-tipi- Posted September 1, 2020 Posted September 1, 2020 1 hour ago, Etelän Hetelmä said: Hyvin osaatte rationalisoida harrastuksen ohjaamisen tällä palstalla nestejäähdytteisiin Volkswageneihin. Ja sinun ohjeesi ovat Annikkia kovastikin auttaneet? Rationalisoi tähän vaikka ensin se 5k€:n ilmajäähypaku. 🤣 Quote
Urbantoy Posted September 1, 2020 Posted September 1, 2020 Onk sillä nyt mitään väliä minkä Annikki on ostanut, omia rahoja käyttänyt ja pohtinut mikä on järkevää heille, nimenomaan heille.. Se ei muille kuulu pätkän vertaa.. Jos he ovat tyytyväisiä niin se pitäs olla muillekin fine. Pääasia että sentään merkissä pysy, oikeassa 2 Quote
Etelän Hetelmä Posted September 1, 2020 Posted September 1, 2020 Volkkaripalstalla "keskustellaan ilmajäähdytteisistä Volkswagen-autoista". Siten minusta ei ole Palstan toiminta-ajatuksen mukaista ohjata neuvoa kysyviä ostamaan nestejäähdytteisiä Volkswageneita. Kukin auton ostaja tietystikin päättää mitä ostaa. Quote
Urbantoy Posted September 1, 2020 Posted September 1, 2020 No eiköhän he ekana olleet ajatelleet ilmajäähyä, Tanhiksen kanssa käytyjen hyvien keskustelujen ja omien pähkäilyjen jälkeen he päätyivät tölkiin, so what.. Ei kait se Etelän Hetelmän elämää nyt kaada..Ymmärtääkseni he itse tekivät valinnan mikä tuntui heistä parhaalta.. Alkusuunnitelma oli toinen mutta pohdintojen jälkeen päätyivät mihin päätyivät.. ei kukaan ole neuvonut ja suositellut että älä osta ilmajäähyä 2 Quote
Tanhis Posted September 1, 2020 Posted September 1, 2020 59 minutes ago, Urbantoy said: No eiköhän he ekana olleet ajatelleet ilmajäähyä, Tanhiksen kanssa käytyjen hyvien keskustelujen ja omien pähkäilyjen jälkeen he päätyivät tölkiin, so what.. Ei kait se Etelän Hetelmän elämää nyt kaada..Ymmärtääkseni he itse tekivät valinnan mikä tuntui heistä parhaalta.. Alkusuunnitelma oli toinen mutta pohdintojen jälkeen päätyivät mihin päätyivät.. ei kukaan ole neuvonut ja suositellut että älä osta ilmajäähyä Ilmajäähy heillä tosiaan oli mielessä ja käytiin läpi varhais ja myöhäispallon erot, laitettavat kohteet että autosta saa heille sopivan. Tai jos tarkkoja ollaan niin ei heillä tainnut olla väliä tai edes tietoa mikä on ilmajäähy ja mikä vesijäähy ja missä menee ero. Ja etelän hetelmä voi varmaan kertoa miten se edistää harrastamista että siellä parkkipaikalla tai ladossa on se tuhannenpillunpäreiksi purettu ruosteinen koppa joka syö kaikki rahat ja vapaajan varsinkin kun olen ymmärtänyt että et itsekkään ole sitä tyyppiä jolle se siellä tallissa olevan ruosteläjän hitsaamien on se harrastamisen pääidea. Tölkki on ihan pätevä takamoottorinen harrasteauto niin ilma kuin vesijäähdytteisenäkin ja mikä minä olen haukkumaan tölkkejä siinävaiheessa kun haussa on camperpaku harrasteautoksi ja taisi olla myös osittain käyttöauton virka tällä autolla mielessä. Quote
Ketsa Posted September 1, 2020 Posted September 1, 2020 9 hours ago, Tanhis said: Voi sen tölkinkin ostaa ilmajäähynä 🙂 Tai muuttaa sellaiseksi 😁 2 Quote
