Art_Zi Posted July 6, 2021 Posted July 6, 2021 Isketään tähän tarinaa kirpusta. Kuume kirppuihin sytty varmaan joskus 2010, kun silloisella kimppatallilla kävi punainen kirppu ja pääsin vähän kokeileen. Vihdoin tuli sauma alkaa katteleen jotain räppäilypeliä junakeulan rinnalle, kun ei tuo pakettiautolla pilistely jotenki jaksa innostaa... Yhtä laikka-avoakin tuli käytyä ajamassa, mutta myyjä ei raaskinu siitä luopua. Valtosella vuoden päivät myynnissä ollutta kirppua tuli kateltua ja Petterin kans viestejä vaihdettua, kunnes päästiin ainakin ostajaa miellyttävään lopputulokseen. Ja koska Heinolasta on vähän liian hazardia lähtä ajeleen kirpulla Kemiin, niin eiku rekkakuljetusta sumplimaan. Kuljetus Sjöberg tipautti kirpun tänään tontille ja aeae ku on makosaa. Levyt keulassa ja 1500 mosa paikallaan ja papereissa. Ajatuksena siistiä sähköt, parsia kojelauta, vähän verhoiluja värkätä ja laittaa nelipulttiset sprintit alle pyörimään. 4 Quote
Art_Zi Posted July 6, 2021 Author Posted July 6, 2021 Tyhjäkäynti jäi Heinolaan, mutta jossei omasta hyllystä löydy tyhjäkäyntiä, niin Smartpostillahan sen Heinolasta saa 😊 Nyt on tallissa ne omat "unelma-autot". 4 Quote
Art_Zi Posted July 6, 2021 Author Posted July 6, 2021 (edited) Iltapillurallit kävin vielä kaasarin putsauksen, öljynvaihdon ja bensaletkujen vaihdon jälkeen kaupunnilla, vaan ei löytynyt sieltäkään tyhjäkäyntiä. Mutta muuten rokkaa hyvin 👌👍 Edited July 6, 2021 by Art_Zi 3 Quote
Urbantoy Posted July 6, 2021 Posted July 6, 2021 On se ihanaa kattoa ku Ruuhkaturpa ihan täpinöissään uuden meisselin jatkeen kanssa.. Hieno homma.. 2 1 Quote
Etelän Hetelmä Posted July 7, 2021 Posted July 7, 2021 ”Ja koska Heinolasta on vähän liian hazardia lähtä ajeleen kirpulla Kemiin”... Meinaatkos vain pientä pyöritystä tallin lähettyvillä jatkossakin? Muistan kun tavattiin kolme kirppua, jotka olivat reissulla Hollanti - Nordkapp - Hollanti... Kyllä ne pitemmätkin reissut onnistuvat kirpulla, kun on asennetta. 1 Quote
mikan Posted July 7, 2021 Posted July 7, 2021 (edited) Sehän on melkein suora tie ja alle 600 km. 😀 Aikoinaan kun ostin kirpun, niin ajoin sen Vantaalta Tampereelle. Silloin totesin ettei se ole mikään matkailuauto, eikä varsinkaan välitetyllä laatikolla. Muuten tuollaisella ajelu on hauskaa. Mitenkään ujo ei sitten voi olla, sen verran tuolla herättää huomiota ja tankatessa ihmiset kyselee mikä tuo on ja saako tuolla ajaa kadulla? Onkos tämä joku myöhemmin maahan tuotu, kun ei ole lyhyttä mustaa kilpeä? Edited July 7, 2021 by mikan 1 Quote
Art_Zi Posted July 7, 2021 Author Posted July 7, 2021 59 minutes ago, Etelän Hetelmä said: ”Ja koska Heinolasta on vähän liian hazardia lähtä ajeleen kirpulla Kemiin”... Meinaatkos vain pientä pyöritystä tallin lähettyvillä jatkossakin? Muistan kun tavattiin kolme kirppua, jotka olivat reissulla Hollanti - Nordkapp - Hollanti... Kyllä ne pitemmätkin reissut onnistuvat kirpulla, kun on asennetta. Kyllä tämä kirppu on hankitty ihan puhtaasti tähän Kemi-Tornio alueella pyörittelyyn. Pidemmät reissut mennään sitten junakeulalla 😁 Quote
Etelän Hetelmä Posted July 7, 2021 Posted July 7, 2021 Kyllä sun kannattaisi tehdä ainakin yksi pidempi reissu kirpullasi. Olisi sitten harmaahapsisena muisteltavaa ja kerrottavaa lapsenlapsille, että VW-ilmajäähyllä, jossa ei ollut edes kattoa, tehtiin NIIN perhanan pitkä reissu... 1 Quote
