panzza Posted May 5, 2020 Posted May 5, 2020 Mitä mahtaa tapahtua, jos laitan coilit pallonivelkeulaiseen orkkisiskarien tilalle ja otan jousipakkojen lukkoruuvit pois kokonaan? Ainakin iskaritorneja varmaan joutuu vahvistamaan mutta voisiko toimia noin? Ettei välttämättä tarvitse purkaa jousipakkoja pois ja saisi korkeussäädön eteen. Vai eikö toimi? Quote
VW-63 Posted May 5, 2020 Posted May 5, 2020 Siis ei säätöakselia? Jos otat jousipakan keskiruuvin pois niin jousitus pysyy yhtä jäykkänä, mutta jousipakat ja myös tukivarret alkavat lonksua sivusuunnassa. Jos on säätöakseli niin säätö alas ja coilovereilla korkeus takaisin lähtötilanteeseen. Madallusasteesta riippuen tarvitset luultavasti myös droppiolat. 1 Quote
kari kittilä Posted May 5, 2020 Posted May 5, 2020 Jousipakat pois ja nämä tilalle https://www.limebug.com/product/view/2095/t1-titan-super-strength-through-rods#temp Olen kahteen autoon rakentanut coilover jousitukset ilman vakio jousia. Soita jos kiinnostaa tietää lisää. Quote
Tanhis Posted May 6, 2020 Posted May 6, 2020 Onko noissa limebugin varsissa laakerointi sisällä mikä sallii vääntymisen vai miten noi toimivat. Quote
Kemin Karavaanari Posted May 6, 2020 Posted May 6, 2020 Eiköhän nuo ole yhtä tönkköä puuta koko tangot. Tukivarret vaan pyörivät noissa tangoissa kun lukituspultin kolo on korvattu koko tangon kiertävällä uralla. Quote
-Alex- Posted May 6, 2020 Posted May 6, 2020 Niin noiden päät on laakeroitu, kuten videossa sanottiin. Luultavasti neulalaakerit sisällä. Quote
VW-63 Posted May 6, 2020 Posted May 6, 2020 (edited) Tuohan voi olla pidemmän päälle parempi, kuin ne tangot, joissa päät ei pyöri. Noinkohan olisi muut kuin liukulaakerit päissä? Tuossa pultin ja akselin halkaisijoiden erotus lienee luokkaa 6mm, joten 3mm leveää laakeria tuskin löytyy muuna kun kuulattomana/neulattomana. Edited May 6, 2020 by VW-63 Quote
-tipi- Posted May 7, 2020 Posted May 7, 2020 Mulla on '67 Kuplassa pelkkä säätöakseli, topakampi etuvakaaja, ja 16" pyörät. Ja on hyvä ajaa kovissakin nopeuksissa. Ei siis edes droppeja. Saahan noihin coilover jousituksiin omia rahojaan tuhlata, pysyy osavalmistajat leivässä, mutta aivan turhaa se on. Perusasiat kuntoon. Quote
Tanhis Posted May 7, 2020 Posted May 7, 2020 9 hours ago, -Alex- said: Niin noiden päät on laakeroitu, kuten videossa sanottiin. Luultavasti neulalaakerit sisällä. Noniin tälläinenhän ratkaisee mun ilma-akselin suunnitteluongelman. Tai siis veikkauksena että eiköhän vastaavia ole myynnissä myös type2 akseleihin. Quote
-Alex- Posted May 7, 2020 Posted May 7, 2020 12 hours ago, Tanhis said: Noniin tälläinenhän ratkaisee mun ilma-akselin suunnitteluongelman. Tai siis veikkauksena että eiköhän vastaavia ole myynnissä myös type2 akseleihin. Saiskohan red9designiltä erikseen pelkkää tankoa? https://www.red9design.co.uk/type2.htm Ja näyttäis saavan limebugilta pelkän tangon. Tosin ei kerro että käykö molempiin, juna ja pallokeulaan. https://www.limebug.com/product/view/3940/t2-titan-super-strength-through-rods-520/#temp Quote
VW-63 Posted May 7, 2020 Posted May 7, 2020 Eikös red9:n tangot ole kiinteillä päädyllä toisin kuin tuo limen tuote? Quote
kari kittilä Posted May 7, 2020 Posted May 7, 2020 Mulla on ollut molemmat ja nyt splitissä nuo Limebugin. Molemmat täysin samanlaiset(varmaan samalta valmistajalta). Molemmissa pyörivät päät eikä ole laakeroitu vaan kuusiokolo pultilla kierteytetty tankoon johon lukittu lukkoliimalla ja lukkoruuvilla. Quote