Pastori Posted September 2, 2020 Posted September 2, 2020 Tölkistä on helppo siirtyä sitten astetta vaikeampiin projekteihin, kuten niihin ilmajäähyihin, niinkuin itse olen tusinan tölkin jälkeen tehnyt. Muutenkin tuntuu olevan semmoista pientä "tölkkirasismia" tapahtumissa, liekkö liian uusia ja kanttisia versus junikset ja pallikset. Mulle itelle on aivan sama onko ilmaa, vettä, paskaa vai mitä siellä koneessa, kuhan on vwanha volkkari ja sitä saa potkia renkaisiin. Quote
Kharon Posted September 2, 2020 Posted September 2, 2020 On 4/6/2020 at 10:23 AM, Ketsa said: Mutta auton hitsaus ja erityisesti peltien naputtelu on parasta vastapainoa arkityön vittumaisuudelle (=pörssiyhtiö + paljon insinöörejä) 🙂 Ketsa tiivistää osuvasti: Kun arkityö on näppäimistön hakkaamista ja tietokoneiden kanssa puljaamista, niin viikon käyttäminen siihen että naputtelee yhden a5-kokoisen pellin juuri oikeaan muotoon, on mitä parasta puuhaa. Jos on kiire niin silloin on jo väärä aihio josta on aloittanut: Pitää aloittaa sellaisesta jota ei tarvitse hitsailla, ainakaan paljoa. Ruosteen kanssa puljaaminen on ikävää, mutta se on melkein se esityö, varsinainen työ on keksiä että minkämuotoinen pelti tehdään, sitten tehdä se ja saada se sähköliimalla kiinni nätisti. Ja sitten kun se pysyy kiinni, pitää vielä hioa noin 4/5 saumasta pois että sauma on siistin näköinen. Sitten vielä jos aikoo maalata sen (niinkuin varmaan on tarkoitus), niin pääsee hieromaan paikkakohtaa monta kertaa, kun se ei ole ikinä ihan suora mihinkään suuntaan. Tekniikan korjailu on paljon nopeampaa touhua, sähköjen kanssa puuhastelu on melkein yhtä hidasta kuin peltityöt jos/kun vähän kaikkea saa tehdä uusiksi. Johtoja ja liittimiä on ihan uskomaton määrä, vaikka vanhat volkkarit ovat melkeinpä minimisähköillä mitä nyt voi olla. Sisustus on ihan oma matopurkkinsa, äkkiseltään tyhjästä kabiinista löytyy ämpärillinen osia kun etsii tarkemmin. Ja sitten ne pitäisi saada takaisin maalauksen jäljiltä. Koko auton läpikäymiseen menee helposti tuhansia tunteja. Vuodessa on kaikkiaan ~8700 tuntia: Jos käy töissä 8h/220 päivää ja nukkuu toiset 8h niin jää ~4000 tuntia. Siis vuoden *ihan kaikki* aika kun ei ole töissä tai nukkumassa hukkuu vaivatta. Yllättäen läpikäyminen yleensä kestää paljon pidempään kuin vuoden, muutakin tekemistä kun tavallisesti on. Kun korjaa yhden kohdan hyvin, niin se kestää aina 20 vuotta, jolloin ei tarvitse koko autoa kerralla remontoida ja pääsee ajelemaankin välillä. Toki kaiken läpikäynti sitten kestää sen 10v, mutta onko sillä niin väliä? Ikuinen kysymys: Omaa Karmannia on remontoitu mistä milloinkin kohta 20v ja se alkaa olla pikkuhiljaa hyvä. Voisi olla parempikin, mutta 'hyvä' riittää tähän kohtaan. 2 Quote
Kharon Posted September 2, 2020 Posted September 2, 2020 On 9/1/2020 at 10:20 AM, Tanhis said: . Ja eiköhän sen nyt ole aika selvää että mahd. pienellä budjetilla ilman harrastamistiloja ja työkaluja ei ilmajäähdytteistä bussia/pakua hommata. Palliksetkin (siis edes suunnilleen ehjät) alkavat karata kalliiksi, joten pienellä budjetilla se on tölkki. Tämä on realiteetti. Ikävää, mutta ei siitä mihinkään pääse. Eikä tarvitse odottaa kovinkaan kauaa (10v?) niin tölkille käy samoin. Minäkin olisin halunnut 60-luvun alun Kuplan rättikatolla (*) mutta niiden hinnat ovat aika huikeita, ei pysty. Harmittaa kun aikanaan pääsi oma -65 Kupla karkuun: Kaupunki