Art_Zi Posted July 7, 2021 Author Posted July 7, 2021 (edited) 1 hour ago, mikan said: Onkos tämä joku myöhemmin maahan tuotu, kun ei ole lyhyttä mustaa kilpeä? Ei oo kilvestä/historiasta hirveesti tietoa. 1996 muutoskatsastettu kirpuksi ja Valtosta ennen ollut Nordblingillä. Edited July 7, 2021 by Art_Zi Quote
Art_Zi Posted July 7, 2021 Author Posted July 7, 2021 (edited) Aaaettä heti pääsi remonttihommiin 😝 Päiväseltään kävin ajelemassa ja tyhjäkäyntiä ettimässä, vaa ei löytyny. No kotipihhaan tultaessa öljyä löyty pieni läntti asfaltilta. Fullflown paluuletku alko tippaseen vähän reilummin, joten värilliset "paskaliittimet" ja teräspunosletkut kuikkaan ja paikallisesta hytikkaliikkeestä omasta mielestä parempaa tilalle. Karavaanariki tuli fiilisteleen uutta tulokasta ja käytiin pikkumutkat kaupunnilla. Uus kaasutin pitäisi olla matkalla kohti Kemiä, kun ei nuita nykyisiä (2 vaihtoehtoa) saa putsaamallakaan rokkaamaan. Sitä odotellessa lipsutellaan liikennevaloissa kaasua... Edited July 7, 2021 by Art_Zi 5 Quote
Art_Zi Posted July 8, 2021 Author Posted July 8, 2021 (edited) Ja annetaan nyt positiivista palautetta (jota nykyään liian harvoin saa/tulee annettua) kaupankäynnistä P. Valtoselle, joka tarjoutui tilaamaan (ja maksamaan) tuon uuden kaasarin, kun tuo nykyinen heitti pelaamasta Heinolan päässä siirtovaiheessa. 👌 Edited July 8, 2021 by Art_Zi 4 Quote
Art_Zi Posted July 8, 2021 Author Posted July 8, 2021 Kansallisarkistosta tipahti kantakortit ja alkuperäinen tunnus ollut GH-990. 70-luvulla poistettu kilvistä pariinkin otteeseen ja tunnukset UJK-426 ja RJN-686 olleet silloin. -82 vuodelta eka maininta, että ois kirppu ja silloin ollut tuo RJN-868 tunnus. Auto ollut silloin Kouvolassa V. Välimaa nimisellä henkilöllä. Liekkö hän tämän rakentanut... Kansallisarkistosta löyty tietoa 1989 saakka ja Trafille laitoin vielä kyselyä, josko sieltä tulis lisäinfoa vuodesta -89 eteenpäin. 1 Quote
mikan Posted July 8, 2021 Posted July 8, 2021 GH, eli alunperin ollut Kymen läänissä. Laitoitko kilvet tilaukseen? Quote
Art_Zi Posted July 8, 2021 Author Posted July 8, 2021 13 minutes ago, mikan said: GH, eli alunperin ollut Kymen läänissä. Laitoitko kilvet tilaukseen? En ainakaan vielä... Sippola/Inkeroinen rekisteröity uutena. Quote
Tutkija Posted July 8, 2021 Posted July 8, 2021 Myös tuo R on ollut kymenläänin tunnus uudemmissa rekisterikilvissä. U on ollut uudenmaanlääni Quote
Art_Zi Posted July 8, 2021 Author Posted July 8, 2021 14 minutes ago, Tutkija said: Myös tuo R on ollut kymenläänin tunnus uudemmissa rekisterikilvissä. U on ollut uudenmaanlääni Tää on ollu Kouvola-Loviisa-akselilla -60-80-luvulla. Alkuperänen tunnus tosiaan GH-990, vuodesta 64-74. Sit 3 vuotta pois liikenteestä ja 77-79 kilvellä UJK-426 edelleen kuplana. Sit vissiin taas 3 vuotta pois liikenteestä ja tehty kirpuks. Ja -82 kilpiin tunnuksella RJN-868. Ja ollu tolla tunnuksella ainaki vuoteen -89. Kansallisarkistossa tiedot tuohon -89 vuoteen saakka. Trafilta oottelen vielä historiaa ja joku muutoskatsastus on tehty 1996, koska se näkyy Trafin sivuilla. Vähän pähkityttää, ko tässä on pallonivelakseli, että onko lyhennysvaiheessa otettu uudemmasta etuosa... Quote
