Mikko Mäkelä Posted September 17, 2023 Share Posted September 17, 2023 Meni aluksi väärään osioon. Kuplan koneessa oli tuota päittäisvälystä ja sain shimmilevyillä välyksen tuohon 0.12:een. Kaikki ok, kunnes kiristin vauhtipyörä mutterin momenttiin ja kone liikkuu nyt vain n. varttikierroksen ja stoppaa siihen ja sama toiseen suuntaan. Asia ei parane vaikka poistaa levyjä. Mitä tapahtui? Onko lohko sökö? Quote Link to comment
x-pj Posted September 17, 2023 Share Posted September 17, 2023 Shimmeillä säädetään välystä laakerin ja vauhtipyörän välissä. Sen voi tehdä vain "terveessä" moottorissa. Kun päittäisvälys alkaa käytössä kasvaa se tarkoittaa sitä, että päätylaakeri alkaa liikkua. Välys laakerin ja vauhtipyörän välissä ei muutu. Käytössä syntyneen päittäisvälyksen voi poistaa koneistamalla kampikammion ja vaihtamalla ylikokoa olevat laakerit. Nyt olet ilmeisesti poistanut laakerin ja vauhtipyörän väliin kuuluvan välyksen ja kiristänyt laakerin kiinni vauhtipyörään. Siinä yhteydessä on voinut vaurioitua jotain muutakin. Avaamatta moottoria ei voi tietää mitkä osat ovat kunnostuskelpoisia ja mitä pitää vaihtaa. Quote Link to comment
Mikko Mäkelä Posted September 17, 2023 Author Share Posted September 17, 2023 Ookke. Kiitoksia paljon. Oppii taas kantapään kautta. Quote Link to comment
peruskallio Posted September 17, 2023 Share Posted September 17, 2023 Onko virranjakaja paikallaan? Jos ei, ratas joka pyörittää virranjakajaa tykkää nousta ylös paikaltaan jos konetta pyörittää ilman jakajaa. Voi aiheuttaa jumin. Samalla sen rattaan alta voi tippua pari prikkaa kampikammioon. mutta muuten kuulosta aika erikoiselta, täysjumi kuulostais loogisemmalta jos laakeri olisi painunut kiristäessä kasaan. Quote Link to comment
Mikko Mäkelä Posted September 18, 2023 Author Share Posted September 18, 2023 (edited) Virranjakajaan en ole koskenut rempan aikana. Nyt huomasin, että kampura pää vatkaa edestakasin, kun konetta pyörittää ilman vauhtipyörä. Edited September 18, 2023 by Mikko Mäkelä Quote Link to comment
mikko k Posted September 18, 2023 Share Posted September 18, 2023 Mitähän tässä remontoitiin ja mikä oli koneen alkutilanne? Quote Link to comment
Mikko Mäkelä Posted September 18, 2023 Author Share Posted September 18, 2023 Siis vakio 1300 kone, shimmeillä luulin poistaneeni välykset koneesta, kun oli jo hionut jo jälkeä vaihdelaatikkoon. Missään ei vain kerrottu, että juurikin noita välyksiä ei vanhasta koneesta saa poistettua kuin koneistamalla. Uudet kannet vaihdoin haljenneen tilalle ja öljynjäähdyttimen vuotavan tilalle. Quote Link to comment
x-pj Posted September 18, 2023 Share Posted September 18, 2023 4 hours ago, Mikko Mäkelä said: Nyt huomasin, että kampura pää vatkaa edestakasin, kun konetta pyörittää ilman vauhtipyörä. Tuo johtuu siitä, että nokka-akseli pyörähtelee nykäyksittäin venttiilijousten paineesta johtuen. Vinohampainen rataspari sitten liikuttelee kampea pituussunnassa. Jos irrotat keinuvipuakselit, niin pitäisi rauhoittua. Quote Link to comment
mikko k Posted September 18, 2023 Share Posted September 18, 2023 7 hours ago, Mikko Mäkelä said: Nyt huomasin, että kampura pää vatkaa edestakasin, kun konetta pyörittää ilman vauhtipyörä. Niin sen pitääkin kun kerran vauhtipyörä ei ole paikoillaan. Ja pyöriikös kone nyt ympäri kun vauhtis on irti? Vai onko se edelleen se varttikierros suuntaan ja toiseen? Ellei pyöri ympäri niin haiskahtais hieman siltä että nyt mäntä ottaa kanteen? Siis jos on esim. pattipäinen mäntä ja vanhoissa kansissa olake sylkkäputkea vasten ja uudet kannet ovatkin suorat. Tämä siis puhdasta arvailua kun ei ole osia nähnyt. Kuvat olis kivoja… 😄 Quote Link to comment
