MicaL Posted August 13, 2018 Author Share Posted August 13, 2018 9 minutes ago, Urbantoy said: Hieno suunnitelma.. Mites tän rekisteröinti menee kun se aika mahtollisesti on.. Pritsenistä "matkaajaksi", tuleeko hirveä paperisöy Kopin malli tulee varmasti vielä moneen otteeseen muuttumaan mutta tavoitteena on kuitenkin matkailuautoksi muuttaminen. Fiksu hakee ensin luvat ja sitten vasta aloittaa työt, minä en. Onhan näihin lupia haettu ja jotkut saanutkin, miksen siis minäkin :) Nojoo, kun en vielä oikein tiedä minkä näköisen siitä tekisi niin hieman hankala hakea vielä lupaakaan. Saattaa vielä suunnitelmat muuttua siinämäärin että jos nyt hakisi näillä ajatuksilla niin eivät olisikaan luvat sellaiseen jonka lopulta aikoo tehdä. Mutta heti kun alkaa hahmottua hieman tarkemmin niin kyllähän niitä lupiakin pitää alkaa metsästämään. Aivan alustavasti kävin paikallisiella konttorilla tiedustelemassa että onko edes teoriassa mahdollista rekisteröidä ja mitä sudenkuoppia ja vaatimuksia on edessä. Varovaista vihreää näyttivät mutta sanoivat samalla että Trafin päätöksiä ei koskaan voi täysin ennakoida. Quote Link to comment
Urbantoy Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 (edited) VW estissähän oli tommonen suunnitelma toteutettu juniksen päälle.. Vinkkejä suenkuoppiin löytynee omistajalta sekä inspiraatiota, vaikka sitä ei taia puuttua muuten.. Kuvakin löytyy tuosta... Edited August 13, 2018 by Urbantoy Typöjä fixed, ku ei osaa kirjhoittaa vieläkään Quote Link to comment
MicaL Posted August 13, 2018 Author Share Posted August 13, 2018 (edited) No juurikin tuo junis ja sen onnistunut leimaus oli se pahin alkukiihokkeen antaja :D Omistajan kanssakin olen hieman jo jutellut ja apujakin on ystävällisesti tarjottu jos ja kun niitä tulen tarvitsemaan. Siitä iso käsi jo etukäteen vaunun omistavalle mukavalle pariskunnalle. Edit: Tämän innoittamana uskalsin myös "pienellä" riskillä aloitella jo oman paloitteluni ilman virallisia lupiakin. Edited August 13, 2018 by MicaL Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 Junisrakennelma on ymmärtääkseni tehty bussimallista, sulla 2-3 hengen lavamalli, siinä varmaan isoin ero näissä projekteissa. Eli monelleko saat istumapaikat, tuleeko jotain veroseuraamuksia jne. Quote Link to comment
Urbantoy Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 47 minutes ago, Kemin Karavaanari said: Junisrakennelma on ymmärtääkseni tehty bussimallista, sulla 2-3 hengen lavamalli, siinä varmaan isoin ero näissä projekteissa. Eli monelleko saat istumapaikat, tuleeko jotain veroseuraamuksia jne. tätä just tarkoitin.. kannatsko silti miettiä lähtökohtaa.. voin olla väärässä mutta se asiantuntijalle se suotakoon Quote Link to comment
Urbantoy Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 (edited) Yyber hienonhan tuosta saa palliksen pohjalle..Eikä mitkään blingling vanteet tarvi olla vaan ainoat oikeat.. Edited August 13, 2018 by Urbantoy Quote Link to comment
MicaL Posted August 14, 2018 Author Share Posted August 14, 2018 (edited) 18 hours ago, Kemin Karavaanari said: Junisrakennelma on ymmärtääkseni tehty bussimallista, sulla 2-3 hengen lavamalli, siinä varmaan isoin ero näissä projekteissa. Eli monelleko saat istumapaikat, tuleeko jotain veroseuraamuksia jne. Perse edellähän tässä mennään niin kuin yleensäkin. Auto on rekisteröity kolmelle, joten saa matkailuautoksikin automaattisesti kolmelle. Sitä en tiedä saisiko jopa useammallekin jos vain järjestää asianmukaisia istumapaikkoja. Minulle riittää kun paikkoja löytyy kahdelle. Eli eteen kaksi erillistä istuinta. Veroseuraamuksia tulee koska ei täytä verovapaan matkailuauton kriteerejä ja