boxer Posted April 8, 2017 Posted April 8, 2017 Eli, haettu yläkuolokohta 1 pytylle, vanha jakaja pois, uusi tilalle, + johto puolalle, virta päälle, pieni säätö ja vihreä led syttyi, jakaja tiukkaan. Mustajohto kiinni puolaan, akun maakaapeli kiinni ja starttaus... ei mitään, pari paukkua putkeen! Hetken ihmettelyä, tulpanjohdot 180 astetta "väärään" ja auto käy, ei kuitenkaan hyvin, rötää kun painaa kaasua, jakajan kääntely ei auta!? Mitä sitten? Quote
metake Posted April 8, 2017 Posted April 8, 2017 Mikä malli 123:ta? Mikä käyrä käytössä? Onko alipaineellinen versio, ja jos on niin mistä alipaine on otettu? Onko sytytys järjestys nyt varmasti oikein, eikä esimerkiksi niin että 2 oikein ja 2 väärin? Quote
boxer Posted April 8, 2017 Author Posted April 8, 2017 Alipaineellinen ja kaasarin kyljestä (34 pict3 muistaakseni) Tohon sytytysjärjestykseen en osaa nyt sano muutakun että kuvittelen laittaneeni ne samalla tavalla kuin vanhassa jakajassa oli? Onko tässä jokin spesiaali järjestys? Saa vääntää rautalangasta, tahtoisi ajoon hän... Quote
Tutkija Posted April 8, 2017 Posted April 8, 2017 Laturinjalassa näkyvissä sytytysjärjestys joka on 1-4-3-2 jakaja pyörii myötäpäivään ja 1:ssä sytytys kun ykkösen venttiileissä välys ja samassa kohtaa kolmosen venttiilit saksaa(pako sulkeutuu,imu aukeaa). Quote
Geronimo Posted April 8, 2017 Posted April 8, 2017 Jep, itekkin ensin asensin 123sen väärin eli sytkäjärjestys on pielessä. Tarkista vielä ajatuksen kera. Quote
boxer Posted April 8, 2017 Author Posted April 8, 2017 Kuvan mukaan oon piuhat kytkeny ja ykkösen ollessa venat kii osottaa pyörijä kutakuinkin 1 pytyn johtoa. Quote
Kemin Karavaanari Posted April 8, 2017 Posted April 8, 2017 123 jakajassa ei taida olla tulpanjohdot samassa paikassa kuin vakiojakajassa. Olikos siinä rungossa merkki ykköselle kun ottaa jakajan kannen irti. Tuollakin porinaa asiasta. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/27035-123-virranjakaja/ 1 Quote
metake Posted April 8, 2017 Posted April 8, 2017 Kuvan mukaan oon piuhat kytkeny ja ykkösen ollessa venat kii osottaa pyörijä kutakuinkin 1 pytyn johtoa. Ja nyt kun käänsit niitä 180 astetta niin tulivat varmasti oikein? Ettei esim. 3 ja 4 ole ristissä... Quote
boxer Posted April 8, 2017 Author Posted April 8, 2017 123 jakajassa ei taida olla tulpanjohdot samassa paikassa kuin vakiojakajassa. Olikos siinä rungossa merkki ykköselle kun ottaa jakajan kannen irti. Tuollakin porinaa asiasta. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/27035-123-virranjakaja/ Oli muuten numero, tais olla nro 2 merkattuna kannen alle... olisko se sitten se kakkosen johdonpaikka? Pitää tsekata.. Quote
boxer Posted April 8, 2017 Author Posted April 8, 2017 Ohje jonka latasin AC kaupan sivuilta koskien 123 jakajan asennusta, ei mainitse mitään sytytysjärjestyksestä, nyt otin käteeni vihkosen joka tuli paketista, siinä mainitaan "Make a note of the firing order too, e.g. 1-3-4-2, onko tämä.siis jakajan oikea järjestys? Quote
Geronimo Posted April 9, 2017 Posted April 9, 2017 Itellä oli muistaakseni ensin 180 astetta väärin, valo lytyi tällöinkin mutta käännettyä jakajaa valo löytyi eri kohdasta ja lähti pelittään. Quote
