Jump to content

Operaatio Latolöytö -58


Recommended Posts

Posted

Belgian Rumesin VW tapahtumassakin käyty, noin 500 autoa oli paikalla joka oli huomattavasti enemmän mitä odotettiin. Suosittelen käymään!

Top 20 palkintokin sieltä napsahti.

 

IMG_20240707_172241381_220744.thumb.jpg.bd0987f2aa1595bf73aadcf54230c8b7.jpg

  • Like 10
  • 2 weeks later...
Posted

Ei oo kovin kummoisia nämä tarvikerummut.

Nämä laitettiin ihan sen takia kun sattui olemaan hyllyssä ja hyvässä kunnossa.

 

Nyt laitoin uudemman malliset laippamutterit, mutta pitää pikapuoliin töissä sorvata orkkis rummuista hyvät ja vaihtaa niihin. Tämän takia se sokka siellä on, lähti mutteri räikällä auki...

 

Snapchat-197719819.thumb.jpg.2ce8feadd99eb122971d43423343a30c.jpg

Posted

Ohhoh… hyvä, että antoi ravistamalla merkkiä siitä, ettei kaikki kunnossa. Jos noin pehmeätä, niin yksi mahdollisuus olisi ollut spoorien häviäminen.

Noh, reissun saitte joka tapauksessa tehtyä.

Posted
38 minutes ago, Etelän Hetelmä said:

Ohhoh… hyvä, että antoi ravistamalla merkkiä siitä, ettei kaikki kunnossa. Jos noin pehmeätä, niin yksi mahdollisuus olisi ollut spoorien häviäminen.

Noh, reissun saitte joka tapauksessa tehtyä.

Joo läheltä käytti. Vielä viikko sitten kun oltiin vielä Saksassa ja täällä Kotkassa tullut sen jälkeen kilometrejä vain noin 40.

Posted

Pehmeitä ne on, kaverille laitettiin kuuskutoseen joskus 15 vuotta sitten ja se vääns käsin ne pyöränpultin jengat ulos sieltä onnettomalla avaimella, eikä oo mikään ruhonrakentaja. Ei siinä auttanu ku kaivaa uudempia pultteja ja vetää M14 jengat tilalle. Ei tullu vanhasta vakiorummusta samoilla voimilla kun koitti

Posted

Aloitteleva harrastaja sai vastaavan vian aikaan jättämällä keskimutterin liian löysälle.

Ei tiennyt, että 360 Nm on kiristysmomentti.
Kyseessä oli -56 mallinen kupla ja alkuperäiset rummut. Vuosi oli silloin 1985.

 

Ai mistäkö tiedän?

Posted

Taidan töissä sorvailla orkkis rummut hyväksi kun niitä pari paria löytyy...

Sebrot on kalliit, ei köyhällä ole varaa sijoittaa yli 200€ jarrurumpuihin :D

Posted
Taidan töissä sorvailla orkkis rummut hyväksi kun niitä pari paria löytyy...
Sebrot on kalliit, ei köyhällä ole varaa sijoittaa yli 200€ jarrurumpuihin :D
Muistat vaan sovittaa jarrukengät sorvattuihin rumpuihin niin alkuperäinen on aina alkuperäinen.

Jossain vaiheessa harrastusta yleensä oppii sen, että paskalaatuiset osat on se kaikkein kallein vaihtoehto, vaikka hankintahinta houkuttaa niin loppupeleissä se laadukkaan osan ostaminen on se edullisin vaihtoehto

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Posted
44 minutes ago, metake said:

Muistat vaan sovittaa jarrukengät sorvattuihin rumpuihin niin alkuperäinen on aina alkuperäinen.

Jossain vaiheessa harrastusta yleensä oppii sen, että paskalaatuiset osat on se kaikkein kallein vaihtoehto, vaikka hankintahinta houkuttaa niin loppupeleissä se laadukkaan osan ostaminen on se edullisin vaihtoehto emoji16.png

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
 

Halpa tulee yleensä tuplahinnan viemään ja ajan, ekana sillä paskalla uudella osalla teet homman "kuntoon" sitten kohta älyät ostaa laatuosan ja tee homman uusiksi.. 

Posted
On 7/18/2024 at 7:56 AM, metake said:

Muistat vaan sovittaa jarrukengät sorvattuihin rumpuihin niin alkuperäinen on aina alkuperäinen.

