Bubble-70 Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Jakajan akseli laitetaan heti kahden prikan jälkeen tyhjään lohkoon. Ja jakaja heti perään. Eli kampiakseli vielä kerran irti... JEpu jee.. Mitenkäs se nyt pitää laittaa sinne että menee oikeessa asennossa? Onko kammen ajotusmerkeillä merkitystä tuohon? Quote
Tanhis Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/772-virranjakajan-akselin-asennus/ Haulla löytyi tuollainen Eli hihnapyörän merkki lohkonsaumaan ja ykköspytty ylhäällä Quote
DOODAH Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Mitenkäs se nyt pitää laittaa sinne että menee oikeessa asennossa? Onko kammen ajotusmerkeillä merkitystä tuohon? ..En enää muista miten tuo kirjoissa kerrotaan. Oma tapa on laittaa jakajassa ykkösen sytytys osoittamaan hihnapyörän pulttia kohti. Nostaa kampi paikalleen, niin että ykkösen kk on ylhäällä. Tuon perään nokka paikaleen, niin että nokkarattaan ja kammen rattaan merkit on ok. Tänän jälkeen tarkistus, että lähteekö ykkösen pakonokka avaamaan kampea pyöritettäessä jakajan ykkösen sytytyskohdan jälkeen niinkuin kuuluisi. Jos ei, niin homma pitää tehdä uusiksi. (ts. jako on rundin pielessä) Quote
Bubble-70 Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 nii nii siis juust juu...ööö tota...noh pidetään pieni miettimisbreikki... ehkä sitte valkenee Quote
metake Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Oletetaan että lohko on siinä asennossa että halkaisupinta on ylöspäin ja hihnapyörän pää sua kohti: Kampura niin että hihniksen kiila osoittaa alaspäin (siis poispäin halkaisupinnasta, ja käsittääkseni nokan ajoitusmerkitkin on nyt kohillaan) niin akselin päällä oleva hahlo pitää olla poikittain kampuraan nähden ja lähempänä sua, eli kuten tuossa edellä olevassa kuvassa se hahlo näkyy. Quote
Guest Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 ...Tänän jälkeen tarkistus, että lähteekö ykkösen pakonokka avaamaan kampea pyöritettäessä jakajan ykkösen sytytyskohdan jälkeen niinkuin kuuluisi. Jos ei, niin homma pitää tehdä uusiksi. (ts. jako on rundin pielessä) Ja tämähän johtuu siitä että kampiakseli pyörähtää kaksi kertaa siinä missä nokka kerran. Sytkä on siis mahdollista laittaa 180 astetta pieleen niin että kipinä tuleekin pako- eikä puristustahdilla. Quote
Tanhis Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 ...Tänän jälkeen tarkistus, että lähteekö ykkösen pakonokka avaamaan kampea pyöritettäessä jakajan ykkösen sytytyskohdan jälkeen niinkuin kuuluisi. Jos ei, niin homma pitää tehdä uusiksi. (ts. jako on rundin pielessä) Ja tämähän johtuu siitä että kampiakseli pyörähtää kaksi kertaa siinä missä nokka kerran. Sytkä on siis mahdollista laittaa 180 astetta pieleen niin että kipinä tuleekin pako- eikä puristustahdilla. Ja jos näin käy niin sekään ei ole maailmanloppu vain ratkaisuja on kaksi joko käännät virranjakajan akselin pääkappaleen 180astetta. Tai vain tyydyt kohtaloosi ja kaivat sen käyttöakselin sieltä ulos ja asennat oikeaan asentoon. EDIT: muokattu oman epätietoisuuden takia Quote
Guest vilho Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Jakaja ei saa olla väärin päin lohkossa: http://bobhooversblog.blogspot.com/2006 ... an_24.html Quote
Bubble-70 Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Jaa'A ukkolot, mahtoko mennä edes sinnepäite? Oletetaan että lohko on siinä asennossa että halkaisupinta on ylöspäin ja hihnapyörän pää sua kohti: Kampura niin että hihniksen kiila osoittaa alaspäin (siis poispäin halkaisupinnasta, ja käsittääkseni nokan ajoitusmerkitkin on nyt kohillaan) niin akselin päällä oleva hahlo pitää olla poikittain kampuraan nähden ja lähempänä sua, eli kuten tuossa edellä olevassa kuvassa se hahlo näkyy. Quote