Art_Zi Posted July 8, 2021 Author Posted July 8, 2021 (edited) Pientä pintaremonttia tuli värkättyä ja imuroitua paskat pois, ni ei oo (ihan) nii kauhtunu ennää. Kilpiteline, vanha soitin ja vahvistin pois ja pojan istuimen sovittelua. Edited July 8, 2021 by Art_Zi 1 Quote
Art_Zi Posted July 8, 2021 Author Posted July 8, 2021 (edited) Nii ja nostalginen ekan kuplan ralliratti pääs vihdoin käyttöön tallin seinältä, vaikkei nyt isosti eroakkaan kiinni olleesta ratista. Edited July 8, 2021 by Art_Zi Quote
x-pj Posted July 8, 2021 Posted July 8, 2021 35 minutes ago, Art_Zi said: Vähän pähkityttää, ko tässä on pallonivelakseli, että onko lyhennysvaiheessa otettu uudemmasta etuosa... Oisko 65, joka rekisteröity 64 Quote
Tutkija Posted July 8, 2021 Posted July 8, 2021 (edited) Pallukkanivelet tuli kuplan keulaan vasta 1966 mallisarjassa Edited July 8, 2021 by Tutkija 2 Quote
tolvana Posted July 8, 2021 Posted July 8, 2021 Paljonko on muutos%? Mulla meinas mennä männäviikolla kiukutteluks kun auto on volkswagen-cac ja prossat 0. Quote
Art_Zi Posted July 8, 2021 Author Posted July 8, 2021 (edited) Prosentit 0....ja alkuvuonna 64 tullu maahan... Ens vuojen heinäkuun alusa kirppu konttorille ja heinäkuun puolivälissä junis 😝 Jännäsä on pittääkö käyttikselä ajella sit loppukesä 2022 😝😝 Edited July 8, 2021 by Art_Zi Quote
Urbantoy Posted July 8, 2021 Posted July 8, 2021 23 minutes ago, Art_Zi said: Prosentit 0....ja alkuvuonna 64 tullu maahan... Ens vuojen heinäkuun alusa kirppu konttorille ja heinäkuun puolivälissä junis 😝 Jännäsä on pittääkö käyttikselä ajella sit loppukesä 2022 😝😝 Molemmille konttorilta hylky, sitten kasetti kovilla ja myyntiin menee molemmat :-) Pikku scenario tuli vaan mieleen... 2 Quote
Art_Zi Posted July 8, 2021 Author Posted July 8, 2021 1 hour ago, tolvana said: Paljonko on muutos%? Mulla meinas mennä männäviikolla kiukutteluks kun auto on volkswagen-cac ja prossat 0. Mitä ne kitisi? Ja millä perusteilla verrattuna aiempiin leimoihin? Quote
Urbantoy Posted July 8, 2021 Posted July 8, 2021 (edited) 11 minutes ago, Art_Zi said: Mitä ne kitisi? Ja millä perusteilla verrattuna aiempiin leimoihin? Mun mielestä niillä ei oo mitään kitisemistä jos sitä on leimattu lähes vuosittain (ku en tarkkka katsastushistoriaa tiedä niin mun veikkaus) Vaikka lainsäädäntö on muuttunut niin se Äijä on leimattu niillä lakipykälillä mitkä on ollut voimassa kultaisella kahdeksankytluvulla.. Eigän se voi niin mennä että jotain mitä tehty 80luvulla pitäs ruveta muuttaan 20luvulle, jos silloin ei ole prossia merkitty niin eikö se oo voi-voi eikä Ruuhkaleuan vika Edited July 8, 2021 by Urbantoy Quote
tolvana Posted July 8, 2021 Posted July 8, 2021 1966 vw, levyt joka nurkassa käsijarru levylle...ei oo kuulemma ollu 1966tommosia olemassakaan ja pitäis muutoskatsastaa. Samaten uretaanisia camber compensator osasia ja tais siinä jotain muutakin olla. Kovasti kumartelin ja lupasin hoitaa asian. Quote
Art_Zi Posted July 8, 2021 Author Posted July 8, 2021 (edited) 12 minutes ago, tolvana said: 1966 vw, levyt joka nurkassa käsijarru levylle...ei oo kuulemma ollu 1966tommosia olemassakaan ja pitäis muutoskatsastaa. Samaten uretaanisia camber compensator osasia ja tais siinä jotain muutakin olla. Kovasti kumartelin ja lupasin hoitaa asian. Vaa eikös jarruja saa parantaa ilman muutoskatastusta? Edited July 8, 2021 by Art_Zi 1 Quote
