Jump to content

85,5x69 turbo moottori Typ 1&2


Recommended Posts

Olen kerännyt vuosien saatossa Tbo sälää kuplan koneisiin ja aina osat ovat myyty ennen kuin varsinainen kasaaminen on päässyt alkamaan. Nyt olisi kuitenkin (taas) osat kasassa ja sen verran realiteettiä, ettei noista kaikista pääse eroon kuin koneen niputtamalla & myymällä sen bolt-on kunnossa.

VinkVnk kone siis kaupan kun nipussa & säädetty.

Ja hinta alkaa kakkosella

 

Koneen komponentit

* Lohko 2sp, mexico, made in Pekka männän öljysuuttimet, 8mm pinnapultit

* Nokkana 112over lap'illa, tehdaskepistä hiottu (ajamaton), n.300asteinen, +9mm nostolla + uudet nostajat

* Kampura ristiin porattu 8 tapitettu (4x8mm + 4x9mm)

* Vauhtis 200mm 12v vakio painoinen, 8tappi myöskin

* Paineasetelma tarpeeksi jäykkä + 4 lapanen kupari

* Kampi+vp+paine as painotettu luonnollisesti

* Kiertokanget uudet I-profiilit Empiltä

* Männät Mahlen 85,5 (vähän käytetyt) + uudet renkaat - totalit - putket - teflonit

* Kannet 2r kairattu loppuun asti, vakiovenaset, virrannee imusta n120hp, pakosesta n110hp 13mm nostolla, sinkku jouset, vakio lukot/retkut, ohjureita pokattu, seetejä koneistettu & venttiileitä uusittu. Puristukset n 1/9 (pitänee tiputtaa palotilaa muokkaamalla)

* Vippaset joka vakiota 1,1 tai 1,25

* Pakosarja 38mm, 4-1 ja kaikki ensiöputket eripituiset

* Turbona Saabin Garret (Air Research) + kikkailtu ohjaus hukkikselle

* Välijäähytin vaihtoehtoja on useampia, mutta n40/35cm harkitaan vakavimmin (löytyy myös n25/80 sekä 80/80)

* Kaasarina keskellä 2X40 Dellu, muokatulla imusarjalla + avarretuilla pässeillä

* Jäähdytyspellit + termo ovat vakiot. DH kopan sisukset siirretty 34hp koppaan.

* Sähköpuolella AC laturi + WBX käretön jakaja tuplatoimisella kellolla, Bossin sininen

* Öljypuolella on joko FF tai sitten sumppu kamat

 

Koneesta on tarkoitus tehdä semmoinen joka antaa paineet jo alakierroksilla. Tehollinen alue alkamaan 2300-2800, ja se jatkus 5500-6000 paikkeille. Tästä syystä ahdin on noin pieni ja koneen osat mitoitettu maltillisesti: Ei isovenakansia, pitkäiskua tai suurempaa mäntää. Budjettikone mikä budjettikone, ja tehot sen mukaiset, elikkä viralliset alle 60 hp :)

 

Mitäkö menee €€ ja paljonko tulee HP?

Ainakin toiseen kysymykseen vastaan, kun kone on penkitetty & säädetty.

 

Koneen tilanne nyt:

* Osista on 95% valmiina & tallissani

* Viimeiset osat saan tulevana viikonloppuna

* Sitten homma vain niputusta

* Talliaika minimissä URHO koneen + muutaman muun projektin johdosta

 

Alan mättää kuvia tähän jatkoksi ensiviikolla & sepostamaan etenemistä (jos se nyt ketään kiinnostaa)

 

edit-1 Lisätty kankien merkki

edit-2 Lisätty koneelle suunta-antavaa hintatietoa . . . .

edit-3 muokattu puhallinkoppa tietoa

Link to comment
  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

> Koneesta on tarkoitus tehdä semmoinen joka antaa paineet jo

> alakierroksilla. Tehollinen alue alkamaan 2300-2800, ja se jatkus

> 5500-6000 paikkeille. Tästä syystä ahdin on noin pieni

 

Kuinka pieni tuo ahdin siis on? Eli mistä Saabista? Mulla likimain samanlaisella kombolla puhallus alkoi vasta 3000:n paremmalla puolella.

 

t. Mika

Link to comment

No joo, puhallus toki riippuu myös vaihteesta ja kuormituksesta, eli ei ole ihan yksiselitteinen asia millä kierroksilla lähtee. Todennäköisesti sun ahdin on pienempi, koska on uudemmasta. Mun oli muistaakseni 87 ja 8v-koneesta. Noi vanhat puhaltimet on enemmän tai vähemmän kompromisseja.

 

t. Mika

Link to comment

Illalla taas pikaseen tallissa käyty.

