Jump to content
Sign in to follow this  
Hebster52

4WD rallicrossi volkkarit 80-luvulla?

Recommended Posts

laturia sovittelin,näyttäs mahtuvan kossun 90a laturi/muu vastaava ihan nätisti tuohon kuskinpuolelle, ja vielä hihnapyörä taaksepäin.  sähköjä vedelty, ja rompetori löyto monitoimi mittari kytketty.

Share this post


Link to post

haltekin anturit saapui viikko sitte ja nyt vihdoin triggeröinti on valmis. samoin mappi anturi ja kaasuläppä ja paukku venttiili on asennettu.  vielä pitää poltto aine linjaa asentaa paineen säädin.

ja sitte alkaa säätäminen. sen verran kokeilin että anturit reako niin mahdollisuus käynnistyä on olemasa.

  • Like 1

Share this post


Link to post

öljyt koneessa ja vaihdekeppi linja toimii vetarit vielä irti, pitää sovittaa iso 108mm nivel tuohon irssi laippaan, p paineesäädin paikallaan. vielä testata pensalinjojen pitävyys. onko oulun seudalta läppärimiestä jolla taito vanhan haltec e6K käyttöön? läppäri ja ohjelma keskustelee, apuja tarvittas kupla tausta plussaa

Share this post


Link to post

Yksi krossiauto lisää löytyy myös sukulaismiehen tallista, takavetoinen Porschen laatikolla ja moottorina aluperin joku 74-78 iskuinen / 87mm porauksinen typ1 Rotomasterilla ja 45mm DCOE Weberillä. Porschen omalla kuivasumppusäiliöllä, 4x130 jakoiset levyjarrut joka nurkassa ja 4 x Bilstein alustalla. Historia autosta kolmen edellisen omistajan osalta on tiedossa, sitä aiemmat vaiheet olisi vielä tarkoitus selvittää tarkemmin. Auto oli erityisen menestyksekäs jääradalla kun ajettiin vielä pitkillä piikeillä, viimeisimmäksi autolla on ajettu rallisprinttiä 90-luvun alussa typ4- moottorilla (71x103). Kori on oikaistu ja maalattu v. -94 alkuperäiseen väriinsä ja ollut varastoituna siitä saakka lämpimässä tallissa.

 

Alkuperäistä moottoria on muokattu nykyistä edeltävän omistajan toimesta, poraus on muuttunut suuremmaksi mäntien saatavuuden takia.

Runkomoottori on kokonaisena varastossa eikä siihen ole koskettu sitten 90- luvun joten tarkempaa tietoa sen komponenteista ei ole toistaiseksi. Jos vapaa-aika antaisi joskus myöden niin olisi mielenkiintoista perehtyä voimanlähteeseen hieman tarkemmin. Kuvia ei valitettavasti ole, kaikki auton entistäminen on tehty ennen digikameroita mutta katsotaan saisiko räpsittyä...

 

Tämä auto on nyt siirtymässä Oulun suuntaan, uusi omistaja lienee palstalaisia... 

Share this post


Link to post

wanha 1303 turbo krossi kupla nyt tallissa. säilössä lämpimässä tallissa26 vuotta. ajamatta ja turbo moottori irrallaan. oli hieno päivä, tapasin 2 entistä kuskia, hienoja juttuja sain kuulla, jäärata kisoja ajettu täällä pohjosen suunnalla. ja itte näin tän 1987 oulun moottori urheilu näyttelyssä. siitä on 30v jo aikaa. niin se aika kuluu.

Share this post


Link to post

Kuvia jansixin uudesta hankinnasta

 

g0byYpY0kEkc2-_1JGxpXZIfdomMT8VEiW59U6T9

 

mF6hI7gzyUKD74gYbaWB3w1WrxJvkIlc-_RoEGcJ

 

MlBbtBsklBQqvYpM_tHitMGfsRDDrBwIjBBpfIga

 

FtmpUrhy2iTc3EpbKAarH6f33LJ2t3-jsow5c7iU

 

jeH542fMkFf8NtRonTDzYHkuOGG1B3sxST0Rp3p9

 

FC16jSbveZ_ZELRU6qiIQXE-FNgTMHaFHNHesyKr

 

kv6hkwYO1A1toG922O5h1MBY7aYoiB8hO6PIbvD3

 

WFkrMybmG5AkkUJ2WYJUM8URfJLPEV05lTbEByds

 

q-Dv_hBwPN6aOKkbVTZtvCE2uHEzUAsku1svqVvB

 

Knmgs3A4696hZPMrt0PUPGrn7BhE_PLTkkO3r6k6

  • Like 1

Share this post


Link to post

En muista nähneeni Jansixin uutta hankintaa vihreässä värissä, nykyistä valkoista edelsi kokopunainen ja Castrol- teippaukset. Moottorin alkuperäisistä osista puuttuu Porschen kapasitiivinen sytytyslaitteisto, tutkimme aikanaan moottoripalossa vaurioitunutta boxia paikallisen elektroniikkahuollon kaverin kanssa ja totesimme sen korjauskelvottomaksi. Komponentit olivat jo silloin vanhentuneita eivätkä enää saatavissa.

