Jump to content

Kupla 1200 67


rausku

Recommended Posts

Posted (edited)

Schadek 26mm pumppu suodattimella eli

cb maxi 2 on noista paras ja toimiva eikä tartte letkujen kans kikkailla.

Tää vaikuttaa fiksuinmalta.

Meinasin myös laittaa 1,5l lisä öljypohjan. Pärjäisköhän vakio öljy jäähdyttimellä vai hommaisko typ 4 jäähdyttimen ja askartelis doghouseen levennyksen?

Edited by rausku
  • 2 weeks later...
Posted

Pitkään on jo ihmetyttänyt tämän nykyisen koneen huono kylmä käynnistyvyys? Eli saa sahata ainakin 30sekunttia ennenkun edes hörähtää. Lämpöisenä ei ole mitään ongelmaa.

 

Tulpat, tulpanjohdot, katkojankärjet, virranjakajan kansi, pyöriä, ja kondensaattori on uusia, eikä mitään vaikutusta. Jopa kokeilin toisella virran jakajalla mutta ei. Ryypyn läppäkin toimii miten pitääkin. Bensapumppu toimii ja näyttää uudelta.

Missä vika?

Posted

Säädä heti venttiilivälykset ja seuraa niitä ettei vaan paloventtiilit ole venymässä.Puristukset kannattaa mitata.

Posted

Säädä heti venttiilivälykset ja seuraa niitä ettei vaan paloventtiilit ole venymässä.Puristukset kannattaa mitata.

 

Venttiilin välyksissä ei ollu mitään mainittavaa kaikki oli 0.10 ja 0.15 välissä. Säädin ne nyt 0.15. Venttiilin säätöjen jälkeen kokeilin kylmäkäynnistystä, ei mitään eroa normaaliin. Sitten kun annoin huikka bensaa suoraan kaasariin, niin lähti kun palmun alta. Onko ollu muilla vastaavia vikoja?

Posted (edited)

On ollut vastaavia vikoja. Yleesä poistunut sytkän ja kaasarin oikein säätämisellä.

Sytty on säädetty. Kaasaria en oo ronkkinut vielä. Onko tähä sama ohje perus säätöön, kun muihinkin kuplan solexeihin?

Yksi tietenkin ois kun purkais ja putsaisi kaasarin.

Edited by rausku
Posted

Niin no kaasarin töhnäisyys on yleensä syy aikamoneen ongelmaan. Esim kun tyhjäkäyntiä ei löydy (eli tyhjäkäyntipiiri tai suutin tukossa) haetaan tyhjäkäynti kaasuläppää raoittamalla. Jolloin loppu säätäminen muuttuu enempi mielenkiintoiseksi.

Posted

Esim kun tyhjäkäyntiä ei löydy (eli tyhjäkäyntipiiri tai suutin tukossa) haetaan tyhjäkäynti kaasuläppää raoittamalla.

Näin se kuuluu tuossa otsikon kuplassa tehdäkin jos on alkuperäisellä tekniikalla. Kiertoilmakaasarit tuli vasta myöhempiin malleihin.

Posted

Näin se kuuluu tuossa otsikon kuplassa tehdäkin jos on alkuperäisellä tekniikalla. Kiertoilmakaasarit tuli vasta myöhempiin malleihin.

En mä nyt niin pitkälle asiaa ajatellut.

  • Like 1
Posted

Heit.Kuvan mukaan moottori koottu eri vuosimallien osista.Ensin pitäisi laittaa jakajan ja kaasuttimen väliin metalliputki alipaineletkuun sekä tarkastaa toimiiko alipaine kalvo. Sitten voisi tutkia rikastimen bimetallijousen lämmittimen voltit että on sama kun autossa muuallakin. Kiihdytyspumpun tuotto pitää tarkistaa kaasuttimen tyypin mukaan, pitäisi olla pict tai pict-1.ja sitten tutkia meneekä ryyppy päälle käynnistettäessä.Kaasutinkohtaiset perussäädöt löytyy netistä hakemalla tarkemman tyypin mukaan. 