metake Posted July 8, 2021 Posted July 8, 2021 Vaa eikös jarruja saa parantaa ilman muutoskatastusta?Ei. Jarrumuutokset pitää muutoskatsastaa suurimmaksi osaksi. Prosentteja niistä ei muistaakseni mene.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla 1 Quote
mikan Posted July 9, 2021 Posted July 9, 2021 Luulen, että suurin osa kirvoista on tehty 70/80-luvulla ja sen aikaisilla säännöksillä. Pitäis kaivaa tuon ajan pykälät ja katsoa milloin on voinut jarrut vaihtaa ilman muutoskatsastusta, vähän samaan tapaan kuin turbon ja ilokaasut sai ruuvata kiinni isompia kyselemättä. 🙂 Prosenttien osalta tuolloin oli kait tulkinta, että kun kuplasta on verot maksettu, niin homma on ok. Prosenttitaulukot ja 50, 35 ja 25 % säännöt tuli joskus myöhemmin. 1 Quote
Art_Zi Posted July 9, 2021 Author Posted July 9, 2021 (edited) Noniin uus kaasari paikallaan ja kovaa ajoa 20km. Sen jälkeen katos kaikki sähöt liikennevaloissa. Toki starttinappi toimii, mutta muuten kaikki sähöt katos. Virtalukon pohja? Vai jotain muuta? Kaikki sulakkeet on ehjät ja sähkö ei haise... Edit. Akulta lähtevän johon liitin irti yhestä jakoliittimestä...taas mentäs, ellei ois otettu paria olutta vikaa ettiessä 😝 Edited July 9, 2021 by Art_Zi Quote
Art_Zi Posted July 13, 2021 Author Posted July 13, 2021 Kaasarijumppaa tässäkin. Paikallaan nyt siis tuollanen H30/31. Pääsuutin 120, tyhjäkäynti (eli taaempi) 50 ja power(?)jet (eli etummainen) 65. Kyykähtää jos kaasun lyö pohjaan kiihdyttäessä. Eli saanee liikaa bensaa? Hitaasti kiihdyttäessä toimii hyvin. Ideoita, millä tuon kyykkäämisen sais pois? Pienentää tuota power(?)jettiä? Quote
Tutkija Posted July 13, 2021 Posted July 13, 2021 Oire kylläkin viittaa ennemmin liian vähäiseen bensan saantiin jos mustaa ei tule pakoputken täydeltä tai himpun liian myöhäiseen sytytysennakkoon... Quote
x-pj Posted July 14, 2021 Posted July 14, 2021 7 hours ago, Art_Zi said: Ideoita, millä tuon kyykkäämisen sais pois? Pienentää tuota power(?)jettiä? Antaako kiihdytyspumppu riittävästi bensaa? Sitä voi säätää. Kalvo pitää olla kunnossa. Jos ei tule ollenkaan, niin kuula tai molemmat kuulat on jumissa. Onko virranjakajan perusennakko oikein. Nykybensoilla sais olla hitysen enemmän, kun alkuperäisisää ohjeissa neuvottu. Toimiiko virranjakajan alipaine-ennakko? Jos on 009 jakaja, niin kyykkäämistä voi olla vaikea saada kokonaan pois, mutta kiihdytyspumpun rikastusta lisäämällä sitä saa pienennettyä. Quote
Art_Zi Posted July 14, 2021 Author Posted July 14, 2021 Kiihytyspumppu ruikkaa ok. Ennakko pitää tarkastaa, mutta tuskin lienee pahasti pielessä, kun aiemmalla kaaaarilla rokkas ok, vaikkei siinä tyhjäkäyntiä ollutkaan. Tämä siis kyykkää vauhdissa matalilta kierroksilta polkaistaessa. Paikallaan ei kyykkää, kun polkasee kaasua. Kokeilin myös tyhjäkäyntiin 60, ei vaikutusta. Quote
x-pj Posted July 14, 2021 Posted July 14, 2021 Vaikka pumppu ruikkaa, kokeilisin kuitenkin säätää sitä suuremmalle. Paikallaa moottorilla ei ole kuormitusta ja silloin se jaksaa toimia vaikka seos olisi vähän laiha. Vaikka sytkä olisi kohdallaan, voisi vähän lisätä ennakkoa ja kokeilla mitä vaikuttaa. Quote
