Barney Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 millä suuttimilla ja sisäkurkuilla kannattaisi lähteä kokeilemaan. Kaasarit drla 40. 82x90.5 w-120 42x37 super-d 9.2 -b- Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 "Kirja-arvot" olis tälleen: 34 sisäkurkut 160 pääsuuttimet 65 tyhjäkäyntisuuttimet 180 lisäilmat Käytännössä kannattanee pääsuuttimia ottaa ainakin 165:t lisäksi että on säätövaraa. Jos tätä pataa ei kierrätetä hirviästi, voisi pihinä kokeilla vaikka 32 sisäkurkkujakin ja 150-155 pääsuuttimia, muuten samat. Jos taas aikoo konetta laulattaa korkeammallekin, voisi isommat kaasaritkin olla paikallaan. Quote Link to comment
Barney Posted March 26, 2009 Author Share Posted March 26, 2009 Ou dänks! Löytyy lyhyet ja pitkät lisäilma suuttimet 180:nä.. onko väliä kummat laittaa? -b- "Kirja-arvot" olis tälleen: 34 sisäkurkut 160 pääsuuttimet 65 tyhjäkäyntisuuttimet 180 lisäilmat Käytännössä kannattanee pääsuuttimia ottaa ainakin 165:t lisäksi että on säätövaraa. Jos tätä pataa ei kierrätetä hirviästi, voisi pihinä kokeilla vaikka 32 sisäkurkkujakin ja 150-155 pääsuuttimia, muuten samat. Jos taas aikoo konetta laulattaa korkeammallekin, voisi isommat kaasaritkin olla paikallaan. Quote Link to comment
daniel Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Tähän perään olisi semmonen kysmys että mistä se johtuu kun tyhjäkäynnillä tai hiukka yläpuolella 1100rpm, paukkuu putkessa satunnaisesti. Tyhjäkäyntisuutin liian iso/pieni ? Moottori on 1641, tupla dellorto 36, puolentoistatuuman putkistolla, venttiilit 32mm ja 35mm tai jotain (ei tullut tarkemmin mitattua). Pääsuutin 135 tyhjäkäynti 60 sisäkurkku 30mm kiihdytyspumpun suuttimet 50 Tyhjäkäyntiruuvi on 3,5 oli ~4 aikaisemmin. Rikkaallahan se kulkee, on hankittu pienempiä pääsuuttimia. Quote Link to comment
Mika Heikola Posted March 27, 2009 Share Posted March 27, 2009 ilmasuuttimien pituudella ei ole muuten väliä kuin että pidemmillä kannoilla on kivampi vaihdella. Puavon säädöt kuulosti hyvältä. Tyhjäkäyntiin voi riittää pienempikin. Paukkuminen voi olla kiinni moestakin asiasta, mutta jos nyt rajataan vaan kaasarin seoksiin, niin liian rikas paukkuu putkessa ja liian laiha aivastelee imutorvissa. Kun paukkuu noin alhaalla kokeilisin ensin tyhjäkäyntisuuttimia pienempiin. Tyhjäkäyntipiirin kanssa mennään maantienopuksissakin silloin kun ollaan pintakaasulla. Vasta kun läpät aukeaa enemmän, lähtee pääpiiri mukaan. Quote Link to comment
Barney Posted March 27, 2009 Author Share Posted March 27, 2009 ei löytyny tähän hätään 34 sisäkurkkuja joten kokeillaan noilla 32 aluksi. pääsuuttimet kiinni 155 ja varalle 150,160,165 tyhjäkäynnit 65 ja pitkät 180 lisäilmat. ilmeisesti 0,25bar sopiva bensanpaine, ettei tulvi? -b- Quote Link to comment
metake Posted March 27, 2009 Share Posted March 27, 2009 ilmeisesti 0,25bar sopiva bensanpaine, ettei tulvi? 0,20 riittää mainiosti Quote Link to comment
daniel Posted March 27, 2009 Share Posted March 27, 2009 Kokeilin tänään ja ainakin neljässätonnissa paukkuu vieläkin, mutta vain tasakaasulla. Sitä pauketta on ajossa vaikea havaita muun melun kanssa. Katsastuksessa oli pahempi sillai että sisällä se on aika veemäisen kova pauke ihan kastastusmieskin säpsähteli. Asiaa pahensi se että tyhjäkäynti oli vähän korkea kun kaasuvaijeri vähän kitkailee, lisäsin jouset molempien kaasarien vivustoille ja nyt menee läpät kiinni. Moottorijarrutuksissa ei pauku yhtään paitsi silloin kun melkein kaikki massatiivisteet oli lentänyt pakosarjasta :). Quote Link to comment
