Jump to content

Harrasteajoneuvobyrokratiaa


Recommended Posts

Omien kokemusteni perusteella tämä AKE:n tekemä uudistus tilapäisestä rekisteristäpoistosta on aikamoista byrokratian lisäystä eikä välttämättä juurikaan hyödytä harrasteautojen omistajia.

 

Eräs tarina:

 

Hankin vuodenvaihteessa omistukseeni yhden ilmavolkkarin lisää.

Tämä yksilö oli laitettu syksyllä vanhan säännön mukaiseen seisontaan.

Rekisteriin merkitty katsastusaika kului loppuun 31.12.07.

 

Ostettuani auton, rekisteröin sen nimiini ja tein tilpäisen liikennekäytöstä poiston, ( Uusi rekisteriote 10,2 e + vakuutusyhtiön ylläpitomaksu 13,0 e )

 

Nyt kun ajokausi on aluillaan halusin katsastaa auton.

Ensin käynti eilen katsastusasemalla palauttamassa auto rekisteriin ( Uusi rekisteriote 10,2 e )

Tänään ajo laillisesti katsastukseen ja auton katsastus. ( Jälleen uusi rekisteriote )

 

Reilun kolmen kuukauden aikana autooni on tulostettu kolme rekisteriotetta ja konttorikäyntejäkin on mielestäni ollut turhan monta.

 

Olisikohan tästä järjestelmästä saanut tehtyä hieman helpomman?

Link to comment
Guest Mika Raussi

En tiiä. Sie varmaan osaat kertoa, että miten?

 

Omaa vaivaa tai ainakin otteiden määrää oisit tietty voinu vähentää laittamalla siitä pirssistä vaan vakuutuksen seisomaan ja maksamalla autoveron seisonta-ajalta. Mut oisko se sit ollu järkevämpää?

Link to comment
Guest ERKKI SUOMINEN

Ensin käynti eilen katsastusasemalla palauttamassa auto rekisteriin ( Uusi rekisteriote 10,2 e )

Tänään ajo laillisesti katsastukseen ja auton katsastus. ( Jälleen uusi rekisteriote )

 

Liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla saa ajaa poistopäivän jälkeen varattuun määräaikaiskatsastukseen, jos kilpiä ei ole palautettu.

 

Elikkä tosta olisi jäänyt yksi käynti vähemmäksi ;)

Link to comment
En tiiä. Sie varmaan osaat kertoa, että miten?

 

Omaa vaivaa tai ainakin otteiden määrää oisit tietty voinu vähentää laittamalla siitä pirssistä vaan vakuutuksen seisomaan ja maksamalla autoveron seisonta-ajalta. Mut oisko se sit ollu järkevämpää?

 

Autoja ei saa enää pelkästään seisontavakuutukseen tässä uudessa systeemissä.

Vaihtoehdot nykyisin ovat maksaa kaikki maksut läpi vuoden tai sitten tehdä tilapäinen liikennekäytöstä poisto.

 

Esim. järjestelmä, jossa poistot ja käyttöönotot voisi hoitaa netin kautta vähentäisi ylimääräistä virastovierailua.

Link to comment

Liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla saa ajaa poistopäivän jälkeen varattuun määräaikaiskatsastukseen, jos kilpiä ei ole palautettu.

 

Elikkä tosta olisi jäänyt yksi käynti vähemmäksi ;)

 

Katsastuskonnorille soittaessani väittivät näin asian olevan. Kun sitten kysyin vakuutusyhtiöstö vakuutusten voimassaoloa ko. tapauksessa niin kielsivät ajamisen katsastukseen ehdottomasti ja vaativat auton palauttamista ensin rekisteriin, kuten sitten teinkin.

Link to comment

Ja enää ei saa vakuutusyhtiöltä todistusta jolla saisi ajaa kuukauden päivät käyttöönoton jälkeen kun katsastusajankohta on kulunut kokonaan seisonnassa! Perhana kun pitäisi saada kupla korjaamolle että saisi katsastuskuntoon, kun oma kunto ei tallissa möyrimistä salli... Täytyy ajella laittomasti korjaamolle ja sieltä katsastukseen kun ei viitsi varata aikaa konttorille ja maksaa uusintakatsastuksesta kun tiedän ettei mene suorilta läpi :( Viime vuonna sai tämänkin hoitaa vielä laillisesti kun sai ajella paperilappusella sen kuukauden päivät.

Link to comment

Eikos noita raatoja varten saa puuhakilvet (tarrakilvet) konttorilta, yhden tai kahden paivan vakuutuksella? Etta paasee leimalle ejelemaan luvallisesti. Muita ajeluja ei sitten saa ajaa, lupiin merkitaan lahtopaikka ja paateosoite jne jne.

Link to comment

Liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla saa ajaa poistopäivän jälkeen varattuun määräaikaiskatsastukseen, jos kilpiä ei ole palautettu.

