Matti-Pekka Posted January 29, 2018 Author Share Posted January 29, 2018 Terve No niin..seuraavan nepparin rungon muutos vw koneelle....siitä se taas alkaa.. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 1, 2018 Author Share Posted February 1, 2018 No niin..taas päästiin hieman etiäpäin..ohjaimet saapui ja naputtelin kansiin uusia ohjaimia pesiin...nyt pääsee jatkaa kansien kunnostusta..eli seuraavaksi seetien koneistus... Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 2, 2018 Author Share Posted February 2, 2018 No niin,, nyt ehti "kauniiden ja rohkeiden" tauolla nysvästä seetit kulmiin..huomenna vielä lääpätään venttiilit omiin reikiin.. tässä tällä erää.. 1 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 4, 2018 Author Share Posted February 4, 2018 No nyt pitäis kansiparit olla aika lailla valmiit..toiset on 46 ml ja toiset 43 ml palotiloilla.Pojun koneeseen laitetaan nyt nuo 43 ml kannet ja seurataan miten se iskee...1600 pytyillä. laskennallisesti se taisi ruttu olla jotain 8.5 pintaan .. 2 Quote Link to comment
metake Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 43 ml kannet ja seurataan miten se iskee...1600 pytyillä. laskennallisesti se taisi ruttu olla jotain 8.5 pintaan .. Dekistä riippuen puristukset on 8.7 - 9.1, vähän voi olla korkeet vakionokalle mutta nyt kun kone on auki niin samalla se nokka vaihtuu mukavasti :) Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 4, 2018 Author Share Posted February 4, 2018 Dekki on nyt 1.2...1.3 ,,voisihan siihen tietty laittaa nuo 46 ml kannetkin suoraan..ei siinä sinäänsä tehoa enempää tarvita ,lepposaa menoo ja luotettavuutta vaan.. Quote Link to comment
x-pj Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Dekki on nyt 1.2...1.3 ,,voisihan siihen tietty laittaa nuo 46 ml kannetkin suoraan..ei siinä sinäänsä tehoa enempää tarvita ,lepposaa menoo ja luotettavuutta vaan.. 46 palotilalla on noin 8.5, 43:lla näyttäis olevan 8.8-8.9 Helppo olis noihin kansiin kaivaa vähän lisää palotilaa tai tehdä mäntiin syvennys. Ei nokalla välttämättä tehoa tarvitse hakea. Minulla bussissa tämä nokka http://www.aircooled.fi/tuote/1564/nokkaakseli-t1-eagle-2280-cb vakio keskikaasarilla ja jakajalla käy nätisti tyhjäkäyntiä. Lähtee vetämään heti tyhjäkäynnistä ylöspäin ja antaa rutkasti lisää vääntöä erityisesti alakierroksille. Puristukset noin 8.5. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 5, 2018 Author Share Posted February 5, 2018 (edited) Onko raati sitä mieltä että tuo laskennallinen 8.8--9 puristussuhde olisi liian korkea tavan nokalla olevaan 1600 ccm koneeseen? Ja matalampi ruttu parempi.?.tuossahan on nuo yksreikäkannet ja joko yksi kurkkuinen keskikaasari (vakio tai Su) tai vaihtoehtoisesti kaksi muuttuvakurkkuista ns. nurkkatyyppisesti. Nyt olisi helppo vielä kairata venttiilin ympärille lisää tilaa palotilaan jos raati suosittaa matalampaa puristusta..kommenteja vaan kehiin, virinokkaa ei nyt tähän koneeseen laiteta, mutta toiseen voisi sitten laittaa tuon pienempi palotilasen kaveriksi, toisaalta mulla on yhdet pienipalotilaiset (1300) kaksreikäkannet jotka ajattelin käyttää sitten vähän vihasemman koneen kaverina , hieman provon nokan kera...... Mutta nää menee nyt kumminkin mopoihin jotka tulee ihan luotettavuus ajoon ja woimaahan tuossa riittää ihan vakiokokoonpanollakin, että ei sen perään... Edited February 5, 2018 by Matti-Pekka Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 En jättäis palotiloja avartamatta imu- ja pakoventtiilien reunoilta kun todennäköisesti nostaa hieman virtausta ja just ehkä se 1-2ml lähtee ainetta jolloin puristuksetkin aavistuksen laskee. Ja meniskö vartti per kansi, kestävyys ei muutu tai jopa paranee ja periaatteessa lisää tehoakin. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 5, 2018 Author Share Posted February 5, 2018 Joo ei kannata huolia mitä se vie aikaa..mulla on kyllä "kaira valmiina" ja tavaraa lähtee ihan kuinka vaan ja ehkä liiankin nopeesti...mutta mihin ruttuun se olisi sitten hyvä kairata se kansi?? Quote Link to comment