peruskallio Posted September 18, 2023 Share Posted September 18, 2023 7 hours ago, Mikko Mäkelä said: shimmeillä luulin poistaneeni välykset koneesta, kun oli jo hionut jo jälkeä vaihdelaatikkoon. Shimmejähän ei kovin monen kymmenesosamillin vahvuudelta pitäisi olla. Kyllä siellä vaihdelaatikossa pitäisi tilaa olla sen verran, että niin kauan kun kone käy ei päittäisvälyksen takia kiinni ota mihinkään. 2 Quote Link to comment
Mikko Mäkelä Posted September 19, 2023 Author Share Posted September 19, 2023 No mistähän tuokin on sitten johtunut? Laatikossa selkeä hioutunut, kiiltävä alue. Quote Link to comment
Mikko Mäkelä Posted September 19, 2023 Author Share Posted September 19, 2023 12 hours ago, mikko k said: Niin sen pitääkin kun kerran vauhtipyörä ei ole paikoillaan. Ja pyöriikös kone nyt ympäri kun vauhtis on irti? Vai onko se edelleen se varttikierros suuntaan ja toiseen? Ellei pyöri ympäri niin haiskahtais hieman siltä että nyt mäntä ottaa kanteen? Siis jos on esim. pattipäinen mäntä ja vanhoissa kansissa olake sylkkäputkea vasten ja uudet kannet ovatkin suorat. Tämä siis puhdasta arvailua kun ei ole osia nähnyt. Kuvat olis kivoja… 😄 Auto tällä hetkellä vanhemmillani. 100km:n päässä. Kone pyörii täysin, kun vaan löysääkin vauhtipyörän mutteria. Quote Link to comment
DOODAH Posted September 19, 2023 Share Posted September 19, 2023 Voi olla kampura poikki. Ei olis eka kerta Quote Link to comment
-tipi- Posted September 19, 2023 Share Posted September 19, 2023 On 9/17/2023 at 12:19 PM, x-pj said: Shimmeillä säädetään välystä laakerin ja vauhtipyörän välissä. Sen voi tehdä vain "terveessä" moottorissa. Kun päittäisvälys alkaa käytössä kasvaa se tarkoittaa sitä, että päätylaakeri alkaa liikkua. Välys laakerin ja vauhtipyörän välissä ei muutu. Käytössä syntyneen päittäisvälyksen voi poistaa koneistamalla kampikammion ja vaihtamalla ylikokoa olevat laakerit. Nyt olet ilmeisesti poistanut laakerin ja vauhtipyörän väliin kuuluvan välyksen ja kiristänyt laakerin kiinni vauhtipyörään. Siinä yhteydessä on voinut vaurioitua jotain muutakin. Avaamatta moottoria ei voi tietää mitkä osat ovat kunnostuskelpoisia ja mitä pitää vaihtaa. Väitätkö ettei pyörivän vauhtipyörän ja paikallaan olevan laakerin välissä pyörivät kolme shimmiä käytössä kuluta ollenkaan toisiaan tai laakeria? Että kaikki käytön aikainen päittäisvälys hakkautuu paikallaan olevien laakerin ja lohkon välille. Quote Link to comment
metake Posted September 19, 2023 Share Posted September 19, 2023 Auto tällä hetkellä vanhemmillani. 100km:n päässä. Kone pyörii täysin, kun vaan löysääkin vauhtipyörän mutteria.Missäpäin auto sijaitsee? Jos vaikka joku ehtisi käydä vilkaisemassa.. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Pedalpusher Posted September 19, 2023 Share Posted September 19, 2023 1 hour ago, DOODAH said: Voi olla kampura poikki. Ei olis eka kerta Minäkin yhden sellaisen auton ostanu jossa näin oli. 34hp 1200cc kyseessä. Quote Link to comment
