Jump to content

Kone jumi.


Recommended Posts

Meni aluksi väärään osioon.

 

Kuplan koneessa oli tuota päittäisvälystä ja sain shimmilevyillä välyksen tuohon 0.12:een.

 

Kaikki ok, kunnes kiristin vauhtipyörä mutterin momenttiin ja kone liikkuu nyt vain n. varttikierroksen ja stoppaa siihen ja sama toiseen suuntaan.

Asia ei parane vaikka poistaa levyjä.

 

Mitä tapahtui?

 

Onko lohko sökö?

Link to comment

Shimmeillä säädetään välystä laakerin ja vauhtipyörän välissä. Sen voi tehdä vain "terveessä" moottorissa. Kun päittäisvälys alkaa käytössä kasvaa se tarkoittaa sitä, että päätylaakeri alkaa liikkua. Välys laakerin ja vauhtipyörän välissä ei muutu. Käytössä syntyneen päittäisvälyksen voi poistaa koneistamalla kampikammion ja vaihtamalla ylikokoa olevat laakerit.

Nyt olet ilmeisesti poistanut laakerin ja vauhtipyörän väliin kuuluvan välyksen ja kiristänyt laakerin kiinni vauhtipyörään. Siinä yhteydessä on voinut vaurioitua jotain muutakin. Avaamatta moottoria ei voi tietää mitkä osat ovat kunnostuskelpoisia ja mitä pitää vaihtaa.

Link to comment

Onko virranjakaja paikallaan? Jos ei, ratas joka pyörittää virranjakajaa tykkää nousta ylös paikaltaan jos konetta pyörittää ilman jakajaa. Voi aiheuttaa jumin. Samalla sen rattaan alta voi tippua pari prikkaa kampikammioon.

 

mutta muuten kuulosta aika erikoiselta, täysjumi kuulostais loogisemmalta jos laakeri olisi painunut kiristäessä kasaan. 

Link to comment

Siis vakio 1300 kone, shimmeillä luulin poistaneeni välykset koneesta, kun oli jo hionut jo jälkeä vaihdelaatikkoon. Missään ei vain kerrottu, että juurikin noita välyksiä ei vanhasta koneesta saa poistettua kuin koneistamalla.

Uudet kannet vaihdoin haljenneen tilalle ja öljynjäähdyttimen vuotavan tilalle.

Link to comment
4 hours ago, Mikko Mäkelä said:

 

Nyt huomasin, että kampura pää vatkaa edestakasin, kun konetta pyörittää ilman vauhtipyörä.

Tuo johtuu siitä, että nokka-akseli pyörähtelee nykäyksittäin venttiilijousten paineesta johtuen. Vinohampainen rataspari sitten liikuttelee kampea pituussunnassa. Jos irrotat keinuvipuakselit, niin pitäisi rauhoittua.

Link to comment
7 hours ago, Mikko Mäkelä said:

Nyt huomasin, että kampura pää vatkaa edestakasin, kun konetta pyörittää ilman vauhtipyörä.


Niin sen pitääkin kun kerran vauhtipyörä ei ole paikoillaan.

 

Ja pyöriikös kone nyt ympäri kun vauhtis on irti? Vai onko se edelleen se varttikierros suuntaan ja toiseen? Ellei pyöri ympäri niin haiskahtais hieman siltä että nyt mäntä ottaa kanteen? Siis jos on esim. pattipäinen mäntä ja vanhoissa kansissa olake sylkkäputkea vasten ja uudet kannet ovatkin suorat. Tämä siis puhdasta arvailua kun ei ole osia nähnyt. Kuvat olis kivoja… 😄

Link to comment
7 hours ago, Mikko Mäkelä said:

shimmeillä luulin poistaneeni välykset koneesta, kun oli jo hionut jo jälkeä vaihdelaatikkoon.

Shimmejähän ei kovin monen kymmenesosamillin vahvuudelta pitäisi olla. Kyllä siellä vaihdelaatikossa pitäisi tilaa olla sen verran, että niin kauan kun kone käy ei päittäisvälyksen takia kiinni ota mihinkään.

  • Like 2
Link to comment
12 hours ago, mikko k said:


Niin sen pitääkin kun kerran vauhtipyörä ei ole paikoillaan.

 

Ja pyöriikös kone nyt ympäri kun vauhtis on irti? Vai onko se edelleen se varttikierros suuntaan ja toiseen? Ellei pyöri ympäri niin haiskahtais hieman siltä että nyt mäntä ottaa kanteen? Siis jos on esim. pattipäinen mäntä ja vanhoissa kansissa olake sylkkäputkea vasten ja uudet kannet ovatkin suorat. Tämä siis puhdasta arvailua kun ei ole osia nähnyt. Kuvat olis kivoja… 😄

Auto tällä hetkellä vanhemmillani. 100km:n päässä.