Matti-Pekka Posted July 14, 2021 Posted July 14, 2021 (edited) VW-Moottoripyörissä jossa ajetaan piiiitkillä välityksillä, ja isolla vaihteella lähdetään vetämään mutkista ulos vaihtamatta alas, niin silloin nyykähtää jos ennakoja ei ole tarpeeksi. Seosta saa lisätä kiusallisen (liian) paljon jotta saavuttaa saman hyödyn mitä muutaman asteen ennakon nousulla. Jos on toimiva alipaine ennakolla oleva hyvä jakaja ,niin sillä saa oikeanlaisesta kaasarista hyvät ennakot juuri siihen läpän aukasu kohtaan, mutta sitten pitäisi max. ennakon vielä pysyä aisoissa n. 30..max.35 eykk. Joskus on ollut helpompaa laittaa vaikka wbx jakaja ilman alipainekelloa ja säätää perusennakko 12..14 astettta ja silloin pelkällä keskipakoissäädöllä taisi juuri jäädä max. sinne 32..34 asteeseen. Mutta hienostunein tulos saadaan kiinteäkurkkuisella kaasarilla jos löytyy /tekee hyvällä alipaine/keskipakois jakajalla ,jossa tuo ennakon säätö vaan saadaan aisoihin. Laiha seos vaatii korkeammat ennakot, ja siksi hyvin (taloudellisesti) säädetty kaasari "nyykähtää" alhaalta kiihdyttäessä jos ennakot ko. kierroksilla on liian pienet. Edited July 14, 2021 by Matti-Pekka Quote
Art_Zi Posted July 14, 2021 Author Posted July 14, 2021 (edited) Laitoin tyhjäkäynniksi takas 50 ja poweriks 60. Pääsuuttimeen en koskenu. Kokeilin jakajasta alipaineen ja se toimi kevyesti,joten vaihoin putken siihen ja laitoin letkun kiinni kaaaariin ja nyt pelaa 95% kyykkäämättä. Entisellä kaasarilla ei oo ollu toi alipaine käytössä, mutta tää kaasari sitä näköjään kaipaa... Nyt vaa kovvaa ajua. Edited July 14, 2021 by Art_Zi Quote
Tanhis Posted July 20, 2021 Posted July 20, 2021 On 7/9/2021 at 10:59 AM, mikan said: Luulen, että suurin osa kirvoista on tehty 70/80-luvulla ja sen aikaisilla säännöksillä. Pitäis kaivaa tuon ajan pykälät ja katsoa milloin on voinut jarrut vaihtaa ilman muutoskatsastusta, vähän samaan tapaan kuin turbon ja ilokaasut sai ruuvata kiinni isompia kyselemättä. 🙂 Prosenttien osalta tuolloin oli kait tulkinta, että kun kuplasta on verot maksettu, niin homma on ok. Prosenttitaulukot ja 50, 35 ja 25 % säännöt tuli joskus myöhemmin. Jos nyt oman nuoruuden 316->325 bemarin kanssa prosenttien laskuista mitään jäänyt mieleen niin 2000 luvun alussa jarruista meni vielä prosentit ja tämä muuttui sitten jossainvaiheessa ettei jaurruista ja muista turvalaitteista enää mene prosentteja ~2010??. Mutta jos nyt prosentit 0 niin eikös se mene niin että jos autoon ruvetaan jotain muutoskatsastuksen alaista vielä muuttamaan niin prosentit lasketaan konttorilla uusiksi. Tietenkin todistaakseen mitä on alkuperäisestä autosta jäljellä olisi todella hienoa että tallella olisi alkuperäisestä muutoskatastuksesta jotain notuleja jäljellä mutta nämä taitaa olla aika harvinaista herkkua. Mutta se on selvää että jos katsuri rupeaa jotain prosenttijuttuja epäilemään niin melkein kannattaa keskeyttää katsastus ja käydä konsultoimassa jotain muuta konttoria. Quote
Art_Zi Posted July 28, 2021 Author Posted July 28, 2021 (edited) Vaihtelin vielä suuttimet 125 pää, 55 tyhjäkäynti ja 65 power. Ens viikolla lambdalla katteleen seokset, mutta paremmin tuntuu vetävän nyt. Edited August 9, 2021 by Art_Zi Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.