Jump to content
Sign in to follow this  
Hebster52

4WD rallicrossi volkkarit 80-luvulla?

Recommended Posts

Tunaverken AB, Eskilstuna. Valmistettu 80-luvun alussa. Mulla on pari huonoa.

Näin jälkeenpäin ajatellen, erikoista miten paljon hienoja kilpa-autoja rikottiin rallicrossissa: erilaisia Porscheja, Lancia Stratoksia, Alpineita, 80-luvun B-ryhmäläisiä ym. Joko palkintorahat olivat silloin todella kohdallaan tai kalustolla ei nähty olevan juuri muuta arvoa.

Share this post


Link to post
Tunaverken AB, Eskilstuna. Valmistettu 80-luvun alussa. Mulla on pari huonoa.

Näin jälkeenpäin ajatellen, erikoista miten paljon hienoja kilpa-autoja rikottiin rallicrossissa: erilaisia Porscheja, Lancia Stratoksia, Alpineita, 80-luvun B-ryhmäläisiä ym. Joko palkintorahat olivat silloin todella kohdallaan tai kalustolla ei nähty olevan juuri muuta arvoa.

 

 

 

muistakseeen jostain vanhasta lehestä luin noista b-ryhmän rallicross autoista niin siinä sanottiin että ne otti muotit niistä alkuperäisistä koreista ja laittoi talteen että voi sitten entisöidä kun ei enään rossia ajeta.

Share this post


Link to post
Guest

Niin, esimerkiksi Mäkelä Autotuningin entisöimä Lancia Delta S4 on auton omistajan sanomisia muistellen juurikin Alamäki / Lähteenmäki ajoneuvo. On nyttemmin siis palautettu jopa parempaan kuntoon kuin mitä 'uutena' on ollut. Hintakin toki sen mukainen, vähän alle 500.000e.... Ja kyllä melko paskasta tämäkin oli taiottu taas ehjäksi.

 

Takaisin aiheeseen palatakseni tuollainen noin 2000cc 911-ohc -kantinen T-1 pohjainen boxer luovutti jo 70-luvun lopussa/80-luvun alussa ainakin erään Itävaltalaisen nettisivuston mukaan varsin kunnioitettavia teholukemia... 230+hv@8000 tuollaisesta moottorista lienee ihan kohtalainen saavutus jo ko. aikana? Tämä taisi olla Höbartin tekele Herbert Breitenederin kuljettamaan Kuplaan.

Share this post


Link to post
Guest vw poika
Tietääkö kukaan onko tuo artikkelissa mainittu Niittymäki Järvenpääläinen. Muistaakseni vanhan koulukaverin faija ois juurikin tuon niminen, ja poika Niko ajaa myös sprinttejä kuplalla...

 

niko niitymäki ajoi kuplalla sprinttejä .nytttemmin ajanut mk1 escortilla.hänen isän nimi on risto niittymäki.sellanen valkoinen kupla 2.5l sumppu boxerilla.ja erittäin siisti oli se kupla

Share this post


Link to post
Guest

Muistaakseni joskus -80 luvun alussa oli VM:ssä juttu Juha Miettisen mestaruus kuplasta,otsikolla Kestomestarin puhallinkone..? Se oli VW boxerilla varustettu,ja n.2 litranen. Sylinteriputkien sanottiin olevan "seitin ohuet".. Tehoa oli muistaakseni n.240 hp. Ja tämä oli aikaan ennen nelikkoja. Hyrylä UA:n Timo Virtanen ja Seppo Niittymäki,sekä Pauli Silvennoinen ajoivat kaikki turbo kuplilla,ja ne olivat noin 270-290 hp. Virtanen oli monin kertainen suomen mestari. Virtasen pääsponssi oli Salama akut. Silvennoisella Autoparikka. Käsittääkseni nämä herrat eivät ikinä ajaneet 4WD kuplilla. Vaan siirtyivat Virtanen Audiin,ja Niittymäki Porscheen. Hemmo Salosella tais olla ainoa Kupla nelikko,joka oli ruiskulla ja Kompressorilla...?? Tilavuutta oli 2.4 Litr. En sata varma. Ruotsin ja suomen 4WD kuplat oli kaikki saman kaavan mukaan tehty,Posson loota,Bemarin etuperä,Saabin vapaa kytkimellä,ja Golfin tai Passatin hammastanko ohjauksella. Takaveto aikaan Hyrylän miesten Kuplien alusta oli "lähes" vakio. Iskarit oli Bilsteinin valmistetta,jousitus vakio. Ja kaikki oli 1302 mallia. Valokuvia mulla on niistä autoista muutama,kuvattuna Kouvolan tykki crossissa. Salonen ja Leif Nyval taisvat olla viimiset kupla kuskit suomessa. Syntyi luokka KRC,jossa selvää jälkeä teki Jorma Viitala VW 411:lla Vapaasti hengittävä typ 4 ja n2.5-2.8 litrasena,koneen koko riippui käytettävistä lisäpäinoista,jotta luokan minimi paino täyttyi. Saa kertoa,jos muistaa jotakin muuta asian tiimoilta. Tai löytää lehti juttuja.

