villemil Posted July 1, 2024 Author Posted July 1, 2024 Kuulemma liian korkea. Pitää varmaan vetää kupla lähemmäs maata sitten Suomessa :D 6 1 Quote
villemil Posted July 7, 2024 Author Posted July 7, 2024 Belgian Rumesin VW tapahtumassakin käyty, noin 500 autoa oli paikalla joka oli huomattavasti enemmän mitä odotettiin. Suosittelen käymään! Top 20 palkintokin sieltä napsahti. 10 Quote
villemil Posted July 16, 2024 Author Posted July 16, 2024 Ei oo kovin kummoisia nämä tarvikerummut. Nämä laitettiin ihan sen takia kun sattui olemaan hyllyssä ja hyvässä kunnossa. Nyt laitoin uudemman malliset laippamutterit, mutta pitää pikapuoliin töissä sorvata orkkis rummuista hyvät ja vaihtaa niihin. Tämän takia se sokka siellä on, lähti mutteri räikällä auki... Quote
Etelän Hetelmä Posted July 16, 2024 Posted July 16, 2024 Ohhoh… hyvä, että antoi ravistamalla merkkiä siitä, ettei kaikki kunnossa. Jos noin pehmeätä, niin yksi mahdollisuus olisi ollut spoorien häviäminen. Noh, reissun saitte joka tapauksessa tehtyä. Quote
villemil Posted July 16, 2024 Author Posted July 16, 2024 38 minutes ago, Etelän Hetelmä said: Ohhoh… hyvä, että antoi ravistamalla merkkiä siitä, ettei kaikki kunnossa. Jos noin pehmeätä, niin yksi mahdollisuus olisi ollut spoorien häviäminen. Noh, reissun saitte joka tapauksessa tehtyä. Joo läheltä käytti. Vielä viikko sitten kun oltiin vielä Saksassa ja täällä Kotkassa tullut sen jälkeen kilometrejä vain noin 40. Quote
ovaaliheppu Posted July 16, 2024 Posted July 16, 2024 Pehmeitä ne on, kaverille laitettiin kuuskutoseen joskus 15 vuotta sitten ja se vääns käsin ne pyöränpultin jengat ulos sieltä onnettomalla avaimella, eikä oo mikään ruhonrakentaja. Ei siinä auttanu ku kaivaa uudempia pultteja ja vetää M14 jengat tilalle. Ei tullu vanhasta vakiorummusta samoilla voimilla kun koitti Quote
Kurre Posted July 17, 2024 Posted July 17, 2024 Aloitteleva harrastaja sai vastaavan vian aikaan jättämällä keskimutterin liian löysälle. Ei tiennyt, että 360 Nm on kiristysmomentti. Kyseessä oli -56 mallinen kupla ja alkuperäiset rummut. Vuosi oli silloin 1985. Ai mistäkö tiedän? Quote
metake Posted July 17, 2024 Posted July 17, 2024 https://www.csp-shop.com/en/wheels-brakes/brake-drum-rear-501-615-113d-11426a.htmlMulla on juniksessa takana CSP:n rummut ja voin suositella lämpimästi. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla 1 Quote
Urbantoy Posted July 17, 2024 Posted July 17, 2024 6 hours ago, metake said: https://www.csp-shop.com/en/wheels-brakes/brake-drum-rear-501-615-113d-11426a.html Mulla on juniksessa takana CSP:n rummut ja voin suositella lämpimästi. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Sama homma, mulla samat EarlyBayssä.. Sebrot rokkaa.. Saksalaista laatua Quote
villemil Posted July 17, 2024 Author Posted July 17, 2024 Taidan töissä sorvailla orkkis rummut hyväksi kun niitä pari paria löytyy... Sebrot on kalliit, ei köyhällä ole varaa sijoittaa yli 200€ jarrurumpuihin :D Quote
