Guest Jampe Posted July 23, 2006 Share Posted July 23, 2006 Kertokaas nyt oikein rautalanka versiona kupla sytytyksen säätö. Missä ne merkit pitää olla ja jne.... Ei oikein taas leikkaa. Missä kohtaa pyörijä on kun ykkönen on ykk. Bossin jakaja alipainehärveleineen. On jotenkin kaikki sekasin... Quote Link to comment
metake Posted July 23, 2006 Share Posted July 23, 2006 Täälläkin kaivataan ohjeita... 1 Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 23, 2006 Share Posted July 23, 2006 Virranjakajassa on reunassa merkki siinä kohassa missä ykkönen lyö. Se on siis kannen alla rungon otsapinnassa. Hihnapyörän merkki pitää olla lohkon sauman kohdalla. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted July 23, 2006 Share Posted July 23, 2006 Olli Lammi kirjoitti: Sytytysennakon säätö Sytytysennakkohan voidaan käsittää ajanhetkenä, jolloin kipinä hyppää sytytystulpassa ja sytyttää sylinterissä olevan puristetun ilma-polttoaineseoksen. Ajanhetki ilmoitetaan asteina ennen tai jälkeen männän yläkuolokohdan (kohta, jossa mäntä keskellä vaihetta, jossa se on ylimmillään). Sytytyksen ajoitus vaihtuu moottorin kierrosten ja kuormituksen mukaan. Sytytysennakon muuttumiseen käynnin aikana ilmavolkkarissa on kaksi tapaa tai molemmat yhtä aikaa: keskipakosäätö ja alipainesäätö. Keskipakosäädössä ennakko kasvaa kierrosluvun mukaan. Mitä enemmän kierroksia (kunnes maksimiennakko saavutetaan), sitä enemmän ennakkoa, että polttoaineseoksella on aikaa syttyä kunnolla. Isommilla kierroksilla, kun puristustahti kestää vähemmän aikaa ja polttoaineseoksen palamisaika on kuitenkin suhteellisen vakio, niin se pitää sytyttää aikaisemmin, että se ehtisi palaa oikealla hetkellä. Keskipakosäätö on toteutettu virranjakajan sisällä olevalla jousi-painovirityksellä. Alipainesäätö taas säätää lisäennakkoa kaasuttimen kurkussa olevan alipaineen mukaan. Enemmän alipainetta, enemmän ennakkoa. Kun koneelta vaaditaan enemmän (lyödään vaikka kaasu pohjaan), niin tehon ja kunnon oikea-aikaisen palamisen saamiseksi vaaditaan enemmän ennakkoa. Tämä taas on toteutettu kaasuttimesta virranjakajaan tulevalla alipaineletkulla ja virranjakajassa olevalla jousi-kalvoyhdistelmällä, jossa alipaine imee kalvoa ja vetää samalla virranjakajan sisällä ennakkoa isommalle. Mekaaninen ennakko (keskipakovoima) siis menee kierrosluvun mukaan ja alipaine-ennakko kuormituksen. On virranjakajia, joissa on pelkkä mekaaninen ennakko (esim. 009), on jakajia, joissa en pelkkä alipaine-ennakko ja sitten on yhdistelmäjakajia. Yhdistelmäjakajien etuna on se, että tasakaasulla ajettaessa, kun lisäennakkoa ei tarvita, ennakko on pienempi ja tämä säästää mm. bensaa ja ei kuumenna konetta liiaksi. Sitten kun ennakkoa tarvitaan, niin sitä tulee alipaineen myötä. Pelkässä mekaanisessa jakajassa ennakko on kompromissi täyskuormituksen ja tasakaasun välillä, mutta bensaa menee enemmän ja kone lämpiää turhaan. Niissä voi olla ongelmia myös kaasuun vastaamisessa, joka tuntuu epäröintinä tai viiveenä. Toisaalta, jos tarkoitus on ajaa pelkästään kaasu pohjassa, niin tuollaiset alipaineviritykset ovat ihan turhia. Jos kuormitustilanne on koko ajan sama, niin sen vaihteluihin ei ole tarvetta varautua. Laitetaan ennakot vaan maksimiin ja kaasu pohjaan. Vakiokoneella ajelee taas varmasti mukavammin yhdistelmäjakajalla - 009:stä ei ole ainakaan