 

- Ö-Putsari + ryöstölaippa ei mahdu kollektorin kanssa. Kuvan pumppu otettu lohkosta ulos ja sumppua tilalle. Harmittaa että jäähdytysteho laskee koneesta, kun pitää laittaa pienempi hihnapyörä.

 

- Hahmoteltu osien sopivuutta koneen ympärille, puhallinkoppa meni lähes pimentoon. Kuvankin otin, mutta se on sensuroitu :)

 

- Imusarjasta tulee 2-1-2-4. Ruokkiksella hakemaan tuubikäyriä sankollinen.

Link to comment

Ja vielä pakonen foto:

 

Kanavat on rouhittu +20v kokemuksella. Karsee kanavan jälki, mutta toimii :)

On muuten pätevä heppu ja hintakin kohdallaan. Oma etunsa tolla itä-suomen JM-velholla, kun on oma jarrupenkki tallissa. Pääsee testaa kaikki eri variaatiot penkissään, joten ei tarvita puhua mistään Esson Hevosia. Näkee aikuisten oikeesti mitä mikäkin muutos tekee akseliteholle.

post-78-1388835973084_thumb.jpg

Link to comment

Sain tänään kannet viilarilta ja jälki oli samannäköistä, kuin Petterin kansissa, ellei jopa rumempaa. Viilari on rassannut jenkkejä jo kohta kolkytä vuotta ja jokusen jokkiskoneenkin on tehny.

Link to comment
P_Valtonen said:
Tuossa on jo monta kertaa aikaisemminkin näyttämäni 35,5/32 2r kansien penkitystulokset vuodelta 2005. pox

Tuota enempää en usko että pienellä vaivalla saa vakiovenasista kansista menemään läpi.

Mulla tais olla pakonen 108 heppaa ja imu 143:-)) Ja tuo tuli kun ensimmäisen kannen koskaan porttasin.

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1706-kansien-virtaus/

 

Link to comment
Millainen lopputulos tulisi jos "vesipaine" olisi 10" ?

 

Soita ja kysäse Markolta. Perustellee miksi tehty tuolla paineella :)

 

***

 

Lisätääs sen verran että; tässä tapauksessa kansien viilaaja ja testaaja ei ole sama henkilö. Vaikka olen teetättänyt välillä Markollakin kansia.

 

Ja JM velholla on moottori dyno tallissaan, ei virtaus penkkiä.

Siksi piti käydä ulkoiluttaa kansia Mikkelissä asti.

 

***

Link to comment

koneen kokonaisuus pitäisi myös ottaa huomioon kansia tehdessä et millaista meininkii koneesta yleensäkkään haluaa saada.

 

Jos nokka, nosto, moottorin tilavuus, pakosarja, imupuoli ja pensanroiskintajärjestelmä sekä tai ahtaminen, iloinen kaasuttelu, polttoaine .... jos ei noi aisat ole ajateltu yhteen niin ei koneesta varmasti saada parasta edes puoli kahteen.

 

järki käteen sekä kysykää kokeneilta ettei kantapään kautta ja kannattaa uskoa jos joku jo kokeillu.

 

ei millään pahalla mutta ku ei puhuminenkaan aina auta vaan pitää koittaa kantapään kautta ja todeta et leikin loppu ku ei ollukkaa si niin ku joo.

 

vakio, uustuotanto yms.. yms.. kannet on aivan hirveen näkösii tippukiviluolia alkujaan joten parannettavaa on aina sekä pienelläkin maltillisellakin hieraisulla on vaikutusta parempaan mutta kaiken voi myös pilata jos ei tiedä ja rouhii vaan ....

 

Suuuri ei todellakaan ole aina se paras.

 

Virtauspenkit ovat aina erilaisia ja jos halutaan vertailla niin laitetaan samaan virtauspenkkiin tarkistaakseen erot sillä hetkellä niissä olosuhteissa yms.. Kaliprointia yms.. yms..

Link to comment
  • 2 weeks later...

Pikapäivitys:

 

* Talliaika kortilla :/

* Imusarja saatu hepattua nippuun

* Pakosarjan loppu 18cm onkin sitten taas oma taiteen lajinsa

* TBO'sta käännettävä laakeripesä ja kompura puoli.

* Sumppupumppu + pönttö + kenno saatu

* Tiedossa oli että ahtaaksi menee konehuoneessa, mutta kuvittele tuohon pakettiin vielä mukaan coolerin kenno =)

post-78-13888359746066_thumb.jpg

Link to comment

Taitaa se niin olla kun kuvassa näkyy turbotouhuissa kun ei taida olla niinpaljon vaikutusta sillä miten se soppa sinne kansille menee kun kerran menee paineistettuna.

 

Mutta itsehhän en asiasta varsinaisesti mitään tiedä kunhan koetan vaikuttaa tietäväiseltä.

