Jump to content

Recommended Posts

Mittailin tuossa että yläkuolokohdassa männästä sylinterinreunaan jää 4,2mm ja kansissa 1,8mm koroke eli dekki kai siis 6mm??

Kansissa palotilat vakiot eli 50cc.

 

Miten olisi helpoin lähteä hakemaan puristuksia tuohon.. ??

 

Tietenki dekkiä pitäisi pienentää, mikä paras tapa??

-Sylintereistä siivu pois?

-Palotiloja pienemmäksi?

 

Mitkä olisi sopivat puristukset??

 

Koneena 85.5x69, Scatin c-35, 40mm kadronit, 1" 1/2 putkisto..

Link to comment
Mittailin tuossa että yläkuolokohdassa männästä sylinterinreunaan jää 4,2mm...

 

oisko fiksua sorvata sylinteriputkista tavaraa pois, jotta saadaan 1-1.5mm mitta tuohon...

+kansia lasketaan jotta saadaan 9-9.5 paukkua...hmm...

puristussuhdetta paremmaksi+koneen hyötysuhdetta....

 

mitä sanoo mestarit..???

Link to comment
Miten ihmeessä sinne jää noin paljon vakiokokoisilla osilla,onko mittaus nyt varmasti onnistunut?

 

Mitat tarkistettu.. Olisiko kampi sittenkään 69?? eipä sitä ole mittailtu sen kummemin. eikös 1200 ole 64mm, olisiko sinne sit lipsahtanu sellanen :D

Mahtava homma kerta kaikkiaan :)

Link to comment
  • 5 months later...

0,2mm:n paperitiivisteen kanssa aikaliki 1,2mm +-0,10mm

Riippuu onko sylinterien tiivistepinnat lohkosta oikaistu, kk:n helojen kunto ym.

Ja jos tässä vaiheessa viikkoa suunnittelet Someron kisakonetta niin älä nyt ainakaan uutta takosarjaa uhraa, pommikone tulee kuitenkin. Tule äkkiä hakemaan täältä hyvät 87 putket ja uudet mahlen valumännät. Voin otta tuon uuden sarjasi vaihdossa ja maksaa reilusti välirahaa ;-)

Eikös sitä konetta vois joskus tehdä ihan rauhassa ja ilmottautua kisoihin vasta kun kalusto kunnossa????

Link to comment

tässä on vaa tällänen ku oon luvannu että tää yks kyseinen henkilö saa ajjaa tuolla autolla nuorissa ja siirtyy yleiseen ens keväänä. Niin täsä nyt koittanu heittää settiä. ja ei oo toki uus satsi tulossa. mikäli ikä saa konetta ees "kuntoo" :D eikä aivan täyttä jäte paskaa viitti tehä ku sitte tuloo taas isot pojat vittuilee ku ei ossaa moottoreita tehä. otin tuossa vähän aikaa sitten auki lähemmäs puoliksi kasatun koneen niin tulee sekin vielä tarkastettua ja sillai ettei tule susi.

edit: pointti oli se että saan selville sen dekin :)

Link to comment
totta kai meinaan. kunhan nyt halusin tietää mitä se on uusilla osilla ;)

 

Sita ku ei pysty sanomaan kasaamatta, liian monta muuttujaa, pienikin heitto eri osissa saa aikaan ihan eri arvoja.

Kaiken kukkuraksi mitat voi heittaa vasen/oikea valilla, eli mitattava on molemmin puolin... naitakin on joskus ihmetelty.

Link to comment

jos kyse JM koneesta niin kylla ne taytyy saada kiertamaan vahintaankin 8000... ei muuten pysy muiden kyydissa eika valitykset anna pitaa kierroksia vetoalueella kun lykkaa isompaa pykalaa pesaan :)

 

1.5mm dekki on iso, liian iso. Mihin tahansa tarkoitukseen.

1mm on tosi pieni jo, mutta viela mahdollinen jos tekee kunnon konetta.

Itse laittaisin dekin noin 1.2 milliin, se on hyva kompromissi ja yleispateva vahan joka tarpeeseen. Ei hakkaa mannat kanteen. Venoille pitaa joskus tehda kolot mantaan lasketuilal kiansilal ja tiukalla dekilla.

 

Isommissa porauksissa manta saattaa paasta 'keikkumaan' enemman mannantapin varassa, ja silloin ei kande olla ehka ihan yhta tiukkoja dekkeja. 94mm ja ylospain puhuttaessa siis. En ole yltiopienella dekilla tehnyt isoporauksisia koneita. Omaan 90.5 koneeseen laitoin 1.2mm ja se kiertaa yli 8000.

