Jump to content

200~ HP. konepaketti?


Recommended Posts

AConlyn. innoittamana pistetään kyselyä, josko kukaan vaivautuisi vastaamaan, millä osilla saat tehtyä hyvin lähelle 200hp vaparin halvimmillaan, kestoa ei tarvitse olla, jäähdytys ym. politiikka erikseen, mutta jos puhutaan nyt että käytettävissä on,

 

vakio T-1 lohkoinen 1600.

 

eli mitä muutoksia minimissään että todellista tehoa on se 200hp~ vapari.

 

tähän voi sitten osatoimittajatkin pistää paketti vaihtoehtoja/tarjouksia..

Link to comment
  • Replies 327
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jos haluaa tehdä 200 heppasen vaparin, niin turha miettiä miten sen saa tehty halvimmillaan. Siitä pohdinnasta on tuskin hyötyä kenellekään. Tai ainakaan minä en näe mitään järkeä että yritetään tehdä niin halvalla kuin mahdollista. Kyllä se on jokkishommaa...

 

t. Mika

Link to comment

lainaus AConly = "Haluatko rakentaa turbon ihan vain huvikseen vai onko sinulla joku teho tavoite mihin pitäisi päästä. Jos tavoite on luokassa 150-200hv kannattaa pysyä vaparissa tulee helpommin ja halvemmalla. Tietysti jos tekee pikku koneen ja laittaa siihen föönin on sekin hyvä vaihtoehto."

 

joo, meinaan vaan että jos kerta vaparista saa helpommin ja halvemmalla 200hp~ pistäkää vaan reseptiä niin rakennetaan heti,,

 

"1600 vakio alakerta

muistaakseni 284 nokka

vakio kannet jotka tasoitettu siis ei kairattu

volvo 340 ruisku

Mitsubishi TD05-16G turbo

cossun ic

itte tehty pakosarja

penkitti 175hv/240Nm 0.8 ahdoilla"

 

esim. edellämainittu paketti ei varmaan kivitaloja kustanna..?

Link to comment
esim. edellämainittu paketti ei varmaan kivitaloja kustanna..?

 

Ei, mutta ei se noi osat ostamalla ole vielä valmis ja toimiva moottori, jos huomioidaan kuinka paljon työaikaa vie että tuo toimii ja on autossa kiinni niin summa kasvaa merkittävästi. Toinen mitä tarkoitin tuolla. Ei tullut mieleenkään että joku alkaa tekemään "hyvää" moottoria vanhoista romuista.

 

Näillä perusosilla päästään n.200hv jos tekijä osaa hommansa. Tietty tuossakin vaaditaan aika paljon työtä ja sovittamista, mutta kone sopii alkuperäiselle paikalle ja luukku menee kiinni ja moottori kestää ajamista.

 

84mm tai 86mm akseli

FK-87 tai FK-89 nokka tai vastaava

94mm pytyt

5,6" H-kanget

1.4 välitetyt keinut

044 kannet 42/37,5

48 weberit

Link to comment
Guest ritariässä

oma ehdokkini seuraavanlainen

 

82mm tai 84mm akseli

FK-4X sarjan nokka

94mm pytyt

5,4" tai 5,5"H-kanget

1.4-5 välitetyt keinut

044 kannet joko ns perusversioina jotka osaava kansiguru laittaa kuntoon taikka sitten esim CNC wedget, mut nekin vaativat pientä hienosäätöä. kansien tärkeyttä kun koskaan ei voi korostaa liikaa.

 

82/84 akseli koska mahtuu lohkoon paremmin kuin esim 86. ei tartte niin paljoo avarrella lohkoo ja viilailla nokka-akselia mahtuakseen pyörimään. samoin kone pysyy kapeampana käytettäessä lyhyempiä kiertokankia eli mahtuu konehuoneeseen paremmin ja samoin jäähdytyspelteja ei tartte niin muokkailla taikka ollenkaan. samoin liikkuvien osien massat pienemmät. kaikki massa mikä on pois ventiilikoneistolta, on pelkkää plussaa. leveämpi kone=pidemmät/painavammat työntötangot.