x-pj Posted May 8, 2020 Posted May 8, 2020 On 5/5/2020 at 9:29 PM, VW-63 said: Jos on säätöakseli niin säätö alas ja coilovereilla korkeus takaisin lähtötilanteeseen. En ole laittamassa kierrejousia enkä ilmapusseja, mutta jos olisin, niin tekisin varmaan näin. Tuntuu varmemmalta ja kestävämmältä rakenteelta. Eihän sen tukivarren liike ole pitkä ja jos ei ole kyse mistään käyttöautosta, niin varmaan rauta rautaa vasten hinkkaaminenkin toimii. Quote
Tanhis Posted May 8, 2020 Posted May 8, 2020 8 hours ago, x-pj said: En ole laittamassa kierrejousia enkä ilmapusseja, mutta jos olisin, niin tekisin varmaan näin. Tuntuu varmemmalta ja kestävämmältä rakenteelta. Eihän sen tukivarren liike ole pitkä ja jos ei ole kyse mistään käyttöautosta, niin varmaan rauta rautaa vasten hinkkaaminenkin toimii. Liike ei ole pitkä mutta sitä on paljon. esim keskipalaa olen suunnitellut jo uusiksi jatkuvan liikkeen takia, ajatuksena ettei akselia tarvitse olla joka kesä uusimassa seuraavaan kehitysversioon vain sen takia että meni siittä missä aita on matalin. Tai vaihtoehtoisesti olla sitä akselia kokoajan rasvaamassa. Quote
kari kittilä Posted May 8, 2020 Posted May 8, 2020 On 5/5/2020 at 8:29 PM, panzza said: Mitä mahtaa tapahtua, jos laitan coilit pallonivelkeulaiseen orkkisiskarien tilalle ja otan jousipakkojen lukkoruuvit pois kokonaan? Ainakin iskaritorneja varmaan joutuu vahvistamaan mutta voisiko toimia noin? Ettei välttämättä tarvitse purkaa jousipakkoja pois ja saisi korkeussäädön eteen. Vai eikö toimi? Itse en lähtis sekoittamaan kahta erityyppistä jousitusjärjestelmää, saataa käyttäytyä tienpäällä arvaamattomasti. Quote
SePi Posted May 11, 2020 Posted May 11, 2020 Mä oon pohtinu et miks toista vääntösauvat yhdistävää miten hyvänsä laakeroitua jousiterästankoa ei vois käyttää kallistuksen vaimentimena ja toinen sitten olis tollainen limebugin tapainen? Ja sitten ne coiloverit Quote
VW-63 Posted May 11, 2020 Posted May 11, 2020 On 5/8/2020 at 10:06 PM, kari kittilä said: Itse en lähtis sekoittamaan kahta erityyppistä jousitusjärjestelmää, saataa käyttäytyä tienpäällä arvaamattomasti. En ole huomannut madalletussa kuplassa mitään haittavaikutuksia, vaikka vääntösauvat ovat coilovereiden kavereina. Molemmat jouset ovat kuitenkin koko ajan jännittyneenä. Coilovereiden jousien jäykkyyden valinta vaan ei mene ihan suoraan kg/cm ajattelulla, kun väätösauva on vaikutuksessa mukana. 33 minutes ago, SePi said: Mä oon pohtinu et miks toista vääntösauvat yhdistävää miten hyvänsä laakeroitua jousiterästankoa ei vois käyttää kallistuksen vaimentimena ja toinen sitten olis tollainen limebugin tapainen? Ja sitten ne coiloverit Varmaan voisikin. Jollain sen kallistuksen vakaajan virkaa tekevä tangonkin sivuttais liike pitäsi kuitenkin rajoittaa. Vakaajan tangon vaihtaminen pitäsi myös tehdä melko helpoksi, koska jäykkyys tuskin osuu parilla ekalla yrittämällä mieleisekseen (jos kriteerit ovat tiukat:)). Jos ei välttämättä halua vakaajaa piiloon niin veitsivakaaja on aikas hyvä vaihtoehto perinteiselle. Quote
JM Posted May 11, 2020 Posted May 11, 2020 1 hour ago, SePi said: Mä oon pohtinu et miks toista vääntösauvat yhdistävää miten hyvänsä laakeroitua jousiterästankoa ei vois käyttää kallistuksen vaimentimena ja toinen sitten olis tollainen limebugin tapainen? Ja sitten ne coiloverit Semmonen muistikuva että vw pohjasissa formuloissa olisi tälläinen rakenne. Quote
