hanski. Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 hyviä puhdistuskeinoja tarvittais....miten sais tankista kaiken irtoavan ja hilseilevän paskan pois.... mitä aineita kannattaa käyttää jne... Quote
Jorrma Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Kai sinne vois jotain happoa laittaa tai sit vaan sepeliä sisään ja ravistusta. Quote
NO H2O Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Kai sinne vois jotain happoa laittaa tai sit vaan sepeliä sisään ja ravistusta. Heh... Hieman soraa, pari kuormaliinaa ja betonimylly. Nuo edellä mainitut yhdistämällä ehkä itse kokeilisin... ;-) Quote
ozone Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 V8-lehdessä oli pari vuotta sitten artikkeli tankin putsauksesta, siinä käytettiin jotain sopivaa liuotinta ja mopon/polkupyörän ketjuja. Quote
UltraVW Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 http://koti.mbnet.fi/kmark/main_1.htm Mä kokeilen tota kunhan lopetan ajot kuukauden päästä. Toi pienkonesatsihan 40 litraa olis just passeli satsi kuplan tankille. Quote
Guest Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Käy hakemassa rautakaupasta sitruunahappoa ja tee siitä 4% liuos. Kaada litku tankkin ja odottele päivä tai pari, välillä hämmennellen. Ruoste ja muu ä´ä irtoaa raudasta mukavasti. Happokylvyn jälkeen tankki on syytä huuhdella huolellisesti ennen pintakäsittelyä. Happoa saa varmasti ainakin Agrimarketista (5kg n.30€) Jos happoa jää yli voi sillä kätevästi putsata kallisaostumia astianpesukoneesta tai vaikka maustaa limonaadia :) Quote
mikan Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Sitruunahappoliuoksella voi sitten putsailla yhtä sun toista kuplan ruosteista metalliosaa. 25 kilon säkki agrimarketissa tais olla jotain 80-90 euroa. Sillä putsaa jo aika paljon osia. :-) t. Mika Quote
JaniM Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 No elektrolyysi parempi. Vettä ja soodaa tankkiin ja laturilla virtaa, niin häviää ruoste. Quote
NordBling Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Saisko tosta elektrolyysistä parempia ohjeita? Ihan noilla ei taida pärjätä... Quote
nalleolut Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 tuo putsaus on helppo. eli katodi ja anodi. iso ämpäri/palju,rosterin pala ja kuparin pala. akku laturi ,vettä ja soodaa. homma perustuu siihen et epäjalompi syöpyy. mutta litkuja ja muuta jos haluaa niin ,toiseksi parhaalta palstalta poimittu linkki vinkki. www.laspek.com toinen linkki vinkki http://www.instructables.com/id/E17UQMY ... /?ALLSTEPS Quote
NordBling Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Mun tarttis tehdä toi sama vanhan lantikan tankille, tilavuus ainakin 70 litraa. Aika iso palju tarvitaan. Saako olla metallia, sopivan muovipaljun etsintä voi olla vähän hankalaa, tankki kun ei oo tynnyrin mallinen... Kauanko tohon elektrolyysiin kuluu aikaa, onko laturilla väliä? Quote
nalleolut Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 mie en kyl lähtis tankkia elektrolyysillä puhdistamaan! kiviä sisään ja betonimyllyyn kiepomaan. tai sitten kunnon happoja kuten tuolla linkissä! voi se astia olla metallia,mutta sitten pitää olla iso akku laturi/virtalähde se vaatii amppeereja.mobilisti lehdessä on kans hyvä juttu aiheesta. ne testas et 2 normaali matti laturia on hyvä ja sillä saa jo jotain aikaan. Quote