 

fk4X sarjan nokissa on erillaiset rampit kuin fk8X sarjan nokissa, joten tehollisen noston aika pidempi jne... tosin jyrkempien ramppien johdosta ovat ankarammat lohkon nostinreijille, joten uus lohko tai holkitetut nostinpesät käytännössä pakolliset jos kestoa halutaan.

 

kiertokangista tulikin jo hiukan mainittua, mut tästä on olemassa kahta koulukuntaan ja molemmat vaihtoehdot toimii. mut jos ollaan alle 7000 kierrosta kiertävää katukonetta tekemässä, pisteet silloin lyhyille kangille. yleensä nämä katustrokerit saavuttavat suurimman tehonsa 5500-6500 kiekoilla vaikka kiertävätkin ylemmäs.

 

näillä osilla jos aletaan konetta rakentamaan, ei enää liene se maagisen 200 hepan ylittäminen se tärkein, sillä tuli koneesta se 185 tai 205 heppaa on kyseessä helvetin tehokas ja nopea kone kuplaan.

 

tärkeintä saada osien mitoitus ja sopivuus varmistettua= kestoa lisää ja laitettua säädöt kohdillen kunnolla ja sitä kautta kutiteltua viimeisetkin tehot irti.

 

tämän jälkeenkin voi alkaa miettimään omaa ajotyyliään ja sitä miten ja kuinka pitkään mahdollinen vakiolaatikko kestää:)

Link to comment

Tiedä onko sitten kädettömyyttä vai mitä, mutta tällä reseptillä ei vielä irtoa 200 heppaa:

 

82*94

5,5" i-profiilikanget

turatut street elimanator kannet (hikiset venat)

9,5 puristukset

löysä nokka

itte turattu pakosarja

40 tuplat

 

En viitti tilittää paljonko on mennyt rahhoo (kaikki ylimääräinen). Tosin en ole mittarilla käynyt, mutta yllätys olisi jos yli 200 heppaa löytyy. Toinen asia on, että paljonko on vääntöä ("riittävästi" löytyy).

 

Eli sanoisin niin, että jos bokserista 200 heppaa meinaa ottaa niin rahaa ei kannata miettiä ja jotakin olisi hyvä moottorin virittämisestä tietää. Järjestä ei kannata puhua mitään.

 

Vakiolaatikko kesti mun ajotyylillä kuukauden.

Link to comment

Lassen mottiin lisää ruttua, isommat kaasarit ja vihaisempi nokka. Sulla on sellainen alakerta kuitenkin siinä että se kestää vaikka mitä. Toisaalta tuollaisella hieman miedommalla alhaalta vääntävällä lienee leppoisampi cruisailla.

 

t. Mika

Link to comment

Joo varmaan vois nostaa vaikka yli 11, mutta tohon toi jäi, koska palotilat kansissa oli semmoiset, että olisi täytynyt mulkata kansia.

 

Kalleimmat hevosvoimat on ne 5 viimeistä ennen konerikkoa ?

 

Toi on hyvä käyttömotti nyt. Täytyy kattoa penkissä joskus tulevaisuudessa kun saan tohon oikeammat kurkut.

Link to comment
  • 2 years later...

Mun suositus 200hp katumoottorista: 5000-8000 euroa konepaketilla hintaa, enemmänkin ehkä, riippuu osista.

 

2276cc tai 2332, ei kauheesti tehoeroa.

 

5.5-5.6" mittaiset kanget.

 

FK10 / FK87 tai 86C 1.4 keinuilla

 

10-10.5 puristukset 1.2-1.3 dekillä

 

44x37 tai 46x37 venttiileillä kannet, esim 044, hyvin portatut, kansissa piilee potentiaali hyvän nokan ohella. Virtausnopeutta tulisi olla hyvin ja virtausta oltava ainakin 190hv 13mm nostolla . Jos 60% kisakone, miksei CE kannet vaikka, jos lompakko kestää.