Posted

Säädin vähän syttyä vielä ja nyt kone lähtee jo vähän paremmin käyntiin.

 

Oon tässä nyt pohdiskellut ja taidan tehdä tämän ensinmäisen kuplan koneen ihan 85,5 mukeilla ihan kestävyys syistä. Seuraava kysymys kuuluukin kannattaako sijoittaa ennemmin mahleen settiin kun airclassiciin?

  • 2 weeks later...
Posted

Nonni huomasin sitten että kampikammio oli syöpynyt jonkun verran öljypohjan tienoilta :/. Onkos tämä nyt sitten roskakori kamaa tämä kampikammio? Tosiaan sitä harmaata kuraa tuli jonkun verran kun laskin öljyt pois. Mutta en silloin vielä tiennyt että nämä ovat arkoja veden suhteen. Käypikös tästä moottorista kampiakseli esim ab lohkoon?

Posted

Nonni huomasin sitten että kampikammio oli syöpynyt jonkun verran öljypohjan tienoilta :/. Onkos tämä nyt sitten roskakori kamaa tämä kampikammio?

Ei välttämättä, riippuu hyvinkin paljon syöpymisen määrästä ja kohdasta.

 

 

Käypikös tästä moottorista kampiakseli esim ab lohkoon?

Käy.

  • Like 1
Posted

Ei välttämättä, riippuu hyvinkin paljon syöpymisen määrästä ja kohdasta.

 

 

 

Käy.

Täytyy ottaa kuvia kunhan saan purettua moottoria.

Noh lohkoja näyttää onneksi olevan hyvin saatavilla, jos tästä lohkosta ei tullut kalua. Saa kyllä nähdä löytyykö sieltä ainuttakaan ehjää osaa jos on ollut vedet pitkään sisässä :/

 

On ollut vähän hiljais eloa tämän suhteen, kun oma käyttöpeli on vaatinut talli aikaa :D

Posted

Ei välttämättä, riippuu hyvinkin paljon syöpymisen määrästä ja kohdasta.

 

 

 

Käy.

 

Otin nyt kuvat mitä näkee purkamatta miten on syöpyny

 

KsU1THy.jpg

 

kGY1p6m.jpg

 

Miltä näyttää ?

Posted

Otin nyt kuvat mitä näkee purkamatta miten on syöpyny

 

Miltä näyttää ?

 

Kyllähän se melko paljon on syöpynyt, mutta kyllä tuohon vielä liimatiivistemassa öljypohjan tiivistäisi. Mutta, jos kone on samassa kunnossa sisäpuoleltakin niin taitaa olla uuden lohkon etsintä ajankohtaista. Kone purkuun että näkee missä kunnossa sisäpuoli on.

  • 2 weeks later...
Posted

Huonosti ollut aikaa tälle projektille. Työt haittaa harrastuksia :/

 

Noh tuossa nyt sen verta tullut touhuttua että sain tehtyä kunnon pöydän missä alan purkamaan konetta. Osiakin tuli tuossa haalittua, piti ostaa könttä osia vaikka omaan käyttöön taitaa tulla vain pelkät kannet. hdSbHRo.jpg eli kansiksi nyt tuleekin 044 kannet kun sain sopuhintaan koko pakettin. (Sulo vileenin syndrooma)

 

Muita osia tuli 92mm sylintereille porattu lohko std mitoissa. Uudet

5,5" H-profiilin kiertokanget vw kauloilla(myynnissä)

Yksi 92mm sylinteri.

Pari moottoripeltiä.

 

Nämä osat herättää kyllä mielenkiintoa että jospa kuitenkin tehtäisi 1835cc kun nyt ois lohkokin valmiina :D (kommentteja?)

kiertokankia ei voi ilmeisesti ilman stroukkeri kampea käyttää??

Posted

Nämä osat herättää kyllä mielenkiintoa että jospa kuitenkin tehtäisi 1835cc kun nyt ois lohkokin valmiina :D (kommentteja?)