UltraVW Posted April 9, 2017 Posted April 9, 2017 Nyt on varmaan noita 123 jakajia myyty jonkin verran mutta onko ne hintansa väärti? Eli mikä on parasta/parempaa kun olette vaihtaneet 123 jakajaan, siis sellaisia kokemuksia minkä oikeasti huomaa ajossa/toiminnassa? Quote
JM Posted April 9, 2017 Posted April 9, 2017 Nyt on varmaan noita 123 jakajia myyty jonkin verran mutta onko ne hintansa väärti? Eli mikä on parasta/parempaa kun olette vaihtaneet 123 jakajaan, siis sellaisia kokemuksia minkä oikeasti huomaa ajossa/toiminnassa? On hyvä vehe. Saat tehtyä minkälaisen käyrän tarvit. 1 Quote
-tipi- Posted April 10, 2017 Posted April 10, 2017 Ite kyllä jakajaa vaihtaessa aina laitan 1. yläkuolokohdan hihnapyörästä kohalleen, ja sitten varmistan kannen alta osottaako pyörijä 1. vai 3. piuhaa. Jos kolmosta, niin sitten kierros konetta pyörittäen. Sitten vasta vanha jakaja irti, uusi paikalleen. Niin vaikka olis miten eri asennossa uudessa pyörijä, tietää laittaa ykkösen piuhan sille nurkalle minne uusi pyörijä sojottaa. 123 ei ole kun hyvää sanottavaa, toiminu loistavasti niin 912:ssa, kuin Kuplissa ja Kolkeissa. Just vaihdoin Timmy!:n kärettömän 009:n tilalle 123, ja käyti parani huomattavasti. Quote
GT78 Posted April 10, 2017 Posted April 10, 2017 (edited) Mää oon niin idioottivarma että oon napannu jopa tulpan irti koneesta ykkösen ykk paikan varmistamiseks :) Toki voihan sen varmistaa niinkin että ottaa venakopan kannen irti ja katsoo siinä samalla välykset kuntoon :) Edit: unohtu kysyä että minkä käyrän valitsit sieltä pohjan ruuvista ennen asennusta? Edited April 10, 2017 by GT78 Quote
Tutkija Posted April 10, 2017 Posted April 10, 2017 Se sytytyskohdan varmentamisen ainoa tapa ykkössylintetin on ottaa venttiilikoppat pois ja katsoa et ykkösen mäntä on ylhäällä ja ykkösen venttiileissä välys jolloin samassakohtaa myös kolmosen venttiilit vaihtaa. Silloin sytytys menee oikeelle sylinterille oikeeseen aikaa kun laittaa tässä moottori asennossa jakajan ykkösen johdon siihen kohtaan mihin jakaja pyörijä osoittaa. Tai voihan niitä johtoja arpoa pykälä kerrallaan kannessa,eihän siinä ole kun neljä mahdollisuutta jos osaa edes sytytysjärjestyksessä niitä johtoja kanteen laitella. Quote
-tipi- Posted April 11, 2017 Posted April 11, 2017 Mites te oikein sytkän säädätte, jos ette hihnapyörän merkkeihin luota? Quote
Guest Toheltaja Posted April 11, 2017 Posted April 11, 2017 Aikanaan teetettiin 911 museoauton vakiojakajan sisään noi hilppeet (pitkään ho saanu uutta jakajaa niihinkin) ja siinäkin käynti ja käytös pehmeni älyttömästi. Sitä ennen oltiin jumpattu useampaa vakiojakajaa ja kaasaritkin pariin kertaan löytämättä rökeltelyn syytä Quote
nyki Posted April 11, 2017 Posted April 11, 2017 Yleiskysymys 123 jakajaan liittyen, toimiiko se ihan normipuolalla vai tartteeko jonku erikoisen? Quote
sleepercooler Posted April 11, 2017 Posted April 11, 2017 Yleiskysymys 123 jakajaan liittyen, toimiiko se ihan normipuolalla vai tartteeko jonku erikoisen? Toimii.. Quote
metake Posted April 11, 2017 Posted April 11, 2017 Tämä on ollut hyvin toimiva puola 123:n kanssa: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sytytys-hehkutusjarjestelma/Sytytysosat/Sytytyspuola/Suurtehosytytyspuola-2000017983/ 1 Quote
Anpu Posted April 12, 2017 Posted April 12, 2017 Niitäkin on aika montaa laatua. http://www.ratwell.com/technical/BlueCoil.html Quote