Link to comment
Guest VW 1303

perusasiat kuntoon niin veivaa kyllä kasin, mutta tuleeko voimaa se on sit toinen juttu. 87 on kyllä mahdollista saada sitäkin kasiin. olisit mite vetäny sen marnelaisen moottorin muttereiks ja kopioinu sen niin osaisit koota hyviä moottoreita.

jm kone ja ei ne kierrä ku ei ossaa tehä koneita. 87 kones.
Link to comment
perusasiat kuntoon niin veivaa kyllä kasin, mutta tuleeko voimaa se on sit toinen juttu. 87 on kyllä mahdollista saada sitäkin kasiin. olisit mite vetäny sen marnelaisen moottorin muttereiks ja kopioinu sen niin osaisit koota hyviä moottoreita.
jm kone ja ei ne kierrä ku ei ossaa tehä koneita. 87 kones.

 

tämä olisi ollut kyllä hyvä vaihtoehto. veti alhaalta ylös johki 8 asti ja koko ajan eteni ja eteni. :) mutta sitte astu kädettömyys peliin. nyt on kunnon std kampura mitoissaan jne jne.

Link to comment
  • 7 years later...

Lainaan keskustelua ja kysyn asiantuntijoiden mielipiteitä. Paljonko voi laskea vakio 2-reikä kansia 85.5 mäntää käytettäessä? Syy kysymykseen on mahdollinen palotilan muotoilu ilman täyttöä. Kanavia kun voi täyttää mutta en mielellään lähde täyttämään palotilaa.

Link to comment

Isku 69mm. Puristussuhde 9:1. Nokka w125.En vaan käsitä mihin niitä tarvitaan koska kyseessä on se että paljonko kannesta voi ottaa pois tavaraa niin että se kestää ajoa. Mulla on ajatuksena kokeilla muuttaa palotilan muotoilua puolipalloksi ja sen takia kysyn. Rahallisesti koko juttu ei maksa muuta kuin koneistuksen. Laskutoimitukset onnistuvat kyllä ihan ok ja löytyy myös erilaisia laskureita puristussuhteen laskemiseen.

Link to comment

Jokkiskansia paljon työstäneet luultavasti parhaita tahoja vastaamaan tuohon kysymykseesi. Ehkä kannattaa kuitenkin varmuuden vuoksi hiukan vielä tarkastella suunnitelmaa uudemman kerran, koska "loppuun madalletusta" kannesta tuskin saa enää palotilaa muotoilemalla 85,5x69 koneeseen ysin ruttua oikeaoppisella dekkikorkeudella.

 

JPM:n sivuilla facebookissa hyviä kuvia runsaasti madalletusta 85,5 kannesta. 10411260_360463334135433_542483981073264

Edited by Ketsa
Link to comment

Okei ,pitää katsoa kiitos Ketsa. Ei mulla ole tarkoitus laskea missään tapauksessa loppuun. Kysyn sen takia että ei vaan menisi puhki. Dekki kun pitää olla 1-1.5mm välissä ja sekin on sitä palotilaa.

Link to comment

Eri kansivalut kestää erimäärän tiputusta, koska materiaali määrä vaihtelee palotilan takana.

Alkuperäsissä 2r kansissa on enemmän palotilan takana, kuin 1r kansissa. 1r menee puhki palotilan päältä jo pikku tiputuksilla.

VAG 2r olen nähny +7mm tiputuksia. Ja sen jo huomasitkin varmaan että 1300 2r pn palotilan muotoiluun paremmin materiaalia.

 

Jälkituotanto kansissa, esim Febin yhdessä parissa oli todella huomattava määrä materiaalin vähyys palotilan takana.

 

Ota kantesi, taskulamppu ja pari tönäriä. Sitten vaan katsomaan ripohen välistä missä kohtaa nyt on vähiten alumiinia suhteessa tulevaan sylinteriin ja sitten vaan mittaa paikka tönärien kanssa. Haaste toki päättää millon materiaalia on liian vähän. Mutta tuolla vainakin varmennat ettet vetäse puhki.

 

images?q=tbn:ANd9GcQtBzvb16M2LR1ykoY4Xgk

Link to comment

Tuossa näky paremmin tausta valut. Vasen nepa, oikea kupla

 

Varsinkin se että kolmannen rivan jälkeen materiaalia ei ole paljon patskaakaan. Tämä huomioitava d 94mm mäntien kanssa kuplan kansilla....

 

1236533.jpg1236532.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Mulla on ajatuksena kokeilla muuttaa palotilan muotoilua puolipalloksi ja sen takia kysyn.

Puolipallon muotoinen palotilahan ei oikein hyödytä mitään jollei männissä ole palotilaa myötäileviä patteja. Jää puristukset melko olemattomaksi tasapäisellä männällä. Jos taas meinaat muotoilla orkkis palotilan reunoille saakka, niin seos karkaa tulpan luota ja saat todennäköisesti vähemmän tehoa ja enemmän nakutusta.

Edited by metake
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...