metake Posted July 18, 2024 Posted July 18, 2024 Taidan töissä sorvailla orkkis rummut hyväksi kun niitä pari paria löytyy... Sebrot on kalliit, ei köyhällä ole varaa sijoittaa yli 200€ jarrurumpuihin :DMuistat vaan sovittaa jarrukengät sorvattuihin rumpuihin niin alkuperäinen on aina alkuperäinen.Jossain vaiheessa harrastusta yleensä oppii sen, että paskalaatuiset osat on se kaikkein kallein vaihtoehto, vaikka hankintahinta houkuttaa niin loppupeleissä se laadukkaan osan ostaminen on se edullisin vaihtoehto Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla 1 Quote
Urbantoy Posted July 18, 2024 Posted July 18, 2024 44 minutes ago, metake said: Muistat vaan sovittaa jarrukengät sorvattuihin rumpuihin niin alkuperäinen on aina alkuperäinen. Jossain vaiheessa harrastusta yleensä oppii sen, että paskalaatuiset osat on se kaikkein kallein vaihtoehto, vaikka hankintahinta houkuttaa niin loppupeleissä se laadukkaan osan ostaminen on se edullisin vaihtoehto Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Halpa tulee yleensä tuplahinnan viemään ja ajan, ekana sillä paskalla uudella osalla teet homman "kuntoon" sitten kohta älyät ostaa laatuosan ja tee homman uusiksi.. Quote
Tanhis Posted July 22, 2024 Posted July 22, 2024 On 7/18/2024 at 7:56 AM, metake said: Muistat vaan sovittaa jarrukengät sorvattuihin rumpuihin niin alkuperäinen on aina alkuperäinen. Jossain vaiheessa harrastusta yleensä oppii sen, että paskalaatuiset osat on se kaikkein kallein vaihtoehto, vaikka hankintahinta houkuttaa niin loppupeleissä se laadukkaan osan ostaminen on se edullisin vaihtoehto Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Mites olet näitä sovitellut kun työkalut homma tekemiseen kadonnut aika hyvin peruskorjaamoilta. Quote
metake Posted July 22, 2024 Posted July 22, 2024 Mites olet näitä sovitellut kun työkalut homma tekemiseen kadonnut aika hyvin peruskorjaamoilta.Otat sen sorvatun jarrurummun, alasimen ja vasaran. Vasaralla taot sitä jarrukengän jäykisteosaa, eli se mihin jouset kiinnittyy. Sitä kun takoo niin se venähtää ja jarrukengän säde kasvaa. Ja tietysti välillä sovittaa rumpuun ettei mene liian isoksi. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla 1 Quote
ovaaliheppu Posted July 22, 2024 Posted July 22, 2024 3 hours ago, Tanhis said: Mites olet näitä sovitellut kun työkalut homma tekemiseen kadonnut aika hyvin peruskorjaamoilta. Hentosesti ketuttaa kun aikanaan piti paikallisen ammattikoulun remontin alta hakee jarrukengän säteenhionta ja Miran kansityökamppeet talteen, mutta oli sitten reipas talkkari nakannut ne trukilla edellisenä päivänä romulavalle joka tyhjätty aamulla, tais tulla rekka vastaan ku ajoin paikalle. Olis venttiilihiomakonekin ollu samassa kasassa. Toi säteen hionta onnistuu myös nauhahiomakoneella ja pienellä lastulevyjigin askartelulla 1 Quote
Kurre Posted July 22, 2024 Posted July 22, 2024 Jarrukenkiä saa myös pinnoitettua paksummalla kitkamateriaalilla, jollloin ne sopii sorvattuun rumpuun tasaisesti. Ei kaupallista yhteistyötä: https://www.kitkaliimaus.fi/kevyemmat-kulkuneuvot 1 Quote
