Kemin Karavaanari Posted November 11, 2019 Share Posted November 11, 2019 Oletko kokeillut ilman tulppia että kone vielä pyörii ? Quote Link to comment
KimmoH Posted November 12, 2019 Author Share Posted November 12, 2019 Kyllä se kone pyörii 😉 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 14, 2019 Author Share Posted November 14, 2019 Vihreitä kipinöitä tulpille 😉 Biltsun kuiva puola istui nätisti lohkon päälle... Takajarru toiminnassa, lopullinen vivuston hipistely sitten kun saan putket paikoilleen. Pakosarjoihin kietaisin kääreet ja tuosta taaksepäin vedetään sitten rosteria/kromia. Uralin nuhapöntöt päätin sittenkin jättää hyllyyn ja tilasin tähän samanlaiset trumpetit mitä tuossa toisessakin mopossa mulla on. Postin perseilyn takia taitaa projekti hieman venähtää, kun puuttuvia hilppeitä on edelleen matkalla maailmalta kotiin :( 4 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 15, 2019 Author Share Posted November 15, 2019 (edited) Dneprin kehä, Uralin pinnat, uuden Uralin napa, Voyagen tuplalevykeulaputket ja Dneprin yläkolmio kombinaatio oli lähes bolt on sovitus. Ainut "modaus" oli Dneprin rumpujarrun napahilusta 5mm pituudesta poistamalla tehty holkki minkä jälkeen eturengas keskittyi just eikä melkein keulaputkien väliin! Kaikki muu on tehtaan orggis osaa, paitsi omaa tuotantoa olevat jarrulevyt ja vasemman puolen levyadapteri. Tällaisena se olisi voinut tulla tehtaalta pihalle, jos olisi sattunut kuu ja tähdet sopivaan asentoon aikoinaan 😄 Edited November 15, 2019 by KimmoH 3 Quote Link to comment
KimmoH Posted November 24, 2019 Author Share Posted November 24, 2019 Tänään vääntelin vähän peltiä ja putkea. Syntyi balanssiputki imusarjojen väliin. Vähän pulveria pintaan ja sitten väliletkujen kanssa paikoilleen. Nyt olis Dneprin orggis kiinnikeraudat akulle, pääsee sopivaa akkua metsästämään. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 3, 2019 Author Share Posted December 3, 2019 Tulppaanivaimentimien testailua. Saapuivat muuten melkein ääntä nopeammin Kiinasta! Alta kaksi viikkoa vaikka postin perseilykin sotki kuvioita. Jättääkkö tuohon vai toisiko karvan verran pidemmälle taakse.... Vähän alkoi jänskättämään, stonga hipoo aika liki tankkia. Kyllä siihen huomiota kiinnitin jo koekasauksessa ennen maalausta mutta ei se silloin niin pahalta tuntunut kun metalli kolisi puhtaaseen peltiin 😄 Saa nähdä joutuuko kääntämään riserit eteenpäin tai hankkimaan karvan verran korkeammat. Muutenkin eka koesovitus maalatun tankin kanssa. Toistaiseksi kaikki rojut vaikuttaisivat mahtuvan paikoilleen suunnitelmien mukaan. Note to self: älä enää ikinä rakenna mitään kiiltävällä maalipinnalla! Järki lähtee varoessa naarmuja. Niin mä 20 vuotta sittenkin Dodgea tehdessä päätin mutta tässä sitä taas ollaan... 5 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 4, 2019 Author Share Posted December 4, 2019 Dodiih, saapuihan ne Scatin köykämiinistä valmistetut venakopatkin vihdoista viimein \o/ Enää puuttuisi helmikuussa ostettu öljyjäähy mitä ei ole vieläkään taidettu tehtaan linjastolta saada pihalle 😄 3 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 4, 2019 Author Share Posted December 4, 2019 Alumiinista veistelin jarrujen jakotukille adapterin. Jos tuohon alakolmion tienoille sais vedettyä jarruletkut nätisti. Kawasakin jakotukki tuli hankittua sikasäkissä ostoksena ja tuurilla siinä oli letkulähdöt just oikeisiin suuntiin. 