Jump to content

Kahden litran arpa II


Recommended Posts

Posted

Vanhat volvon B18/20 koneet oli tiivistetty vastaavasta paikasta huoparenkaalla ja hyvin nekin pitivät vuotamatta.

 Saatavilla oli myös "paranneltuja" koneen päätykoppia sorvattuna moderneille stefoille mutta itse en nähnyt tarvetta

maksaa turhasta. Vuoto-ongelmia tuli jos koneen huohotusputki meni jostain syystä tukkoon. Siinä ei auttanut mitkään stefakeksinnöt.

  • Like 1
Posted

Ajelin tuossa kolme varttia koneella ja toistaiseksi öljyt pysyivät sisällä! Aiemmin jäikin mainitsematta, että tämän viimeisimmän Victor Reinz stefan asensin tiivisteliiman kanssa ja noin millin syvemmälle mitä aiemmat yritykset. Voitelin huulen moottoriöljyllä, samoin vauhtipyörän liukupinnan. Jack Rabyn juttuja joskus lueskellut ja hän on ohjeistanut että aina pelkällä moottoriöljyllä stefan voitelu. Muilla rasvoilla on kuulemma taipumus korkata tai palaa pois, ennenkuin öljy saavuttaa stefan voitelua kaipaavat osat, ainakin type nelosessa. 

 

Saa nähdä kauanko kestää. Edellisessä koneessa stefa alkoi vuotamaan 500 kilsan jälkeen, se tuli laitettua paikoilleen ilman tiivisteliimaa joten saatoi falskata siitäkin syystä. Sen verran vähän vuoti silloin että kesän ajelin huoletta loppuun.

 

Säätelin kaasarit oikeille hoodeille, tarkemmat mittaukset sitten kun auton saa ajettua johonkin korjaamolle mittareihin kiinni.

 

IMG_6797.thumb.jpg.d2eb3ff31fd9449ddf6205a57726da0d.jpg

  • Like 1
Posted

Nyt se on pitänyt öljyt sisällään jo puoltoista tuntia. Tätä vois jatkaa loputtomiin mutta enköhän lusikoi koneen takaisin autoon ja kohta päästään tienpäälle!

 

 

Posted

Jospa se tämä arpa projekti olisi tässä. Kytkimen ruuvailin paikoilleen ja rullaten kohti konehuonetta...

 

IMG_6809.thumb.jpg.6315974b560f3aabe9fa207f68515fc3.jpg

 

Siellä lepää! Vielä vähän sähköjä ja muita hiluja paikoilleen ja sitten taas mennään. Päivitellään kesällä/ajokauden päätteeksi kokemukset hydraulinokasta ja nostajista.

 

IMG_6808.thumb.jpg.223fadcd2c8814b8c8255329f4675a2c.jpg

  • Like 7
  • 2 weeks later...
Posted

Laita hydraulinokka + nostajat, ei tartte aukoa ikinä, on hiljainen, nykyaikainen ja kaikkea muuta hyvää. Joopa joo, eilen kurvailin päivän ilman ongelmia. Illalla talliin ajaessa korvaan otti hieman joku sivuääni. Aamulla stetoskooppia venakoppaan ja siellähän mennä lätkytti ykkösen pako vena ja kakkosen imu. Vedin syvään henkeä ja purkuun.

 

IMG_6872.thumb.jpg.50ca8d7b58fcb2d328f451d9d1c9c9c7.jpg

 

Nostajat olivat laskeneet öljyt pihalle tai eivät olleet alunperinkään ilmaantuneet kunnolla. Painuivat kasaan kun sormella painoi tönärin päästä. Hyllyssä oli vielä muutama iskemätön nostaja mutta niitäkään en saanut ilmattua painamalla tönärillä joten otin ja purin lätkyttävät nostajat palasiksi. Täytin öljyllä ja kasasin. Taas olivat jämäkät ja työnsin paikoilleen. 20 kilsan lenkin kävin ajelemassa ja ainakin vielä toimii niinkuin pitääkin. Saa nähdä kuinka kauan....

