Jump to content

Kleinbus -72 korjausapua


Recommended Posts

Posted

Tätä aloin jo hiukan pelätä. Tulkitsen tuon niin, että ne vasemman puolen matalat lukemat kertovat, että mahdollisesti sen puolen venttiileissä on jotakin pielessä.

Posted (edited)
11 hours ago, ristosu said:

Yritin nyt tehdä puristuspainemittauksia. Unohdin kuitenkin moottorin lämmityksen, joten en ole varma, minkä arvoisia ne lukemat ovat. Joka tapauksessa sain 1:stä ja 2:sta n. 9,0 ja 3:sta ja 4:stä n. 4,5.

Ei huonoa puristusta pysty korjaamaan sytkän tai kaasarin säädöillä. Hylkyraja on 6.89bar/100psi.

 

Ja tietty voit nyt kurkata ettei nyt ole tullut fibaa venttiilien säädön kanssa mutta tuskin se varsinkaan kylmänä kantaisi.

Edited by Tanhis
  • Like 1
Posted

Eivät ne venttiilinvälyksetkään nyt enää ihan kohdillaan olleet, vaikkei niiden säädöstä nyt kovin kauaa mielestäni ollut. Imuventtiilit vasemmalla olivat liian pienillä välyksillä. Oikealla taas pakoventtiilit liian suurilla. Täytyy jatkossa yrittää pitää tarkempaa kirjaa näistä, ja tarkistaa ne säännöllisemmin.

Posted
7 hours ago, ristosu said:

Eivät ne venttiilinvälyksetkään nyt enää ihan kohdillaan olleet, vaikkei niiden säädöstä nyt kovin kauaa mielestäni ollut. Imuventtiilit vasemmalla olivat liian pienillä välyksillä. Oikealla taas pakoventtiilit liian suurilla. Täytyy jatkossa yrittää pitää tarkempaa kirjaa näistä, ja tarkistaa ne säännöllisemmin.

Noniin. Tees nyt niin että säädän kaikki venttiilit. Käytä auto lämpimäksi ja uusi puristuspainemittaus. Ja tämä on oikein malliesimerkki jos ei asioita tarkista tai tee oikeassa järjestyksessä niin lopputulos on yleensä samaa laatua.

  • Like 1
Posted

Vanhan koulukunnan ukot kokeili öljyllä muutosta huonoihin puristuksiin.

Jos puristukset alhaiset ruiskastaan tippakannulla vähän öjlyä sylinteriin pyöräytetään pari kierrosta ja sitten uusitaan mittaus.

Jos tulos parani oli männärenkaat lopussa.

Tosin ilmajäähybokserin kanssa se kone pitää kuitenkin tiputaa pois sieltä, ni samoin tein uusii kaiken mihen lompakko riittää,

  • Like 2
Posted

Nyt mittasin uudestaan, ja kokeilin myös tuota öljyä vasemmallle puolelle. 3:ssa sain hiukan parempia lukemia, 4:ssa kehitys oli pienempää. Edelleen ollaan alle 7:ssä, 3:ssa aika lähellä kyllä. Oikealla puolella jäätiin 8:n vaiheille, eli hiukan laski kylmään, säätämättömään koneeseen verrattuna. En osaa sanoa, oliko se odotettavissa.

 

Silmiin pistävää oli, että oikealla puolella tulpat olivat nokiset.

Posted

Vois kannattaa kurkata endoskoopilla männän päälle ni näkis onko naulannu. Eihän tämä toimenpide tuota konetta korjaa mutta pääsishän jäljille. 

 

Itse laitan veikkaukseni juurikin tuolle laihalla käyntiin joka on särkenyt moottorin. Ja syyksi epäilen väljiä/väljää kaasaria. 

  • Like 1
  • 1 year later...
Posted (edited)

Tämä homma on nyt lopulta edennyt niin pitkälle, että moottori on ulkona ja suurimmaksi osaksi purettu. Männänrenkaita oli katkeillut, jokin tiivisterengas kannen ja sylinterin välissä oli saanut hiukan osumaa. Muuten ei mitään minun silmiini pistäviä vikoja ollut. Mietin nyt, kannattaako jatkaa purkamista puolittamalla lohko. Vai olisiko tässä jo riittävästi syytä käyntiongelmiin ja öljyvuotoon. Toisaalta varmaan pitäisi käydä loputkin läpi, kun näin pitkälle on kerran päästy.