 

Elikkä tosta olisi jäänyt yksi käynti vähemmäksi ;)

 

Katsastuskonnorille soittaessani väittivät näin asian olevan. Kun sitten kysyin vakuutusyhtiöstö vakuutusten voimassaoloa ko. tapauksessa niin kielsivät ajamisen katsastukseen ehdottomasti ja vaativat auton palauttamista ensin rekisteriin, kuten sitten teinkin.

 

Mulle sanoivat konttorilla että pitää varata aika katsastukseen jos auto on liikennekäytöstä poistettuna ettei tule veroseuraamuksia jos poliisit pysäyttää katsastukseen mentäessä, eli konttorin mukaan saa ajaa katsastukseen kunhan varaa ajan.

Link to comment

Tosiaan kumma homma ettei ois muka vanhalla systeemillä voinu katkasta käyttömaksua, kun vakkarinkin sai poikki/päälle soittamalla tai netistä. Oliko tämä sitten aken uuden kehittyneen atk-systeemin kukkasia, ainakin se takiahan tää viivästy ainakin puol vuotta...

Link to comment
Guest VW Hanski

Voihan ne romut viedä konttorille tai pajalle vaikka trailerilla. Ja miksi ihmeessä pitää haalia noita paskoja lisää jos rahat ei riitä kuluihin, tälläkin palstalla on 75 % just tollasia valittajia, kun kaikki maksaa mukamas likaa,varaosista lähtien,oli sit kyse uusista tai vanhoista. Hävekkää isot miehet.......!!!!!!!

Link to comment

Mun mielestä hienointa siinä vanhassa systeemissä oli se, että talvikauden jälkeen sai autolla ajella ensin jonkin verran (max. kuukauden), jolloin oli hyvä tutkia ja testata talvella tehtyjen muutosten toimivuutta ennen katsastusta. Siis mikäli auton katsastus sattui osumaan talvikuukausien ajaksi, siis viimeinen numero 2 tai 3.

Liikenneturvallisuuden kannalta toki on parempi, että nyt mä katsastan vaununi heti keväällä ennen käyttöönottoa..

Link to comment

Ite laitoin samalla lailla kuplan seisontaan viime vuoden helmikuussa. Vuoden vaihteessa tuli kirje, jossa todettiin auton olevan taas liikenteessä. No eihän se ollut, olivat laittaneet automaattioletuksella kirjeen tulemaan. Kävin katsastuskonttorilla tekemässä liikenteestäpositoilmoituksen heti tammikuun alussa ja homman piti olla bueno. Viime viikolla vakuutusyhtiö yllätti ja lähetti kirjeen "sopimuksemme mukaan ajoneuvo on taas liikenteessä"! En käsitä mistä vakuutusyhti sai idean lähettää kirjeen. Eivät tunnu käsittävän että auto on projekti jota rassataan pikku hiljaa.

 

Se tässä systeemissä tosiaan mietityttää, että liikenteestäpoiston jälkeinen katsastus on parempi mennä nätisti läpi, siirtokilvillähän sinne on mentävä joten testailumahdollisuudet on huonot.

 

Jotenkin tuntuu turhalta tämä liikenteestäpoistoilmoitus, AKEn ahneutta...

Link to comment

Jotenkin tuntuu turhalta tämä liikenteestäpoistoilmoitus, AKEn ahneutta...

 

jos projektin valmistumispäivä on kaukana tulevaisuudessa, silloin tuosta on harrastajalle etua...turhat verot pois....

 

Ennen pääs vielä helpommalla ku vei kilvet kokonaan veks, ei tarvinnu maksaa edes sitä 13 eur / vuosi vakuutusyhtiölle.

Link to comment
Guest DaFox

Aijai, menneeseen vois myös heittää ne autonhaku reissut kun lähdettiin katsomaan jotain harraste-autoa arki-iltaisin ns. työ-ajan jälkeen tai sitten viikonloppuisin kun ei ollut muita kiireitä..

 

Hieno tämä uusi seisonta-aika sydeemi kun että jos haluatkin edellä mainittuina aikoina ostaakin tämän auton jota olet kauempaa lähtenyt katsomaan ja edellinen omistaja onkin pitänyt autoa "seisonnassa".

 

Niin pitäis minimissään tuhannen euron uhalla käydä laittamassa auto ajoon konttorilla oston jälkeen ennen kuin sillä saa ajella kotio.

 

Niitä 1000e sakkojakin vissiin jo aikast monia jaeltu.

Ja jossittelut sikseen että olisi voinut ottaa siirtokilvet trailerit sun muut, tahi että auton omistaja voisi laittaa sen ajoon.

 

Ennen auton sai puhelimella ajoon, nyt tuntuu järjestelmä hypänneen 30v. takapakkia.

 

Aika raakileena otettu käyttöön tää uusi seisonta-aika (väliaikainenrekisteristäpoisto) systeemi, ei oikeen muuta voi todeta..

Link to comment

Eikös tuo 1000E maksu ole ajoneuvokohtainen?

 

Mitäs sitten kun ostat tuommoisen projektin jossa on tuo 1000E:n häntä ja teet sen valmiiksi?