Tutkija Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 Itse en kyllä nykybensalle etenkin jos ajaa 98:lla tekis mitään,kun alkuperäinen matala puristussuhde on suunniteltu 87 oktaaniselle polttoaineelle. Tai no pyöristelisin terävät kulmat pois palotilasta mut varsinaisesti en lähtisi suurentamaan palotilasta kuin korkeintaan imuventtiilin sylinterin puoleisensivun,tulisi tilaa virrata imuventtiilille sieltäkin sivusta. Mutta voi ajaa kyllä tuolla 43ml palotilalla vaikka sellaisenaankin kun vaan pyöristelee ne terävät hehkuvat kulmat pois palotilasta. 1 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 6, 2018 Author Share Posted February 6, 2018 Oukei..keskustelun vaimettua päättelen että kaikki olennainen on sitten sanottu, eli konehet käyntiin ja kaira pyörimään...otetaan hengitystiehyeet hiukka avarammaksi eli nyt kairaan vain imun, pytyn reunaan asti ...ja sitten otetaan terävät!..tai siis terävät pois ,, kuinka vaan... Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 7, 2018 Author Share Posted February 7, 2018 (edited) No niin..nyt on kairattu imulle tilaa ja otettu terävät...palotilan tilavuus kasvoi n. 4ml ,pelkän imuventtiilin tilan kairauksella...jos samalla olisi kairannut pakoventtiilille lisätilan olisi kyllä tullut komia "kanava" mutta tilavuus olisi kasvanut arviolta 6..8 ml vähintään vielä lisää, joten siihen en ryhtynyt. nyt olisi laskennalliset puristussuhteet kansipareilla joko 7.96 tai 8.35..näillä nyt mennään... Edited February 7, 2018 by Matti-Pekka 1 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 7, 2018 Author Share Posted February 7, 2018 (edited) Edited February 7, 2018 by Matti-Pekka Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 8, 2018 Author Share Posted February 8, 2018 (edited) Minua kiinostaisi vielä kokeilla noita SU kaasuttimia "nurkkakaasari" tyylisesti...niihin näyttää löytyvän myös kurkun ja luistin lämmitys elementtejä, että voisi jopa mopossa pysyy kesällä sulana...Mutta varsinainen kysymys..Miksi noissa kuvissa olevissa Su ja Stromberg kaasuttimissa on erilailla nuo imusarjat ja tarkoitan sitä että näyttää tuossa Su viritelmässä siltä että kaasarien liitoksen tuntumaan on liitetty paksu yhdysputki , liekö noin tilava myös sisältä vai pelkastään tuon vivuston takia noin tuhti, kun vastaavasti Stromberi virityksessä ei tuollasta massiivista "röörii" ole. Onko tuolla yhdysputkella ja sen tilavuudella jotain olennaista merkitystä ja miksi sitä käytetään tai ei? Edited February 8, 2018 by Matti-Pekka Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 8, 2018 Author Share Posted February 8, 2018 (edited) Jatketaan vielä tätä höpinää...onkohan tuossa kuvan virityksessä kysymys yhdestä stromppasesta vakio solexin imusarjaan?? mulla olis kyllä noita Volvon isompia Su:ita ja Saabin Strombergejä jos yhden laittais ..tuntuu vähän köykäseltä ajatukselta... https://www.ebay.co.uk/itm/SPEEDWELL-CARTUNE-classic-tuning-vw-beetle-carb-adaptor-stromberg/302627654114?hash=item46760389e2:g:ypcAAOSw8W5aW5eJ Edited February 8, 2018 by Matti-Pekka Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 9, 2018 Author Share Posted February 9, 2018 (edited) Mopon kone hieman nytkähti eteenpäin.."HiPo"kannet ja uudet mahlen pytyt mäntineen paikoillaan.. Edited February 9, 2018 by Matti-Pekka 1 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 9, 2018 Author Share Posted February 9, 2018 (edited) kokeilu vaan....mutta en saa liitettyä tätä lähettämääni yv:viestiin joten se tuli nyt tänne...sori. Edited February 9, 2018 by Matti-Pekka Quote Link to comment