Tanhis Posted July 22, 2024 Posted July 22, 2024 24 minutes ago, Kurre said: Jarrukenkiä saa myös pinnoitettua paksummalla kitkamateriaalilla, jollloin ne sopii sorvattuun rumpuun tasaisesti. Ei kaupallista yhteistyötä: https://www.kitkaliimaus.fi/kevyemmat-kulkuneuvot Mulla jo niitattu nos hihnat kiinni niin sorvi lähinnä hakusessa tai sitten pitää tosiaan tehdä jigi hiomiseen. Tuo Metaken menetelmä ei välttämättä toimi orkkis runkojen kassa. Tai vääntyy ne varmaan kun tarpeeksi hakkaa mutta en nyt ottaisi riskiä näiden kanssa. Quote
villemil Posted July 22, 2024 Author Posted July 22, 2024 1 minute ago, Tanhis said: Mulla jo niitattu nos hihnat kiinni niin sorvi lähinnä hakusessa tai sitten pitää tosiaan tehdä jigi hiomiseen. Tuo Metaken menetelmä ei välttämättä toimi orkkis runkojen kassa. Tai vääntyy ne varmaan kun tarpeeksi hakkaa mutta en nyt ottaisi riskiä näiden kanssa. Kunhan saan tehtyä omat rummut niin voipi olla että voisin tehdä sullekkin. Olen koneistajana töissä ja kaikkia vermeitä täällä työmaalla voi käyttää omiinkin hommiin :D Quote
Tanhis Posted July 22, 2024 Posted July 22, 2024 15 minutes ago, villemil said: Kunhan saan tehtyä omat rummut niin voipi olla että voisin tehdä sullekkin. Olen koneistajana töissä ja kaikkia vermeitä täällä työmaalla voi käyttää omiinkin hommiin :D Kiitos tarjouksesta, pidän mielessä. Koetan nyt ensin etsiä jos jollain paikallisella löytyisi soveltuva työkalu. Quote
villemil Posted August 5, 2024 Author Posted August 5, 2024 Ei löytynyt lompakolle sopivaa laadukasta kavennettua etuakselia, joten tehdään itse. Tässä 3D mallinnettu 3" kavennettu akseli, iskaritolppien ja rungon kiinnikkeiden osat tilattu laserleikkeenä, kohta sorvaillaan akseliputkille laakeripesät. Tulee laakerit sekä ulko-, että sisäpäihin niinkuin Cageron akseleissakin. Osia on kolmen akselin verran, yksi itselle, yksi isälleni ja yksi vaikka juurikin sinulle. Eli voin tehdä juuri sen levyisen akselin kun haluat. 2 Quote
villemil Posted August 8, 2024 Author Posted August 8, 2024 Osat saapui laserleikkuusta, näinköhän sitä pääsisi jo viikonloppuna heftailemaan akselia kasaan. Toisen kuvan levyistä taivutellaan särmärissä akselin kiinnikkeet. 6 Quote
villemil Posted August 9, 2024 Author Posted August 9, 2024 (edited) Taivutukset onnistui hyvin ja akseli heftissä, tuli aika pirun suora. Yläputken toinen reuna on 0.1mm vinossa suhteessa alempaan. Mielenkiinnosta mittasin vakion, 0.3mm oli heitto. Aika hyvin onnistui siis. Edited August 9, 2024 by villemil 6 Quote
villemil Posted January 10 Author Posted January 10 Tulihan se akseli valmiiksi, vielä vähän maalia päälle niin hyvä on! 8 Quote
Paksu-Tolppa Posted January 12 Posted January 12 On 5/29/2024 at 7:25 PM, Stidi said: Ei taida päteä noin vanhaan tuo 50cm säädös. korkeus näyttää oikein hyvältä. Mistä löytyy tuo ajovalon korkeutta koskeva säännös? Jotenkin loogiselta tuntuisi että se mitattaisiin umpion keskeltä. Omassa Kuplassa on droppiolat ja 135/15 renkaat jolloin ajovalon alareuna on 43 cm:n korkeudella. Rengastuksen vaihtamisella ei 7 cm:n eroa voi korjata. Quote
