jukkis Posted February 5, 2009 Posted February 5, 2009 Tämmöset mulla tuli uuteen turbo-pataan. Ohjarit vaihettu ja imuseeti ja kanava parannettu vielä tuon kuvan jälkeen. Quote
Lasse Posted February 5, 2009 Posted February 5, 2009 Mää nyt en oikein tiedä miten tätä asiaa lähestyisi. Mulla on ne kannet edelleenkin, eikä ole nakuttaneet, eivät ahdettuna ei vapaastihengittävänäkään. Kone on aikoinaan jarrutettu Harisella jne. Itse en tuota puolipalloa ole sinne keksinyt, vaan ne on sinne tehnyt kaveri joka käsittääkseni takavuosina teki ihan mukavasti pärjänneitä kisakoneita krc:hen ja jm:mään. Eli varmaankaan ihan osaamattomuudesta tai tietämättömyydesta ei liene kyse? Ja mitä turbokoneen hajoittamiseen tulee, niin se kyllä onnistuu keneltä vaan. Eli se nyt varsinaisesti kerro vielä koneesta yhtään mitään. Olen elänyt siinä luulossa, että palotilassa olevan seoksen käyttäytymiseen vaikuttaa muukin seikka kuin vain palotilan muoto, vrt. varhaiset versiot laihaseosmoottoreista. Nyt onneksi luuloni on korjattu tiedolla. Paljohan näitä hommia luetaan kirjoista ja nyttemmin netistä. Mutta ei pitä haksahtaa siihen, että jos joku sanoo tätä tai tota, että se on aina kaikkialla ainoa toimiva konsepti. Kaikenlaista on turattu jo ennen tätä virtuaalihööppääkin? Quote
mick Posted February 5, 2009 Posted February 5, 2009 Noita puolipalloja on ollut minullakin, ja kun kyselin miksi puolipallo, niin Hemi sanaa myyjät viljeli... Mutta eihän kuplassa näe mitenkään imukanavasta pakokanavaan..? Tuota amme- muotoa on todella moni paljon minua kokeneempi suositellut, ja itsekin olen aiheesta lukenut jotain... Seoksen tasalaatuisuus sen "purskautuksen" takia oli yksi, ja sitten tuo nakutus, ja vielä palorintama tai vastaava... Ei muista, pitää kaivaa lähteitä esiin :) Quote
metake Posted February 5, 2009 Posted February 5, 2009 Noita puolipalloja on ollut minullakin, ja kun kyselin miksi puolipallo, niin Hemi sanaa myyjät viljeli... Mutta eihän kuplassa näe mitenkään imukanavasta pakokanavaan..? Hemi-kansissa on venttiilit v-asennossa toisiinsä nähden, kuplan kannesta ei sellaista saa. Oikeaan hemi- eli puolipallo palotilaan kuuluu myös kupupäiset männät. Itselleni olisi kyllä viimeinen vaihtoehto tehdä puolipallon muotoista palotilaa tasapäisillä männillä, mutta mä näistä mitään tiedäkään... Quote
JaniM Posted February 6, 2009 Posted February 6, 2009 Mut eikös seos mene kutakuin jokapaikkaan palotilaan ku ahdetaan ylipaineella? Quote
Marko Posted February 6, 2009 Posted February 6, 2009 Palotapahtumahan on vasta puristuksen aikana eikä imun aikana jolloin turbo syöttää. Quote
Guest VW 1303 Posted February 6, 2009 Posted February 6, 2009 kannattaa myös tutkia virtuspenkissä mitä imukanavan virtaukselle tapahtuu, kun sitä palotilaa kaivaa ja levittelee. Quote
Ketsa Posted February 6, 2009 Posted February 6, 2009 Hemi-kansissa on venttiilit v-asennossa toisiinsä nähden, kuplan kannesta ei sellaista saa. Oikeaan hemi- eli puolipallo palotilaan kuuluu myös kupupäiset männät. Itselleni olisi kyllä viimeinen vaihtoehto tehdä puolipallon muotoista palotilaa tasapäisillä männillä, mutta mä näistä mitään tiedäkään... Mä jättäisin suosiolla tekemättä jos jäljellä ei enää muita vaihtoehtoja olisi kuin puolipallo + tasapää. Mutta pakko myöntää, että minäkään en mitään tiedä. Ei ollut edes ennen tämän topikin lukemista tullut mieleen ajella kuplalla nakutuksen kuuntelu kuulokkeet päässä, että voisi netissä uhota jotta mun moottori ei ainakaan nakuta... Quote
