EVK Posted April 29, 2018 Share Posted April 29, 2018 Kuusvitosessa Kuplassa täysin vakio ja alkuperäinen 1200 kone, 28PICT-1 kaasutin, Garbe-Lahmey virranjakaja jossa kansi ja pyörijä näyttää ok:lta, kärjet tarkistettu, putsattu ja säädetty rakotulkilla, uudet Bosch Super 4 -tulpat (WR78G), tuoreehkot sytkäjohdot, tuoretta 98E5 bensaa tankissa. Ajoin uusilla tulpilla 10-20 km kaupunkiajoa ja otin tulpat irti; kaikki muut näytti hyvältä mutta kakkospytyn tulppa aivan nokinen. Ei tuntunut vielä käynnissä mitenkään, auto tuntuu toimivan normaalisti uusilla tulpilla. Vaihdoin tulpanjohdot 1- ja 2-pyttyjen välillä päittäin, putsasin nokisen tulpan ja ajelin taas 10-15 km kierroksen rauhallista kaupunkiajoa. Taas kakkospytyn tulppa nokinen. Putsasin nokisen tulpan ja vaihdoin tulpat päittäin kakkosen ja nelosen välillä. Ajoin taas samankaltaisen lenkin ja kakkospytyn tulppa aivan nokinen. Näillä lyhyillä ajomatkoilla ei auton käytöksessä vielä huomaa mitään ihmeellistä, mutta noin lyhyellä matkalla kertyy kunnon nokikerros elektrodien pinnoille eikä tämä voi olla vaikuttamatta käyntiin vähänkään pidemmällä ajalla. Vanhojen tulppien (W8AC) kanssa ongelma oli, että kone ei pysynyt käynnissä tyhjäkäynnillä kun ryyppy alkoi mennä pois päältä, vasta kun oli ajanut 10-15 km ja kone oli täysin lämmennyt, ei tarvinnut enää polkea kaasua liikennevaloissa. Uskoisin että johtui siitä että yksi tulppa oli jo mennyt piliolle tämän saman ongelman johdosta, eikä putsaus enää auttanut. Toisella virranjakajan kannella en ole vielä kokeillut, enkä ole tarkistanut että katkojan kärkiväli on sama kaikilla pytyillä. Mutta jotenkin en usko että tämä selittyisi sytkäpuolen juurisyyllä. Mikä voisi olla syynä nopeasti nokeentuvaan tulppaan vain yhdessä nurkassa, kun muut tulpat pysyy ihan normaaleina? Quote Link to comment
hpa Posted April 29, 2018 Share Posted April 29, 2018 (edited) Arvaan tulpan kierre rikki kannessa.Mittaa puristuspaineet onko tasaiset?Kakkosen nokka voi olla tosiaan kulunut.Kosketuskulman heittelystä huomaa. Edited April 29, 2018 by hpa Quote Link to comment
EVK Posted April 29, 2018 Author Share Posted April 29, 2018 Kyllä kaikki tulpat ainakin kiristyy hyvin, mutta pitänee mitata nuo rututkin vielä. Eli hankkia puristuspainemittari. Kosketuskulmamittari onkin jo tulossa. Quote Link to comment
mikan Posted April 29, 2018 Share Posted April 29, 2018 Veikkaan samaa kuin hpa, eli syystä tai toisesta kakkosessa huonot puristukset (vena vuotaa) ja siksi palotapahtuma on huono. Vanha paljon ajettu moottori? Aiemmin toiminut normaalisti? t. Mika Quote Link to comment
EVK Posted April 30, 2018 Author Share Posted April 30, 2018 Kone on tietääkseni auton alkuperäinen eikä koskaan avattu, eli vaatimattomat 53 vuotta vanha. Mittarissa 45 tkm ja minun tietojeni ja auton kunnon perusteella mittari on ensimmäisellä kierroksellaan. En ole aiemmin näin tarkkaan tulppien nokeentumista seurannut, mutta tuo yllä kuvaamani ongelma vanhoilla tulpilla on ollut jonkin aikaa. Auto on tosin käytössä vain parillisten vuosien kesinä ja kesässä kertyy ajoa noin 1500 km, joten pidempiaikainen ongelmanseuranta on kalenterista