Jump to content

The Hulk


Recommended Posts

Vihreitä kipinöitä tulpille 😉

 

DSC_2256.thumb.jpg.40c2f6b1840aa4d0e3d48a63fd9bf5fe.jpg

 

Biltsun kuiva puola istui nätisti lohkon päälle... 

 

DSC_2257.thumb.jpg.a3ae3b74a75f87146c7754643a49980e.jpg

 

Takajarru toiminnassa, lopullinen vivuston hipistely sitten kun saan putket paikoilleen.

 

DSC_2259.thumb.jpg.109fe17865c6f5066474d3a181d99e97.jpg

 

Pakosarjoihin kietaisin kääreet ja tuosta taaksepäin vedetään sitten rosteria/kromia. Uralin nuhapöntöt päätin sittenkin jättää hyllyyn ja tilasin tähän samanlaiset trumpetit mitä tuossa toisessakin mopossa mulla on.

 

DSC_2260.thumb.jpg.4238ba714498eaac6051544213b51d7c.jpg

 

Postin perseilyn takia taitaa projekti hieman venähtää, kun puuttuvia hilppeitä on edelleen matkalla maailmalta kotiin :(

  • Like 4
Link to comment

Dneprin kehä, Uralin pinnat, uuden Uralin napa, Voyagen tuplalevykeulaputket ja Dneprin yläkolmio kombinaatio oli lähes bolt on sovitus. Ainut "modaus" oli Dneprin rumpujarrun napahilusta 5mm pituudesta poistamalla tehty holkki minkä jälkeen eturengas keskittyi just eikä melkein keulaputkien väliin! Kaikki muu on tehtaan orggis osaa, paitsi omaa tuotantoa olevat jarrulevyt ja vasemman puolen levyadapteri. Tällaisena se olisi voinut tulla tehtaalta pihalle, jos olisi sattunut kuu ja tähdet sopivaan asentoon aikoinaan 😄

 

IMG_0479.thumb.jpg.a9d1dfb5c285705bc5bf77ef901863a0.jpg

Edited by KimmoH
  • Like 3
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tulppaanivaimentimien testailua. Saapuivat muuten melkein ääntä nopeammin Kiinasta! Alta kaksi viikkoa vaikka postin perseilykin sotki kuvioita. Jättääkkö tuohon vai toisiko karvan verran pidemmälle taakse....

 

 

IMG_0533.thumb.jpg.ee90ed8be52bc40e9f950a06bf2c1cb1.jpg

 

IMG_0534.thumb.jpg.1a40cd394549b724bbd37fde5220490f.jpg

 

Vähän alkoi jänskättämään, stonga hipoo aika liki tankkia. Kyllä siihen huomiota kiinnitin jo koekasauksessa ennen maalausta mutta ei se silloin niin pahalta tuntunut kun metalli kolisi puhtaaseen peltiin 😄 Saa nähdä joutuuko kääntämään riserit eteenpäin tai hankkimaan karvan verran korkeammat. Muutenkin eka koesovitus maalatun tankin kanssa. Toistaiseksi kaikki rojut vaikuttaisivat mahtuvan paikoilleen suunnitelmien mukaan.

 

Note to self: älä enää ikinä rakenna mitään kiiltävällä maalipinnalla! Järki lähtee varoessa naarmuja. Niin mä 20 vuotta sittenkin Dodgea tehdessä päätin mutta tässä sitä taas ollaan...

  • Like 5
Link to comment

Sopivaa akkua googlailin useamman illan. Vaihtoehtoja ei tilan ja akkujen mittojen mukaan kauheasti ollut. Lopulta valinta osui Puuilon YB9-LB malliin, hinta ja napaisuus oli kohdallaan. Kivijalkaan kun astuin, niin hyllyjen kupeessa luki aivan eri mitat mitä nettisivuilla ko. akuille oli ilmoitettu!?! Niillä akku ei olisi mahtunut koloseensa. Nyppäsin laatikon auki ja mittasin akun itse, tadaa, sehän oli kaikilta mitoiltaan jopa pienempi mitä alunperin netissäkin oli ilmoitettu. Mitä opimme, mene aina itse mittaamaan.

