Jump to content

bensatankin sisäpuolinen puhdistus...


Recommended Posts

Käy hakemassa rautakaupasta sitruunahappoa ja tee siitä 4% liuos.

Kaada litku tankkin ja odottele päivä tai pari, välillä hämmennellen.

Ruoste ja muu ä´ä irtoaa raudasta mukavasti. Happokylvyn jälkeen

tankki on syytä huuhdella huolellisesti ennen pintakäsittelyä.

 

Happoa saa varmasti ainakin Agrimarketista (5kg n.30€)

Jos happoa jää yli voi sillä kätevästi putsata kallisaostumia

astianpesukoneesta tai vaikka maustaa limonaadia :)

Link to comment

Mun tarttis tehdä toi sama vanhan lantikan tankille, tilavuus ainakin 70 litraa. Aika iso palju tarvitaan. Saako olla metallia, sopivan muovipaljun etsintä voi olla vähän hankalaa, tankki kun ei oo tynnyrin mallinen...

Kauanko tohon elektrolyysiin kuluu aikaa, onko laturilla väliä?

Link to comment

mie en kyl lähtis tankkia elektrolyysillä puhdistamaan!

kiviä sisään ja betonimyllyyn kiepomaan. tai sitten kunnon happoja kuten tuolla linkissä!

 

voi se astia olla metallia,mutta sitten pitää olla iso akku laturi/virtalähde se vaatii amppeereja.mobilisti lehdessä on kans hyvä juttu aiheesta.

ne testas et 2 normaali matti laturia on hyvä ja sillä saa jo jotain aikaan.

Link to comment
Mun tarttis tehdä toi sama vanhan lantikan tankille, tilavuus ainakin 70 litraa. Aika iso palju tarvitaan. Saako olla metallia, sopivan muovipaljun etsintä voi olla vähän hankalaa, tankki kun ei oo tynnyrin mallinen...

Kauanko tohon elektrolyysiin kuluu aikaa, onko laturilla väliä?

 

Et sä mitään tynnyriä tarvi kun sun tankki toimii astiana. Siis jos tarkoitus puhdistaa vain sisäpuolelta. Litkua tankki täyteen, metallilätkä tankkausaukosta sisälle niin ettei se kosketa tankkia ja laturin kaapelit metallilätkään ja tankkiin. Puli-puli...

 

t. Mika

Link to comment

Ei oo elektrolyysillä tankkia puhdistettu mutta pikkuosia kokeiltiin kumminkin. Puhdistustapahtuman nopeuteen vaikutti reilusti liuoksen kidesoodapitoisuus ja käytetty jännite.

 

Itte laitoimma puhdistumaan verrattain pienet metalliläkkäreet, ainevahvuus oli vettä + kidesoodaa kunnes se ei enää liuennut = kylläinen liuos, siihen sit 2 kpl 12V akkua sarjaan ja Kemppi lataamaan 24V:llä.

 

Luovuttavana osapuolena joku kulmaraudan kappale.

 

Muutamassa tunnissa oli kymmenkunta kappaletta pieniä metallikäikäreitä puhdistunut kiitettävästi, mutta aiemmin kokeillulla 12V:llä ja laimealla liuoksella ei tapahtunut oikeastaan mitään muutamassa tunnissa.

 

Vaatii siis aikaa, kenties kärsivällisyyttä ja hyvän tuuletuksen, pihinä ja suhina pienelläkin virralla ja jännitteellä on kova joten tuuletus pop.

 

Kunhan saadaan lisää osia puhdistettavaksi ja muistetaan ostaa videokameraan kasetteja, niin eiköhän tuota saada jotain dokumenttiakin aikaiseksi...

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Hyväksi havaittu budjettikonsti on varustaa vajaa tankillinen vettä tymäkällä annoksella konetiskiainetta. Lämpö ja vaikutusaika tehostaa vaikutusta todella dramaattisesti, tosin tilan on syytä olla erittäin hyvällä ilmanvaihdolla varustettu muutenkin saati sitten tankkia huljutellessa...

 

Tuon tiskaamisen jälkeen vielä korkeapaineisella vedellä huuhtelu niin avot. Puhdasta tulee, ja ruostuu ihan silmissä. Eli on syytä suojata tai ottaa käyttöön piakkoin putsauksen jälkeen.

Link to comment

Ja sitten iso PUMM!!

 

Elektrolyysissä muodostuu vetyä ja happea joten olette valmistaneet vetypommin... :-/

 

Yksi hyvä keino puhdistaa ruosteet ellei elektrolyysiin uskalla/halua on ostaa viinietikkaa tai etikkahappoa, oksaalihappokin käy. Tankki täyteen sitä ja noin viikon verran ja tankki on peltipuhdas (ellei siinä ole ollut pahoja syöpymiä jolloin on ehkä tullut reikiä.. Ruoste liukenee happoihin.

 

Alumiiniosia taas ei kannata upottaa happoon tai lipeäliuoksiin!! Niitä saa parin päivän kuluttua kaataa viemäriin... ;-)

Link to comment
Lähteekö ruoste konetiskiaineella?

 

Lähtee!

 

Avainsana on se lämpö. Umpipas*aisia ja ruosteisia venakoppia, pultteja ym kun noin 90-asteisessa liuoksessa tunnin verran hauduteltiin, niin olivat aivan uuden näköisiä.

 

Vetävät tosin silmänräpäyksessä pintaruosteeseen jos eivät heti tule kuivatuksi ja suojatuksi.

Link to comment

En muista millon olisin nusassu pilkkua mutta jos tämän kerran kun muut ei oo kerinny: vetypommi on fissiopommilla käynnistettävä ydinase, toivottavasti ette saa sellaista kotitalleissanne aikaiseksi :) Laitteena sekään ei ole niin hirveän kummoinen mutta onneksi materiaalit on melko hankalasti saatavilla. http://fi.wikipedia.org/wiki/Vetypommi

 

Mutta vetyä tosiaan elektrolyysissä muodostuu, sinällään kun tarkoitus lienee ottaa ruosteet pois koko tankista, sopivalla tankin asennolla se vety karkuuttaa sieltä sisältä nesteen pinnalle. Tämä muutenkin hyvä huomioida koska muuten se vetyä täynnä oleva kulma ei enää "elektrolysoidu".

 

Puavo @ dwl

Link to comment

:D

 

Nojuu... Oliskohan ollu oikea nimitys paukkukaasu vedyn ja hapen seoksesta... ? ;)

 

Joka tapauksessa vety on erittäin syttyvää joten yhtä vaarallista on tankki täynnä vetyä kuin tankki täynnä pensan höyryjä...

 

Ja kolmanneksi:

Minä en tunge tankkiin kiviä tai mopon ketjuja ja ravista. Kokeillu mopon tankilla ja onneks kyseessä ei ollu mikään näyttely vehje koska tankki oli täynnä lommoja käsittelyn jälkeen... Vain miettimisen arvoista jos sattuu olemaan esim. splitin tai ovaalin tankki kyseessä.. ;)

Link to comment
Guest Toheltaja

hebsteri, ei sinne tartte mitään pesäpallon kokoisia laittaakaan. Murske käy hyvin, eikä tarkoitus ole sitä lingota seinästä seinään. Itse olen tehnyt pientä liikettä että ruostepaska irtoaa...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...