Guest Uusitalo Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Mittailin tuossa että yläkuolokohdassa männästä sylinterinreunaan jää 4,2mm ja kansissa 1,8mm koroke eli dekki kai siis 6mm?? Kansissa palotilat vakiot eli 50cc. Miten olisi helpoin lähteä hakemaan puristuksia tuohon.. ?? Tietenki dekkiä pitäisi pienentää, mikä paras tapa?? -Sylintereistä siivu pois? -Palotiloja pienemmäksi? Mitkä olisi sopivat puristukset?? Koneena 85.5x69, Scatin c-35, 40mm kadronit, 1" 1/2 putkisto.. Quote Link to comment
mikan Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Pidemmät veivit vois olla yks vaihtoehto. Ellei sitten jo ole kalliit veivit. t. Mika Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Ahtaminenkin voisi olla vaihtoehto kun kerran on puristukset jo alhaalla :) Kampuran iskun jatkaminenkin pienentäisi kätevästi dekkiä, vaikka 78 akseli vakioveiveillä niin asettuu aika passeliksi suoraan! Puavo @ dwl Quote Link to comment
hanski. Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Mittailin tuossa että yläkuolokohdassa männästä sylinterinreunaan jää 4,2mm... oisko fiksua sorvata sylinteriputkista tavaraa pois, jotta saadaan 1-1.5mm mitta tuohon... +kansia lasketaan jotta saadaan 9-9.5 paukkua...hmm... puristussuhdetta paremmaksi+koneen hyötysuhdetta.... mitä sanoo mestarit..??? Quote Link to comment
Racing Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Miten ihmeessä sinne jää noin paljon vakiokokoisilla osilla,onko mittaus nyt varmasti onnistunut? Quote Link to comment
mikan Posted May 9, 2008 Share Posted May 9, 2008 Olisko pitkäiskusen männät 69-kampuran ja vakioveivien kanssa? Jaa, mutta onkos edes matalia 85,5 mäntiä? t. Mika Quote Link to comment
hanski. Posted May 10, 2008 Share Posted May 10, 2008 puristussuhteita....hot carsin mukaan... moottekniset.pdf Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted May 10, 2008 Share Posted May 10, 2008 Miten ihmeessä sinne jää noin paljon vakiokokoisilla osilla,onko mittaus nyt varmasti onnistunut? Mitat tarkistettu.. Olisiko kampi sittenkään 69?? eipä sitä ole mittailtu sen kummemin. eikös 1200 ole 64mm, olisiko sinne sit lipsahtanu sellanen :D Mahtava homma kerta kaikkiaan :) Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted May 10, 2008 Share Posted May 10, 2008 Lisä mittausten jälkeen todettu että kyllä se 64 kampi siellä on... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted May 10, 2008 Share Posted May 10, 2008 ei ees kannata käyttää ristiinporaamattomia akseleita (siis öljykanavoiltaan) niitä on myös 69 iskulla vanhemmissa... Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted May 10, 2008 Share Posted May 10, 2008 Juu, opettelua vasta. Kyllä se tästä pikku hiljaa. :D 69 kampi sisälle ja kansien lasku niin sillähän tästä selvitään nätisti.. Paljonko kansia muuten kärsii noin yleensä laskea tai minkä verran on vielä järkevää? Quote Link to comment
mite^ Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 lainataan kun ei viitti tehä uutta. Paljoko jää dekkiä jos asentaa pakasta revityt 69mm iskusen 87mm mahlen takoset ja uuret putket? Quote Link to comment
janskuk Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 0,2mm:n paperitiivisteen kanssa aikaliki 1,2mm +-0,10mm Riippuu onko sylinterien tiivistepinnat lohkosta oikaistu, kk:n helojen kunto ym. Ja jos tässä vaiheessa viikkoa suunnittelet Someron kisakonetta niin älä nyt ainakaan uutta takosarjaa uhraa, pommikone tulee kuitenkin. Tule äkkiä hakemaan täältä hyvät 87 putket ja uudet mahlen valumännät. Voin otta tuon uuden sarjasi vaihdossa ja maksaa reilusti välirahaa ;-) Eikös sitä konetta vois joskus tehdä ihan rauhassa ja ilmottautua kisoihin vasta kun kalusto kunnossa???? Quote Link to comment
Mekanikko Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Eikös sitä konetta vois joskus tehdä ihan rauhassa ja ilmottautua kisoihin vasta kun kalusto kunnossa???? No eihän niitä ny silleen kilpa-autoja tehrä, nyt ruetaan suunnitelee ja perjantaina kasaileen, näin meilläpäin.! Quote Link to comment
