Ake83 Posted May 9, 2021 Posted May 9, 2021 Iltaa. ElikkÀ 40 solex brosolin kaasarin kans pienoisia ongelmia. TÀssÀ viikko sitten huomasin kun alkoi imusarjan tiivisteen vÀlistÀ vuotamaan reilummin polttoainetta. Ja se vika paikallistui sittemmin jumittavaan neulaventtiiliin. Hommasin korjaussarjan, ja vaihdoin tiivisteet ja neulaventtiilin. TÀnÀÀn sitten konetta sÀÀdellessÀ huomasin kun moottorin sivupellillÀ oli hieman bensaa, samoin kuin kaasuvivun juuresta myöskin hieman kastui. Ja kaasulÀpÀn ylÀpuolella olevat tiivisteet olivat myös kosteat. MistÀ tÀtÀ lÀhtis paikallistamaan, kun nyt kuitenkin vaikutti ettÀ neulaventtiili kuitenkin pitÀÀ. Toisen puolen kaasari on kuiva, joten polttoaine paineen ei pitÀs olla liian suuri... Quote
peruskallio Posted May 9, 2021 Posted May 9, 2021 Oletko tarkastanut ettei koho ole vuotanut sisÀÀnsÀ bensaa? Quote
Ake83 Posted May 9, 2021 Author Posted May 9, 2021 KyllÀ mie sitÀ kohoa pyörittelin siinÀ, ja ei siellÀ bensaa ole. Quote
Tutkija Posted May 9, 2021 Posted May 9, 2021 Bensanpinnan korkeuden sÀÀtö alemmaksi auttaa ongelmaan. Quote
Ake83 Posted May 9, 2021 Author Posted May 9, 2021 5 minutes ago, Tutkija said: Bensanpinnan korkeuden sÀÀtö alemmaksi auttaa ongelmaan. Eli sÀÀtÀÀ sitÀ kohon vartta? Mulla on jo siellÀ neulaventtiilin alla kaks prikkaa, joten silloin varmaan pitÀÀ vain taivuttaa sitÀ kohon vartta... Quote
Tutkija Posted May 9, 2021 Posted May 9, 2021 Taivuttamalla vaan vartta,nÀÀ nykyiset neulaventtiilit korjaussarjoissa on aika huonoja mitoitukseltaan verrattuna alkuperÀisiin. Quote
KimmoH Posted May 10, 2021 Posted May 10, 2021 Esim. Solex PDSIT 32-34 (Brosol) korjaussarjojen uustuotanto neulaventtiilit ovat mitoitukseltaan sellaiset ettÀ laskevat bensapintaa oletuksena noin puolesta millistÀ milliin. Ovat myös ennakko odotuksista huolimatta osoittautuneet toimiviksi venttiileiksi. Valmistajissakin saattaa olla eroja mutta ainakin nÀmÀ ovat olleet hyviÀ.  Quote
Kemin Karavaanari Posted May 10, 2021 Posted May 10, 2021 Tarkista ettei kiihdytyspumpun kannen vÀlistÀ vuoda. Itse jouduin broseleista vastaavat laittamaan liiman kanssa. Quote
Ake83 Posted May 10, 2021 Author Posted May 10, 2021 PitÀÀpÀ tarkistaa nuo bensapinnan tasot, ja kaikki muut vuotokohdat. Quote
Ake83 Posted May 12, 2021 Author Posted May 12, 2021 Kohoa nyt hieman taivuteltu parempaan asentoon, ja noin 5 minuutin kĂ€ytön ajan kaikki vaikutti hyvĂ€ltĂ€. Sammuttamisen jĂ€lkeen tuosta kaasuvivun akselin kierteestĂ€ tipottelee bensaa tuohon vivulle, ja hieman ilmeisesti samasta syystĂ€ myös kaasarin runko kostuu vivun takaa đ€ Quote
Art_Zi Posted May 13, 2021 Posted May 13, 2021 Samaa tekee oma kiinan 30 pict 1, eli tulvii vÀhÀn sammuttamisen jÀlkeen kans tuosta... bensapintaa tÀÀllÀki kokeillu sÀÀtÀÀ ja ei vaikutusta.. Quote
Ake83 Posted May 22, 2021 Author Posted May 22, 2021 Ei taida auttaa bensapaineen laskeminen pelkĂ€stÀÀn, kun nĂ€kyy vuotavan pahemmin kun auto ei ole kĂ€ynnissĂ€. Uusi neulaventtiili asennettu ja kohoakin sÀÀdetty ja siitĂ€ huolimatta nĂ€kyy vuotavan bensat yli jopa linjan omalla paineella đ„ș Quote
