Jump to content
Sign in to follow this  
pas2

Chevy kiertokanget

Recommended Posts

Mulla on näköjään jäänyt näppeihin yksi kampiakseli joka olisi Chevyn kankien kauloilla, joten kysymys kuuluu:

Minkä Chevyn kammet käy? Ei löydy yhtään sbc kankia mitattavaksi vaikka niitä pitäisi jossain päin tallia olla sarja.

Share this post


Link to post

Ei mikään chevyn kanki käy, niissä pultit väärinpäin. Tarkemmin sanottuna volkkariin tarkoitetut "chevy" kanget ovat ilmeisesti buickin 2.0" kaulalla.  Chevy SBC yleisin kk kaulan koko 2.1"

 

 

Share this post


Link to post

VW "Chevy" laakerikoko on oikeesti  Buick/Range-rover 3.5l  V8 alumiini bloki moottorista eli KK laakerit passaaa noista mutta kanget on kylläkin ihan tehty vartavasti VW tarkoitukseen....

 

Share this post


Link to post

Kiitos. Googlasinpa amerikan poikien juttuja ja ne on vielä eri paksuisiakin, siis sbc:n kanget.

Ja lähtökohta on jotkut Buickin kanget??? Eli löytyykö Chevy/GM osastolla sopivia kuitenkin? Miten ne Chevyn nelosten kanget? (prkl just hukkasin venekoneet).

Share this post


Link to post

Pultit toisinpäin. V8 koneen kangt ei mahdu pyörimään.

Share this post


Link to post

Juu siksi kyselenkin, että minkä chevyn kanget on esikuvana vai onko vaan tehty randomin Buickin laakereilla kankia?

 

Share this post


Link to post
1 minute ago, pas2 said:

Juu siksi kyselenkin, että minkä chevyn kanget on esikuvana vai onko vaan tehty randomin Buickin laakereilla kankia?

Sanoisin että ne on modanneet vakiot vw kanget alapäästään sopimaan noille laakereille...

 

 

Share this post


Link to post

Tehty vartavasten vw koneeseen 2" Buickin laakerikoolla... eli ei ole mitään muuta yhtenevää kuin laakeri Buickin kiertokankeen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
11 hours ago, Kassu oulusta said:

 

Sanoisin että ne on modanneet vakiot vw kanget alapäästään sopimaan noille laakereille...

 

No ei kyllä onnistu vw veiveistä tehdä 2” kaulalle sopivia.

Share this post


Link to post
2 hours ago, mikko k said:

 

No ei kyllä onnistu vw veiveistä tehdä 2” kaulalle sopivia.

Tarkoitin lähinnä että kanki muistuttaa vakiota vw kankea muuten mutta alapää roverin laakerin mitoissa 😄

Noita I profiili kankiahan on ollut poistomyynnissä Janicoililla

Share this post


Link to post
20 minutes ago, Kassu oulusta said:

Tarkoitin lähinnä että kanki muistuttaa vakiota vw kankea muuten mutta alapää roverin laakerin mitoissa 😄

Noita I profiili kankiahan on ollut poistomyynnissä Janicoililla

 

Joo kyllä veivejä saa vaikka millaisia ja vaikka omilla mitoilla.

 

Puutuin tähän vain sen vuoksi ettei kukaan vain luule että vw veiveistä sais tehtyä n. 4,2mm pienemmälle kaulalle sopivia.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Posted (edited)

1990 luvun lopulla teetätin 4kpl sarjan hitsattuja Typ-4 vastapaino pitkäiskuja ja silloin pengoin tätä kiertokanki aihetta. Kävin äsken kattoo projektikansiosta tätä juttua.

 

Jos väkisin haluaa laittaa VW kalustoon USA osaa, niin "2 kauloilla olevat V8 osat on liian kapeat kuplan kampeen. Boonus tätä väärinpäin olevat pultiti ja yläpään lämpösovitus männän tappiin.

