Jump to content

Kone rojekti...


Kape77

Recommended Posts

  • Replies 308
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jos haluaa varmistua asioista niin kannattaa kampi käyttää tasapainoituksessa. Kaikki tarvikekammet ei välttämäti ole tasapainoisia paketista otettuna, myös laakeripintojen halkaisijat kannattaa mitata.
Niin ja samalla painottaa vauhtis ja asetelma.

 

Kukas tekee ja mihin hintaan tasapainotuksia täällä turkkuse suunnalla?

Link to comment
Bubble-70 said:
metake said:
Jos haluaa varmistua asioista niin kannattaa kampi käyttää tasapainoituksessa. Kaikki tarvikekammet ei välttämäti ole tasapainoisia paketista otettuna, myös laakeripintojen halkaisijat kannattaa mitata.
JaniM said:
Niin ja samalla painottaa vauhtis ja asetelma.

 

Kukas tekee ja mihin hintaan tasapainotuksia täällä turkkuse suunnalla?

 

 

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1890-moottorikoneistushintoja/

 

Link to comment

Työelämän puolella teollisuudessa,paineastioissa esim. ydinvoimalat nuo pinnapultit kierretään pohjaan käsin ja otetaan varttikierros takaisinpäin.

Wolkkareissa kierrän kierteen mitan lohkoon, ei oo ainakaan vielä korkanneet....

Eli ei momenttiin! Jos mutteri syystä tai toisesta lakkaa pyörimästä niin kaikki rasitus tulee pultin ja lohkon väliin eikä pultin ja mutterin,lohko ompi pehmeä joten korkkaa sieltä.

Tää ei oo faktaa vaan mutu-tietoo!!!

Link to comment
Niinjuu lyhyet tulee yläriviin(imusarjan puoli),pitemmät alas(venakopan sisällä).

 

[attachment=0]DSC00079.JPG[/attachment]

 

Mihinkäs koloihin nuo 3 keskimmäistä...?

 

Eikä tartte mitään tiivistemömmöjä lykyätä kyytipoijjaaksi?

 

ylös keskelle lyhyimmät

 

seuraavaat 1,2,4 sylinterien yläreunan reunimmaiseksi, 3 pyty yläreunan reunimmainen ( vauhtiksen viereen) on pitkä. lohkossa pinna menee syvemmälle kuin muissa yläreunan pinnoissa.

Auttoks ? =)

 

 

-Puide-

Link to comment

 

ylös keskelle lyhyimmät

seuraavaat 1,2,4 sylinterien yläreunan reunimmaiseksi, 3 pyty yläreunan reunimmainen ( vauhtiksen viereen) on pitkä. lohkossa pinna menee syvemmälle kuin muissa yläreunan pinnoissa.

Auttoks ? =)

 

-Puide-

 

Öö dippa dapadiipuduu...laitetaan myssyyn hautumaan :D

 

http://www.permatex.com/products/automotive/automotive_gasketing/gasket_sealants/auto_Permatex_Aviation_Form-A-Gasket_No_3_Sealant_a.htm

tommonsta aattelin käyttää tiivisteenä...

Link to comment
  • 5 weeks later...

Dodii nyt olen pienen hiljaiselon jälkeen saanut hieman eteenpäin projektia...

 

Pinnapultit tuli asennettua, eivät tosin ihan sormin kiertyneet, mutterit päähän ja avaimella avitin varovasti..melko kevyesti menivät.

 

Työelämän puolella teollisuudessa,paineastioissa esim. ydinvoimalat nuo pinnapultit kierretään pohjaan käsin ja otetaan varttikierros takaisinpäin.

Wolkkareissa kierrän kierteen mitan lohkoon, ei oo ainakaan vielä korkanneet...

 

Näin tein ja laitoin Permatexia läpituleviin kyytipojaksi.

Tulivat jonkin verran lohkon sisäpuolelta ulospäin, tuskin lienee vaarallista,mutta edelliset pinnapultit olivat lohkon sisäpinnan tasalla ja tämän vuoksi alkoi arveluttamaan...?

post-3073-1388836375164_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Täytyypi hankkia tuo paineasetelma, niin tulee sekin sitte tasapainoitettua...suosittelivat kovasti koneistamolla.

