Jump to content

Mikä kone bussiin?


Recommended Posts

Mä kannattan maltilliseti viritettyä tyyppi 1 strokeria. Viime kesänä tein Junakeulaani sellaisen ja voi pojat sillä on mukava ajella. Siinä on toki harvavälitteinen Kuplan vaihteisto ja olen ymmärtänyt, että palloissa on vähän tiheämmät välitykset. En osaa arvioida, miten paljon se huonontaisi moottorini ominaisuuksia. 

 

Mutta siis tilavuutta 78x90,5 (tai miksei vähän enemmänkin?), uudet hyvät kannet 40x35,5 venttiileillä ja pitkillä tulpilla, puristukset sinne ysin paremmalle puolelle, mieto virinokka, hyvä pakosarja/-putkisto, kaksi tuplakaasaria (mulla 40 Dellortot), 123 Tune -jakaja, lisäöljypohja, full flow suodattimella, lisäjäähdyttimellä ja flektillä. Kaikki jäähdytyspellit mukaan ja hyvin sovitettuina.

 

Mahtuu budjettiin, hyvin säädettynä tulee aika kivasti tehoa ja voimaa. Kulkee kaverit ja tavarat mukana, ei lämpiä liikoja, pysyy liikenteen mukana ja pääsee tarvittaessa vähän kiusaamaan kalliimpiakin. Tuskin kestää montaa kymmentä tuhatta, mutta aikansa kuitenkin ja jos hajoaa, niin sen voi korjata. Ei ihan pommi ole kuitenkaan. Tuon pienempää/tehottomampaa konetta en enää pakuun laittaisi. 

Link to comment

Ton ikäseen tehtaalta saanut nelostyypin koneen joka on aivan eri planeetalta kestävyyden ja käytännön suorituskyvyn osalta kun ykköstyypin kone eli perus 1.6 litranen. Ääni tehdasratkaisulle.

Edit. Löytyis budjettiin sopiva täydellinen -72 vuosimallin 1.7 ajamaton ruiskukone kaikkine tykötarpeineen.

Edited by tolvana
Link to comment

Jos haluaa säilyttää alkuperäisen kaasarin ja pakoputkiston type 1 koneessa, voi laittaa paksuseinämäiset 88 sylinteriputket kapiakselin 74 iskulla ja normaalia lyhyemmät (5.325 pitkät) kiertokanget. Moottori pysyy ulospäin normaalimitoissa ja säilyy nuutenkin alkuperäisen näköisenä. Vakio kannet joutuu aukasemaan 90,5/92 sylintereille paksummasta seinämästä johtuen. Kansia voi halutessa portata ja venttiilit vois olla pikkasen vakiota isommat 35/32mm. Vakio nokka tai vaikka tollanen http://www.aircooled.fi/kategoria/305/nokat-cb

Samalla kannattaa laittaa ns. Full-flow -öljynkierto ja siihen liitetty lisäjäähdytin öljylle. Jakajaksi 123 jakaja.

 

Tuolla kokoonpanolla saa 1.8 litran moottorin, joka tuo lisää tehoa ja vääntöä. Luotettavuus ja kestävyys verrattuana vaikomoottoriin todennäköisesti paranee, jos moottori on huolellisesti tehty.

Link to comment

Mites se orggis 2-litranen nelostyypin moottori, olikos siinä 70 heppaa? Paljonko siinä mahtoi olla vääntöä?

En ole koskaan tuollaiseen moottoriin perehtynyt, joten saako siihen edullisesti ja luotettavasti hieman lisää voimaa?

 

t. Mika

Link to comment

Mites se orggis 2-litranen nelostyypin moottori, olikos siinä 70 heppaa? Paljonko siinä mahtoi olla vääntöä?

En ole koskaan tuollaiseen moottoriin perehtynyt, joten saako siihen edullisesti ja luotettavasti hieman lisää voimaa?

 

t. Mika

Edullisesti ei,luotettavasti kyllä.

Aika monelle tosin riittää orkkis"ison"moottorin suorituskyky ja luotettavuus.

Nykysuuntaus tuntuis olevan ulkonäön muokkaamiseen keskittyvä,tekniikalta halutaan luotettavuutta ja huoltovapautta.

Jos moottoribudjetti on esim.3000€ ja tarve on liikuttaa pallista luotettavasti ja mukavasti niin henk.koht en ainakaan mankkukampikammioisesta lähtisi.

Edited by tolvana
Link to comment

ei verrattuna typ1 hintatasoon

Hyvällä tuurilla vanha ja orkkis nelkku käyttökelpoinen ja siihen lievin vääntönokka ja uudet nostimet ja tuplakaasarit päälle, kulkee ja vääntää kivasti. Loput osat voi pitää koneen sisältä vakiona ( kunnostaa/vaihtelee osat toimiviin/ehyisiin ). hiukan avartaa pakokanavaa kun se nelkun kansissa vakiona pahin tulppa. tämän saa alle 3t€ ellei konetta kasaa ammattilainen kovalla tuntitaksalla:)

 

Nelkun lohko kestää hyvin lämpöjä, joten ei katoa koneesta euroopan helletourneella öljynpaineet niin helposti kuin kuplapohjaisesta koneesta.

Link to comment

Just suunniteltiin kysytynlaista pataa 3000km turneella, mutta voi karata vähän budjetista jo osiltaankin ellei ole purettavaa vakiomoottoria jo jemmassa josta saa ilmapellit, doghouset, vaihtovirtalaturit jne uudelleenkäytettävät osat. Lopputulema oli tämän kaltainen:

 

- Vakio uudempi T1 lohko

- 78 x 92 paksuseinämäiset pytyt, vakio-kiertokanget tasapainotettuna

- CB Panchito 40 x 35,5 kannet 51cc palotiloilla. 1.25:1 keinuvivut.