katsoen tooodella pitkän ajan seurantaa. Maantiellä tuntuu kuitenkin puhtia olevan käytössä ihan hyvin, kelaa huippuja tuonne 120 km/h saakka. Tuntuma on sellainen, että pidempi maantieajo putsaisi tuota nokitulppaa, mutta en ole tästä vielä kunnon empiiristä koeajoa tehnyt. Pitää seuraava lenkki tehdä niin että vetää loppuun muutaman kymmenen kilometriä moottoritietä. Pitää hakea tänään puristuspainemittari ja joka tapauksessa voisi venttiilivälykset katsoa, niiden katsomisesta on jo jonkin aikaa. Jos puristukset ei ole tasaiset ja venttiilivälykset on ok niin sitten ei kai auta muu kuin pudottaa kone alas ja kurkata sisälle. Imuvuodot oli yksi asia mielessä, mutta nokeentuminenhan tarkottaisi kai sitä että kaikissa muissa pytyissä on imuvuoto ja kakkonen käy rikkaalla, koska kaasuttimen säädöllä kompensoitu kolmen pytyn laihaa seosta. Ja missä kohtaa sellainen imuvuoto sitten voisi olla joka vuotaa ykköseen, mutta ei kakkoseen? Quote Link to comment
metake Posted April 30, 2018 Share Posted April 30, 2018 Tuon ikäisissä kuplissa on kolmospytyn sytkää myöhästetty muistaakseni 3 astetta, ainakin Bosch jakajissa, tuosta jakajasta en ole täysin varma. Olisiko voinut käydä niin että jakaja on pyörähtänyt jostain syystä neljänneskiertoksen ja kolmospytylle tarkoitetty kohta olisikin nyt kakkospytyllä?Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment
EVK Posted April 30, 2018 Author Share Posted April 30, 2018 Oishan tuokin ihan mahdollista. Laitetaan jakajan pyöräytys kokeilulistalle. Onko tietoa miksi sitä on myöhästetty kolmospytylle? Quote Link to comment
mikan Posted April 30, 2018 Share Posted April 30, 2018 Kolmosen myöhästyksellä on pyritty laskemaan sen pytyn lämpötilaa. Tai ainakin näin muistan lukeneeni jostain. t. Mika Quote Link to comment
hpa Posted April 30, 2018 Share Posted April 30, 2018 Tuon myöhästyksenkin voi netistä tarkistaa kun latasee jakajan numeron menemään eteenpäin. Alipainekellon toimivuus on hyvä tarkistaa. Quote Link to comment
jarkki86 Posted April 30, 2018 Share Posted April 30, 2018 Itselläni oli joskus plymouth valiant jossa oli samaa ongelmaa...karstasi kutosen tulppaa. Tarkemmin kun otettiin syyniin niin selvisi että venttiilinohjuri oli poikki, venttiili palanut ja öljyrengas poikki. Tuossakaan vikaa ei ajaessa oikeastaan huomannut muusta kuin pienoisesta sinisestä savusta. Quote Link to comment
EVK Posted May 1, 2018 Author Share Posted May 1, 2018 Hauskaa vapunpäivää vaan kaikille! Tieto lisää tuskaa, sanoi viisas henkilö aikoinaan. Mittasin puristuspaineet Bilteman parinkympin mittarilla, jossa asteikko 3 barista ylöspäin, tässä tulokset: 1: alle asteikon, viisari kuitenkin liikkuu, ehkä 1-2 baria 2: 7,6 bar 3: 4,3 bar 4: 7,8 bar Eli kakkonen näyttäisi olevan ihan ok, ykkönen ja kolmonen ei niinkään. Tosin mittasin nämä nyt kylmästä koneesta kun ei ollut aikaa lähteä lämmittelyajelulle, joten voiko noin isot erot johtua ihan vain koneen kylmyydestä? Ihmetystä herättää nyt kakkosen nokeentumisen lisäksi se, että kone kyllä uusilla puhtailla tulpilla käy ihan tasaisesti vaikka rutut on ihan mitä sattuu. Tai mistäs minä tiedän miten tasaisesti Kuplan koneen