 

Miten semmoisen auton katsastuksen käy?

 

Miten minulla on semmoinen aavistus että artisti maksaa?

Link to comment
Guest Hannu Mattila
Ennen auton sai puhelimella ajoon, ..

 

Arki-iltana ja viikonloppuisinkin?

Ainakin omassa vakuutusyhtiössäni tämä onnistui klo 22 asti toimivassa puhelinpalvelussa.

Illalla ja viikonloppuna.

Link to comment
Guest DaFox
Ennen auton sai puhelimella ajoon, ..

 

Arki-iltana ja viikonloppuisinkin?

 

Melkein jokaisella? vakuutusyhtiöllä oli/on 24H hätäpäivystys jo ennen nettiä..

Monesti rojekti valmistunu "keskellä yötä" ja tullut tuonne kilautettua.. :)

Link to comment

Hyvin tuo vakuutusyhtiön kanssa toimi pyhäisinkin. Vuonna -04 innostuin ostamaan yhden ilmajäähyn ( Moto Guzzi ) Kuopiosta juhannuspäivänä.

Myyjä olikin laittanut pyörän seisontaan, mutta soitolla vakuutusyhtiön päivystykseen sai pyörän taas liikenteesen ja ei kun ajamaan ostosta kotiin.

Link to comment
Se tässä systeemissä tosiaan mietityttää, että liikenteestäpoiston jälkeinen katsastus on parempi mennä nätisti läpi, siirtokilvillähän sinne on mentävä joten testailumahdollisuudet on huonot.

 

Ei tarvii siirtokilpiä, kyllä sen katsastukseen saa omilla kilvillään ajaa.

 

 

Vuonna -04 innostuin ostamaan yhden ilmajäähyn ( Moto Guzzi ) Kuopiosta juhannuspäivänä.

Myyjä olikin laittanut pyörän seisontaan, mutta soitolla vakuutusyhtiön päivystykseen sai pyörän taas liikenteesen ja ei kun ajamaan ostosta kotiin.

 

Eikä olis tarvinnu tehdä yhtään mitään. Vanhassa systeemissä sai ajaa 7 päivää ilman vakuutusta kunhan paperit oli kirjoiteltu kuntoon myyjän kanssa.

 

Uudessa systeemissä on tosiaan se huonous, kuten joku totesikin, että jos käyt ostamassa auton joka on liikenteestä poistossa, niin sillä ei saa ajaa ennenkuin poisto on peruttu, eli omistajan vaihdos ei katkaise seisontaa. Tarkoittaa siis sitä, että pyhäisin ei tarvitse ajamalla hakea ostettua autoa.

Link to comment

Taidan olla jotenkin "out" mutta eikös siis vieläkään oo AKE:n tietojärjestelmät siinä kunnossa että liikenteeseen palautuksen (=liikennekäyttöönotto) voisi tehdä myös vakuutusyhtiön konttorissa?

Eli mentävä aina katsastusasemalle, kö?

Ote Aken sivuilta:

Rekisteri-ilmoitus tehdään ajoneuvolle viimeksi myönnetyn rekisteröintitodistuksen ilmoitusosalla katsastustoimipaikalla. Jos auton kilpiä ei ole palautettu liikennekäytöstäpoiston yhteydessä, ilmoituksen voi tehdä myös siinä vakuutusyhtiössä, jossa ajoneuvo on vakuutettu. Tällöin asiakkaan on esitettävä myös rekisteröintitodistuksen tekninen osa....

 

Eli voiko vai eikö?

 

- J

Link to comment
  • 2 weeks later...

Minunkin kohdalla katsastuskonttori antoi tuon ajoluvan.

Vastaan haraava taho olikin tällä kerralla vakuutusyhtiö, josta asiaa tiedusteltuani tuli vastaukseksi ehdoton ajokielto, kuten aiemmin kirjoitin.

Eli vaikka viranomaisten puolesta voi katsastukseen ajaa niin vakuutusyhtiön kanta on se, että auto on vakuuttamaton.

Link to comment
Guest riquuu

Hanurista tos systeemis on se et jos auto on seisonnassa 400km päässä niin auto pitää katsastaa siellä 400km päässä lähimmällä konttorilla vaikka olisi ollut väliaik. liikenteestä poistettu koko katsastusajan. eli ei oo sitä 1kk ajoaikaa enää. Aika perseestä jos ei leimaa tulis niin pitäisi autonhakureissua venyttää niin et saa viat korjattua ja TOKI samalle konttorille uudestaan tai vaihtoehtosesti tulla seuraavana vkl uudestaan....

 

onko muuten kukaan onnistunu sumplimaan et käyttäs esim kuopion K1 katsastukses, tulis hylsy, mutta jälkitarkastus olisi vaikka tampereen K1 konttorilla.. ? Pykälien mukaanhan pitäs käyttää siellä samalla mistä hylsy tullut...

 

Ja paperiahan tällä uudella systeemillä saadaan tosiaan kulutettua uskomattomia määriä!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...