 

IMG_6871.thumb.jpg.0b8f1982b1556242d82977a9bb40945b.jpg

Posted
1 hour ago, KimmoH said:

Laita hydraulinokka + nostajat, ei tartte aukoa ikinä, on hiljainen, nykyaikainen ja kaikkea muuta hyvää. Joopa joo, eilen kurvailin päivän ilman ongelmia. Illalla talliin ajaessa korvaan otti hieman joku sivuääni. Aamulla stetoskooppia venakoppaan ja siellähän mennä lätkytti ykkösen pako vena ja kakkosen imu.

 

Eräässä nimeltä mainitsemattoman harrastajan moottorissa ei ruvenneet hydenostajat yhteistyöhön oikein mitenkään, mutta kun öljyt vaihtui 5W-30:iin niin johan hiljeni, tai ainakin siltä kuulemma vaikuttaa...

  • Like 1
Posted

Joo, öljyjäkin jo mietin mutta kun nää on nyt menneet niin randomina löysiksi. Nelosen imu kesti ekat 20 minsaa. Nuo ykkösen ja kakkoset nostimet puoltoista tuntia ajoa penkissä ja jotain 30-40 kilsaa sekalaista ajoa. Sormet ristiin ja toivotaan että on vain ollut ilmalukko. Tuota ilmalukkoa aloin epäilemään, kun tänään en saanut tönärillä painaen ilmattua kolmea uutta nostajaa mitenkään mutta kun purin osiksi ja täytin, niin sitten poistui ilmat. 

Posted
14 minutes ago, KimmoH said:

kun purin osiksi ja täytin, niin sitten poistui ilmat. 

 

Näinhän se tehtaan ohje ne muistaakseni neuvoo ilmaamaan?

Posted

Noko noko, tehdas sanoo joo näin mutta Wilsonin Tomi sanoi että ei oo pakko ja menin sitten laiskimman kautta. Tomi sanoo kirjassaan että riittää kun painaa öljykylvyssä tönärillä päältä ja odottelee että ilmakuplat lakkaa tulemasta. Kolme-neljä tuollaista piiiitkää painallusta pitäisi riittää. Samassa yhteydessä toteaa, että osaa aftermarket nostajista ei voi edes muuten ilmata, kun niitä ei voi purkaa. Nämä mun pystyi purkamaan ja nähtävästi lopputulos on parempi kun purkaa, täyttää ja kasaa. 

Posted

Auto seisoi reilun vuorokauden ja nyt kun menin käynnistämään, niin kolmos-nelos puolelta kuului selvä tikitys eikä loppunut vaikka aikani käytin. Pitääpä antaa jäähtyä ja käyttää illalla auki :( 

Posted

No johan on ongelmanosturit....oliko nuo nyt kenen valmistamat hydet? Ihan asiaa sivuten millaiset paineet siellä koneessa nyt on..ja oliko niiden nostimien pesät lohkossa millaiset? en nyt muista tästä vitjasta, mutta onko niitä nostimia alkanut tikuttaa ihan joka reiästä vai onko vain jostain...Siksikin kyselen että ajattelin laittaa tuohon omaan mopoon tuon CT moottorin ja hyde nostajilla...hieman on tullut epäilyksiä kun tätä vitjaa lukee...

Posted (edited)

Nää on Elringin nostajat. Öljynpaineita en ole mitannut. Pesät oli priimakuntoiset.

 

Kolmosen pako alkoi lätkyttää heti 20 minuutin sisäänajon jälkeen. Vaihdoin uuden nostajan. Sitten ajoin penkissä konetta reilu 2h ja asensin paikoilleen autoon. 30-40 kilsaa ajoa ja lauantaina lätkytti ykkösen pako ja kakkosen imu. Sitten ilmasin nuo lätkyttävät ihan purkamalla nostajat ja 1-2 puolen preloadit laitoin lauantaina 2 kierrosta kuten tehdaskin sanoo. Alunperin laitoin 1 1/2 kierrosta kun sitä niin moni netissä suositteli. Tuota 3-4 puolta en ole ehtinyt vielä aukaisemaan, parin tunnin päästä ollaan taas viisaampia. 