Jossain vaiheessa harrastusta yleensä oppii sen, että paskalaatuiset osat on se kaikkein kallein vaihtoehto, vaikka hankintahinta houkuttaa niin loppupeleissä se laadukkaan osan ostaminen on se edullisin vaihtoehto emoji16.png

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
 

Mites olet näitä sovitellut kun työkalut homma tekemiseen kadonnut aika hyvin peruskorjaamoilta.

Posted
Mites olet näitä sovitellut kun työkalut homma tekemiseen kadonnut aika hyvin peruskorjaamoilta.
Otat sen sorvatun jarrurummun, alasimen ja vasaran. Vasaralla taot sitä jarrukengän jäykisteosaa, eli se mihin jouset kiinnittyy. Sitä kun takoo niin se venähtää ja jarrukengän säde kasvaa. Ja tietysti välillä sovittaa rumpuun ettei mene liian isoksi.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Posted
3 hours ago, Tanhis said:

Mites olet näitä sovitellut kun työkalut homma tekemiseen kadonnut aika hyvin peruskorjaamoilta.

Hentosesti ketuttaa kun aikanaan piti paikallisen ammattikoulun remontin alta hakee jarrukengän säteenhionta ja Miran kansityökamppeet talteen, mutta oli sitten reipas talkkari nakannut ne trukilla edellisenä päivänä romulavalle joka tyhjätty aamulla, tais tulla rekka vastaan ku ajoin paikalle. Olis venttiilihiomakonekin ollu samassa kasassa.  Toi säteen hionta onnistuu myös nauhahiomakoneella ja pienellä lastulevyjigin askartelulla

  • Confused 1
Posted
24 minutes ago, Kurre said:

Jarrukenkiä saa myös pinnoitettua paksummalla kitkamateriaalilla, jollloin ne sopii sorvattuun rumpuun tasaisesti.

 

Ei kaupallista yhteistyötä: https://www.kitkaliimaus.fi/kevyemmat-kulkuneuvot

 

Mulla jo niitattu nos hihnat kiinni niin sorvi lähinnä hakusessa tai sitten pitää tosiaan tehdä jigi hiomiseen. Tuo Metaken menetelmä ei välttämättä toimi orkkis runkojen kassa. Tai vääntyy ne varmaan kun tarpeeksi hakkaa mutta en nyt ottaisi riskiä näiden kanssa.

Posted
1 minute ago, Tanhis said:

Mulla jo niitattu nos hihnat kiinni niin sorvi lähinnä hakusessa tai sitten pitää tosiaan tehdä jigi hiomiseen. Tuo Metaken menetelmä ei välttämättä toimi orkkis runkojen kassa. Tai vääntyy ne varmaan kun tarpeeksi hakkaa mutta en nyt ottaisi riskiä näiden kanssa.

Kunhan saan tehtyä omat rummut niin voipi olla että voisin tehdä sullekkin. Olen koneistajana töissä ja kaikkia vermeitä täällä työmaalla voi käyttää omiinkin hommiin :D

Posted
15 minutes ago, villemil said:

Kunhan saan tehtyä omat rummut niin voipi olla että voisin tehdä sullekkin. Olen koneistajana töissä ja kaikkia vermeitä täällä työmaalla voi käyttää omiinkin hommiin :D

Kiitos tarjouksesta, pidän mielessä. Koetan nyt ensin etsiä jos jollain paikallisella löytyisi soveltuva työkalu.

  • villemil changed the title to Operaatio Latolöytö -58
Posted

Ei löytynyt lompakolle sopivaa laadukasta kavennettua etuakselia, joten tehdään itse. Tässä 3D mallinnettu 3" kavennettu akseli, iskaritolppien ja rungon kiinnikkeiden osat tilattu laserleikkeenä, kohta sorvaillaan akseliputkille laakeripesät. Tulee laakerit sekä ulko-, että sisäpäihin niinkuin Cageron akseleissakin.

 

Osia on kolmen akselin verran, yksi itselle, yksi isälleni ja yksi vaikka juurikin sinulle. Eli voin tehdä juuri sen levyisen akselin kun haluat.

 

IMG_20240805_115407860.thumb.jpg.498d19abbe46d3aba1fd0ea7b79cd5db.jpg

 

IMG_20240805_115440797.thumb.jpg.13df413df94077d34ca97aeb68fe5eb1.jpg

  • Like 2
Posted

Osat saapui laserleikkuusta, näinköhän sitä pääsisi jo viikonloppuna heftailemaan akselia kasaan.

Toisen kuvan levyistä taivutellaan särmärissä akselin kiinnikkeet.