kuuluu käydä, 18 vuoden kuplailut on tehty aina enemmän ja vähemmän tällaisilla remontoimattomilla romuilla. Ehkä olen vain tottunut vajaakäyntiin? Puhtia tuossa nyt kuitenkin tuntuu olevan ihan ok 1200 Kuplaksi, kuten mainitsin, kesämoottoritienopeuden saavuttaminen ei ole ollut ongelma, tosin tänä keväänä en vielä ole ehtinyt käydä polkemassa. Ykköspytystä irrotin ja kiinnitin letkun kolme kertaa, kun en meinannut uskoa tuloksia. Kolmosen kanssa koitin kahdesti. Kakkosen ja nelosen mittasin pariin otteeseen, ja tulokset oli tasaisia, eli ei syyttäisi mittarin epätarkkuutta tuloksista. Quote Link to comment
mikan Posted May 1, 2018 Share Posted May 1, 2018 Jokos ehdit tarkistamaan venttiilien välykset? t. Mika Quote Link to comment
ARTO Posted May 1, 2018 Share Posted May 1, 2018 Avaamaton ja yli 50 vuotias mylly. jos haluu että kone oikeasti alkaa toimia, kannattaa kone ottaa muttereiksi tai ainakin yläkerta. Muu on vain ittensä pettämistä ja tuurista kiinni alkaako jollain kikkakolmosella kuten vesiruiskutuksella imusarjaa pelaamaan kun karsta palaa venttiili-istukoista. ensimmäiseksi tosiaan venavälysten tarkastus ettei yksikään kanna. myös männänrenkaat voi jumittaa ja osaltaan vaikuttaa paineisiin. ei kaksipyttyisenä voi kovin hirveen hyvin pelata. perusrunko koneesta kuntoon ja sitten loppusäädöt kohdilleen. Quote Link to comment
EVK Posted May 1, 2018 Author Share Posted May 1, 2018 Venttiilivälyksiä en vielä ehtinyt katsoa. Se on seuraavana listalla. Tai no seuraavana katson nuo puristukset vielä lämpimästä koneesta ja sen jälkeen venttilivälykset (tietenkin kylmästä koneesta). Tällä koneella on nyt kuusi kesää ajettu sillä mielellä että jos/kun se kilahtaa, alkaa savuttaa tai jotain muuta vakavaa, otetaan kone alas ja katsotaan se kuntoon. Auto on seissyt ennen mulle tulemista käyttämättömänä yli 10 vuotta ja mullakin se seisoi 6 vuotta ennen kuin laitoin ajoon. Öljypohjaa sormella luukusta kaapiessa sieltä tarttuu sormeen aikamoista tervaa, jossa myös tuntuu hiekanjyviä tai muita rakeita joukossa. Joten ei tuolle koneelle kauhean pitkää elinikää pysty ennustamaan. Silti pelannut perushuolloilla nyt kuusi kesää hyvin, ainoana murheena ollut tuo puolilämpimän koneen tyhjäkäynnin heikkous. Nyt huomasin tuon tulpan nokeentumisen ja uskoisin että sillä voisi olla yhteys noihin tyhjäkäyntiongelmiin. Ei savuta edes motarilla talla pohjassa ajessa tai sen jälkeen, eikä syö sen noin 1500 km/kesä ajon aikana öljyä kummemmin, sitä en sitten tiedä miten paljon öljyä korvautuu kesän aikana bensalla. Jos tuntuu uskomattomalta, niin tervetuloa koeajamaan. Voishan tuon alas ottaa jo nyt, on vain elämäntilanne juuri tällä hetkellä sellainen että harrastamiseen ei ole kovin paljoa aikaa. Sen puolesta vois nyt vain ajella menemään, mutta eipä siitäkään mitään tule jos muutaman sadan kilsan välein pitää tulppia uusia. Quote Link to comment
hpa Posted May 1, 2018 Share Posted May 1, 2018 Moottorihan on nyt kylmä niin tarkista venttiilivälykset ihan vaan sormilla että on.Saman tiivisteen voi laittaa venttiilikoppaan kun rasvaa vaseliinilla. Quote Link to comment