 

48 DRLA/IDF/IDA, tai läppärungot.

 

1 3/4" pakosarja hyvällä vaimentimella, mielellään läpivirtaava mallia. 1 5/8" voi käydä, on niin konekohtaista, pienemmällä pakosarjalla vääntöä alempana ehkä.

 

 

Jos tavoitteena 230-240hp 2.3-2.4 katukone jolla olis tarkoitus kerätä vähän kilometrejäkin, laittaisin JPM kannet ja LN:n nikasil pytyt, mutta nää yläpään osat jo haukkaa lompakosta sitten n.5000 euroa.

Link to comment

1.Pitänee kysyä löytyykö kuplaan edukkaasti jostain takomäntiä vai uskaltaako 150hv lykätä ahdettuna vakioalakerralla?

 

2.Kestääkö vakiokiertokanget hyvin vai onko siihen joku edukas vaihtoehto?

 

3.Saako vakiokansista(2-r) tehtyä 150-200hv virtaavat vai meneekö kannet vaihtoon?

 

4.Kampura menee vakiona noilla tehoilla?

 

5.Nokka vaihtoon,edukasta tilalle tietysti,mikä?(ei hiottu vaikka olisi halvin)

 

6.Riittääkö pohjaksi AS-21?

 

7.Mitä muuta vaihtoon?

 

(harkinnalla mennään,ei mitään vielä toteuteta..)

Link to comment

Mulla oli monta vuotta tuollainen ahdettu kuplassa.

 

1. Mahlet toimii hyvin.

2. Vakioveivien kanssa ei ollut ongelmia.

3. Vakiokannet, mutta isot venat, hitsatut ja rankasti portatut kanavat.

4. Pukpäkin vastaisku. :-)

5. Virtasen Maurin hioma turbonokka.

6. Vakiolohko kairattuna isommille pytyille ja full flow.

7. Kaikki bensahilut ja pakopuoli sekä öljynkierto.

 

t. Mika

Link to comment

Aircooled.fi:lle valmistuu piakkoin "esittelymoottori", joka on kasattu Aircooledilla myynnissä olevista osista.

 

Sen verran voi paljastaa, että kansina on esim. Super-D 42x37mm kannet, jotka on vielä hierottu palotilojen osalta paremmiksi. Kampura / pytty-yhdistelmäkin on kohtuullisen "iso", ja muutkin osat on mitoitettu suurempaan ja luotettavaan koneeseen sopiviksi.

 

Kuitenkaan moottorista ei ole ajateltu otettavan 150-160 heppaa enempää, jotta luotettavuus säilyy.

 

Melkoisen paljon pitää satsata, että saa luotettavat 200 hummaa ykköstyypin koneesta ulos.

Link to comment

Näin on, luotettavuus maksaa....Mä ainakin tuollaiseen koneeseen laittaisin OEM puhallinkopan ja pellit, mikäli saatavilla, sekä suuri lisäöljypohja korkealle kiertävään koneeseen. Toinen öljynjäähdytin vasta sitten kun tietää että onko se tarpeellinen. Redlinen synt. öljyillä on myös saatu tiputettua koneen lämpötilaa paikkapaikoin 5-15c, verrattaen mineraaliöljyihin, vwtrendsissä oli artikkeli siitä. Testikone oli 1600cc bolt-on turbosarjalla.

 

230-240hp vaatii vielä enemmän rahaa, että se on luotettava vaparina, pitää varmaan tuohon edelliseen lisätä 2000-3000 euroa :D...kiinnostava mutta kallis vaihtoehto on alumiiniset nikasilpytyt. Tässä vaiheessa aletaan miettiä turbotusta.. ;)

 

 

Thesambassa oli myynnissä Jake Rabyn tekemä n. 230hv T4 kone, oli maksanut n. 22 000$, myymässä sitä n. 15K$ hintaan...

