Teevee Posted September 4, 2007 Share Posted September 4, 2007 Eli otsikon mukainen moottoriprojekti alkamassa..ensimmäinen sellainen. Haulla hain kaikenlaista tietoa, mutta silti kaikki vinkit olisi tervetulleita koneen rakennuksesta. Minkälainen kampi ja nokka olisi tuollaiseen hyvä? Koneen olis tarkotus kestää normaalia cruisailua ja kiihdyttelyäkin. Quote Link to comment
hanski. Posted September 4, 2007 Share Posted September 4, 2007 fk-8 nokka mahlen männät tai wisecot jos ei oo euroista pulaa... mikä ahdin ja minne sijoittuu? kaasari vai ruisku..? Quote Link to comment
Teevee Posted September 4, 2007 Author Share Posted September 4, 2007 Kaasarikonetta meinasin näin aluksi.. Ja turbo sijoittuisi koneen etupuolelle, luulen että alas hihnapyörän lähettyville. Siten ku sulla on Hannu siinä yhdessä koneessa. Quote Link to comment
mikan Posted September 4, 2007 Share Posted September 4, 2007 Laittaisin mielummin 90.5 männät jos et ole jo ehtinyt 92 ostaa. Vastapainoakseli, h-veivit, fk8, 1.4:1, tuplajouset, terästikut, 42/37 kannet, 40 drlat, säädettävät ennakot,... t. Mika, ex-turbokuplisti Quote Link to comment
Teevee Posted September 4, 2007 Author Share Posted September 4, 2007 Laittaisin mielummin 90.5 männät jos et ole jo ehtinyt 92 ostaa. Vastapainoakseli, h-veivit, fk8, 1.4:1, tuplajouset, terästikut, 42/37 kannet, 40 drlat, säädettävät ennakot,... Loistavia ohjeita, tommosia just kaipailen.. Tosin olen 92 männät kerennyt jo ostamaan.. Mut perusteleppas toi vielä et miksi noin? Quote Link to comment
hanski. Posted September 4, 2007 Share Posted September 4, 2007 oisko sylinteriputken seinämät paksummat... eli kestävyyttä lisää... Quote Link to comment
Ketsa Posted September 4, 2007 Share Posted September 4, 2007 92:eenkin saa nykyään vahvempiseinäisiä putkia. Quote Link to comment
Essi Posted September 4, 2007 Share Posted September 4, 2007 Muakin alkaa tämä aihe pian kiinnostamaan. Tosin ensi talvi menee varmaan vielä korin ja alustan kanssa touhutessa.. Onk noi 92 milliset oikein merkittävästi huonommat kestävyyden kannalta vai puhutaanko tässä nyt jostain männän halkaisijan optimaalisesta suhteesta iskun pituuteen? Quote Link to comment
Guest BugPower Posted September 4, 2007 Share Posted September 4, 2007 miks fk8 eikös joku turbo nokka olis paree esim Engle TCS-20? ja msd jakaja ehdoton... Quote Link to comment
Marko Posted September 4, 2007 Share Posted September 4, 2007 msd jakaja ehdoton... Eipä sillä pelkällä jakajalla mitään maata mullistavaa saada aikaiseksi. Quote Link to comment
mikan Posted September 4, 2007 Share Posted September 4, 2007 90.5 juuri seinämävahvuuden vuoksi, ellei sulla sitten ole Ketsan mainitsemat paksuseinäiset 92 putket. Jos on niin sitten kannattaa kiinnittää huomio pinnapultteihin ja niiden kiinnitykseen (8/10mm) Itse tosin pärjäsin hyvin 92 putkilla ja barin paineilla, mutta puristukset olikin lussut 7.3. Mutta koska nokkana oli maltillinen Virtasen turbonokka, niin noinkin matalilla puristuksilla meni ok. Nyt en kylläkään tekis alle 8 puristuksilla olevaa, varsinkin jos tulee vähänkään tiukempi nokka jossa on overlappia. Mulla ei ole kokemusta tcs-nokista, mutta niiltä jotka niitä ovat kokeilleet, niin ovat suositelleet mielummin fk-nokkia. Miksi MSD:n jakaja? t. Mika Quote Link to comment
