Jump to content

Tyhjäkäyntiongelmaa... pict 34-3, virranjakaja murheita myös


Recommended Posts

Posted (edited)

Eli kone kasassa jä käy, muttei tyhjää. Koetin haeskella vastavaa ongelmaa muttei sattunut kohdalleen.

 

Eli kone juuri kasattu, lähti käymään kuin palmun alta. Käy imulla tyhjää mutta sitä mukaa kun kone lämpenee, tyhjäkäynti heikkenee. Imu porrastaa alaspäin koneen lämmetessä. Kaasuttamalla pysyy käynnissä ja pystyy ajamaan eli tässä tapauksessa siirrelty muutaman metrin matkaa talliin sisään ja ulos. Tulpat suorastaan mustat eli rikkaalla mennään? Kaasuttimen säätöruuveilla ei tunnu olevan juurikaan vaikutusta käyntiin. Esiasetukset sekä sytkässä että kaastuttimessa kohdallaan(?). Kaasutin uusi bocar pict 34-3, sylinterit 1600cc, alipaineeton jakaja. Mistä liikeelle? Kokemusta ei juurikaan kaasareista ja niiden säädöistä...

 

 

Edited by ekam
Posted

Mulla oli kyseisessä repro tuotanto kaasarissa sama ongelma! Vaihdoin alkuperäiset solexin säätöruuvit niin vaiva poistui. Eli ei ehkä ole niin laadukkaita tuotteita kun alkuperäiset. Ootko kattonut ettei oo imusarjassa vuotoja?? Jarrukliineriä ruiskit joka liitokseen, jos kierrokset nousee ittestään niin imuvuoto ompi kyseessä... Kai bensalinja ja pumppu käyttöakseleineen on ok?

Posted

Mulla oli joskus sulkuventtiili sökö uudessa reprokaasarissa. Laitoin vanhasta Solexista ja alkoi sillä toimimaan. Myös suuttimia ja muitakin reikiä noissa on ollut joskus tukossa, mutta kun kaiken käy läpi, niin kyllä nekin pelaavat. 

Posted

Ok. Kaks 31-3/4 mallia löytyy ja niistä ei seosruuvi (se pienempi) käynyt ristiin ja toisen vaihtamisella ei ollut vaikutusta. Taidan nostaa 34:sen hyllyyn odottamaan tietotaidon ja varaosien karttumista ja kokeilla tiettävästi viimeksi toimineella 31:llä. On vissiin hiukan pieni 1600cc tilavuudelle, mutta jos se toimii niin alotellaan sillä...

Posted

Testaa se sulkuventtiili. Sulkuventtiilin kuuluisi napsahtaa, jos nyppää siitä johdon irti virrat päällä. Napsahtaa toisen kerran, kun laittaa johdon takaisin. Jos ei kuulu ääntä, niin sitten on ainakin sökö. Jos venttiili toimii, niin sitten katsoisin tyhjäkäynti suuttimen, ettei ole tukossa. Uusissakin kaasareissa, joskus roskia valmiiksi sisällä, eikä suuttimetkaan aina ole sitä mitä pitäisi. Minun bocar on kyllä kaikilta osiltaan ihan huippulaatuinen. En ole siinä huomannut mitään moitittavaa.

 

Ongelma voi myös olla kaasutin jakaja yhdistelmä. Pict 34-3 on suuniteltu toimimaan alipaineellisen jakajan kanssa.

Posted

Ja alipainelähtö tulpattu kaasarin kyljestä?

Toinen vai molemmat? Ei ole tulpattu. Tein korjauskirjan kuvan perusteella letkut, joissa molemmat alipainelähdöt yhdistyvät t-haaralla ja jatkavat yhtenä letkuna ilmanputsarille. Siis puhdas arvaus, kun en parempaakaan tietoa löytänyt. Muutamia kokeiluja tein, mutten kokonaan tulppaamista. Imusarjan alipaine on tulpattu. Jotain pitäisi tehdä toisin?

Posted (edited)

Testaa se sulkuventtiili. Sulkuventtiilin kuuluisi napsahtaa, jos nyppää siitä johdon irti virrat päällä. Napsahtaa toisen kerran, kun laittaa johdon takaisin. Jos ei kuulu ääntä, niin sitten on ainakin sökö. Jos venttiili toimii, niin sitten katsoisin tyhjäkäynti suuttimen, ettei ole tukossa. Uusissakin kaasareissa, joskus roskia valmiiksi sisällä, eikä suuttimetkaan aina ole sitä mitä pitäisi. Minun bocar on kyllä kaikilta osiltaan ihan huippulaatuinen. En ole siinä huomannut mitään moitittavaa.

