Jump to content

tuplien suuttimista ja kurkuista..


Recommended Posts

"Kirja-arvot" olis tälleen:

 

34 sisäkurkut

160 pääsuuttimet

65 tyhjäkäyntisuuttimet

180 lisäilmat

 

Käytännössä kannattanee pääsuuttimia ottaa ainakin 165:t lisäksi että on säätövaraa.

 

Jos tätä pataa ei kierrätetä hirviästi, voisi pihinä kokeilla vaikka 32 sisäkurkkujakin ja 150-155 pääsuuttimia, muuten samat. Jos taas aikoo konetta laulattaa korkeammallekin, voisi isommat kaasaritkin olla paikallaan.

Link to comment

Ou dänks!

Löytyy lyhyet ja pitkät lisäilma suuttimet 180:nä.. onko väliä kummat laittaa?

 

-b-

 

 

 

"Kirja-arvot" olis tälleen:

 

34 sisäkurkut

160 pääsuuttimet

65 tyhjäkäyntisuuttimet

180 lisäilmat

 

Käytännössä kannattanee pääsuuttimia ottaa ainakin 165:t lisäksi että on säätövaraa.

 

Jos tätä pataa ei kierrätetä hirviästi, voisi pihinä kokeilla vaikka 32 sisäkurkkujakin ja 150-155 pääsuuttimia, muuten samat. Jos taas aikoo konetta laulattaa korkeammallekin, voisi isommat kaasaritkin olla paikallaan.

Link to comment

Tähän perään olisi semmonen kysmys että mistä se johtuu kun tyhjäkäynnillä tai hiukka yläpuolella 1100rpm, paukkuu putkessa satunnaisesti. Tyhjäkäyntisuutin liian iso/pieni ? Moottori on 1641, tupla dellorto 36, puolentoistatuuman putkistolla, venttiilit 32mm ja 35mm tai jotain (ei tullut tarkemmin mitattua).

Pääsuutin 135

tyhjäkäynti 60

sisäkurkku 30mm

kiihdytyspumpun suuttimet 50

Tyhjäkäyntiruuvi on 3,5 oli ~4 aikaisemmin.

Rikkaallahan se kulkee, on hankittu pienempiä pääsuuttimia.

Link to comment

ilmasuuttimien pituudella ei ole muuten väliä kuin että pidemmillä kannoilla on kivampi vaihdella.

 

Puavon säädöt kuulosti hyvältä. Tyhjäkäyntiin voi riittää pienempikin.

 

Paukkuminen voi olla kiinni moestakin asiasta, mutta jos nyt rajataan vaan kaasarin seoksiin, niin liian rikas paukkuu putkessa ja liian laiha aivastelee imutorvissa. Kun paukkuu noin alhaalla kokeilisin ensin tyhjäkäyntisuuttimia pienempiin. Tyhjäkäyntipiirin kanssa mennään maantienopuksissakin silloin kun ollaan pintakaasulla. Vasta kun läpät aukeaa enemmän, lähtee pääpiiri mukaan.

Link to comment

ei löytyny tähän hätään 34 sisäkurkkuja joten kokeillaan noilla 32 aluksi.

pääsuuttimet kiinni 155 ja varalle 150,160,165

tyhjäkäynnit 65

ja pitkät 180 lisäilmat.

 

ilmeisesti 0,25bar sopiva bensanpaine, ettei tulvi?

 

-b-

Link to comment

Kokeilin tänään ja ainakin neljässätonnissa paukkuu vieläkin, mutta vain tasakaasulla. Sitä pauketta on ajossa vaikea havaita muun melun kanssa. Katsastuksessa oli pahempi sillai että sisällä se on aika veemäisen kova pauke ihan kastastusmieskin säpsähteli. Asiaa pahensi se että tyhjäkäynti

oli vähän korkea kun kaasuvaijeri vähän kitkailee, lisäsin jouset molempien kaasarien vivustoille ja nyt menee läpät kiinni. Moottorijarrutuksissa ei pauku yhtään paitsi silloin kun melkein kaikki massatiivisteet oli lentänyt pakosarjasta :).

