Jump to content

1835cc turbokoneen tekeminen


Recommended Posts

Posted

Eli otsikon mukainen moottoriprojekti alkamassa..ensimmäinen sellainen. Haulla hain kaikenlaista tietoa, mutta silti kaikki vinkit olisi tervetulleita koneen rakennuksesta. Minkälainen kampi ja nokka olisi tuollaiseen hyvä? Koneen olis tarkotus kestää normaalia cruisailua ja kiihdyttelyäkin.

Posted

Kaasarikonetta meinasin näin aluksi.. Ja turbo sijoittuisi koneen etupuolelle, luulen että alas hihnapyörän lähettyville. Siten ku sulla on Hannu siinä yhdessä koneessa.

Posted

Laittaisin mielummin 90.5 männät jos et ole jo ehtinyt 92 ostaa. Vastapainoakseli, h-veivit, fk8, 1.4:1, tuplajouset, terästikut, 42/37 kannet, 40 drlat, säädettävät ennakot,...

 

t. Mika, ex-turbokuplisti

Posted
Laittaisin mielummin 90.5 männät jos et ole jo ehtinyt 92 ostaa. Vastapainoakseli, h-veivit, fk8, 1.4:1, tuplajouset, terästikut, 42/37 kannet, 40 drlat, säädettävät ennakot,...

 

 

Loistavia ohjeita, tommosia just kaipailen.. Tosin olen 92 männät kerennyt jo ostamaan.. Mut perusteleppas toi vielä et miksi noin?

Posted

Muakin alkaa tämä aihe pian kiinnostamaan. Tosin ensi talvi menee varmaan vielä korin ja alustan kanssa touhutessa..

Onk noi 92 milliset oikein merkittävästi huonommat kestävyyden kannalta vai puhutaanko tässä nyt jostain männän halkaisijan optimaalisesta suhteesta iskun pituuteen?

Guest BugPower
Posted

miks fk8 eikös joku turbo nokka olis paree esim Engle TCS-20?

 

ja msd jakaja ehdoton...

Posted

90.5 juuri seinämävahvuuden vuoksi, ellei sulla sitten ole Ketsan mainitsemat paksuseinäiset 92 putket. Jos on niin sitten kannattaa kiinnittää huomio pinnapultteihin ja niiden kiinnitykseen (8/10mm) Itse tosin pärjäsin hyvin 92 putkilla ja barin paineilla, mutta puristukset olikin lussut 7.3. Mutta koska nokkana oli maltillinen Virtasen turbonokka, niin noinkin matalilla puristuksilla meni ok. Nyt en kylläkään tekis alle 8 puristuksilla olevaa, varsinkin jos tulee vähänkään tiukempi nokka jossa on overlappia.

Mulla ei ole kokemusta tcs-nokista, mutta niiltä jotka niitä ovat kokeilleet, niin ovat suositelleet mielummin fk-nokkia.

Miksi MSD:n jakaja?

 

t. Mika

Posted

Tuleeko sulle tällä kertaa euronmiehen kone vai ihan rahamiehen kone... :)

 

Halba kombo olis just noi sulla jo hyllyllä olevat osat eli:

 

Vakkari lohko jonne sisälle 69 iskunen kampura, ne 92 männät ja joku virikeppi mikä sulla kans oli hyllyssä.

Portattuja orkkis kansia näytti olevan kuplapajallakin myynnissä.

Parempi öljypumppu, fullflow + suodatin + ulkoinen jäähdytin flektillä.

Käärmeenpesä minkä laipan muokkaus koneenpäälle tai laatikon päälle.

Ahtimeksi joku nykyaikainen pikkuahdin (esim. 1.8t vaginoista)

Kaasari puhaltamaan mehut ahtimen läpi.

---------------------------------------------------------

Tuon ainakin saisit ensikesäksi ajoon. Ahtimellekkin olisi helppo ottaa öljy ja viedä takaisin kampikammioon.

Paineistamalla kaasarin tuo toki olisi parempi, ruiskuilla vielä parempi.. ja säätäminenkin helpottuisi.

"Vois" jopa kestääkkin ellei alkais ahdot karkailemaan perseen turtuessa menoon ;)

 

Oikeastaan ei tossa olis mitään kauheen premiumia tuossa koneessa mutta varmana liikuttais kuplaa ihan tarpeeksi ja olis helppo rakentaa :)

Posted

Itseasiassa en tiedä ovatko noi ne paksuseinäiset putket.. Puristukset ajattelin siihen kahdeksaan laittaa. Ja Tappe, tästä koneesta ei tule euronmiehen konetta, vaan tehdään ihan rahan kanssa. Joten halvat kombot nyt unohdetaan. :) Kaasarit paineistetaan, jne. Ja tän koneen ei tarvitse ensi kesäksi olla valmiina, mut siihen vois tähdätä.. Tarviipa tästä vähän ostoslistaa ruveta miettimään.. Tosin tuo lohko vissiin tarttis ensin koneistaa, jne.

