Jump to content

Kone rojekti...


Kape77

Recommended Posts

Posted
Jakajan akseli laitetaan heti kahden prikan jälkeen tyhjään lohkoon. Ja jakaja heti perään. Eli kampiakseli vielä kerran irti...

 

JEpu jee..

 

Mitenkäs se nyt pitää laittaa sinne että menee oikeessa asennossa? Onko kammen ajotusmerkeillä merkitystä tuohon?

  • Replies 308
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Mitenkäs se nyt pitää laittaa sinne että menee oikeessa asennossa? Onko kammen ajotusmerkeillä merkitystä tuohon?

 

 

..En enää muista miten tuo kirjoissa kerrotaan. Oma tapa on laittaa jakajassa ykkösen sytytys osoittamaan hihnapyörän pulttia kohti. Nostaa kampi paikalleen, niin että ykkösen kk on ylhäällä. Tuon perään nokka paikaleen, niin että nokkarattaan ja kammen rattaan merkit on ok.

Tänän jälkeen tarkistus, että lähteekö ykkösen pakonokka avaamaan kampea pyöritettäessä jakajan ykkösen sytytyskohdan jälkeen niinkuin kuuluisi. Jos ei, niin homma pitää tehdä uusiksi. (ts. jako on rundin pielessä)

Posted

Oletetaan että lohko on siinä asennossa että halkaisupinta on ylöspäin ja hihnapyörän pää sua kohti: Kampura niin että hihniksen kiila osoittaa alaspäin (siis poispäin halkaisupinnasta, ja käsittääkseni nokan ajoitusmerkitkin on nyt kohillaan) niin akselin päällä oleva hahlo pitää olla poikittain kampuraan nähden ja lähempänä sua, eli kuten tuossa edellä olevassa kuvassa se hahlo näkyy.

Posted
...Tänän jälkeen tarkistus, että lähteekö ykkösen pakonokka avaamaan kampea pyöritettäessä jakajan ykkösen sytytyskohdan jälkeen niinkuin kuuluisi. Jos ei, niin homma pitää tehdä uusiksi. (ts. jako on rundin pielessä)

 

Ja tämähän johtuu siitä että kampiakseli pyörähtää kaksi kertaa siinä missä nokka kerran. Sytkä on siis mahdollista laittaa 180 astetta pieleen niin että kipinä tuleekin pako- eikä puristustahdilla.

Posted
...Tänän jälkeen tarkistus, että lähteekö ykkösen pakonokka avaamaan kampea pyöritettäessä jakajan ykkösen sytytyskohdan jälkeen niinkuin kuuluisi. Jos ei, niin homma pitää tehdä uusiksi. (ts. jako on rundin pielessä)

 

Ja tämähän johtuu siitä että kampiakseli pyörähtää kaksi kertaa siinä missä nokka kerran. Sytkä on siis mahdollista laittaa 180 astetta pieleen niin että kipinä tuleekin pako- eikä puristustahdilla.

 

Ja jos näin käy niin sekään ei ole maailmanloppu vain ratkaisuja on kaksi joko käännät virranjakajan akselin pääkappaleen 180astetta. Tai vain tyydyt kohtaloosi ja kaivat sen käyttöakselin sieltä ulos ja asennat oikeaan asentoon.

 

EDIT: muokattu oman epätietoisuuden takia

Posted

Jaa'A ukkolot, mahtoko mennä edes sinnepäite?

 

Oletetaan että lohko on siinä asennossa että halkaisupinta on ylöspäin ja hihnapyörän pää sua kohti: Kampura niin että hihniksen kiila osoittaa alaspäin (siis poispäin halkaisupinnasta, ja käsittääkseni nokan ajoitusmerkitkin on nyt kohillaan) niin akselin päällä oleva hahlo pitää olla poikittain kampuraan nähden ja lähempänä sua, eli kuten tuossa edellä olevassa kuvassa se hahlo näkyy.

post-3073-13888363833054_thumb.jpg

post-3073-13888363833312_thumb.jpg

Posted

Seuraakos tuosta jotain ongelmia siis, jos vaihtaa vaan tulpanjohtojen paikkaa? Tähän asti on tullu laitettua tuo virranjakajan käyttöakseli aina siinä vaiheessa kun lohko on jo kasassa tyyliin "hups, tuo jäi laittamatta ajoissa" ja sitten vaan ykkösmäntä ylös, kattoo missä asennossa jakaja ja se on sitten uusi ykkönen... Tietty kone niin että on työtahti aluillaan.

