Jump to content

Operaatio Latolöytö -58


Recommended Posts

Belgian Rumesin VW tapahtumassakin käyty, noin 500 autoa oli paikalla joka oli huomattavasti enemmän mitä odotettiin. Suosittelen käymään!

Top 20 palkintokin sieltä napsahti.

 

IMG_20240707_172241381_220744.thumb.jpg.bd0987f2aa1595bf73aadcf54230c8b7.jpg

  • Like 10
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ei oo kovin kummoisia nämä tarvikerummut.

Nämä laitettiin ihan sen takia kun sattui olemaan hyllyssä ja hyvässä kunnossa.

 

Nyt laitoin uudemman malliset laippamutterit, mutta pitää pikapuoliin töissä sorvata orkkis rummuista hyvät ja vaihtaa niihin. Tämän takia se sokka siellä on, lähti mutteri räikällä auki...

 

Snapchat-197719819.thumb.jpg.2ce8feadd99eb122971d43423343a30c.jpg

Link to comment
38 minutes ago, Etelän Hetelmä said:

Ohhoh… hyvä, että antoi ravistamalla merkkiä siitä, ettei kaikki kunnossa. Jos noin pehmeätä, niin yksi mahdollisuus olisi ollut spoorien häviäminen.

Noh, reissun saitte joka tapauksessa tehtyä.

Joo läheltä käytti. Vielä viikko sitten kun oltiin vielä Saksassa ja täällä Kotkassa tullut sen jälkeen kilometrejä vain noin 40.

Link to comment

Pehmeitä ne on, kaverille laitettiin kuuskutoseen joskus 15 vuotta sitten ja se vääns käsin ne pyöränpultin jengat ulos sieltä onnettomalla avaimella, eikä oo mikään ruhonrakentaja. Ei siinä auttanu ku kaivaa uudempia pultteja ja vetää M14 jengat tilalle. Ei tullu vanhasta vakiorummusta samoilla voimilla kun koitti

Link to comment

Aloitteleva harrastaja sai vastaavan vian aikaan jättämällä keskimutterin liian löysälle.

Ei tiennyt, että 360 Nm on kiristysmomentti.
Kyseessä oli -56 mallinen kupla ja alkuperäiset rummut. Vuosi oli silloin 1985.

 

Ai mistäkö tiedän?

Link to comment
Taidan töissä sorvailla orkkis rummut hyväksi kun niitä pari paria löytyy...
Sebrot on kalliit, ei köyhällä ole varaa sijoittaa yli 200€ jarrurumpuihin :D
Muistat vaan sovittaa jarrukengät sorvattuihin rumpuihin niin alkuperäinen on aina alkuperäinen.

Jossain vaiheessa harrastusta yleensä oppii sen, että paskalaatuiset osat on se kaikkein kallein vaihtoehto, vaikka hankintahinta houkuttaa niin loppupeleissä se laadukkaan osan ostaminen on se edullisin vaihtoehto

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Link to comment
44 minutes ago, metake said:

Muistat vaan sovittaa jarrukengät sorvattuihin rumpuihin niin alkuperäinen on aina alkuperäinen.

Jossain vaiheessa harrastusta yleensä oppii sen, että paskalaatuiset osat on se kaikkein kallein vaihtoehto, vaikka hankintahinta houkuttaa niin loppupeleissä se laadukkaan osan ostaminen on se edullisin vaihtoehto emoji16.png

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
 

Halpa tulee yleensä tuplahinnan viemään ja ajan, ekana sillä paskalla uudella osalla teet homman "kuntoon" sitten kohta älyät ostaa laatuosan ja tee homman uusiksi.. 

Link to comment
On 7/18/2024 at 7:56 AM, metake said:

Muistat vaan sovittaa jarrukengät sorvattuihin rumpuihin niin alkuperäinen on aina alkuperäinen.

Jossain vaiheessa harrastusta yleensä oppii sen, että paskalaatuiset osat on se kaikkein kallein vaihtoehto, vaikka hankintahinta houkuttaa niin loppupeleissä se laadukkaan osan ostaminen on se edullisin vaihtoehto emoji16.png

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
 

Mites olet näitä sovitellut kun työkalut homma tekemiseen kadonnut aika hyvin peruskorjaamoilta.