Guest BugPower
Posted

miten se oli eihä 009 jakajalla saanu säädettyä ennakkoa tarpeeks vai mite se meni? :(

Posted

Toki 009:llä saa tarpeeksi ennakkoa, mutta kun alkaa tulla enempi ahtoja niin sitä ennakkoo pitäs saada nimenomaan vähemmäksi ja se tuottaa 009:n kanssa vähän ongelmia. MSD:ssä on saatavissa "boost retard" -moduli tätä varten.

 

Patentti-rane tehnee soveltuvan jakajan vaikka 70-luvun vakio-"saaste" -jakajassa jossa oli 2-toiminen ali/ylipainekello, tosin tässä se jälkeenjäämisen määrä oli muistaakseni vain 5 astetta.

 

Puavo @ www.dwl.fi

Posted

Ja itse kun pääsin ruutan makuun, niin kyllä sillä on mukava säädellä bensoja ja sytkää...Elikkäs kaasarit näyttää meikäläisen silmissä rautakauden osilta...

 

Pasi

Posted
Tosin tuo lohko vissiin tarttis ensin koneistaa, jne.

 

kysy sitten multa ensin, mihin kannattaa ja mihin ei kannata tuota lohkoa viedä..

 

Kyllä mää Hanski tiedän mitä mieltä sää oot noista koneistuspaikoista..

Guest Hannu Mattila
Posted
"boost retard"

Oliks nää nyt niitä turpomiehiä.. :D

Posted

Mulla on 92putket kestäny tän kesän ajelut ja penkitykset jne. 1.3-1.5 ahdoilla oon sillä ajellu nyt penkityksen jälkeen ku saatiin kipinä riittämään.

nokkana tcs-10 josta moni sano ettei tee mitään ,mutta ite oon siihen aika tyytyväinen, vetää alhaalta tosi hyvin, samoin ilman ahtoja pinta kaasulla ajaessa jne.

Mekaruutta suihkii bensaa ja ohjailee kipunoita. Mitään muuta en ees suunnittelis laittaa ku ruiskun, jos ei sittten oo hyviä turbokaasareita ja sytkä vermeitä valmiina. Aika taistelua se ruiskun laitto oli mullakin alkuun...

Guest Raggare
Posted

varmaan viimosimpiä topikkeja aiheen läheltä joita kelpaa sotkea..

sellasta vaan pienessä mielessä pyöri ilma-ilma välijäähyistä, että kuplassa sellasen toteuttaminen siististi piilossa on vähän niin ja näin, tai ei ainakaan kovin "isoja" saa pellin alle, ja jonnekki lootan päälle joutuu taas vetelee pitemmälti putkia, ja mitenkä sitten ilmavirta etc..

entäpäs vesi-ilma välijäähytin, ne on aika kompaktinnäkösiä, mutta onko veden jäähyttävä teho kuinka huikee? jotenki maalaisjärellä jonkun pikku syylarin tunkeminen jemmaan on helpompaa.

kertokeepas gurut ni saa taas yön nukuttua :D

Posted
Huhujen mukaan ens vuoden alusta jälkiasennusturboihin vaaditaan penkityslappuun vähintään 0,5 vai oliko 0.7bar ahtopaineet.

 

Onkohan tätä huhua spekuloitu jossain laajemmin? Aihe kiinnostaa melkein voisi sanoa "liikaa"

Posted

Jaaha, onko lain laatiakin huomannut että eihän alle kilon paineista ole mihinkään? Samantien 1 bar! :-)

 

Omaan turbokikottimeen nikkaroin vesi-ilma-coolerin, mutta siitä ei valitettavasti vielä ole käyttökokemuksia. Väittävät että aika pienellä kennolla pystyy veden jäähdyttämään ja pitäisi olla tehokas.

 

t. Mika

Posted
Huhujen mukaan ens vuoden alusta jälkiasennusturboihin vaaditaan penkityslappuun vähintään 0,5 vai oliko 0.7bar ahtopaineet.

 

Ahtopaineiden nosto ja esim. välijäähdyttimen lisääminen katsastuksen jälkeenhän on laitonta. Joten autohan on järkevintä katsastaa hetimiten "max" paineille. Tuttukin katsasti suoraan välijäähyllä ja 1,5 bar paineilla. Saa ne tehot muilla(kin) konsteilla laskemaan alle sallitun.

Posted
Huhujen mukaan ens vuoden alusta jälkiasennusturboihin vaaditaan penkityslappuun vähintään 0,5 vai oliko 0.7bar ahtopaineet.

 

Onkohan tätä huhua spekuloitu jossain laajemmin? Aihe kiinnostaa melkein voisi sanoa "liikaa"

 

Btcf sivuilta luin asiasta,EN TIEDÄ onko asia huhu vai totta,mutta olen vastaavaa kuullut yhdeltä kaveriltakin. Jotenkin pölhöltä hommalta kuulostaa,ens vuonna selviää.. HUHUT ON HUHUJA....

