Jump to content

Puuhapallo -77


Recommended Posts

Posted
9 minutes ago, Urbantoy said:

Hieno suunnitelma.. Mites tän rekisteröinti menee kun se aika mahtollisesti on.. Pritsenistä "matkaajaksi", tuleeko hirveä paperisöy

Kopin malli tulee varmasti vielä moneen otteeseen muuttumaan mutta tavoitteena on kuitenkin matkailuautoksi muuttaminen.

 

Fiksu hakee ensin luvat ja sitten vasta aloittaa työt, minä en. Onhan näihin lupia haettu ja jotkut saanutkin, miksen siis minäkin :)

Nojoo, kun en vielä oikein tiedä minkä näköisen siitä tekisi niin hieman hankala hakea vielä lupaakaan. Saattaa vielä suunnitelmat

muuttua siinämäärin että jos nyt hakisi näillä ajatuksilla niin eivät olisikaan luvat sellaiseen jonka lopulta aikoo tehdä. 

 

Mutta heti kun alkaa hahmottua hieman tarkemmin niin kyllähän niitä lupiakin pitää alkaa metsästämään. Aivan alustavasti kävin paikallisiella konttorilla tiedustelemassa että onko edes teoriassa mahdollista rekisteröidä ja mitä sudenkuoppia ja vaatimuksia on edessä. Varovaista vihreää näyttivät mutta sanoivat samalla että Trafin päätöksiä ei koskaan voi täysin ennakoida. 

 

 

 

 

 

Posted (edited)

VW estissähän oli tommonen suunnitelma toteutettu juniksen päälle.. Vinkkejä suenkuoppiin löytynee omistajalta sekä inspiraatiota, vaikka sitä ei taia puuttua muuten..

Kuvakin löytyy tuosta...

cr2_07339_16-9_02a

 

 

Edited by Urbantoy
Typöjä fixed, ku ei osaa kirjhoittaa vieläkään
Posted (edited)

No juurikin tuo junis ja sen onnistunut leimaus oli se pahin alkukiihokkeen antaja :D

Omistajan kanssakin olen hieman jo jutellut ja apujakin on ystävällisesti tarjottu jos ja kun niitä tulen tarvitsemaan.

Siitä iso käsi jo etukäteen vaunun omistavalle mukavalle pariskunnalle.

 

Edit: Tämän innoittamana uskalsin myös "pienellä" riskillä aloitella jo oman paloitteluni ilman virallisia lupiakin.

Edited by MicaL
Posted
47 minutes ago, Kemin Karavaanari said:

Junisrakennelma on ymmärtääkseni tehty bussimallista, sulla 2-3 hengen lavamalli, siinä varmaan isoin ero näissä projekteissa. Eli monelleko saat istumapaikat, tuleeko jotain veroseuraamuksia jne.

tätä just tarkoitin.. kannatsko silti miettiä lähtökohtaa.. voin olla väärässä mutta se asiantuntijalle se suotakoon 

Posted (edited)

Yyber hienonhan tuosta saa palliksen pohjalle..Eikä mitkään blingling vanteet tarvi olla vaan ainoat oikeat..

1057232.jpg

Edited by Urbantoy
Posted (edited)
18 hours ago, Kemin Karavaanari said:

Junisrakennelma on ymmärtääkseni tehty bussimallista, sulla 2-3 hengen lavamalli, siinä varmaan isoin ero näissä projekteissa. Eli monelleko saat istumapaikat, tuleeko jotain veroseuraamuksia jne.

 

Perse edellähän tässä mennään niin kuin yleensäkin.

Auto on rekisteröity kolmelle, joten saa matkailuautoksikin automaattisesti kolmelle. Sitä en tiedä saisiko jopa useammallekin jos vain järjestää asianmukaisia istumapaikkoja. Minulle riittää kun paikkoja löytyy kahdelle. Eli eteen kaksi erillistä istuinta. Veroseuraamuksia tulee koska ei täytä verovapaan matkailuauton kriteerejä ja kanta-autona verovapaa paku. Veron määrä on 29 prosenttia vastaavan samanikäisen käytetyn auton nykyarvosta. Mikä se verottajan mielestä sitten onkin...