 

Ongelma voi myös olla kaasutin jakaja yhdistelmä. Pict 34-3 on suuniteltu toimimaan alipaineellisen jakajan kanssa.

 

Jaha Essin viestistä käänty sulkuventtiili omassa päässä niinksi säätöruuveiksi. Äly hoi... Sulkuventtiili täytyy siis vielä varmistaa. Mistä/miten tunnistaa väärän tai huonon suuttimen? Puhdistaminen onnistunee mutta sen tarkempi analysointi menee oman osaamisen ohi...

 

Jakaja voi olla ongelma, mutta olen ymmärtänyt että koneen saisi toimimaan ainakin kelvollisesti keskipakojakajallakin? Tallista löytyvä alipainejakaja kävi paikallaan, mutta siinä on ainakin konkka sökö. Muutenki vaikuttaa hyvin vanhalta ja väsyneeltä verrattuna keskipakoon...

Edited by ekam
Posted

Ei suutinten oikeaa kokoa voi luotettavasti varmistaa ilman tulkkia, jolla sen mittaa. Tyhjäkäyntiä moottorin pitäisi kuitenkin käydä vaikka suutin ei olisi juuri oikean kokoinen, kunhan on suunnilleen sinne päin. Samalla kun katsoo onko se tukossa, voi kuitenkin kurkata mitä siihen on kirjoitettu ja miltä reikä silmämääräisesti näyttää. Pitäisi olla 55, joka tarkoittaa 0,55 mm reikää suuttimen päässä.

 

Sitten kun saat kaasuttimen jotenkuten toimimaan Voisi suutinten kokoa pikkasen kasvattaa keskipakojakajaa varten. Tyhjäkäynti 55 -> 60 ja pääsuutin 127,5 -> 130.

Posted

Ei suutinten oikeaa kokoa voi luotettavasti varmistaa ilman tulkkia, jolla sen mittaa. Tyhjäkäyntiä moottorin pitäisi kuitenkin käydä vaikka suutin ei olisi juuri oikean kokoinen, kunhan on suunnilleen sinne päin. Samalla kun katsoo onko se tukossa, voi kuitenkin kurkata mitä siihen on kirjoitettu ja miltä reikä silmämääräisesti näyttää. Pitäisi olla 55, joka tarkoittaa 0,55 mm reikää suuttimen päässä.

 

Sitten kun saat kaasuttimen jotenkuten toimimaan Voisi suutinten kokoa pikkasen kasvattaa keskipakojakajaa varten. Tyhjäkäynti 55 -> 60 ja pääsuutin 127,5 -> 130.

Ok, kiitos!

Posted

Toinen vai molemmat? Ei ole tulpattu. Tein korjauskirjan kuvan perusteella letkut, joissa molemmat alipainelähdöt yhdistyvät t-haaralla ja jatkavat yhtenä letkuna ilmanputsarille. Siis puhdas arvaus, kun en parempaakaan tietoa löytänyt. Muutamia kokeiluja tein, mutten kokonaan tulppaamista. Imusarjan alipaine on tulpattu. Jotain pitäisi tehdä toisin?

Ei se nyt ainakaan noin voi olla oikein.

Toinen alipainelähtö kaasarissa on virranjakajan alipainesäätöä varten. Kun alipainesäätöä ei ole niin tuo lähtö pitäisi mielestäni tulpata.

Ilmanputsarille sitten se toinen, jostain kaavakuvasta selvinnee kumpi on kumpi.

En tiedä vaikuttaako itse vikaan... Tyhjäkäynti on kyllä joskus yllättävän pienestä kiinni.