mitään hyötyä. Vakiokonekaan ei tietysti toimi hyvin vakiojakajalla, jos venttilien, kaasuttimen ja jakajan säädöt eivät ole kohdallaan. Miten sitten sytytys säädetään? Ensin tarkistetaan, että katkojan kärkiväli on 0,4 mm. Jos ei ole, niin säädetään se siihen. Kärkiväli siis tarkoittaa kärkien välistä etäisyyttä silloin, kun ne ovat maksimaalisesti auki. Säätäminen tapahtuu rakotulkin ja ruuvimeisselin avulla. Sytytyksen säätäminen käy parhaiten strobolampun avulla. Jos asetus on paljon pielessä, niin sen voi asettaa ensin stattisesti yleismittarin tai tarkistuslampun avulla ja sitten hienosäätää strobolla. Kummalla tahansa menetelmällä säätäessä täytyy ensin tietää, mihin tavoitearvoon pyritään ja missä kohden moottorin kierrosta tuo tavoitearvo on. Täytyy siis tietää, missä on moottorin yläkuolokohta (YKK, TDC in english). Sen etsiminen on sitten toisen pitkän jutun aihe. Yleensä moottorin hihnapyörässä on ura, joka osoittaa tuon YKK-kohdan. Siitä takaa katsottuna oikealle saattaa olla yksi tai kaksi lovea, jotka merkitsevät esim. 7,5 tai 10 astetta ennen YKK (BTDC). Sitten autossa voi tietysti olla asteikolla oleva hieeeno virihihnapyörä, jonka asteikko joko on kohdallaan tai sitten ei. Jos epäröit, tarkista YKK ja mittaa astelevyllä tai muin geometrisin menetelmin hihnapyörällä se kohta, joka on sytytysasetuksen verran sivuun YKK-merkistä. Hihnapyörän ulkopinnalla YKK-merkistä oikealle on enemmän ennakkoa. Staattinen asetus tehdään seuraavasti: -------------------------------------- Irrota virranjakajasta puolaan menevä vihreä johto puolan miinuspuolelta ja kytke se yleismittarin toiseen johtoon. Kytke yleismittarin toinen johto auton runkoon. Kytke yleismittari vastusmittaukselle. Virran ei tarvitse olla päällä autossa. Käännä moottoria esim. 21 mm hylsyllä laturin kiinnitysmutterista myötäpäivään niin kauan, että kone on 1. sylinterin YKK:ssa. (YKK-merkki on silloin ylhäällä moottorin lohkon sauman kohdalla). 1. sylinterin YKK tulee joka toisella moottorin kierroksella ja voit päätellä oikean kierroksen esim. virranjakajan kannen johtojen järjestyksestä ja jakajan roottorin asennosta. Käännä moottoria hieman takaisin päin ja sitten jälleen myötäpäivään niin, että hihnapyörällä oleva haluttua ennakkoarvoa osoittava merkki on sauman kohdalla. Nyt kone on siinä asennossa, jossa kipinän pitäisi tyhjäkäynnillä iskeä (kun kumpikaan ennakko ei aikaista sitä). Nyt löysää jakajan kiristysmutteria hieman ja käännä jakajaa hieman myötäpäivään, kunnes kärjet aukeavat ja yleismittari näyttää ääretöntä vastusta. Käännä hitaasti jakajaa vastapäivään, kunnes mittari osoittaa kärkien saaneen kontaktin (vastus menee pieneksi). Kiristä jakajan kauluksen mutteri. Voit tarkistaa asetuksen vielä kääntämällä konetta laturista hieman vastapäivään (vastuksen pitäisi olla lähellä 0:aa, kärjet kiinni) ja sitten myötäpäivään ja katsoen mittarista, että mikä kohta hihnapyörästä on lohkon sauman kohdalla, kun mittari siirtyy äärettömälle vastukselle (kärjet aukeavat). Jos asetus ei ole haluttu, toista säätö. Stroboasetus: ------------- Staattinen asetus asettaa ajoituksen sinne päin. Jakajassa voi olla klappia, jolloin asetus ei ole tarkka, kun kone sitten todella käy. Kytketään strobon tunnistin 1. sylinterin sytytysjohdon ympärille, pistetään kone käymään tyhjäkäyntiä ja ammutaan strobolla