mick Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Seuraakos tuosta jotain ongelmia siis, jos vaihtaa vaan tulpanjohtojen paikkaa? Tähän asti on tullu laitettua tuo virranjakajan käyttöakseli aina siinä vaiheessa kun lohko on jo kasassa tyyliin "hups, tuo jäi laittamatta ajoissa" ja sitten vaan ykkösmäntä ylös, kattoo missä asennossa jakaja ja se on sitten uusi ykkönen... Tietty kone niin että on työtahti aluillaan. Quote
Guest vilho Posted October 14, 2011 Posted October 14, 2011 Voi kai ne öljykanavat mäihällä tolleenkin mennä linjaan? Todennäköisyys heikko. Artikkelista selviää vielä sellainenkin mahdollisuus, että jakajassa myöhäistetty kolmospytty. Jos johtoja vaihtamalla kolmonen on uusi ykkönen niin em. tilanteessa normaalisti ykkösestä ajoittamalla loput pytyt on 4 astetta aikaisella. Todennäköisyys parempi kuin ed. Ja sitten vielä tää: (On the Type I engine, on the pinion gear the slot for the dog-gear on the distributor must be perpendicular to the center-line of the crankcase when the #1 cylinder is at 7.5 degrees before TDC. The smaller segment must be toward the pulley. Note that the alignment is for the static firing point and not TDC.) Quote
Marko Posted October 14, 2011 Posted October 14, 2011 Nokkalaakeri ongelma ratkaistu hiomalla nupukka pois, lohkon toisessa puolessa olikin hahlo ohjausnupukalle joten ei tarvinut kuin tuo yksi viilata. Ilmeisesti ei tuohon nokkapyörän pultteihinkaan laiteta mitään loctitea? Ootteko kiristäneet johonkin momenttiin? Nokkapyörän ajotusmerkki ja nokan asento mallinnettu alkuperäisestä... Missäs vaiheessa olette virranjakajan käyttöakselin lykännyt paikalleen, ennen kun lykkää puoliskot yhteen? Kuvan nokkapyörän pultteja käytettäessä kannattaa hioa ainakin toi pieni uloke pultin kannasta pois ehkä hiukan enemmänkin. Jossain tapauksissa pultin kannat saattaa ottaa kiinni öljypumppuun. Quote
Bubble-70 Posted October 14, 2011 Posted October 14, 2011 Jaa'A ukkolot, mahtoko mennä edes sinnepäite? Higginsin Rickki ainaski laittaa jälkeepäite virranjakajan käyttöakselin... onhan siinä se että on kasannu jo kansiin asti ja säätää venat ja siinä vaiheessa kämmää ne shimmit lohkoon nii vituttaa....ei tiäräsannoo nääs Kuvan nokkapyörän pultteja käytettäessä kannattaa hioa ainakin toi pieni uloke pultin kannasta pois ehkä hiukan enemmänkin. Jossain tapauksissa pultin kannat saattaa ottaa kiinni öljypumppuun. Aa, eipä olis tullut ees mieleen...ei muutaku fiilaa ja höylää. Tängjuu Quote
Bubble-70 Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 Jaahas, se olis nyt niinku vähän enempi moottorin näkönen kun on lohkonpuoliskot yhdistetty. Hain pulttikaupasta uudet nokkapyörän pultit ja sorvasin kannan pyörän tasalle ettei ota kiinni öpunppun. mallailin punppua niin ei ollu hätiä vaikken olisikaan sorvaillut, eli eipä tämän minun käyttämän pumpun kanssa ollu sitä ongelmaa. muuta kyllä, mut siitä hetkenpäästä lisää. Laitoin nostajiin ja nokkaan mukana tullutta Gibbsin rasvaa, ilmeisesti jotain maailman mainiointa superkräämiä :) Tarkistelin nokkapyörän ja kammen rattaiden merkkejä ja pyörittelin melkosen tovin ennen kun uskalsin pläästiä permatexia tiivisteeksi ja nokan perään tulevaan tulppaan pistin silikoonitiivistettä iha vaa varmuuden välttämiseksi :) Innokkaasti levittelin permatexia uutuuden viehätyksen voimalla, vähemmälläkin olis varmaan pärjännyt mutta eipähä pääse vuotaa....toivottavasti. Quote