x-pj Posted September 19, 2023 Share Posted September 19, 2023 1 hour ago, -tipi- said: Väitätkö ettei pyörivän vauhtipyörän ja paikallaan olevan laakerin välissä pyörivät kolme shimmiä käytössä kuluta ollenkaan toisiaan tai laakeria? Että kaikki käytön aikainen päittäisvälys hakkautuu paikallaan olevien laakerin ja lohkon välille. Ymmärrän kyllä, että nekin kuluvat ja kuluu vauhtipöräkin. Tarkoituksella yksinkertaistin asiaa, kun tuolla kulumisella ei käytännössä ole merkitystä. Quote Link to comment
SamiO Posted September 19, 2023 Share Posted September 19, 2023 (edited) 4 hours ago, Mikko Mäkelä said: No mistähän tuokin on sitten johtunut? Laatikossa selkeä hioutunut, kiiltävä alue. Ettei vaan ois syystä tai toisesta joskus työstetty sitä laatikkoa, tehty esim tilaa 200mm vauhtikselle tms? Onko vauhtipyörässä jne vastaavasti jälkiä että olisi hangannut? Edited September 19, 2023 by SamiO 1 Quote Link to comment
Mikko Mäkelä Posted September 21, 2023 Author Share Posted September 21, 2023 Ei ole työstetty laatikkoa. Täysin vakio paketti oli kun aikoinaan hommasin. Täytyy palata asiaan, kun saan moottorin halkaistua. Quote Link to comment
Mikko Mäkelä Posted November 11, 2023 Author Share Posted November 11, 2023 No nyt oli vihdoinkin aikaa aukoa kone. Tommonen välys oli. VID_20231111_171602.mp4 Quote Link to comment
mikko k Posted November 11, 2023 Share Posted November 11, 2023 Tuo kampiakselin liike ei kerro mitään akselin päittäisvälyksestä. Vauhtipyörä pitää olla kiinni kiristettynä momenttiinsa ja shimmilevyt vauhtipyörän ja takapään laakerin välissä. Vaikuttaa nyt siltä että kannattaa osaavan vw-moottorin rakentajan kanssa käydä moottori läpi. Eikä herneitä sitten nenään. Quote Link to comment
Mikko Mäkelä Posted November 11, 2023 Author Share Posted November 11, 2023 Itsellä ei tosiaan ole mitään käryä tästä tilanteesta. Mikään sisällä ei auttanut ymmärtämään koneen jumi tilas. Kuskaan paketin jollekin joka ymmärtää enemmän. Edelleen kiitos neuvoista kaikille. Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted November 12, 2023 Share Posted November 12, 2023 Kysymys X16: millainen hihnapyörä, ja oliko paikallaan kun kiristit vauhtipyörän momenttiin? Tuli tovi sitten vastaan alumiininen pyörä joka veti kampuran lukkoon sen asennuksen jälkeen. Voithan nyt heittää shimmit paikalleen ja kiristää vauhtiksen momenttiin. Pitäs ainakin nähdä liikkuuko kampi vaikka osat onkin vain toisessa lohkon puoliskossa Quote Link to comment
mikan Posted November 12, 2023 Share Posted November 12, 2023 23 hours ago, Mikko Mäkelä said: Itsellä ei tosiaan ole mitään käryä tästä tilanteesta. Mikään sisällä ei auttanut ymmärtämään koneen jumi tilas. Kuskaan paketin jollekin joka ymmärtää enemmän. Edelleen kiitos neuvoista kaikille. Tamperelaisena sun kannattaa viedä moottori Mans Motors Oy:hyn Mansukosken Mikalle. 1 Quote Link to comment
Mikko Mäkelä Posted November 13, 2023 Author Share Posted November 13, 2023 9 hours ago, ovaaliheppu said: Kysymys X16: millainen hihnapyörä, ja oliko paikallaan kun kiristit vauhtipyörän momenttiin? Tuli tovi sitten vastaan alumiininen pyörä joka veti kampuran lukkoon sen asennuksen jälkeen. Voithan nyt heittää shimmit paikalleen ja kiristää vauhtiksen momenttiin. Pitäs ainakin nähdä liikkuuko kampi vaikka osat onkin vain toisessa lohkon puoliskossa Ihan vakio hihnapyörä. Sitäkään en ollut kertaakaan vielä irrottanut. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.