Posted

Tulppaa molemmat kaasuttimen alipainelähdöt ja johda imusarjasta alipaine kaasuttimelle.Sitten kaasuttimen perussäätö ohjeet tältäkin palstalta löytyy.Pikkuruuvi 2.5 kierrosta pohjasta aukipäin isompi 2 ja kaasuläpän ruuvia neljänneskierros kiinnipäin niin että kaasuläppä vähän aukeaa.Kiertoilmakaasutin vaatisi jakajalta molemmat ennakkosäädöt nyt joutuu sytytyksen säätämään maksimin mukaan eli noin 30 astetta.Tsemppiä

Posted

Kiitokset kaikille vastauksista. Sulkuventtiili oli risa, vaihdoin sen vanhaan napsuvaan. Hiukan oli apua muttei tarpeeksi. Esisäätö on ollutkin koko ajan aika kohdillaan, pyöritelty perseelleen ja palattu aina alkuun. Pitää vielä tehdä nuo alipainemuutokset ja sytössäkin on selkeesti jotain häikkää. Varmaan vaatii ennakon säätöä, kun alkaa koneen lämmetessä paukuttelemaan. Miten tuon 30 astetta saa kohdilleen? Lampulle ei taida merkkejä olla hihnapyörässä? Tällä hetkellä ei ihan käy tyhjää ja kun kone lämpenee, röpeltää ja satunnaisesti poksauttelee putkeen hiukan. Pienellä tasakaasulla tukehtuu hiljalleen mutta kaasua lipsauttelemalla herää henkiin. Kierroksilla käy jotenkin...

Posted

Tulppaa molemmat kaasuttimen alipainelähdöt ja johda imusarjasta alipaine kaasuttimelle.

Tarkotat varmaan että letku imusarjasta ilmanputsarille?

Posted (edited)

Joo pahoittelen harhanäkyjä. Normaalikytkennöissä alipaineletku imusarjasta menee ilmanpuhdistimeen.

Edited by hpa
Posted

Kaukoparantaja näki bocarissa 2 alipaine ulostuloa, toinen ennakolle ja toinen myöhästykselle.

Minulla vasemman puoleisesta menee jakajalle ja taakse sojottavasta putsarille

toimii

Posted

Minulla vasemman puoleisesta menee jakajalle ja taakse sojottavasta putsarille

toimii

Putsarille kuuluu mennä letku imusarjasta.

Posted

Nyt on alipaineet modattu uusiks, ei mainittavaa vaikutusta. Taitaa seuraavaksi lipsahtaa pict 31 paikoilleen ja pitää koittaa mitä se sanoo... Katella samalla vielä venttiilivälykset uusiks jos ne on muuttuneet ekojen starttien aikana.

Posted

Omassa vanhassa 34:ssa oli 65 tyhjäkäyntisuutin, jolloin asetuksia pääsi hakemaan kääntämällä isoa 2,5 kierrosta ja pientä 3,5-4 kierrosta auki.
Toimivaksi asettui tuon pienen olessa noin 3 ja 1/4 kierrosta auki tai  ja isoa en muista. Tuolloin ison ruuvin kääntelyllä ei juurikaan ollut vaikutusta.
Näillä asetuksilla tyhjäkäynti oli hyvä, mutta tulpat nokeentu nopeasti.

Nykyään on 55 tyhjäkäyntisuutin ja sen säätö alkoi iso 2,5 auki ja pieni 3 auki. Loppuasetelma varmaan siinä iso 2 kierrosta auki ja pieni 2,59 auki (optimi pienelle 2,5-3 välillä).
Varressa oleva ruuvi ei saa kantaa automaattirikastimen haittaan lämpimänä. Eli läppä oltava täysin kiinni tyhjäkäynnillä. Muuten tuo tyhjäkäynti piiri ei ole toiminnassa oikein. (Onko se sitten hyvä vai huono asia.)

Käsittääkseni nuo kaksi alipainelinjaa on tarkoitettu jakajalle, jossa kaksi alipainelinjaa (sytytysennakon kavattamiseen ja pienetämiseen).
Vasemmalle lähtevä linja ennakon kasvattamiseen ja taaksepäin lähtevä ennakon pienetämiseen. Taaksepäin lähtevä yleensä tulpattu, koska kellään taida olla käytössä sitä kaksitoimista alipaine jakajaa. (paitsi rapakon tois puolella, jossa ymmärretään päästöjen päälle (pikku kevennys) )

Mutta kuten kaikki tarvittava informaatio jo noissa aiemmissa posteissa mainittiin, niin hyvää (ajettavuudeltaan (flatspot tms.)) ei taida saada ilman alipaine+keskipakojakajaa tuon 34:sen kanssa ilman noitatohtorien ja poppamihien kehittämiä modifiointeja. Tyhjäkäynti sieltä jokatapauksessa pitäisi löytyä (ainakin teoriassa).

