Jump to content

Korkeat HC arvot ?


Recommended Posts

Posted

Pallukka pomppasi sitten päästöissä. Tyhjäkäynnillä HC 2110, pitäisi kait olla tonnin pinnassa. Mistähän tätä kannattaisi nyt lähteä purkamaan ?

 

Koneena 2L type 4, Scat C25 nokka, puristukset 8.5 pinnassa, isovenakannet, tupla Solexit. Solexeissa oli alunperin vakiota isommat kurkut ja suuttimet, vaihdoin ne vakio kokoon mutta sillä ei ollut HC arvoihin vaikutusta.

 

Rikkaammalle säädöstä ei ollut vaikutusta HC arvoon. 

 

 

 

Posted

Eikös se hc ole palamaton tavara, eli rikkaalle säädöstä ei tuolloin liene apua...

 

Mites jos kääntää aikaisemmalle? Tuolloin pitäisi polttaa paremmin...

Posted (edited)

Niin ja siis kaasareiden säädöillä ei siis ollut suuntaan tai toiseen ruuvattuna mitään vaikutusta asiaan. Inssi vain kehotti rikkaammalle veivaamaan testin vuoksi. 

Edited by KimmoH
Posted

Jos HC on korkealla ja CO normaali niin sytkää myöhäisemmälle, ei aikaisemmalle kuten joku kehotti. USA mallin 2-toiminen virranjakaja on juuri tätä varten että tyhjäkäynnillä myöhästetään sytkää.

Posted

CO oli tosiaan normaali ja se nousi/laski kaasaria ruuvatessa. Täytyypä mitata tulpanjohdot, tsekata tulpat ja katsoa mitä se sytkä tällä hetkellä on. Jahka kone ja mies jäähtyvät.... 

Posted

Imuvuotoa, sytkä lian myöhäsellä, nosta pikkasen tyhjäkäyntikierroksia jne...

 

Juu eli myöhäsemmälle tietenkin, muistikatkos.

 

Kannattaa mahdolliset vuodot kattoa tarkkaan, sotkee kivasti osakaasuseokset ja joutuu turhaan seoksia kikkaillen paksuntamaan.

Posted

sytkää myöhäselle nii ku on sanottu, nostaa pakolämpöjä ni lähtee hc laskee ku palaa pakoputkessa seos. venttiilivälykset isomalle mittauksen ajaksi auttaa myös.

Posted (edited)

Joo, tää on '78 eli pitää mitata päästöt. Venttiilit on säädöissään joten taitaa tuonne sytkäpuolelle osoittaa syyttävä sormi. Jos nyt saman konkurssiin laittaisi sen 123 jakajan. Mittaus/säätö paikkakin löytyi lähistöltä missä saa rauhassa hieroa arvot kohdalleen lähiviikkojen aikana ja tulostaa konttoria varten lappusen. 

 

Tulpanjohdot ehdin jo tuossa mittailemaan ja ne ovat OK. Seuraavaksi tulpat ja jakaja vaihtoon/säätöön.

 

Mahtaisikohan tästä samasta syystä johtua tuo onneton lämpöisenä käynnistyminenkin. Edelleen vaivaa sama vika mikä on ollut lähes alusta saakka eli kone lämpöiseksi, pysähdys vaikka tankille tai kauppaan, niin sitten saa veivata ihan tosissaan että saa käynnistymään. Sama vika ollut kahdella eri koneella mutta sillä ihan ekana koneessa olleella jakajalla tätä vikaa ei ollut ja sillä aikoinaan on päästötkin läpäisty kirkkaasti. Kyseinen jakaja oli sitten kierroksilla ja ajossa susikappale joten sitä ei enää ole olemassa :( 

Edited by KimmoH
Posted

Mahtaisikohan tästä samasta syystä johtua tuo onneton lämpöisenä käynnistyminenkin. Edelleen vaivaa sama vika mikä on ollut lähes alusta saakka eli kone lämpöiseksi, pysähdys vaikka tankille tai kauppaan, niin sitten saa veivata ihan tosissaan että saa käynnistymään. Sama vika ollut kahdella eri koneella mutta sillä ihan ekana koneessa olleella jakajalla tätä vikaa ei ollut ja sillä aikoinaan on päästötkin läpäisty kirkkaasti. Kyseinen jakaja oli sitten kierroksilla ja ajossa susikappale joten sitä ei enää ole olemassa :( 

Minulla bussissa samat oireet, joskin kone on t1. Lähtee kuumana parhaiten käyntiin kaasu pohjassa. Vaatii silti pidemmän startin. Olen päätellyt että kaasarissa oleva pensa ehtii lämmetä seisonnan aikana ja siksi tulvii imusarjaan. Painan kaasupolkimen hitaasti pojaan ennen starttausta, jotta kiihdyspumppu ei ruikkaa lisää pensaa. Läppä auki saa sitten runsaasti ilmaa ja käynnistyy selvästi helpommin. Jos kuuman koneen heti sammuttamisen jälkeen starttaa, lähtee heti käyntiin kaasupoljin ylhäällä.