beetlemania Posted January 12 Posted January 12 Alareunasta. Voit laittaa teipin sinne, kunhan ei valokuvio muutu. Quote
ovaaliheppu Posted January 12 Posted January 12 (edited) Katsastustapahtumassa katsastajan on verrattava määräyksiä auton vuosimallin aikana olleisiin pykäliin tältä osin. 1.10.94 jälkeen pätee kaikkiin, ellei syyskuu -70 ollut jo sama korkeusmääräys. Listasta poisluetaan ajoneuvot joissa ajovalot ovat valmistajalta lähtiessään ollut alempana kuin mitä suomi-insinööri speksaa, mikäli on EU tyyppihyväksytty. Edited January 12 by ovaaliheppu Quote
Paksu-Tolppa Posted January 12 Posted January 12 21 minutes ago, ovaaliheppu said: Katsastustapahtumassa katsastajan on verrattava määräyksiä auton vuosimallin aikana olleisiin pykäliin tältä osin. 1.10.94 jälkeen pätee kaikkiin, ellei syyskuu -70 ollut jo sama korkeusmääräys. Listasta poisluetaan ajoneuvot joissa ajovalot ovat valmistajalta lähtiessään ollut alempana kuin mitä suomi-insinööri speksaa, mikäli on EU tyyppihyväksytty. Eli 1964 Kuplan ollessa kyseessä katsastajan tulisi löytää tuona vuonna voimassa olleesta lainsäädännöstä kohta jossa kielletään alle 50 cm korkeus. Sillä ei liene vaikutusta että auto rekisteröintikatsastetaan vasta nyt koska on tuotu Ruotsista? Quote
villemil Posted January 12 Author Posted January 12 Just now, Paksu-Tolppa said: Eli 1964 Kuplan ollessa kyseessä katsastajan tulisi löytää tuona vuonna voimassa olleesta lainsäädännöstä kohta jossa kielletään alle 50 cm korkeus. Sillä ei liene vaikutusta että auto rekisteröintikatsastetaan vasta nyt koska on tuotu Ruotsista? Kysyin rekisteröintikatsastuksessa tuon -58 kohdalla että mitä mieltä ne on tuosta 50cm rajasta, mittaavatko ajovaloja kuplista. Ei kuulemma mittaile kun vakionakin on jo niin lähellä niin pienestäkin madalluksesta tulisi silloin hylky. Ei siis sen kummemmin tietoa koskeeko tuo sääntö oikeasti edes tuon ikäisiä autoja, en ole itse ainakaan löytänyt suoraa vastausta mistään säädöksistä. Quote
ovaaliheppu Posted January 12 Posted January 12 (edited) Ei oo multakaan ikinä mitattu mistään autosta vaikka alle ovat olleet. Aika anaali kaveri on leimamiehenä jos noista alkaa hylkäämään, onneks isohko osa on ihan järki päässä ja suvaitsevaisia myös vähän muokatuille ajoneuvoille. Ajoneuvon käyttöönottopäivä on se jolloin on rekisteröity liikennekäyttöön, maasta riippumatta. Joskus näitä on ollut rekisteröimättömänä näytillä, tai varastossa ja rekisteröintipäivä voi olla vaikka vuoden tai parikin myöhemmkn vasta. Edited January 12 by ovaaliheppu Quote
Kharon Posted January 14 Posted January 14 On 1/12/2025 at 9:23 PM, ovaaliheppu said: Ajoneuvon käyttöönottopäivä on se jolloin on rekisteröity liikennekäyttöön, maasta riippumatta. Joskus näitä on ollut rekisteröimättömänä näytillä, tai varastossa ja rekisteröintipäivä voi olla vaikka vuoden tai parikin myöhemmkn vasta. Jep. Ääritapauksena 1988-mallinen viitossarjan BMW Saksassa: Ei koskaan rekisteröity mihinkään ja kun sitten perikunta tuumasi että pannaan rekisteriin, 