Essi Posted May 26, 2008 Posted May 26, 2008 Jos yrittäis "väliprojektina" ns. minimaalista käyttöentisöintiä puhkottuun, kesäkuussa 61 valmistettuun, Junikseen. Eli aiheena on seuraavien kuvien mukainen projekti. Ostin sen ensimmäiseltä omistajalta, joka oli aikoinaan sahannut kylkiin muutaman reiän, että porsaatkin pääsivät nauttimaan maalaismaisemasta. Ladon vintillä auto on viettänyt viimeiset n. 30 vuotta ja viime lauantaina se siirrettiin mun talliin. http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... C03761.jpg http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... C03755.jpg Eilen pyyhin suuremmat pölyt pois, putsasin etusohvan, imuroin pirunmoisesti ja otin kylmiä tyyppejä. Ruostereikiä ei löytynyt toistaiseksi mistään, mutta eikai näin uudessa autossa niitä voi ollakaan..? Pintaruostetta on tosin melkoisesti, mutta pelti tuntuu silti kovalta.. http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... C03758.jpg http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... C03768.jpg http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... C03769.jpg http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... C03754.jpg http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... C03762.jpg Suunnitelmana on käydä jarrut läpi, tukkia mahdolliset öljyvuodot vaihteistosta ja alennusvaihteista, etsiä puuttuva jakajan kansi ja kokeilla, jos moottori olisi vielä iskussa. Puhkotut ikkunat sattuu mun silmään niin pahasti, että ne on pakko tukkia (jos nyt ehtii, viimeistään ens talvena). Sitten pitää etsiä ehjät Firestonet alle ja päästä baanalle vielä tämän kesän aikana. Tietenkin asiaan vaikuttaa vaimolta saatu vapaa-aika ja mahdolliset yllätykset autoa tarkemmin tutkiessa. 1 Quote
Guest Toheltaja Posted May 26, 2008 Posted May 26, 2008 Toohan o loistavakuntoinen rungoltaan, ja lattioiltaan :D Quote
mikan Posted May 26, 2008 Posted May 26, 2008 Kun on noin hyvä ruosteeton lähtökohta, niin en ajamalla ruostuttaisi sitä vaan hiekkapuhallus, maalaus ja suojaus. Vaan kaikkihan saa tehdä autoillaan ihan mitä itse haluaa. t. Mika Quote
Essi Posted May 26, 2008 Author Posted May 26, 2008 Kun on noin hyvä ruosteeton lähtökohta, niin en ajamalla ruostuttaisi sitä vaan hiekkapuhallus, maalaus ja suojaus. Vaan kaikkihan saa tehdä autoillaan ihan mitä itse haluaa. t. Mika Noinhan se pitäisi tehdä ja varmaan tullaan jonain talvena vielä tekemäänkin. Nyt on vaan yks kappaletta Splittikuplia tallissa levällään ns. isompana projektina, eikä viitsi aloittaa uutta ikuisuusprojektia. Pintapeltien ruosteet kyllä hiotaan / puhalletaan sekä paikkamaalataan ennen ajeluita. Tuskin se kovin pahaksi ehtii mätänemään muutaman aurinkoisen kesäkilometrin aikana. Tuleepahan testattua vaihdelaatikko ym. systeemit, että tietää sitten, mitä pitää uusia sen isomman kunnostuksen aikana. Quote
Essi Posted May 27, 2008 Author Posted May 27, 2008 Kaupassa myydään jarrukenkiä vain 63 tai 64 ja uudempiin Junakeuloihin. Mitä eroa tuon kuusykkösen kengissä on noihin uudempiin? Voisiko mitenkään olla vaihtokelpoiset? Quote