3 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 10, 2019 Author Share Posted December 10, 2019 (edited) Sopivaa akkua googlailin useamman illan. Vaihtoehtoja ei tilan ja akkujen mittojen mukaan kauheasti ollut. Lopulta valinta osui Puuilon YB9-LB malliin, hinta ja napaisuus oli kohdallaan. Kivijalkaan kun astuin, niin hyllyjen kupeessa luki aivan eri mitat mitä nettisivuilla ko. akuille oli ilmoitettu!?! Niillä akku ei olisi mahtunut koloseensa. Nyppäsin laatikon auki ja mittasin akun itse, tadaa, sehän oli kaikilta mitoiltaan jopa pienempi mitä alunperin netissäkin oli ilmoitettu. Mitä opimme, mene aina itse mittaamaan. Katsotaan miten 9Ah purkilla pärjää. Teoriassa koloseen olisi mahtunut 12Ah mallikin mutta nyt käynnistyspoljin mahtuu nätisti rungon sisään eikä mene liian lähelle akkua. Eihän tuota tarvitse kuin vähän pyöräyttää, niin hörähtää käyntiin. Täytyy vielä ennen hapotusta vaihtaa akun valkoinen väri mustaksi. Edited December 10, 2019 by KimmoH 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 11, 2019 Author Share Posted December 11, 2019 Biltsun startti/virtalukolle askartelin pätkästä putkea ja peltiä telineen penkin alle. Voi oikealla vääntää persauksen alta avaimesta, kun vasemmalla kädellä antaa kaasua, kätevää 😄 Vihreäksi maalatun jarruvalokatkaisijan mustat kuuskolopultit tipahti tänään postiluukusta. Orggis jousi osoittautui mun jarrupolkimelle liian pitkäksi joten täytyy katsella tuohon jostain lyhempi jousi. 2 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted December 12, 2019 Share Posted December 12, 2019 Muistelin että näitä samoille kinnnityksille ja hammaskehälle olisi myös tehokkaampia startteja... no kävin paikallisessa autosähköliikkeessä ja siellähän oli samoilla kiinnityksillä Micran startti joka on 1.2 kw! nämä nykyiset on sen 7..800W tehoisia. Tuo "Hulkki" startti on vieläpä hieman hoikempi kun tämä 800w eikä muutenkaan mitoiltaan isompi, eli ilmeisesti siinä on planeetta vaihteisto mukana leikissä. Ja hintakin oli mielestäni melko edullinen ,ei pantteja vaan cässiä 89 eur. ja hyllystä' löytyy.... Ohessa tuoteno. jos vw talvimopoilijoita on kuulolla JS 305 (1.2 Kw) 89 eur. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 13, 2019 Author Share Posted December 13, 2019 (edited) Puolasta löytyi kuperia NOS varoitusvalo linssejä \o/ Kaikki 70-luvun jälkeen valmistetut on joko tasaisella lasilla tai sitten hieman montulla olevia. Sisäinen pussihousuni taasen tykkää enemmän vanhasta, pyöreämmästä muotoilusta 😉 Nyt valokuupassa olisi tarjolla kirsikanpunaista öljynpaineelle, aavistuksen oranssia lataukselle ja oikeanpuoleiselle tummanvihreälle pitäisi vielä keksiä joku funktio. Mittarista en ilman voimaa tai paikkoja särkemättä osannut lasia irroittaa joten toistaiseksi paikoillaan saa olla tuo hieman likainen mittaristo. Edited December 13, 2019 by KimmoH 2 Quote Link to comment
rausku Posted December 14, 2019 Share Posted December 14, 2019 15 hours ago, KimmoH said: Puolasta löytyi kuperia NOS varoitusvalo linssejä \o/ Kaikki 70-luvun jälkeen valmistetut on joko tasaisella lasilla tai sitten hieman montulla olevia. Sisäinen pussihousuni taasen tykkää enemmän vanhasta, pyöreämmästä muotoilusta 😉 Nyt valokuupassa olisi tarjolla kirsikanpunaista öljynpaineelle, aavistuksen oranssia lataukselle ja oikeanpuoleiselle tummanvihreälle pitäisi vielä keksiä joku funktio. Mittarista en ilman voimaa tai paikkoja särkemättä osannut lasia irroittaa joten toistaiseksi paikoillaan saa olla tuo hieman likainen mittaristo. Se on just hyvä kun se o vanhan näkönen 👌 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted December 14, 2019 Share Posted December 14, 2019 Mulla on tuohon uusi vaalea mittarin pohjalevy....jos huvittaa vaihtaa. Uusia vaaleapohjaisia matkamittarin kiekkoja ei ole, mutta olen vaihtanut joskus mustapohjaiset vaaleallekkin taululle. Quote Link to comment