 

----------------------------------------------------

 

Quote:

Originally Posted by ******

 

Tosin tulee vaikeeks tuo turbottaminen jatkossa kun ens vuoden alusta muuttuu laki niin että jälkiasennusturbot on katsastukseen teholappua haettaessa ajettava vähintään 0,7 barin ahtopaineilla...

********************************************************

Posted

eikö nuo paineet nouse jollekki osuudelle ahtoputkistoo ku lyö kuristinta välii :D

Posted

Tassa taas yksi syy lisaa miksi vaihdoin maisemaa... taalla ei ole minkaanlaisia rajoituksia, ei edes katsastuksia. Tien paalla pitaa valojen ja vilkkujen toimia. :) Rakennella saa mita tahtoo. Kai jotain lakeja periaatteessa on, mutta kukaan ei valvo. Vakuutuksilla hoidetaan vahingot, eika teoreettisia uhkatekijoita etukateen sakottamalla kuten suomessa.

 

Jos ajat suojatiella jonkun lapsen yli, niin ei ole mitaan merkitysta suorititko sen 30hp vai 300hp voimin. Samoin on yhdentekevaa milla tehoilla ajelet liikennesaantojen mukaan. Kylla laillisillakin tehoilla saa ajettua laittomia nopeuksia. Ja lipsautettua auton ulos tielta.

 

Aseet ei tapa ihmisia. Ihmiset tappaa ihmisia.

Soveltaen: hevosvoimat ei aiheuta liikenneonnettomuuksia. Ihmiset niita aiheuttaa.

 

Jan

Posted

Mulla on omassa kuplassa Raatikaisen tekemä 35x65cm ihan normaali cooleri puhallin kotelon takana. Paloseinää on siirretty selkänojaan päin ja laikattu "turhia" peltejä konehuoneesta muutenki pois. Ikkunossa naca scoopit joista menee 4kpl 3-tuuman putkee helvetin tehokkaalle(kova ääniselle) flektille, joka työntää ilmaa sitten coolerin läpi. Seurattiin ajon aikana imusarjan lämpöjä. 1,3baarin paineilla ja pitemmillä "vedoilla" nousi vajaa 50asteeseen. Vesicooleri ois varmaan parempi ,mutta ite aion pysyä tuossa ja lisätä vesiruiskun jota mega ohjaa.

 

ps. Ei todellakaan mikään guru... vaan juoppo automaalari!!

Posted
Jan, ne vakuutukset maksaa mitä/vuosi?

 

 

Hmm... vaihtelee paljonkin. Hintaan vaikuttaa lahes kaikki mahdollinen, auringonpilkuista lahtien. Ihme juttu. Jopa auton varilla on valia. (Tilastollisesti tietyn varisia autoja sakotetaan enemman jne)

Auton ovien lukumaarakin vaikuttaa.

 

Naissa on minimivakuutus, suomalaisittan 'pakollinen liikennevakuutus'.

 

87 Jeep Cherokee 2-ovinen $50/kk

96 Neon 2-ovinen $96/kk

70 Chevy Nova 4-ovinen $26/kk

 

Noista Jeep on anopin nimissa kun siten vakuutus oli halvempi. taitaa olla eri vakuutusyhtio. Pitkaaikainen asiakassuhde tuo alennuksia uuteenkin vakuutukseen. (Suomessa bonukset on autokohtaisia ja alkaa aina nollasta tms) Loput on vaimon nimissa, mulla ei ollut takalaista ajokorttia kun nuo autot hommattiin joten en pystynyt ostamaan saatikka vakuuttamaan autoa omiin nimiini.

 

Periaatteessa taalla ei vakuuteta autoa, vaan kuljettaja. Kuljettajan vakuutukseen sitten lisataan ajoneuvon tiedot ja mahdollisten lisakuljettajien tiedot. Ma kun ajelen Jeepilla, niin luultavasti liikennevakuutus ei ole voimassa, kun se ei ole mun nimissa vaan anopin. Pitaiskin tarkistaa onko se lisanny mun nimen sinne :)

 

jan

  • 1 month later...
Posted

On OT mutta kertokaas lyhkäsesti mitä vaaditaan ja miten nykyään Turbon saa katsastettua.. Mitä vaaditaan autolta.. mitkä dynotehot jne.. En halua sotkea tätä.. mutta jos joku selventäis ;) ?!

Posted
On OT mutta kertokaas lyhkäsesti mitä vaaditaan ja miten nykyään Turbon saa katsastettua.. Mitä vaaditaan autolta.. mitkä dynotehot jne.. En halua sotkea tätä.. mutta jos joku selventäis ;) ?!

 

Jos ei ihan hetkeen ole muuttunut, niin katsastukseen dynolapun kanssa, jossa näkyy max teho (kuplan tapauksessa siis max 60 hv) ja ahtopaine ja koneen spekseistä merkataan ainakin cooleri jos sellainen on. Ja ahdetun koneen muuttaminen jälkikäteen on kielletty, eli jos katsastetaan 0,5 bar ahdoilla, niin ei niitä jälkikäteen saa enempää ilmaantua.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...