Bubble-70 Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 Ostin pulttikaupasta samalla uudet mutut noihin isoihin pinnapultteihin. Avain väli oli suurempi, 19mm. mittailin sylinterin kanssa ettei ota kiinni...eikä ottanut mutta mitä jäi huomaamatta? onko kuitenkin ongelmia odotettavissa tulevaisuudessa? Jäipä sitten kuitenkin jotain huomaamatta vaikka kuinka tarkistelin ja tsuumailin ennen kun iskin lohkot yhteen... nimittäin tuo öljypumppu. Kyseessä pumppu jossa suoraan lähdöt full-flowlle. Mutta mutta enpä huomannu että olis pitäny ottaa pinnapultit pois kun ovat liian lyhkäsiä ja korvata pidemmillä pulteilla kun ei riitä kiristämään kantta. Stna ja pumppu on ny siel ja melko tukevasti...eipä lähteny pinnapultti liikkeelle perinteisellä 2mutteria kiristettynä toisiinsa toimenpiteellä...noh jäipä sen koomin tältä kertaa koittamatta enempää rykiä....oisko ehotuksia? semmosta... Quote
Guest Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 Totanoin... Kannattaako moottoriin meneviä pultteja ja muttereita hakea ihan tavan kilopulttikaupasta? Joissain paikoissa kun vaaditaan vähän normi remonttiruuvista poikkeavia ominaisuuksia. Ja sitä silikonia ei kannattaisi laittaa kuin ainoastaan niihin paikkoihin joihin sitä ERIKSEEN käsketään pistämään. Aika monta mottia (ei VW) olen purkanut kun metsästänyt edellisen asentajan silikonitursakkeita öljynkierrosta... Pinnapultit on yleensä liimattu aika huolella kiinni - lämpö auttaa. Monesti tuntuu että ei lähde vaikka itkis ja pieris mutta kun vähän antaa pillillä kuumaa niin sen jälkeen on ihan sormikireydellä. Quote
PZQ Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 Totanoin... Kannattaako moottoriin meneviä pultteja ja muttereita hakea ihan tavan kilopulttikaupasta? Joissain paikoissa kun vaaditaan vähän normi remonttiruuvista poikkeavia ominaisuuksia. Ennemmin ehjiä orkkis muttereita, kun kiinalaista kakkirautaa Quote
Bubble-70 Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Totanoin... Kannattaako moottoriin meneviä pultteja ja muttereita hakea ihan tavan kilopulttikaupasta? Joissain paikoissa kun vaaditaan vähän normi remonttiruuvista poikkeavia ominaisuuksia. JEp JEp, noi muttterit ei ollu ihan normi rautakauppa/tarjoustalo laarista vaan teollisuuteen ja ammattikäyttööön suunnatusta erikoispulttiliikkeestä, mutta alkuperästä en silti osaa sanoa onko valmistus tapahtunut kiinassa vai vinkuintiassa.Sanoin myyjälle että moottoriin ovat matkalla ja noita antoi, riitti ainakin minulle... Ennemmin ehjiä orkkis muttereita, kun kiinalaista kakkirautaa On totta varmasti ettei vastaa alkuperäistä laatumutteria, mutta mahtaakohan nuo osakaupoissa myymät lohkon mutterisarjatkaa kauheen kaukana olla kinukkikakkiraudasta...en tiedä? Toivottavasti tämä moottori projekti ei mene vituiksi irtoavien mutterien vuoksi... Quote
Tanhis Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Totanoin... Kannattaako moottoriin meneviä pultteja ja muttereita hakea ihan tavan kilopulttikaupasta? Joissain paikoissa kun vaaditaan vähän normi remonttiruuvista poikkeavia ominaisuuksia. JEp JEp, noi muttterit ei ollu ihan normi rautakauppa/tarjoustalo laarista vaan teollisuuteen ja ammattikäyttööön suunnatusta erikoispulttiliikkeestä, mutta alkuperästä en silti osaa sanoa onko valmistus tapahtunut kiinassa vai vinkuintiassa.Sanoin myyjälle että moottoriin ovat matkalla ja noita antoi, riitti ainakin minulle... Ennemmin ehjiä orkkis muttereita, kun kiinalaista kakkirautaa On totta varmasti ettei vastaa alkuperäistä laatumutteria, mutta mahtaakohan nuo osakaupoissa myymät lohkon mutterisarjatkaa kauheen kaukana olla kinukkikakkiraudasta...en tiedä? Toivottavasti tämä moottori projekti ei mene