Posted

Joo, tää on '78 eli pitää mitata päästöt. Venttiilit on säädöissään joten taitaa tuonne sytkäpuolelle osoittaa syyttävä sormi. 

 

tarkotin että normaalia isomat välykset, isoilla välyksillä nokkaakselin asteet muuttuu erilaiseksi, näin on saatu monta virimooottoria läpi päästöistä isoilla välyksillä.

Posted

Tyhjäkäyntiseosta on laihennettava ja tämä edellyttää sytytyksen myöhästyttämista.

Posted

Minulla bussissa samat oireet, joskin kone on t1. Lähtee kuumana parhaiten käyntiin kaasu pohjassa. Vaatii silti pidemmän startin. Olen päätellyt että kaasarissa oleva pensa ehtii lämmetä seisonnan aikana ja siksi tulvii imusarjaan. Painan kaasupolkimen hitaasti pojaan ennen starttausta, jotta kiihdyspumppu ei ruikkaa lisää pensaa. Läppä auki saa sitten runsaasti ilmaa ja käynnistyy selvästi helpommin. Jos kuuman koneen heti sammuttamisen jälkeen starttaa, lähtee heti käyntiin kaasupoljin ylhäällä.

 

 

Jep, ihan samat oireet mullakin. Kylmänä käyntiin kuin palmun alta, pari kilsaa ajoa, sammutus muutamaksi minuutiksi ja saa veivata kaasupohjassa pitkän tovin. Nyt kun asiaa tuossa tarkemmin mietin, niin silloin aikoinaan ongelma esiintyi ekan kerran yhtääkkiä kauppareissulla. Sit mentiin tovi ongelmitta mutta hiljalleen ongelmasta tuli pysyvä. Sen jälkeen on vaihtunut kone, kaasarit useampaan otteeseen, kokeiltu ilman ryyppyjä ja ryyppyjen kanssa. Välillä jonkun rassauksen/muutosten jälkeen vika on olevinaan kadonnut mutta hetken päästä ollaan taas lähtötilanteessa. Ainut mikä on seurannut kokoajan kaikissa comboissa on syttypuolen osat. 

Posted

Mulla on 123-jakaja, joten sen luulis olevan kunnossa. Puolanvaihtoa vosin kokeilla, vaikka melko uusi tuo nykyinen puola on. Ärsyttävä vaiva.

Posted

Voihan sitä koittaa pakeliittisia korokkeita kaasarien ja imusarjojen väliin. Itselläni juniksessa sama vaiva joka tuli kun vaihdoin pakarin pitkästä omatekosesta vintagespeedin rosteripönttöön, ei muita muutoksia.

 

Itselläni vaiva tosin esiintyy ainoastaan kone kuumana kun vedetty vaunua ja ulkolämpötila korkea. Eli lämpö nousee rosteripöntöstä kansiin ja höyrystää bensat.

Posted

Niin ja on mulla ne vakio korokkeetkin (taitaa olla bakeliittia, tms.) siellä imusarjojen ja kaasareiden välissä. Imusarjat ja kaasarit on ajon jäljiltä ennemminkin kylmät kuin kuumat.

Posted

Siellähän oli sytkä ihan persiillään tai no kierroksilla OK mutta tyhjäkäynnillä oli reippaasti ennakkoa. Vaihdoin kaikki syttyosat uusiin ja nyt kun säädin sytkän, niin se asettui tyhjäkäynnillä sellaisen 20 astetta myöhäisemmälle mitä aiemmin. Nyt jännityksellä odottamaan mitä mittari sanoo...

Posted

Jättääkö jakaja ennakon päälle joutokäynnille palatessa?Itsellä oli tällainen mysteeri.