Link to comment
Mites olet näitä sovitellut kun työkalut homma tekemiseen kadonnut aika hyvin peruskorjaamoilta.
Otat sen sorvatun jarrurummun, alasimen ja vasaran. Vasaralla taot sitä jarrukengän jäykisteosaa, eli se mihin jouset kiinnittyy. Sitä kun takoo niin se venähtää ja jarrukengän säde kasvaa. Ja tietysti välillä sovittaa rumpuun ettei mene liian isoksi.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Link to comment
3 hours ago, Tanhis said:

Mites olet näitä sovitellut kun työkalut homma tekemiseen kadonnut aika hyvin peruskorjaamoilta.

Hentosesti ketuttaa kun aikanaan piti paikallisen ammattikoulun remontin alta hakee jarrukengän säteenhionta ja Miran kansityökamppeet talteen, mutta oli sitten reipas talkkari nakannut ne trukilla edellisenä päivänä romulavalle joka tyhjätty aamulla, tais tulla rekka vastaan ku ajoin paikalle. Olis venttiilihiomakonekin ollu samassa kasassa.  Toi säteen hionta onnistuu myös nauhahiomakoneella ja pienellä lastulevyjigin askartelulla

  • Confused 1
Link to comment
24 minutes ago, Kurre said:

Jarrukenkiä saa myös pinnoitettua paksummalla kitkamateriaalilla, jollloin ne sopii sorvattuun rumpuun tasaisesti.

 

Ei kaupallista yhteistyötä: https://www.kitkaliimaus.fi/kevyemmat-kulkuneuvot

 

Mulla jo niitattu nos hihnat kiinni niin sorvi lähinnä hakusessa tai sitten pitää tosiaan tehdä jigi hiomiseen. Tuo Metaken menetelmä ei välttämättä toimi orkkis runkojen kassa. Tai vääntyy ne varmaan kun tarpeeksi hakkaa mutta en nyt ottaisi riskiä näiden kanssa.

Link to comment
1 minute ago, Tanhis said:

Mulla jo niitattu nos hihnat kiinni niin sorvi lähinnä hakusessa tai sitten pitää tosiaan tehdä jigi hiomiseen. Tuo Metaken menetelmä ei välttämättä toimi orkkis runkojen kassa. Tai vääntyy ne varmaan kun tarpeeksi hakkaa mutta en nyt ottaisi riskiä näiden kanssa.

Kunhan saan tehtyä omat rummut niin voipi olla että voisin tehdä sullekkin. Olen koneistajana töissä ja kaikkia vermeitä täällä työmaalla voi käyttää omiinkin hommiin :D

Link to comment
15 minutes ago, villemil said:

Kunhan saan tehtyä omat rummut niin voipi olla että voisin tehdä sullekkin. Olen koneistajana töissä ja kaikkia vermeitä täällä työmaalla voi käyttää omiinkin hommiin :D

Kiitos tarjouksesta, pidän mielessä. Koetan nyt ensin etsiä jos jollain paikallisella löytyisi soveltuva työkalu.

Link to comment
  • villemil changed the title to Operaatio Latolöytö -58

Ei löytynyt lompakolle sopivaa laadukasta kavennettua etuakselia, joten tehdään itse. Tässä 3D mallinnettu 3" kavennettu akseli, iskaritolppien ja rungon kiinnikkeiden osat tilattu laserleikkeenä, kohta sorvaillaan akseliputkille laakeripesät. Tulee laakerit sekä ulko-, että sisäpäihin niinkuin Cageron akseleissakin.

 

Osia on kolmen akselin verran, yksi itselle, yksi isälleni ja yksi vaikka juurikin sinulle. Eli voin tehdä juuri sen levyisen akselin kun haluat.

 

IMG_20240805_115407860.thumb.jpg.498d19abbe46d3aba1fd0ea7b79cd5db.jpg

 

IMG_20240805_115440797.thumb.jpg.13df413df94077d34ca97aeb68fe5eb1.jpg

  • Like 1
Link to comment
Posted (edited)

Taivutukset onnistui hyvin ja akseli heftissä, tuli aika pirun suora. Yläputken toinen reuna on 0.1mm vinossa suhteessa alempaan. Mielenkiinnosta mittasin vakion, 0.3mm oli heitto. Aika hyvin onnistui siis.

 

IMG_20240809_091920984.thumb.jpg.5e937d609c72f58b54c6a875d0064a1c.jpg

 

IMG_20240809_113841343.thumb.jpg.328aedca9f1afe29c213c6396a87f8ff.jpg

Edited by villemil
  • Like 5
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...