metake Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Jos haluaa varmistua asioista niin kannattaa kampi käyttää tasapainoituksessa. Kaikki tarvikekammet ei välttämäti ole tasapainoisia paketista otettuna, myös laakeripintojen halkaisijat kannattaa mitata. Quote Link to comment
JaniM Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Niin ja samalla painottaa vauhtis ja asetelma. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Jos haluaa varmistua asioista niin kannattaa kampi käyttää tasapainoituksessa. Kaikki tarvikekammet ei välttämäti ole tasapainoisia paketista otettuna, myös laakeripintojen halkaisijat kannattaa mitata. Niin ja samalla painottaa vauhtis ja asetelma. Kukas tekee ja mihin hintaan tasapainotuksia täällä turkkuse suunnalla? Quote Link to comment
Sami Leskinen Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Bubble-70 said: metake said: Jos haluaa varmistua asioista niin kannattaa kampi käyttää tasapainoituksessa. Kaikki tarvikekammet ei välttämäti ole tasapainoisia paketista otettuna, myös laakeripintojen halkaisijat kannattaa mitata. JaniM said: Niin ja samalla painottaa vauhtis ja asetelma. Kukas tekee ja mihin hintaan tasapainotuksia täällä turkkuse suunnalla? http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1890-moottorikoneistushintoja/ Quote Link to comment
mite^ Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Td-koneistamo turku ja superkoneistus raisio. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Noniin, asennellaanpas pinnapultteja sillä aikaa kun kampi on hoidossa.. Elikkäs mihin momenttiin ja onko niillä joku tietty mitta, vaiko vaan pohjaan ja momenttia perään? Keskelle lyhyet? Pinnapultit on 10mm. Quote Link to comment
tolvana Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Työelämän puolella teollisuudessa,paineastioissa esim. ydinvoimalat nuo pinnapultit kierretään pohjaan käsin ja otetaan varttikierros takaisinpäin. Wolkkareissa kierrän kierteen mitan lohkoon, ei oo ainakaan vielä korkanneet.... Eli ei momenttiin! Jos mutteri syystä tai toisesta lakkaa pyörimästä niin kaikki rasitus tulee pultin ja lohkon väliin eikä pultin ja mutterin,lohko ompi pehmeä joten korkkaa sieltä. Tää ei oo faktaa vaan mutu-tietoo!!! Quote Link to comment
vwagen Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 juuri noin,pohjaan ja hiukan takaisinpäin. Quote Link to comment
tolvana Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Niinjuu lyhyet tulee yläriviin(imusarjan puoli),pitemmät alas(venakopan sisällä). Quote Link to comment
Bubble-70 Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Niinjuu lyhyet tulee yläriviin(imusarjan puoli),pitemmät alas(venakopan sisällä). Mihinkäs koloihin nuo 3 keskimmäistä...? Eikä tartte mitään tiivistemömmöjä lykyätä kyytipoijjaaksi? Quote Link to comment
vwagen Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Ne joista on suora yhteys kampikammion sisään kannattaa tiivistää,vaikka samalla aineella jota käytät kammion saumassa. Quote Link to comment
-Puide- Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Niinjuu lyhyet tulee yläriviin(imusarjan puoli),pitemmät alas(venakopan sisällä). [attachment=0]DSC00079.JPG[/attachment] Mihinkäs koloihin nuo 3 keskimmäistä...? Eikä tartte mitään tiivistemömmöjä lykyätä kyytipoijjaaksi? ylös keskelle lyhyimmät seuraavaat 1,2,4 sylinterien yläreunan reunimmaiseksi, 3 pyty yläreunan reunimmainen ( vauhtiksen viereen) on pitkä. lohkossa pinna menee syvemmälle kuin muissa yläreunan pinnoissa. Auttoks ? =) -Puide- Quote Link to comment