Link to comment

Jappen huomas Y-haaran alkuperän. Tuli yllättävän hyvä, kun puhalti ja vingutteli sisältä alkuperäset putket pois.

 

Kaasari -> Y-kpl väli on 42mm tuubikäyrää

Y-kpl -> pässien väli on 41mm putkea

Pässien ulkohalkasia 42, joten osuu poikkiputkeen sopivasti

Link to comment

Imari tupsautettu maaliin ja tuli komia.

Huomenna kuvat, pääsette teilaamaan keksinnön :)

 

Edit; eipäs tulekkaa

Löyty reikä imarista, putsasin kaikki saumat varmuuden vuoksi ja sitten lanka loppu mikistä. Tallissa on ainakin 2kpl täytelankaa varalla, mutta arvaa löytääkö niitä ku tarve olis. Taas mentävä lankakauppaan :/

 

**

 

TBOsta saatu käännettyä keskiosa & kompura puoli oikeeseen asentoon

 

**

 

Shit, mitä seilaamista ö-pumppu asiassa:

 

- Alkuperänen idea oli käyttää mörkö-suurta putsarijalallista, mutta tää ei mahtunu ryöstälaipan kera pakosarja viereen.

 

- Seuraavassa sumppupumppu. Mutta tässä oli liian pieni painepuolen hammastus (21mm) ö-suuttimille ja TBO'lle (paine voi jäädä niin alas että voi olla ettei saavuteta ö-suuttimien avautumispainetta)

 

- Joten lähtöruudussa taas: tulee FF-pumppu ja niin isona kuin löytyy. Hyllyssä on yksi Melling valurautanen, jos vaikka siitä....

 

Haittana on että letkusto & ö-jäähdytin tulee paineelliseksi. Samaten ö-tilavuus tippuu alemmas + öljynlämpö sensorin sijotus menee uusiin puihin. No ei auta kuin elää tän kanssa.

Onneksi laitoin made-in-mummola minisumpun + tehdastekoisen loiskelevyn lohkoon jo alunperin.

Link to comment

Jotakin saatu aikaiseksi:

 

* Lohkoon; ö-pumppu, laddare + jalka, huohotukset

* Jäähypellit maalattu matta mustiksi. Tuli ihan nätit =)

* Imari suunnilleen kunnossa, pitää vielä hifistellä sitä myöhemmin

* Pakosarjan loppua suunniteltu, hönnistely asteella ollaan vielä

 

Koetan raapasta kuvan tänne viikonloppuna.

On aikapaljon nätimpi mosa nyt, kuin tuo aikaisemmin kuvattu.

 

**

 

Kansien kanssa ollut nyt enemmänkin viivettä. Saan ne vasta 1,5 viikon päästä. Liikaa kiirettä joka suunnalla, valitettavasti. Tää Tbo mosa menee nyt jäihin, kunnes saan kannet talliin.

 

No nyt voi jatkaa Typ-4 Urho koneen ja parin muun kanssa painimista.

*UHO* ekaan urhoon aikaa alle 2 kk, www.paniikkia_pukkaa.fi

Link to comment

Sain tänään kannen alumiini leipurilta etuajassa. Pääsee huomenna talliin taas tosi töihin :)

Oli imuvuoto imukanavasta ohjurin läpimenon kohdan vierestä ==> venttiili kopan puolelle imuventtiilien väliin. Olipas hieman mystinen vuoto, onneksi Heinolan koneistamo testaa nykysin kaikki kannet venttiilitöiden jälkeen.

 

Hitsarin mukaan todella huokoista materiaalia ja runsaasti imenyt öljyä = haastava hitsattava.

No nyt on kasassa ja huomenna soi vinku :)

 

**

 

Ilmainen vink-vink kaikille niille ketkä ihmettelee tuota imusihvilääni, kun koneeseen tulee ulkopuolinen ö-suodatin kuitenkin:

Miettikääs mitä jälkeä tulee kun nostaja hajoaa kuvan mukaisesti, palaset menee pumppuun, kiilautuvat rungon/hammasrattaan väliin, katkaisevat ö-pumpun akselin, ö-paineet häviää lennosta ja laitteet on vaurion aikana täyskaasulla + 6500 rpm? (nostaja ollu käyttöautossani pari viikkoa ennen kuvausta, siitä johtuu alkava pintaruoste)

Nostaja on onnekseni otettu ulos kilpailevan Urho tiimin ex-koneesta, eikä mistään omasta mosastani.

 

Toki saman tuhon saa mikä tahansa ulkopuolinen tarpeeksi vahva materiaali aikaiseksi öljyn seassa, vaikka naapurin naperon kourallinen pikkukiviä. . .

post-78-13888359802361_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...