Posted

Tuo vanha jakaja jätti ennakon jostain syystä päälle eikä sillä ennakko myöhäistynyt koskaan näin paljon kuin tällä uudella 123:lla. Nyt tyhjäkäyntikin kuulostaa huomattavasti terveemmältä ja hyrskyttää aika tasaiseen 900rpm.

  • Like 1
Posted

Nyt on mittailtu kaasuja. Paskat tuosta uudesta jakajasta, puolasta saati tulpista mitään iloa ollut. HC oli edelleen reilu 2000 kun tökättiin auto mittariin kiinni. Kierroksilla arvot ihan OK mutta tyhjäkäynnillä HC korkea. Lopulta sytkää myöhäistämällä ja kaasaria aikani ruuvattuani saatiin painumaan HC alle tonnin ja lappu pihalle. Lappuset maanantaina konttorille ja jos sitä sitten taas olisi kaksi kesää ajoaikaa. 

 

Voisiko nuissa orggis Solexeissa olla häikkää tyhjäkäyntipuolella niin paljon, että putkeen saakka pääsisi reippaasti palamatonta ? Pitää nyt vielä kertaalleen tsekata venttiilit ja kaikki muut kaasareidet hilppeet. 

Posted

Voisiko nuissa orggis Solexeissa olla häikkää tyhjäkäyntipuolella niin paljon, että putkeen saakka pääsisi reippaasti palamatonta ? Pitää nyt vielä kertaalleen tsekata venttiilit ja kaikki muut kaasareidet hilppeet. 

Kyllä se taitaa olla tuo nokka-akseli syypää eikä muuta korjausta ole kuin jaketechin ehdottamat. Eli esim. reilut venttiilinvälykset päästömittauksen ajaksi niin tehollinen overlap pienenee.

Seos ei siis ole liian rikkaalla vaan sitä menee palamattomana suoraan pakoputkeen virinokan ansiosta ( + ehkä isot venttiilitkin vaikuttaa samaan suuntaan).

Posted

Voisko tuo Scatin C25 nokka tosiaan vaikuttaa nuin paljon ja isovenakannet. C25 on vain karvan verran vääntävämpi kuin vakionokka, jos nyt oikein olen ymmärtänyt. Silloin ekalla kerralla kun bussin rekisteröin, niin konehuoneessa oli vakiokannet ja nokka. Muuten teoriassa täysin vastaava setuppi.

 

Puristuspaineet mittasin just ja tasan 120psi oli joka sylinterissä. Nelosen tulppa oli sen näköinen ettei se ole polttanut mitään tämän päivän aikana, aivan kirkas kärki kun muissa sylintereissä oli ohut nokikerros. Pitää nyt huomenna nyppiä vielä käynnissä tulpanjohtoja irti ja katsoa olisiko tuo nelonen ihan oikeasti pimeänä. 

 

Mutta jos tuo on tosiaan nokan "vika", niin ajetaan nyt pari kesää tällä leimalla ja sitten kone vaihtoon :) Kierroksilla kone tosiaan toimi viime kesän ilman ongelmia, lambdalla katsoen seokset olivat kierroksilla kohdallaan ja kulutus + tulpatkin olivat ihan linjassaan. 

Posted

Mulla on eräässä toisenmerkkisessä autossa samaa ongelmaa virinokan ja ei-alkuperäisen kaasarin ansiosta. Katsastukseen pienempi tyhjäkäyntisuutin ja sytkää hiukan myöhäiselle niin ei ole päästöt olleet ongelma.

Posted

Taitaa olla nyt monta ongelmaa yhtäaikaa päällä. Tsekkasin aamulla venat, ykkönen ja nelonen oli liian pienellä välyksellä. Säädin ja nyt tarkastin kolmeen kertaan että on ja pysyy kohdallaan. Katsoin peiliin ja osoitin sormella, prkl.

 

Sitten aloin nyppimään koneen käydessä tulpanjohtoja ja kone ei reagoinut käytännössä mitenkään kun nyppäsin ykkösen tai kakkosen tulpanjohdon irti eli tyhjäkäynnillä tuo tuntui pyörivän täysin kolmosen ja nelosen varassa. Johdot ja tulpat oli OK. Vaihdoin oikeanpuolen kaasariin solenoidin ja oikealla puolen alkoi tuntua jo vähän eloa. Sitten ruuvasin oikean puolen kaasaria vielä reippaammin rikkaalle. Oikealle puolelle alkoi olla enemmän elämää tyhjäkäynnilläkin ja nyt tulpanjohtoja irrotellessa kierrokset laskevat suurinpiirtein saman verran nyppäsi minkä sylinterin tahansa pois pelistä. 