 

Jos tarvii katella ajotuksia 30 korvilta, niin mm.suomen suurimman perheyrityksen myymälästä (joka autoilevaa/pyöräilevää kansaa palvelee) taisi saada parillakympillä lampun, jossa ajotuksen säätö. (itsellä moinen)

Löytyy varmasti myös muualta ja nimiä en mainitse.

Posted (edited)

Omassa vanhassa 34:ssa oli 65 tyhjäkäyntisuutin, jolloin asetuksia pääsi hakemaan kääntämällä isoa 2,5 kierrosta ja pientä 3,5-4 kierrosta auki.

Toimivaksi asettui tuon pienen olessa noin 3 ja 1/4 kierrosta auki tai  ja isoa en muista. Tuolloin ison ruuvin kääntelyllä ei juurikaan ollut vaikutusta.

Näillä asetuksilla tyhjäkäynti oli hyvä, mutta tulpat nokeentu nopeasti.

 

Nykyään on 55 tyhjäkäyntisuutin ja sen säätö alkoi iso 2,5 auki ja pieni 3 auki. Loppuasetelma varmaan siinä iso 2 kierrosta auki ja pieni 2,59 auki (optimi pienelle 2,5-3 välillä).

Varressa oleva ruuvi ei saa kantaa automaattirikastimen haittaan lämpimänä. Eli läppä oltava täysin kiinni tyhjäkäynnillä. Muuten tuo tyhjäkäynti piiri ei ole toiminnassa oikein. (Onko se sitten hyvä vai huono asia.)

 

Käsittääkseni nuo kaksi alipainelinjaa on tarkoitettu jakajalle, jossa kaksi alipainelinjaa (sytytysennakon kavattamiseen ja pienetämiseen).

Vasemmalle lähtevä linja ennakon kasvattamiseen ja taaksepäin lähtevä ennakon pienetämiseen. Taaksepäin lähtevä yleensä tulpattu, koska kellään taida olla käytössä sitä kaksitoimista alipaine jakajaa. (paitsi rapakon tois puolella, jossa ymmärretään päästöjen päälle (pikku kevennys) )

 

Mutta kuten kaikki tarvittava informaatio jo noissa aiemmissa posteissa mainittiin, niin hyvää (ajettavuudeltaan (flatspot tms.)) ei taida saada ilman alipaine+keskipakojakajaa tuon 34:sen kanssa ilman noitatohtorien ja poppamihien kehittämiä modifiointeja. Tyhjäkäynti sieltä jokatapauksessa pitäisi löytyä (ainakin teoriassa).

 

Jos tarvii katella ajotuksia 30 korvilta, niin mm.suomen suurimman perheyrityksen myymälästä (joka autoilevaa/pyöräilevää kansaa palvelee) taisi saada parillakympillä lampun, jossa ajotuksen säätö. (itsellä moinen)

Löytyy varmasti myös muualta ja nimiä en mainitse.

 

Kiitos hyvästä vastauksesta. Täytyy koettaa antamiasi ruuvien kierroksia, mutta pieni sisäinen pessimisti  sanoo etta ei toimi tässä tapauksessa. Ei viitsi enää käyttää autoa naapurin makkarin nikkunan alla niin testataan huomenna. Aloin tutkimaan tarkemmin hallussa olevaa alipainejakajaa ja vaikuttaisi ettei siinä ole keskipakosäätöä ollenkaan. Laitan alle linkit pariin kuvaan jos joku vaikka tunnistaisi jakajan ja osaisi kertoa toimiiko paremmin autossa vai verkonpainona. Joka tapauksessa siivousta ja muuta hiplausta vailla on se. Saa myös kaupata ehjää alipaine+keskipakojakajaa mieluiten oulun seudulta niin saisin sen mahd pian haltuun ilman postin hukkaamisriskiä. =)

 

http://s1321.photobucket.com/user/koliikki/media/Kupla%20-74/DSC_1170%20jakaja%201_zpseiwaejad.jpg.html?sort=3&o=1

 

 

http://s1321.photobucket.com/user/koliikki/media/Kupla%20-74/DSC_1171%20jakaja%202_zpsm5ebtcck.jpg.html?sort=3&o=0

 

Edit linkit korjattu

Edited by ekam
Posted

Ok eli menee jakaja hankintalistalle. Jos jollakin sattuu olemaan Oulussa toimiva jakaja ylimääräisenä, voisin sellaisen ostaa pois. Miksei kauempaakin mutta se pitäisi saada asap liikkelle Oulua kohti... Tai sitten uus...