mite^ Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 tässä on vaa tällänen ku oon luvannu että tää yks kyseinen henkilö saa ajjaa tuolla autolla nuorissa ja siirtyy yleiseen ens keväänä. Niin täsä nyt koittanu heittää settiä. ja ei oo toki uus satsi tulossa. mikäli ikä saa konetta ees "kuntoo" :D eikä aivan täyttä jäte paskaa viitti tehä ku sitte tuloo taas isot pojat vittuilee ku ei ossaa moottoreita tehä. otin tuossa vähän aikaa sitten auki lähemmäs puoliksi kasatun koneen niin tulee sekin vielä tarkastettua ja sillai ettei tule susi. edit: pointti oli se että saan selville sen dekin :) Quote Link to comment
janskuk Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Eli et meinaa mitata sitä omastasi???? Quote Link to comment
mite^ Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 totta kai meinaan. kunhan nyt halusin tietää mitä se on uusilla osilla ;) Quote Link to comment
Guest Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 totta kai meinaan. kunhan nyt halusin tietää mitä se on uusilla osilla ;) Sita ku ei pysty sanomaan kasaamatta, liian monta muuttujaa, pienikin heitto eri osissa saa aikaan ihan eri arvoja. Kaiken kukkuraksi mitat voi heittaa vasen/oikea valilla, eli mitattava on molemmin puolin... naitakin on joskus ihmetelty. Quote Link to comment
mite^ Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 juu tulee kaikki mitattua kyllä. Miten vaikuttaa jos dekki on pienempi kuin 1.5mm? Quote Link to comment
JM Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 juu tulee kaikki mitattua kyllä. Miten vaikuttaa jos dekki on pienempi kuin 1.5mm? Korkea kierroksinen kone todennäköisesti hakkaa mäntää kanteen.Paljo sun koneet yleensä kiertää? Quote Link to comment
mite^ Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 ei ne kierrä mitään kun on ihan paskoja. Yksi osto auto on missä oli sellainen kone jossa männät hakkas tulppiin. Quote Link to comment
mikan Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Riippuu paljon myös siitä millä osilla kone on kasattu. Millin deckilläkin pärjää jos hyvin tehty laatuosilla. t. Mika Quote Link to comment
mite^ Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 tuskin kierrokset ainakaan yli 6000 pahemmin menee. en mää mitää rundaria käytä. Quote Link to comment
Guest Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 jos kyse JM koneesta niin kylla ne taytyy saada kiertamaan vahintaankin 8000... ei muuten pysy muiden kyydissa eika valitykset anna pitaa kierroksia vetoalueella kun lykkaa isompaa pykalaa pesaan :) 1.5mm dekki on iso, liian iso. Mihin tahansa tarkoitukseen. 1mm on tosi pieni jo, mutta viela mahdollinen jos tekee kunnon konetta. Itse laittaisin dekin noin 1.2 milliin, se on hyva kompromissi ja yleispateva vahan joka tarpeeseen. Ei hakkaa mannat kanteen. Venoille pitaa joskus tehda kolot mantaan lasketuilal kiansilal ja tiukalla dekilla. Isommissa porauksissa manta saattaa paasta 'keikkumaan' enemman mannantapin varassa, ja silloin ei kande olla ehka ihan yhta tiukkoja dekkeja. 94mm ja ylospain puhuttaessa siis. En ole yltiopienella dekilla tehnyt isoporauksisia koneita. Omaan 90.5 koneeseen laitoin 1.2mm ja se kiertaa yli 8000. Quote Link to comment
mite^ Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 jm kone ja ei ne kierrä ku ei ossaa tehä koneita. 87 kones. Quote Link to comment
Guest VW 1303 Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 perusasiat kuntoon niin veivaa kyllä kasin, mutta tuleeko voimaa se on sit toinen juttu. 87 on kyllä mahdollista saada sitäkin kasiin. olisit mite vetäny sen marnelaisen moottorin muttereiks ja kopioinu sen niin osaisit koota hyviä moottoreita. jm kone ja ei ne kierrä ku ei ossaa tehä koneita. 87 kones. Quote Link to comment
mite^ Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 perusasiat kuntoon niin veivaa kyllä kasin, mutta tuleeko voimaa se on sit toinen juttu. 87 on kyllä mahdollista saada sitäkin kasiin. olisit mite vetäny sen marnelaisen moottorin muttereiks ja kopioinu sen niin osaisit koota hyviä moottoreita. jm kone ja ei ne kierrä ku ei ossaa tehä koneita. 87 kones. tämä olisi ollut kyllä hyvä vaihtoehto. veti alhaalta ylös johki 8 asti ja koko ajan eteni ja eteni. :) mutta sitte astu kädettömyys peliin. nyt on kunnon std kampura mitoissaan jne jne. Quote Link to comment