 

IMG_20240808_111516317.thumb.jpg.47b6b2a8ab8ee2e68d7e1afa430d27ed.jpg

 

IMG_20240808_113135791.thumb.jpg.879a2e672f9e4e2ac6fc7724157801c3.jpg

  • Like 6
Posted (edited)

Taivutukset onnistui hyvin ja akseli heftissä, tuli aika pirun suora. Yläputken toinen reuna on 0.1mm vinossa suhteessa alempaan. Mielenkiinnosta mittasin vakion, 0.3mm oli heitto. Aika hyvin onnistui siis.

 

IMG_20240809_091920984.thumb.jpg.5e937d609c72f58b54c6a875d0064a1c.jpg

 

IMG_20240809_113841343.thumb.jpg.328aedca9f1afe29c213c6396a87f8ff.jpg

Edited by villemil
  • Like 6
  • 5 months later...
Posted
On 5/29/2024 at 7:25 PM, Stidi said:

Ei taida päteä noin vanhaan tuo 50cm säädös.

korkeus näyttää oikein hyvältä.

Mistä löytyy tuo ajovalon korkeutta koskeva säännös? Jotenkin loogiselta tuntuisi että se mitattaisiin umpion keskeltä.

 

Omassa Kuplassa on droppiolat ja 135/15 renkaat jolloin ajovalon alareuna on 43 cm:n korkeudella. Rengastuksen vaihtamisella ei 7 cm:n eroa voi korjata.

Posted (edited)

SmartSelect_20250112-202433_Chrome.thumb.jpg.415360f91eefd7dda2e147c78ff434a5.jpg

 

Katsastustapahtumassa katsastajan on verrattava määräyksiä auton vuosimallin aikana olleisiin pykäliin tältä osin. 1.10.94 jälkeen pätee kaikkiin, ellei syyskuu -70 ollut jo sama korkeusmääräys. Listasta poisluetaan ajoneuvot joissa ajovalot ovat valmistajalta lähtiessään ollut alempana kuin mitä suomi-insinööri speksaa, mikäli on EU tyyppihyväksytty.

Edited by ovaaliheppu
Posted
21 minutes ago, ovaaliheppu said:

SmartSelect_20250112-202433_Chrome.thumb.jpg.415360f91eefd7dda2e147c78ff434a5.jpg

 

Katsastustapahtumassa katsastajan on verrattava määräyksiä auton vuosimallin aikana olleisiin pykäliin tältä osin. 1.10.94 jälkeen pätee kaikkiin, ellei syyskuu -70 ollut jo sama korkeusmääräys. Listasta poisluetaan ajoneuvot joissa ajovalot ovat valmistajalta lähtiessään ollut alempana kuin mitä suomi-insinööri speksaa, mikäli on EU tyyppihyväksytty.

Eli 1964 Kuplan ollessa kyseessä katsastajan tulisi löytää tuona vuonna voimassa olleesta lainsäädännöstä kohta jossa kielletään alle 50 cm korkeus.

 

Sillä ei liene vaikutusta että auto rekisteröintikatsastetaan vasta nyt koska on tuotu Ruotsista?

Posted
Just now, Paksu-Tolppa said:

Eli 1964 Kuplan ollessa kyseessä katsastajan tulisi löytää tuona vuonna voimassa olleesta lainsäädännöstä kohta jossa kielletään alle 50 cm korkeus.

 

Sillä ei liene vaikutusta että auto rekisteröintikatsastetaan vasta nyt koska on tuotu Ruotsista?

Kysyin rekisteröintikatsastuksessa tuon -58 kohdalla että mitä mieltä ne on tuosta 50cm rajasta, mittaavatko ajovaloja kuplista. Ei kuulemma mittaile kun vakionakin on jo niin lähellä niin pienestäkin madalluksesta tulisi silloin hylky.

Ei siis sen kummemmin tietoa koskeeko tuo sääntö oikeasti edes tuon ikäisiä autoja, en ole itse ainakaan löytänyt suoraa vastausta mistään säädöksistä.

Posted (edited)

Ei oo multakaan ikinä mitattu mistään autosta vaikka alle ovat olleet. Aika anaali kaveri on leimamiehenä jos noista alkaa hylkäämään, onneks isohko osa on ihan järki päässä ja suvaitsevaisia myös vähän muokatuille ajoneuvoille.   

 

Ajoneuvon käyttöönottopäivä on se jolloin on rekisteröity liikennekäyttöön, maasta riippumatta. Joskus näitä on ollut rekisteröimättömänä näytillä, tai varastossa ja rekisteröintipäivä voi olla vaikka vuoden tai parikin myöhemmkn vasta.

