Timppa Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 AConlyn. innoittamana pistetään kyselyä, josko kukaan vaivautuisi vastaamaan, millä osilla saat tehtyä hyvin lähelle 200hp vaparin halvimmillaan, kestoa ei tarvitse olla, jäähdytys ym. politiikka erikseen, mutta jos puhutaan nyt että käytettävissä on, vakio T-1 lohkoinen 1600. eli mitä muutoksia minimissään että todellista tehoa on se 200hp~ vapari. tähän voi sitten osatoimittajatkin pistää paketti vaihtoehtoja/tarjouksia.. Quote
Guest Mika Raussi Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 Lähtökohtaisesti T-4 osat on reippaasti kalliimpia ja heikommin saatavilla. Quote
Ketsa Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 200hp vapariin pystyy nelkussa hyödyntämään alkuperäisen lohkon, mutta vanhasta t-1 motista ei varmaan kannata hyödyntää yhtään mitään... Quote
Guest ritariässä Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 jos sittenkin haluaa tehdä yli 200 heppaisen type1 vaparin, seuraavia kansia voi sit harkita. http://www.jpmotorsport.se/e/ms230.htm Quote
mikan Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 Jos haluaa tehdä 200 heppasen vaparin, niin turha miettiä miten sen saa tehty halvimmillaan. Siitä pohdinnasta on tuskin hyötyä kenellekään. Tai ainakaan minä en näe mitään järkeä että yritetään tehdä niin halvalla kuin mahdollista. Kyllä se on jokkishommaa... t. Mika Quote
Guest fgronlun Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 jos sittenkin haluaa tehdä yli 200 heppaisen type1 vaparin, seuraavia kansia voi sit harkita. http://www.jpmotorsport.se/e/ms230.htm Onko kokemusta noista? Olen ollu yhteydessä niihin mutta tuo hinta politiikka meni vähä yli budjetin vielä.. Onko noissa lasten tauteja miten on kestävyys ym ym Quote
Timppa Posted October 14, 2006 Author Posted October 14, 2006 lainaus AConly = "Haluatko rakentaa turbon ihan vain huvikseen vai onko sinulla joku teho tavoite mihin pitäisi päästä. Jos tavoite on luokassa 150-200hv kannattaa pysyä vaparissa tulee helpommin ja halvemmalla. Tietysti jos tekee pikku koneen ja laittaa siihen föönin on sekin hyvä vaihtoehto." joo, meinaan vaan että jos kerta vaparista saa helpommin ja halvemmalla 200hp~ pistäkää vaan reseptiä niin rakennetaan heti,, "1600 vakio alakerta muistaakseni 284 nokka vakio kannet jotka tasoitettu siis ei kairattu volvo 340 ruisku Mitsubishi TD05-16G turbo cossun ic itte tehty pakosarja penkitti 175hv/240Nm 0.8 ahdoilla" esim. edellämainittu paketti ei varmaan kivitaloja kustanna..? Quote
Marko Posted October 15, 2006 Posted October 15, 2006 esim. edellämainittu paketti ei varmaan kivitaloja kustanna..? Ei, mutta ei se noi osat ostamalla ole vielä valmis ja toimiva moottori, jos huomioidaan kuinka paljon työaikaa vie että tuo toimii ja on autossa kiinni niin summa kasvaa merkittävästi. Toinen mitä tarkoitin tuolla. Ei tullut mieleenkään että joku alkaa tekemään "hyvää" moottoria vanhoista romuista. Näillä perusosilla päästään n.200hv jos tekijä osaa hommansa. Tietty tuossakin vaaditaan aika paljon työtä ja sovittamista, mutta kone sopii alkuperäiselle paikalle ja luukku menee kiinni ja moottori kestää ajamista. 84mm tai 86mm akseli FK-87 tai FK-89 nokka tai vastaava 94mm pytyt 5,6" H-kanget 1.4 välitetyt keinut 044 kannet 42/37,5 48 weberit Quote