 

Mikäs asetelma kelpaa tähän rojektiin? pittääkö olla kennedin ykkös stagea? Eikös se niin ollu että 12v askiin voipi lykätä 200mm kytkinasetelman suoraan, vai muistanko iha päi vihtua?

Link to comment

Kennedyn lievinkin asetelma on aika jäykkä. Kyllä sen jaksaa polkea, mutta liikkeelle lähdöstä tulee helposti terävä. Vakio tai joku HD asetelma ois mukavampi ajella. Mulla on stage 1 ja vaikka on jousitettu kytkinlevy niin tottumattomalle kuskille tuottaa aina yllätyksiä. Itse sen kanssa pärjää. Vauhtipyörä ratkaisee millainen asetelma siihen sopii.

Link to comment

Tuo permatexin liima on hyvää lohkon puoliskoihin,mutta nokka-akselin tulppa kannattaa tiivistää silikoonilla. Ite oon kasannut tuolla osan moottoreista ja osan laadukkaalla tiivistesilikoonilla (kent) molemmat yhtä ok.

Normi kytkinasetelma riittää hyvin pitkälle jos pinnat on kunnossa. Aito kennedyn asetelma on hyvä,mutta painava ja raskas polkea normiasetelmaan verrattuna.

Link to comment

Noniin nyt on kampi vihdoin ja viimein valmis tasapainoitukselle jonka jälkeen pääsee kunnolla aloittamaan kasaus hommat...on sitä jo oroteltu..

 

Asetelmaksi ostin tuon Kennedyn stage ykkösen, tuleepahan ainakin jalka jumppaa jos on kerta jäykkä...olkoot, välittyypähän vähän paremmin voima.

 

Muutama foto:

post-3073-13888363814422_thumb.jpg

post-3073-13888363814638_thumb.jpg

Link to comment

Kampi palautunut tasapainoituksesta. 80€ makso ja oli kaikki erikseen ja nipussa tasapainoitettu.

 

Nyt on sitte päästy kasauksen makuun ja paikallaan on jo rattaat+tilpehöörit ja kiertokanget.

 

Kiertokanget on vielä kiristämättä momenttiin koska kyselen teitiltä ensin että mihin arvoon olette kiristäneet ja oletteko lykänneet loctitea lukitteeksi ja onko ne ylipäätänsä oikein päite paikallaan?

 

ohessa kuvia havainnollistamisen helpottamiseksi...

post-3073-13888363828411_thumb.jpg

post-3073-13888363828634_thumb.jpg

post-3073-13888363828797_thumb.jpg

Link to comment
Katsoin pirruuttani vauhtipyörän ja runkolaakerin välyyden ilman "säätö prikkoja" ja se oli 0.8mm.

Mimmosia prikkoja pittäis olla tuohon että on gut?

Jos kokeilis 0,36 ja 0,34 ja mittais kellolla.

Link to comment

Missään tapauksessa ei mitään lukitteita kiertokangenpultteihin. Noi kiristysmomentit on annettu yleensä moottoriöljyllä voidelluille kierteille, joidenkin spesiaalikiinnittimien (esim. ARP) mukana tulee eri arvot jopa eri liukasteille.

Link to comment

Jepu jee, nyt on kampi saatu lohkoon. Eipä kauhiasti ole tuo 35Nm. noissa kiertokangissa, tuntu et ois löysällä...tosin enpä oo juuri mitään ennen momenttiin vääntänyt niin ei tiedä ku aina vaan niin että "varmasti on kiinni" meiningillä.

 

Nokkalaakereita kun olin sovittelemassa lohkoon törmäsin yhteensopimattomuus ongelmaan, laakerit on mahlen hd:t joissa on tuo kaulus...noh niissäpä onkin tuollainen ohjuri nupukka jota lohkossani ei ole.