 

Sen verran tuossa maailmalta juttuja ehdin lueskella, että osalla vastaava ongelma on ratkennut laittamalla preloadia tuon 2 kierrosta venttiilinsäätöruuvista ja osalla laittamalla vain 1 1/2 kierrosta eli ihan hakuammuntaa taitaa olla :( 

 

Toistaiseksi luotto näihin nostajiin nolla. 

Edited by KimmoH
Posted

Taas oli eri nostaja, nyt lätkytti nelosen pako. Eli tähän mennessä on järjestys ollut (tarkastin ihan tallin kirjapidosta)

 

1. kolmosen pako

2. ykkösen pako ja kakkosen imu

3. nelosen pako

 

Ilmasin nostajan purkamalla sen osiksi, kasasin ja asetin tällekkin puolen preloadin kahteen kierrokseen. Lisäjumppaa aiheutti yksi keinuvivuston pinnapultti mikä irtosi kannesta samalla kun venttiilikoneiston irroitin. Vaihdoin tilalle paremman pultin ja lukitteen kanssa kanteen takaisin. Nyt annan tiivisteliimojen ja lukitteiden kuivua ja painun saunaan. Huomenna taas kokeillaan... 

Posted

En tiedä tuleeko kohta näpeille kun nyt elostelen mutta kolme päivää, reilu 20 kilsaa päivässä, on nyt ajeltu ilman mitään ongelmia ;) Oiskohan tuo 2 kierrosta preloadia ollut se taikasana tai sitten pura/täytä öljyllä/kasaa.

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Pirssi seisoi toista viikkoa, käyntiin, tallista ulos. Pesin ja uudestaan kun löin käyntiin, niin selvästi kakkosen suunnalta kuului lätkytys. Annoin lätkyttää ja kurvasin tielle, reilu kilsa ajoa ja lätkytys loppui. Selkeästi tyhjää satunnaisen nostajan ajan kanssa mutta nyt näyttäisi onneksi pumppaavan tyhjentyneen täyteen öljyä kun hetken ajaa. Pitää siis ajaa ahkerasti eikä seisottaa tallissa :)

Edited by KimmoH
Posted
5 hours ago, KimmoH said:

Selkeästi tyhjää satunnaisen nostajan ajan kanssa

 

Se on se, tai ne, nostajat joihin jää venttiili auki, eli jousipaine painaa kokoajan nostajaa vasten.

Posted

Ameriikan toverit suosittelevat ajamaan joka päivä niin nostajat pysyvät hiljaisina.

 

Posted

Tiedä amerigan pojista mutta samankaltaisilla nostimilla oleva wbx mulla pahimmillaan varttitunnin naputtanut pidemmän seisokin jälkeen ja sen jälkeen käynyt silkinpehmeesti tunnista toiseen.

Posted (edited)
21 hours ago, metake said:

 

Se on se, tai ne, nostajat joihin jää venttiili auki, eli jousipaine painaa kokoajan nostajaa vasten.

 

Kyllä se taitaa olla tosiaan niin, että tyhjää sen nostimen mitä vasten sattuupi jousipaine jäämään sammutettaessa. Näköjään ainakin reilun viikon seisotus nostajan tyhjää. Nyt kun oikeilla sanoilla osasi tietoa hakea, niin tämähän näyttäisi olevan pikemminkin ominaisuus kuin vika. 

 

Tänään kone pelasi taas hienosti kun päivällä pyöräytin käyntiin ja vappuajot ajeltiin reippaassa sadekelissä.