kanta-autona verovapaa paku. Veron määrä on 29 prosenttia vastaavan samanikäisen käytetyn auton nykyarvosta. Mikä se verottajan mielestä sitten onkin... Trafin poikkeuslupapäätöksiä tekevä kaveri vaikutti ensisoitolla hyvinkin asialliselta ja oli sitä mieltä että ei pitäisi olla suurempia esteitä korimuutokselle ja matkailuautoksi muuttamiselle, kunhan toimittaa riittävän seikkaperäisen hakemuksen. Sitäkin voi kuulemma vielä vähän säätää jättämisen jälkeenkin jos jotain puuttuu tai jotain muotovirheitä, he kun lukevat ne läpi ennen varsinaista päätöstä. Sillä ei ollut merkitystä oliko umppari vai avolava ja esim paljonko on istumapaikkoja. Edit. Ja jos ei lupaa tule niin laitetaan pannukakkumoottori ja tehdään tooosi matala uusi lava tilalle... Edited August 14, 2018 by MicaL Quote Link to comment
KimmoH Posted August 14, 2018 Share Posted August 14, 2018 Eikös näissä verot ole nykyään lähinnä jotain kymppejä ja paikkojakin saa varmaan ihan tarpeeksi kun vain on asialliset paikat ja painot, yms. Ei varmaan kumpaankaan kaadu. Eikös tuohon kannata laittaa type 4 pannukakku kone jokatapauksessa oli sitten matkailuauto tai avolava ? 2 Quote Link to comment
MicaL Posted August 18, 2018 Author Share Posted August 18, 2018 Mittailin Puuhapallosta rungon takaosan kriittiset mitat ennen kuin alan rälläköidä loputkin turhat rakenteet pois. Piirtelin mittojen mukaan rungosta tuollaisen karkean mallin niin pääsee mukavammin suunnittelemaan koppaa, kalusteita ja uusia runkorakenteita. Hytti, moottori, vaihdelaatikko ja renkaat on imuroitu suoraan netistä ja hieman muokattu, vain tuo runkorakenne on omaa tuotosta. Eli kuvan runko on palliksen oma ja jää sellaisenaan paikoilleen. Ajatukset ovat alkaneet harhailla hieman tuosta alkuperäistestä kori-ajatuksesta. Helpoin ja tilaa säästävin sängyn paikka olisi tuolla takana poikittan, mutta silloin korin ulkoleveys pitäisi olla vähintään 2 metriä. Tuo on koko ajan tuntunut hieman turhan leveältä. Lisäksi tuo ohjaamon päällä oleva tila on aika mahtipontinen tuulenhalkoja. Niimpä olen pohtinut vaihtoehtoa jossa sänky olisi pituus-suunnassa ja koria voisi kaventaa jopa 15 senttiä. Lisäksi voisin jättää tuon katolle tulevan osan pois. Olen kahlannut nettiä ja etsinyt inspiraatiota, mutta kaikki vastaa tulleet ovat näyttäneet enemmän tai vähemmän siltä että olisi lyöty vain vanha asuntovaunu hytin taakse. Jotenkin vain pitäisi saada hytti ja camper-tila näyttämään yhdeltä. Ehkä sopivalla värityksellä ja tuon hytin sivussa olevan kohouman jatkamisella vaunuun voisi saada yhtenäisyyttä aikaan, tai sitten ei. Alla kuva jostain ensimmäisestä koppaversiosta sekä periaatekuvat sängystä. Kaikki kaapit ja muut ovat vain sutaistu eikä niitä ole sen pidemmälle mietitty. Mutta sänky olisi noin 1300 mm leveä, moottorin ja bensatankin päällä oleva kiinteä osuus olisi noin 1400 mm pitkä. Irtonaisesta selkänojasta tulisi sänkyyn loput n. 500 mm pituuta. Kaikenlaisia rokkenrolli-sänkyjäkin katselin, mutta tuo mun versio on kyllä yksinkertaisuudessaan ihan harkinnan arvoinen. Päiväasennossa sängyn jatko-osa olisi penkin selkänojana ja selkänojan takana olevassa tilassa voisi säilyttää petivaatteita. Petivaatteiden päällä voisi olla näkösuojana selkänojasta lähtevä "rullaverho", vähän samanlainen kuin farmariautossa... Kuvista puuttu ainakin yksi oleellinen elementti, hytin katon päälle tuleva korkeahko kattoteline ja muutama matkalaukku :D Sopivan kokokoisen ja mallisen kattotelineen toivoisin tuovan lisää yhteneväisyyttä ja kaventavan etu- ja takapään korkeuseroa. 1 Quote Link to comment