rahtasi sen romuautona kaatopaikalle vaikka siinä oli kilvet ja kaikki, kun se oli pudonnut rekisteristä katsastamattomuuden takia. Sille olisi nyt myöhemmin ollut käyttöä: Ei vain silloin ollut mitään paikkaa mihin hillota se 20 vuodeksi. Sitä kun oli nuori ja tyhmä, varmastikin joku paikka olisi löytynyt kun olisi vain kysellyt riittävästi. Pöh! *) Blocketissa oli vuosia sitten '62 rättikatto, kilvissä ja katsastettu, ~3ke ja sitten vaan hohhailin niin meni sivu suun. Vieläkin potkin itseäni perseelle tämmöisen typeryyden takia. Muutama muukin vastaava on, mutta nyt ei sitten ole yhtään Kuplaa. Kaikkea muuta kyllä on. 1 Quote
Kharon Posted September 2, 2020 Posted September 2, 2020 On 9/1/2020 at 11:04 AM, non-hippy said: Harva täällä 100% vesiallerginen on. Eikä edes merkkiuskollinen. Jepulis. Jos kaksipyöräiset (päristimet, ei fillareita) lasketaan mukaan niin 7 eri merkkiä löytyy omastakin kalustosta, vaikka volkkarit ovatkin enemmistönä. Hauskana nippelinä juttelin yhden BMW-harrastajan kanssa tänään päivällä: Tällä on bemareiden lisäksi muutama mersu ja kupla(!). Eikä ole mitenkään harvinaista: Saksa-autojen harrastajilla on saksalaisia autoja. Oli muutakin asiaa niin unohdin tietty kysyä että mikä kupla, voi pöh. Quote
Pastori Posted September 3, 2020 Posted September 3, 2020 8 hours ago, Kharon said: Palliksetkin (siis edes suunnilleen ehjät) alkavat karata kalliiksi, joten pienellä budjetilla se on tölkki. Tämä on realiteetti. Ikävää, mutta ei siitä mihinkään pääse. Eikä tarvitse odottaa kovinkaan kauaa (10v?) niin tölkille käy samoin. Alkaa nuo vesivammaset tölkitkin olemaan jo hinnoissaan, varsinkin nelikot. Aikanaan maksoin ekasta takatuupparista 200€, nyt samassa kunnossa oleva maksaa 2000€... Quote
GT78 Posted September 3, 2020 Posted September 3, 2020 Kaks tonnia ei nyt vielä ole edes paljon rahaa. Ylipäätään huvittaa Suomessa se että jotain kahdeksan tonnin pallokeulaa jaksetaan taivastella viikkoja myynti-ilmoituksessa ja sit ku se myydään ulkomaille yleensä niin itku vain kovenee. Tölkit kannattaisi pelastaa nyt tosiaan ettei joudu itkemään myöhemmin.. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted September 3, 2020 Posted September 3, 2020 Usein kuulee että ruostevaurioiden korjaamisesta ei kukaan pidä. No ei varmaan pidäkään jos on jo käytössä oleva auto, mutta ei kai se projektin alussa haittaa? Itse ainakin ihan mielellään touhuilen niidenkin hommien parissa, aikaahan se ottaa mutta kai ne kaikki harrastukset ottaa aikaa. Useimmat myös rahaa. 1 Quote
arvuuttaja Posted September 3, 2020 Posted September 3, 2020 Makuhan tästä hommasta on täysin mennyt, kun noi mailman hinnat ovat hypänneet aivan uskomattomiin lukuihin. Sen seurauksena osa porukkaa yrittää kalastella halvalla vanhoja volsuja myynti voittoa vain tavoitellen. Itsellä 34 vuosi käynnistymässä näidenkn vitun romujen kanssa.. 3 Quote
mikan Posted September 4, 2020 Posted September 4, 2020 Arvuuttajan kanssa samoilla linjoilla ollaan. Kuplan taisin ostaa 1987, jos enää oikein muistan. Nyt sitten kait pitää vain odotella, että saan kuplasta, juniksesta ja kirpusta kaikista +10000€ per auto... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.