x-pj Posted May 22, 2021 Posted May 22, 2021 Jos kaasari tulvii moottorin sammuttamisen jÀlkeen, se usein johtuu bensan lÀmpölaajenemisesta. Virtaava bensa pysyy viileÀnÀ. Auton seisoessa imusarjojen kautta nousee lÀmpö kaasuttajaan ja siellÀ oleva bensiini laajenee, ei mahdu enÀÀ kohokammioon ja tulvii sieltÀ pois. TÀhÀn yleensÀ auttaa, kun laskee bensiinipinnan tasoa. Silloin jÀÀ enemmÀn tilaa laajentumiselle. 1 Quote
Racing Posted May 23, 2021 Posted May 23, 2021 Kuumenemiseen auttaa myös kun laittaa pakeliittilevyt tai vastaavat eristeet  imusarjan ja kaasarien vÀliin, sitÀ en tiedÀ mistÀ sellaiset brosoleihin löytyy. 1 Quote
Ake83 Posted May 24, 2021 Author Posted May 24, 2021 Nyt on kaasari taas pöydÀllÀ, ja sitÀ tuossa kallistelelin kun kupissa oli vielÀ bensat sisÀllÀ. Ja huomasin ettÀ tuosta "putken" pÀÀstÀ valuu bensaa ulos. Osa oli nimeltÀÀn Annular dicharge arm, ei mitÀÀn hajua mitÀ se tekee ja miksi bensa valuu tuota kautta kallistellessa ulos? Quote
x-pj Posted May 24, 2021 Posted May 24, 2021 SieltÀ se bensa menee moottoriin silloin kun kone kÀy. SiitÀ on yhteys kohokammion pohjalle. Koneen kÀydessÀ imuilman virtaus imee bensiiniÀ kohokammiosta ja tuossa "hÀrpÀkkeessÀ" bensa sekoitetaan imuilmaan. Kaasaria kallistelemalla sieltÀ varmaan tulee bensaa. Vakkatasossa ei, koska kanava lÀhtee kohokammion pohjalta. Quote
Ake83 Posted May 24, 2021 Author Posted May 24, 2021 16 minutes ago, x-pj said: SieltĂ€ se bensa menee moottoriin silloin kun kone kĂ€y. SiitĂ€ on yhteys kohokammion pohjalle. Koneen kĂ€ydessĂ€ imuilman virtaus imee bensiiniĂ€ kohokammiosta ja tuossa "hĂ€rpĂ€kkeessĂ€" bensa sekoitetaan imuilmaan. Kaasaria kallistelemalla sieltĂ€ varmaan tulee bensaa. Vakkatasossa ei, koska kanava lĂ€htee kohokammion pohjalta.  No nĂ€in vĂ€hĂ€n ajattelinkin, auto ollut keula suht pystyssĂ€ parkissa. Voisko vain siitĂ€ syystĂ€ ollut nyt tĂ€mĂ€ vuoto. En ainakaan muuta syytĂ€ keksi. Kun tuossa sitĂ€ katselin niin venttiili toimii, ja muualta ei vuoda. Ei siis kannata PysĂ€köidĂ€ siten ettĂ€ keula on liian ylhÀÀllĂ€ đ Quote
x-pj Posted May 24, 2021 Posted May 24, 2021  On 5/14/2021 at 12:19 PM, ajomies said: Bensanpainetta alemmas Oletko mitannut bensapainetta? Nuo kaasarit tykkÀÀ hyvin alhaisesta paineesta 1.5 psi on sopiva. Vaikka venttiili tuntuu toimivan, niin se ei vÀlttÀmÀttÀ kestÀ painetta. Quote
Ake83 Posted May 24, 2021 Author Posted May 24, 2021 25 minutes ago, x-pj said:  Oletko mitannut bensapainetta? Nuo kaasarit tykkÀÀ hyvin alhaisesta paineesta 1.5 psi on sopiva. Vaikka venttiili tuntuu toimivan, niin se ei vÀlttÀmÀttÀ kestÀ painetta. Se on ohjelmassa seuraavaksi, olen sen taannoin sÀÀtÀnyt, taitaa olla nyt noin 2 psi, mutta ajatus oli pudottaa se nyt tuohon 1,5 psi:hin 1 Quote
Matti-Pekka Posted May 24, 2021 Posted May 24, 2021 (edited) 12 hours ago, Ake83 said: Se on ohjelmassa seuraavaksi, olen sen taannoin sÀÀtÀnyt, taitaa olla nyt noin 2 psi, mutta ajatus oli pudottaa se nyt tuohon 1,5 psi:hin YleensÀ kaasarit kestÀÀ hyvin sen 0.14 bar (n.2 Psi) jotkut jopa sen 0.2 bar. En itse ole vielÀ kohdannut sellaisia normi kaasareita jotka ei ehjillÀ neuloilla /kohoilla ja oikealla polttoaineen pinnalla kestÀisi 0.14 bar. painetta, jos se paine on vaan kohtuu tasainen. Edited May 25, 2021 by Matti-Pekka 1 Quote