Essi Posted May 27, 2008 Author Posted May 27, 2008 Okei, kiitos. Mistä olette hommanneet kenkiä vanhempiin Juniksiin? Vai pitääkö niitata vain uudet hihnat? Quote
MESIKÄMMEN Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 Okei, kiitos. Mistä olette hommanneet kenkiä vanhempiin Juniksiin? Vai pitääkö niitata vain uudet hihnat? Jos ei muualta löydy, niin yksi mahdollisuus on yritys nimeltä Kitkaliimaus. Quote
Essi Posted May 27, 2008 Author Posted May 27, 2008 Niitaus tai liimaus on varmaankin ihan hyvä vaihtoehto. Tosin CSP:n listoilla ainakin on kenkiä 55-63 Juniksiin. Quote
Guest Toheltaja Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 Kitkaliimauksella on omat pintansa, kannattaa kysästä hinta sieltä ennenku alat tilaamaan ja niittaamaan csp:n kenkiä. Ainakin omakohtaisesti yllättänyt hinnaltaa tuo kitkaliimaus. Quote
Essi Posted May 28, 2008 Author Posted May 28, 2008 Irrottelin autoon kuulumattomat ikkunat ja tein pahvimallit aukoista, joiden mukaan kaveri toivon mukaan reukuttaa korjauspellit ensi viikolla. Moottori näytti sen verran lohduttomalta, että nykäisin sen tänään pois. 66 Kuplasta jäi ylimääräiseksi hiljattain peruskorjattu vakio tonnikolmesatanen yksreikäkansilla. Pitää laittaa se nyt Junikseen kokeeksi ja tehdä ehkä vähän isompi kone ensi talvena. Quote
Essi Posted May 29, 2008 Author Posted May 29, 2008 Kitkaliimauksella on omat pintansa, kannattaa kysästä hinta sieltä ennenku alat tilaamaan ja niittaamaan csp:n kenkiä. Ainakin omakohtaisesti yllättänyt hinnaltaa tuo kitkaliimaus. Tambereelta löyty Jarrusuutari -niminen verstas, joka lupautui liimaamaan uudet hihnat mun mielestä asialliseen hintaan. Quote
Essi Posted June 28, 2008 Author Posted June 28, 2008 Ihan niin hienosti ja vauhdikkaasti ei ole projekti edennyt, kuin suunnittelin, mutta ei se ihan pysähtynyt ole sentään. Osia on etsitty ja hankittu. Mm. iskareita ja jarruosia vaihdettu. Myös kori on taas palautunut umppariksi n. 45 vuoden jälkeen.. Vielä hieman tinaa, pakkelia ja maalia.. http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... G_0632.jpg Quote
Essi Posted August 20, 2008 Author Posted August 20, 2008 Tämä vekotin tärähti tunti sitten käymään ensimmäistä kertaa n. 35 vuoteen. Koeajo pitää valitettavasti siirtää huomiseen, koska ajovaloissa ei ole vielä polttimoita.:( http://s181.photobucket.com/albums/x196 ... 082008.flv Quote
Essi Posted August 23, 2008 Author Posted August 23, 2008 Noniin. Tänään aamulla ensin takahelma ja -puskuri kiinni, kytkimen säätö ja jarrujen ilmaus. Sitten baanalle (suljetulle alueelle luonnollisesti..). En ole tuollaisella vielä ajanut, paitsi vuosia sitten muutaman metrin. Aika erikoinen vekotin, täytyy myöntää. Väkisinkin rupeaa naurattamaan, kun tolla vetelee. Maavara myös tuntuu olevan aivan järkyttävän korkea. Huomaa paremmin, kun pääsee katselemaan sitä ulkona. Kaikki tarpeellinen tuntui toimivan ihan hyvin. Vielä, kun ehtis käymään valot, vilkut ja pyyhkijät läpi, niin vois alkaa harkitsemaan siirtokilpiä.. Kai noi ulkokuoren pintaruosteetkin pitäis putsata pois ja sutia joku väri päälle. Quote