Share this post


Link to post

joo saulilla oli kilpurit castrol teipattuna/ maalattuna, tuo vihree väri on ajalta jolloin jaska toi auton  haimakaiselta ouluun. oulusta sitten kemijärvelle juhalle ja sieltä kuusamoon. viimenen kisa putkosen sprint 1991 löytyy yuutuupista missä manella on auto punasena. nauhalla näkyy 9.5 minuutin kohdalla kun tämä kuppeli menee nurin. kolarin jälkeen auto oiottu ja edelleen on autosa samat renkaat alla. korin hyvä kunto yllätti. onhan kyseessä auto jolla ajettu jo vuodesta 1980 krossia ja jäärataa.

Share this post


Link to post

Laaksosten Rotomasterin moottoria olen ihmetellyt osina ja aika eksoottista on sisältö.Se on on tuon ylläolevan serkku. Sylinterinputkia on mm jatkettu ylä-ja alapäistä. 

Share this post


Link to post

näissä on yleensä tehty vahvike rengas sylinteri putken yläpäähän ettei putki halkea ahto hommissa.

Share this post


Link to post

Laaksosten Rotomasterin moottoria olen ihmetellyt osina ja aika eksoottista on sisältö.Se on on tuon ylläolevan serkku. Sylinterinputkia on mm jatkettu ylä-ja alapäistä. 

 

Hämärä muistikuva 80- luvun AKK:n sääntökirjasta, VW:n sylinteriputkia koski jokin rajoitus jota ainakin vapaastihengittävissä moottoreissa kierrettiin noilla sylinterin jatke/vahvikerenkailla. Olisiko ollut määräys että sylinterin halkaisija sai olla vain niin suuri kuin OEM 85.5mm putkesta poraamalla sai.  

Share this post


Link to post

tuo tais olla jokkis sääntöjä, ainaki kaikisa turbo kuppeleisa tuo vahvikerengas krossi kuskien mukaan piti olla. en oo vielä purkanu konetta, jarru letkuja vaihtelin eilen, nyt pysyy nesteet sisällä.

tämä voi olla ennemi ajokunnosa ku tuo 4wd. pakosarja pitää tehhä uus, se on jo 37 v iässä rapea.

Share this post


Link to post

Koko paketin salaisuus siis on männissä.Ei tuon moottorin mäntiä saa

nykyäänkään helposti mistään ostettua.

Share this post


Link to post

tänä päivä onneksi asiat on toisin. italian paulilta saa joka vehkeeseen semmoset männät ku tarve on.

Share this post


Link to post

Epäilisin että tuon moottorin bensa/kipinä puoli on ollut se ongelma ja männillä on sitä asiaa korjattu.

Share this post


Link to post

näissä tärkeetä on tuo puristussuhde, kaverit ku näillä aikonaan ajo ei ollu probleema kun ruttu pidetiin alle 8. eikä ennakkoa liikaa. weeberi toimi hyvin ruokkijana. nykysillä moottorinohjauksilla pystyy pelaamaan tietty tarkemmin. ja samalla tulee se että tarttis aina olla se läppäri kiinni autosa. ennen ku vehkeet saatin pelittään niillä ajettiin, nykyään tuntuu että koko homma on yhtä säätöä. no tähän autoon ei tuu käretöntä sytkää eksootisempaa. toinen turbo kuppeli on läppärisä kiinni kokoajan.

Share this post


Link to post

yhden entisen kuskin kans juteltiin,kertoi ajaneensa yli kymmenen krossi kisaa viimesenä kautena ympäri pohjoismaita ja eurooppaa kunnes möi auton eteenpäin, tietääkseni motti ei ole pohjosessa aukastu lohkojen osalta.

Share this post


Link to post

vihdoinkin ratkes 4wd kuplan käynti ongelmat. tuttu sävel kuului 20 vuoden takaa! nyt vielä ku saa sorvarilta vetarin osat pääsee rojektissa eteenpäin.

  • Like 1

Share this post


Link to post

kaverin yuutupe kanava: Kenttiläinen ja sieltä löytyy vw beetle rally cross car, tänää  auto oli jo 4 kertaa käynnisä

Share this post


Link to post

löysiköhän kukaan tuota videota? no kumminkin nyt pääsee niputtaan pakettiin nuo ylimääräset sähköjohdot ja ja rakentaan väli pellit ahdin tilaan. sitten hieman säätöä, kylmänä  ei pysy vielä käynnisä pitää pari minuuttia pitää kaasua reilusa 2000 kieroksesa. hyvät fiilikset tässä vaiheesa. tv janne

Share this post


Link to post

  • pysyyköhä laturinremmi paikallaa isoilla kieroksilla ku näyttäs vipattavan aika paljon. ohjurirullia selkäpuolelle ni vakauttaa.

Edited by jaketech

Share this post


Link to post

jep, se on todella löysällä ja muutakin touhua sekä sipisteltävää vielä riittää ennen ku päsee antaa niitä kierrosia.

Share this post


Link to post

vetarinlaipat saatu sorvarilta ja nyt vetarit paikallaan. tuli vain takatalvi ouluun. jos pääsis pikkusen kummiki pihalla kokeileen sirvästi.

Share this post


Link to post

Juhanilta räjähti imupuoli dynossa kun kierrokset laskettiin liian nopeasti huipputehosta. Tsemppiä

Share this post


Link to post

keneltä ja mistä?, no tätä ei lähiaikona penkkiin olla viemässä. kun tuossa hallia kierellään jahka lumet lähtee.

Share this post


Link to post

Juhani Laaksosen rotomasterista, kuva tämän topikin sivulla 2.

Share this post


Link to post

jep. 20v sitte ku kavereilla oli näitä muistan nuo penkkireissut, lyhyitä vetoja penkittäjät veti ja paksulle seokselle jätettiin.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...