NordBling Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Tuolla Laspekin sivulla tankkiin suositeltiin fosforihappoa, jättää suojaavan kerroksen pintaan. Mun tankki tosin vuotaa jo jostain, taitaa jäädä happokäsittelyn jälkeen jäljelle vaan korkillinen katiska, heh. Quote
mikan Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Mun tarttis tehdä toi sama vanhan lantikan tankille, tilavuus ainakin 70 litraa. Aika iso palju tarvitaan. Saako olla metallia, sopivan muovipaljun etsintä voi olla vähän hankalaa, tankki kun ei oo tynnyrin mallinen...Kauanko tohon elektrolyysiin kuluu aikaa, onko laturilla väliä? Et sä mitään tynnyriä tarvi kun sun tankki toimii astiana. Siis jos tarkoitus puhdistaa vain sisäpuolelta. Litkua tankki täyteen, metallilätkä tankkausaukosta sisälle niin ettei se kosketa tankkia ja laturin kaapelit metallilätkään ja tankkiin. Puli-puli... t. Mika Quote
NordBling Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Ja laturiko ei tosta oikosulusta ole millänsäkään? Quote
metake Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Ja laturiko ei tosta oikosulusta ole millänsäkään? Ei se ole sen kummoisempi oikosulku kuin kytkeä ne piuhat akkuun. Quote
NordBling Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Ovatko akun navat mekaanisesti toisissaan kiinni? Eikös litku, akkuhappo, ole joka levyn välissä? En siis kinaa, haluan oikaista väärät käsitykseni. Jos akun tyhjentää haposta, kulkeeko virta? Quote
NordBling Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Tulipas luettua vähän tarkemmin. Lätkään JA tankkiin. Mutta kumpi kumpaan? Quote
NordBling Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Tulipa otettua itse selvää. Lätkään + ja tankinkylkeen - Quote
DWL_Puavo Posted January 6, 2007 Posted January 6, 2007 Ei oo elektrolyysillä tankkia puhdistettu mutta pikkuosia kokeiltiin kumminkin. Puhdistustapahtuman nopeuteen vaikutti reilusti liuoksen kidesoodapitoisuus ja käytetty jännite. Itte laitoimma puhdistumaan verrattain pienet metalliläkkäreet, ainevahvuus oli vettä + kidesoodaa kunnes se ei enää liuennut = kylläinen liuos, siihen sit 2 kpl 12V akkua sarjaan ja Kemppi lataamaan 24V:llä. Luovuttavana osapuolena joku kulmaraudan kappale. Muutamassa tunnissa oli kymmenkunta kappaletta pieniä metallikäikäreitä puhdistunut kiitettävästi, mutta aiemmin kokeillulla 12V:llä ja laimealla liuoksella ei tapahtunut oikeastaan mitään muutamassa tunnissa. Vaatii siis aikaa, kenties kärsivällisyyttä ja hyvän tuuletuksen, pihinä ja suhina pienelläkin virralla ja jännitteellä on kova joten tuuletus pop. Kunhan saadaan lisää osia puhdistettavaksi ja muistetaan ostaa videokameraan kasetteja, niin eiköhän tuota saada jotain dokumenttiakin aikaiseksi... Puavo @ dwl Quote
Tanhis Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Muutama pullo hapokasta putsaa kanssa aika hyvin mutta se että mitä maksaa kokiksella tankin täyttö niin.... Quote
Fileas Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 http://koti.mbnet.fi/kmark/main_1.htm Mä kokeilen tota kunhan lopetan ajot kuukauden päästä. Toi pienkonesatsihan 40 litraa olis just passeli satsi kuplan tankille. Fuel Tank Repair Kit * Sarja, Maks. noin 40 litran tankkiin €74,50 Quote
-MITO- Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Eikö tolla hintaa saa jo ehjän tankiin? :) Quote
UltraVW Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 No saa,huh ompa muuten kallis,en tiennyt että noin kallista? Mistä muuten saa uusia?Hyvälaatuisia tankkeja suomesta Quote