2021, ja ajellaan, niin TÛV oli tylynä: Ei täytä nykymääräyksiä, ei onnistu mitenkään. Tottahan se tietty on, mutta Asenne(TM) on kuin Traficomilla. Mistä lie oppineet. Tarina ei kerro että miten sitten kävi. EU-säädöksissä on optio yksittäishyväksyntöihin, mutta se on mahdollisuus jota viranomaisen ei ole pakko käyttää. Noin käytännössä: Hyvä veli saa, mutta muut ei. Ero vaikkapa Englantiin on huima: Siellä saa mitä tahansa rekisteriin, kunhan se täyttää auton speksit ja speksit on julkiset, eikä Traficomin mapissa jota ei näytetä 'asiakkaille' edes pyynnöstä. Roskapönttöauto? Kelpaa, joo. Sohva-auto? Jovain kelpaa. Liikkuva mandariini? No mikä ettei. Hiukan toisenlaista menoa heti kun pipo ei ole kiristänyt aivoja kuolioon asti. Vrt. Suomi-niminen ihmemaa jossa Traficom kielsi "auton näköiset" *peräkärryt*. Ihan vaan koska kusi on noussut päähän. 1 Quote
Sakke Posted January 14 Posted January 14 Ei varsinaisesti liity tähän, mutta saako enklannista tilattua rekisteriotetta jostain? Mulla on auto joka tuotu englannista 1986 ja ei koskaan leimattu Suomessa. Englannin tunnus on tiedossa. Quote
ovaaliheppu Posted January 15 Posted January 15 (edited) https://www.gov.uk/government/publications/application-for-a-vehicle-registration-certificate Brittti vw-harrastaja linkkas Edited January 15 by ovaaliheppu Quote
Sakke Posted January 15 Posted January 15 Valitettavasti ei onnistu tuolla kun ei ole osoitetta enklannista.. Quote
-tipi- Posted January 16 Posted January 16 No eiköhän sitä kannata suoraan DVLA:lta koittaa kysellä. Sheriffit vois siirtää nää offtopikit muualle Villen projektiketjusta. 2 Quote
villemil Posted January 26 Author Posted January 26 Uutta moottoria pukkaa tulevalle ajokaudelle. Vanhan 30 heppaisen laina-aika päättyi ja teen tilalle 1600 yksireikäkansi moottorin. Vähän kaivellaan kansia, puristusta isommaksi, nokaksi vähän tiukempi Scat C35 ja kaksi kaasutinta vakion tilalle. Pohjana 1600 teollisuusmoottori josta todella hyvin pystyy hyödyntämään alkuperäiset osat. Kannet ja lohko nyt puhallettu ja pääsee öljykanavia rassaamaan puhtaaksi. Ei olisi pitkä matka että pääsee jo kasaushommiin. Quote
villemil Posted January 28 Author Posted January 28 Tulihan se akselikin valmiiksi. Näinköhän sitä uskaltais jo viikonloppuna käydä nappaamassa paikoilleen. Saas nähdä minkälainen säätöalue oikein on kun säätöpalojen yläasennon katsoin alkuperäisestä akselista plus pikkasen alemmas silmämääräisesti :D Quote
villemil Posted January 29 Author Posted January 29 Akseli paikallaan, vielä ympärille romppeet paikalleen. Pakko oli koesovittaa rengasta että miten sisään se nyt oikein tuleekaan. Tältä näyttää auto pukeilla ja akselin säädöt yläasennossa droppiolilla. 2 Quote
villemil Posted February 1 Author Posted February 1 Kuvassa on säätö puolessa välissä. Säädöt ylhäällä ja ajovalon alareunasta maahan on 42cm. Säädöt kun laittaa ala-asentoon niin lokarit makaa renkaiden päällä. Säätöä on siis niin matalaksi asti kun vain haluaa. 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.