Jump to content

123 Jakajan asennus, ropleemia.


Recommended Posts

Eli, haettu yläkuolokohta 1 pytylle, vanha jakaja pois, uusi tilalle, + johto puolalle, virta päälle, pieni säätö ja vihreä led syttyi, jakaja tiukkaan. Mustajohto kiinni puolaan, akun maakaapeli kiinni ja starttaus... ei mitään, pari paukkua putkeen! Hetken ihmettelyä, tulpanjohdot 180 astetta "väärään" ja auto käy, ei kuitenkaan hyvin, rötää kun painaa kaasua, jakajan kääntely ei auta!? Mitä sitten?

Link to comment

Mikä malli 123:ta? Mikä käyrä käytössä? Onko alipaineellinen versio, ja jos on niin mistä alipaine on otettu? Onko sytytys järjestys nyt varmasti oikein, eikä esimerkiksi niin että 2 oikein ja 2 väärin?

Link to comment

Alipaineellinen ja kaasarin kyljestä (34 pict3 muistaakseni) Tohon sytytysjärjestykseen en osaa nyt sano muutakun että kuvittelen laittaneeni ne samalla tavalla kuin vanhassa jakajassa oli? Onko tässä jokin spesiaali järjestys? Saa vääntää rautalangasta, tahtoisi ajoon hän...

Link to comment

Kuvan mukaan oon piuhat kytkeny ja ykkösen ollessa venat kii osottaa pyörijä kutakuinkin 1 pytyn johtoa.

Ja nyt kun käänsit niitä 180 astetta niin tulivat varmasti oikein? Ettei esim. 3 ja 4 ole ristissä...

Link to comment

123 jakajassa ei taida olla tulpanjohdot samassa paikassa kuin vakiojakajassa. Olikos siinä rungossa merkki ykköselle kun ottaa jakajan kannen irti.

 

Tuollakin porinaa asiasta.

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/27035-123-virranjakaja/

Oli muuten numero, tais olla nro 2 merkattuna kannen alle... olisko se sitten se kakkosen johdonpaikka? Pitää tsekata..

Link to comment

Ohje jonka latasin AC kaupan sivuilta koskien 123 jakajan asennusta, ei mainitse mitään sytytysjärjestyksestä, nyt otin käteeni vihkosen joka tuli paketista, siinä mainitaan "Make a note of the firing order too, e.g. 1-3-4-2, onko tämä.siis jakajan oikea järjestys?

Link to comment

Nyt on varmaan noita 123 jakajia myyty jonkin verran mutta onko ne hintansa väärti? Eli mikä on parasta/parempaa kun olette vaihtaneet 123 jakajaan, siis sellaisia kokemuksia minkä oikeasti huomaa ajossa/toiminnassa?

On hyvä vehe. Saat tehtyä minkälaisen käyrän tarvit. 

  • Like 1
Link to comment

Ite kyllä jakajaa vaihtaessa aina laitan 1. yläkuolokohdan hihnapyörästä kohalleen, ja sitten varmistan kannen alta osottaako pyörijä 1. vai 3. piuhaa. Jos kolmosta, niin sitten kierros konetta pyörittäen. Sitten vasta vanha jakaja irti, uusi paikalleen. Niin vaikka olis miten eri asennossa uudessa pyörijä, tietää laittaa ykkösen piuhan sille nurkalle minne uusi pyörijä sojottaa.

 

123 ei ole kun hyvää sanottavaa, toiminu loistavasti niin 912:ssa, kuin Kuplissa ja Kolkeissa. Just vaihdoin Timmy!:n kärettömän 009:n tilalle 123, ja käyti parani huomattavasti. 

Link to comment

Mää oon niin idioottivarma että oon napannu jopa tulpan irti koneesta ykkösen ykk paikan varmistamiseks :)

 

Toki voihan sen varmistaa niinkin että ottaa venakopan kannen irti ja katsoo siinä samalla välykset kuntoon :)

 

Edit: unohtu kysyä että minkä käyrän valitsit sieltä pohjan ruuvista ennen asennusta?

Edited by GT78
Link to comment

Se sytytyskohdan varmentamisen ainoa tapa ykkössylintetin on ottaa venttiilikoppat pois ja katsoa et ykkösen mäntä on ylhäällä ja ykkösen venttiileissä välys jolloin samassakohtaa myös kolmosen venttiilit vaihtaa. Silloin sytytys menee oikeelle sylinterille oikeeseen aikaa kun laittaa tässä moottori asennossa jakajan ykkösen johdon siihen kohtaan mihin jakaja pyörijä osoittaa. Tai voihan niitä johtoja arpoa pykälä kerrallaan kannessa,eihän siinä ole kun neljä mahdollisuutta jos osaa edes sytytysjärjestyksessä niitä johtoja kanteen laitella.

Link to comment
Guest Toheltaja

Aikanaan teetettiin 911 museoauton vakiojakajan sisään noi hilppeet (pitkään ho saanu uutta jakajaa niihinkin) ja siinäkin käynti ja käytös pehmeni älyttömästi. Sitä ennen oltiin jumpattu useampaa vakiojakajaa ja kaasaritkin pariin kertaan löytämättä rökeltelyn syytä

Link to comment

Jep, 123-sivuilla luki vain, että sinistä bossia.

Lukee siellä hiukan muutakin:

 

coil: stock or High Energy coil, primary coil NOT below 1,0 ohm

 

For 4 cylinder engines you could use the original coil or other coils with a primary resistance of at least 1.0 Ohm. For standard street engines we advise a "Bosch Blue" or "Beru ZS106" coil. For high rpm engines a "Bosch red (0 221 119 030)" or "Beru ZS109" is much better.

 

Note: We hear a lot of complains from our customers about the fake "Lucas Sport" or "Lucas gold" coils, better don't use these coils.

Link to comment

Jep, mulla myös tämä puola, toimi kärjettömön 009 kanssa hyvin. No asiaan ja ongelmaan, joskus tai vissiin aika usein ongelma ei ole kuitenkaan niin vakava miltä se tuntuu ja taas opittiin lisää, TARKISTA TULPAT!!!! Eli kaksi tulppaa ei antanut kipinää ollenkaan... uudet tulpat ja jo alkoi käymään kaikki pytyt... Koeajo aamulla oli hieman kylmä, sekä minulle että autolle, imusarja melko koleena...

 

Mutta saatiin hyvää höpinää 123 jakajan ympärille, kiitos taas avusta..

  • Like 3
Link to comment

Boshin sinisestä on hyvinkin monta versiota markkinoilla, yksi laadun tae on pohjan tuotekoodin näkyminen. Täysin sileä sininen on mitä sattuu.

Edited by hpa
Link to comment

Lukee siellä hiukan muutakin:

 

coil: stock or High Energy coil, primary coil NOT below 1,0 ohm

 

For 4 cylinder engines you could use the original coil or other coils with a primary resistance of at least 1.0 Ohm. For standard street engines we advise a "Bosch Blue" or "Beru ZS106" coil. For high rpm engines a "Bosch red (0 221 119 030)" or "Beru ZS109" is much better.

 

Note: We hear a lot of complains from our customers about the fake "Lucas Sport" or "Lucas gold" coils, better don't use these coils.

 

Joo, sori olin vähän eri sivuilla. :-(

 

https://www.123ignitionshop.com/gb/volkswagen/21-123VWRV.html

 

t. Mika

Edited by mikan
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...