KimmoH Posted December 14, 2019 Author Share Posted December 14, 2019 Mutta miten tuon saa purettua ? Saako kromikehän lasin ympäriltä jotenkin ehjänä irti ? Tätä mittaria kun tutkin, niin vaikutti siltä että lasi on prässätty tuolla kromirinkulalla paikoilleen ja sitä ei ehjänä saa purettua pois. Vaaleana tän haluan pitää. Quote Link to comment
aki Posted December 14, 2019 Share Posted December 14, 2019 http://www.timohapponen.net/mittari/ 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 14, 2019 Author Share Posted December 14, 2019 Nyt siinä olis sähköä! Eilen suihkutin valkoisen akun mustaksi rubber compilla. Tään kun aloin hapottamaan, niin tuli mieleen miksi tuo kylki on valkoinen. Eihän ne min/max merkinnät enää näkyneet mustan maalin läpi. Piti täyttää joka kenno injektioruiskun kanssa 😄 Maadoitus syntyi bussin vaihteiston maakaapelista. 1 Quote Link to comment
rausku Posted December 18, 2019 Share Posted December 18, 2019 On 12/3/2019 at 5:54 PM, KimmoH said: Tulppaanivaimentimien testailua. Saapuivat muuten melkein ääntä nopeammin Kiinasta! Alta kaksi viikkoa vaikka postin perseilykin sotki kuvioita. Jättääkkö tuohon vai toisiko karvan verran pidemmälle taakse.... Vähän alkoi jänskättämään, stonga hipoo aika liki tankkia. Kyllä siihen huomiota kiinnitin jo koekasauksessa ennen maalausta mutta ei se silloin niin pahalta tuntunut kun metalli kolisi puhtaaseen peltiin 😄 Saa nähdä joutuuko kääntämään riserit eteenpäin tai hankkimaan karvan verran korkeammat. Muutenkin eka koesovitus maalatun tankin kanssa. Toistaiseksi kaikki rojut vaikuttaisivat mahtuvan paikoilleen suunnitelmien mukaan. Note to self: älä enää ikinä rakenna mitään kiiltävällä maalipinnalla! Järki lähtee varoessa naarmuja. Niin mä 20 vuotta sittenkin Dodgea tehdessä päätin mutta tässä sitä taas ollaan... Nähdäänkös tätä jossain näyttelyissä? Quote Link to comment
KimmoH Posted December 18, 2019 Author Share Posted December 18, 2019 Jyväskylän huhtikuun näyttelyyn tämä olisi tarkoitus saada valmiiksi. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 18, 2019 Author Share Posted December 18, 2019 Riserit meni sitten vaihtoon kuten jo hieman tässä pelkäsinkin. Stonga ottaa kiinni tankkiin kääntäessä. Taisin sitten laiskotella koesovituksen aikoihin tai koesovitus riserit oli varustettu eri kulmalla kuin nämä kromatut uudet. Pitänee hommata pikkuisen eri kulmassa kulkevat Uralin riserit, niin ongelma ratkeaa sillä. Samalla saa stongaa aavistuksen eteenpäin. Kuluvalla viikolla olen nysväillyt sähköjä kasaan. Kaaviona hyväksi havaittu jo 50-luvulla käytössä ollut kytkentäkaavio 😉 Värikoodauksen pidän orggiksena mutta kaikki piuhat piilotan mustien nylon sukkien sisään. Laturin päähänkin löytyi lopulta sopiva suojahattu, niin sai senkin piuhan askarreltua kasaan. Posti meni ja sössi lampun kuupan kiinnityskumipaketin joten nyt taas odotellaan :( Paketit kyllä kulki lakon aikana mutta kirjeposti ei ja saapumisilmoitus tuli vasta sitten kun paketti oli jo lähetetty takaisin lähettäjälle. Tanan urpot.... 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 20, 2019 Author Share Posted December 20, 2019 Seisontatuen kanssa tuli tehtyä laskuvirhe. Mitoitin jalan tyhjään runkoon enkä muistanut ottaa huomioon tekniikan painoa ja sen mukana tapahtuvaa jousien painumista kasaan. Kyllä se pystyssä pysyi tasaisella lattialla mutta ei olisi tarvinnut paljon puhaltaa, niin olisi kaatunut oikealle kyljelle 😄 Intian pojilta näitä Royal Enfieldin jalkoja saa puoli ilmatteeksi joten uusi sellainen ja 30mm pituudesta pois. Edellista jalkaa en kehdannut pätkiä, kun sen saa passaamaan vakio Dnepriin, jos tässä vielä joskus innostuu soolomopon rakentamaan. Bensatankkeja on sen verran hyllyssä odottamassa, että ennen loppua pitää vielä varmaan pari kolme pyörää rakentaa 😉 Nyt se nojaa tukevasti jalkaa vasten oli eturengas sitten käännettynä oikealle tai vasemmalle. 3 Quote Link to comment