Guest DaFox Posted September 4, 2007 Share Posted September 4, 2007 Tuleeko sulle tällä kertaa euronmiehen kone vai ihan rahamiehen kone... :) Halba kombo olis just noi sulla jo hyllyllä olevat osat eli: Vakkari lohko jonne sisälle 69 iskunen kampura, ne 92 männät ja joku virikeppi mikä sulla kans oli hyllyssä. Portattuja orkkis kansia näytti olevan kuplapajallakin myynnissä. Parempi öljypumppu, fullflow + suodatin + ulkoinen jäähdytin flektillä. Käärmeenpesä minkä laipan muokkaus koneenpäälle tai laatikon päälle. Ahtimeksi joku nykyaikainen pikkuahdin (esim. 1.8t vaginoista) Kaasari puhaltamaan mehut ahtimen läpi. --------------------------------------------------------- Tuon ainakin saisit ensikesäksi ajoon. Ahtimellekkin olisi helppo ottaa öljy ja viedä takaisin kampikammioon. Paineistamalla kaasarin tuo toki olisi parempi, ruiskuilla vielä parempi.. ja säätäminenkin helpottuisi. "Vois" jopa kestääkkin ellei alkais ahdot karkailemaan perseen turtuessa menoon ;) Oikeastaan ei tossa olis mitään kauheen premiumia tuossa koneessa mutta varmana liikuttais kuplaa ihan tarpeeksi ja olis helppo rakentaa :) Quote Link to comment
Teevee Posted September 4, 2007 Author Share Posted September 4, 2007 Itseasiassa en tiedä ovatko noi ne paksuseinäiset putket.. Puristukset ajattelin siihen kahdeksaan laittaa. Ja Tappe, tästä koneesta ei tule euronmiehen konetta, vaan tehdään ihan rahan kanssa. Joten halvat kombot nyt unohdetaan. :) Kaasarit paineistetaan, jne. Ja tän koneen ei tarvitse ensi kesäksi olla valmiina, mut siihen vois tähdätä.. Tarviipa tästä vähän ostoslistaa ruveta miettimään.. Tosin tuo lohko vissiin tarttis ensin koneistaa, jne. Quote Link to comment
hanski. Posted September 5, 2007 Share Posted September 5, 2007 Tosin tuo lohko vissiin tarttis ensin koneistaa, jne. kysy sitten multa ensin, mihin kannattaa ja mihin ei kannata tuota lohkoa viedä.. Quote Link to comment
Guest BugPower Posted September 5, 2007 Share Posted September 5, 2007 miten se oli eihä 009 jakajalla saanu säädettyä ennakkoa tarpeeks vai mite se meni? :( Quote Link to comment
JaniM Posted September 5, 2007 Share Posted September 5, 2007 Mutua mutua, mutta ruutalla saakin säädettyä tarpeeksi ennakoita ilman jakajaa... Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted September 5, 2007 Share Posted September 5, 2007 Toki 009:llä saa tarpeeksi ennakkoa, mutta kun alkaa tulla enempi ahtoja niin sitä ennakkoo pitäs saada nimenomaan vähemmäksi ja se tuottaa 009:n kanssa vähän ongelmia. MSD:ssä on saatavissa "boost retard" -moduli tätä varten. Patentti-rane tehnee soveltuvan jakajan vaikka 70-luvun vakio-"saaste" -jakajassa jossa oli 2-toiminen ali/ylipainekello, tosin tässä se jälkeenjäämisen määrä oli muistaakseni vain 5 astetta. Puavo @ www.dwl.fi Quote Link to comment
Jooo Posted September 5, 2007 Share Posted September 5, 2007 Ja itse kun pääsin ruutan makuun, niin kyllä sillä on mukava säädellä bensoja ja sytkää...Elikkäs kaasarit näyttää meikäläisen silmissä rautakauden osilta... Pasi Quote Link to comment
Teevee Posted September 5, 2007 Author Share Posted September 5, 2007 Mites paksut noi paksumpien pyttyjen seinämät on? Quote Link to comment
Teevee Posted September 5, 2007 Author Share Posted September 5, 2007 Tosin tuo lohko vissiin tarttis ensin koneistaa, jne. kysy sitten multa ensin, mihin kannattaa ja mihin ei kannata tuota lohkoa viedä.. Kyllä mää Hanski tiedän mitä mieltä sää oot noista koneistuspaikoista.. Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted September 5, 2007 Share Posted September 5, 2007 "boost retard" Oliks nää nyt niitä turpomiehiä.. :D Quote Link to comment
jukkis Posted September 5, 2007 Share Posted September 5, 2007 Mulla on 92putket kestäny tän kesän ajelut ja penkitykset jne. 1.3-1.5 ahdoilla oon sillä ajellu nyt penkityksen jälkeen ku saatiin kipinä riittämään. nokkana tcs-10 josta moni sano ettei tee mitään ,mutta ite oon siihen aika tyytyväinen, vetää alhaalta tosi hyvin, samoin ilman ahtoja pinta kaasulla ajaessa jne. Mekaruutta suihkii bensaa ja ohjailee kipunoita. Mitään muuta en ees suunnittelis laittaa ku ruiskun, jos ei sittten oo hyviä turbokaasareita ja sytkä vermeitä valmiina. Aika taistelua se ruiskun laitto oli mullakin alkuun... Quote Link to comment