 

Trafin poikkeuslupapäätöksiä tekevä kaveri vaikutti ensisoitolla hyvinkin asialliselta ja oli sitä mieltä että ei pitäisi olla suurempia esteitä korimuutokselle ja matkailuautoksi muuttamiselle, kunhan toimittaa riittävän seikkaperäisen hakemuksen. Sitäkin voi kuulemma vielä vähän säätää jättämisen jälkeenkin jos jotain puuttuu tai jotain muotovirheitä, he kun lukevat ne läpi ennen varsinaista päätöstä. Sillä ei ollut merkitystä oliko umppari vai avolava ja esim paljonko on istumapaikkoja. 

 

Edit.  Ja jos ei lupaa tule niin laitetaan pannukakkumoottori ja tehdään tooosi matala uusi lava tilalle... 

 

Edited by MicaL
Posted

Eikös näissä verot ole nykyään lähinnä jotain kymppejä ja paikkojakin saa varmaan ihan tarpeeksi kun vain on asialliset paikat ja painot, yms. Ei varmaan kumpaankaan kaadu.

 

Eikös tuohon kannata laittaa type 4 pannukakku kone jokatapauksessa oli sitten matkailuauto tai avolava ? 

  • Like 2
Posted

Mittailin Puuhapallosta rungon takaosan kriittiset mitat ennen kuin alan rälläköidä loputkin turhat rakenteet pois. Piirtelin mittojen mukaan rungosta tuollaisen karkean mallin niin pääsee mukavammin suunnittelemaan koppaa, kalusteita ja uusia runkorakenteita. Hytti, moottori, vaihdelaatikko ja renkaat on imuroitu suoraan netistä ja hieman muokattu, vain tuo runkorakenne on omaa tuotosta. Eli kuvan runko on palliksen oma ja jää sellaisenaan paikoilleen.

 

Ajatukset ovat alkaneet harhailla hieman tuosta alkuperäistestä kori-ajatuksesta. Helpoin ja tilaa säästävin  sängyn paikka olisi tuolla takana poikittan, mutta silloin korin ulkoleveys pitäisi olla vähintään 2 metriä. Tuo on koko ajan tuntunut hieman turhan leveältä. Lisäksi tuo ohjaamon päällä oleva tila on aika mahtipontinen tuulenhalkoja. Niimpä olen pohtinut vaihtoehtoa jossa sänky olisi pituus-suunnassa ja koria voisi kaventaa jopa 15 senttiä. Lisäksi voisin jättää tuon katolle tulevan osan pois.

 

Olen kahlannut nettiä ja etsinyt inspiraatiota, mutta kaikki vastaa tulleet ovat näyttäneet enemmän tai vähemmän siltä että olisi lyöty vain vanha asuntovaunu hytin taakse.

Jotenkin vain pitäisi saada hytti ja camper-tila näyttämään yhdeltä. Ehkä sopivalla värityksellä ja tuon hytin sivussa olevan kohouman jatkamisella vaunuun voisi saada yhtenäisyyttä aikaan, tai sitten ei. Alla kuva jostain ensimmäisestä koppaversiosta sekä periaatekuvat sängystä. Kaikki kaapit ja muut ovat vain sutaistu eikä niitä ole sen pidemmälle mietitty.

 

Mutta sänky olisi noin 1300 mm leveä, moottorin ja bensatankin päällä oleva kiinteä osuus olisi noin 1400 mm pitkä. Irtonaisesta selkänojasta tulisi sänkyyn loput n. 500 mm pituuta. Kaikenlaisia rokkenrolli-sänkyjäkin katselin, mutta tuo mun versio on kyllä yksinkertaisuudessaan ihan harkinnan arvoinen. Päiväasennossa sängyn jatko-osa olisi penkin selkänojana ja selkänojan takana olevassa tilassa voisi säilyttää petivaatteita. Petivaatteiden päällä voisi olla näkösuojana selkänojasta lähtevä "rullaverho", vähän samanlainen kuin farmariautossa... 