hihnapyörän yläosaan. Hihnapyörältä voidaan nähdä, mikä kohta siitä on yläreunassaan lohkon sauman kohdalla silloin, kun strobo välähtää. Jos haluttu kohta ei ole kohdilla, niin löysätään jakajan kaulusta ja käännetään varovasti jompaan kumpaan suuntaan. Jos merkki karkaa kauemmas, niin käännetään toiseen suuntaan. Haetaan kohta, jossa haluttu merkki on sauman kohdalla. Kiristetään jakaja ja tarkistetaan strobolla. Minkälaisia ennakkoja käytetään? Ennakon säätö riippuu koneessa olevasta jakajasta. Yhdistelmäjakajat, joihin menee yksi alipaineletku, säädetään asetukseen 7,5 astetta ennen YKK. Yhdistelmäjakajat, joihin menee 2 alipaineletkua (en ole tuollaista nähnyt kyllä vielä) asetetaan 5 astetta YKK:n _JÄLKEEN_. Pelkällä mekaanisella ennakolla varustetut jakajat voi säätää ensin vaikka tuohon 7,5 astetta staattisesti ja sitten säätö tehdään maksimiennakon mukaan. Kone käymään ja strobolla katsoen laitetaan kierrokset niin ylös, että ennakko ei enää kasva. Sitten käännetään jakaja siten, että ennakko tässä kohdassa on max 32 astetta EYKK. 1 Quote Link to comment
Guest Jampe Posted July 23, 2006 Share Posted July 23, 2006 Kiitos. Sitten vielä: mulla on hihna pyörässä lovi. loven vieressä on n sentin päässä pieni kovera "monttu" näistä n.180 astetta niin näyttäis olevan jokin pieni asteikko. Osaisko joku tulkita mitä ne on? Toi lovi kyl tuli selväksi mutta mahtaisko se kovera kolo merkata ennakkoo? Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted July 23, 2006 Share Posted July 23, 2006 Yhdistelmäjakajat, joihin menee 2 alipaineletkua (en ole tuollaista nähnyt kyllä vielä) Ainakin nelkun ruiskumoottorissa on tuollainen. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted July 24, 2006 Share Posted July 24, 2006 ja kaasarikoneissa kans on ollu Quote Link to comment
tmm Posted October 26, 2007 Share Posted October 26, 2007 Mitä teen väärin??? Sytkän säädössä ajoituslampulla ei ole aikaisemmin ollut mitään ongelmia. Nyt kun vaihdoin "empi 009:n" ja aloin säätään niin kipinä katkee heti kun painaa strobon liipasinta -> auto sammuu. Ei tajua. Quote Link to comment
-MITO- Posted October 26, 2007 Share Posted October 26, 2007 Strobo väärissä johdoissa? Quote Link to comment
nalleolut Posted October 26, 2007 Share Posted October 26, 2007 ota ulkopuolinen virtalähde..... heh se haukkaa niin paljon virtaa et kupla sammuu.....höpö höpö.... mulla on ryssän stropo ja toimii 110% Quote Link to comment
Marko Posted October 26, 2007 Share Posted October 26, 2007 Mitä teen väärin??? Sytkän säädössä ajoituslampulla ei ole aikaisemmin ollut mitään ongelmia. Nyt kun vaihdoin "empi 009:n" ja aloin säätään niin kipinä katkee heti kun painaa strobon liipasinta -> auto sammuu. Ei tajua. Otit stroboon varmaan virrat puolan navoista:D Quote Link to comment
tmm Posted October 26, 2007 Share Posted October 26, 2007 Puolalta plussaa ja puskurista miinusta. Niinku aina. Taitaap olla mäsä... Quote Link to comment
Guest veewee Posted October 26, 2007 Share Posted October 26, 2007 jos otit vahingossa puolan väärästä navasta Quote Link to comment