Itse suosittelisin enempi 1776 konetta, eli 90.5 männät. Ne on samankokoisilla putkilla ulkomitoiltaan joten menee samoihin reikiin mutta jää enempi pinta-alaa kantta vasten niin ei uppoa niin helposti. Tai sitten paksuseinämäiset 92:t, mutta ne on 94:n mitoilla joten ei sovi lohkoon. Eikös nuo kannet ollut 85.5 männille, eli ne pitää avartaa vielä?

Posted (edited)

Itse suosittelisin enempi 1776 konetta, eli 90.5 männät. Ne on samankokoisilla putkilla ulkomitoiltaan joten menee samoihin reikiin mutta jää enempi pinta-alaa kantta vasten niin ei uppoa niin helposti. Tai sitten paksuseinämäiset 92:t, mutta ne on 94:n mitoilla joten ei sovi lohkoon. Eikös nuo kannet ollut 85.5 männille, eli ne pitää avartaa vielä?

 

Tämä olikin seuraava kysymys että onko ulkohalkaisija sama näissä 92-90,5, kun itsekkin oon lueskellut että tuo 90,5mm ois parempi koko. Hyvä tietää.

 

Joo kannet on 85,5 putkelle et ne joutuu käyttää koneistamolla. Tekistöhän ne rahaa vastaan tuon palotilojen mittauksen vai kannattaako touhuta itse?

 

Onkos tätä 1776cc konetta turha yrittää saada toimimaan yhdellä solexilla?

 

Joutuu kyllä miettimään koko osalistan uusiksi tämän ostoksen myötä

Edited by rausku
Posted

Onkos tätä 1776cc konetta turha yrittää saada toimimaan yhdellä solexilla?

Kyllä on, etenkin noilla kansilla. Nyt kun asennoituu jo valmiiksi siihen, että moottori tarvitsee 2x40 tupla kaasarit, niin voi ruveta etsimään niitä jo valmiiksi ;)

 

Menee ihan hukkaan koko moottori jos koettaa tehdä keskikaasarilla tai edes kahdella 1-kurkkuisella.

Posted

Kyllä on, etenkin noilla kansilla. Nyt kun asennoituu jo valmiiksi siihen, että moottori tarvitsee 2x40 tupla kaasarit, niin voi ruveta etsimään niitä jo valmiiksi ;)

 

Menee ihan hukkaan koko moottori jos koettaa tehdä keskikaasarilla tai edes kahdella 1-kurkkuisella.

Ookke. Käsistä lähtee mutta menköön :D

Tekeekö näillä kiinan kaasuttimilla mitään ?https://m.aliexpress.com/s/item/32798349348.html?spm=a2g0n.search-cache.0.0.7bfa3db3CdMg2b#autostay

Posted

Ei taida kannattaa noita ulkomailta tilailla, tuohon kun laskee päälle rahdit + tullit + verot niin taitaa jäädä kalliimmiksi kuin nämä: http://www.aircooled.fi/tuote/1378/tuplakaasutin-idf-40mm-ac

 

Jees täytyy seurata. Näitähän liikkuu käytettynäkin. Meneekö nämä enään paikalleen ilman peltien muokkaamista?

 

Tuleeko vakio pakoputkesta nyt pullokaula? Ulkokuori pitäisi saada pysymään vakiona :/

Posted

Jees täytyy seurata. Näitähän liikkuu käytettynäkin. Meneekö nämä enään paikalleen ilman peltien muokkaamista?

 

Tuleeko vakio pakoputkesta nyt pullokaula? Ulkokuori pitäisi saada pysymään vakiona :/

Menee paikalleen ihan hyvin ilman koripeltien muokkausta. Puhallinkoppa kannattaa vaihtaa ns. 30 hp malliseksi jotta jää kaasareille hieman enemmän tilaa.

 

Vakiopakoputkesta tulee pullonkaula jo paljon aikaisemmin. Jos haluaa että näyttää suunnilleen edes alkuperäiseltä ulospäin, niin silti on muutama vaihtoehto pakoputkelle. CSP:n competition ehkä se paras, mutta muitakin löytyy mm. Vintage Speediltä.

