Ake83 Posted May 9, 2021 Share Posted May 9, 2021 Iltaa. Elikkä 40 solex brosolin kaasarin kans pienoisia ongelmia. Tässä viikko sitten huomasin kun alkoi imusarjan tiivisteen välistä vuotamaan reilummin polttoainetta. Ja se vika paikallistui sittemmin jumittavaan neulaventtiiliin. Hommasin korjaussarjan, ja vaihdoin tiivisteet ja neulaventtiilin. Tänään sitten konetta säädellessä huomasin kun moottorin sivupellillä oli hieman bensaa, samoin kuin kaasuvivun juuresta myöskin hieman kastui. Ja kaasuläpän yläpuolella olevat tiivisteet olivat myös kosteat. Mistä tätä lähtis paikallistamaan, kun nyt kuitenkin vaikutti että neulaventtiili kuitenkin pitää. Toisen puolen kaasari on kuiva, joten polttoaine paineen ei pitäs olla liian suuri... Quote Link to comment
peruskallio Posted May 9, 2021 Share Posted May 9, 2021 Oletko tarkastanut ettei koho ole vuotanut sisäänsä bensaa? Quote Link to comment
Ake83 Posted May 9, 2021 Author Share Posted May 9, 2021 Kyllä mie sitä kohoa pyörittelin siinä, ja ei siellä bensaa ole. Quote Link to comment
Tutkija Posted May 9, 2021 Share Posted May 9, 2021 Bensanpinnan korkeuden säätö alemmaksi auttaa ongelmaan. Quote Link to comment
Ake83 Posted May 9, 2021 Author Share Posted May 9, 2021 5 minutes ago, Tutkija said: Bensanpinnan korkeuden säätö alemmaksi auttaa ongelmaan. Eli säätää sitä kohon vartta? Mulla on jo siellä neulaventtiilin alla kaks prikkaa, joten silloin varmaan pitää vain taivuttaa sitä kohon vartta... Quote Link to comment
Tutkija Posted May 9, 2021 Share Posted May 9, 2021 Taivuttamalla vaan vartta,nää nykyiset neulaventtiilit korjaussarjoissa on aika huonoja mitoitukseltaan verrattuna alkuperäisiin. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 10, 2021 Share Posted May 10, 2021 Esim. Solex PDSIT 32-34 (Brosol) korjaussarjojen uustuotanto neulaventtiilit ovat mitoitukseltaan sellaiset että laskevat bensapintaa oletuksena noin puolesta millistä milliin. Ovat myös ennakko odotuksista huolimatta osoittautuneet toimiviksi venttiileiksi. Valmistajissakin saattaa olla eroja mutta ainakin nämä ovat olleet hyviä. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 10, 2021 Share Posted May 10, 2021 Tarkista ettei kiihdytyspumpun kannen välistä vuoda. Itse jouduin broseleista vastaavat laittamaan liiman kanssa. Quote Link to comment
Ake83 Posted May 10, 2021 Author Share Posted May 10, 2021 Pitääpä tarkistaa nuo bensapinnan tasot, ja kaikki muut vuotokohdat. Quote Link to comment
Ake83 Posted May 12, 2021 Author Share Posted May 12, 2021 Kohoa nyt hieman taivuteltu parempaan asentoon, ja noin 5 minuutin käytön ajan kaikki vaikutti hyvältä. Sammuttamisen jälkeen tuosta kaasuvivun akselin kierteestä tipottelee bensaa tuohon vivulle, ja hieman ilmeisesti samasta syystä myös kaasarin runko kostuu vivun takaa 🤔 Quote Link to comment
Art_Zi Posted May 13, 2021 Share Posted May 13, 2021 Samaa tekee oma kiinan 30 pict 1, eli tulvii vähän sammuttamisen jälkeen kans tuosta... bensapintaa täälläki kokeillu säätää ja ei vaikutusta.. Quote Link to comment
Ake83 Posted May 22, 2021 Author Share Posted May 22, 2021 Ei taida auttaa bensapaineen laskeminen pelkästään, kun näkyy vuotavan pahemmin kun auto ei ole käynnissä. Uusi neulaventtiili asennettu ja kohoakin säädetty ja siitä huolimatta näkyy vuotavan bensat yli jopa linjan omalla paineella 🥺 Quote Link to comment