multanen Posted October 26, 2007 Share Posted October 26, 2007 Pari kiperää kysymystä on vielä tästä aiheesta: 1) ainakin mulla on hihnapyörä kaivettu jostain romukasasta. Eikös nuita hinapyöriä ole erilaisilla ajoitusmerkeillä? Eli tuskin on sattunut juuri minuun koneeseen/jakajaan sopivat ajoitusmerkit. 2) Eikös ole niin että esim. puristussuhdetta nostettaessa optimaalinen sytytyshetki siirtyy VW:n suunnittelemasta? Oletteko uskaltanut laittaa muuta kuin tehtaan ajoituksen jos on toiminut paremmin? Quote Link to comment
tmm Posted October 26, 2007 Share Posted October 26, 2007 jos otit vahingossa puolan väärästä navasta Nyt kyllä nolottaa. Olin tosiaan touhussani laittanu puolan eriperin ja sekotin navat... Kiitti Quote Link to comment
Guest Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Olli Lammi kirjoitti:Sytytysennakon säätö Stroboasetus: ------------- Staattinen asetus asettaa ajoituksen sinne päin. Jakajassa voi olla klappia, jolloin asetus ei ole tarkka, kun kone sitten todella käy. Kytketään strobon tunnistin 1. sylinterin sytytysjohdon ympärille, pistetään kone käymään tyhjäkäyntiä ja ammutaan strobolla hihnapyörän yläosaan. Hihnapyörältä voidaan nähdä, mikä kohta siitä on yläreunassaan lohkon sauman kohdalla silloin, kun strobo välähtää. Jos haluttu kohta ei ole kohdilla, niin löysätään jakajan kaulusta ja käännetään varovasti jompaan kumpaan suuntaan. Jos merkki karkaa kauemmas, niin käännetään toiseen suuntaan. Haetaan kohta, jossa haluttu merkki on sauman kohdalla. Kiristetään jakaja ja tarkistetaan strobolla. Minkälaisia ennakkoja käytetään? Ennakon säätö riippuu koneessa olevasta jakajasta. Yhdistelmäjakajat, joihin menee yksi alipaineletku, säädetään asetukseen 7,5 astetta ennen YKK. Yhdistelmäjakajat, joihin menee 2 alipaineletkua (en ole tuollaista nähnyt kyllä vielä) asetetaan 5 astetta YKK:n _JÄLKEEN_. Pelkällä mekaanisella ennakolla varustetut jakajat voi säätää ensin vaikka tuohon 7,5 astetta staattisesti ja sitten säätö tehdään maksimiennakon mukaan. Kone käymään ja strobolla katsoen laitetaan kierrokset niin ylös, että ennakko ei enää kasva. Sitten käännetään jakaja siten, että ennakko tässä kohdassa on max 32 astetta EYKK. Moro, Löysin tälläisen vanhan ketjun ja... Sytytyksen säätö tuli ajankohtaiseksi ja kysyisin yhtä täsmentävää kysymystä tietäjiltä: Kysymyksessä mekaaniisella ennakolla varustettu jakaja. Ohjeet pyytävät laittaamaan max. ennakon 33- 35 astetta EYKK kierroksilla 3000 -3200. Ensin staattinen asetus joka pitäisi olla helppoa jakajassa olevan ledin kanssa ja sitten laitan hihnapyörään merkin esim. 33 kohdalle ja kone käyntiin ja kierrokset 3000 ja ennakko strobolla katsoen ja jakajaa kääntäen tähän esim. 33 asteeseen? Jos en tyhmyyksissäni ymmärtänyt jotain, niin korjatkaa ja kertokaa miten toimin. Quote Link to comment
metake Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Kysymyksessä mekaaniisella ennakolla varustettu jakaja. Ohjeet pyytävät laittaamaan max. ennakon 33- 35 astetta EYKK kierroksilla 3000 -3200. Ensin staattinen asetus joka pitäisi olla helppoa jakajassa olevan ledin kanssa ja sitten laitan hihnapyörään merkin esim. 33 kohdalle ja kone käyntiin ja kierrokset 3000 ja ennakko strobolla katsoen ja jakajaa kääntäen tähän esim. 33 asteeseen? Juuri näin. Sen verran mielenkiinnosta, että mikä jakaja sulla on? Ledi vittaa 123:een, mutta siinä ei ole mekaanista ennakon säätöä, vai tarkoitatko sitä että jakaja on ilman alipaine-säätöä? Quote Link to comment