Essi Posted August 27, 2008 Author Posted August 27, 2008 Tuleeks tämäkin ihan tonttiin sitten? Ainakin tämä ensimmäinen "reviisio" on vakiokorkuinen.. Täyttää sopivasti perheestä puuttuvan paketti- ja maastoauton paikan.:) Eiks tontitukset ole nykyään "so out"? Quote
Guest hot tuna Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 moi..mukava et joku korjaa noita puhkottuja. jatka samaan malliinn .. t,julli Quote
Essi Posted September 14, 2008 Author Posted September 14, 2008 moi..mukava et joku korjaa noita puhkottuja. jatka samaan malliinn .. t,julli Kiitti. Kovasti yritetään ainakin.:) Quote
Essi Posted September 22, 2008 Author Posted September 22, 2008 Tänään paukahti postilaatikkoon kopio rekisteriotteesta. Laite on poistunut rekisteristä jo 74 ja mitä ilmeisemmin siis seissyt ladossa siitä asti. Paperin mukaan auto onkin 1 + 7 henkilöauto. No, ainakin siinä saa käyttää halvempia renkaita ja ajaa täysiä motarilla :) (pelottava ajatus). Quote
Essi Posted October 12, 2008 Author Posted October 12, 2008 Kittasin ikkuna-aukkojen hitsaussaumat kevyesti ja suihkutin maalin päälle. Samalla hioin suurimman osan korin pintaruosteista pois ja maalasin lisää. Oikea värikoodi löytyi tällä kertaa Ferrexin listoilta.. http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... 102008.jpg http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... 008005.jpg Quote
Essi Posted June 26, 2009 Author Posted June 26, 2009 Tästäkin väliprojektista taisi muodostua ikuisuusprojekti. Viime syksynä sain auton ajokuntoon, askartelin ohjaamon väliseinän uudemman Juniksen väliseinästä ja uusin sähköjä. Valo- ja pyyhkijän katkasijat piti vaihtaa. Nyt toimii jo ajovalot, etuvilkut ja oikea jarruvalo. Myös pyyhkijät alkoivat toimia. Moottoripyöräkaupasta löytyi vielä passelit rautaristipeilit rikottujen orkkisten tilalle. Sitten kuitenkin ajokausi oli ohi, joten päätin siirtää katsastamista ja jatkoin Kuplan muokkaamista. Junis vietti talven tallin kylmällä puolella. http://i181.photobucket.com/albums/x196 ... C04208.jpg Eilen sitten sain taas pienen inspiraation. Vaihdoin siihen akun lumilingosta ja sehän syttyi käymään ihan ensiyrittämällä. Ajelin muutaman kilsan testiajoa metsätiellä leveä hymy naamalla. Kesäloma alkaa viikon kuluttua ja ajattelin parannella vielä hieman noita sähköjä ja hankkia vaikka oikein siirtokilvet pariksi päiväksi. Olisi hienoa päästä ajamaan oikein isolle tielle ja saada hieman tuntumaa vaihteiston ja alennusvaihteiden kunnosta sekä selvittää itselleni, voiko tuollaisella alle 40 heppasella kaapilla ihan oikeasti ajaa. :) Tuon alustan pintaruoste vain hieman huolestuttaa / säälittää. Tietääkö kukaan, onko oikeasti olemassa mitään varteenotettavaa oikotietä sen "väliaikaiseen" putsaamiseen ja suojaamiseen? Täydellinen hiekkapuhallus edellyttäisi akselistojen, johtojen ja letkujen irrottamisen ja se ei houkuttele, koska muuten en näe tarvetta / aikaa auton täydelliselle läpikäymiselle. Mitä, jos putsais sen painepesurilla ja jollain liuottimella ja vetäisi jonkun hyvän pohjamaalin tai vaikka öljyn päälle? Auton koko alusta on siis kauttaaltaan pintaruosteen ja lohkeilevan maalin + 40 vuotta vanhan kuran peitossa... Quote