Edited by KimmoH
  • 3 months later...
Posted

Kone on pelannut hienosti kesän. Nostajatkaan eivät ole enää naputelleet niin pahasti kuin alussa, välillä auto on seisonut parikin viikkoa eikä nostajat ole tyhjentyneet. Eli kyllä näiden kanssa pystyy elämään ihan hienosti. 

 

Katsastusta varten kävin äsken päästöt mittaamassa ja tämä meni heittämällä päästöistä läpi. Vois vääntää vaikka laihemmallekin. 

 

Ainut "murhe" on ollut tyhjäkäynnillä kuuluva kolkotus minkä lähdettä en ole onnistunut paikallistamaan. Ääni ilmestyi hetki sen jälkeen kun olin koneen autoon asentanut paikoilleen. Stetoskoopilla kuunnellen koneesta ei kuulu mistään ylimääräisiä ääniä mutta auton vieressä seisten kuuluu ajoittain selvä sivuääni. Puhallinkoppaa myöten on tullut kaikki purettua ja kuunneltua mutta joka paikasta kuuluu vain nätti hurina kuten pitääkin. Ihan kuin joku resonoisi johonkin. Ongelma on toistaiseksi korjattu asentamalla rokkikoneet autoon :) 

 

  • Like 3
Posted

Niin ja kun väännät co arvoa alemmaksi voikin hc arvo nousta jne.... myös sytkäennakko vaikuttaa omalla tavallaan ja silti ne ovat vain tyhjäkäynnin arvoja. Tärkeimmät miten käy veto päällä.

Posted (edited)

HC:kin oli alta sata kun sais olla 1000 ;) Ei ollut enää samaa murhetta kuin edellisen koneen Scat C25 nokan kanssa millä HC huiteli päälle tonnissa tyhjäkäynnillä.

 

Niin ja eilen sitten illalla kauppaan lähtiessä mentiin taas lehmänkellona, joku nostajista päätti tyhjentyä parissa tunnissa. Muutama kilsa ajoa ja taas hiljeni :D 

 

Edited by KimmoH
  • 1 month later...
Posted

Nonni, löytyhän se tyhjäkäynnillä kuuluneen sivuäänen syy lopulta. Nokka siellä lonksahtelee, taitaa olla laakeri paskana ja päittäisvälystä sopivassa kohtaa. Nyt kun tyhjänä pyöritteli käsin, niin tietyssä kohtaa kuuluu selvä naksahdus ja sormeen tuntuu aivan kuin nokka liikahtaisi pituussuunnassa aavistuksen.

 

Jännä juttu ettei tuota pystynyt paikallistamaan mitenkään stetoskoopilla. Vaikka kuunteli öljypumpun päältäkin, niin kuului vain nättiä tasaista hurinaa. Välillä luulin että joku vain resonoi sopivasti johonkin kun ääntely alkoi vähän sen jälkeen kun olin koneen keväällä bussiin lusikoinut paikalleen. Kierroksilla ääntä ei kuulunut ollenkaan. 

 

IMG_8339.thumb.jpg.b36bc86211f854b8c5f5d3c241952b80.jpg

Posted

Jep jep, ainakin 0,7mm päittäis välystä nokassa. Siitä se ääni syntyi. Kasaus vaiheessa hieroin päittäisen ohjekirjan arvoihin ja jostain syystä laakeri oli sitten pettänyt muutaman tunnin ajeluiden jälkeen.

 

IMG_8340.thumb.jpg.a8133916779b822d39a0d92c68ab78e8.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Sit takaisin kasaanpäin. Päittäinen säädetty 0.05mm. Nokka pyörii nätisti eikä kanita mistään puolikkaat kasattuna ja momenttiin väännettynä.

 

IMG_8384.thumb.jpg.dd8422a6e35c0b92bf2f5fb309c111c8.jpg

 

 

Nyt ois tietysti ollut hyvä hetki heivata hytikka nokka mäkeen mutta emmää niin helpolla halua päästä ;) 

  • Like 1
Posted

Sit alkoikin mennä päin vittua.