x-pj Posted May 22, 2021 Share Posted May 22, 2021 Jos kaasari tulvii moottorin sammuttamisen jälkeen, se usein johtuu bensan lämpölaajenemisesta. Virtaava bensa pysyy viileänä. Auton seisoessa imusarjojen kautta nousee lämpö kaasuttajaan ja siellä oleva bensiini laajenee, ei mahdu enää kohokammioon ja tulvii sieltä pois. Tähän yleensä auttaa, kun laskee bensiinipinnan tasoa. Silloin jää enemmän tilaa laajentumiselle. 1 Quote Link to comment
Racing Posted May 23, 2021 Share Posted May 23, 2021 Kuumenemiseen auttaa myös kun laittaa pakeliittilevyt tai vastaavat eristeet imusarjan ja kaasarien väliin, sitä en tiedä mistä sellaiset brosoleihin löytyy. 1 Quote Link to comment
Ake83 Posted May 24, 2021 Author Share Posted May 24, 2021 Nyt on kaasari taas pöydällä, ja sitä tuossa kallistelelin kun kupissa oli vielä bensat sisällä. Ja huomasin että tuosta "putken" päästä valuu bensaa ulos. Osa oli nimeltään Annular dicharge arm, ei mitään hajua mitä se tekee ja miksi bensa valuu tuota kautta kallistellessa ulos? Quote Link to comment
x-pj Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 Sieltä se bensa menee moottoriin silloin kun kone käy. Siitä on yhteys kohokammion pohjalle. Koneen käydessä imuilman virtaus imee bensiiniä kohokammiosta ja tuossa "härpäkkeessä" bensa sekoitetaan imuilmaan. Kaasaria kallistelemalla sieltä varmaan tulee bensaa. Vakkatasossa ei, koska kanava lähtee kohokammion pohjalta. Quote Link to comment
Ake83 Posted May 24, 2021 Author Share Posted May 24, 2021 16 minutes ago, x-pj said: Sieltä se bensa menee moottoriin silloin kun kone käy. Siitä on yhteys kohokammion pohjalle. Koneen käydessä imuilman virtaus imee bensiiniä kohokammiosta ja tuossa "härpäkkeessä" bensa sekoitetaan imuilmaan. Kaasaria kallistelemalla sieltä varmaan tulee bensaa. Vakkatasossa ei, koska kanava lähtee kohokammion pohjalta. No näin vähän ajattelinkin, auto ollut keula suht pystyssä parkissa. Voisko vain siitä syystä ollut nyt tämä vuoto. En ainakaan muuta syytä keksi. Kun tuossa sitä katselin niin venttiili toimii, ja muualta ei vuoda. Ei siis kannata Pysäköidä siten että keula on liian ylhäällä 😅 Quote Link to comment
x-pj Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 On 5/14/2021 at 12:19 PM, ajomies said: Bensanpainetta alemmas Oletko mitannut bensapainetta? Nuo kaasarit tykkää hyvin alhaisesta paineesta 1.5 psi on sopiva. Vaikka venttiili tuntuu toimivan, niin se ei välttämättä kestä painetta. Quote Link to comment
Ake83 Posted May 24, 2021 Author Share Posted May 24, 2021 25 minutes ago, x-pj said: Oletko mitannut bensapainetta? Nuo kaasarit tykkää hyvin alhaisesta paineesta 1.5 psi on sopiva. Vaikka venttiili tuntuu toimivan, niin se ei välttämättä kestä painetta. Se on ohjelmassa seuraavaksi, olen sen taannoin säätänyt, taitaa olla nyt noin 2 psi, mutta ajatus oli pudottaa se nyt tuohon 1,5 psi:hin 1 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 (edited) 12 hours ago, Ake83 said: Se on ohjelmassa seuraavaksi, olen sen taannoin säätänyt, taitaa olla nyt noin 2 psi, mutta ajatus oli pudottaa se nyt tuohon 1,5 psi:hin Yleensä kaasarit kestää hyvin sen 0.14 bar (n.2 Psi) jotkut jopa sen 0.2 bar. En itse ole vielä kohdannut sellaisia normi kaasareita jotka ei ehjillä neuloilla /kohoilla ja oikealla polttoaineen pinnalla kestäisi 0.14 bar. painetta, jos se paine on vaan kohtuu tasainen. Edited May 25, 2021 by Matti-Pekka 1 Quote Link to comment
