Jump to content

40 solex brosol vuotaa


Recommended Posts

Posted

Iltaa. ElikkÀ 40 solex brosolin kaasarin kans pienoisia ongelmia. TÀssÀ viikko sitten huomasin kun alkoi imusarjan tiivisteen vÀlistÀ vuotamaan reilummin polttoainetta. Ja se vika paikallistui sittemmin jumittavaan neulaventtiiliin. Hommasin korjaussarjan, ja vaihdoin tiivisteet ja neulaventtiilin. TÀnÀÀn sitten konetta sÀÀdellessÀ huomasin kun moottorin sivupellillÀ oli hieman bensaa, samoin kuin kaasuvivun juuresta myöskin hieman kastui. Ja kaasulÀpÀn ylÀpuolella olevat tiivisteet olivat myös kosteat. MistÀ tÀtÀ lÀhtis paikallistamaan, kun nyt kuitenkin vaikutti ettÀ neulaventtiili kuitenkin pitÀÀ. Toisen puolen kaasari on kuiva, joten polttoaine paineen ei pitÀs olla liian suuri... 

Posted
5 minutes ago, Tutkija said:

Bensanpinnan korkeuden sÀÀtö alemmaksi auttaa ongelmaan.

Eli sÀÀtÀÀ sitÀ kohon vartta? Mulla on jo siellÀ neulaventtiilin alla kaks prikkaa, joten silloin varmaan pitÀÀ vain taivuttaa sitÀ kohon vartta... 

Posted

Taivuttamalla vaan vartta,nÀÀ nykyiset neulaventtiilit korjaussarjoissa on aika huonoja mitoitukseltaan verrattuna alkuperÀisiin. 

Posted

Esim. Solex PDSIT 32-34 (Brosol) korjaussarjojen uustuotanto neulaventtiilit ovat mitoitukseltaan sellaiset ettÀ laskevat bensapintaa oletuksena noin puolesta millistÀ milliin. Ovat myös ennakko odotuksista huolimatta osoittautuneet toimiviksi venttiileiksi. Valmistajissakin saattaa olla eroja mutta ainakin nÀmÀ ovat olleet hyviÀ. 
 

Posted

Kohoa nyt hieman taivuteltu parempaan asentoon, ja noin 5 minuutin kĂ€ytön ajan kaikki vaikutti hyvĂ€ltĂ€. Sammuttamisen jĂ€lkeen tuosta kaasuvivun akselin kierteestĂ€ tipottelee bensaa tuohon vivulle, ja hieman ilmeisesti samasta syystĂ€ myös kaasarin runko kostuu vivun takaa đŸ€”

IMG_20210512_153524.jpg

Posted

Samaa tekee oma kiinan 30 pict 1, eli tulvii vÀhÀn sammuttamisen jÀlkeen kans tuosta... bensapintaa tÀÀllÀki kokeillu sÀÀtÀÀ ja ei vaikutusta..

  • 2 weeks later...
Posted

Ei taida auttaa bensapaineen laskeminen pelkĂ€stÀÀn, kun nĂ€kyy vuotavan pahemmin kun auto ei ole kĂ€ynnissĂ€. Uusi neulaventtiili asennettu ja kohoakin sÀÀdetty ja siitĂ€ huolimatta nĂ€kyy vuotavan bensat yli jopa linjan omalla paineella đŸ„ș

Posted

Jos kaasari tulvii moottorin sammuttamisen jÀlkeen, se usein johtuu bensan lÀmpölaajenemisesta. Virtaava bensa pysyy viileÀnÀ. Auton seisoessa imusarjojen kautta nousee lÀmpö kaasuttajaan ja siellÀ oleva bensiini laajenee, ei mahdu enÀÀ kohokammioon ja tulvii sieltÀ pois. TÀhÀn yleensÀ auttaa, kun laskee bensiinipinnan tasoa. Silloin jÀÀ enemmÀn tilaa laajentumiselle.

  • Like 1
Posted

Kuumenemiseen auttaa myös kun laittaa pakeliittilevyt tai vastaavat eristeet  imusarjan ja kaasarien vÀliin, sitÀ en tiedÀ mistÀ sellaiset brosoleihin löytyy.