Urbantoy Posted May 11, 2020 Posted May 11, 2020 (edited) Opastakaa nyt uunoa.. Muuttuuko se keula oikeasti paremmaks coil-overeilla, vai onko tää vaan jotain hiistelyä että esson baarissa saa sanoa että mullapa on coil overit.. Siis tarkoitan normiajoa, pisteestä aaa pisteeseen bee Edited May 11, 2020 by Urbantoy Quote
x-pj Posted May 11, 2020 Posted May 11, 2020 58 minutes ago, Urbantoy said: Opastakaa nyt uunoa.. Muuttuuko se keula oikeasti paremmaks coil-overeilla, vai onko tää vaan jotain hiistelyä että esson baarissa saa sanoa että mullapa on coil overit.. Siis tarkoitan normiajoa, pisteestä aaa pisteeseen bee Korkeussäätö on helpompi, jos on säädettävät. Ajoon ei vaikuta. Quote
VW-63 Posted May 11, 2020 Posted May 11, 2020 x-pj mainitseman lisäksi jousituksen jäykkyyttä voidaan vaihtaa helposti. 1 Quote
Tanhis Posted May 12, 2020 Posted May 12, 2020 14 hours ago, x-pj said: Korkeussäätö on helpompi, jos on säädettävät. Ajoon ei vaikuta. 13 hours ago, VW-63 said: x-pj mainitseman lisäksi jousituksen jäykkyyttä voidaan vaihtaa helposti. .........jos ostaa kunnolliset eikä niitä halvimpia kromicoileja. Ja en nyt näkisi että coileissa korkeuden säätö olisi mitenkään helpompaa jos vertaa keskipalasta korkeuden säätöön. Quote
x-pj Posted May 12, 2020 Posted May 12, 2020 20 minutes ago, Tanhis said: .........jos ostaa kunnolliset eikä niitä halvimpia kromicoileja. Ja en nyt näkisi että coileissa korkeuden säätö olisi mitenkään helpompaa jos vertaa keskipalasta korkeuden säätöön. Kunnollisissa eli kalliimmissa coilovereissa voi säätää jousen esijännitystä, mutta se on hienosäätöä. Varsinainen säätötapa on vaihtaa jousia, joka on kohtuullisella helposti tehtävissä. Jouset voidaan valita auton nurkkapainojen mukaan. Samalla akselilla voi olla eri jäykkyisiä jousia. Nuo on niitä hienouksia joiden takia niitä vaativassa käytössä suositaan. Normiharrastaja ei jaksa tuollaisilla asioilla päätään vaivata. Riittää kun voi esson baarissa asiasta ohimennen mainita 😉 Quote
Tanhis Posted May 12, 2020 Posted May 12, 2020 52 minutes ago, x-pj said: Kunnollisissa eli kalliimmissa coilovereissa voi säätää jousen esijännitystä, mutta se on hienosäätöä. Varsinainen säätötapa on vaihtaa jousia, joka on kohtuullisella helposti tehtävissä. Jouset voidaan valita auton nurkkapainojen mukaan. Samalla akselilla voi olla eri jäykkyisiä jousia. Nuo on niitä hienouksia joiden takia niitä vaativassa käytössä suositaan. Normiharrastaja ei jaksa tuollaisilla asioilla päätään vaivata. Riittää kun voi esson baarissa asiasta ohimennen mainita 😉 Jaa mä luulin että näissä halvimmissa oli sisähalkaisija niin pieni ettei helposti saatavissa olevat perusjouset sovi. Quote
kari kittilä Posted May 12, 2020 Posted May 12, 2020 Kuinka moni on tehnyt Karmann Ghian tai Kuplan jossa on oikeat coiloverit (jossa on napilla säädöt molempiin suuntiin) joka nurkassa ilman vakiojousi osia ja on ajokokemusta sillä. Omalta kohdalta voin sanoa että ero on kuin yöllä ja päivällä. 1 Quote
VW-63 Posted May 12, 2020 Posted May 12, 2020 4 hours ago, Tanhis said: Jaa mä luulin että näissä halvimmissa oli sisähalkaisija niin pieni ettei helposti saatavissa olevat perusjouset sovi. Jos nyt puhutaan oikeista coilovereista eikä niistä parinkympin iskareista, joissa on päällä kiva kromin värinen jousi niin kyllä coiloverin valmistaja luonnollisestikin tarjoaa laajan skaalan jousia omiin tuotteisiinsa. Ja jouset on ihan universaali mitoilla eli kuin tarkastaa jousen sisähalkaisija niin käyvät ristiin eri valmistajien iskareille. Coiloveri muutoksessahan on samalla hyvä