Posted

Voi kai ne öljykanavat mäihällä tolleenkin mennä linjaan? Todennäköisyys heikko.

 

Artikkelista selviää vielä sellainenkin mahdollisuus, että jakajassa myöhäistetty kolmospytty. Jos johtoja vaihtamalla kolmonen on uusi ykkönen niin em. tilanteessa normaalisti ykkösestä ajoittamalla loput pytyt on 4 astetta aikaisella. Todennäköisyys parempi kuin ed.

 

Ja sitten vielä tää:

(On the Type I engine, on the pinion gear the slot for the dog-gear on the distributor must be perpendicular to the center-line of the crankcase when the #1 cylinder is at 7.5 degrees before TDC. The smaller segment must be toward the pulley. Note that the alignment is for the static firing point and not TDC.)

Posted
Nokkalaakeri ongelma ratkaistu hiomalla nupukka pois, lohkon toisessa puolessa olikin hahlo ohjausnupukalle joten ei tarvinut kuin tuo yksi viilata.

 

Ilmeisesti ei tuohon nokkapyörän pultteihinkaan laiteta mitään loctitea? Ootteko kiristäneet johonkin momenttiin?

Nokkapyörän ajotusmerkki ja nokan asento mallinnettu alkuperäisestä...

 

Missäs vaiheessa olette virranjakajan käyttöakselin lykännyt paikalleen, ennen kun lykkää puoliskot yhteen?

 

 

Kuvan nokkapyörän pultteja käytettäessä kannattaa hioa ainakin toi pieni uloke pultin kannasta pois ehkä hiukan enemmänkin. Jossain tapauksissa pultin kannat saattaa ottaa kiinni öljypumppuun.

Posted
Jaa'A ukkolot, mahtoko mennä edes sinnepäite?

 

Higginsin Rickki ainaski laittaa jälkeepäite virranjakajan käyttöakselin... onhan siinä se että on kasannu jo kansiin asti ja säätää venat ja siinä vaiheessa kämmää ne shimmit lohkoon nii vituttaa....ei tiäräsannoo nääs

 

Kuvan nokkapyörän pultteja käytettäessä kannattaa hioa ainakin toi pieni uloke pultin kannasta pois ehkä hiukan enemmänkin. Jossain tapauksissa pultin kannat saattaa ottaa kiinni öljypumppuun.

 

Aa, eipä olis tullut ees mieleen...ei muutaku fiilaa ja höylää. Tängjuu

Posted

Jaahas, se olis nyt niinku vähän enempi moottorin näkönen kun on lohkonpuoliskot yhdistetty.

 

Hain pulttikaupasta uudet nokkapyörän pultit ja sorvasin kannan pyörän tasalle ettei ota kiinni öpunppun. mallailin punppua niin ei ollu hätiä vaikken olisikaan sorvaillut, eli eipä tämän minun käyttämän pumpun kanssa ollu sitä ongelmaa. muuta kyllä, mut siitä hetkenpäästä lisää.

 

Laitoin nostajiin ja nokkaan mukana tullutta Gibbsin rasvaa, ilmeisesti jotain maailman mainiointa superkräämiä :)

 

Tarkistelin nokkapyörän ja kammen rattaiden merkkejä ja pyörittelin melkosen tovin ennen kun uskalsin pläästiä permatexia tiivisteeksi ja nokan perään tulevaan tulppaan pistin silikoonitiivistettä iha vaa varmuuden välttämiseksi :)

Innokkaasti levittelin permatexia uutuuden viehätyksen voimalla, vähemmälläkin olis varmaan pärjännyt mutta eipähä pääse vuotaa....toivottavasti.

post-3073-13888363924986_thumb.jpg

post-3073-13888363925627_thumb.jpg

post-3073-13888363925997_thumb.jpg

Posted

Ostin pulttikaupasta samalla uudet mutut noihin isoihin pinnapultteihin. Avain väli oli suurempi, 19mm. mittailin sylinterin kanssa ettei ota kiinni...eikä ottanut mutta mitä jäi huomaamatta? onko kuitenkin ongelmia odotettavissa tulevaisuudessa?