 

Katsotaan miten 9Ah purkilla pärjää. Teoriassa koloseen olisi mahtunut 12Ah mallikin mutta nyt käynnistyspoljin mahtuu nätisti rungon sisään eikä mene liian lähelle akkua. Eihän tuota tarvitse kuin vähän pyöräyttää, niin hörähtää käyntiin. Täytyy vielä ennen hapotusta vaihtaa akun valkoinen väri mustaksi.

 

IMG_0561.thumb.jpg.25b193be95955ef4385461d355dfc1e8.jpg

Edited by KimmoH
  • Like 2
Link to comment

Biltsun startti/virtalukolle askartelin pätkästä putkea ja peltiä telineen penkin alle. Voi oikealla vääntää persauksen alta avaimesta, kun vasemmalla kädellä antaa kaasua, kätevää 😄

 

IMG_0570.thumb.jpg.e5cffb6b34b0f14b767df3de8b6bc6e4.jpg

 

Vihreäksi maalatun jarruvalokatkaisijan mustat kuuskolopultit tipahti tänään postiluukusta. Orggis jousi osoittautui mun jarrupolkimelle liian pitkäksi joten täytyy katsella tuohon jostain lyhempi jousi.

 

IMG_0569.thumb.jpg.24747656964e2d07a7f9d85ff344dc7a.jpg

 

  • Like 2
Link to comment

Muistelin että näitä samoille kinnnityksille ja hammaskehälle olisi myös tehokkaampia startteja... no kävin paikallisessa autosähköliikkeessä ja siellähän oli samoilla kiinnityksillä Micran startti joka on 1.2 kw!  nämä nykyiset on sen 7..800W tehoisia. Tuo "Hulkki" startti on vieläpä hieman hoikempi kun tämä 800w eikä muutenkaan mitoiltaan isompi, eli ilmeisesti siinä on planeetta vaihteisto mukana leikissä. Ja hintakin oli mielestäni melko edullinen ,ei pantteja vaan cässiä 89 eur. ja hyllystä' löytyy....

Ohessa  tuoteno. jos vw talvimopoilijoita on kuulolla

JS 305 (1.2 Kw) 89 eur.

  • Like 1
Link to comment

Puolasta löytyi kuperia NOS varoitusvalo linssejä \o/ Kaikki 70-luvun jälkeen valmistetut on joko tasaisella lasilla tai sitten hieman montulla olevia. Sisäinen pussihousuni taasen tykkää enemmän vanhasta, pyöreämmästä muotoilusta 😉 Nyt valokuupassa olisi tarjolla kirsikanpunaista öljynpaineelle, aavistuksen oranssia lataukselle ja oikeanpuoleiselle tummanvihreälle pitäisi vielä keksiä joku funktio. Mittarista en ilman voimaa tai paikkoja särkemättä osannut lasia irroittaa joten toistaiseksi paikoillaan saa olla tuo hieman likainen mittaristo.

 

IMG_0582.thumb.jpeg.5f4fdd230a9f7968eb2c8a1d61c5477e.jpeg

Edited by KimmoH
  • Like 2
Link to comment
15 hours ago, KimmoH said:

Puolasta löytyi kuperia NOS varoitusvalo linssejä \o/ Kaikki 70-luvun jälkeen valmistetut on joko tasaisella lasilla tai sitten hieman montulla olevia. Sisäinen pussihousuni taasen tykkää enemmän vanhasta, pyöreämmästä muotoilusta 😉 Nyt valokuupassa olisi tarjolla kirsikanpunaista öljynpaineelle, aavistuksen oranssia lataukselle ja oikeanpuoleiselle tummanvihreälle pitäisi vielä keksiä joku funktio. Mittarista en ilman voimaa tai paikkoja särkemättä osannut lasia irroittaa joten toistaiseksi paikoillaan saa olla tuo hieman likainen mittaristo.

 

IMG_0582.thumb.jpeg.5f4fdd230a9f7968eb2c8a1d61c5477e.jpeg

Se on just hyvä kun se o vanhan näkönen 👌

Link to comment

Mutta miten tuon saa purettua ? Saako kromikehän lasin ympäriltä jotenkin ehjänä irti ? Tätä mittaria kun tutkin, niin vaikutti siltä että lasi on prässätty tuolla kromirinkulalla paikoilleen ja sitä ei ehjänä saa purettua pois. Vaaleana tän haluan pitää. 