  • Like 1
Posted

Nyt on kaasari taas pöydÀllÀ, ja sitÀ tuossa kallistelelin kun kupissa oli vielÀ bensat sisÀllÀ. Ja huomasin ettÀ tuosta "putken" pÀÀstÀ valuu bensaa ulos. Osa oli nimeltÀÀn Annular dicharge arm, ei mitÀÀn hajua mitÀ se tekee ja miksi bensa valuu tuota kautta kallistellessa ulos? 

IMG_20210524_172325.jpg

Posted

SieltÀ se bensa menee moottoriin silloin kun kone kÀy. SiitÀ on yhteys kohokammion pohjalle. Koneen kÀydessÀ imuilman virtaus imee bensiiniÀ kohokammiosta ja tuossa "hÀrpÀkkeessÀ" bensa sekoitetaan imuilmaan. Kaasaria kallistelemalla sieltÀ varmaan tulee bensaa. Vakkatasossa ei, koska kanava lÀhtee kohokammion pohjalta.

Posted
16 minutes ago, x-pj said:

SieltÀ se bensa menee moottoriin silloin kun kone kÀy. SiitÀ on yhteys kohokammion pohjalle. Koneen kÀydessÀ imuilman virtaus imee bensiiniÀ kohokammiosta ja tuossa "hÀrpÀkkeessÀ" bensa sekoitetaan imuilmaan. Kaasaria kallistelemalla sieltÀ varmaan tulee bensaa. Vakkatasossa ei, koska kanava lÀhtee kohokammion pohjalta.

 

No nĂ€in vĂ€hĂ€n ajattelinkin, auto ollut keula suht pystyssĂ€ parkissa. Voisko vain siitĂ€ syystĂ€ ollut nyt tĂ€mĂ€ vuoto. En ainakaan muuta syytĂ€ keksi. Kun tuossa sitĂ€ katselin niin venttiili toimii, ja muualta ei vuoda. Ei siis kannata PysĂ€köidĂ€ siten ettĂ€ keula on liian ylhÀÀllĂ€ 😅

Posted

 

On 5/14/2021 at 12:19 PM, ajomies said:

Bensanpainetta alemmas

Oletko mitannut bensapainetta? Nuo kaasarit tykkÀÀ hyvin alhaisesta paineesta 1.5 psi on sopiva. Vaikka venttiili tuntuu toimivan, niin se ei vÀlttÀmÀttÀ kestÀ painetta.

Posted
25 minutes ago, x-pj said:

 

Oletko mitannut bensapainetta? Nuo kaasarit tykkÀÀ hyvin alhaisesta paineesta 1.5 psi on sopiva. Vaikka venttiili tuntuu toimivan, niin se ei vÀlttÀmÀttÀ kestÀ painetta.

Se on ohjelmassa seuraavaksi, olen sen taannoin sÀÀtÀnyt, taitaa olla nyt noin 2 psi, mutta ajatus oli pudottaa se nyt tuohon 1,5 psi:hin

  • Like 1
Posted (edited)
12 hours ago, Ake83 said:

Se on ohjelmassa seuraavaksi, olen sen taannoin sÀÀtÀnyt, taitaa olla nyt noin 2 psi, mutta ajatus oli pudottaa se nyt tuohon 1,5 psi:hin

YleensÀ kaasarit kestÀÀ hyvin sen 0.14 bar (n.2 Psi) jotkut jopa sen 0.2 bar. En itse ole vielÀ kohdannut sellaisia normi kaasareita jotka ei ehjillÀ neuloilla /kohoilla ja oikealla polttoaineen pinnalla kestÀisi 0.14 bar. painetta, jos se paine on vaan kohtuu tasainen.

Edited by Matti-Pekka
  • Like 1
Posted

Muistaakos joku et mikÀ nÀissÀ kaasareissa on tuon seoksen sÀÀtöruuvin ns perus asetus? Eli paljon pitÀÀ pyörittÀÀ auki kiinni asennosta? JenkkivehkeissÀ on yleensÀ noin 1,5 kierrosta auki pÀin. Meinasin vain et kun ne kÀyttÀÀ pois ja puhdistaa kunnolla niin saa ne johonkin perus sÀÀtöön ennen varsinaista sÀÀtöÀ paikallaan. 