Mika Heikola Posted March 30, 2009 Share Posted March 30, 2009 Laihemmaksi sitten vaan. Tyhjäkäyntisuutinta voi pienentää niin kauan kunnes alkaa epäröimään. Siitä askel ylös. Myös seosruuveja voi koittaa vetää enemmän kiinni. Mitä enemmän ne on auki, sen rikkaampaa antaa tyhjäkäynnille. Niiden merkitys ajossa on mitätön. Kaikki ajoon vaikuttava tehdään suuttimia vaihtamalla. Ellei noista hiljene, niin sitten vaan pääsuutinta pienemmäksi. Quote Link to comment
daniel Posted March 30, 2009 Share Posted March 30, 2009 Kiitos neuvoista Mika. Taidanpa tilata Mopo-Sportista erän tyhjäkäyntisuuttimia kokoa 58-55 niin voi niillä kokeilla. Quote Link to comment
Lasse Posted March 30, 2009 Share Posted March 30, 2009 Tai sitten ne voisi tilata vaikka free technicsiltä? Quote Link to comment
mikko k Posted March 30, 2009 Share Posted March 30, 2009 Niin daniel, Mika Heikolalta joka neuvoi sinua... Quote Link to comment
Mika Heikola Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Olen täällä mukana omasta mielestäni enemmän vw-hörhönä kuin osakauppiaana, mutta toki www.freetechnics.fi palikat kannattaa aina tsekata. Kaikki ei kuitenkaan tiedä eikä tunne, niin kerrotaan nyt sitten vielä että Free Technics on yli 20 vuotta kaasareiden parissa leikkinyt yhden miehen paja josta minut löytää. Satunnaisesti vastailen täälläkin, mutta varmemmin ja nopeammin saa vastaukset tai osat kun laittaa suoraan viestiä firmalle. Sopii myös ihan pelkästään kysellä. Quote Link to comment
mikan Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Just noin Mika, eli kun omalla nimellä esiintyy niin edustaa itseään. Mutta koska Lasse ja Mikko tietää taustat, niin fiksusti kertoivat asiasta danielille. Kannattaa kuitenkin suosia alan harrastajaa näissä asioissa. t. Mika Quote Link to comment
Guest Kupla71 Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Millä suuttimilla ja kurkuilla kannattais lähteä tämmostä kokoonpanoa kokeilemaan? kaasarit 2x44idf 84x94 fk-87 044 42x37 cnc round port 10:1 Quote Link to comment
-Alex- Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 34-36mm sisäkurkut, 160-175 pääsuutin. Noiden kansien takia ei kovin suurta sisäkurkkua, tietääkseni CB cnc round port on aika pienikanavainen kansi. Quote Link to comment
Guest VW 1303 Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 miks pienikanavaiseen kanteen pitää pistää pienet kurkut? Quote Link to comment
daniel Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Oho, pahoitteluni. Ilmankos niitä neuvoja tuli :) Sieltä kun ei löydy kätevää nettikauppaa tällaiselle nörtille, joka ei uskalla käyttää puhelinta tai sähköpostia. Tähän perään voisin kysyä, kun ajattelin säätää hiukka vivustoa ja naps, poikki meni. Eli minkä niminen on tämä pultti joka tulee vivustoon kiinni. Ilmeisesti vaihtoon menee ainakin koko pää tai koko akseli. Jos saan sen toimimaan väliaikaisesti kun pitäis päästä ajamaan niin voisin tilata freetechnicsiltä ja hinta toki tähän perään :) Quote Link to comment
-Alex- Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Siksi jos kanavat ei virtaa tarpeeksi jotta hyötyä saisi isoista kurkuista. 36mm kurkku voi olla aika passeli tuollaiseen koneeseen noilla kansilla, 40-42mm kurkku ehkä liian iso. Ei tiedä etukäteen tarkkaan että mikä kurkkukoko on sopiva, pitää testata penkissä ja ajossa. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Mä tein nuo vivut uusiksi 5mm kierretangosta ja kaupasta saatavista nivelistä. 1 Quote Link to comment