Kone pyörii täysin, kun vaan löysääkin vauhtipyörän mutteria.

Link to comment
On 9/17/2023 at 12:19 PM, x-pj said:

Shimmeillä säädetään välystä laakerin ja vauhtipyörän välissä. Sen voi tehdä vain "terveessä" moottorissa. Kun päittäisvälys alkaa käytössä kasvaa se tarkoittaa sitä, että päätylaakeri alkaa liikkua. Välys laakerin ja vauhtipyörän välissä ei muutu. Käytössä syntyneen päittäisvälyksen voi poistaa koneistamalla kampikammion ja vaihtamalla ylikokoa olevat laakerit.

Nyt olet ilmeisesti poistanut laakerin ja vauhtipyörän väliin kuuluvan välyksen ja kiristänyt laakerin kiinni vauhtipyörään. Siinä yhteydessä on voinut vaurioitua jotain muutakin. Avaamatta moottoria ei voi tietää mitkä osat ovat kunnostuskelpoisia ja mitä pitää vaihtaa.

 

Väitätkö ettei pyörivän vauhtipyörän ja paikallaan olevan laakerin välissä pyörivät kolme shimmiä käytössä kuluta ollenkaan toisiaan tai laakeria? Että kaikki käytön aikainen päittäisvälys hakkautuu paikallaan olevien laakerin ja lohkon välille.

Link to comment
Auto tällä hetkellä vanhemmillani. 100km:n päässä.
Kone pyörii täysin, kun vaan löysääkin vauhtipyörän mutteria.
Missäpäin auto sijaitsee? Jos vaikka joku ehtisi käydä vilkaisemassa..

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
1 hour ago, -tipi- said:

 

Väitätkö ettei pyörivän vauhtipyörän ja paikallaan olevan laakerin välissä pyörivät kolme shimmiä käytössä kuluta ollenkaan toisiaan tai laakeria? Että kaikki käytön aikainen päittäisvälys hakkautuu paikallaan olevien laakerin ja lohkon välille.

Ymmärrän kyllä, että nekin kuluvat ja kuluu vauhtipöräkin. Tarkoituksella yksinkertaistin asiaa, kun tuolla kulumisella ei käytännössä ole merkitystä.

Link to comment
4 hours ago, Mikko Mäkelä said:

No mistähän tuokin on sitten johtunut?

 

Laatikossa selkeä hioutunut, kiiltävä alue.

 

Ettei vaan ois syystä tai toisesta joskus työstetty sitä laatikkoa, tehty esim tilaa 200mm vauhtikselle tms?
Onko vauhtipyörässä jne vastaavasti jälkiä että olisi hangannut?

Edited by SamiO
  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Tuo kampiakselin liike ei kerro mitään akselin päittäisvälyksestä. Vauhtipyörä pitää olla kiinni kiristettynä momenttiinsa ja shimmilevyt vauhtipyörän ja takapään laakerin välissä.

 

Vaikuttaa nyt siltä että kannattaa osaavan vw-moottorin rakentajan kanssa käydä moottori läpi. Eikä herneitä sitten nenään.

Link to comment

Kysymys X16: millainen hihnapyörä, ja oliko paikallaan kun kiristit vauhtipyörän momenttiin? Tuli tovi sitten vastaan alumiininen pyörä joka veti kampuran lukkoon sen asennuksen jälkeen.

 

Voithan nyt heittää shimmit paikalleen ja kiristää vauhtiksen momenttiin. Pitäs ainakin nähdä liikkuuko kampi vaikka osat onkin vain toisessa lohkon puoliskossa

Link to comment
23 hours ago, Mikko Mäkelä said:

Itsellä ei tosiaan ole mitään käryä tästä tilanteesta. Mikään sisällä ei auttanut ymmärtämään koneen jumi tilas.

Kuskaan paketin jollekin joka ymmärtää enemmän. Edelleen kiitos neuvoista kaikille.

Tamperelaisena sun kannattaa viedä moottori Mans Motors Oy:hyn Mansukosken Mikalle.

  • Like 1
Link to comment
9 hours ago, ovaaliheppu said:

Kysymys X16: millainen hihnapyörä, ja oliko paikallaan kun kiristit vauhtipyörän momenttiin? Tuli tovi sitten vastaan alumiininen pyörä joka veti kampuran lukkoon sen asennuksen jälkeen.

 

Voithan nyt heittää shimmit paikalleen ja kiristää vauhtiksen momenttiin. Pitäs ainakin nähdä liikkuuko kampi vaikka osat onkin vain toisessa lohkon puoliskossa

Ihan vakio hihnapyörä. Sitäkään en ollut kertaakaan vielä irrottanut.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...