 

Kuvista puuttu ainakin yksi oleellinen elementti, hytin katon päälle tuleva korkeahko kattoteline ja muutama matkalaukku :D

Sopivan kokokoisen ja mallisen kattotelineen toivoisin tuovan lisää yhteneväisyyttä ja kaventavan etu- ja takapään korkeuseroa.

 

Alusta2a.jpg

Alusta2b.jpg

Vaunu1.jpg

Vaunu2.jpg

Vaunu3.jpg

Vaunu4.jpg

  • Like 1
Posted

Mun makuuni versio, jossa hytin päällä on myös "asunto-osaa" on paremman näköinen. Kun sitä tilaa ei koskaan ole riittävästi, niin eikö sekin kannattaisi hyödyntää? Eihän sitä välttämättä tarvitse tuoda noin pitkälle kuin tuossa ylhäällä olevassa vihreässä pallokeulassa. Eikä ehkä edes noin leveänä? Jollain on varmaan virtuaalinen tuulitunneli, jossa voi hakea muodot kohdalleen. ;-)

 

t. Mika

  • Like 1
Posted

Tuollainen samanlainen on jo olemassa Karmann:n toimesta. Sellaisen luonnossa nähneenä sanoisin että "ei jatkoon" :)

 

Volkswagen-Karmann-Mobil-Gipsy.JPG

Posted

Joo, on toi kyllä ruma! 

Jäätelöauton ja asuntovaunun sekasikiö. Just tuollaista lopputulosta minäkin pelkään ja yritän myös välttää.

Posted

Eikös tuota koppia voisi tehdä vähän nätimmän muotoiseksi aika tökeröltä näyttää nuo suorat kyljet ja kantit

mallia vaika näistä?

16_Foot_Airstream_Bubble_1957_c.jpg

16_Airstream_Bubble_57.jpg

Posted

Onhan noi 50-luvun munan malliset kiiltävästä alumiinista tehdyt asuntovaunut huippuhienoja, mutta vaikeusaste ihan omaa luokkaansa. Lisäksi ei mun luovuudella saa mitenkään tyylikkäästi integroitua etupäästä tuohon pallokeulan hyttiin... pitäisi olla vähintäänkin junakeula että vuosikymmenet kohtaisi paremmin.

 

Joo, kyllä täytyy palata alkuperäisiin suunnitelmiin. Tällä jatketaan jos ei parempaa ideaa tule eteen. Tämän mallin blagion aika suoraviivaisesti indonesian poikien (Yumos Garage) camperista. Siinä jotenkin vain oma silmä lepää parhaiten. Ajan henkeen sopivaa pyöreyttä, mutta kuitenkin riittävän kulmikas ja suoraviivainen toteutusta ajatellen.  

 

Tässäkin versiossa vasta korin äärimuodot lähellä lopullista. Mm. ovet ja ikkunat vain heitetty johonkin että näkee vähän paremmin kokonaisuutta. Sisäkorkeus korkeimmassa kohdassa lähellä kahta metriä ja kokonaiskorkeus noin 2,4 metriä. Korin leveys kuvissa 1,85 metriä. 

 

 

Snail1.jpg

Snail2.jpg

Snail3.jpg

Snail4.jpg

  • Like 5
Posted

185cm jos on ulkoleveys ei alkoviin ohjaamon päälle mahdu aikuinen kunnolla nukkumaan. 2m leveässä jo mahtuu normaalimittainen. Eli saisi jopa kaksi 130-140cm leveää sänkyä, jos alkovia venyttäisi hieman tuuilasin lipaksi asti Matkaaja Transhotel tyyliin. Mutta jos alkovi on vain tavaroille, niin sitten 185:kin riittää.