Posted (edited)

Miten tuollanen kärjetön alipaine/keskipakojakaja toimis oletettavasti tässä tapauksessa? Ohjelmoitavaa en raski/viitsi ostaa. Ajatuksena olisi ruiskuttaa kupla lähivuosina ja rakentaa kutitellumpi kone samalla, kunhan tässä ensin pääsee muuten harrastamiseen sisään. Nykyinen kone on muuten vakio 1300, iskutilavuus on vain nostettu 1600cc:n ja tarkoitus olisi saada jotain kauniina päivänä toimimaan pict 34 kaasarilla.

Edited by ekam
Posted (edited)

Tilasin firmasta x 034-jakajan kärjettömänä sekä 55 tyhjäkäyntisuuttimen. Jospa se noilla sitten...

Edited by ekam
Posted (edited)

Ei taida tulla tästä hommasta lasta eikä p*askaa (joku on saattaanu olla sitä mieltä jo alusta asti =D)... Tänään sain uuden jakajan. Asennus ohjeen mukaan, kone ykk, pyörijä ykköselle, vanha jakaja pois, uusi tilalle, katso että pyörijä/jakaja tulee samaan asentoon. No ei pe**ele tule. Pyörijä jää 90 astetta vastapäivään kieroon. Ota irti ja tarkasta että kaikki on kohdallaan ja jakajan akseli urassa. Joo on. Konetta ei ole käännetty, jakajan käyttöakselin asento kohdallaan. Sanottakoon tässä vaiheessa että kone kävi siis vanhallakin jakajalla. Otin pikku riskin ja ruuvasin jakajan kiinni, ykkäsen tulpanjohto 90 astetta vastapäivään ja virtapiuhat kiinni. Startti ja käyntiin tai ainakin käynnin omaista röpötystä mutta pörinää yhtä kaikki. Ajotusta ei saa kohdalleen kun alipainekello ottaa bensapumppuun kiinni. Mitäs nyt? Oman logiikan mukaan jakajan käyttöakselia pitäisi pyöräyttää 90 astetta, jotta jakajan saisi oikeaan asentoon vai voiko jakajan vain pyöräyttää 90 astetta eri asentooon. Normi jajalla se ei olisi ongelma mutta miten tämä tämmönen? Ojheen mukaan punanen palikka pitäisi olla alkuvaiheessa pyörijän suuntaan. Tai sitten jakajasta pitäisi saada jollakin ilveellä alapään uraratasta käännettyä sen 90 astetta. Onko allekirjoittaneella jokin ajatusvirhe, onko tuotteessa virhe, vai mikä maksaa. Koetin olla firmaan x yhteydessä, mutta hätänen kun oon, ajattelin kysyä mahdollisuuksista tehdä joitain toisin... Tarkoitus ei ole osoittaa ketään tai mitään sormella vaan vain kysyä olenko tehnyt jotain väärin tai pettääkö oma logiikka. Jos tuotteessa on jotain, se selvinne normaalilla reklamaatiomenettelyllä vaikka tässä tapauksessa omaa riskiäkin on roppa kaupalla mukana...

 

Edit jo enne julkasua: Jaa taitaa se mennä jakajaa 90 astetta pyörittämällä ja piuhan paikat vaihtamallakin kohdilleen. Alkuasento jää silti eriksi...

Edited by ekam
Posted (edited)

Jos vanha jakaja oli 009 loppunen niin nissä on 90astetta eroa.

 

Jaha. No olipa tietty. Mikä on nyt oikea tapa hoitaa sytytys kohilleen? Pitääkö kääntää käyttöakselia se 90 astetta?

 

Vaan on se hyvä että täältä löytyy tietoa. Prkl sitä ois kupla jääny kasaamatta jos ois oman osaamisen varassa...

 

Edit. asiakaspalvelu toimii! Sain juuri soiton aircooledilta ja selvyyyden siihen mitä tehdä. Loistavaa!

Edited by ekam
  • Like 1
Guest DaFox
Posted (edited)

Hienoa kun sait apua ongelmaasi, muista kiiren mentyä kirjoittaa ohjeet myös tähän topicciin (Jos vaikka joku päätyy haun kautta tätä lukemaan, niin voi löytää avun ehkä juuri sinun kirjoituksistasi).