Tanhis Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Mitäs ainetta porukka on käyttänyt kampikammion saumassa. Edit siis ettei jää epäselväksi niin kampikammion puliskojen välisessä koneen halkaisusaumassa. Quote Link to comment
JaniM Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Ruskeeta paperitiivisteliimaa. Oliko Permatex vai jotain muuta vastaavan nimistä. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 ylös keskelle lyhyimmät seuraavaat 1,2,4 sylinterien yläreunan reunimmaiseksi, 3 pyty yläreunan reunimmainen ( vauhtiksen viereen) on pitkä. lohkossa pinna menee syvemmälle kuin muissa yläreunan pinnoissa. Auttoks ? =) -Puide- Öö dippa dapadiipuduu...laitetaan myssyyn hautumaan :D http://www.permatex.com/products/automotive/automotive_gasketing/gasket_sealants/auto_Permatex_Aviation_Form-A-Gasket_No_3_Sealant_a.htm tommonsta aattelin käyttää tiivisteenä... Quote Link to comment
Bubble-70 Posted September 19, 2011 Share Posted September 19, 2011 Dodii nyt olen pienen hiljaiselon jälkeen saanut hieman eteenpäin projektia... Pinnapultit tuli asennettua, eivät tosin ihan sormin kiertyneet, mutterit päähän ja avaimella avitin varovasti..melko kevyesti menivät. Työelämän puolella teollisuudessa,paineastioissa esim. ydinvoimalat nuo pinnapultit kierretään pohjaan käsin ja otetaan varttikierros takaisinpäin.Wolkkareissa kierrän kierteen mitan lohkoon, ei oo ainakaan vielä korkanneet... Näin tein ja laitoin Permatexia läpituleviin kyytipojaksi. Tulivat jonkin verran lohkon sisäpuolelta ulospäin, tuskin lienee vaarallista,mutta edelliset pinnapultit olivat lohkon sisäpinnan tasalla ja tämän vuoksi alkoi arveluttamaan...? Quote Link to comment
Bubble-70 Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Täytyypi hankkia tuo paineasetelma, niin tulee sekin sitte tasapainoitettua...suosittelivat kovasti koneistamolla. Mikäs asetelma kelpaa tähän rojektiin? pittääkö olla kennedin ykkös stagea? Eikös se niin ollu että 12v askiin voipi lykätä 200mm kytkinasetelman suoraan, vai muistanko iha päi vihtua? Quote Link to comment
x-pj Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Kennedyn lievinkin asetelma on aika jäykkä. Kyllä sen jaksaa polkea, mutta liikkeelle lähdöstä tulee helposti terävä. Vakio tai joku HD asetelma ois mukavampi ajella. Mulla on stage 1 ja vaikka on jousitettu kytkinlevy niin tottumattomalle kuskille tuottaa aina yllätyksiä. Itse sen kanssa pärjää. Vauhtipyörä ratkaisee millainen asetelma siihen sopii. Quote Link to comment
metake Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Kennedy 1:n + sachsin jousittamaton levy ollut mulla reilun kymppitonnin nyt ajossa ja suosittelen lämpimästi. Ihan yhtä helppo ajaa kuin tuo toinen kupla vakiokytkimellä, hiukan jäykempi mutta ei mitenkään häiritsevästi. Quote Link to comment
Racing Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Tuo permatexin liima on hyvää lohkon puoliskoihin,mutta nokka-akselin tulppa kannattaa tiivistää silikoonilla. Ite oon kasannut tuolla osan moottoreista ja osan laadukkaalla tiivistesilikoonilla (kent) molemmat yhtä ok. Normi kytkinasetelma riittää hyvin pitkälle jos pinnat on kunnossa. Aito kennedyn asetelma on hyvä,mutta painava ja raskas polkea normiasetelmaan verrattuna. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted October 4, 2011 Share Posted October 4, 2011 Noniin nyt on kampi vihdoin ja viimein valmis tasapainoitukselle jonka jälkeen pääsee kunnolla aloittamaan kasaus hommat...on sitä jo oroteltu.. Asetelmaksi ostin tuon Kennedyn stage ykkösen, tuleepahan ainakin jalka jumppaa jos on kerta jäykkä...olkoot, välittyypähän vähän paremmin voima. Muutama foto: Quote Link to comment