multanen Posted June 26, 2009 Posted June 26, 2009 En kyllä laittas mitään maalia huonojen pohjien päälle. Pesee vaan hyvin niin ei se paljon lisää ruostu jos ei nyt ihan heinikossa seiso. Itelläkin on palliksessa ollut jo kohta 15 vuotta sama pintaruoste pohjassa =) Kotelot kyllä ruostuu jos ne on märkää hiekkaa täynnä, samoin lattia jos on sisäpuolelta märkä. Quote
Essi Posted March 4, 2011 Author Posted March 4, 2011 Taas ollut pientä yritystä saatella tämä rotisko leimakuntoon. Vakio moottori ja vaihteisto eivät olleet mun makuun ja siksi koko projekti siirrettiin tallin nurkkaan toissasuvena, vaikka muuten kaikki leimalle oleellinen olikin iskussa. Moottorin kasasin pääosin nurkkiin kertyneistä ylimääräisistä osista. Jotain toki piti käydä kaupastakin hakemassa. Tarkoituksena oli saada aikaan halpa ja matalaviritteinen työkonemoottori. Moottori koostuu nyt suunnilleen seuraavista osista; vakio 2-venttiilinen koneistettu kampikammio, vakio koneistettu 69 iskuinen kampiakseli, vakiot kunnostetut kiertokanget, 90,5 Mahlet, C35 nokka, 1.25 välittävät muistaakseni Scatin vivustot, CB044 kannet 40/35,5 venttiilein, n. 9,5 puristussuhde, 40 tupla dellortot, full-flow, olisko ollut 30 mm. öljypumppu, käärmeenpesä jne jne. Laatikoksi laitoin 66 -Kuplan vakiolootan ja sen mukana straight axle -systeemin. Takajarrukamat pystylamppukuplasta, jarrukilvet ylösalaisin ja rummut sorvattiin Juniksen omista rummuista. Seuraavaksi pitäisi pudottaa keula samalle tasolle takapään kanssa. Quote
Kharon Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 -61 junis on minullakin ja samoin 1+7 henkilöautona, se on hauska laite. :) Huimat 34 kaakkia tuottaa ~85km/h huippunopeuden (>90 mittarissa). Selkeästi enemmän kun -60, jolloin oli vain 28 hummaa. Aivan sama ongelma pohjan ruosteen kanssa on siinäkin ja ensi kesäksi onkin listattu höyrypainepesu ruostesuojaamossa ja kotelonsuoja-aine pohjaan. Ei ainakaan pitäisi jäädä tahmeaksi ja jarruttaa ruostumista hyvin olematta liian tiivis niinkuin alustamassa. Sen näkee sitten ensi kesänä että minkänäköinen tuli. Massaa taas ei autoon, jolla ei talvella ajeta eikä kesällään paljoa, juuri tarvita. Quote
Essi Posted May 11, 2011 Author Posted May 11, 2011 Ei tiä vaikka tätä pääsis tarjoileen leimalle vielä ennen lumia. :) Eteen tuli flip-flap olat. Akseliinkin oli tarkoitus laittaa säätöpalat, mutta jäi tekemättä. Nykyinen korkeus kelpaa mulle. Moottori tärähti tulille ensiyrittämällä ja ekat testit on ajettu. Raidetankojen kanssa pitää vielä kikkailla, kun tuntuvat toisinaan nappaavan runkopalkkiin kiinni. Lisäksi ainakin kaksi ruostereikää on tässä projektin aikana ilmaantunut ja nekin pitää vielä paikata. Quote
Essi Posted May 12, 2011 Author Posted May 12, 2011 MSW Sprint 5? Muistaakseni SSP alumiiniset 5x15. Quote
Jyrki Toivanen Posted May 13, 2011 Posted May 13, 2011 Hieno kuappi! Minkäs kokoiset kumekset tuossa muuten on? Quote
Essi Posted May 13, 2011 Author Posted May 13, 2011 Hieno kuappi! Minkäs kokoiset kumekset tuossa muuten on? Kiitti. 165/80-15 joka nurkassa. Quote