Timppa Posted October 15, 2006 Author Posted October 15, 2006 niin, kummassakin varmasti omat puolensa.. yllämainitussa (1600t) jää koneistukset ainakin vähemmälle, ja osienhinta jo uutenaostettunakin on edullinen, mutta kestävyys voi olla sitten toinen juttu.. Quote
Guest ritariässä Posted October 15, 2006 Posted October 15, 2006 oma ehdokkini seuraavanlainen 82mm tai 84mm akseli FK-4X sarjan nokka 94mm pytyt 5,4" tai 5,5"H-kanget 1.4-5 välitetyt keinut 044 kannet joko ns perusversioina jotka osaava kansiguru laittaa kuntoon taikka sitten esim CNC wedget, mut nekin vaativat pientä hienosäätöä. kansien tärkeyttä kun koskaan ei voi korostaa liikaa. 82/84 akseli koska mahtuu lohkoon paremmin kuin esim 86. ei tartte niin paljoo avarrella lohkoo ja viilailla nokka-akselia mahtuakseen pyörimään. samoin kone pysyy kapeampana käytettäessä lyhyempiä kiertokankia eli mahtuu konehuoneeseen paremmin ja samoin jäähdytyspelteja ei tartte niin muokkailla taikka ollenkaan. samoin liikkuvien osien massat pienemmät. kaikki massa mikä on pois ventiilikoneistolta, on pelkkää plussaa. leveämpi kone=pidemmät/painavammat työntötangot. fk4X sarjan nokissa on erillaiset rampit kuin fk8X sarjan nokissa, joten tehollisen noston aika pidempi jne... tosin jyrkempien ramppien johdosta ovat ankarammat lohkon nostinreijille, joten uus lohko tai holkitetut nostinpesät käytännössä pakolliset jos kestoa halutaan. kiertokangista tulikin jo hiukan mainittua, mut tästä on olemassa kahta koulukuntaan ja molemmat vaihtoehdot toimii. mut jos ollaan alle 7000 kierrosta kiertävää katukonetta tekemässä, pisteet silloin lyhyille kangille. yleensä nämä katustrokerit saavuttavat suurimman tehonsa 5500-6500 kiekoilla vaikka kiertävätkin ylemmäs. näillä osilla jos aletaan konetta rakentamaan, ei enää liene se maagisen 200 hepan ylittäminen se tärkein, sillä tuli koneesta se 185 tai 205 heppaa on kyseessä helvetin tehokas ja nopea kone kuplaan. tärkeintä saada osien mitoitus ja sopivuus varmistettua= kestoa lisää ja laitettua säädöt kohdillen kunnolla ja sitä kautta kutiteltua viimeisetkin tehot irti. tämän jälkeenkin voi alkaa miettimään omaa ajotyyliään ja sitä miten ja kuinka pitkään mahdollinen vakiolaatikko kestää:) Quote
Lasse Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Tiedä onko sitten kädettömyyttä vai mitä, mutta tällä reseptillä ei vielä irtoa 200 heppaa: 82*94 5,5" i-profiilikanget turatut street elimanator kannet (hikiset venat) 9,5 puristukset löysä nokka itte turattu pakosarja 40 tuplat En viitti tilittää paljonko on mennyt rahhoo (kaikki ylimääräinen). Tosin en ole mittarilla käynyt, mutta yllätys olisi jos yli 200 heppaa löytyy. Toinen asia on, että paljonko on vääntöä ("riittävästi" löytyy). Eli sanoisin niin, että jos bokserista 200 heppaa meinaa ottaa niin rahaa ei kannata miettiä ja jotakin olisi hyvä moottorin virittämisestä tietää. Järjestä ei kannata puhua mitään. Vakiolaatikko kesti mun ajotyylillä kuukauden. Quote
Guest Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Lisää paukkua vaa... tonne 10.5 voi hyvinkin nostella : ) Quote