mick Posted February 6, 2009 Posted February 6, 2009 Minkälainen ääni siitä nakutuksesta muuten kuuluu? Onko se sellanen terävä naksaus? vähän kuin metalli osuis toiseen metalliin? Kuinkahan vaarallista on, tuleeko heti tuhoa? Quote
Tutkija Posted February 6, 2009 Posted February 6, 2009 ja nettisukupolvi taaskaan ei ol lukennu mitä aikasemmin jo kirjottelin et korkeakierrosnakutusta ei ihmiskorva kuule,mut tuhon näkee silmällä kyllä sitten... niin tohon palotilaan voin lisätä sen verran et kyl se puolipallokin(semihemi) toimii mut kaikkea iloa et saa irti kun sytytysennakot pitää jättää maltillisemmiksi just ton nakutuksen(detonaatio) takia et kyl sitä voimaa on sitten myös kateissa ja kansien lämpökuorma on myös paljon kovempi puolipallolla kun muilla palotilamallilla... musta yksi parhaita palotilamalleja kuplan kansissa on päärynän muotoinen... imun ympäristö auki tasaisesti joka puolelta mutta ei lähellekään ylä eikä alalaitaa ja jyrkähköt seinämät kohti mäntää(kumminkin koverat venttiiliin päin)noin sentin päässä venttiilistä,silloin seos pyörteilee palotilassa hyvin ja sekoittuu...kumminkin venttiilin ympärillä on jo riittävästi tilaa että kanavasta tuleva ilma/polttoaineseos sopii tulemaan mutta riittävän lähellä venttiiliä että hyvä imu säilyy... pakopuolen muotoilu ei olekkaan sit niin eksoottista reuna auki sylinteri sivuun ja vähäinen pyöristely ni siinä se palotila sitten on... silloin ei palotapahtumanpaine työnny sivuillepäin vaan kohti mäntää mikä olisi tärkeä ominaisuus... Quote
mikan Posted February 6, 2009 Posted February 6, 2009 Palotapahtumahan on vasta puristuksen aikana eikä imun aikana jolloin turbo syöttää. Siis kun ahdin tuuppaa seoksen pyttyyn ja imuvena sulkeutuu, niin männän tullessa ylös ei seos olekaan enää jokapuolella kun on tulppa iskee kipinän? Kaivakaas joku nyt kuvia tehokkaista moottoreista sekä siviilliautoista tai vaikka f1:stä. t. Mika Quote
mikko k Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 ja nettisukupolvi taaskaan ei ol lukennu mitä aikasemmin jo kirjottelin et korkeakierrosnakutusta ei ihmiskorva kuule,mut tuhon näkee silmällä kyllä sitten... niin tohon palotilaan voin lisätä sen verran et kyl se puolipallokin(semihemi) toimii mut kaikkea iloa et saa irti kun sytytysennakot pitää jättää maltillisemmiksi just ton nakutuksen(detonaatio) takia et kyl sitä voimaa on sitten myös kateissa ja kansien lämpökuorma on myös paljon kovempi puolipallolla kun muilla palotilamallilla... musta yksi parhaita palotilamalleja kuplan kansissa on päärynän muotoinen... imun ympäristö auki tasaisesti joka puolelta mutta ei lähellekään ylä eikä alalaitaa ja jyrkähköt seinämät kohti mäntää(kumminkin koverat venttiiliin päin)noin sentin päässä venttiilistä,silloin seos pyörteilee palotilassa hyvin ja sekoittuu...kumminkin venttiilin ympärillä on jo riittävästi tilaa että kanavasta tuleva ilma/polttoaineseos sopii tulemaan mutta riittävän lähellä venttiiliä että hyvä imu säilyy... pakopuolen muotoilu ei olekkaan sit niin eksoottista reuna auki sylinteri sivuun ja vähäinen pyöristely ni siinä se palotila sitten on... silloin ei palotapahtumanpaine työnny sivuillepäin vaan kohti mäntää mikä olisi tärkeä ominaisuus... Jos meikäläistä tarkoitat, niin nettisukupolvi on tosi kaukana... Enkä ole väittänyt että nakutusta korvalla kuuliskaan kun pannu käy.. Tuossa on kuvatus yhdestä aikas hyvästä palotilasta. T. reilu 30v volsuja harrastanut... Quote