Guest Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Kiitos vastauksesta. Kyseessä on tälläinen Compu-tronix sytytysjärjestelmä. http://www.compu-tronix.com/DIS4009.htm Quote Link to comment
Lmm Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Pitäisikö tämän kohdan olla yläkuolokohta vai 7,5eykk? Hihnapyörässä ei ole muita merkkejä. Quote Link to comment
metake Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Pitäisikö tämän kohdan olla yläkuolokohta vai 7,5eykk? Hihnapyörässä ei ole muita merkkejä. Jos en nyt ihan kauhean väärin muista, niin vasen lovi on 5 astetta EYKK ja oikea lovi on 7,5 EYKK. Jos punaisella ympyröidyssä kohdassa on pyöreäpohjainen lovi, niin se on YKK. Quote Link to comment
Juniori Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 (edited) Mikähän on kuplassa vikana kun lampulla ajoitusta säädettäessä lamppu palaa kokoajan. Tietyssä kohdassa on vaihe jossa lamppu palaa hieman kirkkaamin. Vakio -69 1300 Ei myöskään luonnollisesti suostu käynnistymään. Kynän päät kiinni puolan + ja kaasarinrunko. Menikö päin mäntyä? Edited April 13, 2014 by Juniori Quote Link to comment
NordBling Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 Sääditkö kärkivälin? Vaikuttas olevan kärjet kokoajan kiinni. Quote Link to comment
Tutkija Posted April 13, 2014 Share Posted April 13, 2014 (edited) Meni pieleen,kynä puolan miinukseen. Edited April 13, 2014 by Tutkija Quote Link to comment
Pepe Posted April 26, 2019 Share Posted April 26, 2019 On 4/8/2012 at 7:53 PM, metake said: Jos en nyt ihan kauhean väärin muista, niin vasen lovi on 5 astetta EYKK ja oikea lovi on 7,5 EYKK. Jos punaisella ympyröidyssä kohdassa on pyöreäpohjainen lovi, niin se on YKK. Eikös nyt kuitenkin niin että kuvassa näkyvä vasen lovi on 7,5 EYKK ja oikea lovi 10 EYKK? Liitteenä Sambasta löydetty kuva. Palautan tässä itselle muistiin perusasioita ja tuli tämä ketju ja mahdollisesti virheellinen tieto vastaan 🙂 1 Quote Link to comment
metake Posted April 28, 2019 Share Posted April 28, 2019 On 4/26/2019 at 10:27 PM, Pepe said: Eikös nyt kuitenkin niin että kuvassa näkyvä vasen lovi on 7,5 EYKK ja oikea lovi 10 EYKK? Kyllä, juurikin näin. Kuten tuossa jo aiemmin hiukan epäilin, niin muistin väärin 😄 Quote Link to comment
Tanhis Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 Not wrong only different levels of right, tai miten se oli. Quote Link to comment
metake Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Quote Link to comment
Jagz Posted April 23, 2021 Share Posted April 23, 2021 (edited) Kuinka YKK selvitetään ilman virranjakajaa? Näkeekö sen esim. siitä missä asennossa venttiilit on? Vai onko parempi tunkea vaikka ruuvari tulpanreiästä sisään ja päätellä sen perusteella? Edited April 23, 2021 by Jagz Quote Link to comment
hpa Posted April 23, 2021 Share Posted April 23, 2021 Moottoria ei saa pyörittää ilman virranjakajaa, lyijykynä on hyvä. Quote Link to comment
Jagz Posted April 23, 2021 Share Posted April 23, 2021 8 minutes ago, hpa said: Moottoria ei saa pyörittää ilman virranjakajaa, lyijykynä on hyvä. Miksi sitä ei saa pyörittää? Quote Link to comment
x-pj Posted April 23, 2021 Share Posted April 23, 2021 (edited) 1 hour ago, Jagz said: Miksi sitä ei saa pyörittää? Virranjakajan käyttökseli ei pysy paikoillaan ilman jakajaa. Edited April 23, 2021 by x-pj Quote Link to comment