mikan Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Lassen mottiin lisää ruttua, isommat kaasarit ja vihaisempi nokka. Sulla on sellainen alakerta kuitenkin siinä että se kestää vaikka mitä. Toisaalta tuollaisella hieman miedommalla alhaalta vääntävällä lienee leppoisampi cruisailla. t. Mika Quote
Lasse Posted October 19, 2006 Posted October 19, 2006 Joo varmaan vois nostaa vaikka yli 11, mutta tohon toi jäi, koska palotilat kansissa oli semmoiset, että olisi täytynyt mulkata kansia. Kalleimmat hevosvoimat on ne 5 viimeistä ennen konerikkoa ? Toi on hyvä käyttömotti nyt. Täytyy kattoa penkissä joskus tulevaisuudessa kun saan tohon oikeammat kurkut. Quote
-Alex- Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Mun suositus 200hp katumoottorista: 5000-8000 euroa konepaketilla hintaa, enemmänkin ehkä, riippuu osista. 2276cc tai 2332, ei kauheesti tehoeroa. 5.5-5.6" mittaiset kanget. FK10 / FK87 tai 86C 1.4 keinuilla 10-10.5 puristukset 1.2-1.3 dekillä 44x37 tai 46x37 venttiileillä kannet, esim 044, hyvin portatut, kansissa piilee potentiaali hyvän nokan ohella. Virtausnopeutta tulisi olla hyvin ja virtausta oltava ainakin 190hv 13mm nostolla . Jos 60% kisakone, miksei CE kannet vaikka, jos lompakko kestää. 48 DRLA/IDF/IDA, tai läppärungot. 1 3/4" pakosarja hyvällä vaimentimella, mielellään läpivirtaava mallia. 1 5/8" voi käydä, on niin konekohtaista, pienemmällä pakosarjalla vääntöä alempana ehkä. Jos tavoitteena 230-240hp 2.3-2.4 katukone jolla olis tarkoitus kerätä vähän kilometrejäkin, laittaisin JPM kannet ja LN:n nikasil pytyt, mutta nää yläpään osat jo haukkaa lompakosta sitten n.5000 euroa. Quote
mikan Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Slugien järjestämissä Dyno Day tapahtumissa ollut aika vähän +200 hv vaparikuplia...muita kuin Tomin 2,3? t. Mika Quote
Guest biblo Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 1.Pitänee kysyä löytyykö kuplaan edukkaasti jostain takomäntiä vai uskaltaako 150hv lykätä ahdettuna vakioalakerralla? 2.Kestääkö vakiokiertokanget hyvin vai onko siihen joku edukas vaihtoehto? 3.Saako vakiokansista(2-r) tehtyä 150-200hv virtaavat vai meneekö kannet vaihtoon? 4.Kampura menee vakiona noilla tehoilla? 5.Nokka vaihtoon,edukasta tilalle tietysti,mikä?(ei hiottu vaikka olisi halvin) 6.Riittääkö pohjaksi AS-21? 7.Mitä muuta vaihtoon? (harkinnalla mennään,ei mitään vielä toteuteta..) Quote
mikan Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Mulla oli monta vuotta tuollainen ahdettu kuplassa. 1. Mahlet toimii hyvin. 2. Vakioveivien kanssa ei ollut ongelmia. 3. Vakiokannet, mutta isot venat, hitsatut ja rankasti portatut kanavat. 4. Pukpäkin vastaisku. :-) 5. Virtasen Maurin hioma turbonokka. 6. Vakiolohko kairattuna isommille pytyille ja full flow. 7. Kaikki bensahilut ja pakopuoli sekä öljynkierto. t. Mika Quote
Tomppa Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Aircooled.fi:lle valmistuu piakkoin "esittelymoottori", joka on kasattu Aircooledilla myynnissä olevista osista. Sen verran voi paljastaa, että kansina on esim. Super-D 42x37mm kannet, jotka on vielä hierottu palotilojen osalta paremmiksi. Kampura / pytty-yhdistelmäkin on kohtuullisen "iso", ja muutkin osat on mitoitettu suurempaan ja luotettavaan koneeseen sopiviksi. Kuitenkaan moottorista ei ole ajateltu otettavan 150-160 heppaa enempää, jotta luotettavuus säilyy. Melkoisen paljon pitää satsata, että saa luotettavat 200 hummaa ykköstyypin koneesta ulos. Quote