Lähetetty minun SM-G935F laitteesta Tapatalkilla

Posted

Ohjaamon päälle on hyvä olla rojuluola.. Se on nähty että rojua on aina liikaa ja ne on hyvä saada pois pyörimästä jaloista.. MaitoValaskin parhaimillaan ku on kahdedlleen (mitä harvoin tapahtuu, kukaan ei jaksa kuunnella aivovauriota) niin rojut saa katolle ku sen nostaa ylös.

Posted

Mielestäni siellä ohjaamon päällä on  aikuisten aika helvettiä nukkua , siis ihan tehdastekoisissakin matkailuautoissa, Lähinnä se on kiva lasten ajonaikaisena leikkipaikkana ja tavaran purkutilana. Parempi on järjestää sinne alas hyvä ja helposti levitettävä  vuode.

Nm. Entinen matkailuauto- ja vaunuvuokraamo yrittäjä.

Posted

Joo, ei ole tarkoitus tehdä makuutiloja hytin päälle. Tällä hetkellä kaksi toteutusvaihtoehtoa mielessä. Joko erillinen rojutila tai sitten avataan ohjaamon katto jolloin kulku ohjaamosta takatilaan helpottuu ja luo tilan tuntua, silti kyhmyn sivuille ja etureunaan mahtuu pirusti romulokeroita. Olin yllättynyt miten avaran tuntuinen oli tuo yllä oleva junakeulasta tehty campperi kun katto oli avattu ylös ja reunoille tehty säilytystilaa. Jotenkin loi lisää tilantuntua jopa takaosaankin.

  • Like 3
Posted

Valmistautumista pimeneviin iltoihin. Puuhapallo tuupattu tallin perälle omalle paikalleen odottamaan jatkotoimenpiteitä. 

IMG_20180826_191200.jpg

  • Like 2
  • 5 months later...
Posted (edited)

Koodaushommia...

Alkuperäinen runkonumero on meistetty tuohon takapoikittaispalkissa olevaan moottoripeltiin. Olisi tarkoitus tehdä uusi irrotettava poikittaispalkki ja samalla muuttaa kiinteät moottoripellit kuplan moottoripelleille sopiviksi, joten pitää siirtää tuo runkonumero uuteen paikkaan ennen kuin rälläköi tuon alkuperäisen pois. Kun ei ole vieläkään ihan kristallinkirkkaana tiedossa mitä tästä oikein tulee, niin siirsin numeron samantien kahteen eri paikkaan, vasemman runkopalkin keskivaiheille sivupintaan ja oikean runkopalkin takapään päälipintaan. Nyt voi konttorin setä tulla lyömään omat merkinnät numeroiden eteen ja taakse, niin säilyy identiteetti autossa tuon alkuperäisen runkonumeron poiston jälkeenkin. 

 

Samalla tuli tehtyä ensimmäinen ruostekorjauspaikka kun tuo takapään uusi runkonumero tuli kohtaan jossa ei enää alkuperäistä peltiä ollut jäljellä. 

 

PP100.jpg

PP102.jpg

PP101.jpg

PP103.jpg

PP104.jpg

Edited by MicaL
  • Like 6
Posted

Runkopalkkien päät korjattu. 

Seuraavaksi vanhan kiinteän takapalkin poisto ja sitten irrotettavan palkin suunnittelua.

PP105.jpg

PP106.jpg

  • Like 6
Posted

Puuhastelin tuollaisen köyhänmiehen särmäyskoneen Bilteman prässiin niin saa tehtyä vähän helpommin noita rungon paikkapaloja.

Materiaalit ovat mitä tallin nurkista eilen illalla löytyi ja sen näköinen on lopputuloskin. Mutta yllättävän hyvin ja tarkasti sai särmättyä 2 mm teräslevyä. Maksimi särmäysleveys on karvan alle 500 mm. Kuvissa ensimmäinen kokeilu boxatusta runkopalkista. Alaterä koostuu kahdesta puolikkaasta joka sallii V-uran leveyden muuttamisen tarvittaessa. Nyt uran leveys on 15 mm.

 

PP108.jpg

PP109.jpg

PP110.jpg

  • Like 10
Posted

Mitä syvemmälle kaivautuu, sitä pahemmalta näyttää... 