Tutkija Posted April 23, 2021 Share Posted April 23, 2021 Jos mekaaninen bensapumppu paikallaan niin ei varmasti nouse akseli pois paikaltaan... 2 Quote Link to comment
JRi Posted July 19, 2022 Share Posted July 19, 2022 Vanha ketju mutta lainataan vähän. Tuossa yllä olikin hyviä ohjeita sytytys-ennakon säätöön, mutta heräsi tässä kysymys että kun tuollaiselle pallokeulan 1600 single-port (B) koneelle VW:n ”without guesswork” -korjaamovihko ilmoittaa ennakoksi 0ast. Ennen TDC… 😳 niin mitäpä vahinkoa saa aikaiseksi jos säätää vaikka 7,5 tai 10astetta ennen TDC? eli missä rajoissa ollaan turvallisilla alueilla ja mitä tapahtuu jos tuosta 7,5 liikutaan kohti 0:aa tai kohti 10astetta? Kone, kaasari ja jakaja vakioita (solex 30pict1 /bosch 0 231 137 015) Quote Link to comment
metake Posted July 19, 2022 Share Posted July 19, 2022 Vanha ketju mutta lainataan vähän. Tuossa yllä olikin hyviä ohjeita sytytys-ennakon säätöön, mutta heräsi tässä kysymys että kun tuollaiselle pallokeulan 1600 single-port (B) koneelle VW:n ”without guesswork” -korjaamovihko ilmoittaa ennakoksi 0ast. Ennen TDC… niin mitäpä vahinkoa saa aikaiseksi jos säätää vaikka 7,5 tai 10astetta ennen TDC? eli missä rajoissa ollaan turvallisilla alueilla ja mitä tapahtuu jos tuosta 7,5 liikutaan kohti 0:aa tai kohti 10astetta? Kone, kaasari ja jakaja vakioita (solex 30pict1 /bosch 0 231 137 015) Jakaja on kolmostyypistä, eli ei ole tuon auton alkuperäinen. Tuo 0 astetta ennakkoa on käsittääkseni kaksitoimisella alipainekellolla oleville jakajille. Onko tuossa sun jakajassa pelkkä alipainesäätö, vai alipaine + keskipako?Ja pikku googlettelulla selvisi, että pelkkä alipaine, ja se että samaa jakajaa on ollut myös 66-67 type 1 ja 2 malleissa. Tuolle jakajalle oikea ajoitus on 7,5° eykk. Nykybensasta johtuen siihen kannattaa vielä laittaa sellaiset 1 - 1,5° lisää ennakkoa.. Quote Link to comment
JRi Posted July 19, 2022 Share Posted July 19, 2022 1 hour ago, metake said: Ja pikku googlettelulla selvisi, että pelkkä alipaine, ja se että samaa jakajaa on ollut myös 66-67 type 1 ja 2 malleissa. Tuolle jakajalle oikea ajoitus on 7,5° eykk. Nykybensasta johtuen siihen kannattaa vielä laittaa sellaiset 1 - 1,5° lisää ennakkoa.. Joo, tämä siis -67 vuonna taottu varhaispallis. Jostain lähteestä löysin että tuota tyyppiä olisi ollut jakaja. tuolla 7,5 ennakolla tuntuu käyvän ihan hyvin ja muistaakseni siihen se oli viimeksikin säädetty. Tarkoittaako tuo mainitsemasi 7,5+1,5 käytännössä ajoittamista 7,5 ja 10 merkkien väliin? mitäs tapahtuu jos ajella hurruuttelee tuommoisella 0 ennakolla? Quote Link to comment
peruskallio Posted July 19, 2022 Share Posted July 19, 2022 (edited) 1 hour ago, JRi said: mitäs tapahtuu jos ajella hurruuttelee tuommoisella 0 ennakolla? Ei kai siinä mitään varsinaisesti tapahdu ainakaan mekaanisessa mielessä. polttoaine sytytetään kohdassa jossa paras palorintama syntyy vasta kun mäntä on jo matkalla alas ja tämän johdosta saadaan vähemmän tehoa. näillä polttoaineen hinnoilla tietysti vaikutusta kukkarossa kun samaan lopputulokseen pitää polttaa enemmän ainetta. Edited July 19, 2022 by peruskallio Quote Link to comment
hpa Posted July 25, 2022 Share Posted July 25, 2022 Nollaeannakolla moottori ylikuumenee. Tarkoitit varmaan nolla-perusennakkoa. Jos ajon aikana alipainekello hajoaa, moottori voi hajota pidemmän ajon jälkeen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.