-Alex- Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Näin on, luotettavuus maksaa....Mä ainakin tuollaiseen koneeseen laittaisin OEM puhallinkopan ja pellit, mikäli saatavilla, sekä suuri lisäöljypohja korkealle kiertävään koneeseen. Toinen öljynjäähdytin vasta sitten kun tietää että onko se tarpeellinen. Redlinen synt. öljyillä on myös saatu tiputettua koneen lämpötilaa paikkapaikoin 5-15c, verrattaen mineraaliöljyihin, vwtrendsissä oli artikkeli siitä. Testikone oli 1600cc bolt-on turbosarjalla. 230-240hp vaatii vielä enemmän rahaa, että se on luotettava vaparina, pitää varmaan tuohon edelliseen lisätä 2000-3000 euroa :D...kiinnostava mutta kallis vaihtoehto on alumiiniset nikasilpytyt. Tässä vaiheessa aletaan miettiä turbotusta.. ;) Thesambassa oli myynnissä Jake Rabyn tekemä n. 230hv T4 kone, oli maksanut n. 22 000$, myymässä sitä n. 15K$ hintaan... Quote
Guest fgronlun Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Talven aikana olis aikomus tehdä 2kpl 200-250hv 1600 moottoria jolla aikomus olis ajella hivenen pitempään. Ahdettuna tottakai koska miksi tehdä 2.3l 160 heppanen vapari jos vakio 1600:sta saa sen 200hv kevyesti vakio kansilla ilman 3000€ tarroja :) Kesän aikana tuli ajeltua se 2-3000km "vakio" 1600 ja heikomaksi lenkiksi osottautu lohko johtuen vakio kammesta. Ensi kesäksi vastapainot ja tasapainotus ja toiseen tulee "tako" männät. Tottakai tuollasen 1600 teho alue ei ole mailman laajin mutta paremmalla nokalla tuokin korjaantuu (ilmotettu teho takapyöriltä) Quote
JaniM Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 miksi tehdä 2.3l 160 heppanen vapari Niimpä, siksi siihen ahdin perään pitääki laittaa. Quote
mikan Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Stroukker ja ahtaminennnn niinkuin Jamppa jo aikoinaan totesi! :-) Oikeasti sellainen +8000 rpm laulava rookeri kuulostaa hyvältä, mutta niin kuulostaa zuuuu...tsiuhhh...moottorikin. t. Haaveilija-Mika Quote
Marko Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Voihan sen näinkin tehdä. Auto oli todella siisti, lukuunottamatta vanteita tai tiedä niistä. Väärässä autossa ne kuitenkin ovat :) Quote
mikan Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Kysymys oli +200 vaparista ja sitten me alettiin jo ahtaa ja nyt perässä näyttää roikkuvan vetinen ahdettu vierasmoottori. Kohta varmaan autokaan ei ole enää volkkari... t. Mika Quote
ARTO Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Noh, odotellaan ensvuonna Alexin koneen todellisia heppoja. Voitas perustaa tänne oma arvaustopicci lähteekö 201 vai 187 tai jopa 164 heppaa. Oli se lopullinen ja todellinen mikä tahansa noista, kupla kyllä lähtee viivalta melkoisen mukavasti:) Quote
-Alex- Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Niinpä, tuossa T3:sessa on jo ihan sama että onko se vesivw:n, saabin, volvon, tai bemarin turpokone, kun aihe karkas käsistä :D Oikeilla palikoilla saa strokerista helposti 190-200hv, ei siinä sen kummempaa, kaikille turbottaminenkaan ei ole se ensimmäinen keino, jos ei oo kokemusta. Edit: Niinpä, kyllähän sitä olisi tyytyväinen jos vain 180-190 heppaakin tulis, ei se 200hp ole ihan ehdoton lukema, kerran on jo 2,3 L koneesta 122hp takapyöriltä saatu 8:1 rutuilla ja FK-10 nokalla jossa yksi imupuolen nenä oli kulunut 5mm. Quote