Essi Posted August 10, 2011 Author Posted August 10, 2011 Raidetangot piti tosiaan kääntää toisinpäin, ettei ne ottais kiinni runkopalkkiin. Nyt on molemmat tangot säädettäviä ja ulommat päät Kuplasta. Eturenkaiksi piti vaihtaa hieman matalammat 165/65-15, että mahtuvat pyörimaan silloinkin, kun hytissä on ihmisiä. Muutama ruostereikä, mitä sain hakattua läpi, on nyt hitsattu. Mätää löytyi kuskin puolelta etupyörän takapuolelta ja takapyörän etupuolelta. Moottoripuolella piti hieman tilkkiä öljyvuotoja, eli omia asennusmokia. Lisäksi muutama ilta suutinjumppaa ja bensan paineensäädin suodattimella tuli asennettua. Käärmeenpesän mukana aikoinaan tullut isolaippanen "Glasspack" -vaimennin oli ihan ok vakiokoneessa, mutta tuossa viripannussa äänet oli aika järkyttävät. Askartelin uuden vaimentimen Dynomaxin pöntöllä. Nyt on passelit äänet. Erikoisohjauspyörä tuli Free Technics:ltä. Jarrut ilmattiin toissapäivänä ja ajelin pienen testilenkin. Kaikki olis taas jälleen kerran valmiina katsastusta varten, mutta jälleen kerran siirrän sitä ensi kesään. Mulla on nyt kolme harrasteajoneuvoa ajossa, eikä niilläkään ehdi riitävästi ajamaan. Lisäksi tekis jo mieli jatkaa Juniksen rakentelua. Levyjarrut joka nurkkaan on jo tilattu. Lisäksi haluan säädettävät takalatat, leveämmät takarenkaat ja noista pohjan pintaruosteista pitää päästä eroon. Tarkoituksena on vielä tässä syksyn aikana antaa niille hiekkaa tai soodaa ja jotain hyvää maalia. Löydettiin yhdestä romuttamoraadosta bussiJuniksen takapenkit, jotka myös pitää kunnostaa ja verhoilla talven aikana. Myös hammastanko pyörii mielessä, mutta siihen tuskin riittää paukut vielä lähiaikoina, kun turboKuplaakin pitäisi parannella. Quote
jyrie Posted August 10, 2011 Posted August 10, 2011 Hieno on, ja kun hiois kyljen tekstin mataks ja vähän puhki niin näyttäs vieläkin aidommalta. Sprintit sopii hyvin ja tuo punanen färi. T. Fellow panelisti Quote
aki Posted August 10, 2011 Posted August 10, 2011 Hieno. Sooda on hyvä poistamaan maalit, pakkelit etc. mutta ruostetta se poista toisin kuin hiekka. Tarkoituksena on vielä tässä syksyn aikana antaa niille hiekkaa tai soodaa ja jotain hyvää maalia. Quote
höpö heka Posted August 11, 2011 Posted August 11, 2011 Raidetangot piti tosiaan kääntää toisinpäin, ettei ne ottais kiinni runkopalkkiin. Nyt on molemmat tangot säädettäviä ja ulommat päät Kuplasta. . Hieno on umppari. Tämä tykkää erityisesti noista tarroista ja logoista. Millä palikoilla käänsit tangot/päät toisinpäin? Quote
Essi Posted August 11, 2011 Author Posted August 11, 2011 Hieno on umppari. Tämä tykkää erityisesti noista tarroista ja logoista. Millä palikoilla käänsit tangot/päät toisinpäin? Kiitos. Good Year- ja Union tarroista kuuluu kiitos Sepille! Raidetankosekoiluun löysin vinkit täältä Palstalta. Oikealle puolelle ostin vasemman puolen raidetangon, eli siis säädettävän irtopäillä. Sitten vaihdoin molemmille puolille ulommiksi raidetangon päiksi 68 ja uudemman Kuplan/Pakun raidetangon päät. Olka-akselissa porasin raidetangon pään kiinnitysreiän sopivaksi Hot Carssista ostamalleni raidetangon siirtopalalle (HC:n osanro 4195-90). Jotakuinkin noin se meni. Quote
