Pedalpusher Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 On kuplan ovien saranat irti ovista ja vanhat tapit jo irroitettu. Parissa koneistamossa kävin Vaasassa ja ei onnistu niin jos löytyis täältä tekijä? Saranoiden kalvaus ja uudet toisen ylikoon tapit kiinni. Tapit löytyy jo. Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 tilasin tuollaisen säädettävän kalvaimen https://www.rautajatti.fi/p1471-hbm-saatokalvaimet-fi.html oiskohan ollut toi 7,93-8,73 kalvain ruuvipenkkiin kiinni, ja saranaa pyöritin kalvaimessa. pikkuhiljaa säädin lisää "syöttöä" ja hyvä tuli. Mulle tuli +0,2 tapit Quote Link to comment
Pedalpusher Posted March 29, 2018 Author Share Posted March 29, 2018 Kiitti Sepi vinkistä! Laitoin tilaukseen. Koitetaan tehdä itse. Quote Link to comment
Virtanen Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 Sanoisin että kiinteällä kalvaimella on helpompi tehdä, ensin 8,1 ja sitten 8,2 perään. Quote Link to comment
x-pj Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 Minä tein tullaisella kiinteällä ja helpolta tuntui. Se vois löytyä vielä jostain varastosta, mutta en pääse lähipäivinä sitä etsimään. https://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=HPREAMER2 Quote Link to comment
Juha Ikonen Posted March 29, 2018 Share Posted March 29, 2018 Meikä osti Etrasta vastaavan säädettävän kalvaimen ja ei sillä tehnyt mitään. Sain lainaan kunnolliset kalvaimet ja homma onnistui hetkessä Quote Link to comment
Pedalpusher Posted March 29, 2018 Author Share Posted March 29, 2018 Ok monenlaista mielipidettä löytyy, hyvä. x-pj, jos se kalvain sattuu löytymään, ja jos sitä voisi saada lainaan, niin mielelläni ottaisin. Ilmoittele. Entä mikä siinä säätökalvaimessa eniten ärsytti niitä, jotka sellaista on käyttänyt? Sepolla oli hyvää kokemusta sellaisesta. -Mikko- Quote Link to comment
x-pj Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 Kyllä se kalvain tallissa on, mutta ei ole mitään muistikuvaa missä siellä. Pääsiäisen jälkeen pääsen käymään hallilla. Lainaksi saa, kunhan löydän, ilmoittelen Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 ainut vika tossa säätökalvaimessa on se että se on lyhyt. pitää jokainen osa työstää erikseen Quote Link to comment
Ketsa Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 Säätökalvaimella menee kauan aikaa, koska ahneella kertasäädöllä on paskainen loppu :) 2 Quote Link to comment
Juha Ikonen Posted March 30, 2018 Share Posted March 30, 2018 10 hours ago, Ketsa said: Säätökalvaimella menee kauan aikaa, koska ahneella kertasäädöllä on paskainen loppu :) Juurikin noin. Ahneelle tuli paskainen loppu ja yksi pala meni poikki. Kunnollisella kalvaimella sai isomman siivun kerralla ja on tosiaan pidempi Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 1, 2018 Author Share Posted April 1, 2018 Ok. Koklataan nyt sillä säätökalvaimella eka, kun se tuli tilattua. Tehdään rauhassa. Minkälaisia välyksiä raati suosittelee osien välille? Paljon alle/tasalle koriin tuleva osa ja paljon yli oven osa? Quote Link to comment
masajee Posted April 1, 2018 Share Posted April 1, 2018 Tähän topikkiin liittyen olisiko harrastajilla kiinnostusta vuokrata kunnon vaihtotyökalua ja kalvainsettiä 8.0,8.1 &8.2mm kalvaimilla (+säädettäväkin ?). Lisäksi olisi saranatappejakin jos ei omat riittäisi. Vuokra olisi luokkaa 30€ , mutta pantti työkalusta ehkä 200€ joka tietty palautettaisiin kun vehkeet palautettu. Onko kiinnostusta ja onko hinnat järkeviä? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 1, 2018 Share Posted April 1, 2018 Kyllä, ja jos työkalut poistoon - kalvaamiseen - uudelleentapitukseen niin panttikin erittäin ymmärrettävän suuruinen. Ja tätä työnäytösluontoisesti esim. DWL Open Airissa otettaisiin varmasti vastaan harrastajaystävälliseen hintaan :D Quote Link to comment
Pedalpusher Posted April 2, 2018 Author Share Posted April 2, 2018 Kyllä mä ainakin ottaisin heti vuokralle tuolla hinnalla miettimättä vaihtoehtoja. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 17, 2018 Author Share Posted July 17, 2018 Saranatapit on uusittu ja olin tänään niitä kovaa kiinnittämässä oveen nettikaupasta tilaamillani senkkikantaruuveilla ja nyloc-muttereilla. Ne ruuvithan on ihan liian suuret kannastaan ja kierreosakaan ei mene läpi saranan reiästä. Minkälaiset ruuvit tähän on hommattava että saa saranat oveen kiinni? -Mikko- Quote Link to comment