tilaisuus vaihtaa myös iskarit säädettäviksi, vaikka voihan ne tietysti vaihtaa vakio iskarin tilalle ilman jousiakin. Mutta kaikkihan nämä muutoksethan ovat mieltymysten mukaan. Jos haluaa säilyttää VW:n autenttisen ajotuntuman, mikä ei käsittääkseni nykymittapuulla ole se paras mahdollinen, niin ei näitä kannata laittaa. Jos taas on jotain toiveita normaalista sunnuntaiajelusta poikkeavaan ajo-ominaisuuksien parantamiseen niin näitä, kuten montaa muutakin muutosta, kannatta harkita:) 1 hour ago, kari kittilä said: Kuinka moni on tehnyt Karmann Ghian tai Kuplan jossa on oikeat coiloverit (jossa on napilla säädöt molempiin suuntiin) joka nurkassa ilman vakiojousi osia ja on ajokokemusta sillä. Omalta kohdalta voin sanoa että ero on kuin yöllä ja päivällä. Onko Karilla jousen jäykkyyden säätö napilla vai iskarin? Quote
SePi Posted May 12, 2020 Posted May 12, 2020 Olisko huomioitava vielä iskaritolppien yläpäiden keskinäinen tuenta - kuten MacPhersoneissakin on tapana? Nythän jousien kuormat kohdistuu uusiin pisteisiin. Pukkikeulallehan löytyy jo valmiita tukia pohjalevyyn, jotka kannattaa laittaa joka tapauksessa Quote
Tanhis Posted May 12, 2020 Posted May 12, 2020 42 minutes ago, VW-63 said: Jos nyt puhutaan oikeista coilovereista eikä niistä parinkympin iskareista, joissa on päällä kiva kromin värinen jousi niin kyllä coiloverin valmistaja luonnollisestikin tarjoaa laajan skaalan jousia omiin tuotteisiinsa. Ja jouset on ihan universaali mitoilla eli kuin tarkastaa jousen sisähalkaisija niin käyvät ristiin eri valmistajien iskareille. Coiloveri muutoksessahan on samalla hyvä tilaisuus vaihtaa myös iskarit säädettäviksi, vaikka voihan ne tietysti vaihtaa vakio iskarin tilalle ilman jousiakin. Mutta kaikkihan nämä muutoksethan ovat mieltymysten mukaan. Jos haluaa säilyttää VW:n autenttisen ajotuntuman, mikä ei käsittääkseni nykymittapuulla ole se paras mahdollinen, niin ei näitä kannata laittaa. Jos taas on jotain toiveita normaalista sunnuntaiajelusta poikkeavaan ajo-ominaisuuksien parantamiseen niin näitä, kuten montaa muutakin muutosta, kannatta harkita:) Onko Karilla jousen jäykkyyden säätö napilla vai iskarin? Juu puhutaan kahdesta eriasiasta sinä puhut siis laillisista coilovereista ja minä puhun niistä halvoista kormikikkareista millä ei taida tehdä juuri mitään. Quote
kari kittilä Posted May 12, 2020 Posted May 12, 2020 (edited) 2 hours ago, VW-63 said: Onko Karilla jousen jäykkyyden säätö napilla vai iskarin? Mulla on iskarin säätö napilla, jouset on edessä 175lbs ja takana 400lbs Nämä takana Edited May 12, 2020 by kari kittilä Quote
VW-63 Posted May 12, 2020 Posted May 12, 2020 (edited) Jep. Samanlaiset GAZ:it kuin minullakin. Jousivoimat vain hieman isommat, kun minulla vakiojouset on paikallaan. Tosin niin löysälle käännettynä, ettei niillä ajamaan pystyisi, mutta keventävät kuitenkin vähän, että ihan kaikki kuorma ei ole colovereilla. Takana jouset 300lbs ja edessä 100lbs. Edited May 13, 2020 by VW-63 Etujousen jäykkyys korjattu Quote
Racing Posted May 1, 2023 Posted May 1, 2023 On 5/12/2020 at 3:36 PM, VW-63 said: Jep. Samanlaiset GAZ:it kuin minullakin. Jousivoimat vain hieman isommat, kun minulla vakiojouset on paikallaan. Tosin niin löysälle käännettynä, ettei niillä ajamaan pystyisi, mutta keventävät kuitenkin vähän, että ihan kaikki kuorma ei ole colovereilla. Takana jouset 300lbs ja edessä 100lbs. Mistä tilasitte noita GAZ coilovereita etupäähän? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.