 

Jännää miten tuo ulkopuolelle hitsattu vahvikekartiokin oli ympäriinsä täynnä paskaa. En oikein ymmärrä mistä sekin on sinne päässyt, kun on periaatteessa suljettu rakenne.

 

Olihan tuo Saken varoittelema vääntösauvan putkikin tuolta rungon sisältä jo paikoin pahasti puhkiruostunut. Taidan yrittää paikata tuon putken vaiheittain muutamalla erillisellä putkesta leikatulla sektorilla. Viimeisessä kuvassa putkeen rälläköity reikä on vain kurkistusreikä, paikattava alue tulee olemaan huomattavasti suurempi.

 

Olisi varmasti fiksumpaa purkaa jo tässä vaiheessa tuo koko akselisto, mutta kokeillaan nyt vielä edetä näin. Onhan tuosta toisaalta jo aika paljon tavaraa poistettu tieltä jo aiemmin 😄

 

 

 

PP111.jpg

PP112.jpg

PP113.jpg

PP114.jpg

PP115.jpg

PP116.jpg

  • Like 1
Posted (edited)
15 hours ago, Matti-Pekka said:

Ihanan Mureaa!!!😊

Älä muuta sano, tässä ajassa olis tehnyt jo pari mopon runkoa 😄

 

No onneksi mureasta pääsee rälläkällä helposti eroon. Pienen tuumailun jälkeen päädyin siihen että on "helpointa" uusia koko putki ympäriinsa rungon sisältä. Aluksi poistin puolikierrosta autoin etupuolelta, joka olikin kaikkein huonoimmassa kunnossa. Sitten sopiva paikkapala 88,9x3,2 putkesta, heftaus, saumojen avaus millin katkaisulaikalla, viilalla V-ura saumaan ja lopuksi hitsaus ja hionta. Seuraavaksi sama homma  takapuolelle. 

 

PP117.jpg

PP118.jpg

PP119.jpg

PP120.jpg

Edited by MicaL
  • Like 11
Posted

Päivän kuvasaaste:

 Aikamoinen askartelu saada näinkin pienen alueen ruostevauriot korjattua. Onneksi sama haaste löytyy myös auton toiselta puolelta. Tokavikassa kuvassa ensimmäinen vahvikekokeilu.

 

Ja viimeinen kuva siksi että olen saanut useamman kerran kommenttia ettei talli voi olla aina noin siisti. No ei voikkaan... yleensä jo tunnin kuluttua vähintäänkin kuvan näköistä, usein pahempaakin 😄

 

 

PP123.jpg

PP124.jpg

PP125.jpg

PP126.jpg

PP127.jpg

PP128.jpg

  • Like 7
Posted

Ei mitenkään ajankohtaista, mutta puuhapallon rekisteriotteeseen on  merkitty iskutilavuus 1,58 ilman tehoarvoa. Mitä konttori käyttää vertailuarvona jos tulevan koneen tehoja nostaa tuon sallitun maks 20%?

- katsovatko  jostain tietokannasta että alkuperäisen koneen teho on ollut 50 hp ja siihen 20% lisää

- hyväksyvätkö saman vuosimallin mallisarjan suurimman koneen (2 lit/70hp) tehon + 20%

Vai mienkäs se menee nykyään autopuolella?

 

Moottorin tilavuuden saa kasvattaa maks 25%. Päteekö tuo vain tuolle alkuperäiselle 1,58 litralle vai voiko

mallisarjan suurimman (2 litr) tilavuuden vielä kasvattaa tuon 25% eli 2,5 litraan, tuskimpa...

Posted
8 minutes ago, MicaL said:

- hyväksyvätkö saman vuosimallin mallisarjan suurimman koneen (2 lit/70hp) tehon + 20%

 

- voiko mallisarjan suurimman (2 litr) tilavuuden vielä kasvattaa tuon 25% eli 2,5 litraan

 

Molempiin vastaus: kyllä

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...