Bubble-70 Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 Kampi palautunut tasapainoituksesta. 80€ makso ja oli kaikki erikseen ja nipussa tasapainoitettu. Nyt on sitte päästy kasauksen makuun ja paikallaan on jo rattaat+tilpehöörit ja kiertokanget. Kiertokanget on vielä kiristämättä momenttiin koska kyselen teitiltä ensin että mihin arvoon olette kiristäneet ja oletteko lykänneet loctitea lukitteeksi ja onko ne ylipäätänsä oikein päite paikallaan? ohessa kuvia havainnollistamisen helpottamiseksi... Quote Link to comment
Bubble-70 Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 haitekkia haitekkia Quote Link to comment
Bubble-70 Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 Katsoin pirruuttani vauhtipyörän ja runkolaakerin välyyden ilman "säätö prikkoja" ja se oli 0.8mm. Mimmosia prikkoja pittäis olla tuohon että on gut? Quote Link to comment
Bubble-70 Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 Kiertokanget on vielä kiristämättä momenttiin koska kyselen teitiltä ensin että mihin arvoon olette kiristäneet ja oletteko lykänneet loctitea lukitteeksi ja onko ne ylipäätänsä oikein päite paikallaan? Meneekö metsään jos kiristän 32,5 newtonmetriin? Quote Link to comment
Roope Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 Itte oon kiskassu kanget 35Nm. Quote Link to comment
JM Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 Katsoin pirruuttani vauhtipyörän ja runkolaakerin välyyden ilman "säätö prikkoja" ja se oli 0.8mm.Mimmosia prikkoja pittäis olla tuohon että on gut? Jos kokeilis 0,36 ja 0,34 ja mittais kellolla. Quote Link to comment
Guest Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 Missään tapauksessa ei mitään lukitteita kiertokangenpultteihin. Noi kiristysmomentit on annettu yleensä moottoriöljyllä voidelluille kierteille, joidenkin spesiaalikiinnittimien (esim. ARP) mukana tulee eri arvot jopa eri liukasteille. Quote Link to comment
DOODAH Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Kanget on oikeinpäin. Ja 3,5kiloo ilman liimaa. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Jepu jee, nyt on kampi saatu lohkoon. Eipä kauhiasti ole tuo 35Nm. noissa kiertokangissa, tuntu et ois löysällä...tosin enpä oo juuri mitään ennen momenttiin vääntänyt niin ei tiedä ku aina vaan niin että "varmasti on kiinni" meiningillä. Nokkalaakereita kun olin sovittelemassa lohkoon törmäsin yhteensopimattomuus ongelmaan, laakerit on mahlen hd:t joissa on tuo kaulus...noh niissäpä onkin tuollainen ohjuri nupukka jota lohkossani ei ole. Löysin googlen syövereistä ketjun jossa on sama ongelma ratkaistu hiomalla laakerista se nupukka poies, enpä oikein tiedä siitä...mitäs te meinaatte moisesta? Quote Link to comment
DOODAH Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Juu viilaa pois vaan. Oikein menee. Quote Link to comment
mite^ Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Hiukan offtopic tai ei. Miksi kankien pultteihin ei saa laittaa lukitetta? Quote Link to comment
JM Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Hiukan offtopic tai ei. Miksi kankien pultteihin ei saa laittaa lukitetta? -Lukite "sulaa" kohtuu matalassa lämmössä joten aivan turhaa edes laittaa. -Lukitteen kitka on mikä verrattuna öljytyn ? Eli lukitteen kera mihin momenttiin? -Vakio mutskuihin olen lyönyt pistepuikolla lukituksen. Quote Link to comment