Share this post


Link to post

Nyvallilla oli viimeisessä vaiheessa joku Hewlandin "crashbox" malli jossa vaan heitettiin vaihteesta toiseen ilman kytkintä.

Share this post


Link to post
Guest

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mikae ... le1985.jpg

Tuossa Ruotsalaisen Mikael Nordströmin yli 500 hp nelikko kupla.

Tästä sekä Örjan Wahllundin samanlaisesta kuplasta on juttua kirjassa VW Beetle in motorsport.

Kirjoittajana on muistaakseni Keith Seume. Nyt en pysty varmistamaan,koska en jostain syystä löydä sitä kirjaa hyllystäni. Perkl...

Nämä kaksi hemmoa oli ns.viimiset mohikaanit.

Joku norjalainen ajoi vielä -90 luvulla kisaa 350 heppasella 4x4 kuplalla,jossa oli vesi boxeri.

Tämäkin siinä kirjassa mainittuna.

Share this post


Link to post
Guest

Korjaus...

Sen verran löpisin omiani,että Seppo Niitymäki ei ajanut kuplalla,vaan Escortilla..

Se oli Risto Niittymäki,joka ohjasti turbo kuplaa...

Share this post


Link to post
Guest

Morjens! Olen newbienä täällä mut jos jotakuta vielä kiinnostaa otsikon laitteet niin tässä olis speksejä Salosen Hemmon kuplasta (Olin teinipoikana aina tallilla kun tuota rakennettiin ;). ), eli:

lohko oli 411:sta,kuivasumppu, männät wisecon( malli oli jonkun prätkän kiihdytyspyörä versiot..), kampiakseli, veivit ja nokka Okrasan ( Pulju taitaa nykyään tuntea nimen Oettinger..)sylinteri putket oli jotkut erikoisvalmisteiset ja tosiaan niinkuin täällä joku jo jo totesi niin ohutseinäiset olivat. Iskutilavuus oli 2,3l. sylinterikannet eivät koskaan kestäneet ahtamista kunnes yksi tuttu Finnairilta ameriikan reisullaan bongasi paikallisen kuplavirittämön josta löytyi "billet" kisakäyttöön tarkoitetut kannet, johan rupesi kestämään. venttiilit ja kanavat noissa kansissa olivat valtavat verrattuna originaaleihin. Turbo oli modifioitu iso Rotomaster. Ruiskuna oli 500:n V8 Mersun ruisku, mallia "löylykauha". suuttimia oli täten käytössä 2/sylinteri. Välijäähdytin oli tuohon suunniteltu, siis billetti osa sekin. Vaihdelaatikkona Porsche 911 ns. iso loota johon teetettiin voiman ulosotto; valimossa mallin mukaan päätykappale jossa oli laakerointi ja laippa-akseli. tuo yhdistyi spooreilla vaihteiston pääakseliin. tämän jatkeeksi sitten teetettiin kardaani. etuperä oli BMW 520:sta. etutolpat golfin säädettävät kisamallit. etuvetaritkin piti tehdä: sisänivelet bemarin ja ulkonivelet golfin. saatiin vielä asennettua vielä alkeellista moottorin ohjaus elektroniikkaakin, Saabin systeemi jolla ohjattiin bensan painetta ahdon mukaan. tämä siksi ettei ahtojen noustessa mennyt laihalle.( muutamat männät sulatettiin ja sylinteriputket halkaistiin ennenkuin tuo keksittiin...) Ahtoja oli 1,5- 1,7 bar:ia ja käytössä oli myös "tappokahva" startteihin eli hana kiinni ja täydet ahdot... 2bar???

Oli aivan kauhea laite ajaa, sen verran sitä kokeilin kun ikää ei ollut riittävästi vielä kisoihin. Meillä ei olut tuota saabin vapaakytkin viritelmää käytössä ollenkaan, joten oli aika vikuri vekotin.

alla vielä linkki videoihin jotka latasin juutuubiin taannoin. Auto myytiin 80-90 lukujenvaihteessa kun Hemmo siirtyi Audiin. Auto matkasi Turun seudulle, ostajan nimeä en enää muista. Oliskohan vielä tallessa??

Share this post


Link to post

5.6-2016 Hyvinkää

 

Tämän ex-Timo Virtanen rotomaster ahdetun rallicross kuplan kyyti on huimaa !!

 

 

Kiitos RX-Team Susilinna !

post-725-0-97063200-1465147667_thumb.jpg

 

-Pete-

  • Like 2

Share this post


Link to post

80 luvun paistoa olevat etu Avonit ei menoa haitannut  :)

Veikkauksia paljonko aikaero tämän päivän RX-4wd Minille / kierros?