Marko Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Mikäli nyt muisti ei ihan petä niin tiedän suomen maasta 5 kpl varmuudella yli 200hp ilmajäähdytteistä moottoria joita on vw käytössä. Sen sijaan jos kuuntelee täällä tai yleensäkin höpinöitä niin niitä pitäisi olla useita satoja. Quote
Mika Vainio Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Uskoisin Markon arvion olevan aika lähellä todellista määrää. Muut ovat niitä parkkipaikka/ Esson baarin tehoja. Todellisuudessa ovat Shetlannin poneja eli jaettava ainakin kahdella. Kuuntelin kerran uimahallissa, kun pojat puhuivat silloisesta bimmeristäni... Tehoja oli kuulemma 700+, vaikka todellisuus oli 340hv. Näin ne legendat alkavat. Edit: Kuva lisätty Quote
mikan Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Mikäli nyt muisti ei ihan petä niin tiedän suomen maasta 5 kpl varmuudella yli 200hp ilmajäähdytteistä moottoria joita on vw käytössä. Ja tarkoitat tietenkin vapareita. Jos otetaan ahdetut mukaan niin luku kasvaa. Ne joilla tuollainen moottori on, niin eivät paljon tällä palstalla huutele. Varttimailin ajoista pystyy kohtuullisesti päättelemään kenellä on tuo maaginen heppamäärä ja kenellä ei. Harmi ettei Jyrin ennätyslistaa enää ole netissä. t. Mika Quote
Mika Vainio Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 "millä osilla saat tehtyä hyvin lähelle 200hp vaparin halvimmillaan" eikös tuo ollut se alkuperäinen kysymys? Quote
Timppa Posted October 4, 2009 Author Posted October 4, 2009 Varttimailin ajoista pystyy kohtuullisesti päättelemään kenellä on tuo maaginen heppamäärä ja kenellä ei. Harmi ettei Jyrin ennätyslistaa enää ole netissä. t. Mika http://web.mac.com/jyrie/iWeb/welcome/F ... 77CC7.html Quote
-Alex- Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Näin se on, kun huhu lähtee kiertään, niin pian on tuplamääräiset tehohuhut liikkeellä ;) Epäilen että nämä konepaketitkin mitä DRD , CBperformance ym. kauppaa, joista luvataan se 200hp, niin todellinen teho kenties on n. 190hv lukemissa. 200/300/400/500hv on se maaginen raja autoharrastajien piireissä, ja monasti pyöristetään "vähän" ylöspäin ;) Jossain määrin voi päätellä varttimailiajoista että onko vai eikö ole 200 heppaa volsussa, myös on vähän välityksistä, auton painosta ja renkaiden pidosta kiinni. Loppunopeudet kertoo paremmin tehosta, jos tehoihin nähden tulee huonoja aikoja. Quote
Marko Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Tuota Jyrin listaa katellessa tulee mieleen 4 lisää, tosin näistä mun tietämistä on osa jo saattanut poikia tai muuten purettu ja keksitty uusia kujeita. Ja nämä siis vapareita kaikki. Quote
mikan Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Kiitos Timppa linkistä! Sivut ovat näköjään back. :-) t. Mika Quote
HSuomi Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Miten tonne listalle voi ilmoittaa oman aikansa ja kuvan? En löytäny mitään yhteystietoja. Quote
-Alex- Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Varmaan tuollaisista 170km/h loppunopeuksista voi päätellä että liki 200 kaakkia löytyy, jos ei aivan aavikkovälitykset ole. http://www.johnmaherracing.co.uk/perfor ... maries.htm Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.