vwagen Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Ei se lukite normaalisti toimivassa moottorissa sula,joitakin kymmeniä moottoreita on tullut lukitteen kanssa tehtyä ja kiinni on kiertokanget pysyneet. Quote Link to comment
Guest Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Pysyy ilmankin jos käytetään oikeaa momenttia - joka perustuu pultin venymään. Oikeassa momentissa pultti on juuri siinä pisteessä että se jää venymältään sopivasti jännitykseen mikä riittää pitämään mutterit kiinni. Jos vedetään liian tiukkaan niin pultti menettää em. jännityksen ja paikat voi lähteä auki. Jos taas liian löysälle... no sen varmaan jokainen tajuaa. Just ton venymän takia noita pultteja pitäis aika ajoin vaihtaakin, nekin väsyy kun niitä ruuvataan ees taas. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted October 13, 2011 Share Posted October 13, 2011 Nokkalaakeri ongelma ratkaistu hiomalla nupukka pois, lohkon toisessa puolessa olikin hahlo ohjausnupukalle joten ei tarvinut kuin tuo yksi viilata. Ilmeisesti ei tuohon nokkapyörän pultteihinkaan laiteta mitään loctitea? Ootteko kiristäneet johonkin momenttiin? Nokkapyörän ajotusmerkki ja nokan asento mallinnettu alkuperäisestä... Missäs vaiheessa olette virranjakajan käyttöakselin lykännyt paikalleen, ennen kun lykkää puoliskot yhteen? Quote Link to comment
DOODAH Posted October 13, 2011 Share Posted October 13, 2011 Nokkapultteihin liimaa kyllä. Jakajan akseli laitetaan heti kahden prikan jälkeen tyhjään lohkoon. Ja jakaja heti perään. Siitähän pannun kasaaminen alkaa. Eli kampiakseli vielä kerran irti... Quote Link to comment
Tanhis Posted October 13, 2011 Share Posted October 13, 2011 Nokkalaakeri ongelma ratkaistu hiomalla nupukka pois, lohkon toisessa puolessa olikin hahlo ohjausnupukalle joten ei tarvinut kuin tuo yksi viilata. Ilmeisesti ei tuohon nokkapyörän pultteihinkaan laiteta mitään loctitea? Ootteko kiristäneet johonkin momenttiin? Nokkapyörän ajotusmerkki ja nokan asento mallinnettu alkuperäisestä... Missäs vaiheessa olette virranjakajan käyttöakselin lykännyt paikalleen, ennen kun lykkää puoliskot yhteen? Ennen kuin puoliskot yhteen ja jakaja paikalle ettei se akseli pääse tipahtamaan sieltä. Näin minä tein ja älä unohda prikkoja akselin alta. Voi kyllä asentaa jälkeenkinpäin mutta jos silloin tiputat prikan kampikammioon niin se olisikin sitten vittumaista onkia se sieltä. Asennon saa joku muu selittää kun ein muista varmaksi ja ei ole kirjaa hollilla mistä saisi tarkistettua. EDIT: Miksi kampura pitäisi irroittaa jakajan akselin paikalle laittoa varten????? Quote Link to comment
DOODAH Posted October 13, 2011 Share Posted October 13, 2011 EDIT: Miksi kampura pitäisi irroittaa jakajan akselin paikalle laittoa varten????? Ettei se tipu lattialle kun jakajanakselin reikä on suoraan ylöspäin ja asennetaan sinne prikkoja ennen akselia. Jakajan asentokin on hyvä laittaa oikein ennen kammen asennusta. Eikö vaan? Quote Link to comment
Tanhis Posted October 13, 2011 Share Posted October 13, 2011 EDIT: Miksi kampura pitäisi irroittaa jakajan akselin paikalle laittoa varten????? Ettei se tipu lattialle kun jakajanakselin reikä on suoraan ylöspäin ja asennetaan sinne prikkoja ennen akselia. Jakajan asentokin on hyvä laittaa oikein ennen kammen asennusta. Eikö vaan? Aivan tuli pikku ajatushärö ajattelin että se kampura on siellä jo kiinni mutta senkuin vain nostaa pois. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.