- Engle W110 tai vastaava nokka. Staattiset puristukset noin 9:1 ja dekkikorkeus millin pintaan

- HD-alumiinityöntötangot, vakiot suojaputket

- Suodatin-öljypumppu muunnellulla moottorin takakannakkeella, vähän laiska valinta mutta hyvin ajaa asiansa. "Oikea" FF käy toki myös.

- Kennedy stage1 kytkin, kush-lok tms levy.

- Isoin sopiva vakiohihnapyörä, vaihtovirtalaturi johon ropelillinen-hihnapyörä

- Doghouse ja kaikki vakiot ilmanohjauspellit. Mahdollisesti modattuna T4 öljynjäähdytin

- Vakio-lämmönvaihtimet ja perus-kärmes jollain vaihmentimella (kenties itse tehty niin saa esim. molempiin reunoihin vaimentimet). Vaihtoehtoisesti olikohan se vintage speedin vaimennin mutta se oli miusta aika kovaääninen. Lambda putkeen ja mittari kabiiniin. Käärmeenpesään termotekkiä erityisesti jos käyttää suodatinpumppua. Auttaa se muutenkin.

- Tuplakaasarit. Nyt kun EMPI on esitellyt "D" -kaasarit eli dellorto drla -kopiot, niihinkin alkaa saamaan varmaan suht järkevällä budjetilla osia. Tuppaavat olemaan tällä hetkellä kalliita ja harvassa.

 

Tämmöinen moottori kuljettaa pallokeulaa helposti ja ongelmitta 100 kmh matkanopeutta, mutta kierrokset vakiorenkailla ovat tuossa kohtaa jo noin 4100-4300 välissä. Isommat takarenkaat auttavat, miulla oli äskettäisen turneen normikierrokset 3600-4000 kun vauhtia välillä 80-105. Korkeimmillaan mentiin n. 125 kmh kun ohitettiin ruotsalaisten paluuletka motarilla :D

 

Oma moottorini jolla tuo turnee ajettiin, on tuosta edullisempi ja vähätehoisempi versio: W100 nokka (tuntuu turhan loivalta nykyään), staattiset puristukset 8,6:1, vakiokannet 37 imuvenoilla vähän portattuna ja muotoiltuina, vakio-alumiinityöntötangot lyhennettyinä, 76x90,5 stroker-männillä (omat ongelmansa 76 iskun kanssa, ei toinna alle 78 iskulle johon ne sopivat ns. "suoraan"). Saisi olla ihan hitusen tehokkaampi vaikka hyvin se nytkin kuljettaa. Dynotettu 95 hp jonka jälkeen vaihdettu 1,25 kiikut ja pykälää isommat sisäkurkut, eli oisko siinä nyt 100. Yllä olevassa versiossa on varmasti perstuntuman minimi eli 10% enemmän tehoa, jopa enemmän kun nuo kannet on vissiin tosi hyvät ja nokka laulaa paremmin. Tuo W100 tuossa kombossa on kyllä 5000 rpm ihan ylämarginaalissa, voi tosin kuristaa jo nuo kannetkin.

 

Öljynlämmöt oli koko matkan maksimissaan 96c, 5W-50 täyssynteettiset, anturi jakajan takana tulpassa eli just ennen laakereita. Öljyä kului koko matkalla pari desiä jos sitäkään. Moottorilla ajettu nyt reilu 10000km.

Link to comment

Jos typ4 tuntuu vieraalta tai rakennettu sellainen kuulostaa ylittävän 3 tonnin rajan, niin olen samaa mieltä että mieto strokeri jossa käytettävä tehoalue 1500-4500 alueella, max kierrokset 5000rpm tienoilla. 74,78 tai jopa 82 iskulla ja 90.5 männillä. 270-280 asteinen nokka ja alutikut. Uusimmat CB kannet esim panchito joissa jäähdytystä vähän parannettum, ruttua 8:1. 40mm Tuplakaasarit ja 1 1/2 pakosarja.

Link to comment

Sami55:llä on varmaan joku moottori jo olemassa? Ehkä siitä voisi lähteä tekemään vai onko bussin perä ihan tyhjä?

 

t. Mika

 

ps. Jos vois laittaa vesimoottorin, niin tää ei olis niin vaikeeta. :-)

Link to comment

Tuot arpamoottorin ja tukun kahisevaa mulle ja poistut rempatun moottorin kanssa. Jos pakusi on ollut typ1 koneella niin kytkinakseli pitää vaihtaa vähän pidempään.

Edited by tolvana
  • Like 1
Link to comment

8 vuoden palliskokemuksella ihan vaan tavallinen 1-reikä kantinen 1 kaasarinen kone 92mm putkilla.

1835cc eli tilavuus lisääntyy 16%, puristussuhde lisääntyy 20%

Tasapainotus pyöriville sekä kiertokangille ja männille.

Kanavien puhdistus ilman avarrusta.

Puristussuhde  nousee, voima lisääntyy merkittävästi, käyttövarmuus aivan tehdastasolla.

Ylämäet menee kuin tyhjää vaan, kulutus laskee 1600seen verrattuna.

Auto rakennettiin euromatkailua varten, jos ongelmia niin apu löytyy minkä tahansa maan mistä tahansa kylästä. (toisin kuin 4 tyypissä tai isosti viritetyissä)

7 monen viikon reissua, 15 maata, ei ongelmia. Lisäksi tietysti kotimaan käyttö 5kk / vuosi. 

  • Like 6
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...