 

-Pete-

Share this post


Link to post

Nyt on auton ulkonäkö mun makuun, ei ole vedetty tonttiin niinku nykyisin lähes kaikki rakennetut kulkupelit. (Ja tiedän ettei krossi autoa voikkaan laskea tonttiin)

Share this post


Link to post

yksi tämmönen vanha Sune janssonin tekemä  vanha krossi kupla projekti on tallissa. puutteita on toki, kone ja vaihteisto. ostin toki laitteen talteen.  tarkoitus laittaa jonkimoiseen ajo kuntoon. prssen 4wd vaihteistosta otn vihjeitä vastaan jos jollain on tietoa. tv janne

Share this post


Link to post

Näistä olis kiva tietää enemmän. Viimeisimmät omat näkö ja kuulohavainnot on joltain miekka ja kirves vuodelta vaalan Happy beach sprinteistä jossa 1303 4wd kisaili.

 

Aika hätäiseen poistui viivalta, mutta ainakin tässä rakennelmassa ajokäytös oli aika vikuria. Kaitpa näistä jokainen oli omanlaisensa ja varmasti pyöränkulmatkin saaneet useasti osumaa:)

Share this post


Link to post

tämäki auto on 90 luvulla puoliväli jälkeen ollu häppärillä muistaaksen 1996  ekakerran  ja sen jälkee keltasena, näkyy noilla juutube videoilla. tv janne

  • Like 1

Share this post


Link to post

rossi kupla koppa on nyt puhallettu, hitsattu ja maalattu, aika tiivis oli liki pariviikkonen rupeema tuon kimpussa, korissa näkyy koko ajettu entinen elämä. jos siitä oisi halunnu viimesenpäälle niin vaihtoon se oisi menny

nyt siinä näkyy miten autot on tehty aikonaan, yli entisöintiä en ruvennu tekemään. tolpat tukivarret, jarrut, ojaus pedalbox, yms, asennettu huollettuna paikollee.

seuraavaksi etuperä yms työn alle. tv janne

Share this post


Link to post

rossi kupla koppa on nyt puhallettu, hitsattu ja maalattu, aika tiivis oli liki pariviikkonen rupeema tuon kimpussa, korissa näkyy koko ajettu entinen elämä. jos siitä oisi halunnu viimesenpäälle niin vaihtoon se oisi menny

nyt siinä näkyy miten autot on tehty aikonaan, yli entisöintiä en ruvennu tekemään. tolpat tukivarret, jarrut, ojaus pedalbox, yms, asennettu huollettuna paikollee.

seuraavaksi etuperä yms työn alle. tv janne

Kuvia!

Share this post


Link to post

Yksi krossiauto lisää löytyy myös sukulaismiehen tallista, takavetoinen Porschen laatikolla ja moottorina aluperin joku 74-78 iskuinen / 87mm porauksinen typ1 Rotomasterilla ja 45mm DCOE Weberillä. Porschen omalla kuivasumppusäiliöllä, 4x130 jakoiset levyjarrut joka nurkassa ja 4 x Bilstein alustalla. Historia autosta kolmen edellisen omistajan osalta on tiedossa, sitä aiemmat vaiheet olisi vielä tarkoitus selvittää tarkemmin. Auto oli erityisen menestyksekäs jääradalla kun ajettiin vielä pitkillä piikeillä, viimeisimmäksi autolla on ajettu rallisprinttiä 90-luvun alussa typ4- moottorilla (71x103). Kori on oikaistu ja maalattu v. -94 alkuperäiseen väriinsä ja ollut varastoituna siitä saakka lämpimässä tallissa.

 

Alkuperäistä moottoria on muokattu nykyistä edeltävän omistajan toimesta, poraus on muuttunut suuremmaksi mäntien saatavuuden takia.

Runkomoottori on kokonaisena varastossa eikä siihen ole koskettu sitten 90- luvun joten tarkempaa tietoa sen komponenteista ei ole toistaiseksi. Jos vapaa-aika antaisi joskus myöden niin olisi mielenkiintoista perehtyä voimanlähteeseen hieman tarkemmin. Kuvia ei valitettavasti ole, kaikki auton entistäminen on tehty ennen digikameroita mutta katsotaan saisiko räpsittyä...

Edited by wp

Share this post


Link to post

nyt on fasepookissa kuvia rossikupla tämänhetkisestä tilasta. kuvissa näkyy millanen se oli kun 80 luvulla ruotsin katsastus kortissa.

alkupään kuvat on toisesa kamerasa jonka väli kaapeli on hukasa. ja osete on: jannen vene ja kone kiitos jos kävit katsomasa.

Share this post


Link to post

Ja tässä suoraan linkitettyinä:

 

15235365_667892140038546_878146785683773

 

 

15271786_667892096705217_778158645018411

 

 

15235890_667892056705221_196305877560054

 

 

15250953_667892030038557_511641414058649

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...