mikan Posted August 18, 2018 Share Posted August 18, 2018 Mun makuuni versio, jossa hytin päällä on myös "asunto-osaa" on paremman näköinen. Kun sitä tilaa ei koskaan ole riittävästi, niin eikö sekin kannattaisi hyödyntää? Eihän sitä välttämättä tarvitse tuoda noin pitkälle kuin tuossa ylhäällä olevassa vihreässä pallokeulassa. Eikä ehkä edes noin leveänä? Jollain on varmaan virtuaalinen tuulitunneli, jossa voi hakea muodot kohdalleen. ;-) t. Mika 1 Quote Link to comment
metake Posted August 18, 2018 Share Posted August 18, 2018 Tuollainen samanlainen on jo olemassa Karmann:n toimesta. Sellaisen luonnossa nähneenä sanoisin että "ei jatkoon" :) Quote Link to comment
mikan Posted August 18, 2018 Share Posted August 18, 2018 (edited) No en mä kyllä tuollaista tötteröä ajatellut, yök! t. Mika Edited August 18, 2018 by mikan Quote Link to comment
MicaL Posted August 19, 2018 Author Share Posted August 19, 2018 Joo, on toi kyllä ruma! Jäätelöauton ja asuntovaunun sekasikiö. Just tuollaista lopputulosta minäkin pelkään ja yritän myös välttää. Quote Link to comment
Roope Posted August 19, 2018 Share Posted August 19, 2018 Eikös tuota koppia voisi tehdä vähän nätimmän muotoiseksi aika tökeröltä näyttää nuo suorat kyljet ja kantit mallia vaika näistä? Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted August 19, 2018 Share Posted August 19, 2018 Aina pystyy vielä kamalampaan lopputulokseen... 1 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted August 19, 2018 Share Posted August 19, 2018 Kyllä taitaa olla tämän tyylinen koppero joka jotenkin parhaitten tuohon palloon istuu, ja johon saa hieman oleskelutilaakin... 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 19, 2018 Share Posted August 19, 2018 Google: Jurgens autovilla niin ei muuta kuin alat valkkaamaan mallia. Quote Link to comment
MicaL Posted August 19, 2018 Author Share Posted August 19, 2018 Onhan noi 50-luvun munan malliset kiiltävästä alumiinista tehdyt asuntovaunut huippuhienoja, mutta vaikeusaste ihan omaa luokkaansa. Lisäksi ei mun luovuudella saa mitenkään tyylikkäästi integroitua etupäästä tuohon pallokeulan hyttiin... pitäisi olla vähintäänkin junakeula että vuosikymmenet kohtaisi paremmin. Joo, kyllä täytyy palata alkuperäisiin suunnitelmiin. Tällä jatketaan jos ei parempaa ideaa tule eteen. Tämän mallin blagion aika suoraviivaisesti indonesian poikien (Yumos Garage) camperista. Siinä jotenkin vain oma silmä lepää parhaiten. Ajan henkeen sopivaa pyöreyttä, mutta kuitenkin riittävän kulmikas ja suoraviivainen toteutusta ajatellen. Tässäkin versiossa vasta korin äärimuodot lähellä lopullista. Mm. ovet ja ikkunat vain heitetty johonkin että näkee vähän paremmin kokonaisuutta. Sisäkorkeus korkeimmassa kohdassa lähellä kahta metriä ja kokonaiskorkeus noin 2,4 metriä. Korin leveys kuvissa 1,85 metriä. 5 Quote Link to comment
-tipi- Posted August 20, 2018 Share Posted August 20, 2018 185cm jos on ulkoleveys ei alkoviin ohjaamon päälle mahdu aikuinen kunnolla nukkumaan. 2m leveässä jo mahtuu normaalimittainen. Eli saisi jopa kaksi 130-140cm leveää sänkyä, jos alkovia venyttäisi hieman tuuilasin lipaksi asti Matkaaja Transhotel tyyliin. Mutta jos alkovi on vain tavaroille, niin sitten 185:kin riittää.Lähetetty minun SM-G935F laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Urbantoy Posted August 20, 2018 Share Posted August 20, 2018 Ohjaamon päälle on hyvä olla rojuluola.. Se on nähty että rojua on aina liikaa ja ne on hyvä saada pois pyörimästä jaloista.. MaitoValaskin parhaimillaan ku on kahdedlleen (mitä harvoin tapahtuu, kukaan ei jaksa kuunnella aivovauriota) niin rojut saa katolle ku sen nostaa ylös. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted August 20, 2018 Share Posted August 20, 2018 Mielestäni siellä ohjaamon päällä on aikuisten aika helvettiä nukkua , siis ihan tehdastekoisissakin matkailuautoissa, Lähinnä se on kiva lasten ajonaikaisena leikkipaikkana ja tavaran purkutilana. Parempi on järjestää sinne alas hyvä ja helposti levitettävä vuode. Nm. Entinen matkailuauto- ja vaunuvuokraamo yrittäjä. Quote Link to comment