Ake83 Posted May 25, 2021 Author Posted May 25, 2021 Muistaakos joku et mikÀ nÀissÀ kaasareissa on tuon seoksen sÀÀtöruuvin ns perus asetus? Eli paljon pitÀÀ pyörittÀÀ auki kiinni asennosta? JenkkivehkeissÀ on yleensÀ noin 1,5 kierrosta auki pÀin. Meinasin vain et kun ne kÀyttÀÀ pois ja puhdistaa kunnolla niin saa ne johonkin perus sÀÀtöön ennen varsinaista sÀÀtöÀ paikallaan. Quote
x-pj Posted May 25, 2021 Posted May 25, 2021 18 hours ago, Matti-Pekka said: YleensÀ kaasarit kestÀÀ hyvin sen 0.14 bar (n.2 Psi) jotkut jopa sen 0.2 bar. En itse ole vielÀ kohdannut sellaisia normi kaasareita jotka ei ehjillÀ neuloilla /kohoilla ja oikealla polttoaineen pinnalla kestÀisi 0.14 bar. painetta, jos se paine on vaan kohtuu tasainen. Minulla ollut joskus samanlaiset kaasarit. NÀissÀ suositus on 1.5 - 2 PSI ja maximi 2.0. Jos on tulvimista, laittaisin mieluummin alalaitaan kun ylÀlaitaan. 2 hours ago, Ake83 said: Muistaakos joku et mikÀ nÀissÀ kaasareissa on tuon seoksen sÀÀtöruuvin ns perus asetus? Eli paljon pitÀÀ pyörittÀÀ auki kiinni asennosta? JenkkivehkeissÀ on yleensÀ noin 1,5 kierrosta auki pÀin. Meinasin vain et kun ne kÀyttÀÀ pois ja puhdistaa kunnolla niin saa ne johonkin perus sÀÀtöön ennen varsinaista sÀÀtöÀ paikallaan. 1,5 kierrosta on mielestÀni ihan hyvÀ lÀhtötaso nÀissÀkin. Jos seos oli suunilleen kohdillaan, voi tietysti kiertÀÀ hellÀsti kiinni ja laskea kierrokset ennen ruuvin irrotusta. Quote
Ake83 Posted May 25, 2021 Author Posted May 25, 2021 14 minutes ago, x-pj said: Minulla ollut joskus samanlaiset kaasarit. NÀissÀ suositus on 1.5 - 2 PSI ja maximi 2.0. Jos on tulvimista, laittaisin mieluummin alalaitaan kun ylÀlaitaan. 1,5 kierrosta on mielestÀni ihan hyvÀ lÀhtötaso nÀissÀkin. Jos seos oli suunilleen kohdillaan, voi tietysti kiertÀÀ hellÀsti kiinni ja laskea kierrokset ennen ruuvin irrotusta. Joo taidan suosiolla laskea paineet tuohon suositeltuun pienimpÀÀn lukuun, niin voi olla jÀrkevin. Seos oli hieman rikkaalla alkujaan, joten pyörÀytÀn sen 1,5 kierrosta auki. Ja sÀÀtelen sitten paikallaan ne kunnolla kohdilleen. Quote
Sakke Posted June 5, 2021 Posted June 5, 2021 Jatketaan samaan topikkiin kun samanlaisista kaasareista kyse. Eli oireet seuraavat: toisen kaasarin seosruuvin pyörittÀminen ei vaikuta kÀyntiin mitenkÀÀn, saa ruuvata vaikka kiinni asti. Toisella puolella vaikuttaa, tasausputki on tukittu tÀssÀ sÀÀtövaiheessa. Paineet pitÀsi olla sen 1.5psi. Quote
x-pj Posted June 5, 2021 Posted June 5, 2021 1 hour ago, Sakke said: Jatketaan samaan topikkiin kun samanlaisista kaasareista kyse. Eli oireet seuraavat: toisen kaasarin seosruuvin pyörittÀminen ei vaikuta kÀyntiin mitenkÀÀn, saa ruuvata vaikka kiinni asti. Toisella puolella vaikuttaa, tasausputki on tukittu tÀssÀ sÀÀtövaiheessa. Paineet pitÀsi olla sen 1.5psi. TÀssÀ muutama veikkaus: Vaikka paineet on OK, voi se silti tulvia: neulaventtiili ei pidÀ, koho ei nouse tai polttoainepinta liian korkealla. Jos tyjÀkÀynti on sÀÀdetty niin, ettÀ kaasulÀppÀ on liian auki, seosruuvin sÀÀtö ei enÀÀ vaikuta koska saa bensan muuta reittiÀ. Voi myös olla, ettei seosruuvin pohja ole kunnossa, pÀÀstÀÀ virtaa ohi. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.