EVK Posted May 1, 2018 Author Share Posted May 1, 2018 (edited) Neuvosta vaarin ja kun jostain löytyi vielä energiaa vappuhulinan jälkeen, niin katsoin ekana kylmästä koneesta venttiilivälykset. Ykkösessä oli pakoventtiili hieman pienellä välyksellä joten säädin sitä, kakkosessakin oli pakonen hieman nihkeä joten annoin sille löysää. Vasemmalla kaikki venat oikeissa 0,1 mm välyksissä. Sitten kylmästä koneesta uusiksi rutut: pikkusäädöillä ei vaikutuksia, samat tulokset edelleen. Sitten laitoin koneen tulille ja kaasuttelin viitisen minuuttia tallin suulla. Tänään tuli vettä ja tällä autolla ei ajeta sateella, joten en käynyt ajelulla. Ihan täyskuumaksi kone tuskin tuli, mutta kyllä imuputket ihan kuumalta tuntui. Uusi mittaus, ja tulokset: 1: 3 bar 2: 8 bar 3: 6 bar 4: 8 bar Pientä parantumista siis, mutta ei nämä kunnossa olevan koneen lukemia ole. Pitää seuraavaksi ajella kone kunnolla kuumaksi ja mitata vielä miltä näyttää. Tutkin tuota metaken esittämää teoriaa jakajan kääntymisestä. Jakaja on nykyisellään tässä asennossa: Jos tuosta kääntäisi jakajaa 90 astetta jompaan kumpaan suuntaan, menisi alipainekello todella outoon asentoon, eikä kääntövaraa oikeastaan edes ole kumpaankaan suuntaan kuin korkeintaan aivan nafti 90 astetta, koska alipainekello tai kondensaattori ottaa kiinni bensapumppuun. Kun jakajaa oli käännellyt aikansa, piti tietenkin ajoittaa sytkä uusiksi. Laitoin staattisesti ykköspytyn sytkäkohdan oikeanpuoleiseen merkkiin (10 astetta ennakkoa). Sitten pyöräytin hihnapyörää 360 astetta jolloin ollaan kolmospytyn sytkäkohdassa, ja kas kummaa, se on asettunut vasemmanpuoleisen merkin eli 7,5 asteen kohdille (mulla pyörässä vain kaksi merkkiä). Eli kyllä näyttäisi siltä että kolmospytty on viivästetty tässä ja jakaja on oikeassa asennossa. Ai niin, alipainekello letkuineen on testattu, toimii ja on tiivis. Katkojan kärkivälin tarkastin tänään joka pytylle, enkä löytänyt sylinterien väliltä eroja. Mysteeri on edelleen selvittämättä, eli mikä nokeaa sitä kakkostulppaa? Voiko ykköspytyn ongelma jotenkin johtaa kakkosen nokeentumiseen? Kakkosessahan on imutahti kun ykkösessä on poistotahti. Jos ykkösen imuventtiili vuotaa ihan sohlona, voiko se sotkea imukanavan virtauksia tai seoksia niin että kakkonen sekoilee sen vuoksi ja nokeaa tulpan? Kaukaa haettua, mutta tällaista pohdin täällä tänään. Ehkäpä pitää alkaa henkisesti valmistautumaan siihen että tänä kesänä Kuplaan tehdään uusi kone. Tai viimeistään sitten talvella. Jos tämän kesän pärjäisi niin seuraavan kerran auto on ajossa 2020, joten siinä välissä saisi ihan rauhassa puuhailla koittaa etsiä kalenterista sopivat hetket sille. Edited May 1, 2018 by EVK Quote Link to comment
hpa Posted May 1, 2018 Share Posted May 1, 2018 Kakkostulppaa nokeaa ykkösen vika mutta mikä?Mittaa vielä puristukset kylmänä siten ettää tippakannulla ruikit vähän öljyä sylinteriin.Jos paine ei lisäänny niin vika on venttiileissä, jos lisääntyy puhaltaa ohi männänrenkaista.Niitäkin voi liottaa kaatamalla tulpan reijästä esim E85:ttä. Quote Link to comment
-tipi- Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Oikea venttiilivälys on kylmänä 0,15mm, ei 0,1. Quote Link to comment
