Mikko Mäkelä Posted Sunday at 07:51 AM Share Posted Sunday at 07:51 AM Meni aluksi väärään osioon. Kuplan koneessa oli tuota päittäisvälystä ja sain shimmilevyillä välyksen tuohon 0.12:een. Kaikki ok, kunnes kiristin vauhtipyörä mutterin momenttiin ja kone liikkuu nyt vain n. varttikierroksen ja stoppaa siihen ja sama toiseen suuntaan. Asia ei parane vaikka poistaa levyjä. Mitä tapahtui? Onko lohko sökö? Quote Link to comment
x-pj Posted Sunday at 09:19 AM Share Posted Sunday at 09:19 AM Shimmeillä säädetään välystä laakerin ja vauhtipyörän välissä. Sen voi tehdä vain "terveessä" moottorissa. Kun päittäisvälys alkaa käytössä kasvaa se tarkoittaa sitä, että päätylaakeri alkaa liikkua. Välys laakerin ja vauhtipyörän välissä ei muutu. Käytössä syntyneen päittäisvälyksen voi poistaa koneistamalla kampikammion ja vaihtamalla ylikokoa olevat laakerit. Nyt olet ilmeisesti poistanut laakerin ja vauhtipyörän väliin kuuluvan välyksen ja kiristänyt laakerin kiinni vauhtipyörään. Siinä yhteydessä on voinut vaurioitua jotain muutakin. Avaamatta moottoria ei voi tietää mitkä osat ovat kunnostuskelpoisia ja mitä pitää vaihtaa. Quote Link to comment
Mikko Mäkelä Posted Sunday at 10:13 AM Author Share Posted Sunday at 10:13 AM Ookke. Kiitoksia paljon. Oppii taas kantapään kautta. Quote Link to comment
peruskallio Posted Sunday at 08:34 PM Share Posted Sunday at 08:34 PM Onko virranjakaja paikallaan? Jos ei, ratas joka pyörittää virranjakajaa tykkää nousta ylös paikaltaan jos konetta pyörittää ilman jakajaa. Voi aiheuttaa jumin. Samalla sen rattaan alta voi tippua pari prikkaa kampikammioon. mutta muuten kuulosta aika erikoiselta, täysjumi kuulostais loogisemmalta jos laakeri olisi painunut kiristäessä kasaan. Quote Link to comment
Mikko Mäkelä Posted Monday at 08:19 AM Author Share Posted Monday at 08:19 AM (edited) Virranjakajaan en ole koskenut rempan aikana. Nyt huomasin, että kampura pää vatkaa edestakasin, kun konetta pyörittää ilman vauhtipyörä. Edited Monday at 08:32 AM by Mikko Mäkelä Quote Link to comment
mikko k Posted Monday at 08:34 AM Share Posted Monday at 08:34 AM Mitähän tässä remontoitiin ja mikä oli koneen alkutilanne? Quote Link to comment
Mikko Mäkelä Posted Monday at 01:12 PM Author Share Posted Monday at 01:12 PM Siis vakio 1300 kone, shimmeillä luulin poistaneeni välykset koneesta, kun oli jo hionut jo jälkeä vaihdelaatikkoon. Missään ei vain kerrottu, että juurikin noita välyksiä ei vanhasta koneesta saa poistettua kuin koneistamalla. Uudet kannet vaihdoin haljenneen tilalle ja öljynjäähdyttimen vuotavan tilalle. Quote Link to comment
x-pj Posted Monday at 01:25 PM Share Posted Monday at 01:25 PM 4 hours ago, Mikko Mäkelä said: Nyt huomasin, että kampura pää vatkaa edestakasin, kun konetta pyörittää ilman vauhtipyörä. Tuo johtuu siitä, että nokka-akseli pyörähtelee nykäyksittäin venttiilijousten paineesta johtuen. Vinohampainen rataspari sitten liikuttelee kampea pituussunnassa. Jos irrotat keinuvipuakselit, niin pitäisi rauhoittua. Quote Link to comment
mikko k Posted Monday at 03:53 PM Share Posted Monday at 03:53 PM 7 hours ago, Mikko Mäkelä said: Nyt huomasin, että kampura pää vatkaa edestakasin, kun konetta pyörittää ilman vauhtipyörä. Niin sen pitääkin kun kerran vauhtipyörä ei ole paikoillaan. Ja pyöriikös kone nyt ympäri kun vauhtis on irti? Vai onko se edelleen se varttikierros suuntaan ja toiseen? Ellei pyöri ympäri niin haiskahtais hieman siltä että nyt mäntä ottaa kanteen? Siis jos on esim. pattipäinen mäntä ja vanhoissa kansissa olake sylkkäputkea vasten ja uudet kannet ovatkin suorat. Tämä siis puhdasta arvailua kun ei ole osia nähnyt. Kuvat olis kivoja… 😄 Quote Link to comment
peruskallio Posted Monday at 09:05 PM Share Posted Monday at 09:05 PM 7 hours ago, Mikko Mäkelä said: shimmeillä luulin poistaneeni välykset koneesta, kun oli jo hionut jo jälkeä vaihdelaatikkoon. Shimmejähän ei kovin monen kymmenesosamillin vahvuudelta pitäisi olla. Kyllä siellä vaihdelaatikossa pitäisi tilaa olla sen verran, että niin kauan kun kone käy ei päittäisvälyksen takia kiinni ota mihinkään. 2 Quote Link to comment