daniel Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Tää menee ihan offtopiciksi koko homma mutta joo miksikäs ei saiskos vain niitä päitä ettei tarttis kaikkea uusia ? Quote Link to comment
-Alex- Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Noista tuumakierteisistä päistä ei ole hajuakaan, mutta noita kuvassani olevia päitä saa uusia autotarvikeliikkeistä Quote Link to comment
Tutkija Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 tuumakierteisiä palloniveliä luultavasti saa: mopo-sport,free technics,aircooled,kk,hot cars,us-parts... ja ehkä vielä muutamasta muustakin yrityksestä suomesta... jenkki kaasarisarjojen vakiotavaraa ja normihajoavaa... tuonkin voi vielä korjata,hitsaa 5mm halkasialla olevan pultin tohon kiinni... muistaa vaan jäähdyttää märällä rätillä ettei sula muovit nivelestä... Quote Link to comment
Guest VW 1303 Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Ainakin mulla tonnikuussatanen vetää jarrussa mukavasti 37mm kurkuilla. luulisin, että 84/94 vaatis vähän isonpaa kurkkua, mutta jostain se kokeilu pitää alottaa. Quote Link to comment
Guest Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Dellorton tuumaseen kierretankoon sopii kyllä millinenkin pallonivel, vähä se on holo, mut ku kiristysmutterin kiristää niin ihan ok siitä tulee. Tuossa Alexin ratkaisussa ei taida olla vasenkätisiä palloniveliä ollenkaan? -M- Quote Link to comment
Mika Heikola Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Millisiä palloniveliä saatavilla oikea ja vasenkätisellä kierteellä. Mitään tuumakierre niveliä ei ole ainakaan free technicsillä. Quote Link to comment
Lasse Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Jossain vaiheessa sitä huomaa, ettei sisäkurkun kasvattamisesta ole mitään hyötyä. Siinä on tullut löydettyä sopiva koko siihen koneeseen. Suomessa tavataan käyttää suuria sisäkurkkuja verrattuna suuren maailman koneisiin ja ihan hyviä tehoja niistäkin siellä otetaan. Älkää kysykö miksi näin on. Kai meillä on joku alemmuuskopleksi mikä korvataan sisäkurkun koolla. 1 Quote Link to comment
-Alex- Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Kurkun koko riippuu niin monesta asiasta..kyllähän voisi olettaa että 2332 kone 44 kaasarein tarttis isot kurkut, mutta jos joku palikka koneessa ehkä ole oikein mitoitettu/valittu, ja näin ollen rajoittaa tehoa/kierroksia. Aika pienet kannet nuo round portit sinänsä 2332cc FK-87 nokkaiseen koneeseen, omastani mielestä. http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1241 Kelpo kansi varmaan 2,3 litran koneeseen kun vähän työstää lisää. Osaava tekijä saisi 0.500 nostolla yli 170 cfm. Quote Link to comment
Marko Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 2332 koneeseen saa oivat kannet ihan vw vakiokansista kun osaa tehdä. Venat esim. 40/37 ja rokkaa ihan mukavasti eikä tarvi vielä kansia ees hitsuutella. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Saa kyllä, jos osaa tehdä. Meinaan vain ettei nuo round portit paketista otettuna virtaa kovin ihmeellisesti, ainakin jos nuo lukemat pitää paikkaansa. Toki 140-150hp tähtäimessä ihan hyvä vaihtoehto. Quote Link to comment
Marko Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 vakion saa virtaamaan imusta 40mm venalla 14,2mm nostolla ainakin 171hv voi olla että gurut on löytäny uusia jippoja ja lukema nykyään isompikin. Quote Link to comment
mikan Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Millä suuttimilla ja kurkuilla kannattais lähteä tämmostä kokoonpanoa kokeilemaan? kaasarit 2x44idf 84x94 fk-87 044 42x37 cnc round port 10:1 Iso moottori ja suht tiukka nokka. Jos kannet hyvin tehty ja virtaava putkisto, niin laittaisin 48 kaasarit (tai sitten ruutta). t. Mika Quote Link to comment