Link to comment

Laihemmaksi sitten vaan. Tyhjäkäyntisuutinta voi pienentää niin kauan kunnes alkaa epäröimään. Siitä askel ylös. Myös seosruuveja voi koittaa vetää enemmän kiinni. Mitä enemmän ne on auki, sen rikkaampaa antaa tyhjäkäynnille. Niiden merkitys ajossa on mitätön. Kaikki ajoon vaikuttava tehdään suuttimia vaihtamalla. Ellei noista hiljene, niin sitten vaan pääsuutinta pienemmäksi.

Link to comment

Olen täällä mukana omasta mielestäni enemmän vw-hörhönä kuin osakauppiaana, mutta toki www.freetechnics.fi palikat kannattaa aina tsekata.

 

Kaikki ei kuitenkaan tiedä eikä tunne, niin kerrotaan nyt sitten vielä että Free Technics on yli 20 vuotta kaasareiden parissa leikkinyt yhden miehen paja josta minut löytää. Satunnaisesti vastailen täälläkin, mutta varmemmin ja nopeammin saa vastaukset tai osat kun laittaa suoraan viestiä firmalle. Sopii myös ihan pelkästään kysellä.

Link to comment

Just noin Mika, eli kun omalla nimellä esiintyy niin edustaa itseään. Mutta koska Lasse ja Mikko tietää taustat, niin fiksusti kertoivat asiasta danielille. Kannattaa kuitenkin suosia alan harrastajaa näissä asioissa.

 

t. Mika

Link to comment

Oho, pahoitteluni. Ilmankos niitä neuvoja tuli :) Sieltä kun ei löydy kätevää nettikauppaa tällaiselle nörtille, joka ei uskalla käyttää puhelinta tai sähköpostia. Tähän perään voisin kysyä, kun ajattelin säätää hiukka vivustoa ja naps, poikki meni. Eli minkä niminen on tämä pultti joka tulee vivustoon kiinni. Ilmeisesti vaihtoon menee ainakin koko pää tai koko akseli. Jos saan sen toimimaan väliaikaisesti kun pitäis päästä ajamaan niin voisin tilata freetechnicsiltä ja hinta toki tähän perään :)

post-3036-138883608909_thumb.jpg

Link to comment

Siksi jos kanavat ei virtaa tarpeeksi jotta hyötyä saisi isoista kurkuista. 36mm kurkku voi olla aika passeli tuollaiseen koneeseen noilla kansilla, 40-42mm kurkku ehkä liian iso. Ei tiedä etukäteen tarkkaan että mikä kurkkukoko on sopiva, pitää testata penkissä ja ajossa.

Link to comment

tuumakierteisiä palloniveliä luultavasti saa:

mopo-sport,free technics,aircooled,kk,hot cars,us-parts... ja ehkä vielä muutamasta muustakin yrityksestä suomesta... jenkki kaasarisarjojen vakiotavaraa ja normihajoavaa... tuonkin voi vielä korjata,hitsaa 5mm halkasialla olevan pultin tohon kiinni... muistaa vaan jäähdyttää märällä rätillä ettei sula muovit nivelestä...

Link to comment
Guest VW 1303

Ainakin mulla tonnikuussatanen vetää jarrussa mukavasti 37mm kurkuilla. luulisin, että 84/94 vaatis vähän isonpaa kurkkua, mutta jostain se kokeilu pitää alottaa.

post-768-13888360891383_thumb.jpg

Link to comment

Dellorton tuumaseen kierretankoon sopii kyllä millinenkin pallonivel, vähä se on holo, mut ku kiristysmutterin kiristää niin ihan ok siitä tulee.

 

Tuossa Alexin ratkaisussa ei taida olla vasenkätisiä palloniveliä ollenkaan?

 

-M-

Link to comment

Jossain vaiheessa sitä huomaa, ettei sisäkurkun kasvattamisesta ole mitään hyötyä. Siinä on tullut löydettyä sopiva koko siihen koneeseen.

 

Suomessa tavataan käyttää suuria sisäkurkkuja verrattuna suuren maailman koneisiin ja ihan hyviä tehoja niistäkin siellä otetaan. Älkää kysykö miksi näin on. Kai meillä on joku alemmuuskopleksi mikä korvataan sisäkurkun koolla.