spege Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Tee ohivuotomittaus, loppuu arvailu. Quote Link to comment
EVK Posted May 2, 2018 Author Share Posted May 2, 2018 1 hour ago, -tipi- said: Oikea venttiilivälys on kylmänä 0,15mm, ei 0,1. Autossa on tuuletuskopassa tehtaan alkuperäinen tarra, jossa ilmoitetaan oikeaksi välykseksi 0,1 mm. Tarkistin vielä korjausoppaasta ennen säätöä ja sen mukaan oikea välys on 0,15 mm paitsi jos koneessa muuta ilmoitetaan. Ohivuotomittauksen voisi tehdä, toisaalta paljonko väliä mistä se sylinteri vuotaa, kun kaikki korjaavat toimenpiteet vaativat joka tapauksessa koneen pudotuksen. Ja kun se kone pudotetaan, se tullaan käymään täysin läpi sekä yläkerrasta että alakerrasta. Joten ei sinänsä ole tarvetta arvailla tarkemmin mistä vuoto johtuu, ellei sitten halua teoretisoida juuri tuota tulpan nokeentumista naapurisylinterin ongelmien vuoksi. Ja arvailuksi sekin lopulta kai jäisi vaikka selviäisikin että vuoto on nimen omaan tietyssä venttiilissä. 1 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Terve Mulla oli tuossa "tieskuinkapaljon" ajetussa vw 1300 mopon koneessa samaa ongelmaa...jotkut tulpat oli mustia sääti konetta mihin suuntaan vaan..mutta kone veti ja käynnisty hyvin..kerran kun lajitoveri ajoi perässä ,ja mentiin vähän liian lujaa, laskin kaasun ja kun kone tiputti moottorijarrutuksessa kierroksia niin kaveri kertoi että putkesta pöllytti aika komeesti sinistä...no kokeilin tallissa colortune tulpalla yhdestä ikimustasta sylinteristä ,että mitä siellä palaa.. no yks. reikäkansissa viereinen (1) oli aina vaalea ja tämä toinen samasta imuputkesta saava (2) aina musta...no sehän välkytti oranssia oli kierrokset tyhjää tai täyttä... No sitten otin pytyt pois ja vaihdoin toiset pytyt, mäntäsarjan + kunnostin kannet, muuten se mustalla käyvän sylinterin palotila ja venttiilit oli kyllä niiin karstassa ja öljyssä että! ja kun tarkastelin niitä muuten siistejä vanhoja osia niin männänrenkaiden päittäisvälys oli siinä pahimmin nokeavassa 2.5mm!! muissa sitten 1..2 mm, eli jos olisi vaan putsannut paikat lääpässyt venttiilit,pikkasen hoonilla pyöräyttänyt ja vaihtanut uudet männänrenkaat. niin taas olis mennyt ties kuinka pitkään...mutta aika hyvin tuollainen vw moottori pelaa vaikka on jo hyvinkin kulunut. Quote Link to comment
NO H2O Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Semmoiseksi ikiliikkujaksihan se tämä volkkarin kone on suunniteltukin, huonosta huollosta ja pensasmekaanikoista mitään välittämättömäksi koneeksi... ;-) Quote Link to comment
EVK Posted May 2, 2018 Author Share Posted May 2, 2018 (edited) Täytyy yhtyä edelliseen. Sitä mietin juuri tänään kun kävin vähän pidemmällä koeajolla. Tuli samalla koitettua vielä toista virranjakajan kantta (sekin tosin käytetty, saattaapi olla muuten jopa auton alkuperäinen kansi). Ei vaikutusta, kakkonen edelleen mustana noesta, vaikka oli putsattu ennen ajoon lähtöä (vasemmalta lukien: 4-3-1-2): Tällä kertaa ajelin ensin kymmenisen kilsaa kaupungissa ja sitten painoin motaria noin 20 km, tästä noin puolet lappu lattiassa. Paljonko aikanaan oli uuden 1200 kuplan huiput? Tämä kahdella käyvä kelasi