Virtanen Posted July 17, 2018 Share Posted July 17, 2018 Noihin on käytetty M6 uppokartiollisia kuusiokoloruuveja. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 17, 2018 Author Share Posted July 17, 2018 Kiitos Mika! Quote Link to comment
Hebster52 Posted July 10 Share Posted July 10 Mistäköhän kannattais etsiä sopivaa kalvainta? Minulla on 8,05 ja 8,1 tapit. 8,05 käy siihen liikkuvaan keskiosaakin jo suht kevyesti mutta on tiiviin tuntuinen. Mutta karmin puoleisessa osassa on edelleen vissiin 8,0 reikä joten 8,05 tappi ei uppoa siihen edes väkisin.. Quote Link to comment
Virtanen Posted July 10 Share Posted July 10 Melkein aina joutuu laittamaan 8,5 milliset jotta niistä tulee kunnolliset. Quote Link to comment
Hebster52 Posted July 11 Share Posted July 11 Ok. No, kokeilen nyt aluksi saada näillä tapeilla mitkä minulla jo on. 😄 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted July 12 Author Share Posted July 12 Koita ostaa edullinen säädettävä kalvain. Sillä mä tein ja tuli hyvä. Kestää tuon homman verran mutta ei se mikään iän ase ole. Quote Link to comment
Virtanen Posted July 12 Share Posted July 12 Kiinteitä kalvaimia kympin välein saa esim. täältä: https://www.ebay.de/itm/222226748933 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 12 Share Posted October 12 On 7/12/2024 at 8:23 AM, Virtanen said: Kiinteitä kalvaimia kympin välein saa esim. täältä: https://www.ebay.de/itm/222226748933 Eivät näytä täältä enää toimittavan Suomeen :( Vinkkejä mistä kohtuu hintaan 9.0mm kalvain ? Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 12 Share Posted October 12 (edited) 10 hours ago, KimmoH said: Eivät näytä täältä enää toimittavan Suomeen :( Vinkkejä mistä kohtuu hintaan 9.0mm kalvain ? Tarviitko 9.0 kalvainta? mulla kyllä sellainen (sellaisia on) saattaa olla useampia jolloin vois jostain luopuakin, tai jos tarviit lainaan. laita viesti. Edited October 12 by Matti-Pekka Quote Link to comment
KimmoH Posted October 12 Share Posted October 12 Kerkesin jo briteistä tilaamaan omaksi. Tässä vinkiksi muillekkin. https://www.rdgtools.co.uk/acatalog/Hand_Reamers_Metric_sizes__All_High_Speed_.html Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted October 13 Share Posted October 13 19 hours ago, KimmoH said: Kerkesin jo briteistä tilaamaan omaksi. Tässä vinkiksi muillekkin. https://www.rdgtools.co.uk/acatalog/Hand_Reamers_Metric_sizes__All_High_Speed_.html Jos ei ole kova kiire..muutama viikko aikaa..niin kiinasta olen tilannut kalvaimia ,,tavan kavaimet kyllä löytyy melkein täältä kotoakin, mutta viimeaikoina olen tilannut sadasosa kalvaimia kun tekee prässi sovitteita . esim.11.96,,-97,-98 , kiinasta ne on pahuksen halpoja,kovametalli kalvaimet maksaa n. 10..18 eur. ja kopsahtaa kotiin asti ilman mitään Byrokratiaa. Mutta ei niin hyvää ettei jotain..viimeksi tilauksessa piti tulla 11.97 kalvaimia, mutta osa oli lähempänä 11.99 kokoa..no eihän siinä mitään kun kalvain holkilla sorviin ja timantti hiomalaite pitimeen kiinni ja hiotaan se 11.97 kokoon. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 13 Share Posted October 13 Kiinanvaihtoehtojakin katselin mutta kun se on aina tuurissaan että kauanko kestää matka sieltä tänne. Välillä tulee alta viikossa, välillä saattaa mennä kuukausia... Quote Link to comment
Lohikallio Posted October 13 Share Posted October 13 Minä tilasin Etraan 8,2 kiinteän kalvaimen. Lounais Hämeestä löytyy jos tarvii joku lainaan Quote Link to comment
KimmoH Posted October 13 Share Posted October 13 Paljon Etrassa kalvaimella oli muuten hintaa ? Mää en kehdannut lähteä Etraan edes kysymään niiden kalvaimien hintoja kun pikaisen googlailun perusteella arvelin että samalla rahalla vaikka lennän itse hakemaan kalvaimen Briteistä. Mutta joo, ei tuolta Briteistäkään aina tavara kulje nopsaan Suomeen. Kesällä yksi Royal Mailin kyytiin laitettu ulosvetäjä katosi ja parin kuukauden jälkeen paketti oli palautunut lähettäjälle ja päällä oli tarrat että sisältää vaarallisia tuotteita. Jep jep, pari metallipalaa ja pulttia on tosi vaarallinen yhdistelmä 😆 Uusintalähetys ja se oli perillä alta viikossa. Quote Link to comment
JayKayP Posted October 14 Share Posted October 14 Eikö kukaan myy käytettyjä uudelleentapitettuja saranoita? Voisi olla kysyntääkin. Quote Link to comment
Virtanen Posted October 14 Share Posted October 14 Kysyin Susanne Mathys:lta asiaa, niin lähettää kyllä Suomeen jos tekee oston ilman Ebayta. Ebayllä on joku palautuspalveluvaatimus jonka kustannukset ei toimi Suomeen. 2 Quote Link to comment
Recommended Posts