 

 

Jäipä sitten kuitenkin jotain huomaamatta vaikka kuinka tarkistelin ja tsuumailin ennen kun iskin lohkot yhteen... nimittäin tuo öljypumppu. Kyseessä pumppu jossa suoraan lähdöt full-flowlle. Mutta mutta enpä huomannu että olis pitäny ottaa pinnapultit pois kun ovat liian lyhkäsiä ja korvata pidemmillä pulteilla kun ei riitä kiristämään kantta. Stna ja pumppu on ny siel ja melko tukevasti...eipä lähteny pinnapultti liikkeelle perinteisellä 2mutteria kiristettynä toisiinsa toimenpiteellä...noh jäipä sen koomin tältä kertaa koittamatta enempää rykiä....oisko ehotuksia?

 

semmosta...

post-3073-13888363927436_thumb.jpg

post-3073-13888363927799_thumb.jpg

post-3073-13888363928118_thumb.jpg

Posted

Totanoin... Kannattaako moottoriin meneviä pultteja ja muttereita hakea ihan tavan kilopulttikaupasta? Joissain paikoissa kun vaaditaan vähän normi remonttiruuvista poikkeavia ominaisuuksia.

 

Ja sitä silikonia ei kannattaisi laittaa kuin ainoastaan niihin paikkoihin joihin sitä ERIKSEEN käsketään pistämään. Aika monta mottia (ei VW) olen purkanut kun metsästänyt edellisen asentajan silikonitursakkeita öljynkierrosta...

 

Pinnapultit on yleensä liimattu aika huolella kiinni - lämpö auttaa. Monesti tuntuu että ei lähde vaikka itkis ja pieris mutta kun vähän antaa pillillä kuumaa niin sen jälkeen on ihan sormikireydellä.

Posted
Totanoin... Kannattaako moottoriin meneviä pultteja ja muttereita hakea ihan tavan kilopulttikaupasta? Joissain paikoissa kun vaaditaan vähän normi remonttiruuvista poikkeavia ominaisuuksia.

 

Ennemmin ehjiä orkkis muttereita, kun kiinalaista kakkirautaa

Posted
Totanoin... Kannattaako moottoriin meneviä pultteja ja muttereita hakea ihan tavan kilopulttikaupasta? Joissain paikoissa kun vaaditaan vähän normi remonttiruuvista poikkeavia ominaisuuksia.

JEp JEp, noi muttterit ei ollu ihan normi rautakauppa/tarjoustalo laarista vaan teollisuuteen ja ammattikäyttööön suunnatusta erikoispulttiliikkeestä, mutta alkuperästä en silti osaa sanoa onko valmistus tapahtunut kiinassa vai vinkuintiassa.Sanoin myyjälle että moottoriin ovat matkalla ja noita antoi, riitti ainakin minulle...

Ennemmin ehjiä orkkis muttereita, kun kiinalaista kakkirautaa

 

On totta varmasti ettei vastaa alkuperäistä laatumutteria, mutta mahtaakohan nuo osakaupoissa myymät lohkon mutterisarjatkaa kauheen kaukana olla kinukkikakkiraudasta...en tiedä?

Toivottavasti tämä moottori projekti ei mene vituiksi irtoavien mutterien vuoksi...

Posted
Totanoin... Kannattaako moottoriin meneviä pultteja ja muttereita hakea ihan tavan kilopulttikaupasta? Joissain paikoissa kun vaaditaan vähän normi remonttiruuvista poikkeavia ominaisuuksia.