 

Boonus ongelma löytämisessä, on kk laakerin koko; Muuttivat esim Chevyn 327 moottorista 1967 kk kaulan koon 2,0 --> 2,1 tuumaan. Pikkunen 2,0 kk vain vm. 62-67 moottoriessa. Eli osat alkaa olla jo harvinaisia?

 

Typ-4 kk kaulan leveyteen riitti Chevyn suoran  kuutosen 5.7" pitkä kk. Olis menny hyvin pienellä kavennuksella ja vakio laakereilla. En valitettavasti  löytänyt enää tarkempaa tietoa tästä 2" kauloilla olevasta moottori tyypistä. Rankemmalla kaulan ja laakerin kavennuksella tää vois olla sovitettavissa Typ-1 kaulaan?

Muistan että Chevyn viri-kirjan mukaan eivät suosittele 2,0" kk mihikään viri-koneeseen kestävyyden takia. Muuttivat tän kuutosen kangen vahvemmaksi samalla kun laakerikoko kasvo 2,1 tuumaan (oletus samaan aikaan kuin V8, eli -67 ??) .

 

Mulla oli yksi 2,0 kaulanen kuutosen kk kierros ja nää oli mekaanisesti oli yhtä hepponen verrattuna kuplan vakio kiertokankiin, jos vertais kuplan 1200n  ja  Typ-4'n kiertokankia keskenään..

 

Eli vaikka noita kuutosen osia löytäs ilmasiksi, niin kannattaa pysyä erossa 🙂

 

Edited by P_Valtonen
  • Like 2

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Taisipa US Parts myydä tätä "Chevan" 2 tuuman kk laakeria kahdella eri leveydellä, mutta ei tietoa oliko

ulkohalkaisija sama kuin vw:n kanki mallissa..

Edited by arvuuttaja

Share this post


Link to post

Kaverin koneessa on AA typ1 pitkäisku kk Chevyn kaulalla ja tämmöset Arvuuttajan mainitsemat liian leveet laakerit. Kiertokanget oli h-profiilit AA Chevy.

Laakerit meni kavennukseen. Sitä en muista oliko lukitusnastoilla sama jako. 

Laakerin ulkomittaan kukaan ei kiinnittäny huomiota, kun kone pyöri normaalisti kasauksen yhteydessä.

 

 

Share this post


Link to post

Miksi on alettu käyttää pidempiä kiertokankia?Tästä syystä on valittu Buickin kiertokanget vw moottoriin.Jo pelkällä kangen vaihdolla saatiin 4 mm lisää iskun pituutta vakio kampiakselista. Moottoreita siis suurennettiin käytettävissa olevilla osilla.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Ja edelleenkään ei siintä amerikan vinkkelistä oo kiertokankia käytetty vaan laakerikokoa/laakeria. Kankeakaan ei tarvi välttämättä pidempää laittaa kuin vasta 86mm iskun kohdalla,84mm isku onnistuu vielä toteuttaa vakiopituisella kangella sekä vw:n laakerikoolla. Eriasia onko siinä järkeä.

Edited by Tutkija

Share this post


Link to post
8 hours ago, hpa said:

Miksi on alettu käyttää pidempiä kiertokankia?Tästä syystä on valittu Buickin kiertokanget vw moottoriin.Jo pelkällä kangen vaihdolla saatiin 4 mm lisää iskun pituutta vakio kampiakselista. Moottoreita siis suurennettiin käytettävissa olevilla osilla.

 

Pelkkiä kiertokankia ei voi noin vain vaihtaa ja saada enemmän iskutilavuutta. Vakio vw kiertokangen kaula on 55mm ja buickin kaula on 2” eli 50,8mm. Jos/kun halutaan käyttää 2” kaulalla olevia kiertokankia vakiossa vw kampiakselissa niin kk kaulat täytyy hioa 2” mittaan. Mittaero eli 4,2mm voidaan hioa iskun hyväksi. Tällöin 69mm isku voidaan kasvattaa maksimissaan 73,2mm. Toisaalta voidaan myös lyhentää 64,8mm asti, mutta harvempi siihen suuntaan haluaa..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Omassa typ4 83mm isku ja 2" kaula ei toiminu. Puhkas toisen ö kanavan laakeripinnan kulmasta.  Eli toinen kanava piti hitsata tukkoon ja puhkaistu katto laakerinkohdalta (3mm x ~15mm) ja taas oli hijoalla töitä...