Mika Heikola Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Oleellinen kysymys onkin mitä koneelta toivotaan. Onko tarkoitus puristaa viimeinenkin heppa ylhäältä irti, vai tehdäänkö muhkeasti vääntävää katukonetta ? Tulee melkoisen erilaiset säädöt. Quote Link to comment
mikan Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 FK-87 kertoo ainakin mulle, että myös yläkierroksilta pitäis löytyä raikasta voimaa. Value Lift .561" Advertised Duration 320° Cam Lift .401" Duration @.050" 276° Lobe Center 108° t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Tuo on aivan totta, että tahtooko vääntävän vai raikkaasti yläkierroksilla tehoa antavan koneen säätämällä. Silloin aikanaan kun säädätin 2,3 koneeni ekaa kertaa, säätäjä laittoi 48 dellortoihin 36mm kurkut, suuttimia en muista, nyt oon siirtyny ruiskuun. Kannet virtasi entisessä koneessa 185hv 12,6mm nostolla, ruttua oli matalat 8.3:1 sekä nokkana oli FK-10 ja 1.4 keinut. Olihan se aika hyvin jo 2000 kierroksessa reagoiva vääntömylly säädön jälken, vaikka toinen imunokka olikin kulunut 5mm. Tehoa irtos 122hv takarattaista 5800rpm kierroksilla. Korkeammalla rutulla(9.5:1) ja ehjällä nokalla olisi voinut olla tuloskin toinen, kurkutkin olis voinu olla isommat. Quote Link to comment
Guest Kupla71 Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 enemmän yläkieroksilla vetävää tässä on haettu. mut ei kummiskaa mitään päätontä. :) Quote Link to comment
-Alex- Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Jos todella kannet virtaa sen mitä CB lupaa, niin vie ne osaavalle vw kansisepälle ja pyydä että niistä saa 13mm nostolla 180hv virtausta :D Ja sitten ne 38mm kurkut ja penkissä katsoa oikeat suuttimet seoksia seuraten. Sitten lähtee, ruttuakin nyt on hyvin tuon nokan kanssa, uskaltaisin luvata että tulee ainakin 10hv lisää kun kansiin vähän kosketaan =) Quote Link to comment
Mika Heikola Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 iso kone hyväksyy säikynkin nokan paljon pikkukonetta paremmin. Itse ajoittaisin tuon nokan väännön puolelle ja silloin 44 webruilla olisi lupa odottaa upeaa voimaa keskikierroksilla. Varttimaili päämääränä 48 olisi oikeampi koko. Isompi on parempi kun tuijotetaan vain huipputehoja ja kierrätetään korkealle. Täältä löytyy laskin joka kertoo ehdotuksen kaasarin runkoon ja kurkuksi kun sille annetaan koneen koko ja kierrokset. Jos ei muuta, niin siitä näkee miten paljon kierrokset vaikuttaa valintaan. Laskin ei ole vw-optimoitu, vaan karkea aloituspiste keskiverto mottorille. Ilmavolkkarille tuo saattaa ehdottaa joskus jopa isonpuoleisia kurkkuja, vaikka muuten se onkin yritetty säätää turvallisen puolelle. Liian pienestä kurkusta on aina paljon helpompi aloittaa säätöjen hakeminen kuin liian suuresta http://www.freetechnics.fi/carbcal1.htm Quote Link to comment
-Alex- Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 aircooled.netin kaasutinsäätö oppaassa suositellaan imuventtiilejä 3-5mm pienempiä sisäkurkkuja miedoissa koneissa ja 0-3mm pienempiä kiukkusissa koneissa. Quote Link to comment
Guest Faro Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 ...nooh kysytään nyt omaankin suutin / kurkku vinkkejä. 82x94mm, 5,6" kanget street elminaattorit 35,5x40mm kannet hypistelty Keiteleen konessa (toinen kansi vaihto ehto, Scat palakannet 42x48mm venat) Puristusta tuli muistaakseni 10-10,5 ? C45 nokka 1:2,5 keinut 45mm Lortot T Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.