Guest dark beetle Posted March 13, 2018 Posted March 13, 2018 Alkaa vanha 1300 kone olemaan väljä ja edessä remontti. Lohko on F-tyyppiä ja vuosimalli -68. Kaikki koneessa muuten vakiot, paitsi jakajana 123. Olen ajatellut laittaa uudet 2-reikäkannet ja 87mm sylinterit. Esim http://aircooled.fi/tuote/4152/manta-sylinterisarja-87x69mm-1641cc-valu-super-mahle Sopiiko nuo lohkoon ilman koneistuksia? Myös vinkkiä uudesta kaasarista/ ehkä tuplat? saa ehdotella. Nokka-akseliksi ajettelin joko ihan vakionokkaa tai englen W100 tai W110. Mitään kilpuria en ole tekemässä vaan tasaisen varmaa katupeliä. Volkkarin koneita en ole aiemmin tehnyt, muita kyllä. Quote
Ketsa Posted March 13, 2018 Posted March 13, 2018 Jos uudet kannet ovat 1600:lle moottorille, niin kyllä sopii koneistamatta. Jos ei moottoria ole tarkoitus sen kummemmin viritellä, niin kannattaa harkita 85,5 mm pyttymäntäsarjaa, jotta ei suotta putki ohene vakioon verrattuna. Kaksikurkkuiset tuplakaasarit ovat paras ratkaisu, mutta kohtuu arvokkaathan ne ovat. Tsemppiä rakentamiseen, ilmabokserit ovat paljon hauskempia moottoreita kuin mitkään muut :) Quote
tolvana Posted March 13, 2018 Posted March 13, 2018 Tuo on hyvä setti, voin suositella. Vakionokkakin pelaa hienosti ja jotkut ykskurkkuset nurkkiin on perussetti ja on paaaaaljon reippaampi kun väljä 1300cc Quote
DWL_Puavo Posted March 13, 2018 Posted March 13, 2018 Jos kampikammion halkaisee joka tapauksessa (ilmeisesti ainakin runkolinjan koneistusta varten jos kone on muutenkin väljä kun pytyiltään) niin mie vaihtasin sen nokan samalla. W100 ja W110 molemmat hyviä, jos tekee 1641:n (87 pytyt) niin laittaisin jo jälkimmäisen. Uudet nostajat uuden nokan kanssa ja huolellinen sisäänajo, kenties zddp-lisäaineistetulla öljyllä etenkin jos kansissa jäykemmät jouset. Nuo 87 pytyt kestää kyllä ihan mainiosti, ja auttavat myös puristuksia virinokan kanssa kivasti kohdalleen jos kannet on suht vakiot ja vakion kokoiset palotilat. Tuommoinen setti sinkkutuplilla ja perus-käärmeenpesäpakarilla = ~65-70hp eli ei nyt ihan tuplaa tehoa muttei paljoa puutukaan. 2-reikäkansille tarttet uudet ilmanohjauspellit päälle, niitä ei ihan hirveästi käytettynä pyöri joten voipi olla uusien paikka. Pitkäikäisyyttä lisäisin suodatinjalallisella öljypumpulla ja doghouse-jäähdyttimellä+puhallinkopalla. Tietty kun rupee euroja laskemaan nii tuleehan noistakin heti se pari satkua taas lisää. Quote
Tanhis Posted March 14, 2018 Posted March 14, 2018 Jos kannet ja pytyt menee uusiin niin kannattaa myös laskea kuinkapaljon enenmmän tulisi maksamaan jos sen rakentaisikin 92 paksuseinämäisillä pytyillä. Tätä varten tarvitsisi jos sitten sylinteriaukkoja suurentaa kampikammiossa mutta ei sekään mahdottoman hintaista ole. Quote
ARTO Posted March 14, 2018 Posted March 14, 2018 Kansiin reikää, lohkon reikää, isompaa sylinterisarjaa ja aina se tärkeä pientarvikelisä, niin se on äkkiä +1000€ rakennusbudjettiin jos bolt-on linjalt mennään ysikakkosiin. Quote
Guest dark beetle Posted March 14, 2018 Posted March 14, 2018 (edited) Taidan kyllä kallistua noihin 87mm pyttyihin, täytyyhän jotain herkkua jättää myöhemmäksikin ? Täytyy vaan ruveta kaasareita ja muita romppeita metsästämään. Ja loppuun vielä iso kiitos ideoista, voin vaikka raapustella tonne prokkisosioon kunhan saan projektin täysillä liikkeelle. Edited March 14, 2018 by dark beetle Quote
mikko k Posted March 14, 2018 Posted March 14, 2018 9 minutes ago, dark beetle said: Onko tosiaan yksi tuplakaasari niin mahdoton saada säätöihin mitä palstalla kerrotaan? Eihän se tietystikään paras ratkaisu ole, mutta ajattelin, että lähtis siittä liikkeelle ja päivittelisi sitten myöhemmin fiiliksen mukaan. Kannattaako itseään puukottaa selkään? Ja kerjätä ongelmia? Äkkiä lähtee innostus volkkareihin.. Mielummin sitte ykskurkkuiset nurkkiin. 1 Quote
tolvana Posted March 14, 2018 Posted March 14, 2018 Riippuu kaasarityypistä, drla ainakin on hiukka haasteellinen mut kyl senkin saa pelaamaan yksinkin vaikka onkin pariasennukseen suunniteltu. Tarttee vaan olla repullinen kaikenmaailman suuttimia, dellorto handbook on hyvä apulainen muutenkin koneenrakennukseen. Quote
jarkki86 Posted March 14, 2018 Posted March 14, 2018 Kaverilla 1600 palliksessa on pelkkä kiinan keskitupla idf ja suuttimet laitettu tuon kirjan mukaan. Toimi ihan suoraan eikä mitään erikoisempaa säätöä ole tarvinnut tehdä. Pari kesää ja muutaman tuhat kilometriä sillä on nyt ajettu ja toimii loistavasti. Quote
jupsu Posted March 14, 2018 Posted March 14, 2018 Eikös f-koodilla oleva lohko ollut yhdellä öljynpaineventiilillä ja pienemmillä kanavilla. Quote
vwagen Posted March 14, 2018 Posted March 14, 2018 Riippuu vuosimallista,70 kahdella venttiilillä,vanhemmat yhdellä. Quote
NO H2O Posted March 15, 2018 Posted March 15, 2018 Ensikertalaiselle on ihan tarpeeksi haastetta saada toimiva, vuotamaton vakio kone aikaiseksi, mikäli virittää pitää niin sitten lisää kuutioita sen verran mitä järkevästi saa... Onnistumisen elämykseen ja cruisailun iloon pääsee näinkin käsiksi... ;-) Quote
Tanhis Posted March 15, 2018 Posted March 15, 2018 21 hours ago, ARTO said: Kansiin reikää, lohkon reikää, isompaa sylinterisarjaa ja aina se tärkeä pientarvikelisä, niin se on äkkiä +1000€ rakennusbudjettiin jos bolt-on linjalt mennään ysikakkosiin. Jos ostoslistalla on nyt pytyt ja kannet niin aika hintava saa olla kampikammion avarrus että +1000€ lisätään rakennus budjettiin 92 pyttyihin siirryttäessä ;) Quote
-Alex- Posted March 15, 2018 Posted March 15, 2018 (edited) Mitä maksaa normi mäntäputkisarja, aa, mahle, airclassic, jotain 300-450€? koneistukset 100-200€? Pientarvikelisä eli tiivisteliima ja mahdolliset korokerenkaat max 50€ Eli yhteensä max 700€ Edited March 15, 2018 by -Alex- Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.