  • Like 1
Link to comment

Kurkun koko riippuu niin monesta asiasta..kyllähän voisi olettaa että 2332 kone 44 kaasarein tarttis isot kurkut, mutta jos joku palikka koneessa ehkä ole oikein mitoitettu/valittu, ja näin ollen rajoittaa tehoa/kierroksia.

 

Aika pienet kannet nuo round portit sinänsä 2332cc FK-87 nokkaiseen koneeseen, omastani mielestä.

 

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1241

 

 

 

1396chart.jpg

 

Kelpo kansi varmaan 2,3 litran koneeseen kun vähän työstää lisää. Osaava tekijä saisi 0.500 nostolla yli 170 cfm.

Link to comment
Millä suuttimilla ja kurkuilla kannattais lähteä tämmostä kokoonpanoa kokeilemaan? kaasarit 2x44idf

 

84x94

fk-87

044 42x37 cnc round port

10:1

 

Iso moottori ja suht tiukka nokka. Jos kannet hyvin tehty ja virtaava putkisto, niin laittaisin 48 kaasarit (tai sitten ruutta).

 

t. Mika

Link to comment

Tuo on aivan totta, että tahtooko vääntävän vai raikkaasti yläkierroksilla tehoa antavan koneen säätämällä. Silloin aikanaan kun säädätin 2,3 koneeni ekaa kertaa, säätäjä laittoi 48 dellortoihin 36mm kurkut, suuttimia en muista, nyt oon siirtyny ruiskuun. Kannet virtasi entisessä koneessa 185hv 12,6mm nostolla, ruttua oli matalat 8.3:1 sekä nokkana oli FK-10 ja 1.4 keinut.

 

Olihan se aika hyvin jo 2000 kierroksessa reagoiva vääntömylly säädön jälken, vaikka toinen imunokka olikin kulunut 5mm. Tehoa irtos 122hv takarattaista 5800rpm kierroksilla. Korkeammalla rutulla(9.5:1) ja ehjällä nokalla olisi voinut olla tuloskin toinen, kurkutkin olis voinu olla isommat.

Link to comment

Jos todella kannet virtaa sen mitä CB lupaa, niin vie ne osaavalle vw kansisepälle ja pyydä että niistä saa 13mm nostolla 180hv virtausta :D

 

Ja sitten ne 38mm kurkut ja penkissä katsoa oikeat suuttimet seoksia seuraten.

 

Sitten lähtee, ruttuakin nyt on hyvin tuon nokan kanssa, uskaltaisin luvata että tulee ainakin 10hv lisää kun kansiin vähän kosketaan =)

Link to comment

iso kone hyväksyy säikynkin nokan paljon pikkukonetta paremmin. Itse ajoittaisin tuon nokan väännön puolelle ja silloin 44 webruilla olisi lupa odottaa upeaa voimaa keskikierroksilla.

 

Varttimaili päämääränä 48 olisi oikeampi koko. Isompi on parempi kun tuijotetaan vain huipputehoja ja kierrätetään korkealle.

 

Täältä löytyy laskin joka kertoo ehdotuksen kaasarin runkoon ja kurkuksi kun sille annetaan koneen koko ja kierrokset. Jos ei muuta, niin siitä näkee miten paljon kierrokset vaikuttaa valintaan. Laskin ei ole vw-optimoitu, vaan karkea aloituspiste keskiverto mottorille. Ilmavolkkarille tuo saattaa ehdottaa joskus jopa isonpuoleisia kurkkuja, vaikka muuten se onkin yritetty säätää turvallisen puolelle. Liian pienestä kurkusta on aina paljon helpompi aloittaa säätöjen hakeminen kuin liian suuresta

 

http://www.freetechnics.fi/carbcal1.htm

Link to comment

...nooh kysytään nyt omaankin suutin / kurkku vinkkejä.

 

82x94mm, 5,6" kanget

street elminaattorit 35,5x40mm kannet hypistelty Keiteleen konessa

(toinen kansi vaihto ehto, Scat palakannet 42x48mm venat)

Puristusta tuli muistaakseni 10-10,5 ?

C45 nokka 1:2,5 keinut

45mm Lortot

 

 

 

T

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...