MicaL Posted August 20, 2018 Author Share Posted August 20, 2018 Joo, ei ole tarkoitus tehdä makuutiloja hytin päälle. Tällä hetkellä kaksi toteutusvaihtoehtoa mielessä. Joko erillinen rojutila tai sitten avataan ohjaamon katto jolloin kulku ohjaamosta takatilaan helpottuu ja luo tilan tuntua, silti kyhmyn sivuille ja etureunaan mahtuu pirusti romulokeroita. Olin yllättynyt miten avaran tuntuinen oli tuo yllä oleva junakeulasta tehty campperi kun katto oli avattu ylös ja reunoille tehty säilytystilaa. Jotenkin loi lisää tilantuntua jopa takaosaankin. 3 Quote Link to comment
MicaL Posted August 26, 2018 Author Share Posted August 26, 2018 Valmistautumista pimeneviin iltoihin. Puuhapallo tuupattu tallin perälle omalle paikalleen odottamaan jatkotoimenpiteitä. 2 Quote Link to comment
rambler Posted August 26, 2018 Share Posted August 26, 2018 Tuosta alumiinisesta tulikin mieleeni, että Joensuussa olisi yksi nyypähtänyt Airstream-vaunu... Quote Link to comment
rate Posted August 27, 2018 Share Posted August 27, 2018 Tämmöisiäkin on joskus tehty :) Quote Link to comment
Paadre Posted August 27, 2018 Share Posted August 27, 2018 59 minutes ago, rate said: Tämmöisiäkin on joskus tehty :) Onhan se tuota (köh) melko aistikas. Quote Link to comment
mikan Posted August 27, 2018 Share Posted August 27, 2018 Sisäkuvaa kun katsoo, niin ei heti tule mieleen pallokeula. Nostokatto on kätevä. t. Mika Quote Link to comment
MicaL Posted February 9, 2019 Author Share Posted February 9, 2019 (edited) Koodaushommia... Alkuperäinen runkonumero on meistetty tuohon takapoikittaispalkissa olevaan moottoripeltiin. Olisi tarkoitus tehdä uusi irrotettava poikittaispalkki ja samalla muuttaa kiinteät moottoripellit kuplan moottoripelleille sopiviksi, joten pitää siirtää tuo runkonumero uuteen paikkaan ennen kuin rälläköi tuon alkuperäisen pois. Kun ei ole vieläkään ihan kristallinkirkkaana tiedossa mitä tästä oikein tulee, niin siirsin numeron samantien kahteen eri paikkaan, vasemman runkopalkin keskivaiheille sivupintaan ja oikean runkopalkin takapään päälipintaan. Nyt voi konttorin setä tulla lyömään omat merkinnät numeroiden eteen ja taakse, niin säilyy identiteetti autossa tuon alkuperäisen runkonumeron poiston jälkeenkin. Samalla tuli tehtyä ensimmäinen ruostekorjauspaikka kun tuo takapään uusi runkonumero tuli kohtaan jossa ei enää alkuperäistä peltiä ollut jäljellä. Edited February 9, 2019 by MicaL 6 Quote Link to comment
MicaL Posted February 10, 2019 Author Share Posted February 10, 2019 Runkopalkkien päät korjattu. Seuraavaksi vanhan kiinteän takapalkin poisto ja sitten irrotettavan palkin suunnittelua. 6 Quote Link to comment
MicaL Posted February 16, 2019 Author Share Posted February 16, 2019 Puuhastelin tuollaisen köyhänmiehen särmäyskoneen Bilteman prässiin niin saa tehtyä vähän helpommin noita rungon paikkapaloja. Materiaalit ovat mitä tallin nurkista eilen illalla löytyi ja sen näköinen on lopputuloskin. Mutta yllättävän hyvin ja tarkasti sai särmättyä 2 mm teräslevyä. Maksimi särmäysleveys on karvan alle 500 mm. Kuvissa ensimmäinen kokeilu boxatusta runkopalkista. Alaterä koostuu kahdesta puolikkaasta joka sallii V-uran leveyden muuttamisen tarvittaessa. Nyt uran leveys on 15 mm. 10 Quote Link to comment