Essi Posted October 2, 2011 Author Posted October 2, 2011 Asentelin joka nurkkaan CSP:n levyjarrut ja taakse tuli vielä säädettävät takalatat. Lisäksi luonnollisesti 2-piirinen pääsylinteri ja asennussarja CSP:ltä. Osista iso kiitos Jussille Mäntsälään! Aika mukavaa puuhaa noiden CSP:n jarrupälyjen asentelu. Ekana purkaa vanhat jarrut alta pois, sitten plärää ohjeet läpi ja loppu on pelkää osien kiinni ruuvaamista. Jotain ihan muuta, kuin esim. Empin levyjarrusetin kanssa taistelua Kuplaprojektissa. Pitänee talven aikana hommata Kuplaankin CSP:n levysetit. Takarenkaiksi on tilattu 175/65-15. Mielestäni liian kapeat ja matalat, mutta en mä osaa taakse mitään isompaakaan laittaa paikalleen. Pirun ahdasta on jo nyt ja tilannetta ei helpottanut jarrulevyissä valmiina olleet pyörien pinnapultit. Pitäisi kaventaa takapäätä, mutta joku toinen kerta. Quote
Essi Posted August 22, 2013 Author Posted August 22, 2013 Tämä projekti ehti olemaan taas pari vuotta jäähyllä. Nyt kesälomalla päätin yrittää vielä kerran ja tuli luvattua pojalle, että ensi kesänä mennään Junakeulalla Forssan Pick-Nickiin. Näitä lupauksia ei voi jättää toteuttamatta, joten jos ei tästä tule mitään, niin pitää alkaa lottoamaan ja ostaa valmis.. Loman viimeisenä päivänä akku sisään, kone käyntiin ja ajoin projektin pajalle. Tein oikein projektisuunnitelman, listasin osatarpeet ja arvelin budjetiksi maks. 3000 euroa. Sisältäen mm. soodapuhalluksen, vaihdelaatikon 3.88 perällä, safari-tuulilasit, tölkin huoltoluukun ja nippeleitä, kuten lisämittareita, kunnon iskarit, joku napakampi vaihdekeppi, stereot ja doglegien ulkopellit. Moottoria ajattelin miedontaa siirtymällä vakio kaasariin ja lämmönvaihtimetkin pitää laittaa ja samalla entistää lämmitysjärjestelmä viileitä kesäiltoja varten. Nyt on moottori irti. Eilen heftailin tölkin huoltoluukun paikoilleen. Se on kyllä huippujuttu helpottamaan elämää jatkossa. Mittareita tilasin Moon Eyes:ltä, doglegien ulkopellit AutoCraftilta. Soodapuhallus on sovittu syyskuun puoleen väliin. Ohjaussimpukka on alkanut vuotamaan, saakohan siihen mistään valmista tiivistesarjaa? Vielä en ole onnistunut löytämään... Ensimmäistä kertaa tämän auton kanssa tuntuu siltä, että motivaatiota riittää ja kyllä tästä vielä auto tulee. Quote
Essi Posted September 10, 2013 Author Posted September 10, 2013 Tänään annettiin Kaapin pohjalle ja konehuoneelle soodaa. Oli ensimmäinen kokemukseni soodapuhalluksesta ja erittäin positiivinen sellainen. Puhallus oli puhaltajalle hieman ikävä tehtävä, kun en raaskinnut kellauttaa autoa kyljelleen. Tunkattiin vuoroin kummaltakin kyljeltä mahdollisemman ylös ja tyyppi puhalsi pääosin makuuasennossa. Seuraavan auton lupasin laittaa grilliin puhallusta varten.. Hienoa jälkeä tuli. Uusia ruostereikiä ei tullut esille, paitsi lämpöputkesta, joka osoittautui haperoksi. Tästä on hyvä jatkaa. Pari puhalluksen aikana napattua kuvaa: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.