JEp JEp, noi muttterit ei ollu ihan normi rautakauppa/tarjoustalo laarista vaan teollisuuteen ja ammattikäyttööön suunnatusta erikoispulttiliikkeestä, mutta alkuperästä en silti osaa sanoa onko valmistus tapahtunut kiinassa vai vinkuintiassa.Sanoin myyjälle että moottoriin ovat matkalla ja noita antoi, riitti ainakin minulle...

Ennemmin ehjiä orkkis muttereita, kun kiinalaista kakkirautaa

 

On totta varmasti ettei vastaa alkuperäistä laatumutteria, mutta mahtaakohan nuo osakaupoissa myymät lohkon mutterisarjatkaa kauheen kaukana olla kinukkikakkiraudasta...en tiedä?

Toivottavasti tämä moottori projekti ei mene vituiksi irtoavien mutterien vuoksi...

 

Ainakin yksi sarja minkä tilasin osakaupasta näytti siltä että se on kasattu oikeanlaisista kilopulteista sarjaksi. Mutta siinä onkin homman nimi se että se ketä sen sarjan on koonnut on varmaankin tutustunut enemmän asiaan että millaisia muttereita mihinkin pitää olla. Koska pulttikaupoissakin on sitä tarjontaa aivan hullusti esim eri avainvälillä, eri nousuilla, eri kovuuksia, lukolla tai ilman, eri materiaaleja, eri pintakäsittelyjä, eri laatuja yms yms. Niinpä itse ostan mielummin koko sarjan kerralla oikeanlaisia kuin rupeaisin arpomaan sitä mitä siellä on ollut.

 

Mutta jos tälle linjalle lähdet niin esim vanhoista osakirjoita löytyy hyvin tietoa muttereiden mitoista ja esim pinnapulttien pituuksista. Mutta nämäkään kirjat ei kerro muutakuin koon eikä esim kovuutta.

 

Ja sekään ei auta että otat sen mutterin mukaan minkä haluat korvata koska vanhoissa muttereissa ei lue tarvittavia tietoja.

 

Niin ja loppupeleissä samaa paskaa teollisuudellekkin myydään kuin mitä tarjoustaloista saadaan se on vain ostajan päätettävissä että ottaako paskaa halvalla tai hyvää kalliilla.

Posted
Eli otan siis kyseiset mutterit auki ja vaihdan alkuperäiseen/ostan pulttisarjan?

Ei, hyvin suurella todennäköisyydellä olet saanut kaupasta 8.8 mutterit jotka on tuohon tarkoitukseen juuri hyvät. Kunhan poijaat koittaa pelotella ;)

Posted

Gut, en olis jaksanutkaan enää räpeltää niitä auki...joka ois ilmeisesti ollu turhaa..

 

Pinnapultit on yleensä liimattu aika huolella kiinni - lämpö auttaa. Monesti tuntuu että ei lähde vaikka itkis ja pieris mutta kun vähän antaa pillillä kuumaa niin sen jälkeen on ihan sormikireydellä.

Ei tarvinnut tosiaan kuin vähän näyttää pilliä niin johan aukesi pinnapultit.

 

Tosta ö-pumpun kannesta, varmistaisin vielä ennen kun laitan kannen kiinni niin että meneehän se oikein kyseisten kuvien osoittamalla tavalla? Mietin vain tuota kiertoa, eli tuosta rattaiden välistä öljy lähtee suodattimelle ja palaa tuohon pyöreään reikään? Kun tuon kannen saapi eri asentoihinkin...

Posted

Olettekos kansille jotain tehneet, hieronu kanavia kenties?

 

Sylinteriputkien alle oletteko laittanu jotain muutakin kuin ne paperi tiivarit? esim permatexia tms?

post-3073-13888363932264_thumb.jpg

post-3073-13888363932694_thumb.jpg

Posted

Tuossa katselin noita kansia ja jotenkin näytti äkkiseltään pieniltä noi palotilat, paljonko niiden tilavuus on?

Voi olla että kuva hämää mut mielenkiinnosta kyselen.

Posted
Tuossa katselin noita kansia ja jotenkin näytti äkkiseltään pieniltä noi palotilat, paljonko niiden tilavuus on?