 

#2 runkolaakeri ahdistaa, sillä ei saa enää konetta nippuun niin että kampura pyörisi. Näköjään ovat ottaneet itseensä jo aiemmin eikä asetu enää kohdalleen niin että lohkon saisi momenttiin ja kampuran pyörimään.Yksi vanha ja käytetty orggis oli romulootassa ja sillä kone pyörisi joten nuo "uudet" 3000 ajetut runkolaakerit ovat tiensä päässä. Kampura on toistaiseksi todettu virheettömäksi ja se pyöri ihan nätisti ennenkuin lohkon purin. Toisen laakeripuoliskon lukitustappiin tuleva kolonenkin on niin väljä, että laakeri heiluu lohkossakin sivusuunnassa sormella tökkien.

 

44593805_10215762039998456_1175381134138146816_o.thumb.jpg.d711402560f6914362b8f9964bed0dea.jpg

 

Posted

Ei tänne taukoja oo tultu pitämään :D On muuten ihan eri matskuakin nuo orggis laakerit jostain aikojen alusta. Painaakin varmaan 10 kertaa enemmän kuin nämä uustuotannot.

Posted

Kotia tullessa postilaatikossa odotteli uudet runkolaakerit \o/

 

IMG_8414.thumb.jpg.d158e8e8ad40f41946dcbcc9ec615633.jpg

 

Laakereiden vaihdon jälkeen ongelmat katosivat ja lohko on taas nipussa. 

 

IMG_8415.thumb.jpg.f922b0e2eb9be1cb3cb678b37de1b7d6.jpg

  • Like 6
Posted (edited)

Nonni, nyt se olis bensaa ja napin painallusta vaille valmis. Jos sitä viikonloppuna päräyttäisi käyntiin ja alkaisi hiplaamaan kaasareiden säätöjä.

 

IMG_8452.thumb.jpg.7dbfc519d14c30ed7650e79a6ce261df.jpg

Edited by KimmoH
  • Like 1
Posted (edited)

Voi ristus... kylläpä kivisti...

 

Kone pyöri mutta ei luvannutkaan. Kipinää tuli ja bensaa myös. Venttiilikoneisto auki ja eikö ne helvetin hytikkanostimet olleet kaikki tyhjänä, KELE. Sormella painaen meni kasaan. Mitä tästä nyt on reilu viikko kun venttiilikoneiston kasasin ja silloin kaikki nostajat oli OK. Rojut siis pöydälle. Ilmauksesta ei tullut mitään joten joka nostaja atomeiksi, täyttö öljyllä ja kasaus. 

 

Sitten keskittyminen petti yhden nostajan kanssa. Lukitusjousta irroittaessa kuului jostain takavasemmalta naps ja jousta ei sen koommin näkynyt. Onneksi hyllyssä oli nostajia mistä sain ryöstettyä lukkojousen kadonneen tilalle. 

 

IMG_8459.thumb.jpg.d89be874bb160e7197fef2127660ba2b.jpg

 

IMG_8460.thumb.jpg.f356089e6a1e1a630061082955aa953a.jpg

 

Venttiilikoneisto kasaan ja taas yrittämään. Edelleenkään ei lupaa. Tulpat pois ja ne on ihan märät. Samoin sylintereissä oli bensaa ihan reilusti. Sit kuivateltiin paikkoja ja kiroiltiin. 

 

Toiset kaasarit hyllystä, jos vika olisikin niissä. Kaasareiden vaihdon ja kuivattelun jälkeen paukautti pari kertaa kaasariin päin mutta ei muuta. 