Ake83 Posted May 25, 2021 Author Share Posted May 25, 2021 Muistaakos joku et mikä näissä kaasareissa on tuon seoksen säätöruuvin ns perus asetus? Eli paljon pitää pyörittää auki kiinni asennosta? Jenkkivehkeissä on yleensä noin 1,5 kierrosta auki päin. Meinasin vain et kun ne käyttää pois ja puhdistaa kunnolla niin saa ne johonkin perus säätöön ennen varsinaista säätöä paikallaan. Quote Link to comment
x-pj Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 18 hours ago, Matti-Pekka said: Yleensä kaasarit kestää hyvin sen 0.14 bar (n.2 Psi) jotkut jopa sen 0.2 bar. En itse ole vielä kohdannut sellaisia normi kaasareita jotka ei ehjillä neuloilla /kohoilla ja oikealla polttoaineen pinnalla kestäisi 0.14 bar. painetta, jos se paine on vaan kohtuu tasainen. Minulla ollut joskus samanlaiset kaasarit. Näissä suositus on 1.5 - 2 PSI ja maximi 2.0. Jos on tulvimista, laittaisin mieluummin alalaitaan kun ylälaitaan. 2 hours ago, Ake83 said: Muistaakos joku et mikä näissä kaasareissa on tuon seoksen säätöruuvin ns perus asetus? Eli paljon pitää pyörittää auki kiinni asennosta? Jenkkivehkeissä on yleensä noin 1,5 kierrosta auki päin. Meinasin vain et kun ne käyttää pois ja puhdistaa kunnolla niin saa ne johonkin perus säätöön ennen varsinaista säätöä paikallaan. 1,5 kierrosta on mielestäni ihan hyvä lähtötaso näissäkin. Jos seos oli suunilleen kohdillaan, voi tietysti kiertää hellästi kiinni ja laskea kierrokset ennen ruuvin irrotusta. Quote Link to comment
Ake83 Posted May 25, 2021 Author Share Posted May 25, 2021 14 minutes ago, x-pj said: Minulla ollut joskus samanlaiset kaasarit. Näissä suositus on 1.5 - 2 PSI ja maximi 2.0. Jos on tulvimista, laittaisin mieluummin alalaitaan kun ylälaitaan. 1,5 kierrosta on mielestäni ihan hyvä lähtötaso näissäkin. Jos seos oli suunilleen kohdillaan, voi tietysti kiertää hellästi kiinni ja laskea kierrokset ennen ruuvin irrotusta. Joo taidan suosiolla laskea paineet tuohon suositeltuun pienimpään lukuun, niin voi olla järkevin. Seos oli hieman rikkaalla alkujaan, joten pyöräytän sen 1,5 kierrosta auki. Ja säätelen sitten paikallaan ne kunnolla kohdilleen. Quote Link to comment
Sakke Posted June 5, 2021 Share Posted June 5, 2021 Jatketaan samaan topikkiin kun samanlaisista kaasareista kyse. Eli oireet seuraavat: toisen kaasarin seosruuvin pyörittäminen ei vaikuta käyntiin mitenkään, saa ruuvata vaikka kiinni asti. Toisella puolella vaikuttaa, tasausputki on tukittu tässä säätövaiheessa. Paineet pitäsi olla sen 1.5psi. Quote Link to comment
x-pj Posted June 5, 2021 Share Posted June 5, 2021 1 hour ago, Sakke said: Jatketaan samaan topikkiin kun samanlaisista kaasareista kyse. Eli oireet seuraavat: toisen kaasarin seosruuvin pyörittäminen ei vaikuta käyntiin mitenkään, saa ruuvata vaikka kiinni asti. Toisella puolella vaikuttaa, tasausputki on tukittu tässä säätövaiheessa. Paineet pitäsi olla sen 1.5psi. Tässä muutama veikkaus: Vaikka paineet on OK, voi se silti tulvia: neulaventtiili ei pidä, koho ei nouse tai polttoainepinta liian korkealla. Jos tyjäkäynti on säädetty niin, että kaasuläppä on liian auki, seosruuvin säätö ei enää vaikuta koska saa bensan muuta reittiä. Voi myös olla, ettei seosruuvin pohja ole kunnossa, päästää virtaa ohi. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.