Ketsa Posted September 5, 2007 Share Posted September 5, 2007 Mites paksut noi paksumpien pyttyjen seinämät on? Perinteisen 94:n mittoihin menee. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted September 9, 2007 Share Posted September 9, 2007 varmaan viimosimpiä topikkeja aiheen läheltä joita kelpaa sotkea.. sellasta vaan pienessä mielessä pyöri ilma-ilma välijäähyistä, että kuplassa sellasen toteuttaminen siististi piilossa on vähän niin ja näin, tai ei ainakaan kovin "isoja" saa pellin alle, ja jonnekki lootan päälle joutuu taas vetelee pitemmälti putkia, ja mitenkä sitten ilmavirta etc.. entäpäs vesi-ilma välijäähytin, ne on aika kompaktinnäkösiä, mutta onko veden jäähyttävä teho kuinka huikee? jotenki maalaisjärellä jonkun pikku syylarin tunkeminen jemmaan on helpompaa. kertokeepas gurut ni saa taas yön nukuttua :D Quote Link to comment
Racing Posted September 9, 2007 Share Posted September 9, 2007 Huhujen mukaan ens vuoden alusta jälkiasennusturboihin vaaditaan penkityslappuun vähintään 0,5 vai oliko 0.7bar ahtopaineet. Quote Link to comment
Guest Pip0 Posted September 10, 2007 Share Posted September 10, 2007 Huhujen mukaan ens vuoden alusta jälkiasennusturboihin vaaditaan penkityslappuun vähintään 0,5 vai oliko 0.7bar ahtopaineet. Onkohan tätä huhua spekuloitu jossain laajemmin? Aihe kiinnostaa melkein voisi sanoa "liikaa" Quote Link to comment
mikan Posted September 10, 2007 Share Posted September 10, 2007 Jaaha, onko lain laatiakin huomannut että eihän alle kilon paineista ole mihinkään? Samantien 1 bar! :-) Omaan turbokikottimeen nikkaroin vesi-ilma-coolerin, mutta siitä ei valitettavasti vielä ole käyttökokemuksia. Väittävät että aika pienellä kennolla pystyy veden jäähdyttämään ja pitäisi olla tehokas. t. Mika Quote Link to comment
metake Posted September 10, 2007 Share Posted September 10, 2007 Huhujen mukaan ens vuoden alusta jälkiasennusturboihin vaaditaan penkityslappuun vähintään 0,5 vai oliko 0.7bar ahtopaineet. Ahtopaineiden nosto ja esim. välijäähdyttimen lisääminen katsastuksen jälkeenhän on laitonta. Joten autohan on järkevintä katsastaa hetimiten "max" paineille. Tuttukin katsasti suoraan välijäähyllä ja 1,5 bar paineilla. Saa ne tehot muilla(kin) konsteilla laskemaan alle sallitun. Quote Link to comment
Racing Posted September 10, 2007 Share Posted September 10, 2007 Huhujen mukaan ens vuoden alusta jälkiasennusturboihin vaaditaan penkityslappuun vähintään 0,5 vai oliko 0.7bar ahtopaineet. Onkohan tätä huhua spekuloitu jossain laajemmin? Aihe kiinnostaa melkein voisi sanoa "liikaa" Btcf sivuilta luin asiasta,EN TIEDÄ onko asia huhu vai totta,mutta olen vastaavaa kuullut yhdeltä kaveriltakin. Jotenkin pölhöltä hommalta kuulostaa,ens vuonna selviää.. HUHUT ON HUHUJA.... ---------------------------------------------------- Quote: Originally Posted by ****** Tosin tulee vaikeeks tuo turbottaminen jatkossa kun ens vuoden alusta muuttuu laki niin että jälkiasennusturbot on katsastukseen teholappua haettaessa ajettava vähintään 0,7 barin ahtopaineilla... ******************************************************** Quote Link to comment
Guest Raggare Posted September 10, 2007 Share Posted September 10, 2007 eikö nuo paineet nouse jollekki osuudelle ahtoputkistoo ku lyö kuristinta välii :D Quote Link to comment