Edited by ovaaliheppu
Posted
On 1/12/2025 at 9:23 PM, ovaaliheppu said:

Ajoneuvon käyttöönottopäivä on se jolloin on rekisteröity liikennekäyttöön, maasta riippumatta. Joskus näitä on ollut rekisteröimättömänä näytillä, tai varastossa ja rekisteröintipäivä voi olla vaikka vuoden tai parikin myöhemmkn vasta.

 

Jep.

 

Ääritapauksena 1988-mallinen viitossarjan BMW Saksassa: Ei koskaan rekisteröity mihinkään ja kun sitten perikunta tuumasi että pannaan rekisteriin, 2021,  ja ajellaan, niin TÛV oli tylynä: Ei täytä nykymääräyksiä, ei onnistu mitenkään.

 

Tottahan se tietty on, mutta Asenne(TM) on kuin Traficomilla. Mistä lie oppineet.

 

Tarina ei kerro että miten sitten kävi.

 

EU-säädöksissä on optio yksittäishyväksyntöihin, mutta se on mahdollisuus jota viranomaisen ei ole pakko käyttää. Noin käytännössä: Hyvä veli saa, mutta muut ei.

 

Ero vaikkapa Englantiin on huima: Siellä saa mitä tahansa rekisteriin, kunhan se täyttää auton speksit ja speksit on julkiset, eikä Traficomin mapissa jota ei näytetä 'asiakkaille' edes pyynnöstä.

 

Roskapönttöauto? Kelpaa, joo.

Sohva-auto? Jovain kelpaa.

Liikkuva mandariini? No mikä ettei.

 

Hiukan toisenlaista menoa heti kun pipo ei ole kiristänyt aivoja kuolioon asti.

 

Vrt. Suomi-niminen ihmemaa jossa Traficom kielsi "auton näköiset" *peräkärryt*. Ihan vaan koska kusi on noussut päähän.

  • Like 1
Posted

Ei varsinaisesti liity tähän, mutta saako enklannista tilattua rekisteriotetta jostain? Mulla on auto joka tuotu englannista 1986 ja ei koskaan leimattu Suomessa. Englannin tunnus on tiedossa. 

Posted

No eiköhän sitä kannata suoraan DVLA:lta koittaa kysellä. Sheriffit vois siirtää nää offtopikit muualle Villen projektiketjusta.

  • Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Uutta moottoria pukkaa tulevalle ajokaudelle.

Vanhan 30 heppaisen laina-aika päättyi ja teen tilalle 1600 yksireikäkansi moottorin. Vähän kaivellaan kansia, puristusta isommaksi, nokaksi vähän tiukempi Scat C35 ja kaksi kaasutinta vakion tilalle.

Pohjana 1600 teollisuusmoottori josta todella hyvin pystyy hyödyntämään alkuperäiset osat.

Kannet ja lohko nyt puhallettu ja pääsee öljykanavia rassaamaan puhtaaksi. Ei olisi pitkä matka että pääsee jo kasaushommiin.

 

IMG_20250126_175023631.thumb.jpg.2ff100882a7095a1c795da8c25b78ac8.jpg

 

IMG_20250126_175013474.thumb.jpg.b9249ee3ccfb29827e0096cfb4ce04ce.jpg

Posted

Tulihan se akselikin valmiiksi. Näinköhän sitä uskaltais jo viikonloppuna käydä nappaamassa paikoilleen.

Saas nähdä minkälainen säätöalue oikein on kun säätöpalojen yläasennon katsoin alkuperäisestä akselista plus pikkasen alemmas silmämääräisesti :D

 

IMG_20250128_143403333.thumb.jpg.34fcb80f5a817baf4cb610e5071bf474.jpg

Posted

Akseli paikallaan, vielä ympärille romppeet paikalleen.

Pakko oli koesovittaa rengasta että miten sisään se nyt oikein tuleekaan. Tältä näyttää auto pukeilla ja akselin säädöt yläasennossa droppiolilla.

 

IMG_20250129_185312118.thumb.jpg.e754397550d6b9232fdff857cda86db3.jpg

 

IMG_20250129_190929363.thumb.jpg.d0244d63025756486ea5116139b6c41f.jpg

  • Like 2
Posted

Kuvassa on säätö puolessa välissä. Säädöt ylhäällä ja ajovalon alareunasta maahan on 42cm. Säädöt kun laittaa ala-asentoon niin lokarit makaa renkaiden päällä. Säätöä on siis niin matalaksi asti kun vain haluaa.

 

IMG_20250131_202214698.thumb.jpg.6bd2ce1132b5512cbcdc8020f3abb4d2.jpg

  • Like 3

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...