MicaL Posted February 16, 2019 Author Share Posted February 16, 2019 Mitä syvemmälle kaivautuu, sitä pahemmalta näyttää... Jännää miten tuo ulkopuolelle hitsattu vahvikekartiokin oli ympäriinsä täynnä paskaa. En oikein ymmärrä mistä sekin on sinne päässyt, kun on periaatteessa suljettu rakenne. Olihan tuo Saken varoittelema vääntösauvan putkikin tuolta rungon sisältä jo paikoin pahasti puhkiruostunut. Taidan yrittää paikata tuon putken vaiheittain muutamalla erillisellä putkesta leikatulla sektorilla. Viimeisessä kuvassa putkeen rälläköity reikä on vain kurkistusreikä, paikattava alue tulee olemaan huomattavasti suurempi. Olisi varmasti fiksumpaa purkaa jo tässä vaiheessa tuo koko akselisto, mutta kokeillaan nyt vielä edetä näin. Onhan tuosta toisaalta jo aika paljon tavaraa poistettu tieltä jo aiemmin 😄 1 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 16, 2019 Share Posted February 16, 2019 Ihanan Mureaa!!!😊 1 1 Quote Link to comment
MicaL Posted February 17, 2019 Author Share Posted February 17, 2019 (edited) 15 hours ago, Matti-Pekka said: Ihanan Mureaa!!!😊 Älä muuta sano, tässä ajassa olis tehnyt jo pari mopon runkoa 😄 No onneksi mureasta pääsee rälläkällä helposti eroon. Pienen tuumailun jälkeen päädyin siihen että on "helpointa" uusia koko putki ympäriinsa rungon sisältä. Aluksi poistin puolikierrosta autoin etupuolelta, joka olikin kaikkein huonoimmassa kunnossa. Sitten sopiva paikkapala 88,9x3,2 putkesta, heftaus, saumojen avaus millin katkaisulaikalla, viilalla V-ura saumaan ja lopuksi hitsaus ja hionta. Seuraavaksi sama homma takapuolelle. Edited February 17, 2019 by MicaL 11 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted February 21, 2019 Share Posted February 21, 2019 En mä tarkota että sulla olis tämmöselle mitään käyttöä...ihan muuten vaan... Quote Link to comment
MicaL Posted February 22, 2019 Author Share Posted February 22, 2019 Rungon eheytystä pala kerrallaan... 4 Quote Link to comment
MicaL Posted February 23, 2019 Author Share Posted February 23, 2019 Päivän kuvasaaste: Aikamoinen askartelu saada näinkin pienen alueen ruostevauriot korjattua. Onneksi sama haaste löytyy myös auton toiselta puolelta. Tokavikassa kuvassa ensimmäinen vahvikekokeilu. Ja viimeinen kuva siksi että olen saanut useamman kerran kommenttia ettei talli voi olla aina noin siisti. No ei voikkaan... yleensä jo tunnin kuluttua vähintäänkin kuvan näköistä, usein pahempaakin 😄 7 Quote Link to comment
MicaL Posted February 24, 2019 Author Share Posted February 24, 2019 Ei mitenkään ajankohtaista, mutta puuhapallon rekisteriotteeseen on merkitty iskutilavuus 1,58 ilman tehoarvoa. Mitä konttori käyttää vertailuarvona jos tulevan koneen tehoja nostaa tuon sallitun maks 20%? - katsovatko jostain tietokannasta että alkuperäisen koneen teho on ollut 50 hp ja siihen 20% lisää - hyväksyvätkö saman vuosimallin mallisarjan suurimman koneen (2 lit/70hp) tehon + 20% Vai mienkäs se menee nykyään autopuolella? Moottorin tilavuuden saa kasvattaa maks 25%. Päteekö tuo vain tuolle alkuperäiselle 1,58 litralle vai voiko mallisarjan suurimman (2 litr) tilavuuden vielä kasvattaa tuon 25% eli 2,5 litraan, tuskimpa... Quote Link to comment
metake Posted February 24, 2019 Share Posted February 24, 2019 8 minutes ago, MicaL said: - hyväksyvätkö saman vuosimallin mallisarjan suurimman koneen (2 lit/70hp) tehon + 20% - voiko mallisarjan suurimman (2 litr) tilavuuden vielä kasvattaa tuon 25% eli 2,5 litraan Molempiin vastaus: kyllä Quote Link to comment
MicaL Posted February 24, 2019 Author Share Posted February 24, 2019 15 minutes ago, metake said: Molempiin vastaus: kyllä Hyvä homma, kiitos tiedosta! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.