KimmoH Posted December 28, 2019 Author Share Posted December 28, 2019 Pikkuisen pystymmät riserit kolahti tänään postilaatikkoon. Nyt mahtuu stonga kääntymään tankin yli ja ajoasentoa sai samalla karvan verran etukenoisemmaksi. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 1, 2020 Author Share Posted January 1, 2020 Sähköt olisi takavaloa ja testausta vaille valmiit. H4 kanta saattaa vielä vaihtua hehkulampulle sopivaan, jos reilun viikon päästä saan vanhan CCCP umpion. 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 4, 2020 Author Share Posted January 4, 2020 Ei ne silmät "lyhyisiin" putkiin tottuneet. Venytin pakosarjoja kokeeksi reilut 10cm ja sain tulppaanien päät karvan yli taka-akselin. Nyt on ainakin omaan silmään parempi ja takaapäinkin näyttää paremmalta. Samalla ratkesi äänenvaimentimien kiinnityskin runkoon, nyt pystyy käyttämään rungon orggis pistettä kiinnitysraudalle. Quote Link to comment
KimmoH Posted January 4, 2020 Author Share Posted January 4, 2020 Pakosarjoista siis kääreet pois, reilummat jatkot päihin. Samalla fiksasin yhden "optisen" harhan. Vasemman puolen pakosarjaa nostin 10mm ylöspäin, niin istuu silmään ja rungon muotoihin paremmin. Kevyt puhallus ja maali pintaan. On tuo POR:n Factory manifold gray hyvää ainetta. Pysyy uunitettuna kuin tauti vaikka rällöi ja hitsaa putkea. Pensselillä puhallettuun pintaan, vuorokauden saa kuivaa jolloin pinta tasoittuu itsekseen ja sitten vain uuniin kovettumaan. 3 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 18, 2020 Author Share Posted January 18, 2020 Kaikenlaista pientä näkymätöntä nykerretty viime viikot. Aamulla vielä viimeiset mittailut ja pätkimiset pakosarjoihin. Jos nämä nyt saisi lopulliseen kuosiinsa. Projekti deadline asettui 20.3.2020 päivään. Tuli kutsu Seinäjoki areenalle 21.-22.3.2020, Motorbike Showssa pitäisi olla suht valmis pyörä ihmeteltävänä. 5 Quote Link to comment
JoNi Posted January 20, 2020 Share Posted January 20, 2020 Pahus, odotin tämän näkeväni jo MP-messuilla livenä hesassa :( Quote Link to comment
KimmoH Posted January 20, 2020 Author Share Posted January 20, 2020 Alkuperäinen Dneprin pitkä penkki madallettuna, pidennettynä ja aidolla keinoeläimen nahkalla verhoiltuna. Tästä tuli parempi kuin odotin. Nyt mahtuu rouvakin kyytiin 😉 Kaveri sponssas USSR lasilla ja kiinnitysklipsuilla joten nyt on ajovalokin kasassa, hehkulampulla tottakai 😉 7 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 26, 2020 Author Share Posted January 26, 2020 Kilpiteline/takavalo löysi lopulta paikkansa. 7 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 31, 2020 Author Share Posted January 31, 2020 (edited) Brembot sain tänään pulverista. Jos nämä viikonlopun aikana saisi nysvättyä kasaan ja sitten pääsisi veistelemään adapterit keulaputkiin. Muutamat kuivaharjoitukset jo adapterien suhteen tein ilman satuloita mutta nyt jännitetään miten satulat sattuu kohdalleen, menee millipeliksi... Edited January 31, 2020 by KimmoH 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted February 1, 2020 Author Share Posted February 1, 2020 Enää ei tartte jännittää! Ekaa kertaa kaikki osat paikoillaan/mitoissa, tadaa, kaikki natsas millilleen. Tähän saakka on lähinnä fiilistelty ja toivottu että palikat sopii yhteen. Riittää kun leikkaa teräslevystä silmää miellyttävät adapterit, porailee pari reikää ja vääntää kierteet. 6 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 Voin vaan kuvitella sitä ihmettelyn määrää kun tällä kurvaa Esson baarille limunaatille. Nuo kaasarit varsinkin tulee niin mukavasti näkösälle että kaikki vähänkään tekniikasta kiinnostuneet, muiden lisäksi, tulee katselemaan. Ainoa vaan etteivät tule sanomaan: mullahan oli just samanlainen 70 luvulla :) 1 Quote Link to comment
