Jump to content
Sign in to follow this  
Hebster52

4WD rallicrossi volkkarit 80-luvulla?

Recommended Posts

Onko noita vielä mitään jäljellä? Kellään tietoa/muistikuvaa/mutua mitä vaihteistoja ym. noissa on aikanaan käytetty?

 

Niitä oli useampiakin silloin aikanaan jotka jopa näyttivät 80-luvun B-luokan ralliautoillekin missä kaappi seisoo...

Share this post


Link to post

80 luvulla ei tainnu olla nelikkoporsaita, tai jos oli, niin sen hintaluokan vekottimia ettei niistä liene tekniikoita paljoo muihin vaihdeltu. kuukkelistakaan en enshätään löytäny et mikä oli eka nelivetoporsas - 959 vai 964 koppanen vai jopa 996 korinen... No, jokatapauksessa 959 on ainut mikä noista istuu 80 luvun puolelle.

Share this post


Link to post

juu, ilmeisesti se parisensataa tehty noita 959 malleja aikanaan...

Share this post


Link to post

tuon aikakauden porsaat oli usein tehty kotikonstein nelivetoon. 915 lootaan oli hitsattu etupäähän ulosotto pääakselilta ja eteen rakennettu kuulopuheiden mukaan yleensä bemarin akseli.

Share this post


Link to post

Ja laatikon/kardaani/etuperän väliin heittettiin 96 saabin vapaakytkin eli etupää veti vain kun oli vetopäällä. Oliko sillä vaikutusta ajettavuuteen vain tuon ulosoton kestävyyteen en osaa sanoa mitään?

Faija 80-luvulla piirsi Niittymäen EM-kulta autosta röntgenpiirroksen Tuulilasiin ja kehuin sitä varsin mielenkiintoiseksi laitokseksi suomessa tehdyksi kilpuriksi.

Share this post


Link to post
Guest

joskus ihmettelin tuollaista rallicrossi porschea läheltä. Bemarin perä edessä oli muistaakseni jostain 700 sarjan vehkeestä. Vaihteistosta oli vain ryöstetty ulosotto niin kuin Heikola sanoi.

Erikoinen piirre oli myös se että turbot olivat eri kokoiset toisella kannella oli selkeästi pienempi ahdin, näin oli saatu "isompi tehoalue"..

Share this post


Link to post

Kanssa kuullu ton BMW perä jutun. Sehän on kyllä näppärä kun kiinnitykset on siinä murikassa eikä ole mitään kiinteitä vetariputkia.

Share this post


Link to post

Ok. Hyviä pointteja. :D

 

Tämmöistä kuvaa on netistä löytynykin. Ei ole mitään tietoa mistä on kotoisin... :( Kuulemma käytetty Euroopassa ns. "Autocross" kisoissa?

 

trans4x4.jpg

Share this post


Link to post

Eiks se näytä enemmän volkkarin irssi askilta jossa ulosotto? Nokkapalahan on ainakin just saman näköinen paitsi toi akselin reikä?

Share this post


Link to post

Ainakin yksi joka vaikutti haaparannalla aikanaan oli toteutettu juurikin niin että Porssen motti ja laatikko, johon oli tehty ulosotto etupäähän. Tämän jatkeeksi pemarin perä väärinpäin ja navat etuveto golffista etupäähän. Ja kulku oli taattua.

Share this post


Link to post
Guest Aatu
kuukkelistakaan en enshätään löytäny et mikä oli eka nelivetoporsas.

Amateur. Ensimmäinen oli tietysti Lohner-Porsche, joka samalla oli maailman ensimmäinen nelivetohybridi. Toinen oli sitten Porsche 597. 959 esiteltiin 1983, mutta tuli tuotantoon vasta 1987. Siis about äskettäin, tällä mittapuulla...

Share this post


Link to post

Seppo Niittymäki Porsche 911 BiTurbo 4x4

Matti Alamäki Porsche 911 BiTurbo 4x4

Share this post


Link to post
Seppo Niittymäki Porsche 911 BiTurbo 4x4

Matti Alamäki Porsche 911 BiTurbo 4x4

 

Jep, noi muistan.

 

Mutta lähinnä kiinnostaa nää autot ja niiden tekniikat:

Jarmo Lähteenmäki VW 1303 S Turbo 4x4

Leif Nyvall VW 1303 S Turbo 4x4

 

Ruotsista:

Mikael Nordström VW 1303 S Turbo 4x4

Örjan Wahlund VW 1303 S Turbo 4x4

Stig Emilsson VW 1303 S Turbo 4x4

 

Norjasta:

Thor Holm VW 1303 S Turbo 4x4

Kjell Aaen VW 1303 S Turbo 4x4

Share this post


Link to post

meijän kyliltä kuulemma löytyy yks tuommonen rallicrossi 4wd porsche.. paukkuakin siinä pitäs olla aika rankasti..tosin en ole omistajan kanssa ollut juttusilla, joten tarkempaa tietoa/faktatietoa ei ole..

pari valokuvaa oon nähnyt ko. laitteesta, härski peli..