Posted

 

Otetaampas nyt ostoslistaa koneen osalta uusiksi uusien kansien myötä. Edelleen haen perusvarmaa vääntö konetta.

 

40mm tuplat + vivustot.

Näille kaasareille sopiva virranjakaja 009?

Pakoputkisto (pörinä pönttöä en huoli!)

Työntötangot vai käykö käytetyt?

Keinuvivut mitkä?

Keinuvipu akseli

Uudet nostajat?

Nokka-akseli w110 vai mikä?

90,5mm sylinteri/mäntäsarja tako (Aa vai airclassic?)

200mm kevennetty vauhtipyörä

Kytkin + asetelma (luistaako vakio?)

Schadekin öljypumppu suodatin jalalla

Typ 4 öljyjäähy saako tämän käymään sillä pienemmällä kopalla?

Öljykanavien tulpat

Lisä öljypohja 1,5l

+ tietty laakerit, tiivistesarjat yms..

 

 

Jos sinulta löytyy näitä osia voit tarjota. Tai jos tarvitset uusia kiertokankia voin myydä nämä tai vaihdellaan.

8mn3wxk.jpg

 

Jossakin näin että oli käytetty alkuperäisiä ilmansuodattimia tuplissa näytti oikein hyvältä. Tais olla bussi. Mahtuuko tähänkin?

Posted

Näille kaasareille sopiva virranjakaja 009? 123 on varma valinta, mutta maksaa toki enemmän kuin kiinalainen 009: https://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=2245

Pakoputkisto (pörinä pönttöä en huoli!) CSP competition tai Vintage Speed, ääni on kyllä kaukana vakiosta mutta ei mitenkään äänekkäitä: https://www.csp-shop.com/en/exhaust-heating/csp-super-competition-exhaust-251-001-038s-20049a.html https://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=3246

Nokka-akseli w110 vai mikä? W110 on hyvä valinta

Kytkin + asetelma (luistaako vakio?) Luistaa, tai itse en ainakaan ottaisi riskiä. Kennedy stage 1 + jousittamaton massalevy on oma suositukseni.

Typ 4 öljyjäähy saako tämän käymään sillä pienemmällä kopalla? Saa sopimaan. Doghousea pitää leventää mutta tila riittää kyllä.


Jossakin näin että oli käytetty alkuperäisiä ilmansuodattimia tuplissa näytti oikein hyvältä. Tais olla bussi. Mahtuuko tähänkin? Vakio putsarit käy vain 1-kurkkuisiin kaasareihin, tupliin niitä ei saa istumaan.

Posted (edited)

Ettei menis kaikkille liian helpoksi :D Vaatiiko 85,5 pytyt näillä kansilla tuplakaasarit? Tokihan niistä jää potenttiaalia käyttämättä silloin. Sillä tulin tähän aatokseen kun alustakin pysyy vakiona niin on vähän arvelluttavaa tehdä kauhean tehokasta konetta siihen.

jos jättäisikin tuon 92mm lohkon talteen ja tekisin ensinmäiseksi koneeksi vähän pienempänä.

Edited by rausku
Posted

Typ 4 öljyjäähy saako tämän käymään sillä pienemmällä kopalla? Saa sopimaan. Doghousea pitää leventää mutta tila riittää kyllä.

 

Tähän nyt vain lisätarkennus että type 4 jäähyn käyttö tarvitsee (ainakin toistaiseksi) aina doghouse patin levennyksen hitsaamalla.

Posted

Pakoputkeksi suosittelen BAS streetsporttia. Penkittäjäkin kehui hyväksi kamppeeksi ja ihan nättiä käyrää ja lukemaa piirsi. Toki kokonaisuus ratkaisee, mutta jos samalla rahalla voi valita kohtuullisen ja hyvän välistä niin ottaisin sen hyvän.

 

Ja 26 mm pumpulla et tarvinne mitään lisäjäähdytyksiä, isommalla pumpulla tarvii vetää kenno nokalle.

 

Ja kaksi kaksikurkkuista oitis. Ei tarvitse myöhemmin katua.