Guest Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 Ensin perustavaa laatua oleva fakta: bensaseos palotilassa ei rajahda kaikki kerralla, vaan se palaa hyvin nopeasti. Kuitenkin siella on liekkirintama joka alkaa sytytystulpasta ja etenee siita kaikkialle missa seosta on. Tahan kuluu aikaa. Pieneen syvaan poteroon paimennettu seos palaa nopeammin kuin laajalle alueelle levitetty seos. Liekkirintaman ei tarvitse edeta niin kauas sytytyspisteesta. Palotapahtuman paine suuntautuu myos enemman kohti mantaa pienen pinta-alan poterossa, verrattuna laajaan palotilaan missa on turhaa liiketta sivusuuntaan, se ei paina mantaa mihinkaan. Palotapahtuman alussa manta alkaa liikkumaan poispain kannesta paineen vaikutuksesta. Jos palotapahtuma jatkuu kovin kauan (hidas palaminen laajassa palotilassa), ei viimeisena syttyvat seoksen rippeet palotiolan reunalla enaa kerkia osallistumaan mannan tyontamiseen laheskaan yhta paljon kuin alkupaan seos lahella tulppaa. Eli palotapahtuman loppupaan energia menee hukkaan kun sita ei saada kaytettya taysimaaraisesti hyodyksi. Kapeammassa, keskitetyssa palotilassa nopeampi palotapahtuma sysaa mantaa isommalla teholla. Quote
ARTO Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 Gene bergillä oli eri teoriat käytössä kun kehui omaa semi-hemiään:D Quote
Tutkija Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 se viittaus siihen ettei lue mitä on juuri kirjoitettu oli nimimerkille mick.... ny täs juttusarjas on jo kolmeen kertaa selitetty samat asiat ni eiköhän noi ny jo luulis osaavan lukea... :) ja aika komea palotilan malli mikolla vähän kun olis suppeempi viel tulpalta pakoselle päin ni ei tulppakaa olis niin kuumas paikassa.... mut idea on jo oikea... ;) Quote
DWL_Puavo Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 Onko Mikon kuvan kannessa tulpan paikkaa/suuntaa siirretty minkä verran? Quote
mikko k Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 Tulpat lienee suunnitellussa paikassaan... ;-D Quote
Lasse Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 Onks noi imukanavat hipelöity vai oliko ne tollaset suoraan tehtaalta? Quote
ARTO Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 Venajousiin yritetty piirtää Suomilipun värit:D Quote
mikko k Posted February 8, 2009 Posted February 8, 2009 Kannet on tehtaalla hiepelöinyt Brian Pauter, eli pappa-Donin poika. Eri korvausta vastaan tietenkin. Venttiilit jäi vielä itselle muotoiltavaksi, muualle ei juuri tarvinnut sitten sattua. Quote
Guest Posted February 8, 2009 Posted February 8, 2009 Gene bergillä oli eri teoriat käytössä kun kehui omaa semi-hemiään:D Gene-vainaa oli vaarassa parissa muussakin asiassa... kaikki kunnia oikeaan osuneista ajatuksista ja tuotteista, mutta ei se kaikkea tiennyt. Toinen alue mika tuntui olevan aika pahasti hukassa, oli puristussuhde... Quote
JaniM Posted February 8, 2009 Posted February 8, 2009 Täällähän on tullut tietoa ja mielipidettä. Onkos kellään kuvaa nakutetusta männästä? Quote
mikko k Posted February 8, 2009 Posted February 8, 2009 Toisaalta Gene-vainaan puristussuhde ei voinut olla kuin sen 7-8:1 koska palotilat oli aakeet laakeet ja persiistä ja vielä kun lisää jenkkien ruikkupensan, mitä-lie-76-oktaanista-paskoa... :) Genen opusta ei pidä pitää ihan raamattuna... Quote