mikan Posted April 12, 2017 Posted April 12, 2017 Jep, 123-sivuilla luki vain, että sinistä bossia. Ehkä tämä: http://www.aircooled.fi/tuote/1279/sytytyspuola-bosch-sininen-30-ohm-12v-brazil t. Mika Quote
Geronimo Posted April 12, 2017 Posted April 12, 2017 Mulla on tää sininen Bosh kinni mutta ei tää nyt voi tähän vaikuttaa.Pitää pyöriä normi jakajallakin. Quote
metake Posted April 12, 2017 Posted April 12, 2017 Jep, 123-sivuilla luki vain, että sinistä bossia. Lukee siellä hiukan muutakin: coil: stock or High Energy coil, primary coil NOT below 1,0 ohm For 4 cylinder engines you could use the original coil or other coils with a primary resistance of at least 1.0 Ohm. For standard street engines we advise a "Bosch Blue" or "Beru ZS106" coil. For high rpm engines a "Bosch red (0 221 119 030)" or "Beru ZS109" is much better. Note: We hear a lot of complains from our customers about the fake "Lucas Sport" or "Lucas gold" coils, better don't use these coils. Quote
Kemin Karavaanari Posted April 12, 2017 Posted April 12, 2017 Mulla on ollu 123 tune tarvikepuolalla ja Boschin sinisellä. Molemmilla rokkaa ihan yhtä lailla. Quote
sleepercooler Posted April 12, 2017 Posted April 12, 2017 Täällä toimiin moitteettomasti 6v omalla puolalla... Quote
boxer Posted April 13, 2017 Author Posted April 13, 2017 Tämä on ollut hyvin toimiva puola 123:n kanssa: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sytytys-hehkutusjarjestelma/Sytytysosat/Sytytyspuola/Suurtehosytytyspuola-2000017983/ Jep, mulla myös tämä puola, toimi kärjettömön 009 kanssa hyvin. No asiaan ja ongelmaan, joskus tai vissiin aika usein ongelma ei ole kuitenkaan niin vakava miltä se tuntuu ja taas opittiin lisää, TARKISTA TULPAT!!!! Eli kaksi tulppaa ei antanut kipinää ollenkaan... uudet tulpat ja jo alkoi käymään kaikki pytyt... Koeajo aamulla oli hieman kylmä, sekä minulle että autolle, imusarja melko koleena... Mutta saatiin hyvää höpinää 123 jakajan ympärille, kiitos taas avusta.. 3 Quote
hpa Posted April 13, 2017 Posted April 13, 2017 (edited) Boshin sinisestä on hyvinkin monta versiota markkinoilla, yksi laadun tae on pohjan tuotekoodin näkyminen. Täysin sileä sininen on mitä sattuu. Edited April 17, 2017 by hpa Quote
mikan Posted April 15, 2017 Posted April 15, 2017 (edited) Lukee siellä hiukan muutakin: coil: stock or High Energy coil, primary coil NOT below 1,0 ohm For 4 cylinder engines you could use the original coil or other coils with a primary resistance of at least 1.0 Ohm. For standard street engines we advise a "Bosch Blue" or "Beru ZS106" coil. For high rpm engines a "Bosch red (0 221 119 030)" or "Beru ZS109" is much better. Note: We hear a lot of complains from our customers about the fake "Lucas Sport" or "Lucas gold" coils, better don't use these coils. Joo, sori olin vähän eri sivuilla. :-( https://www.123ignitionshop.com/gb/volkswagen/21-123VWRV.html t. Mika Edited April 15, 2017 by mikan Quote
GT78 Posted April 16, 2017 Posted April 16, 2017 Kerro ny vielä millä käyrällä ajelet ja miltä se tuntuu? Parasta on se kun keksii mistä kenkä puristaa :) sit vaa nauttimaa tasasesta kyydistä. Quote
boxer Posted April 17, 2017 Author Posted April 17, 2017 0 käyrällä vetelen ja vetoa löytyy hienosti ;) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.