 

Asiaata kolmanteen. Onko sama ongelma jos golffin kangen offset hioo Typ-1 vakio kampiakseliin,  nii että ottaa iskussa maksimit ulos? Tein tähän samaan aikaan typ4 hörjöilyn aikaan jigin sorville. Ideana raakasorvat ensi ylimääräset pois Typ-1 kampurasta, jotta koneistamon laskusta olis saanu 80% leikattua pois.  

 

Edit jigissä oli 4 eri iskuvaihtoehtoa tarpeen mukaan.

 

Edit2 Kupla jigiä kun käytti "väärinpin", niin tällä sai tehtyä JM puolelle sika keveitä ohennettuja kampiakselita. Myin tän siihen käyttöön LusMU'n pojille (Lusin seudun moottoriurheilijat) vuon akirves ja kypärä.

 

Edited by P_Valtonen

Share this post


Link to post
1 hour ago, P_Valtonen said:

Omassa typ4 83mm isku ja 2" kaula ei toiminu. Puhkas toisen ö kanavan laakeeipinnan kulmasta.  Eli toinen kamava piti hitsata tukkoon ja puhkaistu katto kanavasta (3mm x ~15mm) ja taas oli hijoalla töitä...

 

Asiaata kolmanteen. Onko sama ongelma jos golffin kangen offset hioo typ.1 vakio kampiakseliin,  nii että ottaa iskussa maksimit ulos? Hein tähän samaan aikaan typ4 hörjöilyn aikaan jigin sorville. Ideana raakasorvat ensi ylimääräset pois, jotta koneistamon laskusta olis saanu 80% leikattua pois.  

 

 

Mikä toi type4 akseli on 83mm iskulla?

 

Asiasta kolmanteen: en osaa sanoa. Golffin kaula muistaakseni 48mm? Johonkin sellainen joskus on hiottu, mutta lähtökohta ei tainnu olla vakio vw akseli vaan joku valmiiksi pitkäiskunen takokampi.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Mikko

- Tilasin 82, mutta koneistamolla kävi ajatuspieru ja sain millin extraa 

- Viisammat vastas että Golffilainen tulee läpi

 

Arvuuttaja

- Äijä on samanlainen propelli-hattu ku mä! Liekkö se nyt sitten sun kohdalla hyvä vai huono juttu .....

Edited by P_Valtonen

Share this post


Link to post

Tossa olisi yhden tina koneen kanget, jotka yhteen sopivat 2.0 akseliin ja

aihio akselikin saattaisi löytyä..

 

IMG_20200109_082851.jpg

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Mihin millimäärään t1 oma akseli kk kaula 55mm kärsii hioa pienemmäksi/pitempiiskuiseksi ilman kestoongelmia?

Edited by Racing

Share this post


Link to post
2 hours ago, Racing said:

Mihin millimäärään t1 oma akseli kk kaula 55mm kärsii hioa pienemmäksi/pitempiiskuiseksi ilman kestoongelmia?

Ainakin vakioiskuisen ja 74 iskuisen kärsiin hioda 50.8 kaulalle, 69 iskuisesta tulee 73,2 ja 74 iskuseista tulee silloin 78,2. 

78 iskuisesta samaisella hionnalla 82,2.

Share this post


Link to post

Jyrsimessä tukkuna tehtyjä hitsattavia vastapainojakin vielä löytyi hyllystä.

Peltiä ovat, eli Fe 37 matskua..

IMG_20200109_211500.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...