Guest a-p Posted January 5, 2016 Share Posted January 5, 2016 Lainaan keskustelua ja kysyn asiantuntijoiden mielipiteitä. Paljonko voi laskea vakio 2-reikä kansia 85.5 mäntää käytettäessä? Syy kysymykseen on mahdollinen palotilan muotoilu ilman täyttöä. Kanavia kun voi täyttää mutta en mielellään lähde täyttämään palotilaa. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 Iskunpituus puuttuu lähtöarvoista, samaten käytettävä nokka ja haluttu puristussuhde. Quote Link to comment
Guest a-p Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 Isku 69mm. Puristussuhde 9:1. Nokka w125.En vaan käsitä mihin niitä tarvitaan koska kyseessä on se että paljonko kannesta voi ottaa pois tavaraa niin että se kestää ajoa. Mulla on ajatuksena kokeilla muuttaa palotilan muotoilua puolipalloksi ja sen takia kysyn. Rahallisesti koko juttu ei maksa muuta kuin koneistuksen. Laskutoimitukset onnistuvat kyllä ihan ok ja löytyy myös erilaisia laskureita puristussuhteen laskemiseen. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 Ok, ymmärsin väärin, eli haet maksimiarvoa sille kuinka paljon kantta voi teoriassa laskea. Quote Link to comment
Guest a-p Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 Kyllä just noin maksimiarvo jonka voi laskea ettei kansi petä. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 (edited) Jokkiskansia paljon työstäneet luultavasti parhaita tahoja vastaamaan tuohon kysymykseesi. Ehkä kannattaa kuitenkin varmuuden vuoksi hiukan vielä tarkastella suunnitelmaa uudemman kerran, koska "loppuun madalletusta" kannesta tuskin saa enää palotilaa muotoilemalla 85,5x69 koneeseen ysin ruttua oikeaoppisella dekkikorkeudella. JPM:n sivuilla facebookissa hyviä kuvia runsaasti madalletusta 85,5 kannesta. Edited January 6, 2016 by Ketsa Quote Link to comment
Guest a-p Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 Okei ,pitää katsoa kiitos Ketsa. Ei mulla ole tarkoitus laskea missään tapauksessa loppuun. Kysyn sen takia että ei vaan menisi puhki. Dekki kun pitää olla 1-1.5mm välissä ja sekin on sitä palotilaa. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 Eri kansivalut kestää erimäärän tiputusta, koska materiaali määrä vaihtelee palotilan takana. Alkuperäsissä 2r kansissa on enemmän palotilan takana, kuin 1r kansissa. 1r menee puhki palotilan päältä jo pikku tiputuksilla. VAG 2r olen nähny +7mm tiputuksia. Ja sen jo huomasitkin varmaan että 1300 2r pn palotilan muotoiluun paremmin materiaalia. Jälkituotanto kansissa, esim Febin yhdessä parissa oli todella huomattava määrä materiaalin vähyys palotilan takana. Ota kantesi, taskulamppu ja pari tönäriä. Sitten vaan katsomaan ripohen välistä missä kohtaa nyt on vähiten alumiinia suhteessa tulevaan sylinteriin ja sitten vaan mittaa paikka tönärien kanssa. Haaste toki päättää millon materiaalia on liian vähän. Mutta tuolla vainakin varmennat ettet vetäse puhki. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 (edited) Tuossa näky paremmin tausta valut. Vasen nepa, oikea kupla Varsinkin se että kolmannen rivan jälkeen materiaalia ei ole paljon patskaakaan. Tämä huomioitava d 94mm mäntien kanssa kuplan kansilla.... Edited January 6, 2016 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 Ja tuolla loput http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=602256&start=0 Quote Link to comment
Guest a-p Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 Tää mittaus on hyvä juttu, pitää illalla pajalla tutkia, kiitos. Quote Link to comment
metake Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 (edited) Mulla on ajatuksena kokeilla muuttaa palotilan muotoilua puolipalloksi ja sen takia kysyn. Puolipallon muotoinen palotilahan ei oikein hyödytä mitään jollei männissä ole palotilaa myötäileviä patteja. Jää puristukset melko olemattomaksi tasapäisellä männällä. Jos taas meinaat muotoilla orkkis palotilan reunoille saakka, niin seos karkaa tulpan luota ja saat todennäköisesti vähemmän tehoa ja enemmän nakutusta. Edited January 6, 2016 by metake Quote Link to comment
Guest a-p Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 Eli palotilan muotoiluksi riittää venttiilien ympäristön työstö. Silloin ei tarvitse paljoa laskea. Pannaan mietitään tuokin asia. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.