 

Ties kuinka monetta kertaa venttiilikopat auki ja pyörittelin konetta. Sitten alkoi pikkuhiljaa valjeta. Venttiilien aukeaminen tapahtui ihan väärään aikaan! Vuosikausia olen ihmetellyt että miten porukka voi laittaa jakajan 180 astetta pieleen, pidin sitä tähän saakka täysin mahdottomana toimenpiteenä. Nyt sitten olin tehnyt itse aivan saman mokan. Nähtävästi keskittyminen oli jossain vaiheessa herpaantunut ja käyttöakseli oli pyörähtänyt 180 astetta. Todennäköisesti homma levisi käsiin silloin kun totesin runkolaakeritkin romuksi ja piti alkaa ottamaan uusiksi kampuran asennusta. 

 

Jakajan akseli magneetilla ylös, pyöräytys 180 astetta ja kone hörähti eloon kerta laakista. Ajelin tovin ja hyvältä kuulosti ainakin toistaiseksi. Seuraavaksi kaasareiden vaihtelua ja palataan siihen alkuperäiseen päivän agendaan eli kaasareiden ja sytkän säätämiseen.

Edited by KimmoH
  • Like 1
Posted

Vaihdoin huolletut orggis Solexit takaisin ja niilläkin pärähti kerta laakista käyntiin. On se vain jännä juttu miten uudet puslat läppäakseleilla vaikuttaa. Ei nuo alunperinkään mitkään älyttömän väljät olleet mutta parin euron puslien jälkeen nämä muuttuivat ihan eri vehkeiksi. Ero oli kuin yöllä ja päivällä. Säädöt oli tehty hetkessä ja jokaisella säädöllä oli oikeasti vaikutusta. Nyt on vajaa tunti ajeltu pukissa ja öljytkin pysyy sisällä.

 

IMG_8465.thumb.jpg.0001d87105cb0e5c35bf5714a970c7ad.jpg

 

Nyt ei nypi enää mikään muu kuin vasemmanpuolen pakosarja. Alkoi sitten säksättää kun koneen käytti lämpöiseksi. Annetaan jäähtyä ja tsekataan huomenna pulttien kireys.

  • Like 4
Posted (edited)

Ei voi kyllä voittoarvaksi tätä konetta sanoa...

 

Aamulla löytyi syy eiliselle säksätykselle. Ei se ääni mistään pakosarjasta tullut vaan nelosen kannen ja sylinterin välistä puhalteli ohitse. Puristuspaineet kun tsekkasin, niin nelonen oli baarin verran alempana kuin muut sylinterit. Purkuun huuteli teletapit...

 

Jäähypellit pois ja siellähän se vika näkyi ihan silmälläkin. Konetta käsin pyöritellen puhalsi selvästi tuosta läpi kun oli puristushetken aika. Tällä kertaa pysyttiin kasassa siis vajaa tunti ;)

 

IMG_8468.thumb.jpg.9c2622d58a2fbe62ab93581636943d3f.jpg

 

Tuli koneistamoreissu. Ohipuhalluskohta tuntuu ihan sormellakin, selvä monttu kannessa. Edellisillä kannentiivisteillä ilmeisesti sattui viime keväänä just ja just tiivistymään. Sipaistava vähän tavaraa pois ja lisättävä saman verran sylinteriputkien alle.

 

IMG_8472.thumb.jpg.a8807ca1fd6799f8c621f31e1ed570ad.jpg

 

 

 

 

Edited by KimmoH
Posted

On se hienoa katto ku jaksaa askarrella kunnolla vaikka välillä vastustaa ja vastustaa ihan makiasti.. ja ku tietää kiiitos seisoo jossain vaiheessa.. sitkeä sissi, hieno homma

Posted

Joo, tässä vaiheessa moni työntäisi hitlerit vesakkoon ja hakis uuden Jariksen TOYota liikkeestä ja alkais sunnuntaibingossa käymään.

Posted

Eikös se ohivuodon mahdollisuus tuplaannu, mikäli kannessa on "tiiviste" rinkulat. Eli voi alkaa 

vuotaan kummaltakin puolen rinkulaa, kun taas ilman saattaa vuotaa vain yhdestä välistä..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...