Link to comment

Nyt siinä olis sähköä! Eilen suihkutin valkoisen akun mustaksi rubber compilla. Tään kun aloin hapottamaan, niin tuli mieleen miksi tuo kylki on valkoinen. Eihän ne min/max merkinnät enää näkyneet mustan maalin läpi. Piti täyttää joka kenno injektioruiskun kanssa 😄 Maadoitus syntyi bussin vaihteiston maakaapelista. 

 

IMG_0591.thumb.jpeg.12744f3b3c7ac85191bf6ecbebcd7cc2.jpeg

  • Like 1
Link to comment
On 12/3/2019 at 5:54 PM, KimmoH said:

Tulppaanivaimentimien testailua. Saapuivat muuten melkein ääntä nopeammin Kiinasta! Alta kaksi viikkoa vaikka postin perseilykin sotki kuvioita. Jättääkkö tuohon vai toisiko karvan verran pidemmälle taakse....

 

 

IMG_0533.thumb.jpg.ee90ed8be52bc40e9f950a06bf2c1cb1.jpg

 

IMG_0534.thumb.jpg.1a40cd394549b724bbd37fde5220490f.jpg

 

Vähän alkoi jänskättämään, stonga hipoo aika liki tankkia. Kyllä siihen huomiota kiinnitin jo koekasauksessa ennen maalausta mutta ei se silloin niin pahalta tuntunut kun metalli kolisi puhtaaseen peltiin 😄 Saa nähdä joutuuko kääntämään riserit eteenpäin tai hankkimaan karvan verran korkeammat. Muutenkin eka koesovitus maalatun tankin kanssa. Toistaiseksi kaikki rojut vaikuttaisivat mahtuvan paikoilleen suunnitelmien mukaan.

 

Note to self: älä enää ikinä rakenna mitään kiiltävällä maalipinnalla! Järki lähtee varoessa naarmuja. Niin mä 20 vuotta sittenkin Dodgea tehdessä päätin mutta tässä sitä taas ollaan...

Nähdäänkös tätä jossain näyttelyissä?

Link to comment

Riserit meni sitten vaihtoon kuten jo hieman tässä pelkäsinkin. Stonga ottaa kiinni tankkiin kääntäessä. Taisin sitten laiskotella koesovituksen aikoihin tai koesovitus riserit oli varustettu eri kulmalla kuin nämä kromatut uudet. Pitänee hommata pikkuisen eri kulmassa kulkevat Uralin riserit, niin ongelma ratkeaa sillä. Samalla saa stongaa aavistuksen eteenpäin.

 

Kuluvalla viikolla olen nysväillyt sähköjä kasaan. Kaaviona hyväksi havaittu jo 50-luvulla käytössä ollut kytkentäkaavio 😉 Värikoodauksen pidän orggiksena mutta kaikki piuhat piilotan mustien nylon sukkien sisään.

 

IMG_0596.thumb.jpeg.a2537a54dd6132dc946f97468e3bde92.jpeg

 

Laturin päähänkin löytyi lopulta sopiva suojahattu, niin sai senkin piuhan askarreltua kasaan.

 

IMG_0595.thumb.jpeg.ad3078a18756f5c1cff949b9f204b875.jpeg

 

IMG_0598.thumb.jpeg.63b06aa9f84a7f4b0d1114db71e63d48.jpeg

 

Posti meni ja sössi lampun kuupan kiinnityskumipaketin joten nyt taas odotellaan :( Paketit kyllä kulki lakon aikana mutta kirjeposti ei ja saapumisilmoitus tuli vasta sitten kun paketti oli jo lähetetty takaisin lähettäjälle. Tanan urpot....