 

Alkuperöinen ongelmasi tyhjäkäynnin kanssa johtuu todennäköisesti viallisesta kaasuttimesta (vaikkakin uusi). Jos kone käy kaikilla pytyillä kaasua painettaessa, niin ei sen kuulu sammua tyhjäkäynnille päästettässäkään, vaikka säädöt olisi hieman enempikin pielessä.

 

Omassa vastaavassa kaasuttumessa oli sulkusolenoidi rikki. Tämän vaihdon jälkeen toimi hienosti myös tyhjäkäynnillä - riippumatta juurikaan oikeista säädöistä.

 

Jossain uusissa kaasuttimissa saattaa olla samaa "tyhäkäyntipiirin" vikaa, mitä vanhoissa käytetyissä ko. mallin (Solex) kaasuttimissakin on.

 

Tällöin helpointa on vaihtaa kaasutin toimivaan (uuteen). Patenteilla tyhjäkäynnin saa kyllä kohdilleen risallakin kaasuttimella - mutta sitten on seokset ja säädöt ihan pielessä.

Edited by DaFox
Posted (edited)

Jaha. No olipa tietty. Mikä on nyt oikea tapa hoitaa sytytys kohilleen? Pitääkö kääntää käyttöakselia se 90 astetta?

 

Vaan on se hyvä että täältä löytyy tietoa. Prkl sitä ois kupla jääny kasaamatta jos ois oman osaamisen varassa...

 

Edit. asiakaspalvelu toimii! Sain juuri soiton aircooledilta ja selvyyyden siihen mitä tehdä. Loistavaa!

Itse itseäni lainaten. Jakaja ei kärjettömän sytytysmodulinkaan tapauksessa tiedä missä asennossa se on, joten asennetaan miten mahtuu parhaiten olemaan ja haetaan ajoitus sitä kautta (eli skipataan asennusohjeesta osa, jossa pyörijä ja punainen palikka on samassa linjassa ykkösen kanssa). Tulpanjohtojen järjetys tulee tietty muuttaa oikeaksi. Itsehän en tässä muuta outoa huomaa, kuin että ykköspiuha ei ole enää alkuperäisellä paikallaan... ja kone käy taas, nyt voidaan palata alkuperäisen ongelman ääreen...

Edited by ekam
Posted (edited)

Hienoa kun sait apua ongelmaasi, muista kiiren mentyä kirjoittaa ohjeet myös tähän topicciin (Jos vaikka joku päätyy haun kautta tätä lukemaan, niin voi löytää avun ehkä juuri sinun kirjoituksistasi).

 

Alkuperöinen ongelmasi tyhjäkäynnin kanssa johtuu todennäköisesti viallisesta kaasuttimesta (vaikkakin uusi). Jos kone käy kaikilla pytyillä kaasua painettaessa, niin ei sen kuulu sammua tyhjäkäynnille päästettässäkään, vaikka säädöt olisi hieman enempikin pielessä.

 

Omassa vastaavassa kaasuttumessa oli sulkusolenoidi rikki. Tämän vaihdon jälkeen toimi hienosti myös tyhjäkäynnillä - riippumatta juurikaan oikeista säädöistä.

 

Jossain uusissa kaasuttimissa saattaa olla samaa "tyhäkäyntipiirin" vikaa, mitä vanhoissa käytetyissä ko. mallin (Solex) kaasuttimissakin on.

 

Tällöin helpointa on vaihtaa kaasutin toimivaan (uuteen). Patenteilla tyhjäkäynnin saa kyllä kohdilleen risallakin kaasuttimella - mutta sitten on seokset ja säädöt ihan pielessä.

Jes, lisäilinkin saamani tiedon ylempään viestiin. Ajatuksena oli poistaa mahdollisesti huono ja väljä jakaja yhtälöstä ja alkaa kaivautumaan tyhjäkäyntiongelmaan sen jälkeen uudestaan. Sulku olikin rikki, vaihdoin vanhan mutta toimivan solenoidin toisesta kaasuttimesta, ei vaan auttanut sanottavasti tyhjäkäyntiongelmaan. Seuraava etappi olisi koittaa löytää se puuttuva tyhjäkäynti nykyiselle pict 34 kaasarille ja, jos sitä ei löydy, kyseinen kaasari lentää pöydälle odottelemaan parempia aikoja ja tilalle tipahtaa kuplan edellisellä omistajalla viimeisessä kokoonpanossa toiminut solexin pict 31. Mutta ehkä jo tänään tai huomenna viisaampi... Sais vain koneen pysymään käynnissä niin pääsisi leimalle. Auton PITÄISI muuten olla paria lamppua vailla leimakunnossa. Niin no öljynvaihto vielä ja vaihteistoonkin tarttis lisätä/vaihtaa öljyä/-t. Mitähän öljyä sinne panis, täytyy haeskella vastauksia hakutoiminnolla.