Share this post


Link to post

Vuonna -84 näyttäs olevan eka vuosi kun oli neliveto Possuja Euroopan sarjassa.

http://www.rallycross.de/history/fiacha ... _div2.html

 

Ja seuraavana vuonna sitten tuli Volkkaritkin nelivetoisina:

http://www.rallycross.de/history/fiacha ... _div2.html

 

Lopulta -87 B-luokan Ralliautot dominoi kokonaan ja kaikki kuplat hävinny ja vain muutama neliveto possu enää mukana...

Share this post


Link to post

Jututin vähän aikaa sitten paikkallista ralli,sprint,jokkis konkaria yhdestä aikanaan mieleen jääneestä iso siipisestä sprintti kuplasta. Muisti autosta seuraavaa 4-veto, yli 2litranen turbo,kuivasumppu boxeri. Kai siellä jotain porsse tekniikkaa on, niin se muisteli ;) Auto kuulema samalla omistajalla edelleen. En kehtaa omistajan? nimeä tähän laittaa, koska asia vielä varmistamatta. Meinas unohtua tärkein, eli vanha crossi peli kyseessä kuulema. Auton aiemmista vaiheista ei ollu tietoo.

Share this post


Link to post
Jututin vähän aikaa sitten paikkallista ralli,sprint,jokkis konkaria yhdestä aikanaan mieleen jääneestä iso siipisestä sprintti kuplasta. Muisti autosta seuraavaa 4-veto, yli 2litranen turbo,kuivasumppu boxeri. Kai siellä jotain porsse tekniikkaa on, niin se muisteli ;) Auto kuulema samalla omistajalla edelleen. En kehtaa omistajan? nimeä tähän laittaa, koska asia vielä varmistamatta. Meinas unohtua tärkein, eli vanha crossi peli kyseessä kuulema. Auton aiemmista vaiheista ei ollu tietoo.

 

Kannattanee kysyä omistajalta, että haluaako yleensä nimeään nettiin...

Share this post


Link to post

Täälläkin on yksi jolla myös on edelleen tallessa oman auton kaikki osat Hewland vaihteistoa myöten. Oli edellä mainitussa listassanikin mukana. :)

Share this post


Link to post

Tarkotus ei oo nimeä luvatta laittaakaan, ehkei muutenkaan.

Tiedätkö mikko kenties auton?

Share this post


Link to post

Mitenkäs Virtasen Timon akkumainoksella varustettu kupla, oliko se nelikko? Jotenkin jäänyt sellainen muistikuva, että Virtanen oli kovin possujen ahdistelija...

Share this post


Link to post

tollasesta/tuollaisista ois kiva tehdä pieni jutunpoikanen vaikka pölhölän sanomiinkin jos moiseen autoon joku pääsee tutustumaan ja kuulemaan legendojen tarinoita...

Share this post


Link to post

Suht samat ajat ja nopeudet muistan että esitettiin aikanaan autoesittely lehdissä 80-luvulla mm. Nyvallin kuplasta. Harmi kun ei oo niitä enää tallessa.

 

Pitäs varmaan käydä haastattelemassa sitä jossain vaiheessa... :)

Share this post


Link to post

Tietääkö kukaan onko tuo artikkelissa mainittu Niittymäki Järvenpääläinen. Muistaakseni vanhan koulukaverin faija ois juurikin tuon niminen, ja poika Niko ajaa myös sprinttejä kuplalla...

Share this post


Link to post

Näissä näkyy legendaariset "Nittimaaki" ja "Alamaaki" vuonna -83 Britessä:

Share this post


Link to post
Guest Aatu
Muisti autosta seuraavaa 4-veto, yli 2litranen turbo,kuivasumppu boxeri. Kai siellä jotain porsse tekniikkaa on, niin se muisteli

Hmm, eli kuutosbokseri jos on kuivasumppu, tai sitten stroukattu 912/914-kone mutta kuivasumpuksi muutettuna? Eli VW-kone toisinsanoen...?

Share this post


Link to post

eiköhän kaikki vw pohjaisetkin o tehty sumppukoineiks noissa käytöissä. eikä 914 konetta tartte stroukata, niitä on valmiiks 2 litraisina :D

Share this post


Link to post

ite näin ton nyvallin auton parivuotta sitte ja muistaakseni joku kerto että kaikki vetolaitteet ois otettu jostain transportterista.???

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...