  • Like 2
Link to comment

Seisontatuen kanssa tuli tehtyä laskuvirhe. Mitoitin jalan tyhjään runkoon enkä muistanut ottaa huomioon tekniikan painoa ja sen mukana tapahtuvaa jousien painumista kasaan. Kyllä se pystyssä pysyi tasaisella lattialla mutta ei olisi tarvinnut paljon puhaltaa, niin olisi kaatunut oikealle kyljelle 😄

 

Intian pojilta näitä Royal Enfieldin jalkoja saa puoli ilmatteeksi joten uusi sellainen ja 30mm pituudesta pois. Edellista jalkaa en kehdannut pätkiä, kun sen saa passaamaan vakio Dnepriin, jos tässä vielä joskus innostuu soolomopon rakentamaan. Bensatankkeja on sen verran hyllyssä odottamassa, että ennen loppua pitää vielä varmaan pari kolme pyörää rakentaa 😉

 

IMG_0599.thumb.jpeg.b4402c4646a2069cb884a58311be58e8.jpeg

 

Nyt se nojaa tukevasti jalkaa vasten oli eturengas sitten käännettynä oikealle tai vasemmalle.

 

IMG_0602.thumb.jpeg.a86fd7b312311b520f97ef956e2c0305.jpeg

 

  • Like 3
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ei ne silmät "lyhyisiin" putkiin tottuneet. Venytin pakosarjoja kokeeksi reilut 10cm ja sain tulppaanien päät karvan yli taka-akselin. Nyt on ainakin omaan silmään parempi ja takaapäinkin näyttää paremmalta. Samalla ratkesi äänenvaimentimien kiinnityskin runkoon, nyt pystyy käyttämään rungon orggis pistettä kiinnitysraudalle.

 

IMG_0706.thumb.jpeg.42914713bd7221c919ed06c239f12116.jpeg

 

IMG_0707.thumb.jpeg.9cc30809fe6e381ede469c46230642bc.jpeg

 

 

 

 

Link to comment

Pakosarjoista siis kääreet pois, reilummat jatkot päihin. Samalla fiksasin yhden "optisen" harhan. Vasemman puolen pakosarjaa nostin 10mm ylöspäin, niin istuu silmään ja rungon muotoihin paremmin.

 

IMG_0713.thumb.jpeg.a1e1b8fd9efd4b78088e63ea631d7edd.jpeg

 

Kevyt puhallus ja maali pintaan. On tuo POR:n Factory manifold gray hyvää ainetta. Pysyy uunitettuna kuin tauti vaikka rällöi ja hitsaa putkea. Pensselillä puhallettuun pintaan, vuorokauden saa kuivaa jolloin pinta tasoittuu itsekseen ja sitten vain uuniin kovettumaan.

 

IMG_0712.thumb.jpeg.9b41e60ab7703754aefbac8986e454a8.jpeg

 

  • Like 3
Link to comment
  • 2 weeks later...

Kaikenlaista pientä näkymätöntä nykerretty viime viikot. Aamulla vielä viimeiset mittailut ja pätkimiset pakosarjoihin. Jos nämä nyt saisi lopulliseen kuosiinsa. 

 

IMG_0744.thumb.jpeg.17b6ffa757b0d66ce654cffa17ce63ca.jpeg

 

Projekti deadline asettui 20.3.2020 päivään. Tuli kutsu Seinäjoki areenalle 21.-22.3.2020, Motorbike Showssa pitäisi olla suht valmis pyörä ihmeteltävänä.

 

  • Like 5
Link to comment

Alkuperäinen Dneprin pitkä penkki madallettuna, pidennettynä ja aidolla keinoeläimen nahkalla verhoiltuna. Tästä tuli parempi kuin odotin. Nyt mahtuu rouvakin kyytiin 😉

 

IMG_0767.thumb.jpeg.e3dd02a4e5a66b89152cf63354379218.jpeg

 

IMG_0769.thumb.jpeg.b2b8ddcc71c9cb7500208af8ac3da523.jpeg

 

Kaveri sponssas USSR lasilla ja kiinnitysklipsuilla joten nyt on ajovalokin kasassa, hehkulampulla tottakai 😉

 

IMG_0770.thumb.jpeg.24b1fe1ee52f7a2053ccfbc0a8a7446a.jpeg

  • Like 7
Link to comment

Brembot sain tänään pulverista. Jos nämä viikonlopun aikana saisi nysvättyä kasaan ja sitten pääsisi veistelemään adapterit keulaputkiin. Muutamat kuivaharjoitukset jo adapterien suhteen tein ilman satuloita mutta nyt jännitetään miten satulat sattuu kohdalleen, menee millipeliksi...