Edited by ekam
Posted

Lodjuun kerralla uudet öljyt, API GL-4 öljyt ovat oikeita ja halpoja, esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/598090/Mobilube-GX-80W-90-GL-4-1l. Täyttömäärä noin 2,5 litraa (perinteisesti tämäkin loota täytetään niin pitkään kunnes täyttöreiästä alkaa valua öljyä ulos)

Näin koitin tehdä, mutta haaveeksi jäi. Ei lähteny mun patentilla (pyörän ruuvin kanta + 17mm kiintoavain :O ) pohjaproppu laatikosta auki, joten täytyi tyytyä täyttöön. Kiitokset muuten öljyvinkistä, tuollasta hain. Vaihdetaan ölpät kokonaan heti kun pääsee paremmin vääntämään sekä saa oikean työkalun hommaan. Öljyä meni laatikkoon kuitenki vajaa litra...

 

Pict 34 vaihtu 31seen. Ei toimi vieläkään, mutta huomenna on päivä uus. Positiivista on se että sekä pienellä että isolla ruuvilla on jotain vaikutusta käyntiin ja tyhjäkäynti alkaa löytyä. Muuten on kaikki vielä pielessä. Venttiilit vaatii uudelleen säätämisen. Välykset on käytännössä nollaantunu. Hakeeko venttiilit paikaansa hetken läppäyksen/koneen kasauksen jälkeen? Sytkä ei myöskään tunnu löytävän paikkaansa. Uusi jakaja tuntuu kuitenki toimivan oikein.

 

Uusi murhe pimeet ajovalot edessä, pitkät ja parkit toimii... Niin ja hukkasin uuden vilkun hehkun sekä ilmanputsarin soviterenkaan. Sovite saatto lentää jopa roskiin edellisellä siivouskerralla kun en hokannu mikä se on, tänään vasta valkeni se. Jää putsari pirun väljäksi 31selle. Ei oo leimareissu vielä tällä vikkolla.

Posted

Voi taas kuullostaa tyhmältä kysymykseltä mutta oletko varma että kaikki tulpat toimii vielä.

Posted

No ni. Nysse käy tyhjää. Kaasari pict 31-4, venat säädetty, sytytyksessä oletettu moka havaittu (tai oikeastaan mekaniikan asennuksessa), siitä lisää seuraavan lainauksen alla...

Paljonkos sulla on ennakkoa tyhjäkäynnillä?

 

Juuri ajoitusta värkänneenä joudun totetamaan ettei tarkkan ottaen ole hajuakaan. Pudotin jakajan käyttöakselin ison kolon (en sen vasemmanpuoleissimman) mukaan paikoilleen ja nyt olettaisin että se on hampaan verran pielessä. Näyttäis tyhjää käydessä ennakko olevan jossain 20 ja 30 asteen välillä. Taistelen juuri itselleni rohkeuutta nostaa akseli pois paikoiltaan, se onnistuu kyllä kun on jo pariin oteeseen testattu koneen vielä lattialla maatessa ja ennen ekaa käynnistystä, mutta miten ne rikat siellä akselin juuressa pysyy...

 

Voi taas kuullostaa tyhmältä kysymykseltä mutta oletko varma että kaikki tulpat toimii vielä.

Olettaisin että toimii. Kysllä se nyt sen verran hyin käy. Laitan linkin videoon josta käynnin kuulee. Te asiasta jotain paremmin ymmärtävät voinette kommentoida miltä kone kuulostaa. Ainakin se tupsauttelee hiukan putkeen välillä, mutta käy tyhjää ja ottaa kierroksia kuitenkin. Siistin vielä sähköjä kun saadaan laite käymään oikein, joten niistä ei kannata välittää. Muutoin kone jää tässä vaiheessa tarkoituksella "käytetyn" nöäköiseksi =D

 

Ja se linkki: http://s1321.photobucket.com/user/koliikki/library/?view=recent&page=1

Posted (edited)