 

IMG_3430.thumb.jpeg.c035ec287d0ac79becf0fbb8c650cd26.jpegIMG_3432.thumb.JPG.1433086fc057b961381c419d9d0569a1.JPGIMG_3434.thumb.JPG.33f187b5939c6307335fecce1c22b662.JPG

 

Edited by ristosu
Posted

Kyllä se kannattaa aukoa loppuun asti.. Tämä on tietysti minun mielipde.. Mutta jos renkaita mennyt niin sieltä varmasti lyötyy muutakin "ei kivaa"
ei tuo enää iso homma ole purkaa loput.. Kasaamine on sitten oma juttu.. Luotettavaa konetta tuskin tulee ku vetäset nyt sen kiinni yläpää uusilla osilla

 

  • Like 2
Posted

Juu, tuota kirjaa olen seuraillut tähän asti. Kun se tosiaan näyttää olevan jo vuodelta 1987 ja ilmeisesti Amerikan oloja kuvaava, niin tulee kyllä mieleen, että jokin on ehkä eri lailla täällä ja nyt, koskien vaikkapa varaosien valikoimaa taikka tarjolla olevia koneistuspalveluja yms.

 

Tämä on ihan ensimmäinen moottori, jota olen purkanut näin pitkälle, ja ensimmäinen Volkkarin moottori minulle muutenkin.

Posted
1 hour ago, ristosu said:

Juu, tuota kirjaa olen seuraillut tähän asti. Kun se tosiaan näyttää olevan jo vuodelta 1987 ja ilmeisesti Amerikan oloja kuvaava, niin tulee kyllä mieleen, että jokin on ehkä eri lailla täällä ja nyt, koskien vaikkapa varaosien valikoimaa taikka tarjolla olevia koneistuspalveluja yms.

 

Tämä on ihan ensimmäinen moottori, jota olen purkanut näin pitkälle, ja ensimmäinen Volkkarin moottori minulle muutenkin.

Ei niissä ole mitään eroa.. Vaikka kirja voi olla Jenkkimarkettiin tehty, se kone on kummiskin sama mikä niissä on aina ollut.. Ehkä jotain saastehöttöä niihin lisätty mutta ei merkitystä..
Kaikkia osia saa Suomesta/EU:un alueelta.. Se on pienin ongelma jos lompsassa riittää painetta.. Sitä hilloa menee väkisellä remonttiin, mutta kummiskin kohtuu edukasta versus modernin auton koneremppaan

Posted

Wilsonin kirjassa on pari kirjoitus virhettä mutta muuten se on oikea tie. Itse asiassa ko. opus on ylivoimaisesti paras teki sitten ykkös tai nelos tyypin konetta.

  • 7 months later...
Posted

Pitkästä aikaa taas täällä. Homma ei ole oikein edennyt toivotulla tavalla. En ole saanut lohkon puoliskoja erotettua.

 

Kampiakseli liikkuu pituussuuntaan pari milliä. Tämä ei liene tarkoitus?

Posted
15 hours ago, peruskallio said:

Kuvissa ei näy vauhtipyörää, jos on irti heiluu kampiakseli miten sattuu.

Ei se nyt miten sattuu kuulu heilua. Kylläkin oleellisesti enemmän vauhtipyörän ollessa irti kuin paikallaan.

 

Täällä on käyty jonkinverran keskustelua aiheesta aikaisemminkin. Kun päittäisvälyyttä ruvetaan shimmailemaan niin pitää olla ymmärrystä aiheeseen että miksi uusi kone shimmataan eritavalla kuin vanha.

 

  • Like 1
  • 1 month later...
Posted

Olen nyt alkanut ajatella, että männät ja sylinterit pitäisi uusia. Mutta ovathan ne aika arvokkaita. Pitääkö niistä tosiaan pulittaa 500€, vai voisiko niitä jostakin löytää edullisemmin? Kun tietäisi vaan mistä.