Guest BUG63 Posted February 9, 2018 Share Posted February 9, 2018 Millä maalasit lohkon puoliskot? Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 9, 2018 Author Share Posted February 9, 2018 Terve Aluksi pohjat ihan peruspesu liuottimella..sitten puhallus alumiini oksidilla..sitten vielä pariksi tunniksi utraäänipesuriin koko lohko ..ja viimeksi nopea huuhtelu oksaalihappo seoksella +vesi..kuivaus ja ohut epoksi pohjaan ja perään teknoksen RAL 7012 Basat Grey teollisuus maalia. toisen lohkon maalasin jollain Puolan ydinreaktorin huuhtelulitkulla joka oli myös samaa Basat grey 7012 koodilla, molemmat nappas hyvin ja on kestänyt liuottimet jne. Tuota Teknoksen maalia tuli myös reilut 10 spray purkkia 10 eur.koko satsi, kun sitä oli joku tilannut jä jättänyt hakee..eli on sopivasti korjausmaalia..taisi olla teknoksen inerta 90 tms. se laatu jos oikein muistan, mutta se pahuksen puolasta tullut puoli ilmainen myrkky oli kyllä aika hyvää kamaa ruiskuttaa ja matta asteen sai ihan nokkelasti vaan tinnerillä säätää...kaveri maalasi samalla myrkyllä koko sotamopon ja hyvä tuli.. Lohkossa riittäisi kyllä kunnon pesu ja jos viittii ja lohko on purettu pikku puhallus vaan..ja pohjaan epoksi (tai muu happoväri) ja pintaa päälle.. 1 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 9, 2018 Author Share Posted February 9, 2018 Anteeksi ..muistin väärin sen paikka maalin tyypin,,se on Temadur 90 .. https://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/tuotteet/tuotteet_teolliseen_pinnoitukseen/temadur_90.1475.shtml muuten juttu oli oikein.... 1 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted March 12, 2018 Author Share Posted March 12, 2018 No niin pitkästä aikaa..on mennyt aikaa toisen vw .mopo projektin saattamiseksi samaan jamaan kun tuon ekan, eli paljoa uutta ei ole ollut kerrottavaksi, mutta nyt taas ollaan tilanteessa jossa hommat etenee kahdella rintamalla...kuten tuolla toisessa topiikissa kyselin huohotin liitoksen kierrettä, niin tekasin sitten näihin koneisiin huohotin jalat joissa myös tuon bilikan halpislaturin kiinnitys (samaa kokoa myös nippondenso..)ja päähän kierreholkki(M32x1.5) johon saa sitten orginaali pömpelin tms.kiinni. Löyty sitten yksi mylvätty huohotinpurkin kiinnitys pulttikin johon juotin messinkikuusion päähän niin senkin saa hyödynnettyä...ja hylsy mahtuu juuri purkin sisään... Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted March 14, 2018 Author Share Posted March 14, 2018 Terve Nyt olis modattu tuo alkuperäinen imusarja sopivaksi ja tehty vaijerivedon ja laturin kiinnitys..nyt voi jatkaa tuon rungon lopullisen rakenteen valmistusta.. 4 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted March 26, 2018 Author Share Posted March 26, 2018 No niin ..nyt olis toinenkin vw runko hiekkaa+pulveria vailla...vielä olis yhden rungon jatkaminen uudemman Ural 750 koneen laittoa varten (pala kakkuu)..niin eiköhän siinä sitten tän talven runkohommat ollut. Vielä sitten vw/neppari vaihteistoadaptereita ja kytkimien sorvailuita ja pari vaihteistoo, että kyllä tässä vielä ennen kesää on vapaat varattu... 