HSuomi Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 Tarvis vaan olla ne korkeet jokkis-imusarjat. Quote Link to comment
KimmoH Posted February 5, 2020 Author Share Posted February 5, 2020 3 hours ago, HSuomi said: Tarvis vaan olla ne korkeet jokkis-imusarjat. On mulla tuosta tuplaten korkeammatkin sarjat mutta niillä nousi kaasarit liian ylös, ei passannut automaattibussin kaasuvivusto ja meni muodot muutenkin pilalle. Näillä välimallin sarjoilla mahtuu kaasuvivusto kulkemaan nätisti tankin ali ja kaasuvaijerikin sattuu kohdalleen kuin tehtaalla olisi tehty 😉 Quote Link to comment
KimmoH Posted February 5, 2020 Author Share Posted February 5, 2020 Ei se ihan mennytkään niin helposti että pikkuisen poraa ja sitten vain pulttaa kiinni. Itäkeulasta paljastui ominaisuus mitä en älynnyt ottaa huomioon aikaisemmin joten etuakselin holkista piti sipaista vielä kaksi milliä pois. Adapterien teko muuttui ihan tosissaan yritä-erehty-suunnittele-prosessiksi kun satulat tuli kuin tulikin alkuperäistä ajatusta seuraten 2mm liian lähelle levyjä. Vaihtoehdot oli joko sipaista navan levyadaptereista sisäpinnasta 2mm pois tai sitten taistella satulat 2mm ulommas. Navan adaptereihin koskeminen olisi ollut se helppo tie mutta sitten ei olisi napa ja levysovitteet olleet enää "tehtaan" orggismitoissa, sekös pussihousua sieppasi. Valitsin sitten sen vaikeimman reitin ja tämä viikko on synnytetty satuloille adaptereita ihan tosissaan. Useampikin koeapala on veistelty niin pahvista kuin eripaksuisista teräslevyistäkin. Luomisen tuska alkaa jo helpottaa, jos huomenna pääsisi niputtamaan lopulliset versiot kasaan. Quote Link to comment
non-hippy Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 Tämä tässä moottoripyörien rakentelussa onkin se kinkkinen juttu, että kaikki on näkyvillä. jonkun bussin alla voi esim jarrusatula kiinnike olla krouvimpikin taideteos kun ei sinne kokoajan kurkita. Quote Link to comment
Simon Templar Posted February 6, 2020 Share Posted February 6, 2020 Toisaalta positiivisena puolena on ihan sama mitä osia käyttää kun ei tartte katsastajaa miellyttää, kuten esim nuo satulan kiinikkeet. Quote Link to comment
KimmoH Posted February 6, 2020 Author Share Posted February 6, 2020 Sellaiset niistä sitten tuli, vielä kiillotus ja sitten kirkaslakka päälle. Paremmat kuin uudet venäläiset :D 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted February 8, 2020 Author Share Posted February 8, 2020 Eilen kävin teettämässä jarruletkut Muuramen Hydroscanissa. Mukava kun saa itse väännellä paikan päällä liittimet oikeisiin kulmiin ja saa just oikean mittaiset letkut. Loput osatkin kotiutuivat pulverimaalarilta. ja eilen tuli briteistä ilmoitus että vuosi sitten tilattu öljyjäähy on vihdoinkin lähtenyt kuninkaallisen postin kyydissä kohti Jyväskylää! 2 Quote Link to comment
KimmoH Posted February 11, 2020 Author Share Posted February 11, 2020 Nyt ois jarruhilppeet paikoillaan. Ilmaaminen tuntuu olevan tuskaa, ihan kuin tuo pääsylkkä lutkukkaisi tyhjää. Toisaalta kun sitä aikansa vemputti niin pääsäiliöstä neste kyllä linjastoon katoaa hissukseen eikä missään näy vuotoja joten oisko siellä vaan satuloissa vielä ilmaa. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.