Link to comment
Guest fgronlun

Talven aikana olis aikomus tehdä 2kpl 200-250hv 1600 moottoria jolla aikomus olis ajella hivenen pitempään. Ahdettuna tottakai koska miksi tehdä 2.3l 160 heppanen vapari jos vakio 1600:sta saa sen 200hv kevyesti vakio kansilla ilman 3000€ tarroja :)

 

Kesän aikana tuli ajeltua se 2-3000km "vakio" 1600 ja heikomaksi lenkiksi osottautu lohko johtuen vakio kammesta. Ensi kesäksi vastapainot ja tasapainotus ja toiseen tulee "tako" männät.

 

 

 

Tottakai tuollasen 1600 teho alue ei ole mailman laajin mutta paremmalla nokalla tuokin korjaantuu

(ilmotettu teho takapyöriltä)

Seban160013bar.jpg

Link to comment

Noh, odotellaan ensvuonna Alexin koneen todellisia heppoja. Voitas perustaa tänne oma arvaustopicci lähteekö 201 vai 187 tai jopa 164 heppaa. Oli se lopullinen ja todellinen mikä tahansa noista, kupla kyllä lähtee viivalta melkoisen mukavasti:)

Link to comment

Niinpä, tuossa T3:sessa on jo ihan sama että onko se vesivw:n, saabin, volvon, tai bemarin turpokone, kun aihe karkas käsistä :D Oikeilla palikoilla saa strokerista helposti 190-200hv, ei siinä sen kummempaa, kaikille turbottaminenkaan ei ole se ensimmäinen keino, jos ei oo kokemusta.

 

 

Edit: Niinpä, kyllähän sitä olisi tyytyväinen jos vain 180-190 heppaakin tulis, ei se 200hp ole ihan ehdoton lukema, kerran on jo 2,3 L koneesta 122hp takapyöriltä saatu 8:1 rutuilla ja FK-10 nokalla jossa yksi imupuolen nenä oli kulunut 5mm.

Link to comment

Uskoisin Markon arvion olevan aika lähellä todellista määrää.

Muut ovat niitä parkkipaikka/ Esson baarin tehoja. Todellisuudessa ovat Shetlannin poneja eli jaettava ainakin kahdella. Kuuntelin kerran uimahallissa, kun pojat puhuivat silloisesta bimmeristäni... Tehoja oli kuulemma 700+, vaikka todellisuus oli 340hv. Näin ne legendat alkavat.

 

Edit: Kuva lisätty

post-3079-13888361497789_thumb.jpg

Link to comment
Mikäli nyt muisti ei ihan petä niin tiedän suomen maasta 5 kpl varmuudella yli 200hp ilmajäähdytteistä moottoria joita on vw käytössä.

 

Ja tarkoitat tietenkin vapareita. Jos otetaan ahdetut mukaan niin luku kasvaa. Ne joilla tuollainen moottori on, niin eivät paljon tällä palstalla huutele.

Varttimailin ajoista pystyy kohtuullisesti päättelemään kenellä on tuo maaginen heppamäärä ja kenellä ei. Harmi ettei Jyrin ennätyslistaa enää ole netissä.

 

t. Mika

Link to comment

Näin se on, kun huhu lähtee kiertään, niin pian on tuplamääräiset tehohuhut liikkeellä ;) Epäilen että nämä konepaketitkin mitä DRD , CBperformance ym. kauppaa, joista luvataan se 200hp, niin todellinen teho kenties on n. 190hv lukemissa.

 

200/300/400/500hv on se maaginen raja autoharrastajien piireissä, ja monasti pyöristetään "vähän" ylöspäin ;)

 

 

Jossain määrin voi päätellä varttimailiajoista että onko vai eikö ole 200 heppaa volsussa, myös on vähän välityksistä, auton painosta ja renkaiden pidosta kiinni. Loppunopeudet kertoo paremmin tehosta, jos tehoihin nähden tulee huonoja aikoja.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...