Löysin googlen syövereistä ketjun jossa on sama ongelma ratkaistu hiomalla laakerista se nupukka poies, enpä oikein tiedä siitä...mitäs te meinaatte moisesta?

post-3073-1388836383043_thumb.jpg

post-3073-13888363830679_thumb.jpg

Link to comment
Hiukan offtopic tai ei. Miksi kankien pultteihin ei saa laittaa lukitetta?

-Lukite "sulaa" kohtuu matalassa lämmössä joten aivan turhaa edes laittaa.

-Lukitteen kitka on mikä verrattuna öljytyn ? Eli lukitteen kera mihin momenttiin?

-Vakio mutskuihin olen lyönyt pistepuikolla lukituksen.

Link to comment

Pysyy ilmankin jos käytetään oikeaa momenttia - joka perustuu pultin venymään. Oikeassa momentissa pultti on juuri siinä pisteessä että se jää venymältään sopivasti jännitykseen mikä riittää pitämään mutterit kiinni. Jos vedetään liian tiukkaan niin pultti menettää em. jännityksen ja paikat voi lähteä auki. Jos taas liian löysälle... no sen varmaan jokainen tajuaa.

 

Just ton venymän takia noita pultteja pitäis aika ajoin vaihtaakin, nekin väsyy kun niitä ruuvataan ees taas.

Link to comment

Nokkalaakeri ongelma ratkaistu hiomalla nupukka pois, lohkon toisessa puolessa olikin hahlo ohjausnupukalle joten ei tarvinut kuin tuo yksi viilata.

 

Ilmeisesti ei tuohon nokkapyörän pultteihinkaan laiteta mitään loctitea? Ootteko kiristäneet johonkin momenttiin?

Nokkapyörän ajotusmerkki ja nokan asento mallinnettu alkuperäisestä...

 

Missäs vaiheessa olette virranjakajan käyttöakselin lykännyt paikalleen, ennen kun lykkää puoliskot yhteen?

post-3073-13888363832189_thumb.jpg

post-3073-13888363832524_thumb.jpg

post-3073-13888363832855_thumb.jpg

Link to comment
Nokkalaakeri ongelma ratkaistu hiomalla nupukka pois, lohkon toisessa puolessa olikin hahlo ohjausnupukalle joten ei tarvinut kuin tuo yksi viilata.

 

Ilmeisesti ei tuohon nokkapyörän pultteihinkaan laiteta mitään loctitea? Ootteko kiristäneet johonkin momenttiin?

Nokkapyörän ajotusmerkki ja nokan asento mallinnettu alkuperäisestä...

 

Missäs vaiheessa olette virranjakajan käyttöakselin lykännyt paikalleen, ennen kun lykkää puoliskot yhteen?

 

Ennen kuin puoliskot yhteen ja jakaja paikalle ettei se akseli pääse tipahtamaan sieltä. Näin minä tein ja älä unohda prikkoja akselin alta. Voi kyllä asentaa jälkeenkinpäin mutta jos silloin tiputat prikan kampikammioon niin se olisikin sitten vittumaista onkia se sieltä.

 

Asennon saa joku muu selittää kun ein muista varmaksi ja ei ole kirjaa hollilla mistä saisi tarkistettua.

 

EDIT: Miksi kampura pitäisi irroittaa jakajan akselin paikalle laittoa varten?????

Link to comment

EDIT: Miksi kampura pitäisi irroittaa jakajan akselin paikalle laittoa varten?????

 

 

Ettei se tipu lattialle kun jakajanakselin reikä on suoraan ylöspäin ja asennetaan sinne prikkoja ennen akselia.

 

Jakajan asentokin on hyvä laittaa oikein ennen kammen asennusta. Eikö vaan?

Link to comment
EDIT: Miksi kampura pitäisi irroittaa jakajan akselin paikalle laittoa varten?????

 

 

Ettei se tipu lattialle kun jakajanakselin reikä on suoraan ylöspäin ja asennetaan sinne prikkoja ennen akselia.

 

Jakajan asentokin on hyvä laittaa oikein ennen kammen asennusta. Eikö vaan?

 

Aivan tuli pikku ajatushärö ajattelin että se kampura on siellä jo kiinni mutta senkuin vain nostaa pois.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...