 

IMG_0852.thumb.jpeg.16a868120957dca8d6da1701e0c7b015.jpeg

Edited by KimmoH
  • Like 2
Link to comment

Enää ei tartte jännittää! Ekaa kertaa kaikki osat paikoillaan/mitoissa, tadaa, kaikki natsas millilleen. Tähän saakka on lähinnä fiilistelty ja toivottu että palikat sopii yhteen. Riittää kun leikkaa teräslevystä silmää miellyttävät adapterit, porailee pari reikää ja vääntää kierteet.

 

IMG_0903.thumb.jpeg.b126ae385f5548b5615cf3a92b3e97ba.jpeg

  • Like 6
Link to comment
3 hours ago, HSuomi said:

Tarvis vaan olla ne korkeet jokkis-imusarjat.

 

On mulla tuosta tuplaten korkeammatkin sarjat mutta niillä nousi kaasarit liian ylös, ei passannut automaattibussin kaasuvivusto ja meni muodot muutenkin pilalle. Näillä välimallin sarjoilla mahtuu kaasuvivusto kulkemaan nätisti tankin ali ja kaasuvaijerikin sattuu kohdalleen kuin tehtaalla olisi tehty 😉

Link to comment

Ei se ihan mennytkään niin helposti että pikkuisen poraa ja sitten vain pulttaa kiinni. Itäkeulasta paljastui ominaisuus mitä en älynnyt ottaa huomioon aikaisemmin joten etuakselin holkista piti sipaista vielä kaksi milliä pois. Adapterien teko muuttui ihan tosissaan yritä-erehty-suunnittele-prosessiksi kun satulat tuli kuin tulikin alkuperäistä ajatusta seuraten 2mm liian lähelle levyjä. Vaihtoehdot oli joko sipaista navan levyadaptereista sisäpinnasta 2mm pois tai sitten taistella satulat 2mm ulommas. Navan adaptereihin koskeminen olisi ollut se helppo tie mutta sitten ei olisi napa ja levysovitteet olleet enää "tehtaan" orggismitoissa, sekös pussihousua sieppasi.

 

Valitsin sitten sen vaikeimman reitin ja tämä viikko on synnytetty satuloille adaptereita ihan tosissaan. Useampikin koeapala on veistelty niin pahvista kuin eripaksuisista teräslevyistäkin. Luomisen tuska alkaa jo helpottaa, jos huomenna pääsisi niputtamaan lopulliset versiot kasaan.

 

IMG_0908.thumb.jpeg.50f6fac55549a10b7c09d3fe47f5481d.jpeg

 

IMG_0909.thumb.jpeg.b720f76a0568845e67d88569e2a57982.jpeg

 

Link to comment

Eilen kävin teettämässä jarruletkut Muuramen Hydroscanissa. Mukava kun saa itse väännellä paikan päällä liittimet oikeisiin kulmiin ja saa just oikean mittaiset letkut.

 

IMG_0960.thumb.jpeg.a78dc3f93f7144aebfad893f4da39367.jpeg

 

Loput osatkin kotiutuivat pulverimaalarilta. 

 

IMG_0961.thumb.jpeg.52cb5c52abd32f8c41468ed70fdd5377.jpeg

 

ja eilen tuli briteistä ilmoitus että vuosi sitten tilattu öljyjäähy on vihdoinkin lähtenyt kuninkaallisen postin kyydissä kohti Jyväskylää! 

  • Like 2
Link to comment

Nyt ois jarruhilppeet paikoillaan. Ilmaaminen tuntuu olevan tuskaa, ihan kuin tuo pääsylkkä lutkukkaisi tyhjää. Toisaalta kun sitä aikansa vemputti niin pääsäiliöstä neste kyllä linjastoon katoaa hissukseen eikä missään näy vuotoja joten oisko siellä vaan satuloissa vielä ilmaa.

 

IMG_1007.thumb.jpeg.622475da498997b93190a3dbb767802f.jpeg

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...