Posted

280€ pari ja luultavasti rivikoneesta eli kaipaa vivuston käännön toisesta kaasarista. Sitten luultavasti olisi fiksua laittaa noihin myös korjaussarjat jotka eivät nekään ole ilmaisia. Ja tähän päälle luultavasti vielä tarvitset putsarit imusarjat ja vivustot. Eli juu onhan nuo luultavasti aidot ja alkuperäiset mutta aircooledilta kun saa uudet parihintaan 328€ niin en noita käytettyjä ainakaan halvaksi luokittelisi.

Posted

Kai se on tuplat laitettava pakoputken kanssa en tiiä vielä mitä teen. Tuo http://www.aircooled.fi/tuote/1852/vaimennin-sport-kaksinkertaisin-esilammityksin-t1 putkisto houkuttaisi alkuperäisen lookin vuoksi. Tiedä sitten onko miten kova ääninen? Lämmönvaihtimet pitää jäädä. Tarviiko tuplakaasarit lämmityksiä?

 

jos kerran alkuperäinen öljyjäähdytin piisaa niin pidetään se. Käykö tähän pienempään puhallin koppaan vain oma puhaltimensa?

 

Näitä 5,5" kankia ei vissiin voi käyttää vakio kampiakselin kanssa? Mietin vaan jos nuo olemassa olevat on huonossa kunnossa?

 

Pää täynnä kysymyksiä, onneksi täältä löytyy loistava vertaistuki ryhmä

 

Tuplien imarit on niin lyhyet että ei tarvii lämmityksiä

 

Pientä pyöreää puhallinkoppaa saa reprona molemmille öljyjäähdytin tyypeille eli ns doghouse mikä on uudempi ja parempi kun sylinterien jäähdytysilma ei mene ensin yljyjäähdyttäjän läpi kuten vanhassa versiossa ja sitten ei doghouse. Tietenkin type4 jäähdytin olisi parempi ja menee kohtuu pienellä muokkauksella paikalle mutta tarvitsee tosiaan hitsaamista tai taitavan pop niittaajan.

Minkä kopan sitten valkkaakin niin ns termostaattiläppiä ei kannata jättää pois vaikka ei termostaatti käytössä olisikaan.

Posted

Kai se on tuplat laitettava pakoputken kanssa en tiiä vielä mitä teen. Tuo http://www.aircooled.fi/tuote/1852/vaimennin-sport-kaksinkertaisin-esilammityksin-t1 putkisto houkuttaisi alkuperäisen lookin vuoksi. Tiedä sitten onko miten kova ääninen? Lämmönvaihtimet pitää jäädä. Tarviiko tuplakaasarit lämmityksiä?

 

jos kerran alkuperäinen öljyjäähdytin piisaa niin pidetään se. Käykö tähän pienempään puhallin koppaan vain oma puhaltimensa?

 

Näitä 5,5" kankia ei vissiin voi käyttää vakio kampiakselin kanssa? Mietin vaan jos nuo olemassa olevat on huonossa kunnossa?

 

Pää täynnä kysymyksiä, onneksi täältä löytyy loistava vertaistuki ryhmä

Kyllä niitä kankia voi käyttää, kone levenee hiukan. Eli noin 6mm, laskinko oikein?

Posted

En löytänyt haulla että onko näitä omia koppia muokattu tuplile sopiviksi miten hyvällä menestyksellä? Toki jos on työläs projekti niin ostan tuon valmiin.

 

Nuo keinuvivut vielä mietityttää että kannattaako tuon w110 nokan kanssa käyttää vakio keinuja vai välitettyjä?

Posted

Kyllä niitä kankia voi käyttää, kone levenee hiukan. Eli noin 6mm, laskinko oikein?

Tarkoitatko tuolla leviämisellä että sylinterien alle tulee 3mm tavaraa per puoli?

Posted

Mahtuuhan ne tuplat vakion doghousenkin kanssa...

 

idf.JPG

Ahdasta on mutta näköjään se sopii. Pitääkö sitä kuitenkin moukaroida? Varmaan alkuperäinen koppa pesee aftermarket osan? Toki sirompi koppa on tyylikkäämpi.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...