Mikko Mäkelä Posted Tuesday at 04:45 AM Author Share Posted Tuesday at 04:45 AM No mistähän tuokin on sitten johtunut? Laatikossa selkeä hioutunut, kiiltävä alue. Quote Link to comment
Mikko Mäkelä Posted Tuesday at 04:51 AM Author Share Posted Tuesday at 04:51 AM 12 hours ago, mikko k said: Niin sen pitääkin kun kerran vauhtipyörä ei ole paikoillaan. Ja pyöriikös kone nyt ympäri kun vauhtis on irti? Vai onko se edelleen se varttikierros suuntaan ja toiseen? Ellei pyöri ympäri niin haiskahtais hieman siltä että nyt mäntä ottaa kanteen? Siis jos on esim. pattipäinen mäntä ja vanhoissa kansissa olake sylkkäputkea vasten ja uudet kannet ovatkin suorat. Tämä siis puhdasta arvailua kun ei ole osia nähnyt. Kuvat olis kivoja… 😄 Auto tällä hetkellä vanhemmillani. 100km:n päässä. Kone pyörii täysin, kun vaan löysääkin vauhtipyörän mutteria. Quote Link to comment
DOODAH Posted Tuesday at 05:39 AM Share Posted Tuesday at 05:39 AM Voi olla kampura poikki. Ei olis eka kerta Quote Link to comment
-tipi- Posted Tuesday at 05:54 AM Share Posted Tuesday at 05:54 AM On 9/17/2023 at 12:19 PM, x-pj said: Shimmeillä säädetään välystä laakerin ja vauhtipyörän välissä. Sen voi tehdä vain "terveessä" moottorissa. Kun päittäisvälys alkaa käytössä kasvaa se tarkoittaa sitä, että päätylaakeri alkaa liikkua. Välys laakerin ja vauhtipyörän välissä ei muutu. Käytössä syntyneen päittäisvälyksen voi poistaa koneistamalla kampikammion ja vaihtamalla ylikokoa olevat laakerit. Nyt olet ilmeisesti poistanut laakerin ja vauhtipyörän väliin kuuluvan välyksen ja kiristänyt laakerin kiinni vauhtipyörään. Siinä yhteydessä on voinut vaurioitua jotain muutakin. Avaamatta moottoria ei voi tietää mitkä osat ovat kunnostuskelpoisia ja mitä pitää vaihtaa. Väitätkö ettei pyörivän vauhtipyörän ja paikallaan olevan laakerin välissä pyörivät kolme shimmiä käytössä kuluta ollenkaan toisiaan tai laakeria? Että kaikki käytön aikainen päittäisvälys hakkautuu paikallaan olevien laakerin ja lohkon välille. Quote Link to comment
metake Posted Tuesday at 06:04 AM Share Posted Tuesday at 06:04 AM Auto tällä hetkellä vanhemmillani. 100km:n päässä. Kone pyörii täysin, kun vaan löysääkin vauhtipyörän mutteria.Missäpäin auto sijaitsee? Jos vaikka joku ehtisi käydä vilkaisemassa.. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Pedalpusher Posted Tuesday at 07:40 AM Share Posted Tuesday at 07:40 AM 1 hour ago, DOODAH said: Voi olla kampura poikki. Ei olis eka kerta Minäkin yhden sellaisen auton ostanu jossa näin oli. 34hp 1200cc kyseessä. Quote Link to comment
x-pj Posted Tuesday at 07:48 AM Share Posted Tuesday at 07:48 AM 1 hour ago, -tipi- said: Väitätkö ettei pyörivän vauhtipyörän ja paikallaan olevan laakerin välissä pyörivät kolme shimmiä käytössä kuluta ollenkaan toisiaan tai laakeria? Että kaikki käytön aikainen päittäisvälys hakkautuu paikallaan olevien laakerin ja lohkon välille. Ymmärrän kyllä, että nekin kuluvat ja kuluu vauhtipöräkin. Tarkoituksella yksinkertaistin asiaa, kun tuolla kulumisella ei käytännössä ole merkitystä. Quote Link to comment
SamiO Posted Tuesday at 09:18 AM Share Posted Tuesday at 09:18 AM (edited) 4 hours ago, Mikko Mäkelä said: No mistähän tuokin on sitten johtunut? Laatikossa selkeä hioutunut, kiiltävä alue. Ettei vaan ois syystä tai toisesta joskus työstetty sitä laatikkoa, tehty esim tilaa 200mm vauhtikselle tms? Onko vauhtipyörässä jne vastaavasti jälkiä että olisi hangannut? Edited Tuesday at 09:19 AM by SamiO 1 Quote Link to comment
Mikko Mäkelä Posted 11 hours ago Author Share Posted 11 hours ago Ei ole työstetty laatikkoa. Täysin vakio paketti oli kun aikoinaan hommasin. Täytyy palata asiaan, kun saan moottorin halkaistua. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.