 

Tämän ruuvauksen jäljiltä sain käymään koneen kummallakin puolen yksinään! Aiemmin en ollut kertaakaan saanut konetta käymään pelkällä oikealla puolen ilman että kaasua antoi todella reippaasti. Nyt kun pikkuisen nosti kierroksia ja nyppää jomman kumman puolen solenoidista piuhan irti, niin kone pysyy käynnissä. 

 

Läppäakselit alkaa näissä Solexeissa olla tiensä päässä, varsinkin tuossa oikeanpuolen kaasarissa on reilusti väljää. Vaikuttaisikohan se tuohon, että sitä puolta sai ruuvata useamman kierroksen enemmän rikkalle kuin vasenta puolta ?

Posted

Läppäakselit alkaa näissä Solexeissa olla tiensä päässä, varsinkin tuossa oikeanpuolen kaasarissa on reilusti väljää. Vaikuttaisikohan se tuohon, että sitä puolta sai ruuvata useamman kierroksen enemmän rikkalle kuin vasenta puolta ?

Juuri noin se menee. Se puoli saa ylimääräistä ilmaa, joten tarvitsee lisää bensaa, jotta seos on oikea.

Posted (edited)

Kyllä se taitaa olla nokka tai kannet tai näiden yhdistelmä mikä HC:t nostaa tyhjäkäynnillä. Tehdasuusilla säädetyillä kaasareillakaan ei ollut mitään vaikutusta asiaan. Pikkuisenkin kun antaa kierroksia, niin HC tipahtaa heti johonkin viidensadan huitteisiin.

 

Tässä on onneksi pari talvea aikaa rakennella uusi vuotamaton vakiopäästösäästökone ennen seuraavaa katsastusta ;)

 

Tulipahan upgreidattua bensa ja syttypuoli kokonaan, jos tästä seikkailusta nyt ei muuta iloa ollut.

Edited by KimmoH
Posted

Löytyi ameriikan maalta ainakin yksi kohtalotoveri. Sama Scatin C25 nokka 2L type nelosessa ja ei päästöistä läpi (korkea HC) ennen kuin reilusti laittoi venttiileihin välystä. Tässä nokassa on sitten kai niin paljon overlappia että palamatonta pääsee tyhjäkäynnillä putkeen :(

Posted

Niitä välyksiä olisi seuraavaksi kasvatettukkin, jos ei olisi muuten saatu kikkailtua leimaa. Sitä en vain jaksanut uskoa, että tämä olisi niin "virivirinokka". Aikoinaan tuon ostin kun piti olla hyvin mieto upgrade vakionokkaan verrattuna ja näköjään samaan halpaan oli tuo jenkkityyppikin tainnut mennä. 

Posted (edited)

Aika moni vetää kylmästi rajan siihen että harrasteauto ei saa olla uudempi kuin 1977 ja siihen on syynsä ...

Niin ja käyttiksessä se maaginen obd rajaa 2001 vuotta tuoreemmat ulos.

Edited by tolvana
Posted

Aika moni vetää kylmästi rajan siihen että harrasteauto ei saa olla uudempi kuin 1977 ja siihen on syynsä ...

Niin ja käyttiksessä se maaginen obd rajaa 2001 vuotta tuoreemmat ulos.

 

 

Jos jollain on -77 bussin paperit myydä, niin voisin halvalla ostaa pois :D 

Posted

Aika moni vetää kylmästi rajan siihen että harrasteauto ei saa olla uudempi kuin 1977 ja siihen on syynsä ...

Niin ja käyttiksessä se maaginen obd rajaa 2001 vuotta tuoreemmat ulos.

 

mulla on uudempia harrasteautona ja eikä mitää ongelmaa oo päästöjen kans ku pikkasen kikkailee säätöjen kans mutta nämä onki dohc moottoreilla joissa pystyy ajotusten kans pelaan ja nokakki on 300 asteisia. kaverilla nappisilmä ladassa myös 16v dohc moottori ja 5 minsaa menee ku laittaa katastussäädöt päästöjen mittauksen ajaksi ja toiset 5 minsaa ku muuttaa takas, nokkapyörissä merkit katastusta varten ;). ralliauto mulla taas vapautettu päästöjenmittauksesta vaikka onki 1995 mallia ja suomenkilvissä.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...