Guest Posted September 10, 2007 Share Posted September 10, 2007 Tassa taas yksi syy lisaa miksi vaihdoin maisemaa... taalla ei ole minkaanlaisia rajoituksia, ei edes katsastuksia. Tien paalla pitaa valojen ja vilkkujen toimia. :) Rakennella saa mita tahtoo. Kai jotain lakeja periaatteessa on, mutta kukaan ei valvo. Vakuutuksilla hoidetaan vahingot, eika teoreettisia uhkatekijoita etukateen sakottamalla kuten suomessa. Jos ajat suojatiella jonkun lapsen yli, niin ei ole mitaan merkitysta suorititko sen 30hp vai 300hp voimin. Samoin on yhdentekevaa milla tehoilla ajelet liikennesaantojen mukaan. Kylla laillisillakin tehoilla saa ajettua laittomia nopeuksia. Ja lipsautettua auton ulos tielta. Aseet ei tapa ihmisia. Ihmiset tappaa ihmisia. Soveltaen: hevosvoimat ei aiheuta liikenneonnettomuuksia. Ihmiset niita aiheuttaa. Jan Quote Link to comment
-tipi- Posted September 10, 2007 Share Posted September 10, 2007 Jan, ne vakuutukset maksaa mitä/vuosi? Quote Link to comment
jukkis Posted September 10, 2007 Share Posted September 10, 2007 Mulla on omassa kuplassa Raatikaisen tekemä 35x65cm ihan normaali cooleri puhallin kotelon takana. Paloseinää on siirretty selkänojaan päin ja laikattu "turhia" peltejä konehuoneesta muutenki pois. Ikkunossa naca scoopit joista menee 4kpl 3-tuuman putkee helvetin tehokkaalle(kova ääniselle) flektille, joka työntää ilmaa sitten coolerin läpi. Seurattiin ajon aikana imusarjan lämpöjä. 1,3baarin paineilla ja pitemmillä "vedoilla" nousi vajaa 50asteeseen. Vesicooleri ois varmaan parempi ,mutta ite aion pysyä tuossa ja lisätä vesiruiskun jota mega ohjaa. ps. Ei todellakaan mikään guru... vaan juoppo automaalari!! Quote Link to comment
Guest Posted September 10, 2007 Share Posted September 10, 2007 Jan, ne vakuutukset maksaa mitä/vuosi? Hmm... vaihtelee paljonkin. Hintaan vaikuttaa lahes kaikki mahdollinen, auringonpilkuista lahtien. Ihme juttu. Jopa auton varilla on valia. (Tilastollisesti tietyn varisia autoja sakotetaan enemman jne) Auton ovien lukumaarakin vaikuttaa. Naissa on minimivakuutus, suomalaisittan 'pakollinen liikennevakuutus'. 87 Jeep Cherokee 2-ovinen $50/kk 96 Neon 2-ovinen $96/kk 70 Chevy Nova 4-ovinen $26/kk Noista Jeep on anopin nimissa kun siten vakuutus oli halvempi. taitaa olla eri vakuutusyhtio. Pitkaaikainen asiakassuhde tuo alennuksia uuteenkin vakuutukseen. (Suomessa bonukset on autokohtaisia ja alkaa aina nollasta tms) Loput on vaimon nimissa, mulla ei ollut takalaista ajokorttia kun nuo autot hommattiin joten en pystynyt ostamaan saatikka vakuuttamaan autoa omiin nimiini. Periaatteessa taalla ei vakuuteta autoa, vaan kuljettaja. Kuljettajan vakuutukseen sitten lisataan ajoneuvon tiedot ja mahdollisten lisakuljettajien tiedot. Ma kun ajelen Jeepilla, niin luultavasti liikennevakuutus ei ole voimassa, kun se ei ole mun nimissa vaan anopin. Pitaiskin tarkistaa onko se lisanny mun nimen sinne :) jan Quote Link to comment
Guest Posted October 13, 2007 Share Posted October 13, 2007 On OT mutta kertokaas lyhkäsesti mitä vaaditaan ja miten nykyään Turbon saa katsastettua.. Mitä vaaditaan autolta.. mitkä dynotehot jne.. En halua sotkea tätä.. mutta jos joku selventäis ;) ?! Quote Link to comment
metake Posted October 13, 2007 Share Posted October 13, 2007 On OT mutta kertokaas lyhkäsesti mitä vaaditaan ja miten nykyään Turbon saa katsastettua.. Mitä vaaditaan autolta.. mitkä dynotehot jne.. En halua sotkea tätä.. mutta jos joku selventäis ;) ?! Jos ei ihan hetkeen ole muuttunut, niin katsastukseen dynolapun kanssa, jossa näkyy max teho (kuplan tapauksessa siis max 60 hv) ja ahtopaine ja koneen spekseistä merkataan ainakin cooleri jos sellainen on. Ja ahdetun koneen muuttaminen jälkikäteen on kielletty, eli jos katsastetaan 0,5 bar ahdoilla, niin ei niitä jälkikäteen saa enempää ilmaantua. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.