Voi olla että kuva hämää mut mielenkiinnosta kyselen.

 

Enpä palotilan tilavuudesta osaa sanoa minkään laista lukuarvoa...

http://www.aircooled.fi/tuote/232/sylinterikansi-scat-pro-street-40-x-355mm-singlejouset-905-92mm

Tuollaiset kannet onpi kyseessä.

Virtausmittauksista enemmän ymmärtäville:

http://www.aircooled.fi/data/doc/pr/prostreet_virtausmittaus_3r1ofry_eb.pdf

 

Meinaatteko notta on liian pieni palotila tälle moottorille? Oon sillä mielellä liikenteessä, että katsotaan ny että tuleeko tästä ensimmäisestä koneen kasauksesta toimivaa moottoria ylipäätään ja kokoonpano tapahtuisi sen suuremmin hifistelemättä.

Mutta olen toki kiinnostunut oppimaan ja kuulemaan lisää.

Ehkäpä sitten tehonälän kasvaessa voisi alkaa palotilaa suurentamaan...mut katsotaan ny mitä tästäkin taas tulee :D

Posted

Mulla on samat kannet 92/69 pannussa ja nokkana scatin C35, noilla omaani laskeskelin puristuksiksi 9.25 joka on ihan passeli tuolle nokalle. Sulla tais olla 90.5 männät niin puristus vielä tippuu aavistuksen, joten tulee ihan hyvä. Omista kansistani siivosin hiukan valujälkiä kanavista ja siloitin pintoja mutta en muotoillut kanavia tai tehnyt muuta.

Posted
"Omista kansistani siivosin hiukan valujälkiä kanavista ja siloitin pintoja mutta en muotoillut kanavia tai tehnyt muuta."

 

Oukei, suoritan saman siistimis projektin omille kansille.

  • 3 weeks later...
Posted

Jatketaas taas...

 

Nyt on mäntäsatsista putsattu varastointirasvat poies ja ovat valmiina asennusta varten.

Mihinkäs kohtiin männänrenkaiden "saumat" tulee? Vastakkaisille puolille?

Männän päällä oleva nuoli tulee osoittaa vauhtipyörään päite, eikös?!

 

Sylinteriputkien alle oletteko laittanu jotain muutakin kuin ne paperi tiivarit? esim permatexia tms?
??

post-3073-13888363985295_thumb.jpg

post-3073-13888363985652_thumb.jpg

post-3073-13888363986151_thumb.jpg

Posted
Tsekkaa männänrenkaiden välykset. Nuoli vauhtipyörään päin, öljyrengas ylös, muut ei tapin kohdalle.

 

Mitäs ne pitäisi olla?

 

Vähän niin kuin mersun merkki :)

Posted

Renkaiden välykset olivat:

 

Top1 sylinterissä: kaikki n.0,35mm

Top2 sylinterissä: 0,35mm - 0,40mm - 0,40mm - 0,45mm

 

Männässä omalla paikallaan vain yhden ylimmäisen väliin mahtui 0,05mm liuska...

 

Kasaan vain vaiko pitääkö fiilaushommia harrastaa?

post-3073-13888363986984_thumb.jpg

post-3073-13888363987517_thumb.jpg

Posted

Muistan jostain lukeneeni .012" - .018", joten tuo menee siihen väliin. Tähänhän on joku laskukaavakin olemassa, eli renkaan päiden välys riippuu myös porauksen koosta.

 

t. Mika

Posted

Dekki oli karvan verran yli 1,00mm, muttei kuitenkaan 1,05mm.

Tämä oli tosin ilman paperitiivistettä!

 

Mitkäs puristukset tästä voidaan päätellä ja pitääkö korottaa renkailla putkia?

post-3073-13888363987876_thumb.jpg

post-3073-13888363988167_thumb.jpg

Posted

Dekkiä pitäisi olla mielestäni enemmän, itse laittaisin vähintään 1,2mm, enintään 1,5mm luokkaa. En ole käyttänyt paperitiivisteitä sylinterin alapäässä koskaan, mieluummin jotain hyvää tiivistemassaa.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...