Posted

Ei hirveen isoja hintaeroja taida tällä hetkellä olla, laadullisia eroja toki, ja se näkyy hieman hinnassakin. Jos sylinterit ovat kuluneet pahasti, ja ohi toleranssin eikä hoonaamalla enää siistiksi saa, ei juuri muuta vaihtoehtoa ole. Sama mäntien kanssa. Mikäli rengasurat selkeesti väljät, tai helmamitta kulunut liikaa että pääsee keinumaan, uutta tilalle. Melko sohlotkin siellä pelaa uusilla männänrenkailla jos rengasurat on kohdallaan.   Ensin mittailisin sekä sylinterit että männät, sekä rengasurat ennenkuin ostaisin suoraan uutta

Posted
1 hour ago, ristosu said:

Olen nyt alkanut ajatella, että männät ja sylinterit pitäisi uusia.

Tähän päätelmään on varmaan ihan perustellut syytkin.
Musta tuntuu et pitäis, on usein syy turhiin hankintoihin. Se, että niitä tekee on jokaisen oma asia.
Onko kone laiska? Savuttaako? Koliseeko? Ohivirtaukset mitattu ja todettu huonoiksi? 
Itse en heti ekaks lähtis sylintereitä ja mäntiä vaihtamaan, ennen lisätutkimuksia. Säädöt on siis kohdallaan ja kannet kunnossa jne. jne.jne
 

  • Like 1
Posted

Tässä on nyt tultu siihen vaiheeseen, että kone on purettu niin pitkälle, että sylinterien ja mäntien vauriot näkyvät paljaalla silmällä. Isoin ongelma oli, että öljy karkasi. Se kerääntyi lähinnä tuulettimeen. Ja purkaessa selvisi, että männänrenkaat olivat palasina.

Posted

Öljy karkasi ja kerääntyi tuulettimeen?  Nelkussa on stefa myös kampuran takapäässä, joten ohipuhalluksen kautta se ei kampuran päästä ehkä ole puhaltimeen asti päässyt jos huohotus muuten on ollu kunnossa. Toki jos kaikissa männissä on puristusrenkaat pätkinä niin huohottaahan se aivan hitokseen, tosin olettaisi käyvänkin melko huonosti tuossa tilassa.   Ja jos renkaat on kauan palasina olleet, ne yleensä nitkuttaa pesänsä jo mäntään, eikä uudet renkaat tuossa oikeestaan ole enää vaihtoehto jos haluaa toimivan

Posted

Näin minäkin pelkään. Kyllähän se huonosti kävikin. Ja lämpimänä se oli välillä mahdotonta saada käyntiin. Se takapään stefa tuli todettua ehjäksi. Jotenkin se öljy kai jäähdytysilman mukana kulkeutui. Ja miten se sinne pääsi?

Posted

Yks mahdollinen reitti puhallinkoppaan on puuttuva lohkoon tuleva pinnapultti, siitä puhallinkopasta. Ne reiät on läpi, ja jos pultti puuttuu vetää alipainen lohkosta roiskeöljyt puhaltimelle. Tästä omakohtainen kokemus :D   Muuta reittiä en heti kyllä keksis mistä tonne öljy menee, mikäli kaikki kumit ja pellitykset on paikallaan, eikä mitään ulkoista vuotoa moottorissa ole ollut näkyvissä ennen purkua

 

pinnat.JPG.767ccf239a15215aee61e7a1d06304bd.JPG

Posted

Öljynjäähdyttimen kautta?  Nimimerkillä kenno vuotaa ja puhaltimellehan se sitten menee.

Posted

Totta, jos kenno itsessään on rikki niin, voi valuttaa puhallinkoppaan seistessään. Öljyä tosin luulisi löytyvän selkeästi kopan sisältä valumajälkinä, että myös ulkopuolelta koppaa sylinterien puolelta, ajaessahan se puhaltaa rajusti sinne, ja hajun kyllä huomaa heti

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...