kysymään leimasedältä lupaa, saako tällä ajaa. Tässä tapauksessa luultavimmin mopokin olisi jo poistunut rekisteristä, eikä silläkään saisi suoraan baanalle lähteä...

 

yhtenä esimerkkinä katsastulsen toimiviudesta voisi mainita talleissa tapahtuu ketjun juniksen, joka oli leimattu vaikka kunto ilmeisimmin ei läpipääsyä edellyttänyt. Eli leimalla tarkastetan lähinnä että verot ja vakuutus on maksettu ja lopuilla ei niin kovin väliäkään, kunhan hylsyjä tulee tilastollisesti riittävästi ettei trafin mielenkiinto herää.

 

Käyttömaksu olisi ollut hieman erilainen kuplassa ja busassa. Kuplalla ajat päivän, maksat päivän.

Jos vero olisi tullut busaan, ajat päivän, maksat vuoden. Tasavertaista?

Edited by peruskallio
Link to comment

 

 

Miksi kuplasta (ei mr-rekattu) maksetaan käyttömaksua ja Busasta ei? Siksikö että kuplassa on kaksi pyörää enemmän?

 

Itse olisin voinut tämän moottoripyöräveron hyväksyä jos se olisi ollut tasapuolinen kuplan veron kanssa, eli jos ajan kuukauden niin maksan kuukauden. Mopossa olisi pitänyt maksaa vuosi vaikka olisi ajanut kuukauden.

Link to comment

Totta ja ilmeisesti tätä on aika ajoin yritettykin mutta aina se tyssää siihen että mikä on harrasteauto?, noin niinkuin lain silmissä. Jos sille laitetaan vaikka 20 vuoden ikäraja niin tuuninkipojat älähtää siitä, laittavathan hekin autoihinsa hurjia summia rahaa. Erillinen katsastuskaan ei toimisi koska jokainen voi väittää käyttävänsä autoa vain harrasteena, mutta ajaakin sitten halvalla koko vuoden.

 

Itse olen sitä mieltä että harrasteajoneuvoluokka pitäisi olla mutta kuinka se sitten toteutettaisiin. En tiedä.

Link to comment

No eiköhän se ikäraja ole kumminkin selvin...jos ajoneuvo on vaikka 30 vanha ,,niin eihän ne enää pääosin ole jokapäiväisessä käytössä..yksittäin ehkä, mutta yleensä jonkin sortin harrastevehkeitä ja usein vain osan vuodesta käytössä. Katsastuksien tiheydestä voisi tinkiä ja tien päällä poliisin tehtyä havainto arveluttavasta kunnosta tms. saattaisi johtaa  ylimääräisen käynnin konttorilla..

Link to comment

Sanoisin ettei kovinkaan moni muu kuin autoharrastaja ajele yli 40v vanhalla autolla. Selkeämpää ja tasapuolista olisi toki käyttää museoikää 30v. Toki nuorempiakin harrastellaan, mutta niissä käyttöarvo ja -mukavuuskin on eriluokkaa.

Link to comment

Onko teillä muuten ulkomailta kokemuksia?

Lähinnä suurten kaupunkien saastetouhuista. Saako siellä esim kuplalla päristellä lähellekään keskustaa?

 

Sinällään suomessa hyvä tilanne harrastajalle, että ajaa saa missä vain se muillekin kulkineille sallittua on. Hankaloittaisi harrastamista merkittävästi jos käytettävä ajoneuvo määräisi mihin saa mennä ja mihin ei.

Link to comment

Saksassa on punakilpiset harrasteajoneuvoina. Ruotsissa omavalmisteet saa kilpiin jne. Me suomalaiset ollaan maailman hölmöin kansa.

 

En osta Busaa, en oo ihan niin pa. On vielä ollut varaa maksaa noi sataset. Ilmeisesti kaikki nahkapukuiset elää niin velaksi että satanenkin olisi ollut liikaa....

Link to comment

Niin semmoinen vielä noista meidän päättäjistä, että kun joku osaisi heille kertoa edes perusasiat verotuksesta ja sen toiminnasta. Verotuksen onnistuneisuuttahan ei mitä pelkästään verotuotolla vaan verotuksen muilla vaikutuksilla. Kun katsoo mitkä ovat EU:n asettamat velvoittavat päästövähennystavoitteet Suomelle ja suomalaiselle liikenteelle, niin ei niitä näin saavuteta.

 

Saas nähdä kauanko tässä saa ajella ja millä kalustolla.

 

Non-hippy tulee vaan käymään ja arvioimaan kaluston ja mittaamaan lompakon paksuuden.

Link to comment

Lähinnä suurten kaupunkien saastetouhuista. Saako siellä esim kuplalla päristellä lähellekään keskustaa?

 

 

Berliinissä oltiin Palliksella, niin joku moitelappu oli printattu ikkunaan. Ilmeisesti siellä ei saisi ajaa noilla vanhoilla saastevehkeillä?

 

Ei siitä mitään maksettavaa tullut, mutta joku huomautus kai.

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest aquatictramp

Briteissa ennen 1976 valmistetut tieverovapaita, ennen 1960 valmistetut tievero ja katsastus vapaita. Omarakennus pelit oli ainakin ennen helppo rekisteroida. Autoja on kyhatty muun muassa sohvan, sangyn ja siirtolavan ymparille! Ja tama poikii tietysti rutkasti pienteollisuutta ja osamyyntia myos vientiin. Kit car rakennussarjoja on saatavilla niin vietavasti. Historic diesel Pakut ovat sallituja myos lontoon emission zonen sisalla.

Link to comment
Guest aquatictramp

Etsippa sofa car googlessa images, meniskohan suomessa katastuksesta lapi. Q kirjain rekisterikilvessa tarkoittaa omarakennus tai paperittomana!!!! rekisteroity.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...