2 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted September 26, 2018 Author Share Posted September 26, 2018 Terve kesä on nyt pöristely mopolla ja on taas rankentelukausi edessä..tänään sai sorvailtua T1 ja 4 tyypin vauhtipyörien modaukset venäläiselle tuplalevy kytkimelle...2kpl T1 ja yksi nelonen. seuraavaksi vaihteisto/kone adapterit . 1 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 5, 2018 Author Share Posted October 5, 2018 Talven vw/neukkumopo vaihteistoadabteri tuotanto virallisesti aloitettu nyt....muutama tehdään (4..5kpl)ja eiköhän se sitten ole mun osalta tässä.. 1 Quote Link to comment
mikan Posted October 6, 2018 Share Posted October 6, 2018 Aina välillä nousee keskusteluihin saako auton tukivarsia hitsata tai miten on kuplan etuakselin pätkimisen kanssa. Ilmeisesti moottoripyörille saa tehdä itse "ihan mitä tahansa" vai kuinka tiukat lakipykälät niiden rakentamisessa on? t. Mika Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 6, 2018 Author Share Posted October 6, 2018 Terve Vanhoihin mopoihin saa tehdä melkein mitävaan, kunhan sen tekemisen laadun osaa jotenkin tuoda esiin..eli kuvia työvaiheista , mahdollisia laskelmia geometriasta , selostus käytetyistä materiaaleista ja hitsaus ym. tekniikoista..näitä ei varsinaisesti aina vaadita , mutta olen itse pyrkinyt pitämään mukana kansion jossa touhu on esitetty mahdollisimman kattavasti..jos kyseessä on jotkut pienen muutostyöt tai valmistetut osat ei niistä ole erikseen tehty mitään kuvausta. Uudemmissa mopoissa (joiden valmistaja on vielä olemassa edes..) on tehdas rajoittanut joidenkin lisävarusteiden kuten esim sivuvaunun asentamisen kokonaan tai vain hyväksytyillä kiinnikkeillä. Myös uudempien korkealujuus runkojen hitsaaminen ei ole pääosin suositeltavaa, muuten kun siihen erikoisesti sopivilla tekniikoilla...muutenkin uusissa on melkein kaikkiin hallintalaitteisiin ja rakenteisiin certifikaatit joten niiden muuttaminen omavalmisteeksi ei ole ihan mutkatonta...vaikka itsellä ei niiden hyväksynnästä tai hylkäämisestä ole omakohtaisia kokemusta. Quote Link to comment
Tonii73 Posted October 6, 2018 Share Posted October 6, 2018 -04 taitaa olla sellainen merkkipaalu joita uudemmissa on EEC/COC vaateita vähän joka kikkareessa. Alurunkoisissa pyörässä runkomuutokset taitaa käytännössä mahdottomia. Tai näin olen ymmärtänyt kun omaan projektiin olen tietoa hakenut (L3e-> L5e, RT). Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 18, 2018 Author Share Posted October 18, 2018 Muutama vw/itämopo vaihteistoadapteri oman tarpeen yli valmiina harrastajille.... 2 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 19, 2018 Author Share Posted October 19, 2018 Pojun vw/dnepr kone alkaa olla likimain testikäyttöön valmis..aika riehakkaat pakoputket, vai mitä, valitettavasti noita ei oikein käyttöön saa laitettua , ellei haluu polttaa itseään... 1 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 20, 2018 Author Share Posted October 20, 2018 Tänään pöräytin tuon pojun mopo koneen ensitulille..mukavasti se näin perussäädöillä pörisi, ja wanha solex PHH oli mukavasti mukana heti alusta..kaamea polttoaineen siirtopumpun nakutus tuossa aluksi kuuluu. Pakoäänien mataluuden leikkaa go pro jo luonnostaa mukavasti pois , mutta onhan noiden tuplaputkien luoma "ruohonleikkuri" fiilis mukavasti mukana...no siitä eteenpäin säätelelemään ennen kun laitetaan mopoon kiinni.. https://www.youtube.com/watch?v=ZlQZZRxSbLY Quote Link to comment