vituiksi irtoavien mutterien vuoksi... Ainakin yksi sarja minkä tilasin osakaupasta näytti siltä että se on kasattu oikeanlaisista kilopulteista sarjaksi. Mutta siinä onkin homman nimi se että se ketä sen sarjan on koonnut on varmaankin tutustunut enemmän asiaan että millaisia muttereita mihinkin pitää olla. Koska pulttikaupoissakin on sitä tarjontaa aivan hullusti esim eri avainvälillä, eri nousuilla, eri kovuuksia, lukolla tai ilman, eri materiaaleja, eri pintakäsittelyjä, eri laatuja yms yms. Niinpä itse ostan mielummin koko sarjan kerralla oikeanlaisia kuin rupeaisin arpomaan sitä mitä siellä on ollut. Mutta jos tälle linjalle lähdet niin esim vanhoista osakirjoita löytyy hyvin tietoa muttereiden mitoista ja esim pinnapulttien pituuksista. Mutta nämäkään kirjat ei kerro muutakuin koon eikä esim kovuutta. Ja sekään ei auta että otat sen mutterin mukaan minkä haluat korvata koska vanhoissa muttereissa ei lue tarvittavia tietoja. Niin ja loppupeleissä samaa paskaa teollisuudellekkin myydään kuin mitä tarjoustaloista saadaan se on vain ostajan päätettävissä että ottaako paskaa halvalla tai hyvää kalliilla. Quote
Bubble-70 Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Selvä se. Eli otan siis kyseiset mutterit auki ja vaihdan alkuperäiseen/ostan pulttisarjan? Quote
metake Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Eli otan siis kyseiset mutterit auki ja vaihdan alkuperäiseen/ostan pulttisarjan? Ei, hyvin suurella todennäköisyydellä olet saanut kaupasta 8.8 mutterit jotka on tuohon tarkoitukseen juuri hyvät. Kunhan poijaat koittaa pelotella ;) Quote
Bubble-70 Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Gut, en olis jaksanutkaan enää räpeltää niitä auki...joka ois ilmeisesti ollu turhaa.. Pinnapultit on yleensä liimattu aika huolella kiinni - lämpö auttaa. Monesti tuntuu että ei lähde vaikka itkis ja pieris mutta kun vähän antaa pillillä kuumaa niin sen jälkeen on ihan sormikireydellä. Ei tarvinnut tosiaan kuin vähän näyttää pilliä niin johan aukesi pinnapultit. Tosta ö-pumpun kannesta, varmistaisin vielä ennen kun laitan kannen kiinni niin että meneehän se oikein kyseisten kuvien osoittamalla tavalla? Mietin vain tuota kiertoa, eli tuosta rattaiden välistä öljy lähtee suodattimelle ja palaa tuohon pyöreään reikään? Kun tuon kannen saapi eri asentoihinkin... Quote
Bubble-70 Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 Olettekos kansille jotain tehneet, hieronu kanavia kenties? Sylinteriputkien alle oletteko laittanu jotain muutakin kuin ne paperi tiivarit? esim permatexia tms? Quote
vwagen Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 Niihin muttereihin liittyen vielä,oletko kokeillut meneekö 1-2 sylinterien puoleinen pelti kunnolla paikalleen? Quote
x-pj Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 Bubble-70 said: Olettekos kansille jotain tehneet, hieronu kanavia kenties? Ei välttämättä tarvitse tehdä mitään. Jos haluua tehdä niin tuolla on vinkkejä http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/10295-mitä-tehdä-uusille-kansille-ennen-koneeseen-asennusta/ Quote
Guest vw72 Posted October 26, 2011 Posted October 26, 2011 Tuossa katselin noita kansia ja jotenkin näytti äkkiseltään pieniltä noi palotilat, paljonko niiden tilavuus on? Voi olla että kuva hämää mut mielenkiinnosta kyselen. Quote