Guest Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 Paljonkohan sen palotilan tilavuus nyt muuttuu kun ottaa 2mm pois 044 kansista? Eikö se ollut alkuperäinen kysymys?? Ei onneksi tullut paljon off topiceja :-) Quote
ARTO Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 Ottaa vaikka ensin sen 2mm ja mittaa sen jälkeen tilvuudet+ puristuksen. Jos sattui puristus kasvamaan vaikkapa sen 0,1569786 yksikköä liian suureksi, avartaa sitä kantta tai sorvarilla teetättää mäntien keskelle pienet syvänteet. Jättää mäntien reunat koskematta, niin se optimi 1,3mm dekki säilyy:) Quote
Urpo Hönö Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 Edelleenkin 1.4 mm höyläys teki mulla 46 ccm palotilan kanteen. En ainakaan ottaisi heti alkuun 2 mm pois. Quote
JaniM Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 Paljonkohan sen palotilan tilavuus nyt muuttuu kun ottaa 2mm pois 044 kansista?Eikö se ollut alkuperäinen kysymys?? Ei onneksi tullut paljon off topiceja :-) Ja sehän tuli selväksi kuin tehdään. Millipaprua käteen ja piirtelemään ja laskemaan tai jollakin cadillä piirtää mallin ja antaa koneen laskea. Quote
mikan Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 Ei liene mahdotonta ottaa ensin milli pois ja mitata. Sitten taas tavaraa pois ja mittaus. Yksi palotila kun on mitattu, niin lopuista saman verran pois. Kannattaa muuten mitata deck-korkeus tarkkaan molemmin puolin moottoria. Joskus on lohkot "epäkeskoja". t. Mika Quote
Niklas L Posted February 10, 2009 Posted February 10, 2009 Sen verran nestettä ruiskuun, kuin haluat palotilan tilavuuden olevan, jonka jälkeen täytät nesteellä palotilan. Mittaa paljonko jää reunaa palotilan "kannen" ja nestepinnan väliin, tai piirrä siihen merkki. Höyläystarve saadaan aika lähelle tällä keinolla. Niklas 1 Quote
metake Posted February 10, 2009 Posted February 10, 2009 Sen verran nestettä ruiskuun, kuin haluat palotilan tilavuuden olevan,jonka jälkeen täytät nesteellä palotilan. Mittaa paljonko jää reunaa palotilan "kannen" ja nestepinnan väliin, tai piirrä siihen merkki. Höyläystarve saadaan aika lähelle tällä keinolla. Niklas Ei onnistu koska neste kiipeää reunoille ja mittauksesta tulee epätarkka. Quote
metake Posted February 10, 2009 Posted February 10, 2009 Eikö? Varmaan teen jotain väärin. Jos puhutaan millin kymmenyksistä niin kyllä, neste pinta on reunoiltaan koholla. Toisilla nesteillä enemmän, toisilla vähemmän. Quote
Guest Keiteleen Kone Posted February 10, 2009 Posted February 10, 2009 Niklas L:n vastaus on oikein ja helpoin tapa tehdä mittaus, jos on tarvetta muotoilla palotilaa plaanauksen jälkeen kannattaa plaanata merkin alapuolelle vielä muutama kymmenysmm. jolloin palotilaa suurentamalla saadaan oikea tilavuus. Helppoa, vai mitä? ainakin itse olen tehnyt noin muutamille sadoille työstämilleni kansille. Quote
metake Posted February 10, 2009 Posted February 10, 2009 No mitäs tässä sitten enää ihmettelemään, uskottavahan se sitten on kun oikein porukalla vakuutetaan. Hommahan on selvä. Quote
Guest Mika Raussi Posted February 10, 2009 Posted February 10, 2009 Mitä nestettä tossa sit kannattaa käyttää? Saippuavettä? Ton tempun kun tekee kannen ollessa työstökoneessa jo kiinni, voi terällä ottaa kosketuksen nestepinnan keskelle ja nollata siihen. Luulis olevan riittävän tarkka. Quote
Guest Toheltaja Posted February 10, 2009 Posted February 10, 2009 tässä oli Mika nyt puhetta nesteistä millä mitataan palotila, ei nesteistä joilla eliminoidaan janon tunne... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.