Näin siinä sitten kävi

 

http://s1321.photobucket.com/user/koliikki/media/Kupla%20-74/DSC_1181_zpspxpulbzf.jpg.html?sort=3&o=0

 

Ei huomautuksitta, mutta kuitenkin. Toinen etuvalo simahti matkalla ja takajarrut puoltavat, mutta lain sallimissa rajoissa. Säädöt on siellä päin mutta käy eikä sammunut konttorimatkalla kertaakaan. Nyykkää vähän kaasua antaessa mutta lähtee vetämään heti sen jälkeen melko hyvin. Tämä reissu ja varmaan muutama seuraavakin ajellaan rauhassa ja koitetaan säädellä samalla. Ens viikolla kunnon pesu ja vahaus, sitten valmiina vappuun. Eka etappi saavutettu ja kiitokset kaikille asiantuntemusta jakaneille! Tästä on hyvä jatkaa.

 

Loppuyhteenveto tämän ketjun ongelmista on suunnilleen seuraava: uusi pict 34 on joko tukossa tai sökö, joka tapauksessa ainakin sähköventtiili on rikki. Tämän sielunelämään paneudutaan vielä myöhemmin. Virranjakajan ongelmat loppuivat uuteen kärjerttömään jakajaan kun saatiin asentaja kartalle asian kanssa. Vanha solex 31 pelasti tyhjäkäynnin ja sillä kone saatiin sunnilleen säätöihin. Kannattaa myös tutustua hihnapyörän ajoitusmerkkien merkitykseen kunnolla ennen jakajan akselin pudotusta, nyt akseli oletettavasti pykälän pielessä. Tämä vaikeuttaa oleellisesti ajoituksen säätöä. Nyt mennään korvakuulolla... Oppia tuli roppa kaupalla :)

Edited by ekam
Posted (edited)

Maks ennakko 30 ja tyhjäkäynnille noin 10 astetta ois aika sopiva.

Miksi on pitänyt jakajan käyttöakselia käännellä,onko loppunut säätävara/liike virranjakajalta?

Edit :jaa olihan tuolla ylhäällä juttua että ottanut kiinni bensapumppun..

Ja ilmeisesti vieläkin ottaa kiinni?

Edited by Meto
Posted

Maks ennakko 30 ja tyhjäkäynnille noin 10 astetta ois aika sopiva.

Miksi on pitänyt jakajan käyttöakselia käännellä,onko loppunut säätävara/liike virranjakajalta?

Edit :jaa olihan tuolla ylhäällä juttua että ottanut kiinni bensapumppun..

Ja ilmeisesti vieläkin ottaa kiinni?

Käyttöakselia jouduin kääntämään koneen kasausvaiheessa että sain sen luulemaani oikeaan paikkaan. Nyt ajoitusta säätäessä merkit jää koneen käydessä vasemmmalle eli tyhäkäynnillä ennakkoa on merkkien mukaan ehkä 30 astetta. Merkkejä kohdalleen ajaessa käynti loppuu. Tästä päättelin että käyttöäakseli olisi veiläkin pykälän pielessä. Tekisi mieli korjata tai ainakin tarkastaa asento, mutta uskaltaneeko akselia enää nostaa paikoiltaan ettei alapään rikat tipahda koneeseen... Alipainekello otti bensapumppuun kiinni mutta tulpanjohtoja kääntämällä pykälän sain kellolle tilaa. Kello ei enää ole säädön este.

Posted

Käyttöakselia jouduin kääntämään koneen kasausvaiheessa että sain sen luulemaani oikeaan paikkaan. Nyt ajoitusta säätäessä merkit jää koneen käydessä vasemmmalle eli tyhäkäynnillä ennakkoa on merkkien mukaan ehkä 30 astetta. Merkkejä kohdalleen ajaessa käynti loppuu. Tästä päättelin että käyttöäakseli olisi veiläkin pykälän pielessä. Tekisi mieli korjata tai ainakin tarkastaa asento, mutta uskaltaneeko akselia enää nostaa paikoiltaan ettei alapään rikat tipahda koneeseen... Alipainekello otti bensapumppuun kiinni mutta tulpanjohtoja kääntämällä pykälän sain kellolle tilaa. Kello ei enää ole säädön este.

Ei sitä akselia kannata liikutella.

 

Miten muuten määrittelet sytytyshetken? (kysyn koska 30 astetta ennakkoa tyhjäkäynnillä ei kuulosta uskottavalta)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...