Posted
18 hours ago, Matti-Pekka said:

YleensÀ kaasarit kestÀÀ hyvin sen 0.14 bar (n.2 Psi) jotkut jopa sen 0.2 bar. En itse ole vielÀ kohdannut sellaisia normi kaasareita jotka ei ehjillÀ neuloilla /kohoilla ja oikealla polttoaineen pinnalla kestÀisi 0.14 bar. painetta, jos se paine on vaan kohtuu tasainen.

Minulla ollut joskus samanlaiset kaasarit. NÀissÀ suositus on 1.5 - 2 PSI ja maximi 2.0. Jos on tulvimista, laittaisin mieluummin alalaitaan kun ylÀlaitaan.

2 hours ago, Ake83 said:

Muistaakos joku et mikÀ nÀissÀ kaasareissa on tuon seoksen sÀÀtöruuvin ns perus asetus? Eli paljon pitÀÀ pyörittÀÀ auki kiinni asennosta? JenkkivehkeissÀ on yleensÀ noin 1,5 kierrosta auki pÀin. Meinasin vain et kun ne kÀyttÀÀ pois ja puhdistaa kunnolla niin saa ne johonkin perus sÀÀtöön ennen varsinaista sÀÀtöÀ paikallaan. 

1,5 kierrosta on mielestÀni ihan hyvÀ lÀhtötaso nÀissÀkin. Jos seos oli suunilleen kohdillaan, voi tietysti kiertÀÀ hellÀsti kiinni ja laskea kierrokset ennen ruuvin irrotusta.

Posted
14 minutes ago, x-pj said:

Minulla ollut joskus samanlaiset kaasarit. NÀissÀ suositus on 1.5 - 2 PSI ja maximi 2.0. Jos on tulvimista, laittaisin mieluummin alalaitaan kun ylÀlaitaan.

1,5 kierrosta on mielestÀni ihan hyvÀ lÀhtötaso nÀissÀkin. Jos seos oli suunilleen kohdillaan, voi tietysti kiertÀÀ hellÀsti kiinni ja laskea kierrokset ennen ruuvin irrotusta.

Joo taidan suosiolla laskea paineet tuohon suositeltuun pienimpÀÀn lukuun, niin voi olla jÀrkevin. Seos oli hieman rikkaalla alkujaan, joten pyörÀytÀn sen 1,5 kierrosta auki. Ja sÀÀtelen sitten paikallaan ne kunnolla kohdilleen. 

  • 2 weeks later...
Posted

Jatketaan samaan topikkiin kun samanlaisista kaasareista kyse. Eli oireet seuraavat: toisen kaasarin seosruuvin pyörittÀminen ei vaikuta kÀyntiin mitenkÀÀn, saa ruuvata vaikka kiinni asti. Toisella puolella vaikuttaa, tasausputki on tukittu tÀssÀ sÀÀtövaiheessa. Paineet pitÀsi olla sen 1.5psi.

Posted
1 hour ago, Sakke said:

Jatketaan samaan topikkiin kun samanlaisista kaasareista kyse. Eli oireet seuraavat: toisen kaasarin seosruuvin pyörittÀminen ei vaikuta kÀyntiin mitenkÀÀn, saa ruuvata vaikka kiinni asti. Toisella puolella vaikuttaa, tasausputki on tukittu tÀssÀ sÀÀtövaiheessa. Paineet pitÀsi olla sen 1.5psi.

TÀssÀ muutama veikkaus:

Vaikka paineet on OK, voi se silti tulvia: neulaventtiili ei pidÀ, koho ei nouse tai polttoainepinta liian korkealla.

Jos tyjÀkÀynti on sÀÀdetty niin, ettÀ kaasulÀppÀ on liian auki, seosruuvin sÀÀtö ei enÀÀ vaikuta koska saa bensan muuta reittiÀ.

Voi myös olla, ettei seosruuvin pohja ole kunnossa, pÀÀstÀÀ virtaa ohi.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...