rausku Posted October 20, 2018 Share Posted October 20, 2018 1 hour ago, Matti-Pekka said: Tänään pöräytin tuon pojun mopo koneen ensitulille..mukavasti se näin perussäädöillä pörisi, ja wanha solex PHH oli mukavasti mukana heti alusta..kaamea polttoaineen siirtopumpun nakutus tuossa aluksi kuuluu. Pakoäänien mataluuden leikkaa go pro jo luonnostaa mukavasti pois , mutta onhan noiden tuplaputkien luoma "ruohonleikkuri" fiilis mukavasti mukana...no siitä eteenpäin säätelelemään ennen kun laitetaan mopoon kiinni.. https://www.youtube.com/watch?v=ZlQZZRxSbLY Kierros herkkyyttä ainakin löytyy. Voi taivas mikä itäpyörä kuumeilu on päällä. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 20, 2018 Author Share Posted October 20, 2018 1 minute ago, rausku said: Kierros herkkyyttä ainakin löytyy. Voi taivas mikä itäpyörä kuumeilu on päällä. No siihen ei auta muu kun mennä itämopo ostoksille...:D Quote Link to comment
rausku Posted October 20, 2018 Share Posted October 20, 2018 1 hour ago, Matti-Pekka said: No siihen ei auta muu kun mennä itämopo ostoksille...:D Eihän ois tiedossa hyviä? Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 20, 2018 Author Share Posted October 20, 2018 Olisko kyseessä aihio rakenteluun vai ihan toimiva itämopo..heti valmis ajoon? uudempi vai wanhempi? Quote Link to comment
HSuomi Posted October 21, 2018 Share Posted October 21, 2018 Näissä houkuttelee se että olis hyvin tilaa laittaa läppärungot sojottamaan kulmassa sivuille JPM tyyliin Näin. Olis ihan hemmetin siistin näkönen ja suht helppo tehdä imusarjat. Tai sitte korkeat jokkis-tyylin imusarjat. Harmi ettei näissä kukaan hyödynnä tätä loputtoman tilan tuomaa mahdollisuutta tehdä persoonallisia polttoaineensyöttöjä. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 21, 2018 Author Share Posted October 21, 2018 (edited) 2 hours ago, HSuomi said: Näissä houkuttelee se että olis hyvin tilaa laittaa läppärungot sojottamaan kulmassa sivuille JPM tyyliin Näin. Olis ihan hemmetin siistin näkönen ja suht helppo tehdä imusarjat. Tai sitte korkeat jokkis-tyylin imusarjat. Harmi ettei näissä kukaan hyödynnä tätä loputtoman tilan tuomaa mahdollisuutta tehdä persoonallisia polttoaineensyöttöjä. Terve Soolomopona ihan veikeä ajatus, mutta sivuvaunupyörässä pitäis vaunun runkoa levittää että saisi kunnolla mahtuu...ja toiseksi kun ajaa tuo kone haarojenvälissä niin imuäänet kookkailla nurkkakaasareissa alkaa syömään ajofiilistä..ja vaunussa istujan varsinkin..mutta komeethan ne olis kyllä!! Tuossa neppari pilotilla on tuommoiset, ja siihen mopoon kuuluu myös vaunu kylkeen ohessa linkki keskusteluun jossa myös kuva... Edited October 21, 2018 by Matti-Pekka Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 26, 2018 Author Share Posted October 26, 2018 Terve tänään tuumin että millä mä oikasisin nuo Kimmon tuomat t4 kovat nostajat ,tai jopa tekisin sen pään jonkun asteen kuperaksi...yleensä olen jyrsimeen asetellut nää., mutta sitten välähti, ...mullahan on loistava AFFILATRICI jyrsintappien/poranterien/upottimien jne. erikois teroitus ja muotoilukone!! no siihen sitten ensin kiven oikasu, sitten kulmaksi alle 0.5 astella ja kohtisuoraa pyöritystä ilman iskua...Avot! sehän käy kun tanssi..ja jälki on kyllä varmaan suora ja kiiltää kun ne...munat! ai että! 3 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 28, 2018 Author Share Posted October 28, 2018 Seuraavaksi testipenkissä kokeillaan miten pikkuset SU:t sykkii vw:n tahdissa.....olishan ne hauskan näköiset "nurkkakaasarit"mopossa, jos vaan saa luotettavasti pelaamaan...ja lämmitys elementitkin löytyy kurkulle ja männälle! imusarjan tekoo/sovitteluu vielä hieman... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.