Bubble-70 Posted October 26, 2011 Posted October 26, 2011 Tuossa katselin noita kansia ja jotenkin näytti äkkiseltään pieniltä noi palotilat, paljonko niiden tilavuus on?Voi olla että kuva hämää mut mielenkiinnosta kyselen. Enpä palotilan tilavuudesta osaa sanoa minkään laista lukuarvoa... http://www.aircooled.fi/tuote/232/sylinterikansi-scat-pro-street-40-x-355mm-singlejouset-905-92mm Tuollaiset kannet onpi kyseessä. Virtausmittauksista enemmän ymmärtäville: http://www.aircooled.fi/data/doc/pr/prostreet_virtausmittaus_3r1ofry_eb.pdf Meinaatteko notta on liian pieni palotila tälle moottorille? Oon sillä mielellä liikenteessä, että katsotaan ny että tuleeko tästä ensimmäisestä koneen kasauksesta toimivaa moottoria ylipäätään ja kokoonpano tapahtuisi sen suuremmin hifistelemättä. Mutta olen toki kiinnostunut oppimaan ja kuulemaan lisää. Ehkäpä sitten tehonälän kasvaessa voisi alkaa palotilaa suurentamaan...mut katsotaan ny mitä tästäkin taas tulee :D Quote
metake Posted October 26, 2011 Posted October 26, 2011 Mulla on samat kannet 92/69 pannussa ja nokkana scatin C35, noilla omaani laskeskelin puristuksiksi 9.25 joka on ihan passeli tuolle nokalle. Sulla tais olla 90.5 männät niin puristus vielä tippuu aavistuksen, joten tulee ihan hyvä. Omista kansistani siivosin hiukan valujälkiä kanavista ja siloitin pintoja mutta en muotoillut kanavia tai tehnyt muuta. Quote
Bubble-70 Posted October 27, 2011 Posted October 27, 2011 "Omista kansistani siivosin hiukan valujälkiä kanavista ja siloitin pintoja mutta en muotoillut kanavia tai tehnyt muuta." Oukei, suoritan saman siistimis projektin omille kansille. Quote
Bubble-70 Posted November 14, 2011 Posted November 14, 2011 Jatketaas taas... Nyt on mäntäsatsista putsattu varastointirasvat poies ja ovat valmiina asennusta varten. Mihinkäs kohtiin männänrenkaiden "saumat" tulee? Vastakkaisille puolille? Männän päällä oleva nuoli tulee osoittaa vauhtipyörään päite, eikös?! Sylinteriputkien alle oletteko laittanu jotain muutakin kuin ne paperi tiivarit? esim permatexia tms? ?? Quote
Lasse Posted November 14, 2011 Posted November 14, 2011 Tsekkaa männänrenkaiden välykset. Nuoli vauhtipyörään päin, öljyrengas ylös, muut ei tapin kohdalle. Quote
Bubble-70 Posted November 15, 2011 Posted November 15, 2011 Tsekkaa männänrenkaiden välykset. Nuoli vauhtipyörään päin, öljyrengas ylös, muut ei tapin kohdalle. Mitäs ne pitäisi olla? Quote
Guest pep Posted November 15, 2011 Posted November 15, 2011 Tsekkaa männänrenkaiden välykset. Nuoli vauhtipyörään päin, öljyrengas ylös, muut ei tapin kohdalle. Mitäs ne pitäisi olla? Vähän niin kuin mersun merkki :) Quote
Bubble-70 Posted November 15, 2011 Posted November 15, 2011 Renkaiden välykset olivat: Top1 sylinterissä: kaikki n.0,35mm Top2 sylinterissä: 0,35mm - 0,40mm - 0,40mm - 0,45mm Männässä omalla paikallaan vain yhden ylimmäisen väliin mahtui 0,05mm liuska... Kasaan vain vaiko pitääkö fiilaushommia harrastaa? Quote
mikan Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Muistan jostain lukeneeni .012" - .018", joten tuo menee siihen väliin. Tähänhän on joku laskukaavakin olemassa, eli renkaan päiden välys riippuu myös porauksen koosta. t. Mika Quote
Bubble-70 Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Dekki oli karvan verran yli 1,00mm, muttei kuitenkaan 1,05mm. Tämä oli tosin ilman paperitiivistettä! Mitkäs puristukset tästä voidaan päätellä ja pitääkö korottaa renkailla putkia? Quote
Tanhis Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Miksi palotiloja muuten mittaillaan liittyykö se juurikin tuohon puristuksen laskemiseen Quote
ozone Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Dekkiä pitäisi olla mielestäni enemmän, itse laittaisin vähintään 1,2mm, enintään 1,5mm luokkaa. En ole käyttänyt paperitiivisteitä sylinterin alapäässä koskaan, mieluummin jotain hyvää tiivistemassaa. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.