hyvin puhelimen GPS:ään lukemat 110 km/h. Alakierroksillakin voimaa tuntuu olevan lämpimänä ihan ok, nelosta voi kaupungissa laittaa silmään jo siinä 40 km/h jälkeen. Bensaa se syö siinä 8-9 litraa sadalla, suurin osa ajosta on kyllä pätkittäistä kaupunkiajoa, että siihen nähden tuo on ihan terveen oloinen lukema. Kotiin tullessa kone siis kunnolla lämmin ja kävi tyhjäkäyntiä tasaisesti kuin isoäidin Singeri. Laitoin mittarin kiinni ja katsoin vielä nuo puristuspaineet: ei eroa eiliseen. Takapytyistä edelleen 8 baria, ykkösestä hieman alle asteikon eli vajaa 3 bar ja kolmosesta en saanut tänään ihan kuutta baria, hieman jäi vaille. Rikki se on, pakko uskoa, vaikka vetääkin omaan makuun ihan terveesti. Ajattelin, että jos männänrenkaat huohottaa niin varmaan pitäisi tuntua huohotusputkessa, siis siinä joka lähtee öljyntäyttökorkilta alas ja loppuu koneen takapuolella laskien yli huohotetut öljyt lattialle. Eihän siellä koneen alla voi ihan hifisormin ilmavirtoja tarkkaan kokeilla kun siellä hieman tuulee, mutta en huomannut mitään painetta kun tukin putken sormella. Veikkaisin tällä jokkisohivuototarkistuksella, että etummaiset sylinterit vuotaa venttiileistä, ei männän ohi. Tulpanreijissä jos olisi väljää, iso halkeama tai muuta joka vuotaisi noin pahasti, niin sen tuntisi tulppia kiristäessä ja näkisi tulpista; kai sieltä kuraa lentäisi tulppien kylkiin. Mulla on siis yksi pytty neljästä ehjä, eli numero nelonen. Ykkösessä ja kolmosessa paineet kadoksissa ja kakkonen täynnä nokea. Täytyy jatkaa ajeluja tässä kevään ja alkukesän aikana ja seurata tilannetta. Kyllä se helpointa olisi ottaa tuo kone irti syksyllä kun auto on viety talvisäilöön. Siinä olisi sitten riittävästi aikaa hiljalleen laittaa konetta kuntoon ennen seuraavaa ajokesää. Niin ja se venttiilivälystarra on siis tällainen: En tiedä miten harvinainen tuo on, mutta tuon ohjeen mukaan olen aina välykset säätänyt. Edited May 2, 2018 by EVK Quote Link to comment
Tutkija Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Venttiilivälyshän tulee keinuvivun mukaan 1.0 keinuvipusuhteella olevat 0.1mm välys ja 1.1 keinuvipusuhteella olevat 0.15mm välyksellä. Quote Link to comment
EVK Posted May 2, 2018 Author Share Posted May 2, 2018 22 hours ago, hpa said: Kakkostulppaa nokeaa ykkösen vika mutta mikä?Mittaa vielä puristukset kylmänä siten ettää tippakannulla ruikit vähän öljyä sylinteriin.Jos paine ei lisäänny niin vika on venttiileissä, jos lisääntyy puhaltaa ohi männänrenkaista.Niitäkin voi liottaa kaatamalla tulpan reijästä esim E85:ttä. Tästä piti vielä kysyä, että mites se näissä makaavapyttyisissä toimii tuo öljyn laittaminen sylinteriin? Jollain letkullahan sitä tulpanreijästä saa sisään, mutta miten sen saa leviämään siten että testatessa männänrenkaat on kokonaan öljyssä? Painovoima kun tykkää kuitenkin hakea sen öljyn sinne sylinterin alakaareen ja männänrenkaista ainakin puolet jää ilman öljykylpyä? Quote Link to comment
hpa Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Kyllä öljy sen verran paineella leviää moottoria pyöritettäessä, että vaikutuksen huomaa mittarista. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.