Guest JuMuS Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Hyväksi havaittu budjettikonsti on varustaa vajaa tankillinen vettä tymäkällä annoksella konetiskiainetta. Lämpö ja vaikutusaika tehostaa vaikutusta todella dramaattisesti, tosin tilan on syytä olla erittäin hyvällä ilmanvaihdolla varustettu muutenkin saati sitten tankkia huljutellessa... Tuon tiskaamisen jälkeen vielä korkeapaineisella vedellä huuhtelu niin avot. Puhdasta tulee, ja ruostuu ihan silmissä. Eli on syytä suojata tai ottaa käyttöön piakkoin putsauksen jälkeen. Quote
Hebster52 Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Ja sitten iso PUMM!! Elektrolyysissä muodostuu vetyä ja happea joten olette valmistaneet vetypommin... :-/ Yksi hyvä keino puhdistaa ruosteet ellei elektrolyysiin uskalla/halua on ostaa viinietikkaa tai etikkahappoa, oksaalihappokin käy. Tankki täyteen sitä ja noin viikon verran ja tankki on peltipuhdas (ellei siinä ole ollut pahoja syöpymiä jolloin on ehkä tullut reikiä.. Ruoste liukenee happoihin. Alumiiniosia taas ei kannata upottaa happoon tai lipeäliuoksiin!! Niitä saa parin päivän kuluttua kaataa viemäriin... ;-) Quote
Guest JuMuS Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Lähteekö ruoste konetiskiaineella? Lähtee! Avainsana on se lämpö. Umpipas*aisia ja ruosteisia venakoppia, pultteja ym kun noin 90-asteisessa liuoksessa tunnin verran hauduteltiin, niin olivat aivan uuden näköisiä. Vetävät tosin silmänräpäyksessä pintaruosteeseen jos eivät heti tule kuivatuksi ja suojatuksi. Quote
DWL_Puavo Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 En muista millon olisin nusassu pilkkua mutta jos tämän kerran kun muut ei oo kerinny: vetypommi on fissiopommilla käynnistettävä ydinase, toivottavasti ette saa sellaista kotitalleissanne aikaiseksi :) Laitteena sekään ei ole niin hirveän kummoinen mutta onneksi materiaalit on melko hankalasti saatavilla. http://fi.wikipedia.org/wiki/Vetypommi Mutta vetyä tosiaan elektrolyysissä muodostuu, sinällään kun tarkoitus lienee ottaa ruosteet pois koko tankista, sopivalla tankin asennolla se vety karkuuttaa sieltä sisältä nesteen pinnalle. Tämä muutenkin hyvä huomioida koska muuten se vetyä täynnä oleva kulma ei enää "elektrolysoidu". Puavo @ dwl Quote
Hebster52 Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 :D Nojuu... Oliskohan ollu oikea nimitys paukkukaasu vedyn ja hapen seoksesta... ? ;) Joka tapauksessa vety on erittäin syttyvää joten yhtä vaarallista on tankki täynnä vetyä kuin tankki täynnä pensan höyryjä... Ja kolmanneksi: Minä en tunge tankkiin kiviä tai mopon ketjuja ja ravista. Kokeillu mopon tankilla ja onneks kyseessä ei ollu mikään näyttely vehje koska tankki oli täynnä lommoja käsittelyn jälkeen... Vain miettimisen arvoista jos sattuu olemaan esim. splitin tai ovaalin tankki kyseessä.. ;) Quote
Guest Mika Raussi Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Niin vetypommi ja vetykaasupommi on erejä. Quote
Guest Toheltaja Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 hebsteri, ei sinne tartte mitään pesäpallon kokoisia laittaakaan. Murske käy hyvin, eikä tarkoitus ole sitä lingota seinästä seinään. Itse olen tehnyt pientä liikettä että ruostepaska irtoaa... Quote
Hebster52 Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 :D Juu, enhän minäkään mitään tiiliskiviä silloin käyttäny... ;) 0-8 hiekka vois kyllä olla ihan OK, ja varovasti hiertäen sitten.. :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.